Mikroskooppi kiviharrastajalle

Vinkkinä

Millainen mikroskooppi olisi sopiva kiviharrastajalle ?

Millaisia ominaisuuksia kiviharrastajan mikroskoopilla olisi hyvä olla ?

Jos jostakin merkkistä tai mallista arveluja niin laitahan tulemaan mielipiteitäsi ?

kiitän kaikista vinkeistä !

8

2680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bergsman

Jos käytät etsintä toimintoa niin löytyy aiempia keskusteluja ja tipsejä aiheesta

• Vinkkinä

Kiitos tiedosta !

Kokeilin käyttää suomi24 "hae" toimintoa, mutta ei onnistunut.

Liekö sitten, että en osaa käyttää hakua oikein tai oikeilla termeillä, sillä en hallitse hyvin tiedonhakua ?

Tarkoitan mikroskooppia, jonka suurennus olisi noin 20-60 ? kertainen ja jota katsotaan kummallakin silmällä.

Voisitko bergsman tai joku muu auttaa löytämään aiempia keskusteluja aiheesta, aluksi vaikkapa suoraan linkkinä ?

Kiitos !

• bergsman
        Vinkkinä kirjoitti:

Kiitos tiedosta !

Kokeilin käyttää suomi24 "hae" toimintoa, mutta ei onnistunut.

Liekö sitten, että en osaa käyttää hakua oikein tai oikeilla termeillä, sillä en hallitse hyvin tiedonhakua ?

Tarkoitan mikroskooppia, jonka suurennus olisi noin 20-60 ? kertainen ja jota katsotaan kummallakin silmällä.

Voisitko bergsman tai joku muu auttaa löytämään aiempia keskusteluja aiheesta, aluksi vaikkapa suoraan linkkinä ?

Kiitos !

Eipä sielä taidettu tämän enämpää sanoakkaan.
        Nuo ohut-hieet ei ole ainakaan harrastelijan tasoa, jos niitä saa aikaseksi niin on jo varmasti sopiva mikroskooppikin.
        Kuten tuossa aiemmissa vastauksissa jo todettiinkin. 20 - 30x mikroskooppia käytimme minun opiskeluaikoina mineraalien ja kivilajien tunnistamiseen.
        Itsellä mukana 12x suurentava mini-mikroskooppi, ostin sen eräästä kullanhuuhdontakilpailusta

• Aeides

Varmimmin kiven mineraalit tunnistetaan polarisaatiomikroskoopilla, mutta silloin kivestä pitäisi tehdä ohuthie eli sellainen n. 0,03mm paksu leike. Tavallisillakin valomikroskoopeilla tutkitaan vain sellaisia näytteitä mitkä läpäisevät valoa. Kolmiulotteisia, kiinteitä kappaleita kuten kiviä tutkittaessa käytetään stereomikroskooppia. Siinä valonlähde on käsittääkseni erillinen, eikä mikroskoopin rakenteissa. Suurennokseksi riittänee 20-30x ihan yksittäisellekin kiteille. En ko. laitteesta tiedä sen enempää kun en ole koskaan sellaista käyttänyt, luupeillakin kun pärjää ihan hyvin.

• käytössä Venäläinen stereomikroskooppi "vain" 8,75* ja on ihan riittävä

• Aeides
        kpf kirjoitti:

käytössä Venäläinen stereomikroskooppi "vain" 8,75* ja on ihan riittävä

Joo, käytän itsekin 9x-luuppia ja se riittää. Yritin luultavasti edellisellä viestilläni sanoa että 20x-30x on hyvä maksimi, jos objektiiveja on useampia.

Huuto.netissä näyttää myöskin olevan myynnissä 8,75x neuvostoskooppi. Aika riisutun näköinen, mutta kaiketi ihan toimiva.

• harrastelija geologi

Itse ostin n. 10 vuotta sitten keltaisen pörssin kautta venäläisen stereomikroskoopin. Hinta/laatu tosi hyvä. Näitä mikroskooppeja löytyy esim huutonetissä, pistä hakusanaksi mbs-10. Itse maksoin aikoinaa 1300mk (220€), mutta luulen hintojen kaksinkertaistuneet niistä ajoista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4750
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1414
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      22
      1324
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1315
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1091
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      251
      941
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      916
    Aihe