Niin, siis kysymys otsikossa. Varmasti on myös hyvin yksilöllistä ja tapauskohtaista, mutta kauanko keskimäärin erosta toipumiseen mahtaa mennä?
Minulla ja miehelläni ei ole lapsia ja olen vasta 25-vuotias. Olen mieheni ja hänen vanhempiensa valheiden, uhkailun ja kiristyksen seurauksena olen sairastunut ahdistukseen ja olen käytännössä koko ajan kauhun vallassa ja hädissäni. Tällä hetkellä epäilen, uskallanko enää koskaan avioitua, pelko ja hätääntyneisyys loistavat koko ajan kasvoistani. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Olen ymmärtänyt, että ahdistuksesta paraneminenkin on äärimmäisen hidas prosessi, että viidenkin vuoden hoidon jälkeen alle puolet potilaista ovat parantuneita.
Kauanko erosta toipumiseen
11
1432
Vastaukset
- naishenkilö
Sinä olet kuitenkin nuori, teillä ei ole lapsia, toivottavasti olet myös hankkinut terapeutin apua (jos et, niin hanki pian)...voit toipua hyvinkin nopeasti! Voimia toipumiseesi ja onnea uudelle elämällesi!
- Samassa veneessä
ja itselläni on samankaltainen tilanne menossa. En tosin ole naimisissa mutta muuten. Tämä lauseesi tiivistää minun elämäntilanteeni täysin: Olen mieheni ja hänen vanhempiensa valheiden, uhkailun ja kiristyksen seurauksena olen sairastunut ahdistukseen ja olen käytännössä koko ajan kauhun vallassa ja hädissäni.
Uskon, että kun tilanne rauhoittuu (uhkailut ym. loppuu ja ero on selvä) niin ahdistuksesi helpottaa nopeasti. Sinä päivänä kun tunnet olevasi vapaa kuin taivaan lintu, häviää varmasti ahdistuksesi!! Näin minä ainakin toivon. Oletko jutellut lääkärille ahdistuneesta olostasi? Hän voisi määrätä jotain lievää mielialalääkettä, jolla olosi paranee hieman. - ei väkivaltaa
missään muodossa. Jos olet jo sairastunut heidän vuokseen, prioriteettisi on saada itsesi terveeksi, meni siihen vuosi tai viisi.
Itselläni meni 7 vuotta fyysisestä väkivallasta toipumiseen. Sen jälkeen olen osannut välttää väkivaltaa kaikissa sen eri muodoissa. Tällä hetkellä olen onnellinen ja tasapainoinen ja täysin väkivallattomassa suhteessa. - ole ympärilläsi
muita ihmisiä, kuin miehesi ja hänen sukunsa?
Mutta aivan sama!
Jos minä olisin sinä, ottaisin kovan vauhdin ja hyppäisin kauas pois moisesta tilanteesta!
Jokainen tekee tässä elämässä omat valintansa. - Rela Ted
Paraneminen voi alkaa vasta kun olet kokonaan erossa siitä, mikä ahdistuksen aiheutti.
Normaalierosta toipumiseen menee helposti vähintään vuosi. - avioitua
Pää pystyyn, itse olen jopa kolme kertaa eronnut ja nyt 67 vuotiaana olen onnellisesti avioliitossa oleva mummo, ja vietän elämäni parhaita vuosia.
- Eroseminaari auttaaa
Tutkimusten mukaan erosta toipuminen voi kestää jopa 3-5 vuotta, mutta voit merkittävästi nopeuttaa prosessia käymällä eroseminaarin. Se antaa työkalut vaikeiden tunteiden käsittelyyn turvallisessa ympäristössä, jossa kaikki on vapaaehtoista, jokainen työstää omaa eroaan oman kykynsä mukaan. Seminaari auttaa eheytymään ja oppimaan parisuhteistaan. Moni osallistuja onkin sanonut että seminaari pitäisi käydä ennen 1. parisuhteeseen ryhtymistä, niin antoisa se on ja itse olen samaa mieltä. Lisätietoja vaikkapa linkistä www.fisher.fi
Älä tosiaankaan mieti kauan toipumiseen menee. Siihen menee tasan sen aikaa kun toivut.
Merkkaa kalenteriisi jokainen pärjätty päivä! Jossain vaiheessa huomaat, että sinun ei tarvitse tehdä merkintöjä joka päivä, vaan voit ruksata kerralla koko viikon... kuukauden jne jne. Ja jossain vaiheessa sinun ei enää tarvitse merkata kalenteriin mitään. Silloin olet toipunut! Ja sen jälkeen voit kertoa kaikille, kuinka kauan toipuminen Sinun kohdallasi vei!
Olet nuori nainen, sinulla on valtavasti aikaa toipumiseen. Eikä tässä ja nyt kannata uhrata aikaa uudelleen avioutumisen miettimiseen. Se tulee ajallaan, jos on tullakseen.
Nimim. Takana 30-vuotinen sota, nyt vuosi rauhaa takana. Ja en ole vielä toipunut, kalenterilla pitää edelleen käydä, mutta ei päivittäin :-)
Mav- sdsderter
Vastaus yksi ilta,Ottaa pari pojille ja lähtee jakaa pillua kyl se siitä=)
- Mitä tehdä
Hei.
Erostani on 25 vuotta, viimeiset vuodet olin perheväkivallan uhrina. Lapset joutuivat näkemään ja kuulemaan paljon joka on tosi ikävä asia. Tilaantemme päättyi kun veljeni yöllä tuli talomme pihaan, ikäänkuin aavistaen, ettei kaikki ole hyvin. Hän katseli ikkunasta kun pieni poikamme juoksi makuuhuoneemme ja eteisen väliä hädissään. Mieheni oli ottanut puhelimet pois seinästä ja hän istui vuoteessamme päälläni ja hakkasi kasvojani. Hänen painonsa aiheutti sen että minun oli vaikea hengittää ja tuntui etten enää oikein pystynyt hahmottanaan ympäristöä.
Kun poikani juoksi eteiseen veljeni soitti ovikelloa ja näin hän pääsi sisälle. Hän seisoi vuoteemme vieressä ja käski mieheni lopettaa ja pyysi minua pukemaan itseni ja poikani ja vei meidät pois.
Tämä oli pahimpia, mutta olin monta vuotta niin mustelmilla koko kehostani etten voinut käydä saunassa enkä uimassa muiden kanssa.
Mieheni on kehitellyt oman tarinansa jossa hän on uhri ja minä väkivallantekijä. Hän on lähetellyt sukulaisilleni herjaavia kirjeitä ja järjestelmällisesti panetellut minut kaikille ystävilleni.
Lähipiirini tietää kaiken tämän, mutta kukaan ei ole hänelle sanonut, että hän elää omassa valhemaailmassaan, päinvastoin minä olen ollut ikäänkuin syyllinen. Nyt on tulossa poikani häät ja minun pitäisi jälleen kohdata hänet ja hänen nykyinen vaimonsa, itse en ole pystynyt luomaan miehiin minkäänlaista uutta suhdetta. Näen jälleen painajaisia hänestä ja koen että vasta kun hänet "tuomitaan" syylliseksi pääsen vapaaksi, elämäni on mennyt tämän häpeän alla, nyt oireilen jälleen pahasti enkä tiedä kuinka tästä selviän?
Olenko ihan epänormaali kun en toivu tästä lainkaan, minulla on jatkuvasti epämääräinen ahdistus!
Mitä tehdä - Aika oikeasti auttaa
Olen 31v. Miehen kanssa yhdessä 16v, josta vajaa 7 naimisissa. Erosta 1v 4kk. Olen paremmassa kunnossa ja osaan jo ajatella selkeästi. Toipunut en ole. Joku päivä olen varmasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih517016Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7033101Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831310Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981291- 841285
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891170
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361136Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181086- 721022