TV1 klo 23:05 - uskiksille ohjelmaa

TV1 5.8.2008 klo 23:05 - 23:55
Prisma: Mikä tekee ihmisestä ihmisen?
1/2: Pääosassa aivot. Koolla on väliä, nimittäin aivojen koolla. Ihmislaji erottui simpanssista kuusi miljoonaa vuotta sitten. Nyt me hallitsemme maailmaa ja apinaserkkumme asuvat yhä puussa. Mitä tapahtui?

Semmoista ohjelmaa on tulossa. Palstan uskovaiset lukijat voivat katsoa ja oppia miten evoluutio toimii, ja miksi apinaihmisistä tuli ihmisiä ja apinoita. Jos on ollut epäselvää se miksi apinat ja ihmiset ovat sukua toisilleen... Toki ateistienkin kannattaa katsoa, auttaa se meitäkin ymmärtämään elämää paremmin.

Hitto kun samaan aikaan tulee kakkoskanavalta pari dokkaria Kiinasta, se kiinnostaa vielä enemmän joten en itse näe tuota Prismaa, mutta jospa se tulee ylen areenalle katseltavaksi niin voin jälkikäteen opiskella.

8

370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

television ääreen. Harmi tosiaan, että se kiinadokkari tulee samaan aikaan.

• gyrus

... vinkistä. Menee tallennukseen paraikaa. Itse kömmin petiin, hyvää yötä :)

• dlkfjdsfklsdjsadkja

maailmaa ei ollut edes olemassa.

• selitä kaikkea..

Otaksu, että joku loi Jumalan : Silloin seuraava looginen kysymys olisi: "Kuka loi tämän, joka loi Jumalan?" Ja näin voitaisiin sitten jatkaa loputtomasti! Tämähän olisi järjetöntä, siksi täytyy olettaa, että Jumala on iankaikkinen. Hän vain on! (Siksi Jumala antaa itselleen Raamatussa nimen "Minä olen".) Iankaikkisuudella tarkoitan aikaa ilman alkua ja loppua.
      Tämä on todella ainoa looginen vastaus. Silti se ei välttämättä ole "ymmärrettävissä". Me ihmiset emme voi tajuta, miten joku/jokin on voinut aina olla ilman alkua. Mutta - viitaten seuraavaan kysymykseen - voimme kysyä samaa Big Bang'ista. Mitä oli ennen Big Bang'ia? Mistä tuli energia/materia, joka sitten räjähti?
      Ihminen ei kerta kaikkiaan pysty tajuamaan, että jotain kestäisi iankaikkisesti tai että jotain syntyy tyhjästä. Riippumatta siitä uskotko Jumalaan tai et, uskotko Big Bang'iin tai et, joudut pisteeseen, jossa on pakko tunnustaa, että tuo kysymys, joka koskee kaiken alkua, on kysymys, johon ei voi vastata tieteellisesti, vaan se on lähinnä uskonnollinen kysymys !
      Käsitteet kuten "Jumala on aina ollut" tai "Jumala luo tyhjästä" voivat tuntua naurettavilta tai käsittämättömiltä, mutta olen sitä mieltä, että käsitteet "materia/energia on aina ollut" tai "kaikki tuli tyhjästä Big Bang'issa" ovat yhtä naurettavia tai käsittämättömiä.

Paul Annala

Emme voi selittää, kuka loi Luojan. Tämä on heikkous, jos tavoitteena on selittää kaikki luonnontieteellä. Jumala on nimittäin tieteen ulkopuolella. Hän on luonut maailman, joka on tieteen tutkittavissa, mutta itse Hän on sen ulkopuolella. Tämä ei ole luomisuskon heikkous, mutta kyllä tieteen rajoittuneisuutta. Kysyt miten vastata tällaiseen ajatuksenkulkuun. Usein väitän. että evoluutioteorioilla on sama heikkous. Kuka loi ensimmäisen materian, Big Bang'in tai ensimmäisen singularitettipisteen???

• se tuntuu

järjettömältä miettiä, että joku olisi luonut jumalan joka olisi luonut maailman? Miksi maailman luominen ei ole naurettavaa mielestäsi mutta jumalan luominen on?

Jos alkuräjähdys ei ole tieteen kysymys vaan uskon, niin muistin virkistykseksi voi tietysti palauttaa mieleen aiempia tapauksia. Ennen ukkonen oli uskon asia, maanjäristys, tulivuoren purkaus, sairaudet jne. Niin ne käsitykset muuttuvat.

• Etkö oikeasti tajua mitä eroa on kosmologialla ja evoluutiolla? Evoluutio on teoria joka selittää elukoiden kehittymistä, ei sillä ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa mistä maailmankaikkeus sai alkunsa. Kosmologia on se tieteenlaji joka tutkii mistä maailmankaikkeus tupsahti, evoluutio on se missä mietitään miksi ampiaisilla on siivet mutta apinoilla ei. Nämä ovat KAKSI ERI ASIAA! Evoluutio ei todellakaan vastaa siihen kysymykseen mistä maailmankaikkeus tuli KOSKA EI OLE TARKOITUSKAAN VASTATA! Sitä varten on kosmologia. Miten tämä nyt on niin vaikeata ymmärtää? Miksi järjestäen kaikki kreationsitit/IDiootit/uskikset yrittävät tehdä evoluutiosta kaiken teoriaa joka yllättäen ei vastaakaan kaikkiin kysymyksiin. Big bang kuuluu kosmologiaan, ei evoluutioon. Hyvä tavaton sentään tuota ihmisen typeryyttä.

• Kössönöm

Se oli uusinta, mutta ei kertaus mitään haittaa.

Tämä oli eka osa, toinen kai tulee viikon kuluttua.

Mielenkiintoinen ja hyvin tehty ohjelma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      177
      4814
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3376
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2223
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1994
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1936
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      679
      1903
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      117
      1831
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      138
      1747
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1515
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1431
    Aihe