Puututaanpa taas mitä suurimpaan epäkohtaan, joka tällä palstalla tulee jatkuvasti esille. Nimittäin näihin vamisretkiin, joita ihmiset ostavat pakettimatkafirmoiltaan.
Luuletko, että omien retkien järjestäminen tai Egyptinmatkan suunnittelu ja toteuttaminen on jotenkin vaikeaa tai kallista? Väärin. Vaaditaan vain hieman googletusta, hyvä matkaopaskirja ja se tärkein pakettituristeilta puuttuva ominaisuus: oma-aloitteisuus. Pääset halvalla, ja saat juuri sellainen reissun kuin haluat. Eikä sinun tarvitse kuunnella avuttomia suomenkielisiä oppaita tai kulkea ison junttiporukan tahtiin.
Ja mikä tärkeintä: näet oikeasti Egyptin, etkä vain viipaletta siitä alimitoitetulla, aikatauluiltaan epärealistisella valmisretkellä.
1-2 päivän retket Luksoriin ja Kairoon sopivat hyvin niille, joiden mielestä Pariisin tai Lontoon "tärkeimmät nähtävyydet" näkee päivässä.
Ehtisitkö itse kolmessa päivässä kaikki seuraavat Egyptissä:
- Gizan pyramidit (menee ainakin puoli päivää)
- Egyptiläinen museo (paras varata päivä)
- Koptilainen Kairo (ainutlaatuinen paikka, ehdottomasi tärkeimpiä ja antoisimpia Egyptinelämyksiä kenelle tahansa)
- Dahshurin pyramidikenttä (mielenkiintoisempia pyramideja kuin Gizassa, vähemmän turisteja ja aitoa erämaan rauhaa, päiväretki)
- Sakkara (ehkä Egyptin tärkein muinaismuistoalue)
- Kuninkaiden laakso (menee ainakin puoli päivää)
- Kuningatarten laakso (2 tuntia riittää)
- Karnakin temppelikaupunki (menee ainakin puoi päivää)
- Luksorin länsirannan muut tärkeät nähtävyydet (Deir El Baharissakin käy käytännössä jokainen Luksorinkävijä jopa päiväretkillä, sielläkin kuluu useampi tunti).
Katsoisitko Pariisissakin van Eiffeltornin?
Minua, kuten monia, suututtaa ja hävettää suomalaisten pakettituristien asenne Egyptinmatkailuun. Kuvitellaan, että pari kivikasaa katsomalla näkee antoisan paketin "Egyptin nähtävyyksiä", vaikka tulos on niin plusmiinusnolla että yhä hyvin voisi jäädä sinne muovikylään makaamaan. Tuskin kukaan niin montaa kertaa Egyptissä käy elämänsä aikana, että pystyisi kahlaamaan tärkeät nähtävyydet 1/matka. Miksi kannattaa satoja euroja turhaakin turhempiin pakettimatkatoimistojen järjestämiin retkiin, kun voisitte paljon halvemmalla kasata itsellenne hyvän loman, esim. 5 päivää rannalla, 4 Luksorissa ja 3 Kairossa. Vaaditaan vain matkaopaskirja ja pientä oma-aloitteisuutta. Mutta kun ei. Ikään kuin olisi joku pakko kulkea kuin hanhilauma avuttomien suomea jahnaavien oppaiden perässä joiden tietotaito on tasoa "kun Egyptissä on niitä pyramideja"... Hankkikaa rahoillenne vastinetta! Te olette menossa Egyptiin, kai te nyt muutakin haluatte nähdä kuin hotellin uima-altaan?
Yleisimpiä perusteluja argumenttejani vastaan:
"Jotkut haluavat lomaltaan lepoa, kyllä 1 päivän retki riittää." Miksi hitossa lähteä Egyptiin asti vain makaamaan, sitä voi tehdä Härmässäkin? Miksi lähteä juuri Egyptiin, jos ei halua nähdä sitä Egyptiä, vaan ainoastaan muovikyliä. Monessa muussa matkakohteessa saat samat palvelut ja maisemat halvemmalla ja ilman niitä "inhottavia egyptiläisiä jotka koko ajan häiritsevät".
"Egyptissä on vaarallista ilman suomalaista opasta ja isoa ryhmää." Kissanpaskat. Terroristien saaliina toimivat nimenomaan isot turistiryhmät. Yksittäisiä turisteja ei kukaan hätyyttele. Jos on ns. katuviisas ja omaa maalaisjärkeä, voi 1-2 naistakin matkustella itsenäisesti Egyptissä ongelmitta (omaa kokemusta on) ilman että tarvitsee olla hullu riskinottaja tai reppureissaaja.
Mitä te oikein pelkäätte, kun ette uskalla astua muovikylien ulkopuolelle? Eivät ne paikalliset ketään syö. Uskaltakaa toimia oma-aloitteisesti, näette paljon enemmän ja pääsette halvemmalla!
Ja ennen kaikkea, kuka pirun hullu lähtee mihinkään matkalle ilman kunnon matkaopaskirjaa???
Laatua Egyptinmatkailuun, pllis!
13
1333
Vastaukset
- lsdk
Otappa reissullesi mukaan esim. 4 ja 7 vuotiaat lapset, polvivaivainen anoppi niin nautit suunnattomasti tuosta mainostamastasi oikeasta Egyptistä kulkemisineen ja menemisineen!
Jatka ihmeessä omatoimimatkailuasi, mutta se ei ole se ainoa oikea tapa viettää ansaittua vapaa-aikaa jopa Egyptin aurinkon alla.
Jokainen saa pelätä tavallaan. Olen itsekkin kerran ihan pikkuisen tullut epäluuloiseksi kun kuljin Nairobin katuja yöllä.
Egyptin muu kuin kulttuurinen anti on todellakin takuu aurinko ja uskomaton meri ja joku voi yksinkertaisuudessaan haluta vain sitä!- nursuluu
Jätä kersat kotiin ja anoppi muovikylään. Ei tarvitse heittäytyä noin avuttomaksi vain siksi, ettei yksin uskaltanut reissuun lähteä. Ei se mitään lomaa ole jos anoppi pitää mukaan ottaa.
- loma on aina loma
nursuluu kirjoitti:
Jätä kersat kotiin ja anoppi muovikylään. Ei tarvitse heittäytyä noin avuttomaksi vain siksi, ettei yksin uskaltanut reissuun lähteä. Ei se mitään lomaa ole jos anoppi pitää mukaan ottaa.
Kyse ei ole avuttomuudesta ja oma-aloitteisuuden puutteesta, jos haluaa helpommalla tavalla nähdä tärkeimpiä paikkoja. JOkainen nauttii lomastaan/matkastaan omalla tavallaan, ja fiksu pitää suunsa kiinni ja osaa olla arvostelematta toisten tapoja. Jollekulle hieno tapa kokea Luxor on vain juoda Luxor-olut Niilin rantaterassilla muovihotellissa, eikä se vähennä hänen kokemaansa iloa, että virkamieshauta jää näkemättä.
- tonig
Miksi minun pitäisi näitä retkijä kaivella ja järjestää. Sitävarten on firmat jotka sen hoitaa.
Miksi lomalla pitää päästä halvalla. Loma on lomaa ja matkalle en persaukisena lähde. Miksi
vaivautua noita kaikkkia edes katsomaan, mennyttä alempaa kulttuuria. Minulle sopii hyvin pintapuolinen katsaus parhaimpiin nähtävyyksiin ja mitään saastaisia syrjäkyliä en kaipaa. Paremmin aika kuluu hotellin lobbybaarissa tai rannalla arvoisessani seurassa.- Rosva-Roope
Jos lomalla on tärkeintä kiva maisema ja kylmä olut, lähde Savoon.
Kaltaistesi kulttuuri-imperialistiöykkärien vuoksi iso osa maailman muinaismuistosta on tuhon partaalla: kun olutbaarien rakentaminen on tärkeämpää kuin historian säilyttäminen.
Pysy siellä muovikylässä, teet meille kaikille palveluksen.
- taidehullu
Hei Kandipaatti, mainitsit listassasi Koptilaisen Kairon. Oletko käynyt siis, kerro jotakin. Mikä paikka kyseessä? Olen kiinnostunut koptilaisesta taiteesta/esineistöstä. Harmikseni Louvressa jäi kyseinen osasto näkemättä, koska menikin aikaisemmin kiinni kuin muut osastot. Olen menossa Kairoon varmaankin seuraavaksi, joten tuosta olisi mukava kuulla lisää.
- kandipaatti
Koptilainen Kairo on Egyptin kristityn vähemmistön mekka, siellä tuntee kävelevänsä Raamatun maisemissa ja voisi odottaa vaikkapa Ben Hurin kävelevän vastaan kulman takaa.
http://www.egyptologyonline.com/coptic_cairo.htm - taidehullu
kandipaatti kirjoitti:
Koptilainen Kairo on Egyptin kristityn vähemmistön mekka, siellä tuntee kävelevänsä Raamatun maisemissa ja voisi odottaa vaikkapa Ben Hurin kävelevän vastaan kulman takaa.
http://www.egyptologyonline.com/coptic_cairo.htmKiitos linkistä!
- Tuula
Meidän perheemme on lähdössä innoissaan snorklaamaan
Sharm el Sheikhiin lokakuussa. Kyllä varmaan meren alainen elämäkin on näkemisen arvoinen Egyptissä?
Kairossakin kävisimme, mutta uskaltaako paikallisilta kyydin ostaa. Matkatoimistojen retket ovat kuitenkin meidän tuloillamme aika kalliita.
Miten kukaan voi arvostella toisten tapoja matkustaa
ja silti muka arvostaa eri kulttuureja ja historiaa?
Me ainakin yritämme aina elää maassa maan tavalla.- sinä....
kandipaatti vai mutta oikeassa olet tuossa asiassa ! ottakaa huomioon myös kansaiväliset retket vaikka olisi huono englanti kyllä pärjäätte. Samoin tuo terroristien pelko joillakin on tosiaan "tuntematonta pelkoa " mielikuvitusta....sekin on totta jos meinaatte yhteen viikkoon mahduttaa kolmekin retkeä niin huh huh.
ei Egypti sieltä mihinkään häviä hyvin monet tulevat aina uudestaan ! itse menenmme omatoimisesti niin menevät monet muutkin mutta teille jotka ensimmäisiä kertoja olette egyptissä suosittelen ainakinAurinkomatkojen oppaat ovat tosiaan lukeneet läksynsä osalla tietämystä tosi paljon.
totta että monia teitä mietityttää ueammat asiat mutta kun ette lähde yksin seikkailemaan tuntemattomille alueille sekä naiset muistakaa pukeutua maassa maan tavalla ! pitkä mekko tai farkut/ tunika kyllä saatte olle rauhassa.
pelkkää provoa on se että egyptiläiset miehet olisivat kuin turkkilaiset AIVAN ERI ASIA.
tosin en turkissa ole käynnyt. Jeeppisafari tarkoittaa että pitäkää kiinni nyt mennään että odotetavissanne on hurjaa menoa.....hihihi...ja sitten viellä
teille jotka vihaatte venäläisiä heitä on siellä myös ja paljon ! joten jos et halua kuulla ja nähdä älä sitten tule egyptiin....!!! siellä missä kuulet naurua laulua tanssia sieltä löydät meidät
myös aleksanria kirjastosta tai vaikkapa puistossa lukemassa. - turhan tulkkaajille
sinä.... kirjoitti:
kandipaatti vai mutta oikeassa olet tuossa asiassa ! ottakaa huomioon myös kansaiväliset retket vaikka olisi huono englanti kyllä pärjäätte. Samoin tuo terroristien pelko joillakin on tosiaan "tuntematonta pelkoa " mielikuvitusta....sekin on totta jos meinaatte yhteen viikkoon mahduttaa kolmekin retkeä niin huh huh.
ei Egypti sieltä mihinkään häviä hyvin monet tulevat aina uudestaan ! itse menenmme omatoimisesti niin menevät monet muutkin mutta teille jotka ensimmäisiä kertoja olette egyptissä suosittelen ainakinAurinkomatkojen oppaat ovat tosiaan lukeneet läksynsä osalla tietämystä tosi paljon.
totta että monia teitä mietityttää ueammat asiat mutta kun ette lähde yksin seikkailemaan tuntemattomille alueille sekä naiset muistakaa pukeutua maassa maan tavalla ! pitkä mekko tai farkut/ tunika kyllä saatte olle rauhassa.
pelkkää provoa on se että egyptiläiset miehet olisivat kuin turkkilaiset AIVAN ERI ASIA.
tosin en turkissa ole käynnyt. Jeeppisafari tarkoittaa että pitäkää kiinni nyt mennään että odotetavissanne on hurjaa menoa.....hihihi...ja sitten viellä
teille jotka vihaatte venäläisiä heitä on siellä myös ja paljon ! joten jos et halua kuulla ja nähdä älä sitten tule egyptiin....!!! siellä missä kuulet naurua laulua tanssia sieltä löydät meidät
myös aleksanria kirjastosta tai vaikkapa puistossa lukemassa....hihihih en tiedä missä ja kenen kanssa liikutte Tosiaan olen viettäynyt aikaani egypitssä enenmän kuin viikon voin kertoa teille NAISET teistä itsestänne riippuu kuinka teitä kohdellaan ! jos menet loma romanssia hakemaan Egypti ei ole sitten se kohde. Tiedän monia toimivia pari suhteita ilman alistamista jne, Egyptiläiset perheet ottavat hyvin vastaan uuden "perheen jäsenen paremmin kuin suomalainen (en yleistä ) sanon taas että
en en en paljon viitsi täällä kirjoitella koska nuo hävyttömät kaiken moraali tajunsa menettäneet tuskin edes itse ovat huoltoasemaa kauvempana käyneet mutta puheet on kuin roisoksilla.
toisaalta egyptissä on myös monia suomalaisia aviopareja jotka viettävät eläke päiviään siellä.
kaikkea hyvää kaikille ! tulevat lomat antaa enrgiaa joskus niin tylsäääään suomalaiseen arkeen.
- taas kerran
Onko tullut mieleen, että nuo "aivottomat hanhet" ottavat valmisloman siksi, että ei ole rahaa matkailla omatoimisesti? Lennot, hotellit, siirtymiset, viisumit jne. maksavat älyttömästi, varsinkin Egyptin kaltaisissa maissa joissa byrokratia on älytön. Lisäksi tällaisissa maissa, joissa ei voi ikinä luottaa mihinkään, ikinä ei voi olla varma että joku asia toimii luvatusti, ei kovin mielellään omatoimisesti lomaile esim. lasten kanssa. Olen harkinnut esim. viikon reissua Kairoon, joka tulee saman hintaiseksi kuin 2 viikon reissu Sharmiin JA 2 päivän Kairon reissu, joten tietenkin valitsen halvemman vaihtoehdon. Ehkä "sitten joskus", kun lapset ovat jo isoja ja pääsee matkustamaan kaksistaan, valitsemme tällaisia reissuja. Siihen asti valmismatkailemme ja hyvillä mielin! On se huojentavaa, ettet itse käytä niitä, niin ei tarvitse pelätä joutuvansa samoihin paikkoihin kaltaisesi pikkusielun kanssa. Kiitos.
Ihmettelen samaa ja kuitenkaan en ihmettele. Onhan kaikille näille erilaisille retkille paikkansa, kuka valitsee suomal. pakettiretken kielen takia tai siksi, ettei rohkeus riitä yksin menoon. Joku valitsee egypt. toimiston palvelut, koska saa halvemmalla ja englannin kielikin taipuu - yhtä nopeasti nämä toimistot kuitenkin kohteet läpi vetävät eli saa juosta viimeisenä perässä, jos on vähänkään kiinnostunut syventymään enemmän tai pelkästään ottamaan pari lisävalokuvaa.
Kaikki eivät osaa englantia ja haluavat silti oppia nähtävyyksistä jotain. Itse käytän opaskirjoja, mutta myönnän että se on aika työlästä ja aikaavievää, kirjaa pitää lueskella ja availla vähän väliä. Toisaalta, eivät kaikki sitä kirjaa kaipaa, haluavat vain käydä nähtävyyksiä läpi ilman sen kummempaa opastusta kohteesta.
Ja viimeiseksi: epäilen, ettei suurinta osaa NIIN paljon kiinnosta perinpohjainen historia ja kivenmurikoiden loputon tutkiminen / valokuvaaminen. Aika monelle riittää suppeahko yleisluonteinen selvitys kohteesta - myös siellä Pariisissa ;-) Näin olen sen itse huomannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277