Kun joskus kymmenen vuotta sitten aloitin rullaluistelun, oli se mukavaa. Asfaltti oli sileää ja luistelu helppoa. Ainoa pieni haitta oli, että sauvojen piikit ei hyvin pitänyt asfaltissa.
Nyt on toisin. Asfaltti on niin karkeaa, että täristää rajusti jaloissa ja rullaus työlästä. Ainoa hyvä puoli on, että nyt ei sauvojen piikit lipsu asfaltilla.
Rullaluistelu ei ole enään
9
1631
Vastaukset
- Jaakko
Riippuu varmaan missä päin luistelee. En ole tuollaista huomannut. Ehkä kannattaisi tarkistaa millaisilla luistimilla, kiskolla ja pyörillä etenee. Pyörätiet ovat kyllä keskimäärin aika karkeita ja uraisia, mutta niinhän on aina ollut.
- Lähettäjä
sitten ei piikit pitänyt asfaltissa, miten niin? No oli huonot piikit. Taidatko panna vähän omijasi. Jos olet kymmenenkin vuotta kunnolla harrastanut rullaluistelua, niin pitäisi rullata hyvin hieman huonommallakin asfaltilla. Tasapainon, lihanvoiman ja tekniikan pitäisi olla jo kehittynyt hyväksi. Kymmenessä vuodessa itse olen oppinut hankkimaan myös vähemmän täristäviä pyörälaatuja. Alottelijalle pintakarkeus on tietysti aina pahasta, koska tasapaino ei tahdo muutenkaan pitää.
Ongelma on uusissa ja vaihtuvissa urakoitsijoissa eli kilpailuttamisessa. Aikaisemmin täälläkin päin kaupunki hoiti aika hienosti pyöräteiden huollon. Kymmenen vuotta sitten todellakin asfaltit olivat hyvässä kunnossa. Sama kaupungin työntekijä saattoi hoitaa pyörätieosuutta vuosia. Sen sijaan urakoitsijoiden työvoima vaihtelee ja työnlaatu samoin. Uria syntyy välillä oikein urakalla asfalttiin. Myös ajotiet ovat muuttuneet heikoiksi. - kohtaloppuu
sama vika, luistelu ei enää houkuta vaikka lajina se onkin aika mahtava. Pyörätiet on jatkuvasti kaivettu ylös tai koko kesän poikki, pyöräteitä ei asfaltoida juurikaan koskaan uudestaan, autoilijat on pelkkiä kusipäitä jne. Jotenkin sääli että laji kuolee tämän takia. Muutenkin harrastajia näkee nykyisin aina vaan vähemmän, kyllä tuollainen miellyttävyys on mennyttä, luistelua jatkaa vain kaikkein paatuneimmat luistelijat joille asfaltin laatu ei enää merkkaa paljoakaan.
- Pikku J
Mielestäni ainakin pk-seudulta löytää helposti loistavia kevyenliikenteenväyliä rullaluisteluun. Esim. Tuusulanjärven ympäri. Ongelmana on kilpailut. Jos haluat tehdä ison tapahtuman, ei kevyenliikenteenväylät riitä ja tarvitaan leveämpi baana eli autotie -->
Tänä kesänä lähes kaikki kilpailureitit (tottakai autoteillä) ovat olleet pinnaltaan todella karkeita. Kaippa tänä vuonna syynä on leuto talvi, jolloin nastarenkaat pääsivät tuhoamaan asfalttia jään sijaan.. siksi kehotankin kaikkia ajamaan kitkarenkailla, jotta teiden pinnat säilyisivät parempina ;) Säästäis rullailijoiden hermoja ja rahaa. Varsinkin Forssan tiepätkälle, jossa on Suomen suurin rullaluistelutapahtuma, olis hienoa saada kitkarengaspakko...
Onneksi kisoissa tien pinta on kaikille kilpailijoille sama eikä se toisaalta haittaa kilpaluistelijoiden menoa. Jos olisin kuntoilija, niin kyllä harmittaisi maksaa kovaa osallistumismaksua huonolla pinnalla luistelusta, koska eihän se hirveän siistiä ole. Toivottavasti tulevaisuudessa kilpailu/kuntotapahtumien reitit menisi parempi pintaisia teitä pitkin! - asfaltilla jees
Pikku J kirjoitti:
Mielestäni ainakin pk-seudulta löytää helposti loistavia kevyenliikenteenväyliä rullaluisteluun. Esim. Tuusulanjärven ympäri. Ongelmana on kilpailut. Jos haluat tehdä ison tapahtuman, ei kevyenliikenteenväylät riitä ja tarvitaan leveämpi baana eli autotie -->
Tänä kesänä lähes kaikki kilpailureitit (tottakai autoteillä) ovat olleet pinnaltaan todella karkeita. Kaippa tänä vuonna syynä on leuto talvi, jolloin nastarenkaat pääsivät tuhoamaan asfalttia jään sijaan.. siksi kehotankin kaikkia ajamaan kitkarenkailla, jotta teiden pinnat säilyisivät parempina ;) Säästäis rullailijoiden hermoja ja rahaa. Varsinkin Forssan tiepätkälle, jossa on Suomen suurin rullaluistelutapahtuma, olis hienoa saada kitkarengaspakko...
Onneksi kisoissa tien pinta on kaikille kilpailijoille sama eikä se toisaalta haittaa kilpaluistelijoiden menoa. Jos olisin kuntoilija, niin kyllä harmittaisi maksaa kovaa osallistumismaksua huonolla pinnalla luistelusta, koska eihän se hirveän siistiä ole. Toivottavasti tulevaisuudessa kilpailu/kuntotapahtumien reitit menisi parempi pintaisia teitä pitkin!Olishan se mukava luistella hyvällä asfaltilla. Olishan se makeeta, jos Forssan kaupunki satsais joka kesä uuteen asfalttiin. Oliskohan kaupungilla rahkeita tähän? Ootte Forssalaiset varmaankin jo kysyneet tätä. 20km asfalttia jokaisen talven jälkeen samalle tieosuudelle meniskö läpi, vai ei? Tää on vaan spekulaatiota, hymyillen.
Joo kuntoluistelijana olin ihan tyytyväinen Forssan asfalttiin siksi, että ei tarvinnut yksin luistella jossain metsävälillä, vaan pääsi letkaan. Mun jalat ei vähästä tärinästä piittaa. Mut olishan se meno uudella asfaltilla makeempaa. - ikävästi asiaan
Pikku J kirjoitti:
Mielestäni ainakin pk-seudulta löytää helposti loistavia kevyenliikenteenväyliä rullaluisteluun. Esim. Tuusulanjärven ympäri. Ongelmana on kilpailut. Jos haluat tehdä ison tapahtuman, ei kevyenliikenteenväylät riitä ja tarvitaan leveämpi baana eli autotie -->
Tänä kesänä lähes kaikki kilpailureitit (tottakai autoteillä) ovat olleet pinnaltaan todella karkeita. Kaippa tänä vuonna syynä on leuto talvi, jolloin nastarenkaat pääsivät tuhoamaan asfalttia jään sijaan.. siksi kehotankin kaikkia ajamaan kitkarenkailla, jotta teiden pinnat säilyisivät parempina ;) Säästäis rullailijoiden hermoja ja rahaa. Varsinkin Forssan tiepätkälle, jossa on Suomen suurin rullaluistelutapahtuma, olis hienoa saada kitkarengaspakko...
Onneksi kisoissa tien pinta on kaikille kilpailijoille sama eikä se toisaalta haittaa kilpaluistelijoiden menoa. Jos olisin kuntoilija, niin kyllä harmittaisi maksaa kovaa osallistumismaksua huonolla pinnalla luistelusta, koska eihän se hirveän siistiä ole. Toivottavasti tulevaisuudessa kilpailu/kuntotapahtumien reitit menisi parempi pintaisia teitä pitkin!Olen J:n kanssa samaa mieltä siitä että reitti on kaikille sama ja asfaltti myös, on kuitenkin täysin eri asia mitä esim. luistelijan paino vaikuttaa. Nimittäin kevyen luistelijan on huomattavasti helpompi luistella karkealla asfaltilla kuin esim 20 kiloa painavamman luistelijan. Luistin nimittäin tökkii aika ikävästi karkealla asfaltilla mitä enemmän on painoa.
- suomenlinnan korppi
äkkiä kunnon rullatapahtuma. Seurat ei siihen pysty, ei liitot ei kaupungit, mutta kukahan tekisi? Sellainen joka uskaltaisi satsata.. tuotosta ei tosin takuita. Kuka muu osaisi kuin alan aktiivit? Nyt kaikki foxit, lottaset, rullakoutsit, karirh:t, slim:t, paskanjauhajat ym asianosaiset--tehkää ny jotain itte!!! Tänne vaan koko Suomi luisteleen! Stadissa piisaa paanaa. Vai miten miten se oli?
- 2008
ON VIELÄ KOKONAAN LUISTELEMATTA!
- Yrittäskö ny?
2008 kirjoitti:
ON VIELÄ KOKONAAN LUISTELEMATTA!
luistellu HRM:ää vielä tänävvuonna. Enkä viimevvuonnaka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911264Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221118- 70840
- 48834
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53770Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50705- 33682
- 60669
- 52647
- 50645