Karttamisesta valehdeltua

Vartiotorni-seuran karttamissääntö herättää tasaisesti keskustelua tälläkin palstalla ja ajattelin tuoda esiin erään epäkohdan, joka on taas näkynyt eräässä keskusteluketjussa. Jehovantodistajat häpeävät itsekin tuota sääntöä tietyllä tavalla, koskapa ovat niin mielellään sen todellista luonnetta välillä loiventelemassa.

Alla käydyssä keskustelussa jehovantodistaja väittää (luopio?)valheeksi sitä etteivät jehovantodistajat saisi olla tekemisissä entisten jehovantodistajien kanssa, mikäli nämä ovat sukulaisia, ja että sitä kyllä tapahtuu. No totta on, että sitä kyllä tapahtuu, mutta että se olisi sallittua, se on silkka jehovantodistajavale, koskapa kesän konventissa julkaistu kirja "Pitäkää itsenne Jumalan rakkaudessa" kertoo asian varsin yksiselitteisesti kirjan loppuosassa löytyvissä liitteissä:

"Uskolliset kristityt perheenjäsenet eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona."

Mikä tuossa on epäselvää, niin että tuota selvää sääntöä on hävettävä (joka on toki aiheellista) ja loivenneltava julkisesti, jopa valheellisesti?

Ote jehovantodistajan kirjoituksesta alta:

"Meidän seurakunnassa vanhimman lapsi (aikuinen) on eronnut, mutta julkisesti käyvät vanhimpien luona, viela lapsen lapsekkin. Täällä valehdellaan uskomattoman paljon asioita, jotka eivät ole totta."

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000037275185

3

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vio-letti

>>>Jehovantodistajat häpeävät itsekin tuota sääntöä tietyllä tavalla, koskapa ovat niin mielellään sen todellista luonnetta välillä loiventelemassa>>"Uskolliset kristityt perheenjäsenet eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona."

• Murpuli

Tuolla aikaisemmin jo kirjoitinkin että se on ihan täyttä paskaa väittää ettei suku hylkää jos eroat järjestöstä. Tajuaisivat vaan piten paljon hallaa tekevät itse uskonnolleen tuolla karttamisjärjestelyllä! Mieheni suku jotka eivät ole todistajia, kuten ei miehenikään, on täysin järkyttynyt tavasta jolla vanhempani ja sukuni minuun suhtautuvat nyt kun en enää JT ole. Odotan ensimmäistä lasta, mutta vanhempani eivä ole kertaakaan kysyneet kuinka voin, kuinka vauva mahassani voi, onko kaikki ok. EI, eivät vastaa puhelimeen jos yritän soittaa, kuten ei kukaan suvustani. En välitä, pitäköön ahdasmielisen ja sairaan uskonsa, ehkä harmageddonia vielä 50 vuoden päästäkin odotellessa tulee mieleen että kannattiko tää, oliko se sen arvoista.

Itse olen sitä mieltä että mikään mikä erottaa vanhemmat lapsen rakkaudesta tai lapsen vanhempien rakkaudesta ei voi olla hyvä asia. Se on vaan niin luonnotonta.

• ..olen..

minäkin. Olen muutamalle jt-sukulaiselle nykyään kuin ilmaa. Tilanne on täysin luonnoton. Aikaisemmin olimme paljon tekemisissä toistemme kanssa eikä syy ollut niinkään uskontoon liittyvä vaan ihan läheiset sukulaisuus/ystävyyssiteet.

Mutta sen olen päättänyt etten ryömi takaisin seurakuntaan vain saadakseni takaisin menettämäni ihmissuhteet. Minun moraalini ei salli sitä.

Olisi muuten mielenkiintoista tietää (uskontotieteilijät huom) kuinka moni erotettu/eronnut palaa takaisin seurakuntaan juuri tämän karttamissäännön takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94