Katsokaapa AKE:n tilastoa. Nyt höyrytään harmaista autoista, dieselien osuudesta ja siitä että rekisteröinnit ovat kasvaneet. Mutta kuka muistaa, että tammi-kesäkuussa on tuotu kaikkiaan
11 867 yksittäin maahantuotua käytettyä autoa Suomeen, ja viime vuoden tammi-kesäkuusta
(10 890 autoa) määrä on noussut tuhannella - kaikesta verohelpottelusta huolimatta! Katso
http://www.ake.fi/AKE/Tilastot/Käytettynä maahantuodut/Käytettynä maahantuodut kuukausittain/Vuodet 2008 ja 2007.htm
Näin ollen kaikki puheet siitä, että veroale johtaisi (yksityishenkilöiden ja firmojen) harmaamaahantuonnin loppumiseen voidaan täysin unohtaa. Tavallinen (Passat-kokoluokan) auto maksaa Suomessa kymppitonnin enemmän kuin Keski-Euroopassa, ja tarvetta tuoda dieselfarmareita ja parin vuoden ikäisiä mersuja varmasti ei voida lopettaa ennen kuin verotus siirtyy vuosi- ja päästöpohjaiseksi. Museoikäisistä keräilyautoista puhumattakaan. Kyllä saksalaistyyppinen ekoverokin CO2-päästöihin yhdistettynä Hummerit veisi teiltä pois, pikku hiljaa. Autovero jäi liian ylös, kun sitä rukattiin.
... ja käytetyistä maksetaan yhä "markkinahintaan" suhteutettua veroa, vaikka markkinahinnasta EU-alueella ei ole epäselvyyttä. Se kun on Saksassa tai Ruotsissa maksettu hinta ja sillä selvä - eikö olekin? Olemmehan "yhteismarkkinoilla". Ei tule periä enempää veroa kuin vastaavaan autoon sisältyy täällä, okei. Tämä tarkoittanee prosentteja eikä euroja tai senttejä. Kuten on todettu viisaampien (Tuulilasi ym.) takasinlaskentakaavioissa. Eikä elv:n kohtalo ole vieläkään selvä, joten Saksaan vaan autoja hakemaan, dieselillä, kaasulla tai bensalla...
Käytettyjä tulee!
12
1752
Vastaukset
- täyttä asiaa
Enpä ole parin tuontiauton jälkeen ole edes ajatellut ostaa kotimaisesta autoliikkeestä autoa. Seuraavaksi aikomuksenani on ostaa matkailuauto Saksasta. Taitaa tulla kakat housuihin tällä menolla kotimaisille automyyjille. Kannatta niiden yrittää estää omatoimista maahantuontia tiettyjen "systeemien" kanssa!
- niillä
jolla käteistä löytyy, suurin osa kuitenki tarvitsee rahoitusta jolloin vaihtoehto Suomessa lienee se ainut ellei hirveetä säätöä jaksa. Itse jokunen kymmenen tuhatta autoa läpikäyneenä tuolla Saksan puolella, voin kyllä ihan suoraan sanoa että suurin osa malleista mitä Suomessa myydään ovat kuitenkin halvempia valmiiksi täällä kuin mitä tuotuna. Sepität sitten mitä tahansa niin suurin osa tulee jatkossakin ostamaan ns perusautoja ja pieni osa vain ns premiumii josta jotain saa irti. Sitten vielä kun muistaa että jos Saksanpeli leviää niin omasta taskusta ne rahat saa kaivella :)
- jos ei omasta?
niillä kirjoitti:
jolla käteistä löytyy, suurin osa kuitenki tarvitsee rahoitusta jolloin vaihtoehto Suomessa lienee se ainut ellei hirveetä säätöä jaksa. Itse jokunen kymmenen tuhatta autoa läpikäyneenä tuolla Saksan puolella, voin kyllä ihan suoraan sanoa että suurin osa malleista mitä Suomessa myydään ovat kuitenkin halvempia valmiiksi täällä kuin mitä tuotuna. Sepität sitten mitä tahansa niin suurin osa tulee jatkossakin ostamaan ns perusautoja ja pieni osa vain ns premiumii josta jotain saa irti. Sitten vielä kun muistaa että jos Saksanpeli leviää niin omasta taskusta ne rahat saa kaivella :)
"Sitten vielä kun muistaa että jos Saksanpeli leviää niin omasta taskusta ne rahat saa kaivella :)"
Ostitpa auton mistä hyvänsä, niin ostajan taskusta yleensä kulut maksetaan. Takuuthan pelaa koko EUssa ja ostamalla saa lisäturvaa. jos ei omasta? kirjoitti:
"Sitten vielä kun muistaa että jos Saksanpeli leviää niin omasta taskusta ne rahat saa kaivella :)"
Ostitpa auton mistä hyvänsä, niin ostajan taskusta yleensä kulut maksetaan. Takuuthan pelaa koko EUssa ja ostamalla saa lisäturvaa.siellä ja täällä. Jos suomalaisesta pankista ottaa lainan sileinä satasina ja välttää pahimmat rullausajot, niin tietenkin laina kannattaa viedä autoscout24.de, mobile.de tms:stä löytyvän auton hankintaan. Jos käteiset matkalla katoaa, on se tyhmyyttä tai huolimattomuutta. Viisas tarkastaa www.autohus.de, merkkiliikkeet ja sen semmoiset, ja niihin voi sentään tehdä tilisiirron vaikka suoraan lainapankista.
Jo vuosikymmen sitten valisti suomalainen autokauppias, että heidän laina on sitten "Merita A1":tä haki sen mistä tahansa...
Ihan kestämätön argumentti, että laiskuuden takia hankkii tuplakalliin auton täältä. Enkä todellakaan puhu premiumeista, vaan parin vuoden takaisista Mondeoista, Passateista ja vaikka Fiat Stiloista.- suurin osa
IngmarB kirjoitti:
siellä ja täällä. Jos suomalaisesta pankista ottaa lainan sileinä satasina ja välttää pahimmat rullausajot, niin tietenkin laina kannattaa viedä autoscout24.de, mobile.de tms:stä löytyvän auton hankintaan. Jos käteiset matkalla katoaa, on se tyhmyyttä tai huolimattomuutta. Viisas tarkastaa www.autohus.de, merkkiliikkeet ja sen semmoiset, ja niihin voi sentään tehdä tilisiirron vaikka suoraan lainapankista.
Jo vuosikymmen sitten valisti suomalainen autokauppias, että heidän laina on sitten "Merita A1":tä haki sen mistä tahansa...
Ihan kestämätön argumentti, että laiskuuden takia hankkii tuplakalliin auton täältä. Enkä todellakaan puhu premiumeista, vaan parin vuoden takaisista Mondeoista, Passateista ja vaikka Fiat Stiloista.ei osta pari vuotta vanhaa autoa. Eiköhän tuo ollut sitä samaa mitä tarkoitettiin premium-luokalla, eli autoa jolla on useampi kymppi hintaa?
Veikkaanpa ettei sitä "normaalia" noin 5-10 luokkaa olevaa autoa pahemmin kannata loppujen lopuksi tuolta raahata.
Mielellään myös näkisin mustaa valkoisella tuon tuplakalliin auton suhteen. - lähtee
jos ei omasta? kirjoitti:
"Sitten vielä kun muistaa että jos Saksanpeli leviää niin omasta taskusta ne rahat saa kaivella :)"
Ostitpa auton mistä hyvänsä, niin ostajan taskusta yleensä kulut maksetaan. Takuuthan pelaa koko EUssa ja ostamalla saa lisäturvaa.hakemaan korjausrahoja Saksasta ja luulee vielä saavansa ne sen jälkeen kun ei ole maan rajojen sisäpuolella? Suomessa tuo seentää toimii tiettyyn pisteeseen saakka ja 6kk verran.
- kun ei tarvitse
lähtee kirjoitti:
hakemaan korjausrahoja Saksasta ja luulee vielä saavansa ne sen jälkeen kun ei ole maan rajojen sisäpuolella? Suomessa tuo seentää toimii tiettyyn pisteeseen saakka ja 6kk verran.
Parisenkymmentä kauppaa Saksassa n. kymmenvuotisista yksilöistä tehneenä, tai seuranneena voin todeta ettei yhdenkään itse ostaneeni auton takia ole tarvinnut takuiden perään haikailla. Useimpia ovat katsastusmiehet (asemasta riippumatta) oma-aloitteisesti kehuneet ilman mitään ennekkovalmisteluja katsastukseen viemieni autojen kuntoa.
HUOM! En ole mikään tekniikan, tai autoalan ammattilainen, mutta minulla on yli miljoonan km:n perstuntuma henkilöautoihin ja olen autoista jossain määrin kiinnostunut. Käsittääkseni jokainen keskivertosuomalainen joka hieman viitsii paneutua asiaan pystyy samaan. suurin osa kirjoitti:
ei osta pari vuotta vanhaa autoa. Eiköhän tuo ollut sitä samaa mitä tarkoitettiin premium-luokalla, eli autoa jolla on useampi kymppi hintaa?
Veikkaanpa ettei sitä "normaalia" noin 5-10 luokkaa olevaa autoa pahemmin kannata loppujen lopuksi tuolta raahata.
Mielellään myös näkisin mustaa valkoisella tuon tuplakalliin auton suhteen.Halusit mustaa valkoisella. Sitä en omastani anna, mutta yksityiskohtia jakelematta voin kertoa, että tammikuussa 2003 maksoi muutaman vuoden ikäinen diesel-farkku Suomessa 20 tuhatta euroa. Samanlaisen hain ja se maksoi Saksassa karvan alle 4 donaa sekä pienet välittäjäkulut. Auton sain toki itse ajaa Suomeen ja maksaa liki viisi (5!) donaa auto- ja "alv" siis elv-veroja. Joka tapauksessa autoni (heh heh siis verrokki) oli Suomessa tuplat kalliimpi ja verrokkihinnaksi lätkäistiin vielä yli 13 kiloeuroa. Lähes 10 tuhatta enemmän kuin auto oli maksanut, siis onhan silloin eroa 10 tuhatta, yli 9 tuhatta kuitenkin ja tämä ON FAKTA!
Sitten mustaa valkoisella: Muutaman vuoden ikäinen Mondeo tai vastaava on yhä autohus.de:ssä puolet halvempi kuin vastaava nettiautossa tai vastaavassa. www.autohus.de löytää 2003-2004 ikäisiä Mondeoita 13 kpl hintoihin 6450-10450 e, sis. alv kaikki. www.nettiauto.fi löytää kyllä joitakin alle 10 tuhannen autoja, mutta vastaavilla km:lla eli alle 200 tkm ajettuja saa vain yli kymppidonalla, kallein on: 21900 e
Vammalassa, v 2004 auto!! Sillä saisi Saksasta likipitäen uuden!!!
Käytännössä nuo autot "maksavat" (pyyntö) luokkaa 12-16 tonnia eli julmetusti enemmän kuin Saksassa. Ero on 7-8 tonnin luokkaa eli PUOLET.
Järkevä käy hakemassa 15 tonnillaan ensin auton joka maksaa autohusissa 10 tuhatta ja maksaa 5 tuhatta veroja ja sitten ryhtyy odottamaan kieli pitkällä elv-palautusta joka tulee (todennäköisesti, tämä disclaimer juristeille) jahka EYT saa päätöksensä tehtyä...
ÄLÄ HANKI SUOMESTA SINÄKÄÄN.IngmarB kirjoitti:
Halusit mustaa valkoisella. Sitä en omastani anna, mutta yksityiskohtia jakelematta voin kertoa, että tammikuussa 2003 maksoi muutaman vuoden ikäinen diesel-farkku Suomessa 20 tuhatta euroa. Samanlaisen hain ja se maksoi Saksassa karvan alle 4 donaa sekä pienet välittäjäkulut. Auton sain toki itse ajaa Suomeen ja maksaa liki viisi (5!) donaa auto- ja "alv" siis elv-veroja. Joka tapauksessa autoni (heh heh siis verrokki) oli Suomessa tuplat kalliimpi ja verrokkihinnaksi lätkäistiin vielä yli 13 kiloeuroa. Lähes 10 tuhatta enemmän kuin auto oli maksanut, siis onhan silloin eroa 10 tuhatta, yli 9 tuhatta kuitenkin ja tämä ON FAKTA!
Sitten mustaa valkoisella: Muutaman vuoden ikäinen Mondeo tai vastaava on yhä autohus.de:ssä puolet halvempi kuin vastaava nettiautossa tai vastaavassa. www.autohus.de löytää 2003-2004 ikäisiä Mondeoita 13 kpl hintoihin 6450-10450 e, sis. alv kaikki. www.nettiauto.fi löytää kyllä joitakin alle 10 tuhannen autoja, mutta vastaavilla km:lla eli alle 200 tkm ajettuja saa vain yli kymppidonalla, kallein on: 21900 e
Vammalassa, v 2004 auto!! Sillä saisi Saksasta likipitäen uuden!!!
Käytännössä nuo autot "maksavat" (pyyntö) luokkaa 12-16 tonnia eli julmetusti enemmän kuin Saksassa. Ero on 7-8 tonnin luokkaa eli PUOLET.
Järkevä käy hakemassa 15 tonnillaan ensin auton joka maksaa autohusissa 10 tuhatta ja maksaa 5 tuhatta veroja ja sitten ryhtyy odottamaan kieli pitkällä elv-palautusta joka tulee (todennäköisesti, tämä disclaimer juristeille) jahka EYT saa päätöksensä tehtyä...
ÄLÄ HANKI SUOMESTA SINÄKÄÄN....sori, tarkoitin edellisessä viestissä tietty DIESEL-montikoita siellä Saksassa ja täällä, niissä hinta on suurin ja bensasyöppöä tuskin yleensä kandee hakeakaan...
- Ei ongelmaa!
lähtee kirjoitti:
hakemaan korjausrahoja Saksasta ja luulee vielä saavansa ne sen jälkeen kun ei ole maan rajojen sisäpuolella? Suomessa tuo seentää toimii tiettyyn pisteeseen saakka ja 6kk verran.
Tuosta takuusta voi ja kannattaa kysyä siellä Saksan päässä jo ostaessa autoa että miten menetellään jos autoon tulee takuun alaisuuteen kuuluvia vikoja.
Joillakin liikkeillä homma on kokemuksenkin mukaan toiminut, täällä Suomessa valtuutettu huolto korjaa ja laskuin maksaa saksalainen autoliike. Ainakin eräällä saksalaismerkillä, ja mielellään suomi-liikekin auton sähkövian korjasi.
Vanhempien autojen kohdalla voi myyjän kanssa sopia "export-hinnan" jolloin hinnassa on huomioitu riski auton vikaantumisesta ja ostaja vastaa kustannuksista. Tietysti tuo on herrasmiessopimus koska kuluttajansuojaa yksityishenkilön ostaessa liikkeestä ei rajata noin. Firmoilla sit eri asia.
Joka tapauksessa enemmistössä tapauksissa autontuonti kannattaa vaikka maksaisi parin tonnin korjaukset itse omasta pussista ja hyvän yksilön kohdalla tuo auton rikkoutuminen on erittäin epätodennäköistä.
Kohta saa Suomi muutaman uudehkon Italialaisen dieselin lisää rekisteriinsä, 2kpl Alfa 159, 1kpl Grande Punto 1.9 ja 1kpl Stilo 2.4 tulossa. Vähän ajettuja ja täydellisillä hk:lla. Kyllä kannattaa tuoda etenkin autoja joista on täällä puute. - dieseleitä?
Ei ongelmaa! kirjoitti:
Tuosta takuusta voi ja kannattaa kysyä siellä Saksan päässä jo ostaessa autoa että miten menetellään jos autoon tulee takuun alaisuuteen kuuluvia vikoja.
Joillakin liikkeillä homma on kokemuksenkin mukaan toiminut, täällä Suomessa valtuutettu huolto korjaa ja laskuin maksaa saksalainen autoliike. Ainakin eräällä saksalaismerkillä, ja mielellään suomi-liikekin auton sähkövian korjasi.
Vanhempien autojen kohdalla voi myyjän kanssa sopia "export-hinnan" jolloin hinnassa on huomioitu riski auton vikaantumisesta ja ostaja vastaa kustannuksista. Tietysti tuo on herrasmiessopimus koska kuluttajansuojaa yksityishenkilön ostaessa liikkeestä ei rajata noin. Firmoilla sit eri asia.
Joka tapauksessa enemmistössä tapauksissa autontuonti kannattaa vaikka maksaisi parin tonnin korjaukset itse omasta pussista ja hyvän yksilön kohdalla tuo auton rikkoutuminen on erittäin epätodennäköistä.
Kohta saa Suomi muutaman uudehkon Italialaisen dieselin lisää rekisteriinsä, 2kpl Alfa 159, 1kpl Grande Punto 1.9 ja 1kpl Stilo 2.4 tulossa. Vähän ajettuja ja täydellisillä hk:lla. Kyllä kannattaa tuoda etenkin autoja joista on täällä puute.... nääs 1.9 JTDM 16 v kone on aika tykki... ja varmaan sillä 8 venttiililläkin. Ja se kaksijapuolilitrainen tekee varmaan mustaa viivaa liki kutosvaihteellakin (joka pikkukoneessa on turha).
- löytyy
niillä kirjoitti:
jolla käteistä löytyy, suurin osa kuitenki tarvitsee rahoitusta jolloin vaihtoehto Suomessa lienee se ainut ellei hirveetä säätöä jaksa. Itse jokunen kymmenen tuhatta autoa läpikäyneenä tuolla Saksan puolella, voin kyllä ihan suoraan sanoa että suurin osa malleista mitä Suomessa myydään ovat kuitenkin halvempia valmiiksi täällä kuin mitä tuotuna. Sepität sitten mitä tahansa niin suurin osa tulee jatkossakin ostamaan ns perusautoja ja pieni osa vain ns premiumii josta jotain saa irti. Sitten vielä kun muistaa että jos Saksanpeli leviää niin omasta taskusta ne rahat saa kaivella :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565660Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691822- 1141717
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos251484Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121301Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3361270Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3441261Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa371255