Minustako alkkari?

Tyttönen.

Olen 19 v. tyttö. äitini on alkoholisti. Pelkään että itsekin menen samaan vipuun.

Olen aloittamassa aikuislukiota. Kaikki on hyvin. Silti juon joka päivä! Tiedän että juomiseni on todella pientä verrattuna äitiini, mutta silti mielessäni kalvaa tämä ajatus....

Juon joka päivä jotain kolme olutta (aika pieni määrä, tiedän) Mutta sitten äidyn joka toinen tai kolmas päivä juomaan enemmän. Juon yli kymmenen kaljaa (niin ku nytkin oon tehnyt) En silti juo itteäni sellaiseen känniin kuin äitini ja pystyn olemaan koneella ja kirjoittelemaan ja tajuan ihan kaiken, juon siis äitiini nähden vähän.

Mutta minua pelottaa että olen menossa väärälle tielle. Joskus on vaan niin mukava olla humalassa. Minä en räällää keskustassa, en missään nimessä kehtaisi olla vieraiden nähden humalassa.

Isoisäni kuoli alkoholiin ja suvussa on paljon alkoholisteja, mutta mitä sitten? Eihän minun ole pakko olla yksi? Isänikin juo jonkin verran ja minun on vaikea olla selvinpäin humalaisten joukossa! Mutta silti on niin helppo ottaa olutta, kun muutkin ottaa!

Se on helppo ottaa muutama olut joskus, mutta olen huomannut, että sekin on petollista. Määrä lisääntyy aina kun aikaa kuluu. Minun on vain vaikea olla humalaisten seurassa selvinpäin, olen kovin kiinni äidissäni vielä vaikka olen jo täysi-ikäinen.

Miten pääsen aloittamaan elämäni ilman kaljaa? Pelkään että päädyn samanlaisiksi...Onko tedän mielestänne liikaa jos juo tuon verran?

16

960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku mies taas

Kyllä tuo päivittäinen usean oluen juominen ja parin viikkohumalan juominen on erittäin huolestuttavaa ja viittaa alkoholismiin.

Mielestäni tuo on alkoholismia ja erittäin pahasta sinun terveydellesi ja hyvinvoinnillesi. Mielestäni et siis ole vasta alkoholisoitumassa vaan olet jo alkoholisoitunut.

Juot aivan järkyttävän paljon alkoholia. Määrä ja päivittäisyys/viikoittaisuus eivät ole ainoat alkoholismin merkit, mutta juot järkyttävän paljon ja järkyttävän usein.

Nyt lopetat alkoholin juomisen kokonaan ja heti tai ei hyvin käy, tilanteesi on jo nyt paha mutta joka ikinen päivä vain pahenee jos et jätä alkoholia kokonaan pois.

Älä vertaa juomistasi äitisi juomiseen koska teet sen pettääksesi itseäsi ajattelemaan että juomisesi ei ole vakavaa koska äitihän juo paljon enemmän. Tilanteesi on jo nyt paha ja ei kauan mene kun se on pahempi kuin äitisi tilanne jos jatkat juopottelua.

Sinä oot hyvin nuori, älä helvetissä anna elämääsi, terveyttäsi ja hyvinvoitiasi, alkoholismille! Jätät alkoholin juomisen nyt heti kokonaan, älä siirrä päätöstä huomiseen vaan lopeta juopottelu heti kun vielä on hyvä todennäköisyys onnistua.

Älä jää asian kanssa yksin, mutta älä odota jonkun muun muuttavan juomistasi, sinä yksin voit sen jättää. Älä myöskään hae/ota väärää vertaistukea, on paljon "tukea" joka mm antaa ymmärtää että voit jatkaa juopottelua kun vain pidät sen hallinnassa jne jne.

• Tyttönen.

En todellakaan koe itseäni alkoholistiksi. En edes ikinä koe olevani humalassa vaikka juon usein. Hoidan kaikki hommat, kukaan tuttuni ei tiedä että juon eikä huomaa sitä minusta. Sanoisin itsestäni sen, että olen riskirajoilla, mutta en alkoholisti!

Tämän viikon juomiset:

Maanantai: 2 pulloa :)
        Tiistai: 9 pulloa

• lois koskis
        Tyttönen. kirjoitti:

En todellakaan koe itseäni alkoholistiksi. En edes ikinä koe olevani humalassa vaikka juon usein. Hoidan kaikki hommat, kukaan tuttuni ei tiedä että juon eikä huomaa sitä minusta. Sanoisin itsestäni sen, että olen riskirajoilla, mutta en alkoholisti!

Tämän viikon juomiset:

Maanantai: 2 pulloa :)
        Tiistai: 9 pulloa

alkoholisti kieltää olevansa alkoholisti, koska muuten hän joutuisi luopumaan alkoholista.
        ja se on mahdotonta alkoholistille, kuten juuri sinulle, tyttö rakas.

sua on mahdotonta enää auttaa. itse jos jotain tajuat niin sitten, muuten ei.
        alkoholi vie ja on vienyt sinua heti alusta asti.

kannustusta juovalle elämäntyylillesi saat enää toisten juoppojen parista tyyliin: eihän tuo juomamäärä vielä mitään, arskakin juo tuplaten ja se käy töissäkin.

tai itse asiassa luepa omat kirjoituksesi, siellähän olet jo selittänyt, ettei noilla määrillä ole mitään ongelmaa.
        joku juo aina enemmän ja sinä hoidat koulusikin ja kukaan ei huomaa ym..

eli täsmälleen perusalkoholistin perus-selitykset.

tämä on realismia, ei mulla ole syytä hyssytellä saati valehdella.

itsestäsi jatko on kii, alkoholistin elämä pyörii alkoholin ympärillä.
        odotellen, koska saa taas juoda ja siinä yrittää sitten välissä hoidella muut asiat.
        muut asiat alkavat väistyä yhä enemmän ja juominen ja sen odottaminen on koko elämä.

näillä näkymillä myös sinun elämä, rakas tyttö.
        saisitko sen toiseksi ?

• U-Ö.

"Kaikki on hyvin. Silti juon joka päivä!"

Siis muutama kalja joka päivä, ja muutaman päivän välein yli kymmenen.

Todellinen sudenkuoppa johon sinäkin olet lankeamassa on siinä, että jatkuvalla tai säännöllisellä alkoholin käytöllä sietokyky/toleranssi kasvaa hitaasti koko ajan, ja sen seurauksena juodut määrät kasvavat vääjäämättömästi, koska entiset määrät eivät vaikuta halutulla tavalla. Ei tule fiilistä, eli on juotava aina vain enemmän.
      Määrien kasvu tapahtuu hiljaa hiipien, kuten toleranssin kasvukin.

Aikanaan sitten tullaan vaiheeseen, että kalja aiheuttaa vain pöhnän ja WC:ssä juoksemista, joten ikäänkuin itsestään siirrytään vahvempiin juomiin, jotka koetaan oikein löydöksi, kun menee päähän kuin metrinen halko.

Siitä alkaa monella lasku alamäkeen joka suhteessa.

Jatkuvalla pitkäkestoisella kaljan lipittämiselläkin vuosien saatossa syntyy alkoholiriippuvuus - siitä ei ole pienintäkään epäilystä.

Alkoholismin perinnöllisyyden vaikutuksesta ei ole kenelläkään tarkkaa tietoa, mutta joissain artikkeleissa sen on arvioitu olevan 30 %, siis arvioitu.
      Lisäksi sinulla on takana oppimis/ympäristötekijä lapsuudesta.

Lopeta ihmeessä jokapäiväinen kaljan juominen !!
      Haittoja et ehkä ole vielä saanut tai kokenut, mutta nykytahdillasi ne tulevat viiveellä, se on varma.

Tee testi, ja ole kertapäätöksellä juomatta kuukausi.
      Samalla koet, onko alkoholiriippuvuus jo syntynyt, vai kykenetkö siihen suoritukseen, ja voit vetää omat johtopäätöksesi.
      Sinulla on elämä edessä. Älä pilaa sitä viinalla, ja älä ole laumasielu, joka juo, koska muutkin juovat.

• Spriten voimalla

Edellinen kirjoittaja jo esitti, että kokeile pystytkö olemaan yhden kuukauden raittiina. Se on yksi mitta sekin. Itse ajattelin viime talvena, että jos yrittäisin tipatonta tammikuuta. En enää muista millä tekosyyllä siitä ei tipatonta tullut. Yritin toukokuusa uudelleen, mutta en päässyt kahta viikkoa pitemmälle. Nyt olen ollut raittiina 1.6. alkaen. Päivä kerrallaan, muulla tavalla en pärjää.

Olet nuori. Ota mittaa itsestäsi ja kokeile onnistutko olemaan juomatta tuon yhden kuukauden.

• lois koskis

sitä olet jo.

mitä sitten pitäis tehdä ?
      uskoa ja ymmärtää tuo tosiasia, olla juomatta.

se on vaikeaa, kun ilman ei voisi olla.
      se juuri on alkoholismia.

sama kuin muissakin huumeissa, olet narkkari. suomessa alkoholi on laillinen huume.
      muuten sama kuin pistäisit heroiinia suoneesi baarin vessassa.
      nyt vaan otat tuon huumeen juomalla.

vain sinä voit tehdä päätöksen ongelmasi kanssa. vain sinä voit elää sen kanssa, joko raittiina tai pilata hitaasti kaiken juomalla.

apua toki on olemassa mutta itse sinun täytyy ensin tehdä itsellesi täysin selväksi kuinka aiot elää.

sille päätökselle saat apua.
      juomispäätökseen baarista tai muualta juoppojen parista. ei tuota ongelmaa löytää tekosyitä juoda.
      eiköhän joku örveltäjä ilmesty tähänkin jatkeeksi kertomaan kuinka ihanaa kohtuukäyttö on. kunhan sen "ens viikolla" aloittaa.

raittiina elämiseen tukilinkkejä löytyy ainaki täältä.

http://www.paihdelinkki.fi/

ja sitten aluksi se isolta, pahalta tuntuva juttu.
      sullakaan ei ole mahdollisuutta "vain pariin kaljaan", "kohtuukäyttöön" tai millä nimellä "juomisen hallintaa" halutaan nimittää.

se on ihan tarkkaan joko/ tai sinunkin kohdalla.

hyvä asia on, että asia askarruutta sinua.
      sen johdosta voi vielä tulevaisuus hymyillä.

tsemppiä ja halaus. sulta löytyy voimia jos niin päätät.
      ja muista, että hyvään päätökseen apua ja tukea on olemassa

• -0-

Syyllistämättä ketään.
      Naisten alkoholin käyttö on vielä kaukana miesten alkoholin kulutuksesta, mutta kiinni kiriminen on käynnissä.
      Samalla on huomioitava, että naisen elimistö vaurioituu herkemmin alkoholin väärinkäytöstä.

http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=7101027

• juomista omaasi.

Paljonko äitisi joi 19-vuotiaana? Siinä parempi vertailukohta tulevaisuuttasi silmällä pitäen.

• raitis äiti

Miksi yleensä kyselet. Ole reipas tyttö lopeta heti juominen, hanki harrastuksia niin et tarvi kaljaa. Rahaakin kuluu.. Kun tekee mieli kaljaa lähde uimaan, lenkille, kuntosalille, hylkää kaverisi jotka juovat, Elämä edessä ei kannata läträtä viinojen kanssa.
      Ulkonäkösi rapistuu, haiset, lihot....ethän halua
      Mikään ei puolustele tuollaista kaljan litkimistä

• :Ö:

helppo keino testata alkoholiriippuvuus on olla HETI kolme kuukautta juomatta, ja tehdä se vielä ihan iloisin mielin!

Taivaan tosi!

terv. ötökkä

• tikruli

pohtiminen.Toimi ihmeessä kun viel voit...kaikk viel siulla edessä....siis hyvät asiat kun vaan lopetat dokaamisen.minä ite alotin 15v kun velipoika omppuviinin toi,ja nyt 43..ei toki kaikk vuodet juomiseen menneet,mutt liika on liikaa,aina.. usko meitä "ammattilaisia"jos näin voi sanoa..onko sulla töitä tai opiskeletko tai joku järki kiinnepiste elämässä jonka takia pitäis olla ottamatta? toivon jott on... ja niiiiiitttt Voimia ja !! no turhia täss jaarittelen,kaikk sull samaa toivoo. tsemppiä tuhansia tonneja..
      niih,ja piti kyll kysästä jott dokailetko äitis kanss useinkin...siis kahellaan...silloinhan se maailma tosi hurjalt näyttäääkin... eikä ne geenit...huhhuh...kuka niist tietää..höh... täst tuli nyt ihan sekojuttu mutt näin on.

• pullon kierre

juominen ei ole helppoa lopettaa.itsekkin vasta olen 21.noin 1 1/2 vuotta putkeen juomista.12-24 annosta per päivä.ka kuomista tullut "harrastettua" 8 vuotiaasta saakka.rahat saan omilla kelan tuloilla ja muilla vippas konsteilla.itselläni vaikuttanu omat perhetaustat juomiseen.(alkoholismi ja perheväkivalta)ja joudun käymään avohoidossa mielenterveyden takia.ja olen huomannu että lääkkeet vaan lisää himoa juoda alkoholia.hattua nostan kaikille ketkä ovat päässeet eroon.

• menee
        pullon kierre kirjoitti:

juominen ei ole helppoa lopettaa.itsekkin vasta olen 21.noin 1 1/2 vuotta putkeen juomista.12-24 annosta per päivä.ka kuomista tullut "harrastettua" 8 vuotiaasta saakka.rahat saan omilla kelan tuloilla ja muilla vippas konsteilla.itselläni vaikuttanu omat perhetaustat juomiseen.(alkoholismi ja perheväkivalta)ja joudun käymään avohoidossa mielenterveyden takia.ja olen huomannu että lääkkeet vaan lisää himoa juoda alkoholia.hattua nostan kaikille ketkä ovat päässeet eroon.

näin. sulla ei homma ikinä tule toimimaan noilla säädöillä. muutoksen paikka !!

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4000000000000036&posting=22000000037159192

• Tyttönen.

Kiitos neuvoista ja tuesta, mutta taidat itsekin olla kännissä kirjoittaessas, mutta se siitä. Kiitos kuitenkin.

Niin kun just sanoin olen aloittamssa aikuilukiota, viimeksi olin ammattikoulussa, mutta lopetin, siitä on noin pari vuotta sen jälkeen en ole tehnyt mitään. No jotain juttuja olen aloittanut mutta siihen ne ovat jääneet.

Joo, dokailen äitini kanssa pari kertaa viikossa. Vain silloin sen kanssa voi jutella kunnolla.

Mutta uskokaa hyvät ihmiset. En ole ikinä elämässäni sammunut, en ole ikinä ollut änkyräkännissä, en hae sellaista. Otan vain sen verran, että jaksan taas eteenpäin. Neuvot ovat turhia, kyllä minä joskus opin. Ehkä tämä on jotain myöhäistä murrosikää.

• Vanamo Linnea
        Tyttönen. kirjoitti:

Kiitos neuvoista ja tuesta, mutta taidat itsekin olla kännissä kirjoittaessas, mutta se siitä. Kiitos kuitenkin.

Niin kun just sanoin olen aloittamssa aikuilukiota, viimeksi olin ammattikoulussa, mutta lopetin, siitä on noin pari vuotta sen jälkeen en ole tehnyt mitään. No jotain juttuja olen aloittanut mutta siihen ne ovat jääneet.

Joo, dokailen äitini kanssa pari kertaa viikossa. Vain silloin sen kanssa voi jutella kunnolla.

Mutta uskokaa hyvät ihmiset. En ole ikinä elämässäni sammunut, en ole ikinä ollut änkyräkännissä, en hae sellaista. Otan vain sen verran, että jaksan taas eteenpäin. Neuvot ovat turhia, kyllä minä joskus opin. Ehkä tämä on jotain myöhäistä murrosikää.

On hyvä, että pohdit alkoholinkäyttöäasi. Vaarasta kielii kuitenkin se, että niin pontevasti kiellät olevasi alkoholisti. Kuitenkin sanot, että "otan vain sen verran, että jaksan taas eteenpäin". Kaikilla ihmisillä on elämässä vaikeuksia, jopa enemmän kuin sinulla. Silti useimmat selviävät vaikeuksien yli ilman alkoholia.

Vaikka ei ole ikinä sammunut eikä ollut änkyräkännissä, voi silti olla alkoholisti. Tai vaikka ei joisi joka päivä. Hälyttävää kirjoituksessasi oli lähinnä se, että noin nuorena juot noin paljon.

Minua kyllä huolestuttaisi, jos pariin vuoteen "en olisi tehnyt mitään", niin kuin sanot. Ymmärrän sen niin, että et ole työssä etkä opiskele. Ihmekös sitten, jos haet päiviin sisältöä pullosta. Jos sinulla olisi säännöllinen päivärytmi ja jokin tavoite, ei ehkä tulisikaan tarvetta juoda niin paljon. Tai ei olisi mahdollisuutta, koska aamulla pitää selvitä töihin tai kouluun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4770
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1326
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1325
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1101
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      252
      946
    9. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      71
      932
    Aihe