Olen ensi vuonna valmistumassa luonnontieteiden kanditaatiksi tietojenkäsittelytieteestä. Oman laitoksen maisterin ohjelma ollut suunnitelmissa.
Nyt tajusin että kanditaatin tutkinto (Bachelor of science) oikeuttaa hakemaan mitä kiinnostavimpiin maisterin ohjelmiin, myös ulkomaille.
Eikö vain että yhteen kanditaatin tutkintoon ei siis kuitenkaan saa montaa maisterin ohjelmaa "lisätä". Vai saako? Kiinnostaisi kovasti oman maisterin ohjelman lisäksi suorittaa muitakin. Tai sitten pitää suorittaa lisaa Bachelor tason tutkintoja, mikä nyt ei niin houkuttelevalta kuullosta, mutta ehkä sekin hoituu ulkomailla helpommin?
Ulkomailta lisää tutkintoja
5
699
Vastaukset
- epäilyttää...
oletkohan ihan tosissasi?
Viestisi on hyvin asiallinen, mutta tuo "kanditaatti"-väännös vähän viitaa jonkinlaiseen provoiluun...- ulkomaillekiinnostaa
Tais päästä mukaan kirjotusvirheitä, kun keskellä yötä kirjottelee. No anyway, ihan tosissani olen, eikä mistään "provokaatiosta" ole kyse. Taitaa nuo monen tutkinnon jutut aika korkealentoiselta kuullostaa (minkä myönnän), mutta parempi miettiä tässä vaiheessa mahdollisia muita opintoja, kuin sitten joskus valmistuneena. Kysymyshän on vielä ihan pohdinta -tasolla olevasta ideasta, ja siksi täältä kyselenkin. Vaikka kyllähän opinto-oppaastakin tiedot löytyy, joskin mahdolliset kokemukset ovat aina mukavampi kuulla.
- xxXxx
Bachelor of science tutkinnolla voit hakea ulkomaille eri yliopistojen masters-ohjelmiin, mutta suorittamasi BS:n pääaineen tulee olla "soveltuva", ts. samaa alaa kuin se masterin pääaine, johon haet. Jos haluat jotain ihan täysin muuta opiskella, niin sitten pitänee lähteä undergraduate-tasolta taas liikkeelle.
- ...
Voit kyllä halutessasi suorittaa useitakin maisterintutkintoja, mutta kannattaa harkita, että onko se kovin järkevää jo ihan kustannuksienkin takia. Kaksi maisterintutkintoa ei välttämättä ole aivan hullu ajatus, kunhan ne ovat toisiaan tukevilta, muttei kuitenkaan liian samanlaisilta aloilta ja olen kuullutkin, että jotkut näin tekevät. Kannattaa myös huomata, että esim. Briteissä on (ainakin) kahdenlaisia maisterintutkintoja; tutkimuspainotteisia ja "normaaleja".
En ole varma eri maiden maisteriohjelmien kustannuksista ja hinnat vaihtelevat varmasti paljon aloittain ja yliopistottain, mutta esim. Briteissä maisterin tutkinnosta saa pulittaa useita tuhansia puntia, ellei onnistu jonkin sortin apurahaa hankkimaan.
En myöskään sanoisi, että maisterin tutkinnon on oltava suora jatke kandidaatintutkintoon. Jos olet esim. lukenut economicsia, ei se automaattisesti tarkoita, että sinun täytyy lukea samaa myös maisteritasolla. Ainakin Briteissä tämän asian kanssa ollaan hyvinkin joustavia ja voit yleensä aivan hyvin economics kandin jälkeen päästä lukemaan vaikkapa valtio-oppia, kansainvälisiä suhteita, development studiesia, lakia, maantiedettä jne. Luonnontieteisiin on ehkä vaikeampi vaihtaa, mutten pitäisi sitäkään mahdottomana.
Jos sinua kiinnostaa Briteissä opiskelu, niin suosittelen vierailemaan Isory:n nettisivuilla ja keskustelupalstalla. Itselläni ei ole edes vielä kanditutkintoa, mutta olen silti jo innolla katsellut varsinkin noita Erasmus Mundus-maisteriohjelmia, joissa on tosi paljon kaikkea itseäni kiinnostavaa. Opiskelut suoritetaan vielä parin vuoden aikana useassa eri yliopistossa/maassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577300Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7383551Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3561887Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 851435
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154