Tuholaistorjuja tietää mistä puhuu... Olen nuori mies ja elän itse suhteellisen siististi, mutta muutamalla kaverillani on homma täysin poissa lapasista. Lattiaa ei näy pizzalaatikoiden alta jne.
Jutussa on hauska pointti, joka varmasti pitää paikkansa: "Moni voisi ottaa mallia siivoamisesta romaneilta. Heidän siisteissä kodeissaan oikein kiiltelee."
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/räjäyttäen-pitäisi-puhdistaa(178914).ece
"Nuoret miehet sotkevat pahiten"
129
43615
Vastaukset
- Raimopää
Tiesittekö sitä, että romanit eivät siivoa, vaan yhteiskunta hoitaa sen heidän puolestaan. Nimim: Kokemusta omaava
- entinen naapuri
Mulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Naapuri romanit siivosivat itse ja tosiaankin siellä kiilteli. Ei ollut yhteiskuntaa tai muitakaan apuna. Mersukin kiilsi
- nykyäänkin naapuri
entinen naapuri kirjoitti:
Mulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Naapuri romanit siivosivat itse ja tosiaankin siellä kiilteli. Ei ollut yhteiskuntaa tai muitakaan apuna. Mersukin kiilsi
Samaa mieltä olen asiasta. Naapurissani asuu romaani ja todellakin siivoaa itse ja on puhdasta. Kylässä olen käynyt ja aivan yllättäenkin. Koskaan en ole sotkua nähnyt. Samaa ei voi sanoa meistä valkolaisista. Tosin eipä sitä jaksa aina olla puunaamassa. Minulla eläimiä ja saisin aina olla imurin jatkeena, jos vaan jaksaisin. Mutta olen päättänyt, että pääasia on se että perussiisteys on...ei muutama koiran karva tai kissan karva häiritse. Imuroin kyllä vähintään joka toinen päivä ja pesen lattiat kerta viikkoon (ja hyväksi). Vaa jos jotain nuo karvat tuos lattial häiritsee, ni imuri löytyy siivouskaapista :).
- romani miehen vaimo
Niin että höpö höpö...meillä ei ainakaan ole ikinä käynyt siivoojaa, mutta kotini on kyllä aina siisti.
En tiedä yhtäkään romania kelläkävisi siivooja kotonaan siivoomassa,(jollain voi käydä jos on joku sairaus esim,ettei pysty siivoomaan) mutta romaneilla on siisteys käsitykset hieman toiset kuin meillä valkolaisilla.
Romani miehetkin on lapsesta asti tottunut siistiin kotiin enkä ole kyllä koskaan nähnyt nuorilla miehilläkään sotkusta kotia romaneilla.
Toki joillain nuorilla miehillä voi käydä sisko siioomassa vaikka, mutta kyllä ne osaa yleensä itekkin luuttua heiluttaa.
Minun tuntemilla romaneilla (ja niitä ei ole ihan vähän) ei ainakaan kellään käy siivoojaa, mutta kodit kyllä kiiltää ja on niin kauniita että harvalla meikäläisellä on sellaisia koteja.
En sitten tiedä et millasta kokemusta Raimopää asiasta omaa. Tietysti yhteiskunta kustantaa sairaille ihmiseille kotiapua, ihan niinkuin meille valkolaisillekin. Kokemusta omaava... - Kokemusta on.
romani miehen vaimo kirjoitti:
Niin että höpö höpö...meillä ei ainakaan ole ikinä käynyt siivoojaa, mutta kotini on kyllä aina siisti.
En tiedä yhtäkään romania kelläkävisi siivooja kotonaan siivoomassa,(jollain voi käydä jos on joku sairaus esim,ettei pysty siivoomaan) mutta romaneilla on siisteys käsitykset hieman toiset kuin meillä valkolaisilla.
Romani miehetkin on lapsesta asti tottunut siistiin kotiin enkä ole kyllä koskaan nähnyt nuorilla miehilläkään sotkusta kotia romaneilla.
Toki joillain nuorilla miehillä voi käydä sisko siioomassa vaikka, mutta kyllä ne osaa yleensä itekkin luuttua heiluttaa.
Minun tuntemilla romaneilla (ja niitä ei ole ihan vähän) ei ainakaan kellään käy siivoojaa, mutta kodit kyllä kiiltää ja on niin kauniita että harvalla meikäläisellä on sellaisia koteja.
En sitten tiedä et millasta kokemusta Raimopää asiasta omaa. Tietysti yhteiskunta kustantaa sairaille ihmiseille kotiapua, ihan niinkuin meille valkolaisillekin. Kokemusta omaava...Vanhemmillani oli yksinhuoltajaäiti vuokralaisena. Kun vuokrasuhde päätettiin, asunto oli pakko remontoida melko täydellisesti.
Tämä oli ikävä kyllä totta ja tuli kalliiksi, mutta ei silti liene järkevää rueta yleistämään, että iso osa yksinhuoltajaäideistä eläisi näin. Sama koskee nuoria yksin asuvia miehiä! - jallu
mistä vitusta sä tiedä että mustalaiset ei ite siivoa sulla on täysin väärä tietoa kyllä mustalaiset siivo ite kämppäsän ei ne päästä ketää siivomaan tienkin jos mustalaiset on pitänyt sua orjana ja laittanut sut siivomaan et sil tappa
- ovat siistejä
entinen naapuri kirjoitti:
Koska siellä naiset siivoavat ja miehet käyvät raveissa.
- on siistiä
romani miehen vaimo kirjoitti:
En sitten tiedä et millasta kokemusta Raimopää asiasta omaa. Tietysti yhteiskunta kustantaa sairaille ihmiseille kotiapua, ihan niinkuin meille valkolaisillekin. Kokemusta omaava...Kyllä semmoiset ihmiset jaksavat siivota jotka eivät ole ikinä työllä rasittaneet itseänsä.
- ulkomaalainen
Ainahan ensin muunlaiset kansalaiset moitetaan mieluiten, mutta on sanottava, että asuntojamme vuokraneiden kolmen nuorten suomalaisten jättämät jäljet olivat kuvottavia, enkä sellaista nähnyt edes kehitysmaissa.
- minua on nyt loukattu
Asun yksin ja kaikki ketkä on luonani käyneet (paljon paljon naisia)ovat vain ihmetelleet miten minulla on siistiä ja hyvää ruokaa teen ruuat itse.nyt kyllä kyrsii moiset kirjoitukset.
- lea11
minä jos kuka tiedän että monet miehistä ovat naisia siistimpiä.joten uutinen että miehet asuisivat siivottavammin kuin naiset on tuulesta temmattu asia.lähipiiriini kuuluu hyvinkin siistejä miehiä ja taas naisia joita ei kiinosta kodin siivous vähääkään .on ilo nähtä siisti koti. miehet kunniaan tässä asiassa
- kyösti
lea11 kirjoitti:
minä jos kuka tiedän että monet miehistä ovat naisia siistimpiä.joten uutinen että miehet asuisivat siivottavammin kuin naiset on tuulesta temmattu asia.lähipiiriini kuuluu hyvinkin siistejä miehiä ja taas naisia joita ei kiinosta kodin siivous vähääkään .on ilo nähtä siisti koti. miehet kunniaan tässä asiassa
Miehet siivottomia?? PAH sanon minä! Mitä itse olen tyttöjen/naisten luona käynyt ni siellä vasta sotkua on, ei tietty kaikilla mutta yllättävän usealla. Itse taas pidän kotiluolan puhtaana ja järjestyksessä, en neuroottisesti kylläkään.. kivahan se on saada "kehuja" ett on sulla siisti kämppä! Eihän sitä ilikiis ketään naista tänne tuoda jos ois täys karsina. Eli kip kop siivoomaan siitä!!!
- ei mitää sotkua
ja ruuankin teen itse. mutta vieläkin sinkku :(
- ***** lealle
lea11 kirjoitti:
lea puhuu asiaa ja huom, vielä naisena. pakko olla samaa mieltä kun lea. kyllä mitä minä olen nähnyt sinkku-naisten, jopa perheellisten kämpät monasti aivan järkyttävässä kunnossa. eli tämä miesten sotkeminen on samaa hölynpölyä kun että miehet aina lyö naisia. voin omasta kokemuksesta sanoa, että rauhalliset kiltit miehet saa turpiinsa sekä henkisesti että fyysisesti naisilta 6-0.
- kaikki miehet epäsiistejä
Siis kaikki eivät ole epäsiistejä, eikä tuossa tekstissä moitittu todellakaan kaikkia miehiä vaan osaa (ainakin minä ymmärsin niin). Minunkin nykyinen avokumppanini oli erittäin siisti, kun yksinään asui. Ja osaa tuo vieläkin siivota. Ei pelkää ottaa rättiä käteen tai imuria. Siivous vaan jäänyt mun harteille taas kun mä kesälomalla. Ja mikäs siinä..nyt aikaa jos into piisaa :).
- siivooja mumma
***** lealle kirjoitti:
lea puhuu asiaa ja huom, vielä naisena. pakko olla samaa mieltä kun lea. kyllä mitä minä olen nähnyt sinkku-naisten, jopa perheellisten kämpät monasti aivan järkyttävässä kunnossa. eli tämä miesten sotkeminen on samaa hölynpölyä kun että miehet aina lyö naisia. voin omasta kokemuksesta sanoa, että rauhalliset kiltit miehet saa turpiinsa sekä henkisesti että fyysisesti naisilta 6-0.
Hei.Kyllä siistejä miehiäkin on , naiset on todella likaisia joskus.Naisten vessoissa sen jo näkee, olen siivonnut vähän joka puolella. Meillä oli kotona 7 lasta, mutta aina siistiä kun Äiti opetti,hän pesi kaikki pyykit käsin , pesi lehmätkin joka aamu, lakanat ym kodin siivosta unohtamatta, ja opetti että itsekkin tarvii siivota.Hän oli todella siisti ihmimen
ja opetti tavat jo kotona että maailmalla on kuljettava ihmisiksi, ei liikaa keritty paapomaan!Ei ollut siihen aikaa, koska työtä oli liikaa,eikä avustuksia tullut sosiaalitoimesta eikä mistään, rahaa ei ollut mutta se ei lannistanut , oli pakko pärjätä, lapsena piti myös oppia tekeen jo monia asioita aikaisemmin! Oltiin pelloilla ja metsässä keräämässä marjoja, koulun pihat siivottiin porukalla, se oli ympäristöoppia parhaimmillaan,
Laiskuus ja saamattomuus monessa muussakin asiassa, esim yleisessä siisiteydessä on valitettavasti vallalla,puistot ja kaupunkien yleiset paikat pursuu jätettä, se jo kertoo paljon. Kaatopaikka jätteitä ei viitsitä kierrättää, ym. ym.
Monet nuoret varmasti siivoaisivat , jos saisivat asianmukaista ohjausta, se taito usein puuttuu!Ja kotona ei opeteta oikealla tavalla, joskus ei mitään tapoja.Mutta jotkut kodit opettavat lapsiansa,ja se heijastuu kyllä sitten myöhempäänkin. lea11 kirjoitti:
Mulla vuokralaisena tällä hetkellä astmaatikkopoika ja kyllä on puhdasta. Ei käy kukaan ulkopuolinen siivoamassa. Muuten toinenkin astmaatikko tyttö silloin.. Oli puhdasta. Mut sit oli siivousfirma vuokralaisena ja pitivät asuntoa taukotupana. Mut kun loppusiivous piti tehdä. Niin oli hiekkaa nurkissa.
Itse tosin olen suht siisti vaikka yksin asunkin. Siivoan ja imuroin noin 2 viikon välein ellei ole syytä useammin. Vieraita varten siivoan aina. Eli vaikka tavarat joskus ovatkin epäjärjestyksessä niin asunto ei koskaan ole mahdoton. Kyllä jokainen samaan pystyy jos haluaa. Minun mielestäni se on osa toisen ihmisen kunnioittamista kun pitää kotinsa siistinä vieraiden saapuessa tai sitten minulla on taustalla vähän erikoinen kasvatus.
- oma luonne ratkaisee
Itse en allekirjoittaisi tuota mitenkään, että siisteys olisi mitenkään sinkkumiesten ongelma.
Itse olen nainen ja yhden tuttavapariskunnan, jolla kaksu lasta, kämppä on kun kaatopaikka. Enkä nyt tarkoita todellakaan sitä, että lapsiperheessä pitäisi olla tavarat aina millilleen hyllyssä, vaan yleistä järkyttävää välinpitämättömyyttä siivouksessa.
Sama juttu oli jo kun pariskunta oli lapseton ja asuivat omillaan.
Yhtä järkyttävää on yhden eronneen työkaverin luona (mies, 40 ) ja serkkutytön (nainen, 28v). Jos käy kylässä, pitää muistaa katsoa mihin istuu ja kätensä laittaa. Järjestäen sukissa on jotain tahmaa ja takamuksessa likaa kun kotiin asti pääsee.
Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Esim serkkutyttö esitteli uutta ostamaansa valkoista (LUE: VALKOINEN) neulepuseroa. Kiva, mutta miksi hän esittelyn jälkeen heitti sen lattialle, hetken kuluttua koira käveli sen ylitse ja seuraavaksi kun kävin kylässä (noin 4vkoa), sama paita lojui ihan samassa kohdassa.
En ole todellakaan mikään siivoushullu itsekkään, mutta rajansa kaikella. Miksi pitää elää pas***n keskellä, tiskejä ei tiskata, roskat haisee ja kerää kärpäsiä, homeisia ruoantähteitä on lattiat täynnä?- eriasia
Epäjärjestys on eri asia kun likaisuus. Monessa huushollissa voi olla tavaroita hiukan siellä ja täällä, mutta muuten suht siistiä. Jos epäjärjestyksen lisäksi seinät, ovet, lattiat on paskatahroja täysi, wc-pytty siivoomatta, lavuaari paskanen ja viikon tiskit tiskaamatta voisi sellaista huushollia jo syyllä sanoa kaatopaikaksi. Kerran viikossa imurointi pitää kodin siistinä.
- HAH!!!!
eriasia kirjoitti:
Epäjärjestys on eri asia kun likaisuus. Monessa huushollissa voi olla tavaroita hiukan siellä ja täällä, mutta muuten suht siistiä. Jos epäjärjestyksen lisäksi seinät, ovet, lattiat on paskatahroja täysi, wc-pytty siivoomatta, lavuaari paskanen ja viikon tiskit tiskaamatta voisi sellaista huushollia jo syyllä sanoa kaatopaikaksi. Kerran viikossa imurointi pitää kodin siistinä.
"Kerran viikossa imurointi pitää kodin siistinä."
Enpä haluaisi nähdä sinun kämppääsi! Exäni oli sellainen jolle riitti imurointi kerran viikkoon, oli kamala sotku aina, vaikka muka oli koko yön siivonnut... Enää en ole hänen luonaan käynyt, enkä taatusti käy!!!!!
Tarkoittaako kerran imurointi sinun(kin) tapauksessasi: ei imurointia tavaroiden alta, jos lattialle tippuu makaroni, sitä ei nosteta vaan jätetään loppuviikoksi lattialle kuljeksimaan... - Jätehuoltoinsinööri
Joskus sekasorto ja siivottomuus voi johtua silkasta laiskuudesta. Siisteys on myös suhteellista. Omaa kämppääni kehutaan myötänsä siistiksi kaikkien muiden kuin vanhempieni toimesta, mutta vanhempani ovatkin siisteyden suhteen hyvin neuroottisia.
Tunnen myös sellaisia tapauksia, jotka käyvät kotonansa lähinnä syömässä ja nukkumassa. Luonnollisesti jos aikataulunsa on tunkenut aivan liian täyteen, aikaa nipistellään helposti kotitöistä.
Kolmas ja kasvava syy epäsiisteyteen on mielenterveysongelmat. Voimakkaasti masentuneilla saattaa olla vaikeuksia edes nousta sängystä, jolloin siivoaminen luonnollisesti jää vähäiseksi. Pakko-oireista kärsivät saattavat hamstrata aivan käsittämättömiä tavaroita niin valtavat määrät, että hädin tuskin mahtuvat sekaan. Aivan oma lukunsa ovat eläinten hamstraajat, joilla saattaa asua esim. useita kymmeniä kissoja pienessä asunnossa. He ovat vaikeimpia tapauksia, koska eivät pärjää arjessa omin avuin. - pätkiä
HAH!!!! kirjoitti:
"Kerran viikossa imurointi pitää kodin siistinä."
Enpä haluaisi nähdä sinun kämppääsi! Exäni oli sellainen jolle riitti imurointi kerran viikkoon, oli kamala sotku aina, vaikka muka oli koko yön siivonnut... Enää en ole hänen luonaan käynyt, enkä taatusti käy!!!!!
Tarkoittaako kerran imurointi sinun(kin) tapauksessasi: ei imurointia tavaroiden alta, jos lattialle tippuu makaroni, sitä ei nosteta vaan jätetään loppuviikoksi lattialle kuljeksimaan...taisit muistaa väärin ja se exäsi imuroi kerran kuussa.kerran viikossa imurointi riittää ja siitä sun sanomaa kamalaa sotkua ehdi syntyä viikon aikana jos hiukankin elää ihmisen lailla.jos lattialle jotain makaronia tippuu eiköhän kaikki ne korjaa heti pois.tais sun exäsi olla paskanen ihmisenäkin ei vaan kämppä.otan osaa.
- ei pieni epäjärjestys
eriasia kirjoitti:
Tuossa kun kerroin noista tuttavista, työkaverista ja serkkutytöstä, ei kyse todellakaan ole mistään "pienestä epäjärjestyksestä".
Ovat tasan niitä tyyppejä, jotka eivät sitä lattialle kaatuvaa puuropataa nosta ylös, eli siellä se haisee ja ylitse kävellään viikko tolkulla eikä ketään kiinnosta.
Homeen, pask*** ja lian haju on myös näissä asunnoissa oikeasti järkyttävä.
En tiedä miten kestävät niissä asua, enkä tunne ketään, joka suhtautuisi ymmärtäväisesti näiden tyyppien "kodinhoitoon". - vikaa!
pätkiä kirjoitti:
taisit muistaa väärin ja se exäsi imuroi kerran kuussa.kerran viikossa imurointi riittää ja siitä sun sanomaa kamalaa sotkua ehdi syntyä viikon aikana jos hiukankin elää ihmisen lailla.jos lattialle jotain makaronia tippuu eiköhän kaikki ne korjaa heti pois.tais sun exäsi olla paskanen ihmisenäkin ei vaan kämppä.otan osaa.
Muistatko myös imuroinnin jälkeen mopata lattian? Meinaan imurointi ei riitä...
"sun exäsi olla paskanen ihmisenäkin ei vaan kämppä." Paska oli juu.
- Mary C.
En kyllä sysäisi koko syytä näiden "nuorten miesten" harteille, vaan kyllä siinä vanhemmissa täytyy olla vikaa, jos ei kotona ole opetettu miten pyykkiä pestään ja moppia käytetään. Muistan hyvin monia tapauksia yläasteelta ja lukiosta, joiden ei tarvinnut panna tikkua ristiin kotonaan, ja minua kismitti kun jouduin tekemään sitä ja tätä. Nyt olen tyytyväinen, että äitini opetti minut arvostamaan puhdasta kotia, ja oma kotini on myös sen näköinen. Mitähän noidenkin vanhempien tai isovanhempien päässä liikkuu kun tulevat poikaa (tai tyttöä) katsomaan? Itse en kehtaisi vanhempiani mihinkään sikolättiin päästää.
- nimetön100
Onhan se varmaan vanhemmissakin syytä, esim itse olen passannut poikaani jotenki enemmän kun tytärtä, joka on vuoden nuorempi eli 18 v, mutta en nyt ottaisi kokonaan itselleni syytä pojan huoneesta joka on kuin pommin jäljiltä jos ei siihen käy puuttumassa. Tytär meinaan oli tosi siisti monta vuotta, siivosi kovasti huonettaan ja laitteli seinille omia tärkeitä juttujaan mutta nyt on mennyt meininki aivan päin vastaiseksi joskus vuosi sitten, tuntuu että kaikki putoaa käsistä ihan mihin nyt sattuu putoamaan jne... eli taitaa olla enemmänkin kyse jostain eri "vaiheista" ihmisellä. Välillä on sellainen käsittämätön tarve että kaikki pitää olla tiptop kunnossa ja välillä päin vastoin... Meillä muuten on kotona aika siistiä, tiskikone tiskaa joka päivä ja pyykkiä saan ripustella joka päivä... Joo, eli näköjään otin vähän itseeni kun usein ollaan syyllistämässä vanhempia..... :/
- Aivan kuin olisit
vastannut puolestani.
Minulla on siivousyritys ja poikani on huom! oman työnsä ja koulunkäyntinsäkin ohessa auttanut siivoamisessa. Suutarin lapsella ei ole kenkiä, sanotaan, mutta kyllä se perusidea on sieltä äippää siivoamisessa jeesinyt 13-v. pojasta peräisin, palkkaa maksoin ihan vihkoon merkityn tuntimäärän mukaan, jotta mielenkiinto työhön säilyisi:) Kotona pojan huone on lähes siivompi kuin omani. Varokaa miniäehdokkaat, ei minua, vaan pojan kotoa oppimaa vastuuta siivouksen merkityksestä. - en usko, että sillä on vaik...
Olen nainen ja oma kämppä on aina kuin pyörremyrskyn jäljiltä.
VAnhempien luona asuessanii jouduin tekemään paljon enemmän kotihommia kuin silloiset, nykyään siistit kaverini. Luulen saaneeni trauman siitä kun mutsini oli/on vieläkin järjetön siivousfriikki. Imuroisi varmaan 5 kertaa viikossa, ellei joka päivä.
Nyt sanonta "en siivoa koskaan" pitää aika hyvin paikkansa. Mun mielestä on vitun naurettaa stressata jostain niin turhasta kuin siivoaminen. - äitijajomummi
nimetön100 kirjoitti:
Onhan se varmaan vanhemmissakin syytä, esim itse olen passannut poikaani jotenki enemmän kun tytärtä, joka on vuoden nuorempi eli 18 v, mutta en nyt ottaisi kokonaan itselleni syytä pojan huoneesta joka on kuin pommin jäljiltä jos ei siihen käy puuttumassa. Tytär meinaan oli tosi siisti monta vuotta, siivosi kovasti huonettaan ja laitteli seinille omia tärkeitä juttujaan mutta nyt on mennyt meininki aivan päin vastaiseksi joskus vuosi sitten, tuntuu että kaikki putoaa käsistä ihan mihin nyt sattuu putoamaan jne... eli taitaa olla enemmänkin kyse jostain eri "vaiheista" ihmisellä. Välillä on sellainen käsittämätön tarve että kaikki pitää olla tiptop kunnossa ja välillä päin vastoin... Meillä muuten on kotona aika siistiä, tiskikone tiskaa joka päivä ja pyykkiä saan ripustella joka päivä... Joo, eli näköjään otin vähän itseeni kun usein ollaan syyllistämässä vanhempia..... :/
Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan :D, uskoisin että jos ja kun lapsia ja nuoria opettaa ja antaa vastuuta kotihommista, ja kun he näkevät miten hommat kotona toimii, vaikka ei heitä saa ehkä niitä tekemään. Niin viimeistään siinä vaiheessa kun kotoa muuttaa omilleen hoitaa asiat hyvin. Vaikka kotona vielä asuessa piupaut välittää niistä hommista ja oma huone saattaa olla kuin pommin jäljiltä.
Ainakin itselläni lähipiiristä siitä kokemuksia, veljeni ja omat lapseni, omat pitkin hampain osallistuivat ja täytyy sanoa että suht inhimilliset olivat heidän huoneensa ja vielä paremmin hoitavat nyt kun ovat omillaan.
Ja eiköhän se liene persoonastakin kiinni??
Nämä vain ajatuksiani. Kesää kaunista toivottelen kaikille!! - Yksi äitee vaan
No no, eipäs yleistetä. Että vanhemmissa vika jos ei lapset osaa kotiaan siistinä pitää.soosoo.
Minä ainakin olen aina pitänyt kodin siistinä ja puhtaana. Mulla on 4 poikaa joista yksi siivoaa joka päivä oman kotinsa (ei anna vaimonsa siivota), yksi siivoaa kerran viikkoon (avokkinsa kun ei siivoo) vaikka olis minkä näköstä viikolla, yksi siivoo silloin kun on sotkusta(miniä kun ei oikein tykkää siivota)...siis tarpeen mukaan, yksi on vasta nyt alkanut ymmärtää siivoomisen tärkeyden (poika mies) kun oon nyt käyny muutaman kerran pitämässä sille saarnaa kodin siisteydestä, kun ei meinannut siivoominen millään onnistua...eikä varsinkaan tiskaaminen.
Joillain kestää vähän pitempään sisäistää noi puhtaus asiat henk.koht. vaikka lapsuuden koti olis ollu kuin siisti.
Kyllä ne oppii aikanaan, varsinkin jos saavat kodistaan palautetta. Se on lähinnä luonne kysymys. Monet jotka ovat lapsuudessaan joutuneet elämään paskan keskellä, pitävät itse oman kotinsa yltiö siistinä. Nuoret miehet (jotkut) ei vain pidä sitä siivoomista niin tärkeenä vaan ajattelee että kunhan sekaan mahtuu niin hyvä on :)(samoin jotkut naisetkin)
Kyllä niitä on sotkusia molemmissa...niin naisissa kuin miehissäkin.Ei voi yleistää.
- nimetön100
meillä on kotona toi ongelma... nuori mies (19v) ei siivoa huonettaan muuten kuin erillisestä kehoituksesta ja astioita kerääntyisi varmaan monelta viikolta jos ei siihen joka toinen päivä joku puuttuisi. Itse saan kunnon "kilarit" kerran-pari kuussa ja mies jaksaa natkuttaa päivittäin. Ihan hyvä että jaksaa. Sopimus on että kerran kuussa, ennelta määrättynä viikkona on huone siivottava perusteellisesti ja petivaatteet ym vaihdettava petauspatjaa myöten, jostain syystä näyttää olevan todella suuri urakka, ihmettelen. Pelottaa ajatus kun hän lopulta muuttaa omaan kotiin, kuin käy? ja entäs ensi viikko kun me lähdetään reissuun viikoksi, mikä on vastassa kun tullaan kotiin? ehkä sitten vuoden päästä intissä oppii jotain, toivon niin.
- nuori nainen.
On tullut aivan järkyttävässä kunnossa olevia miespuolisten kavereiden kämppiä nähtyä. ja paljon. Kerran rahantarpeessa siivosin erään vessän, jota ei oltu siivottu kahteen vuoteen, mutta käytetty sitäkin enemmän. Oli yrjössä pidättelemistä.
Huvittavin näky oli veljen kämpän kuihtuneet ruusut, jotka oli vesikannussa kaljatölkkimeren keskellä.
- RomaniMies
Meissäkin poikkeuksia,jotkut elää likasesti eikä välitä mutta aika yleisesti romanit pitää kodin siistinä jaa mutenkin noudattaa puhtaus sääntöjä,meidän kulttuurissa on paljon asioita jotka liittyy puhtauteen niin ulkoisesti kuin henkisesti.
Itse olen alle kolmen kymmenen yksinasuva romanimies ja ei se ole aina niin helppoa mutta onhan tässä tullu opittua yhtä jos toista kodin puhtaana pitämisestä,olen onnekas myös siitä että minun rakkaat serkut ja siskot kyävät myös siivoamassa taloa.- ööööööööööööööööööööööööööä
kun ei käy töissä !
- johgur
haaah..ai tässä yleistetään manneja?onhan ne yhtä paskasia kun suomalaisetkin..jokaisessa kulttuurissa on samanlaisia ihmisiä.ja kyllä paskasessa kämpässä asuvakin osaa siivota jos huvittaa,jokainen asuu sellasessa asunnossa missä haluaa ja vieraan ei tarvitse asiaan puuttua koska jokaisella on sellainen asunto kun haluaa!!!!!!!!!!!!!
- Von Erik
ööööööööööööööööööööööööööä kirjoitti:
kun ei käy töissä !
Helppohan se on ulkopuolisen morkata, kun ei tiedä kuinka vaikeata on ulkomaalaisen taikka etniseen vähemistöryhmään kuuluvan löytää töitä.
Palkkaisitko itse romanin taikka somalin töihin? Itse en ainakaan palkkaisi, joten tsot tsot ennen kuin alat perustella näitä asioita työttömyydellä / haluttomuudella tehdä töitä / laiskottelulla.
- Mar1ka
Tää on kyllä niin totta ku olla ja voi xD
- harmaat sen kun lisääntyy
Meillä kasvaa lukiolainen uusavuton nuorimies!
Meillä siivotaan säännöllisesti, pestään pyykit ja silitetään, laitetaan ruokaa päivittäin, mutta...
Ei mikään tehoo: Vaatteet riisutaan illalla keskelle huonetta yhteen myttykasaan! Likaiset sukat ja kalsarit lentää sängynalle "piiloon". Sopimus/vaatimus on, että likaiset vaatteet laitetaan pyykkiin ja esim likaiset sukat itse käännellään mytystä suoriksi, ei onnistu! Muki mistä juo mehua/kolaa ihan törkyinen! Vimillä hankaan sen puhtaaksi kun löydän sängynalta... Kaikki tavallaan putoo siihen paikkaan käsistä kun ei tarvita. Ja mitä sitten tapahtuu? Suoranainen V...TUILU kun sanon/käsken/huomautan asiasta! Ei mitään käsitystä nuorenmiehen käytöksestä miksi näin! Kenties "vaihdokki"?- nimetön100
Jos luit tuolta aikasemmin niin meillä on just tollanen :)Ihan H****TIN ärsyttävää... mut onneks mies jaksaa jankuttaa, itse olen siihen aika väsynyt..
- Hastalavista.
Tuore vaimoni oli kesälomilla kotonaan maaseudulla, itse en juuri työt aloittaneena saanut lomia vielä, siispä olin "kesäleskenä". Itsekseen asuessa hienointa oli juurikin tuo, että ei tarvinnut niin kauheesti siisteydestä välittää, kuhan pakolliset tiskaukset ja pyykkäykset hoiti =) Tosin ennen muijan lomilta paluuta olikin sitten kova siivousurakka edessä.
- SojoSuorana
Nimimerkki: Iloinen, kämpätön nuorimies häädön jälkeen.
- ASiaa ja on
todettu aika usein,ei viittis edes kenkiä ottaa pois kun kyläilee.Kukaan ei varmaankaan halua possua poikaystäväksi.Joten kannattaisi ryhdistäytyä Miehet!Pisteet laskee siivottomuudesta.
- jyri.
Nämä on näitä taas sivari uusavuttomia sivari jätkiä. Kyllä normaali mies osaa hoitaa kämppänsä.
- kohtuullisen nuorimies
Imuroin viikottain ja pyyhin pölyt,tiskaan astiat ainakun alkaa kertyä eli parin päivän välein.Olen käyny monella sinkku naisella ja ihmetelly miten voi naisella olla niin paskasta ja sekasta.Eli ei oo ollenkaan nuortenmiesten ongelma pelkästään.
- Simetra
Yksinäiset miehet ikään katsomatta siivoavat asuntonsa ainoastaan ja vain silloin kun joku P.Antava on tulossa kylään. Muutoin asunto on roskien, pyykkien ja kaikenmaailman roinan varastointipaikka.
Käykääpäs yllättäen kylässä, silloin se totuus paljastuu.
Jos miehen asunto on siisti vierailijasta riippumatta, kyseessä on homo. - ol playa
No ei se kyllä miestä maarittele, että armeijassakin oli aikanani tyyppejä, jotka ei edes pussilakanaa osanneet pistää täkin päälle... siis 18v:nä!!
Eikä armeija ole kavereistani tehnyt yhtään siistimpiä. Päin vastoin sotkuisempia ainakin kielenkäytöltään. Hohhoijaa.
Ei siin mitään. Kävin sitten sivarinkin, ja saamillani tiedoilla näytin koulutuskeskuksen tupakavereilleni, miten punkka tehdään oikeaoppisesti. Hyvin sujui sivaripojilta ilman kummempaa lisäopastusta :D. Saatiin kahviliput siisteydestä.
- UUSAVUTONKO?
Hei hei hei..älkää yleistäkö!
Ku vielä kotona asuin muutama vuosi sitten, niin tottakai siivosin siskoni kaa kämppää äitin avuks. Tiskivuorotki oli jo jostai ala-asteelta asti (siis ei tiskikonetta :D) ja muutenki ei sitä nyt täysikäsenä kehannu olla siivomatta kämppää ihan ilman äitin patistamatta!
MUTTA....nyt ku asun ite yksin yksiössäni niin se on aikamoinen sikala :D et kyl mä osaan siivota, mut on muutaki tekemistä :P
-niko87 et eimme kaikki siivottomia. ainakaa tommosta siivoa ei o viellä kertaakaa jäännynnä!!!
et ei kannata eés yrittää yleistää. =o)- Pöntöilen
Mami jos luet tätä viestiä, istun wessassa läppärin kanssa ja kirjoittelen tänne. Olen istunut jo 4 tuntia. Jos olet jo kotona, tuletko pyyhkimään. Ja tuo puhtaat alkkarit, ne jotka sain 25-vuotis lahjaksi.
- tosimies78
Naiset ja hintit siivoo.
- sun henkilökohtainen hygien...
tosimies78 kirjoitti:
Naiset ja hintit siivoo.
on nollarajan alapuolella ja paskanhajuunkin tottuu ettei itse haista omaa hajuaan. Mistäs sulle löydettäis hinttejä siivoomaan, mutta toisaalta ne ei sua huoli ees.
- Hohhhoijjaa
tosimies78 kirjoitti:
Naiset ja hintit siivoo.
Älähän poju intoile. Kyllä rätti pysyy vielä sinunkin hyppysissäsi kunhan kasvat hiukan. Sinulla on homofobia, koska sinulla itselläsi on piilevä homous.
- PAASSA
tosimies78 kirjoitti:
Naiset ja hintit siivoo.
Terve sulle kaappihomo. Itse ole nainen ja hintti enka siivoa. Mutta jos olet niin varma asiastasi niin tuu mulle siivoon. Mutta pista paalle puhtaat kalsarit.
- No ohhoh
tosimies78 kirjoitti:
Naiset ja hintit siivoo.
Nykyään myös HETEROmiehet siivoavat.... Olemme kutakuinkin molemmat mieheni kanssa likemmäs kolmeakymppiä ja käymme molemmat töissä..Ja kyllä vain meillä isäntäkin siivoaa eikä pidä sitä mitenkään naismaisena...tasajako hommissa..minä huolehdin pääasiassa ruoanlaiton ( koska mies ei juurikaan osaa laittaa ruokaa ) , hoidan raha-asiat jne....pyykit ja siivoan kun olen kotona ja kerkiän....miehelle siis jää ainoastaan siivous kotona töitten jälkeen...ja huom tämä on meillä toiminut jo kymmenen vuotta ja kaikki hommat on lutviutunut omalla painollaan..minun ei todellakaan ole tarvinnut määrätä tai komentaa miestä siivoamaan vaan tekee sen omasta vapaasta tahostaan...
Pitä näin sanotusti emännän virkeenä ja hyvän tuulisena ;)
Mikä sen ihanampaa kun tulee töistä ja toinen on siivonnut....minua ainakin ilahduttaa kovasti, kun saa tulla puhtaaseen kotiin... - grh...
tosimies78 kirjoitti:
Naiset ja hintit siivoo.
itsellä ollut ainakin noin 400 naista minä kyllä siivoan...itse oot hintti ja VÄTYS..
- mitä..
grh... kirjoitti:
itsellä ollut ainakin noin 400 naista minä kyllä siivoan...itse oot hintti ja VÄTYS..
.. oikein yrität todistaa..?
Pakko tästä sivusta vähän hehetellä.
Oikea sana on "homo" tai "homoseksuaali". Koetahan enskerralla jo muistaa. - suomalainen nainen
tosimies78 kirjoitti:
Naiset ja hintit siivoo.
3-kympin kriisi? normaali heteromies arvostaa naista eikä sorru luokittelemaan ketään seksuaalisen suuntautumisen vuoksi!!!
- Jarmo-x
Itse työn puolesta "joudun" vierailemaan lukemattomissa asunnoissa ja tuli yksi tapaus mieleen... asunnossa oli huoneesta toiseen meneviä 20cm levyisiä "polkuja" lukuunottamatta semmonen puolen metrin kerros rojua ja roskaa parveketta myöten. Ei varmasti ollut sängyn lakanoita ihan lähivuosina vaihdettu :D teki suorastaan ihan pahaa. Voi vain kuvitella missä kunnossa sen kämpän veski olisi :D
On niitä monia muitakin nähty... monesti naiset joilla on eläimiä niin niiden kämpät on myös aika karmivassa kunnossa. Yllättäen esim joillakin "pultsareilla" on kohtuullisen siistiä... liekkö sitten kaupunki siivoaa? - opetetaan...
minäpä laitoin pojan (ammattikouluikänen) reppuun ne seuraavaa päivää varten jota ei viitsinnyt laittaa tiskikoneeseen... oli siinnä pojalla ihmimistä kun koulussa avasi reppunsa et mitä fuck.....
kun ei puhe auta niin tehhään sit emon kamala kosto jonka hyvässä tapauksessa joku vielä näkee:) Pienestä lapsesta lähtien pojat opetetaan, että ei tarvii siivota.
Äidit tekee niiden puolesta kaikki. Miten sellaset lapaset sitten pystyy pitämään omaa huushollia.- sinäkään rupee
yleistämään. Meillä poika laitto jo 2 vuotiaana tiskit koneeseen. Nyt 5 vuotiaana imuroi ja pesee lattioita, yhdessä siivotaan aina, haravoidaan, tehdään lumitöitä.
- *emo*
Tai ainakin siltä tuntuu, kun näitä juttuja lukee. Meidän perheessä on kasvatusvastuussa äidin lisäksi myös Isä.Lapset ovat saaneet opetusta pienestä pitäen tavaroiden paikalleen laitossa.Vanhin on muuttanut jo omilleen ja huusholli on ollut siistissä kunnossa,kun ollaan vierailtu,välillä lyhyelläkin varoitusajalla,vaikka ei mitään tupatarkastusta olla menty tekemään.Pienessä asunnossaan pitää sen verran tavaraa,kuin tarvitsee ja niille löytyy säilytystilat. Ylimääräiset vie kierrätykseen,uffille jne.ellei kelpaa toisille sisaruksille.
*emo* kirjoitti:
Tai ainakin siltä tuntuu, kun näitä juttuja lukee. Meidän perheessä on kasvatusvastuussa äidin lisäksi myös Isä.Lapset ovat saaneet opetusta pienestä pitäen tavaroiden paikalleen laitossa.Vanhin on muuttanut jo omilleen ja huusholli on ollut siistissä kunnossa,kun ollaan vierailtu,välillä lyhyelläkin varoitusajalla,vaikka ei mitään tupatarkastusta olla menty tekemään.Pienessä asunnossaan pitää sen verran tavaraa,kuin tarvitsee ja niille löytyy säilytystilat. Ylimääräiset vie kierrätykseen,uffille jne.ellei kelpaa toisille sisaruksille.
Miksi naiset tekevät kaiken poikien puolesta. Syy löytyy siinä, että naiset ei jaksa odottaa. Pojat makaavat sängyssä iltapäivälle. Naisten rytmi taas alkaa heti aamulla siivouksella. Ei tietysti kaikilla.
Itse olen lähtennyt siitä, että jos haluan jotain, niin nostan vaikka punkan pystyyn ja keikautan lattialle. Homma helpottaa, kun näen jotain liikettä.
- miehissä sottapyttyjä
Kyllä niitä vanhempiakin miehiä on sottapyttyjä. Nyt jo entinen mieheni siivoaa kerran kuussa eli imuroi 5 minuuttia siinä kaikki. Siinä ajassa ei mitään kotia kunnolla imuroida ei edes yhtä huonetta. Pölyjä pyyhkii 1-2 kertaa vuodessa, pöydiltä pari kertaa useammin. Lakanat vaihtaa 6-8 viikon välein. Tiskit saattaa lojua 3-4 viikkoa tiskaamatta. Laiskuutta se on, ei ettei osaa siivota. Siivosi kun yhdessä asuttiin, mutta jätti aina pölyt silloinkin pyyhkimättä ja koskaan pessyt esim lavuaaria eikä vessanpönttöä. Ihmettelikin jälkikäteen miten ne pysyikin siistinä kun omassa asunnossa ei pysy :P Eipä miehelle tullut mieleen, että minä siivosin ne aina.
Yksinäinen mies joka ei tapaile ketään, ei käy vieraita, ei stressaa pienistä asioista eikä juuri isommistakaan, viihtyy itsensä kanssa...
Missä on TARVE joka saisi sellaisen miehen heiluttamaan hihaansa ja siivoamaan???
Kun ei ole tarvetta, niin sitä laiskistuu juuri tuolla siisteyden saralla... siivoamatta jää.
-Kerkiää sen joskun myöhemminkin!- Harm
tämän monien näkemieni tapausten perusteella mutta toisaalta poikkeustapauksia löytyy kuten itse olen ollut.
Uskoisin että siisteys osittain periytyy kotoa eli jos siihen on totuttu kotona niin se siirtyy lähes automaattisesti myös omaan elämään ja sotkuisuuttaa pitää epämiellyttävänä. Tällöin minkäänlaista repsahdusta asioiden hoidossa ei pääse tapahtumaan.
On paljon helpompi järjestellä vähän kerrallaan ja siivota sotkut heti jos niitä syntyy kuin paljon myöhemmin.- tilda-
Taitaa olla monien nuorten ja sinkkujen ongelma etenkin miehillä. Ruokaa ei jakseta tehdä, ei osata, ei viitsi vaivautua, ei ehdi jne ja sitten syödään kuukaudesta toiseen pizzaa ja juodaan kaljaa. Onneksi kaikki ei ole tuollaisia. En olisi nuorena ottanut miestä jolla asunto tuossa kunnossa. Arvostan perus siisteyttä sekä ruuanlaittotaitoakin.
- TimoPerttilä
Terve!
Olkaa ihan huoleti, poikamiehet!
Kaikenlaisia roskatunkioita sanotaan asunnoiksi ja kodeiksi...
Ihminen voi olla ulkona ollessaan, vaikka kuinka hienoa ja sivistynyttä herrasmiestä, sama koskee tietenkin naistakin,taakseen on jättänyt useasti kaikkea muuta kuin siistiä ja hienoa...
Kokemuksesta puhun - nähnyt olen elämäni varrelta niin monta asuntoa, että tiedän mistä puhun.
P.S. Itse en ole herrasmies, kotini on kuitenkin siisti ja puhdas - jokin järjestys se olla pitää, edes jossain...( Poikamies en ole.)- miksi asunnon pitäisi olla ...
Eikö ole täysi vapaus asua miten haluaa.
- HauHahHaa
Ne ovat romaninaiset kun pitävät ne huushollit kiiltävinä. Romanimies on paskaisempi ja sottaisempi kuin suomalainen teini. Kuvittele harja tai rätti romani miehen käteen, äijä joutuisi shokin vuoksi sairaalaan. En tiedä sikaisempaa tyyppiä kuin romanimies. Eihän se riisu edes saappaitaan. Hyvä jos sänkyyn mennessä. Tosi on. Ja tämä ei ole syrjintäkirjoitus, vaan livenä nähtyä totuutta.
- sottapytty
romaani puhtauvesta pieksäellä takavuosina .ei kae siellä puhasta oo ollu kun sisällä olut hevosen varsa. koko talo juoduttu purkamaan
- tiina t
alkoholistit ns.tuurijuopot siivoavat selvinä hetkinään.on katumus terapiaa.pitää saada toimintaa. työssä jossa vaaditaan hyvää hygieniaa ei jotkut jaksa harrastaa kotona. olen nähnyt muutaman esim. miehissä sekä naisissa.vanhemmilla ihmisillä siivottomuus liitetään dementiaan.liika siivoilu taas on jonkunnäköistä täydellisyyden tavoittelua. sekin sairasta.
- pedantti
JOS JOSKUS AS YKSIN JA KAKSIN JA KOLMIN OLISIN AIKA SELLAINEN SIISTI MIES
- poikkeava mies
Itse asun yksin 152m2 asunnossani, jossa on kaikki mukavuudet ja laadukkuus loistaa. Siivooja käy kaksi kertaa kuukaudessa tamppaamassa matot, pesemässä lattiat ym. Itse imuroin pari kertaa viikossa.
Nämä pizzalaatikko ja sikolätti eläimet ovat poikkeuksetta nuoria eläkeläisiä, jotka ovat unohtaneet katkaista napanuoran äitiinsä. Alkoholi sekä muut narkoottiset aineet näyttelevät pääosaa.
Miehiksi ei heitä voi tituleerata.
Asun kehä III sisäpuolella. Asunto on oma, ei pankin eikä mistään kuolinpesästä poimittu. - kalavale
Nuoret miehet ovat niitä kaikkein pedanteimpia, mitä maa päällään kantaa.
- Laiskasti
Nuoret jaksaa pitää asunnostaan huolta maksimissaan vuoden ja sitten siivoominen lopahtaa. Siivouksesta kun tulee huolehtia sitten loppuelämän ja se ei aina herkkua ole. Tunnen monia nuoria joilla käynyt juuri noin. Omaan muutettu ja uutuudenviehätys omaan asuntoon kestää sen maksimissaan vuoden ja sitten ei enää kiinnostakaan pitää asunnosta huolta ja siivotaan vasta kun puhtaita vaatteita ja astioita ei enää ole.
- maapette
Toisaalta olen nähnyt myös sikolättejä, kun poikamies boxissa olen vieraillut. Luulen kuitenkin, että kasvatuksella ja siitä miten vanhemmat ovat vaatineet poikia tekemään kotitöitä, liittyy paljonkin siihen miltä heidän tämän hetkinen asunto näyttää. Tiedän joitakin miehiä kenen äiti pesee pyykit kun hän tulee "lomalle" äidin luo, eli pyykkipussi on mukana. Äiti on sisustanut asunnon ja WC:n väri on pinkki!
Tiedän myös miehiä, joiden asunto on todella siisti (eivätkä ole homoja).
Onhan se mukavampaa asua ja elää mukavassa ja viihtyisässä asunnossa kuin sikolätissä, jonne ei voi viedä edes tyttöjä. - Harman25
Paria naista joskus olen tapaillut joilla oli lintuja lemmikkeinä. Siellä ne sai lennellä pitkin asuntoa ja paskoa minne halusivat.
Kolmannella oli rottia lemmikkinä, lemu oli varsin tyly kun ovelta astuin sisään.
Ei tämä oma kämppäkään aina ole tiptop kunnossa, mutta missään eläintarhassa en halua asua. Max 1 kappale jotain karvaista (eikä mikään hevosen kokoinen koira) sorttia on ok. Omaan vuokrayksiööni mahtuu yksi elukka, minä itse. - jotka ovat
saaneet kotonaan hyvän kotikasvatuksen ja joutuneet itse osallistumaan kotitöihin niin he yleensä pärjäävät parhaiten.
Hälläväliä, uusperheissä ja eronneiden lapset kärsivät eniten koska he eivät ole saaneet oppia vaan ova eläneet ns. irtolaiselämää. Heidän vanhempansakaan ei osaa mitään; bilettävät, etsivät uutta kumppania ja vaihtavat niitä tiuhaan tahtiin. Kyllä siitä lapsi kärsii koska ei ole ydunperheen perusturvaa!
Kyllä peruspilarit ja kodin arvot ovat saatu kotoa ja se on ydinperhe.
Nykyään lapsilla/nuorilla liikaa pelejä, leffoja ja hyödytöntä toimintaa.
Ehdotankin, että vanhoja perusarvoja aletaan edelleen kunnioittaa! Näin nuorisokin saa hyvät peruseväät tulevaisuuteen!- tiina t
olen ent.yksinhuoltaja eronnut.lapseni ei ollut mikään yleistämästäsi.on siisti nuorimies.kotia voi tulla koska vaan katsomaan.myös hänen omaa.
- Laitoshuoltaja/siivooja
Siistimpää kotia saa hakea kuin meillä. Myös hyvä kotikasvatus on lapsille annettu sekä kotitöihin ovat osallistuneet.
Mistä peräkylästä olet ennakkoluuloinesi, kun yleistät sen että kaikki eronneiden lapset "kärsivät". Onko sinulla lapsia ?
En ole koskaan elänyt "irtolaiselämää" ja osaan yhtä sun toista, mm. 3 ammattia. En "biletä" koskaan, koska lapseni ovat minulle ykkössijalla. Enkä vaihda kumppaniakaan, aviomies kun lähti toisen luo niin uutta en ole ottanut.
Omituisen ajattelematonta tekstiä. Hyvin tietämätöntä, ennakkoluuloista ja keskenkasvuista.
- antaja.
niin ehkä on tapauskohtaista, mutta meillä on vuokralla niin nuoria naisia kuin miehiäkin, ja todela voidaan sanoa, että nuoret nais ihmiset sotkee enempi, ja kämppä on kun muuttavat ulos, kuin kaatopaikka. Pojat sentään vie rojut mukanaan...:)
- Siisti Organisoija
Joo kaippa ne ovat joo epäsiistejä sellaiset joilla on muutenkin tuo elämänhallinta vähän niin ja näin ja se on myös paljolti luonnekysymys niin naisissa kuin miehissäkin toiset eivät siedä epäsiisteyttä ja -järjestystä ja toiset voisivat asua vaikka paskan keskellä.
- oma elämänkokemukseni
Itsellänikin on usein pyykit silittämättä ja aina ei ehdi imuroida vaikka tarve olisi. Kotini on kuitenkin kohtuullisen järjestyksessä.
Sen sijaan tunnen useitakin NAISIA jotka ovat ihan helvetin siivottomia mitä asuntoon tulee. Heillä on hirveästi tavaroita, vaatteita, meikkaustarvikkeita, astioita ja ties mitä tuhannen rihkamaa, matkamuistoja, kasseja ja pusseja. Kaikki sotkussa ja paksun pölyn peitossa, keittiö ja jääkaappi yhtenä paskaisten astioiden röykkiönä! On pelkkä klisee, että naiset olisivat jotenkin siistejä. Armeijan käynyt mies sentään tuntee siivoamisen perusteet.- grh...
ennen vanhaan sanottiin,että silikit niskassa ja nilikat paskassa.ja pitää paikkansa...
- aslanleo
olen sellainen siivoton nainen, totta puhut. Mutta syy montakertaa on sitten taas jotain muuta kuin siivottomuutta. On masennusta, aloitekyvyttömyyttä, väsymystä, kaikkea sellaista. Ei niinkään siivottomuutta sisäsyntyisenä. Kyllä minäkin olisin paljon ahkerampi, jos saisin muut asiani kuntoon. kyllä monesta on sormella osoittamaan, mutta niitä sotkuisia ei nähdä virheellisinä ihmisinä jotka tarvitsevat kenties apua. kaveriapu kunniaan.
- .......
No jopas... Tehdäänpä nyt pari faktaa kuitenkin selväksi. Moni sekoittaa epäjärjestyksen ja saastaisuuden keskenään. Pari sukkaa, alusvaatteet, luentomuistiinpanot jne. lattialla ei tarkoita sitä, etteikö kämppää siivottaisi säännöllisesti.
Toisekseen, mitä tulee näihin ötököihin, joista keskustelu ilmeisesti lähti liikenteeseen... Ne ovat käsittääkseni yleensä tuontitavaraa etelänmatkoilta. Jos torakat selviävät hengissä syömättä jopa vuoden tai ydintuhosta, niin eivätköhän ne selviä silloin suomalaisessa normaalissa huushollissa, siivottiin siellä vaikka jokaikinen päivä.- taikka...
vaatekaappiin minne ne kuuluvat?
Yksinkertaisinta eikös? :D
Huomauttaisin, jokaista tämän lukijaa, katsomaan jauhopussien merkinnät ja sen jälkeen sisällöt...
- angelika
Mielestäni sivarissa ja uusavuttomuudessa ei ole mitään vikaa.
- ..ohjelmaa
nimeltään Sillä Siisti, jos se alkaa taas näkymään, sillä siinä on kamalia kuolemanloukkuja! Yök!
- pimpula123
Olen ollut monesti hyvin positiivisesti yllättynyt yksin asuvien miesten kodeista. Kyllä miehet osaavat elää siististi ja joillain on hyvinkin selkeä näkemys miten kotiaan sisustavat.
Ja ihan yllätyskylään on menty. - juttu että romaneista
on löytyny jotai positiivista... :)
- miehet kuriin!
MIEHET EI MIHINKÄÄN MUUTU IÄN MYÖTÄ! SE MIKSI PARISKUNTIEN KOTI ON JÄRJESTYKSESSÄ ON IHAN SIKSI, ETTÄ NAISET TEKEE KAIKEN TYÖN JA KÄVELEE MIESTEN PERÄSSÄ KERÄÄMÄSSÄ NIIDEN PASKAT. ITSE SYYLLISTYN SAMAAN, MUTTA EN JAKSA MYÖSKÄÄN KAATOPAIKALLA ELÄÄ.
- PERINTÖ OPITTU
Epäsiisteys!
Esim. veljeni asuu yksin ja hänellä on lähes aina hommat järjestyksessä ja hima kondiksessa, samoin oli minulla yksin asuessani ja siskollani. Kyse ei siis ole ryhmästä vaan perheestä opitusta tavasta. Meillä kotona jokainen joutui osallistumaan siivoukseen ollessani lapsi ja kotona vaikka isä mutsin kuoltua olikin yksin huoltaja oli aina siistiä.
Joten voitte unohtaa täysin tuon katekorioinnin, sillä teidän monta perhettä sekä yksin asuvaa naista jonka hima on aina kuin räjähdyksen jäljiltä. - Ei muutakaan hommaa
Nääs kun niillä ei ole muuta arkista työtä, niin sitähän on päivät aikaa siivoilla ja pitää koti siistinä.
Mutta toisin taitaisi olla asiat jos kahdeksan tuntia pitäis ensin tehdä töitä päivässä. Ei sitä niin enää jaksais kotia iltaisin kiillottaa. ainakaan mun kohdalla. yksin asunu kohta 4 vuotta ja ainakin kerran viikossa siivoon ja tiskaan.
kyllä siisti eläviä yksin asuvia boitsujaki löytyy siis ^^- mikäs mättää
mikähän mättää, jos nuoren miehen koti on epäsisiti, oliskohan käynyt niin, että, äiti on hoitanut kodin yksin ja isä vetänyt sitä vanah-aikasta mallia, jossa, mies ei tee kotitöitä, vaan kodin hoito on ollut äidin harteilla ja varsinkaan poikalapsia ei ole opetettu siisteyteen kotona.
- Huomioi faktat
Kyllähän sitä vaikka joka päivä oven karmejakin kiillottelis, jos ei tarvis töissä käydä. Kuten ei romanien "tarvitse". Ja siis naisethan heillä siivouksen hoitavat. Kodin sisäpuolella. Ulkopuoli (ympäristö) ei sitten enää kuulukkaan mitenkään tähän... Mutta näin "suomalaisena" täytyy sanoa ettei välttämättä enää työpäivän jälkeen jaksa ajatella siivoamista. Ja koska miehen sekä naisen täytyy käydä töissä nykyään, jotta riittää rahat tarpeellisiin menoihin, on molempien osattava siivota...
- weskuu
Miks verrata romaaneihin ,kun aivan eri kulttuuri ja erilaiset kasvatusperiaatteet.Moni nuori sälli on ikänsä mamman vietävänä ja ei koskaan opetettu kotona mitään.Siivoominen on helppo ja nopea tapa tehdä muutamal siirrol näkyvää.Naiset kun siivoo.noiin siitä ei tule yhtikäs mitään,koska tahkoavat yhtä nurkkaustakin puol päivää ja ampuvat yli
- Nainen sekoitti elämämme
Itse poikamiesaikoja eläessäni minulla oli aina siistiä. Kerran viikossa imuroin, pesin lattian, tuuletin sänkyvaatteet jne. ja esim. astiat tiskasin aina heti syömisen jälkeen. Minulla oli todella siistiä.
Sitten rupesin seurustelemaan ja hommasin itseni avioliittoonkin. Mutta vaimoapa ei siivoushommat juuri kiinnosta. Ajan myötä minä turhauduin, kun juuri siivottuani vaimo heitti yltään vaikkapa likaisen paidan ja juuri keskelle lattiaa. Ei siis edes pyykkikoriin.
Nykyään elämme kuin läävässä. Jos lattialle roiskahtaa mehua, niin yleensä se saa jäädä siihen. Tilanne ärsyttää molempia, mutta kumpikaan ei viitsi tehdä asialle mitään. Aina, jos joku sukulainen tai kaveri olisi tulossa käymään, niin tavalla tai toisella järjestämmekin itsemme varatuiksi. Jos joku yllättäen soittaa ovikelloa, kytkemme vain kännykät äänettömälle ja olemme hiirenhiljaa. Pidämme verhoja koko ajan kiinni, jotta ulkoa ei voisi nähdä, olemmeko kotona tai miltä sisällä näyttää.- tää on nähty
Suomalaiset miehet eivät osaa huolehtia itsestään eivätkä suomalaiset perheenisät pitää huolta lapsistaan.
- vielä lisää
Kiitos.
- hege81
olen 27v mies ja siivoan meidän taloudessa 80% ja myös valmistan ruuan perhelle 80% taloudessa asuu siis tytär 4v ja tietty vaimo.. jotka ei oikeastaan sekaisesta kämpästä hetkahda eikä välitä. mun aina täytyy tehä aloite ja pyytää vaimoa avuksi pienen murmutuksen jälkeen kämppä taas siisti mut jos asuisin yksin niin osaan kuvitella et mun kämppä olis siisti ja tavarat paikallaan,
- &&&&
avuton akka ettenkö sanois kädetön,lapsen se näköjään on saanut aikaan,mutta luonto on senkin puolestaan tehnyt elikkä olet epä käytännölisen akan raahannut joskus kännissä ja nussinut ja siinä tulos kysymys?onko nyt kivaa?!!!
- patjat
Seurustelin vähän aikaa miehen kanssa, kunnes menin hänen makuuhuoneeseen ja näin lakanoiden alta eritteiset patjat. Olivat varmaan yli 20v. vanhat Kirppuja jne. varmaan täynnä. Siihen loppui kanssa käyminen. Ei ollut kuullut Sotkan patjan vaihto päivistä.
- aslanleo
Tottakai nuoret miehet sotkevat , kun äiti siivoaa kotona, eikä opeta lapsiaan siivoamaan. Olen kyllä opettanut, mutta ollut itse huono esimerkki, niin eivät pojat oikein ole oppineet sitä taitoa kotonaankaan. Miksi sitten pitää olla niin kauhean siisti? Mikä meitä ajaa siihen, että me olemme koko ajan nuohoamassa, emmekä osaa rentoutua ja elää vapaana huolista, ja siivousvimmasta. Jonkinlaisen vimman haluaisin. romanikodeista on turha käydä ottamassa oppia, kun heidän kotinsa on niin puhdasta, että aivan. Heillä se kuuluu kulttuuriin. Meillä taas on valinnaisiin kuuluva asia. Itse olen sellainen huithapeli ja tykkään olla vähän boheemi. kuitenkin. Vapaus ennen kaikkea. siivouksessakin.
- Jouni...
Siis olen just tuollainen nuorimies, vähän koulutettu ja todella, siis todella epäsiisti. Mä en vaan yksinkertaisesti jaksa siivota ku korkeintaan sillon kun kämpässä ei enää mahdu liikkuun. Roskat vien ehkä kerran kuussa "jos jaksan". on pizzalaatikkoo, kaljapullo ja tölkkiä ja sipsipussia ja tuhkakuppeja siellä täällä ja hujan hajan ja tiskejä en tee kun kerran puolesvuodes...mä käytän aikapaljon kertakäyttöastioita tai sit käyn ulkona syömässä mut jos esim. jotkut lautset jää tiskialtaaseen tai kahvit pannuun, niin ne on siinä niin kauan että se paska joko haihtuu taikka sitten sulaa siihen kiinni sillain et ei edes tiskatessa enää irtoo. Vaatteet pesen kyl aika säännöllisesti, mut enmä muuten siivoo ja SO WHAT, mitä se kellekkään kuuluu miten mä asun ja mitä mä teen. Kerran unohdin avaimet sisään ja oli pakko soittaa isännöitsijä paikalle. se meinas kyl pyörtyy mut mitä vittua sit, ei se sen ongelma oo.
Mut en mää et tää on mun vanhempien syy taikka mun koulutustaustass tai muussa elämässä. Mä oon vaan syntynyt sillee et oon laiska, eristäytynyt vähän muist ihmisistä kun oon läski ja muuten vähän hissukka. En mä oikeestaan käy koskaan missään muualla kun korkeintaan vuokraamassa jonkun leffan ja jökötän sohffalla pelaan pelejä tai oon tietokoneella. Ei se ainakaan yhtään tilannetta helpottanut kun muutin maalta tänne vieraalle paikkakunnalle, josta en tunne ketään. Ehkä tää juttu on geeneissä tai jossain, emt.- sä "Markku"
OOt hauska tapaus
- on savossa.
ei suomessa näin ole.
- persiistä.
En mä ainakaan jaksa siivota.
http://www.youtube.com/watch?v=alt06keEV8Q - vähä muistuttaa
Poikamies poksii liian siisti kaveri joha ny kaikki pitää semmon jannuu hinttinä ja khylhä ne pimatsut tulee aina jeesailee nois siivous ja tiskaamis hommis ;))) sit hä se on kiva laitaa jotaa pientä purtavaa senjälkee ja pitää muutaki hauskaa mulla on aina vähä kämppäsekasi :))))
ei tääl kyl mitää tuholaisii asusta mun lisäks :))) - TDO
Kyllä ne vanhemmatkin äijät osaa sotkea kämppänsä
ja olla siivoomatta eteenkin jos ovat alkoholi-
soituneita niin millään ei ole enään mitään vä-
liä, kaikki mikä tippuu lattialle jää sinne.
Ja saattaa näitä epäsiistejä yksilöitä löytyä
myös naispuolisista asukkaista, syitä on monia! - Parikymppinen..
Itse olen jonkun aikaa omillani asunut nuorimies. Kotona äiti teki aina ruokaa, passasi, pyykkäsi ja hoiti kaiken. Itse en kotona asuessani tehnyt kotitöitä ikinä, nostanut astioita tiskipöydälle, vienyt astioita keittiöön, laittanut vaatteita pyykkikoriin, taikka vaihtanut lakanaa.. Edes äidin erikseen pyytäessä...
Nyt omilla asuessani, olen alusta asti saanut pyykit koriin, tiskit tiskipöydälle ja tiskattua, en sentään astioita kaappiin asti laita vaan suoraan tiskikaapista käyttöön ja samaa oravanpyörää. Aamulla ensimmäisenä löytyy teeveepöydältä muutamia olut tölkkejä, jotka yleensä herättyäni kerään hylsy laatikoihin taikka vaatekomerossani sijaitsevaan keräsypullojen ja tölkkien jätesäkkiin.
Teen myös itse ruokani, useimmiten käytän kaupasta ostettavia valmiita ruoka seoksia "italian pataa, lisää 400gr jauhelihaa", "pastaa parmesaanissa, lisää vain vesi" yms... löydän myös leivät, maidot, jugurtit, murot ja myslit, paketit pistän siististi roskikseen ja roskiksen vien silloinkun on täysi.
Teen tämän kaiken sen takia että tässä iässä pitää ymmärtää että jos ei sitä itse tee, ei sitä kukaan muukaan tee puolestasi. Pakon edessä en siivoaisi edes pakotettuna, mutta itseäni varten siivoan silloin kun huomaan teeveeni olevan pölyssä taikka karvakoiran jos toisenkin sängyn alla.
Kyllähän sitä tulee tilattua pitsaakin ja syötyä ulkona, välillä jopa kännättyä "kämpillä" mutta yleensä tulee siivottua että "kämppää" voisi kutsua kodiksi, joka se on.- ölkjsdaglö
On nähty nuorten naisten kämppiä joissa on imuroitu viimeksi muuttaessa. Jääkaapista on löytyny homehtuneita safkoja ja muutenkin kämppä ollu kuin ydinpommin jäliltä.
Tää on just tätä tasa-arvoa niin prkl...Nainen on aina puhdaspulmunen ja miesten niskaan syydetään kaikki paska!
- 4 lapsen äiti
3poikaa asuu omissaan,olin yllättyny ku on siistiä niin on kuuluma ollu kotonakin ja on mukavampi olla.nuorten tyttöjen olen nähny siellä on vaatteet yms.sekaisin.opettaa pienestä järjestää ensin lelut sit muuten.opettaa myös luutua käyttää.jos ei pienenä niin ei ne käytä isonakaan.se oppi on lähdettävä pienestä pitäen.mutta toivon et ne ei passais toisiakaan jos tytöt ei tee,niin tasapuolisesti kotityöt.sama pätee myös toisinpåin.
- se olisikin
noin helppoa.uusoperheen äitinä olen yrittänyt teineille(poika ja tyttö) sanoa että "laittakaa likaiset vaatteet pesuun ja imuroikaa ja luututkaa" mutta ei.teinien oma äiti siivoaa toisaalla niitten huoneen. minä en mene 15-,17-vuotiaitten huoneeseen,koska mulla EI OLE SINNE ASIAA joten siivoamisenkin olen heille jättänyt.pojista voi sen sanoa että kun käyvät wc:ssä niin voisi ne viimeiset kusitipat pyyhkiä itse pois eikä tarvitsesi niitä lattialta luututa eikä pöntönreunaa hinkata monesti päivään.olen sanonut pojalle että vois pöntön ja lattian pestä, kun ei osaa kusta pönttöön, vastaus "minä kun en pakapänttöä pese" mutta jos minä en pesisi niin minkä näköinen wc olisi....tytär siivoaa huoneensa 2 krt/vuodes ja kuvitelkaa minkä näköinen on tytön asumus. mutta minkäs teet. pienimmät siivoavat yhteisen huoneensa itse ja se on järjestyksessä.
- olet väärässä
Kyllähän noita sotkuisia jätkiä riittää mutta eipä sitä pidä alkaa yleistämään. Mulla on vaikka kuinka monta kaveria joiden luona on aivan hemmetin siistiä (vois tulla munki luo siivoomaan)=)
- janpower
juu näil nuoril ei varmaan oo kaikki kunnos elämässään.ja kyl näyttää nykyään et aika monet nuoret naisetkin vierastaa siivoamista.vai onko sit tasa-arvoa?
- elliivo
Olen pitkään työskennellyt opiskelija-asunnoilla ja nähnyt tyttöjen niinkuin poikienkin asuntoja. Ihan tasapuolisesti osaavat siisteyttä pitää ja sotkea.
Kylppärit ovat usein kammottavassa kunnossa opiskelija-asunnoissa.
Tyttöjen vessoissa on karvaa lattiakaivot ja viemärit täynnä, kuukautistumppuja nurkissa ym.
Pojilla usein suihkun alla ruskea pinttynyt lattia, wc-pöntön ympärys haisevassa limetyksessä, peiliä ei puhdistettu vuosiin, hanat harmaassa tahnassa ym.
Soluasunnot ovat ongelmallisempia koska kukaan ei oikein tahdo ottaa vastuuta yhteisten tilojen siisteydestä.
Itselläni on myös poika ja tyttö.
Poika on laiskempi siivoamaan mutta osaa paremmin säilyttää siisteyden ja järjestyksen.
Tyttö siivoaa usein koko kodin, poika keskittyy vain omaan huoneeseensa.
Kaikkein sontaisin asunto mitä olen ikinä elämässäni nähnyt oli eronneella viisikymppisellä miespuolisella arkkitehdilla. - koira siivoaa
syömällä kaiken ylimääräisen, lisäksi sen karvoista kertyy jalkoihin lämpöiset villasukat.
jokatoinen päivä täytyis imuroida ettei synny villakoiria. - mutta arvaappa montako kertaa
olen ollut 10 vuoden aikana noissa joka vuotisissa "kulkutaudeissa" Jos kerran vuodessa olevaa 3 päivän flunssaa ei oteta huomioon :)
Kämppä on suurimman ajan "poikamiesboxin" näköinen, syön miten sattuu milloin sattuu, no en kuiteskaan mitä sattuu. Polen tarvittavat käynnit pyörällä. Mahatautia harrastan vaan Lauantai aamusin, muuten ei ole tarvinnut sairastella. Toisilla puolustus mekanismi toimii kemikaaleilla, mulla elimistö tuottaa elimistö tarvittavat vasta aineet. Liian sterilli ympäristö ei ole sekään hyväksi. - ei kuulu sinulle
Jos kotonani elän niin, että en aiheuta ympäristölleni haittaa tai häiriötä, ei se kuulu kenellekään. En huuda, riehu, häiriköi tai huudata stereoita.
Naapurinini taas on ulospäin täydellisen siisti ja jämäkkä. Pihamaatakin hän on haravoimassa päivittäin.
Mutta kotonaan hän riehuu ja ryyppää juhlien "kavereidensa" kanssa, huudattaa stereoita jopa kellon ympäri ja on muutenkin täysin seinähullu.
Kumman meistä haluaisit omaksi naapuriksesi?- kysymykseesi
naapurisi. Pidän nimittäin siisteistä, haravoiduista pihoista.
- sport
seurustelen ja asun nuoren naiseni kanssa,meillä kuljetaan vapaasti kengät jalassa sisällä niin itse kuin vieraamme.rento meininki.
- s.iivo
hyyii mitä sie tollai jalat haisoo ja lattijat kuluu nääs!
- jäljet
s.iivo kirjoitti:
hyyii mitä sie tollai jalat haisoo ja lattijat kuluu nääs!
vaihka onkin parketti niin tää kuuluu normaaliin kulumiseen,niin se on.
- 2007
jäljet kirjoitti:
vaihka onkin parketti niin tää kuuluu normaaliin kulumiseen,niin se on.
maihari porukoissa toi kenkien käyttö sisätiloissa on joka päiväistä,kuka niitä nyt jatkuvasti viitsii nauhoittaa tai muuten ei vaivauduta.mut ei haittaa.
- hihiihi
http://www.youtube.com/watch?v=alt06keEV8Q
hauska video aiheesta
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577290Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7333521Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491847Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641785- 841415
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841381- 911280
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154