Jostain luin että rullaluistelijat ovat verrattavissa kävelijöihin,että niihin pätee samat säännöt,tietenkin omaa järkeä käyttäen pitää liikkua tuolla kävelytiellä.
Mutta mulle sattui semmoinen pieni onnettomuus vkonloppuna.Olin juuri tehnyt n.30km lenkin sauvojen kera,viimeinen km jäljellä kotiin.Laskettelin aika jyrkkää alamäkeä kävelytiellä ja jarruttelin vauhtia hiljemmaksi,kun huomasin auton tukkivan koko kävelytien suun alhaalla.
Vaihtoehtoina oli a) laskea autoa päin b) heittäytyä jyrkkää kalliota päin c) yrittää kaatua vähän taaksepäin jotten iskeytyisi auton kylkeen.Ei ollut nurmikkoa eikä mitään jonne olisi voinut kieriä.
Pääsin suhteellisen pienillä vammoilla,takapuolelta lähti iho kokonaan ja häntäluu ja alaselkä vähän ruhjoutui.
Kaikkein parasta oli että autossa olleet kaasuttivat äkkiä karkuun eivätkä jääneet katsomaan miten kävi.Nilkutin sitten vaivalloisesti kotiin ja sieltä sitten ensiapuun.
Kuinka te olette toimineet jos tulee joku tuommoinen äkillinen tilanne,ettei ole aikaa miettiä miten toimia?
Tiedän että polvilleen olisi pitänyt kaatua,mutta siinä tapauksessa olisin syöksynyt autoa päin.Ja kuinka se sauvojen kanssa onnistuu,kun ei pysty pitämään rannesuojia?
liikennesäännöt
8
1724
Vastaukset
- DiRulla
Mulla kävi melkein samoin, ole rekan nuppi pysäyttänyt suoraan kavelytien päälle. Annoin rahtirapen kuulla kunniansa.
Mutta vielä paljon hankalempana pidän koiria, jotka taluttavat omistajiaan flex-hihnojen päässä.
Rekkari talteen ensi kerralla. Tarvitaan ennakkotapauksia. - DiRulla
rairai
- DiRulla
Edellinen viesti ei ollut minulta, joten rekisteröin sen itselleni. Minusta on todella tyylitöntä käyttää toisen nickiä.
- Kosovon Aasi
DiRulla kirjoitti:
Edellinen viesti ei ollut minulta, joten rekisteröin sen itselleni. Minusta on todella tyylitöntä käyttää toisen nickiä.
Lupasin että en enää käytä Kosovon Pommi nimmaria, koska tämä eräs otti sen käyttöönsä. Mutta näin tosiaan kävi meikeläiselle. Joku tuntuu olevan kaiken kaikkiaankin nimmareiden kruunaamaton kuningas. Itseltäni on aikaisemminkin kähvelletty nimmareita "salaperäisissä" olosuhteissa.
Tässä aikaisemmassa ketjussa
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=1500000000000048&posting=22000000036446726 tämä eräs nimmariväärentäjä otti Kosovon Pommi-nimimerkin käyttöönsä neljässä viestissä otsikoilla "virhe", "kiusankappale", "sama jatkuu" ja "iihahaa". Näissä hän oikeastaan vaan paljastaa oman nettietikettinsä. Oikea Kosovon Pommi kirjoitti vain viestit "Parin tipan tähden" ja "Onnea". Oma tarkoitukseni on vain hyvän tai ainakin kohtuullisen nettietiketin ylläpitäminen.
- polvisuojat..
ole sitä varten että niillä kumautetaan kunnon klommot eteen ajaneiden kotteroiden kylkeen.
- ennakoiden risteyksiin
Mielestäni paras turvallisuustae oli sitten pyörällä tai rullilla liikkeellä on ennakoida ristykset niin, että saa itse vauhtinsa pysähtymään, jos auto tai joku muu sattuu tulemaan. Tylsää se on jos risteyksiä tulee jatkuvasti.jos ei ole huimaa alamäkeä niin koitan saada katsekontaktin kuskiin ja siitä päättelen voinko antaa palaa vai en...Usein joutuu kuitenkin himmailemaan lenkin alussa ennen kuin pääsee kunnolla menemään hiljaisemmilla teillä.
- jts-1
ennakoiden risteyksiin kirjoitti:
Mielestäni paras turvallisuustae oli sitten pyörällä tai rullilla liikkeellä on ennakoida ristykset niin, että saa itse vauhtinsa pysähtymään, jos auto tai joku muu sattuu tulemaan. Tylsää se on jos risteyksiä tulee jatkuvasti.jos ei ole huimaa alamäkeä niin koitan saada katsekontaktin kuskiin ja siitä päättelen voinko antaa palaa vai en...Usein joutuu kuitenkin himmailemaan lenkin alussa ennen kuin pääsee kunnolla menemään hiljaisemmilla teillä.
samaa mieltä että ennakointia on parasta käyttää joka lenkillä..ite oon jo vanha ukko ja ennakointia tarvitsee aina..sitte jos on "muista vapaa" baana niin antaa palaa!
rullasuksilla-ja nyt rullaluistimilla on tullu lykättyä 30-vuotta ja yksi paha kaatuminen on joskus 80-luvun alussa ja sekin oli auton kiilaus anttola-mikkeli tiellä koska aurinko häikäisi kuljettajan!
ja kovia alamäkiä ei ole pakko laskea täysillä..saattaa olla laskut laskettu hyvinkin vaikka loppuiäksi!
- FINLEX
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)
2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; (7.5.1997/414)
3) pientareella ajoradasta reunaviivalla erotettua tien pituussuuntaista osaa, jota ei liikennemerkillä ole osoitettu jalkakäytäväksi tai pyörätieksi;
4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa; (7.5.1997/414)
5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa; (7.5.1997/414)
6) pihakadulla jalankulku- ja ajoneuvoliikenteelle yhteisesti tarkoitettua, liikennemerkein sellaiseksi kaduksi osoitettua tietä;
6 a) kävelykadulla jalankulku- ja polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkein sellaiseksi kaduksi osoitettua tietä; (5.5.2006/343)
7) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua tietä tai sen osaa;
8) taajamalla liikennemerkein osoitettua taajaan rakennettua aluetta;
9) liikenteen ohjauslaitteella liikennemerkkiä, liikennevaloa taikka muuta liikenteen ohjaamiseksi tarkoitettua laitetta tai tiemerkintää;
10) tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka sillä olevassa ajoneuvossa tai raitiovaunussa;
11) jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa; (7.5.1997/414)
12) pyöräkaistalla polkupyörä- ja mopoliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa; (7.5.1997/414)
13) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä; (7.5.1997/414)
14) raitiotiellä yksinomaan raitiovaunuliikenteelle tarkoitettua tien osaa tai erillistä tietä; sekä (7.5.1997/414)
15) pysäköinnillä ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa, ei kuitenkaan lyhytaikaista ajoneuvon seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tahi ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten.
3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä ja pyörätiellä sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä tai risteävää pyörätietä;
2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;
3) niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle;
4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;
5) alikäytävässä ja tunnelissa;
6) mäenharjalla tai näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa ja niiden läheisyydessä;
7) missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;
8) jollei maksua ole suoritettu, sellaiselle pysäköintipaikalle tai -alueelle, jonka käyttämisestä on vahvistettu maksu; sekä
9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.
Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.
40 §
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
58 §
Onnettomuuteen osallisen auttamisvelvollisuus
Tienkäyttäjän, joka syystään tai syyttään on joutunut osalliseksi liikenneonnettomuuteen, on heti pysähdyttävä ja kykynsä mukaan avustettava vahingoittuneita tai avuttomaan tilaan jääneitä sekä muutoinkin osallistuttava niihin toimenpiteisiin, joihin onnettomuus antaa aihetta.
Oleellista on mihin auto oli pysäköity?
Mieti myös miten olisit toiminut jos olisit ollut kävelemässä?
Mahdollisesti pysäköijä on rikkonut lakia. Myös sinulla on ollut liian suuri tilannenopeus. Todennäköisesti ilisitte joutuneet korvaamaan toistenne vahingot (sinä lommot, pysäköijä vammojen hoitokulut) jos törmäys olisi tapahtunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181730Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738