Terve sano komiat toisillee.
Olen nyt yrittänyt saada yhteen kysymykseen vastausta useammastakin paikasta. Lähetin sen jopa sähköpostitse viidelle eri seurakuntapastorille mutta en ole saanut minkäänlaista vastausta.
Löytyisiköhän täältä joku joka viimeinkin osaisi selittää asian tyhjentävästi?
[sähköposti]
Arvoisia XXXXX
Olen tässä yrittänyt saada vastausta erääseen kysymykseen koskien
kristinuskon Jumalaa.
Koska hänen kaikkivoipa kerrotaan olevan niin täten oletan että Hän
tietää mm. koska esimerkiksi minä tai puolisoni kuolee? Hän tietää sen
kait tarkalleen, aikaa, paikkaa ja "tapaa" myöden?
Muutenhan hän ei voi olla kaikkivoipa?
Kaikkivoipana Jumalan täytyy siis myös tietää kuolenko minä Häneen
uskovana vai en? Kristinuskon mukaan osa ihmisen valinnoista on omassa
vallassa ja osaan niistä, Jumala hieman "tönäisee" oikeaa suuntaa.
Valinnoista riippumatta, oli ne täysin omia tai osin Jumalan ohjaamia,
Hänen täytyy kyetä näkemään niiden taakse koska muuten Hän ei voisi olla
kaikkivoipa? Valintani kun vaikuttavat lukemattomaan määrään muitakin
ihmisiä, joten jos Hän ei näe niiden taakse, Hän ei voi nähdä nykyhetkeä
pitemmälle eteenpäin.
Olen tätä kysynyt monilta uskovaisilta mutta vastaukset ovat olleet
täysin ympäripyöreitä, lähinnä vastausta vältteleviä sanajonoja.
Olisin kiitollinen jos voisitte valaista asiaa minulle kiertelemättä
tahi kaartelemataa. Selvän ja järkevän vastauksen avulla voisin hieman
paremmin ymmärtää kristinuskoa. En siihen varmaankaan edelleenkään
kykenisi uskomaan, mutta ainakin ymmärtäisin sitä paremmin.
[/sähköposti]
Eli kysymys kuuluu; Kaikkivoipana Jumalan täytyy siis myös tietää kuolenko minä Häneen
uskovana vai en?
Täältäkö vastaus viimein?
67
1497
Vastaukset
- muikkumies
valedella, niin hän sanoo tietävänsä jumalasta jotakin ja sanoo tietävänsä jumalan suunitelmistakin, joko omien mielikuviensa mukaan tai toisten mielikuvien, jotka on kirjoituksina.
Ainoa oikea vastaus on tähä EN TIEDÄ tai EMME TIEDÄ
Jotakin vastauksia saat kun luet profiilissani mainittuja kirjoja.- e.k.v_
Toisin sanoen vastasit ettet tiedä onko Jumala kaikkivoipa siinä merkityksessä joka raamatussa kerrotaan?
Jos Hän tietää kuolenko uskovana, Hän voi olla myös kaikkivoipa. Jos hän ei tiedä, Hän ei voi olla kaikkivoipa. - mie tunkeilevaisena
e.k.v_ kirjoitti:
Toisin sanoen vastasit ettet tiedä onko Jumala kaikkivoipa siinä merkityksessä joka raamatussa kerrotaan?
Jos Hän tietää kuolenko uskovana, Hän voi olla myös kaikkivoipa. Jos hän ei tiedä, Hän ei voi olla kaikkivoipa.Ihmisen lyhyt elämä ei ole Jumalalle edes yhtä päivää, tottakai Hän tietää sinusta, jos hän haluaa itse tuntea sinut, tulet olemaan silloin uskovainen. Jollei mielestäsi vaikuta siltä, vastauksen tietävä Jumala on sitä mieltä että et tule olemaan uskossa. Riitääkö?
Kohtaloamme ei ole ennalta määrätty, mutta ennalta tiedetty. Jumala tuntee meidät. Voimme käyttää vapaata tahtoamme tai olla käyttämättä. - Esittämäsi kysymys on tietysti varsin aiheellinen, mutta emme voi tällaisten seikkojen vuoksi väistää vastuutamme vähimmässäkään määrin.
- e.k.v_
Yhtäkaikki, Jumalan on siis tiedettävä ennalta ne ketkä kuolevat Häneen uskovina (pelastuvat) ja ne, jotka kuolevat ilman uskoa (helvetti/kiirastuli/tms) Häneen?
Kyse ei ole meidän ihmisten vastuusta tai valintojen vapaudesta vaan siitä että Jumalan on tiedettävä ja nähtävä kaiken tämän taakse ollakseen kaikkivoipa. - tietäminen ja vastuu
e.k.v_ kirjoitti:
Yhtäkaikki, Jumalan on siis tiedettävä ennalta ne ketkä kuolevat Häneen uskovina (pelastuvat) ja ne, jotka kuolevat ilman uskoa (helvetti/kiirastuli/tms) Häneen?
Kyse ei ole meidän ihmisten vastuusta tai valintojen vapaudesta vaan siitä että Jumalan on tiedettävä ja nähtävä kaiken tämän taakse ollakseen kaikkivoipa.Jumala tietää miten ihminen valitsee, mutta ei päätä ihmisen puolesta.
- e.k.v_
tietäminen ja vastuu kirjoitti:
Jumala tietää miten ihminen valitsee, mutta ei päätä ihmisen puolesta.
Jumalan päätäntä tässä kysymyksessä on epäolennaista, enkä sitä ole esille tuonutkaan millään tavalla.
Jumala tietää kuolenko minä Häneen uskovana vai en, jo ennen kuin Hän on minua edes luonut. - ei päätä
e.k.v_ kirjoitti:
Jumalan päätäntä tässä kysymyksessä on epäolennaista, enkä sitä ole esille tuonutkaan millään tavalla.
Jumala tietää kuolenko minä Häneen uskovana vai en, jo ennen kuin Hän on minua edes luonut.Jumala tietää jo sen, miten sinä päätät.
Olennaista sinun kannaltasi on vain se, miten sinä päätät.
Jumala ei määrää sitä miten sinä päätät, sen määräät sinä. Sinun kannaltasi on epäolennaista se, tietääkö Jumala sen jo nyt vai ei. - Tiesitkö sen?
e.k.v_ kirjoitti:
Jumala tietää kuolenko minä Häneen uskovana vai en, jo ennen kuin Hän on minua edes luonut.Jo ennen sinun luomista Jumala tiesi sen kirjoitatko sinä suomi24:än vai et.
Jumala tiesi menetkö töihin vi et.
Jumala tiesi syötkö vai et.
Jumala tiesi hengitätkö vai et.
Onko sinulle epäolennaista hengitätkö vai etkö hengitä, tai syötkö vai etkö syö? Onko epäolennaista teetkö työtä vai etkö tee, tai kirjoitatko tänne vai etkä kirjoita?
Sanotko että turha hengittää, koska Jumala tiesi hengitänkö vai enkö hengitä?
Jumala kutsui sinut tekemään ja päättämään ja sinut hyvin tuntien tiesi mitä teet ja miten sinä päätät, mutta päätökset ovat sinun kuten vastuu päätöksistä.
Jumala antoi sinulle vastuun ja sinä kannat sen vastuun johon kuuluu myös valta päättää niistä asioista jotka ovat omaan päätäntävaltaan kuuluvia. Vastuuta et voi vierittää takaisin Jumalalle, koska se on sinulle jo annettu. - e.k.v_
Tiesitkö sen? kirjoitti:
Jo ennen sinun luomista Jumala tiesi sen kirjoitatko sinä suomi24:än vai et.
Jumala tiesi menetkö töihin vi et.
Jumala tiesi syötkö vai et.
Jumala tiesi hengitätkö vai et.
Onko sinulle epäolennaista hengitätkö vai etkö hengitä, tai syötkö vai etkö syö? Onko epäolennaista teetkö työtä vai etkö tee, tai kirjoitatko tänne vai etkä kirjoita?
Sanotko että turha hengittää, koska Jumala tiesi hengitänkö vai enkö hengitä?
Jumala kutsui sinut tekemään ja päättämään ja sinut hyvin tuntien tiesi mitä teet ja miten sinä päätät, mutta päätökset ovat sinun kuten vastuu päätöksistä.
Jumala antoi sinulle vastuun ja sinä kannat sen vastuun johon kuuluu myös valta päättää niistä asioista jotka ovat omaan päätäntävaltaan kuuluvia. Vastuuta et voi vierittää takaisin Jumalalle, koska se on sinulle jo annettu.Tässä viestissä en ole siirtänyt vastuuta Jumalallesi, vaan kysynyt hyvinkin loogisen kysymyksen Jumalan kaikkivoipaisuudesta.
Mielestäni tuolla saarnallasi ei ole mitään merkitystä itse vastauksen suhteen. Tosin en ole yllättynyt että tuollainenkin vastaan tuli. - ohikulkija vain
e.k.v_ kirjoitti:
Tässä viestissä en ole siirtänyt vastuuta Jumalallesi, vaan kysynyt hyvinkin loogisen kysymyksen Jumalan kaikkivoipaisuudesta.
Mielestäni tuolla saarnallasi ei ole mitään merkitystä itse vastauksen suhteen. Tosin en ole yllättynyt että tuollainenkin vastaan tuli.minua ihmetyttää etsivätkö jotkut todella Jumalaa vai vaan omien ajatustensa pönkitystä??
Oiskohan hyvä tulla lapsen kaltaiseksi, lapsen jolla ei ole ennakko ajatuksia ei ainakaan sellaisia jotka eivät ole muutettavissa. - e.k.v_
ohikulkija vain kirjoitti:
minua ihmetyttää etsivätkö jotkut todella Jumalaa vai vaan omien ajatustensa pönkitystä??
Oiskohan hyvä tulla lapsen kaltaiseksi, lapsen jolla ei ole ennakko ajatuksia ei ainakaan sellaisia jotka eivät ole muutettavissa.Lainaus: "minua ihmetyttää etsivätkö jotkut todella Jumalaa vai vaan omien ajatustensa pönkitystä?"
Mikäli kohdensit tuon minulle niin metsään meni. Tietäen tuon kysymyksen todennäköiesti tulevan esille jossain vaiheessa, vastasinkin siihen jo ensimmäisessä viestissäni, jolla koko ketjun aloitin.
Lainaus: "Oiskohan hyvä tulla lapsen kaltaiseksi, lapsen jolla ei ole ennakko ajatuksia ei ainakaan sellaisia jotka eivät ole muutettavissa."
Voisi toisinaan tehdä hyvää niin uskonnollisille kuin uskonnottomillekin.
- sen miten käy
Eli kysymys kuuluu; Kaikkivoipana Jumalan täytyy siis myös tietää kuolenko minä Häneen
uskovana vai en?
Kyllä Hän sen tietääkin.- muikkumies
olla esimerkitsi jokaiselle mieliksi jokainen teistä sanoo omia mielikuviaan , kuten niitä lukee raamatussakin.
Koska opitte sanomaan EMME TIEDÄ - muikkumies
muikkumies kirjoitti:
olla esimerkitsi jokaiselle mieliksi jokainen teistä sanoo omia mielikuviaan , kuten niitä lukee raamatussakin.
Koska opitte sanomaan EMME TIEDÄon kiini toisten kirjoittamista mielikuvista eikä viittaus Jumalan itsensä sanomaan.
Jos olisit rehellinen itsellesi ja jumalalle sanoisit että ET TIEDÄ
Muuten ei voitaisi kirjoittaa Hänestä seuraavaa:
Room.8:28-30
"28. Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
29. Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30. mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut."
-Siis jo ennen sinun ja vaimosi syntymää oli J-lalla tarkoin tiedossa teidän kaikki päivänne, mukaan lukien myös kuolinpäivänne ja -tapanne.
-Silti Hän on jättänyt teille vapaat kädet päättää siitä, että hyväksyttekö te Hänen tarjouksensa koskien iankaikkista elämää Hänen yhteydessään uskon kautta Hänen Poikansa Yeshua HaMashiach'n vuodatettuun vereen Golgatan keskimmäisellä ristillä.
-Hän tietää myös sen, miten te tulette valitsemaan Yeshuan suhteen, joten saatte olla ihan rauhassa sen suhteen, etteikö myös teidän kauttanne mahdollisesti pelastukseen tulevat tai pelastusta vaille jäävät ole tarkoin J-lalle tiedossa.
-Jos nimittäin te ette tule uskomaan Yeshuaan, niin J-la on jo etukäteen valmistanut muita viemään evankeliumin sanoman niille, joihin Hän olisi helpommin voinut teidän kauttanne ylettyä.
-Jotta voisit ymmärtää J-lan kyvyn tietää ennalta, niin käytän tässä yhteydessä yleensä vertausta 'taivaallisesta säätieteilijästä eli meteorologista', jolla on täydellinen 'data' tiedossaan ja siksi hän kykenee 'ennustamaan' erehtymättömästi tulevat asiat, ilman että niihin edes vaikuttaisi millään tavalla. Silti tiedän Hänen myös halutessaan vaikuttavan moneenkin yksityiskohtaan sekä teidän elämässänne että minun elämässäni.
Sinun TODELLA kannattaa uskoa Yeshuaan!- erikoisuuden tavoittelija
Miks sun Yakov pittää olla erikoisuuden tavottelija?
Miks et voi käyttää Jeesuksen nimeä niin ku muut? erikoisuuden tavoittelija kirjoitti:
Miks sun Yakov pittää olla erikoisuuden tavottelija?
Miks et voi käyttää Jeesuksen nimeä niin ku muut?...on monta nimeä. Jeesus on vain eräs niistä, ollen alkuperäisnimen kreikkalaisen muunnoksen suomennos. Vapahtajamme alkuperäisnimi on tietenkin hebrealainen: Yeshua tai Yehoshua, koska hän on syntyisin juutalainen. Sen tarkkaa kirjoitustapaa ei kukaan varmuudella tiedä.
Tässäkin on käynyt yhtä köpelösti, kuin VT:ssa ilmoitetun Y-H-W-H nimen: on unohdettu miten se lausutaan. Kyseisen sotkun on aiheuttanut saatana, joka aina yrittää pimittää totuuden ihmisiltä.
En ole erikoisuuden tavoittelija, vaan rakastan totuutta salatuimpaan saakka, enkä hyväksy mitään väitettä sitä ensin tarkoin tutkimatta, pitääkö se paikkansa, kuten moni muu tekee ja eksyy totuudesta tai oikeammin sanoen: ei tule sitä koskaan edes löytämään.
En aio keskustella tästä aiheesta enempää kanssasi :)
Siunausta Yeshuassa!
- Trubaduuri
Ei yksikään ihminen osaa vastata ihmiskunnan luoneen Luojan, taivaallisen Isän puolesta. Joten, jos tarkoitit tuolla jumala sanalla Häntä, niin vastauksen voi antaa vain Hän itse, myös sinulle.
Mutta, luulen ettei Hän vastaa sähköposti tai koti osoitteeseen kirjallisesti! Toki voithan yrittää penätä Häneltä vastausta juuri siten kuin haluat, niinhän tuntuu moni hihhuloiva ihminenkin tekevän
täällä alinomaan. Tosin ovat jääneet ilman vastauksia ilmeisesti, koska jatkavat penäämistä edelleenkin.- e.k.v_
Oletkohan nyt sisäistänyt mitä kysyin? En minä Jumalalta mitään kysy vaan ihan loogisen kysymyksen raamattua tuntevalle ihmiselle.
Yhtäkaikki, olen vastaukseni saanut joten asia on ns. pihvi. - ruostuneet
e.k.v_ kirjoitti:
Oletkohan nyt sisäistänyt mitä kysyin? En minä Jumalalta mitään kysy vaan ihan loogisen kysymyksen raamattua tuntevalle ihmiselle.
Yhtäkaikki, olen vastaukseni saanut joten asia on ns. pihvi.joten elä ole millänsäkään
- Trubaduuri
e.k.v_ kirjoitti:
Yhtäkaikki, olen vastaukseni saanut joten asia on ns. pihvi.Olet siis vahvasti edelleen sitä mieltä, jotta jokin jumala kyllä kykenee vastaamaan mutta vain ihmisen "suulla"! Noh, et poikkea yhtään jonkin nykyisen herätysliikkeen keskimääräisestä jäsenestä tai edustajasta, sillä hekin ovat sitä mieltä jotta he nimenomaan tietävät jonkin jumalan
vastaukset aina paremmin kuin tuo ko. jumala itse. Onnittelen. ;) Olet löytänyt vertaisesi!
Lopuksi vähäsen asiasta. Kyllä ymmärsin todella hyvin jota kysyit, mutta sinulla tuntuu hieman olevan vaikeuksia mieltää tuo antamani vastaus oikeaksi, tarkoitan... siis sinulle sopivaksi. :)
Raamattu on jo aikansa elänyt suurimmalta osaltaan, eikä edusta enää sitä kaikkea uutta jota Luojamme meille lupasi. Eli, uudeksi minä teen kaiken taipuu nyt muotoon, uudeksi minä tein kaiken. Sisäistä sinä tuo, niin alkaa asiat kyllä avautumaan uudella ja oikealla tavalla myös sinullekkin. Ja se vastaa kyllä nykykristityn kaikkia vaatimuksia. Elikä, uusi on nyt tullut ja vanha mennyt menojaan. :)
- löytynyt
Vastaus kysymykseesi on löytynyt. Se on tässä linkissä:
http://www.Jeesus-on-Herra.com/kuoleminen.htm
Vaikka linkin kirjoituksessa erotellaan jumalattoman ja uskoon tulleen kuolema erilaiseksi, niin itse asia on varmasti totuuden mukainen.
Katso se. Kyllä Hän sen tietää. Kristinuskon Jumala = Raamatun Jumala, joten ainoastaan Raamattu kelpaa asian perustelemiseen:
"Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen. Ne, jotka hän edeltäkäsin on valinnut, hän on myös edeltä määrännyt oman Poikansa kaltaisiksi, niin että hänen Poikansa olisi esikoinen suuressa veljesjoukossa. Ne, jotka Jumala on edeltä määrännyt, hän on myös kutsunut; ne, jotka hän on kutsunut, hän on myös tehnyt vanhurskaiksi; niille, jotka hän on tehnyt vanhurskaiksi, hän on myös lahjoittanut kirkkautensa. Mitä voimme tästä päätellä? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?" Room 8:28-31
Toisaalta Jumala tahtoo myös
"että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden." 1 Tim 2:4
Arvelit, että vastauksen saatuasi ymmärtäisit paremmin kristinuskoa. Ymmärrätkö?- e.k.v_
Lainaus: "Arvelit, että vastauksen saatuasi ymmärtäisit paremmin kristinuskoa. Ymmärrätkö?"
En, pikemminkin päinvastoin. Yritin kuitenkin ;) e.k.v_ kirjoitti:
Lainaus: "Arvelit, että vastauksen saatuasi ymmärtäisit paremmin kristinuskoa. Ymmärrätkö?"
En, pikemminkin päinvastoin. Yritin kuitenkin ;)Samaa minäkin arvelin. Oletko kenties tehnyt jotain osajohtopäätöksiä tai kenties lopullisen sellaisen? Kuulisin mielelläni myös perustelujasi.
- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Samaa minäkin arvelin. Oletko kenties tehnyt jotain osajohtopäätöksiä tai kenties lopullisen sellaisen? Kuulisin mielelläni myös perustelujasi.
En voi sanoa tehneeni lopullista päätöstä koskien asiaa joka on minussa koko elämäni. Kukapa voisi? Väitän että hän valehtelee, ehkä ymmärtämättömyyttään.
Yhtä kaikki, tämä on kristinuskon palsta joten en katso sopivaksi alkaa täällä omia uskomuksiani enempää hehkuttamaan.
Tunnetun lastenlaulun sanoin; maailmassa monta, on ihmeellistä asiaa... e.k.v_ kirjoitti:
En voi sanoa tehneeni lopullista päätöstä koskien asiaa joka on minussa koko elämäni. Kukapa voisi? Väitän että hän valehtelee, ehkä ymmärtämättömyyttään.
Yhtä kaikki, tämä on kristinuskon palsta joten en katso sopivaksi alkaa täällä omia uskomuksiani enempää hehkuttamaan.
Tunnetun lastenlaulun sanoin; maailmassa monta, on ihmeellistä asiaa...Mukava kuulla noin fiksu vastaus. Kyselin lähinnä siksi, että keskustelen mielelläni niiden kanssa, joilla on terve keskusteleva asenne, kuten sinulla.
Eli olisin mielelläni kuullut lisääkin pohditojasi. Kun olen ikäni ja työni puolesta jo monenlaista nähnyt, tuskin hätkähtäisin niitä ihmeellisiä asioita. Ja ainahan voit tehdä uuden avauksen, jos tästä aiheesta ei löydy puhuttavaa.- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Mukava kuulla noin fiksu vastaus. Kyselin lähinnä siksi, että keskustelen mielelläni niiden kanssa, joilla on terve keskusteleva asenne, kuten sinulla.
Eli olisin mielelläni kuullut lisääkin pohditojasi. Kun olen ikäni ja työni puolesta jo monenlaista nähnyt, tuskin hätkähtäisin niitä ihmeellisiä asioita. Ja ainahan voit tehdä uuden avauksen, jos tästä aiheesta ei löydy puhuttavaa.Mitäs olet mieltä sellaisesta pohdinnasta että Jumala loi meille älyn koska meidän (ainakin joidenkin) pitää löytää Hänet nimenomaan kyseenalaistamalla Hänen olemassaolonsa?
Olen ymmärtänyt, että Jumala ei luonut mitään turhaan vaan kaikella olisi tarkoituksena. Korjatkaa jos nyt metsään menin? e.k.v_ kirjoitti:
Mitäs olet mieltä sellaisesta pohdinnasta että Jumala loi meille älyn koska meidän (ainakin joidenkin) pitää löytää Hänet nimenomaan kyseenalaistamalla Hänen olemassaolonsa?
Olen ymmärtänyt, että Jumala ei luonut mitään turhaan vaan kaikella olisi tarkoituksena. Korjatkaa jos nyt metsään menin?Tuttu asenne. Olen itse samaa mieltä, että ymmärrystä ei pidä heittää roskiin. Valitettavan usein ihmisten usko menee karille juuri sen tähden, että he ovat uskotelleet itselleen asioita, joita eivät ole oikeasti koskaan koetelleet omassa elämässään voidakseen uskoa niihin kaikilla olemuksensa alueilla.
Älyn käyttö on hyvin oleellista, mutta on kuitenkin muistettava, että älyä on käytettävä myös siten, että otetaan selvää, mitkä ovat älyllisen ymmärryksen rajat.- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Tuttu asenne. Olen itse samaa mieltä, että ymmärrystä ei pidä heittää roskiin. Valitettavan usein ihmisten usko menee karille juuri sen tähden, että he ovat uskotelleet itselleen asioita, joita eivät ole oikeasti koskaan koetelleet omassa elämässään voidakseen uskoa niihin kaikilla olemuksensa alueilla.
Älyn käyttö on hyvin oleellista, mutta on kuitenkin muistettava, että älyä on käytettävä myös siten, että otetaan selvää, mitkä ovat älyllisen ymmärryksen rajat.Lainaus: "Valitettavan usein ihmisten usko menee karille juuri sen tähden, että..."
Eikös tämä voisi olla sellainen koettelemus josta ymmärtääkseni raamatussa puhutaan? Älyllemme on syy ja jos meille suotu älykkyys johtaa meitä koettelemukseen niin silloinhan Jumalan sana tapahtuu? Ei kait meidän tule itse itseämme rajoittaa koska ainoa joka niin voi tehdä on se Herrasi?
Lainaus: "Älyn käyttö on hyvin oleellista, mutta on kuitenkin muistettava, että älyä on käytettävä myös siten, että otetaan selvää, mitkä ovat älyllisen ymmärryksen rajat."
Eikö tämä ole juurikin sitä että pitää ottaa selvää siitä älykkyydestä? Emme me voi tietää rajojamme koettelematta niitä?
Luulenpa vain että ihmiseen istutettu äly ja uteliaisuus ovat vasta löytymässä. Jos ei luonto ole tätä meille luonut niin silloin luojalla pitää olla syynsä miksi antoi ihmiselle tällaisen tiedonjanon. e.k.v_ kirjoitti:
Lainaus: "Valitettavan usein ihmisten usko menee karille juuri sen tähden, että..."
Eikös tämä voisi olla sellainen koettelemus josta ymmärtääkseni raamatussa puhutaan? Älyllemme on syy ja jos meille suotu älykkyys johtaa meitä koettelemukseen niin silloinhan Jumalan sana tapahtuu? Ei kait meidän tule itse itseämme rajoittaa koska ainoa joka niin voi tehdä on se Herrasi?
Lainaus: "Älyn käyttö on hyvin oleellista, mutta on kuitenkin muistettava, että älyä on käytettävä myös siten, että otetaan selvää, mitkä ovat älyllisen ymmärryksen rajat."
Eikö tämä ole juurikin sitä että pitää ottaa selvää siitä älykkyydestä? Emme me voi tietää rajojamme koettelematta niitä?
Luulenpa vain että ihmiseen istutettu äly ja uteliaisuus ovat vasta löytymässä. Jos ei luonto ole tätä meille luonut niin silloin luojalla pitää olla syynsä miksi antoi ihmiselle tällaisen tiedonjanon.Kyllähän sen koettelemuksen voi noinkin ymmärtää. Taitaa kuitenkin olla aiheen laajentaa keskustelua.
Se, mikä yleensä ensisijaisesti ohjaa ihmistä, ei ole äly tai ymmärrys. Äly ja ymmärrys on vain väline. Se miten tuota välinettä käytetään, määräytyy ihmisen tarvemaailmasta käsin. Todellisuudessa ihmisen uteliaiden älyllistenkin ponnistelujen takana on lähes aina jokin muu tarve kuin pelkkä tietäminen tietämisen vuoksi.- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Kyllähän sen koettelemuksen voi noinkin ymmärtää. Taitaa kuitenkin olla aiheen laajentaa keskustelua.
Se, mikä yleensä ensisijaisesti ohjaa ihmistä, ei ole äly tai ymmärrys. Äly ja ymmärrys on vain väline. Se miten tuota välinettä käytetään, määräytyy ihmisen tarvemaailmasta käsin. Todellisuudessa ihmisen uteliaiden älyllistenkin ponnistelujen takana on lähes aina jokin muu tarve kuin pelkkä tietäminen tietämisen vuoksi.Lainaus: "Se, mikä yleensä ensisijaisesti ohjaa ihmistä, ei ole äly tai ymmärrys. Äly ja ymmärrys on vain väline."
Aivan. Tuolle voitaisiin antaa montakin nimeä mutta tässä yhteydessä sana 'tiedonjano' lienee varsin passeli?
Lainaus: "Se miten tuota välinettä käytetään, määräytyy ihmisen tarvemaailmasta käsin."
Aivan. Hieman olen offensiivinen, mutta yleensä uskonnolliset ihmiset eivät näe tällaista tarvetta samoissa mittasuhteissa kuin uskonnottomat.
Hieman karrikoiden, uskonnollinen ei halua etsiä yhtä innolla kuin uskonnoton. Uskonnollinen uskoo raamattuun (tms) kun taas uskonnottomalla tällaista teosta ei ole.
Lainaus: "Todellisuudessa ihmisen uteliaiden älyllistenkin ponnistelujen takana on lähes aina jokin muu tarve kuin pelkkä tietäminen tietämisen vuoksi."
Kaiken takana on jotain. Tiedemiehelle se voi olla nobel-palkinto. Se voi myös olla tarve saada vahvistettua oma hypoteesi. Uskonnolliselle se voi olla taivaspaikan tarve ja niin edelleen.
Uskon että ainoastaan oma älymme voi kertoa missä sen rajat kulkee. Ei se ole minun tai sinun tehtäväsi. e.k.v_ kirjoitti:
Lainaus: "Se, mikä yleensä ensisijaisesti ohjaa ihmistä, ei ole äly tai ymmärrys. Äly ja ymmärrys on vain väline."
Aivan. Tuolle voitaisiin antaa montakin nimeä mutta tässä yhteydessä sana 'tiedonjano' lienee varsin passeli?
Lainaus: "Se miten tuota välinettä käytetään, määräytyy ihmisen tarvemaailmasta käsin."
Aivan. Hieman olen offensiivinen, mutta yleensä uskonnolliset ihmiset eivät näe tällaista tarvetta samoissa mittasuhteissa kuin uskonnottomat.
Hieman karrikoiden, uskonnollinen ei halua etsiä yhtä innolla kuin uskonnoton. Uskonnollinen uskoo raamattuun (tms) kun taas uskonnottomalla tällaista teosta ei ole.
Lainaus: "Todellisuudessa ihmisen uteliaiden älyllistenkin ponnistelujen takana on lähes aina jokin muu tarve kuin pelkkä tietäminen tietämisen vuoksi."
Kaiken takana on jotain. Tiedemiehelle se voi olla nobel-palkinto. Se voi myös olla tarve saada vahvistettua oma hypoteesi. Uskonnolliselle se voi olla taivaspaikan tarve ja niin edelleen.
Uskon että ainoastaan oma älymme voi kertoa missä sen rajat kulkee. Ei se ole minun tai sinun tehtäväsi.Tiedonjano on hyvä. Varsinkin, jos se kohdistuu oman tiedonjanon takana oleviin motiiveihin.
Hyväksyttäköön offensiivisuutesi. Yleistykset ovat kuitenkin vaarallisia ja kaiken kriittisen ajattelun vihollisia.
Näkisin etsinnän motiivit mieluummin tarvenäkökulmasta. Se etsii, joka tarvitsee jotain muuta, kuin hänellä jo on. Nobel-palkinto on tietenkin hyvä esimerkki tavoitteesta, mutta aika harvinainen sellainen. Paljon useampi tavoittelee esim rikkautta, rakkautta tai elämän mielekkyyttä.- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Tiedonjano on hyvä. Varsinkin, jos se kohdistuu oman tiedonjanon takana oleviin motiiveihin.
Hyväksyttäköön offensiivisuutesi. Yleistykset ovat kuitenkin vaarallisia ja kaiken kriittisen ajattelun vihollisia.
Näkisin etsinnän motiivit mieluummin tarvenäkökulmasta. Se etsii, joka tarvitsee jotain muuta, kuin hänellä jo on. Nobel-palkinto on tietenkin hyvä esimerkki tavoitteesta, mutta aika harvinainen sellainen. Paljon useampi tavoittelee esim rikkautta, rakkautta tai elämän mielekkyyttä.Lainaus: "Se etsii, joka tarvitsee jotain muuta, kuin hänellä jo on."
Niinpä. Onneksi tuota tarvetta on esiintynyt sillä ilman sitä, asuisimme luolissa ja uskoisimme että maa on litteä. e.k.v_ kirjoitti:
Lainaus: "Se etsii, joka tarvitsee jotain muuta, kuin hänellä jo on."
Niinpä. Onneksi tuota tarvetta on esiintynyt sillä ilman sitä, asuisimme luolissa ja uskoisimme että maa on litteä.Niin, tarpeiden vaikutukset ovat olleet monelta osin myönteisiä, mutta tässäkin yleistys voi johtaa yksipuoliseen näkemykseen. Kaikki ihmisten tarpeista lähtenyt/vä toiminta ei liene pelkästään myönteistä.
- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Niin, tarpeiden vaikutukset ovat olleet monelta osin myönteisiä, mutta tässäkin yleistys voi johtaa yksipuoliseen näkemykseen. Kaikki ihmisten tarpeista lähtenyt/vä toiminta ei liene pelkästään myönteistä.
Tarpeita on monenlaisia. Joskus alkuperäinen tarve on täyttänyt myös toiseen, ei ehkä niin hyvän tarkoituksen.
On vaikea sanoa, minkä tarpeen mukainen kehittyminen on hyväksi ja minkä pahaksi?
Älykkyys kun on myös yksilö-, ja yhteisölähtöistä. Se mikä yhden mielestä on älykästä tutkimista ja oppimista, voi toisen mielestä olla ajan hukkaa tai jopa jumalan rienaamista.
Mielestäni lättänänmaan esimerkki on oikein mainio tässä yhteydessä. Se joka julkesi väittää vasten tietyn yhteisön näkemystä, rienasi heidän jumalaansa. Tämä yhteisö ei nähnyt sitä älykkyytenä vaan jonain ihan muuna.
Onko olemassa kaiken ihmisyyden yhteistä älykkyyttä? e.k.v_ kirjoitti:
Tarpeita on monenlaisia. Joskus alkuperäinen tarve on täyttänyt myös toiseen, ei ehkä niin hyvän tarkoituksen.
On vaikea sanoa, minkä tarpeen mukainen kehittyminen on hyväksi ja minkä pahaksi?
Älykkyys kun on myös yksilö-, ja yhteisölähtöistä. Se mikä yhden mielestä on älykästä tutkimista ja oppimista, voi toisen mielestä olla ajan hukkaa tai jopa jumalan rienaamista.
Mielestäni lättänänmaan esimerkki on oikein mainio tässä yhteydessä. Se joka julkesi väittää vasten tietyn yhteisön näkemystä, rienasi heidän jumalaansa. Tämä yhteisö ei nähnyt sitä älykkyytenä vaan jonain ihan muuna.
Onko olemassa kaiken ihmisyyden yhteistä älykkyyttä?Esimerkkisi kertovat ennemminkin arvomaailmojen kuin älykkyyden eroista. Näkisin että älykkyys on kuin mikä tahansa kyky. Jos joku osaa ilmaista itseään ja tunteitaan hyvin, hän voi päätyä näyttelijäksi. Kun hän miellyttää näyttelemisellään yhteisöään, jonkun muun yhteisön jäsen saattaa paheksua elämänmuotoa, jota hän näyttelemällä ilmentää. Toisin sanoen jossain yhteisössä hyvänä pidetty näytteleminen voi jossain toisessa yhteisössä olla huonoa.
Niin näyttelemisen kyky kuin älykkyyskin voivat olla inhimillisen palvonnan kohteita ”jumalia”, joilla ylläpidetään ja vahvistetaan oman viiteryhmän maailmankuvaa. Tätä tapahtuu kaikissa ihmisryhmissä riippumatta niiden uskonnollisuudesta. Esim tiedemaailma, jossa älyn palvonta on korkeassa kurssissa, on hyvin lokeroitunut, toisiaan kyräilevistä ryhmittymistä muodostunut.
Jäin miettimään lopussa olevaa kysymystäsi, joka koski ”ihmisen yhteistä älykkyyttä”. Sanavalintasi on hyvin puhutteleva. Aluksi luin sen väärin. Luin sen muodossa: ”ihmisen yleistä älykkyyttä”. Kun sen sijaan puhutkin yhteisestä älykkyydestä, voin vain sanoa, että sellaista minäkin kaipaan - siis sellaista ymmärryksen käyttöä, ettei se ole toisiamme vastaan vaan mahdollistaa toinen toisistamme välittämisen.- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Esimerkkisi kertovat ennemminkin arvomaailmojen kuin älykkyyden eroista. Näkisin että älykkyys on kuin mikä tahansa kyky. Jos joku osaa ilmaista itseään ja tunteitaan hyvin, hän voi päätyä näyttelijäksi. Kun hän miellyttää näyttelemisellään yhteisöään, jonkun muun yhteisön jäsen saattaa paheksua elämänmuotoa, jota hän näyttelemällä ilmentää. Toisin sanoen jossain yhteisössä hyvänä pidetty näytteleminen voi jossain toisessa yhteisössä olla huonoa.
Niin näyttelemisen kyky kuin älykkyyskin voivat olla inhimillisen palvonnan kohteita ”jumalia”, joilla ylläpidetään ja vahvistetaan oman viiteryhmän maailmankuvaa. Tätä tapahtuu kaikissa ihmisryhmissä riippumatta niiden uskonnollisuudesta. Esim tiedemaailma, jossa älyn palvonta on korkeassa kurssissa, on hyvin lokeroitunut, toisiaan kyräilevistä ryhmittymistä muodostunut.
Jäin miettimään lopussa olevaa kysymystäsi, joka koski ”ihmisen yhteistä älykkyyttä”. Sanavalintasi on hyvin puhutteleva. Aluksi luin sen väärin. Luin sen muodossa: ”ihmisen yleistä älykkyyttä”. Kun sen sijaan puhutkin yhteisestä älykkyydestä, voin vain sanoa, että sellaista minäkin kaipaan - siis sellaista ymmärryksen käyttöä, ettei se ole toisiamme vastaan vaan mahdollistaa toinen toisistamme välittämisen.Lainaus: "Esimerkkisi kertovat ennemminkin arvomaailmojen kuin älykkyyden eroista."
Älykkyys ja arvomaailma korreloivat toisiaan.
Lainaus: "Niin näyttelemisen kyky kuin älykkyyskin voivat olla inhimillisen palvonnan kohteita ”jumalia”, joilla ylläpidetään ja vahvistetaan oman viiteryhmän maailmankuvaa."
Tämä on ehdottoman totta. Rehelliseen älykkyyteen kuuluu kuitenkin se että myös kyseenalaistetaan se oman viiteryhmän maailmankuva. Ehdottomuus ei ole älykkyyttä, vaan kuten uskonnollisissakin piireissä paljon parjattu Darwin totesi että jos joku hänen teoriansa vääräksi todistaa, hän on sen valmis heittämään roskakoriin.
Monesti tuo on tulkittu niin että Darwin itsekään ei uskonut omaan teoriaansa, vaikka hän oikeasti toimi kuten rehellisesti älykäs toimii tuossa tilanteessa. Uskonnollisen tai tieteellisen näkemyksen pitäminen ehdottomana, ei ole rehellisesti älykästä.
Lainaus: "siis sellaista ymmärryksen käyttöä, ettei se ole toisiamme vastaan vaan mahdollistaa toinen toisistamme välittämisen."
Jaksan ihmetellä sellaista asiaa että vaikka ihminen ei pysty edes omalla galaktisella takapihallaan vielä vapasti kulkemaan, niin hän silti yrittää ratkoa maailmankaikkeudellisia vastauksia.
Olenkin sillä kannalla että sekä uskonnolliset että tieteelliset teoriat maailmankaikkeudesta tullaan vielä kumoamaan isomman kerran ellei joku idiootti hätäile sen kuuluisan "napin" kanssa sitä ennen. - e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Esimerkkisi kertovat ennemminkin arvomaailmojen kuin älykkyyden eroista. Näkisin että älykkyys on kuin mikä tahansa kyky. Jos joku osaa ilmaista itseään ja tunteitaan hyvin, hän voi päätyä näyttelijäksi. Kun hän miellyttää näyttelemisellään yhteisöään, jonkun muun yhteisön jäsen saattaa paheksua elämänmuotoa, jota hän näyttelemällä ilmentää. Toisin sanoen jossain yhteisössä hyvänä pidetty näytteleminen voi jossain toisessa yhteisössä olla huonoa.
Jäin miettimään lopussa olevaa kysymystäsi, joka koski ”ihmisen yhteistä älykkyyttä”. Sanavalintasi on hyvin puhutteleva. Aluksi luin sen väärin. Luin sen muodossa: ”ihmisen yleistä älykkyyttä”. Kun sen sijaan puhutkin yhteisestä älykkyydestä, voin vain sanoa, että sellaista minäkin kaipaan - siis sellaista ymmärryksen käyttöä, ettei se ole toisiamme vastaan vaan mahdollistaa toinen toisistamme välittämisen.Meissä on muuten vain hiuksen hieno ero, vaikka olemmekin niin erilaisia, mitä uskonasioihin tulee.
Minä sanon; Maailmankaikkeus On.
Sinä sanot; Jumala On. Hän loi maailmakaikkeuden.
Yhdenlauseen ero, ja näin erilaiset näkemykset. e.k.v_ kirjoitti:
Lainaus: "Esimerkkisi kertovat ennemminkin arvomaailmojen kuin älykkyyden eroista."
Älykkyys ja arvomaailma korreloivat toisiaan.
Lainaus: "Niin näyttelemisen kyky kuin älykkyyskin voivat olla inhimillisen palvonnan kohteita ”jumalia”, joilla ylläpidetään ja vahvistetaan oman viiteryhmän maailmankuvaa."
Tämä on ehdottoman totta. Rehelliseen älykkyyteen kuuluu kuitenkin se että myös kyseenalaistetaan se oman viiteryhmän maailmankuva. Ehdottomuus ei ole älykkyyttä, vaan kuten uskonnollisissakin piireissä paljon parjattu Darwin totesi että jos joku hänen teoriansa vääräksi todistaa, hän on sen valmis heittämään roskakoriin.
Monesti tuo on tulkittu niin että Darwin itsekään ei uskonut omaan teoriaansa, vaikka hän oikeasti toimi kuten rehellisesti älykäs toimii tuossa tilanteessa. Uskonnollisen tai tieteellisen näkemyksen pitäminen ehdottomana, ei ole rehellisesti älykästä.
Lainaus: "siis sellaista ymmärryksen käyttöä, ettei se ole toisiamme vastaan vaan mahdollistaa toinen toisistamme välittämisen."
Jaksan ihmetellä sellaista asiaa että vaikka ihminen ei pysty edes omalla galaktisella takapihallaan vielä vapasti kulkemaan, niin hän silti yrittää ratkoa maailmankaikkeudellisia vastauksia.
Olenkin sillä kannalla että sekä uskonnolliset että tieteelliset teoriat maailmankaikkeudesta tullaan vielä kumoamaan isomman kerran ellei joku idiootti hätäile sen kuuluisan "napin" kanssa sitä ennen.Haluaisin väitteelle perusteluja, sillä en voi allekirjoittaa sitä.
Käytännössä tämä edellyttää, että kyseenalaistetaan myös se, että ihmisen älyllinen kyky riittäisi selittämään lopullisesti tämän todellisuuden luonteen.
Minäkin olen sitä mieltä, että ihmisen rakentamat tieteelliset ja uskonnolliset teoriat tullaan osoittamaan hatariksi. Tiedehän perustuu epäilyyn, joka vaatii yhä uudelleen tapahtuvaa tiedon tarkistamista. Jos siitä luovutaan ei olla enää tieteellisiä. Uskonnolliset, valmiiksi hiotut teoriat taas tuskin kestävät sellaisen Jumalan edessä, joka sanoo:
"Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille." Jes 42:8
"Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne." Jes 55:8-9
Se, onko tämä Jumala olemassa, ei kuitenkaan ole minun todistettavissani.e.k.v_ kirjoitti:
Meissä on muuten vain hiuksen hieno ero, vaikka olemmekin niin erilaisia, mitä uskonasioihin tulee.
Yhdenlauseen ero, ja näin erilaiset näkemykset.ero on todella hiuksen hieno, sillä kun Raamatun Jumala alkoi kertoa ihmisille, kuka hän on, hän sanoi olevansa olemassaolo:
"Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne." 2 Moos 3:14- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Haluaisin väitteelle perusteluja, sillä en voi allekirjoittaa sitä.
Käytännössä tämä edellyttää, että kyseenalaistetaan myös se, että ihmisen älyllinen kyky riittäisi selittämään lopullisesti tämän todellisuuden luonteen.
Minäkin olen sitä mieltä, että ihmisen rakentamat tieteelliset ja uskonnolliset teoriat tullaan osoittamaan hatariksi. Tiedehän perustuu epäilyyn, joka vaatii yhä uudelleen tapahtuvaa tiedon tarkistamista. Jos siitä luovutaan ei olla enää tieteellisiä. Uskonnolliset, valmiiksi hiotut teoriat taas tuskin kestävät sellaisen Jumalan edessä, joka sanoo:
"Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille." Jes 42:8
"Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne." Jes 55:8-9
Se, onko tämä Jumala olemassa, ei kuitenkaan ole minun todistettavissani.Lainaus: "Haluaisin väitteelle perusteluja, sillä en voi allekirjoittaa sitä."
Väite on tökerösti tuotu esille. Ei saisi kirjoitella kakkureseptiä kummempaa silloin kun on töissä ja tekemistä piisaa ;)
Arvomaailmahan muodostuu pitkälti ympäristöstä? Jos eläisimme 100% kristinuskoisessa maailmassa, mitä olisikaan jäänyt keksimättä? Toisaalta, mitä olisimme keksineet sen sijaan?
Oliko Pascal älykäs? Voinemme olla yhtä mieltä hänen älykkyydestään tietyillä sektoreilla? Onko nk. Pascalin Vetona tunnettu päätelmä nerokas?
Pascal siis käytti matematiikkaa ja todennäköisyyttä tullakseen tulokseen, että on parempi uskoa kuin olla uskomatta.
Oliko älykästä sekoittaa matematiikka ja uskonto? Jumalan todistaminen todennäköisyyksillä kun ainakin minusta sotii täysin itse Jumalan sanaa vastaan. Hän On, ei siinä kait todennäköisyyksiä tarvita uskonnollisen mielestä? Pascal oli myös varmasti tarpeeksi älykäs ymmärtääkseen että uskonto lähtee ihmisestä itsestään, ei todennäköisyyteen perustuvasta teoriasta. Miksi siis Pascal sekoitti nämä kaksi asiaa, ja vieläpä noin typerästi?
Toinen hyvä esimerkki uskonnon puolelta on Tuomas Akvinolaisen todistukset. Jo ensimmäinen "todiste" on täysin naurettava ja se kumoaa itsensä. Siitä huolimatta näitä todisteita pidetään jopa vieläkin ehdottomina ja älykkäinä todisteina Jumalasta. Esimerkkinä ensimmäinen "todiste".
1. Mikää ei liiku ilman aikaisempaa liikuttajaa.
Tuosta emme pääse irti (ns. regressio) ilman päätymistä ratkaisuun että Jumala on aloittanut liikkeen? Mutta jos mikään ei liiku ilman aiempaa liikuttajaa, niin miten Jumala on sitten saanut sen liikkeen aikaan, jos Häntä ei mikään ole aiemmin liikuttanut? Uskonnollinen ihminen kuitenkin helposti hyväksyy Tuomaksen "todistukset". Ratkaisuna Jumala on paras. Uskonnottoman mielestä ko. "todistukset" taas ovat puhdasta p*skaa.
Luonnollisesti tieteen puolelta varmaaan tulee tavaraa joka uskonnollisen mielessä tuntuu samalta, kuin Pascalin ja Tuomaksen "älykkyydet" minusta.
Lainaus: "Käytännössä tämä edellyttää, että kyseenalaistetaan myös se, että ihmisen älyllinen kyky riittäisi selittämään lopullisesti tämän todellisuuden luonteen."
Aivan. Mielestäni on hölmöä väittää että me varmasti jonain päivänä keksimme sen, mitä kukin sitten lopullisella totuudella tarkoittaakaan.
Todennäköisyys että tapamme täällä itsemme ennen kuin ehdimme siis edes galaktista takapihaamme kauemmas on kuitenkin kohtuullisen suuri. - e.k.v_
EJKR kirjoitti:
ero on todella hiuksen hieno, sillä kun Raamatun Jumala alkoi kertoa ihmisille, kuka hän on, hän sanoi olevansa olemassaolo:
"Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne." 2 Moos 3:14Lainaus: "ero on todella hiuksen hieno"
Niinpä. Me molemmat tunnustamme maailmankaikkeuden olemassa olon? Kiistämällä sen me kait kiistäisimme itsemme? Ainoa ero pohjimmiltaan on se että minä kun lopetan maailmankaikkeuteen, sinä lisäät siihen vielä Jumalan.
Väitän, että jos istuisimme pöytään ja lähtisimme keskustelemaan moraalista, inhimillisyydestä jne. niin olisimme lähes 99% samaa mieltä, tai ainakin lähes samaa mieltä.
Ero uskovalla ja uskonnottomalla on todella pieni. Kuilu heidän välillään tuntuu kuitenkin olevan montaa luokkaa isompi.
Sinä olet satukirjaan uskova idiootti ja minä olen moraaliton ja vastuuntunnoton pakana. Aika naurettavaa touhua loppujen lopuksi? EJKR kirjoitti:
Haluaisin väitteelle perusteluja, sillä en voi allekirjoittaa sitä.
Se, onko tämä Jumala olemassa, ei kuitenkaan ole minun todistettavissani.En viitsi aloittaa uutta keskustelua, vaan jatkan tätä vähän epäortodoksisesti.
Esität erittäin hyviä näkökulmia. Sekä Pascalin että T. Akvinolaisen kommentit kuuluvat mielestäni samaan kategoriaan kreationistien epätoivoisten todisteluyritysten kanssa. Tällaisia todisteita esittävät ihmiset toimivat itse asiassa vastoin Raamatun periaatteita. Meillä ihmisillä nyt vain näyttää olevan epätoivoinen vimma yrittää hallita tätä todellisuutta selityksillä. Siinä ohessa helposti poljetaan jalkoihin niin logiikan, tieteen kuin Raamatunkin perusperiaatteet.
Oikeasti 100% kristinuskoinen maailma olisi minun käsittääkseni aivan toisenlainen kuin yli 90% kaikesta kuluneen 2000 vuoden kristillisyydestä. Eikä sellainen maailma olisi alun pitäenkään poissulkenut uteliaisuutta maailmankaikkeuden tutkimiseen, sillä jo Salomo kirjoitti:
”Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.” Saarn 1:13EJKR kirjoitti:
ero on todella hiuksen hieno, sillä kun Raamatun Jumala alkoi kertoa ihmisille, kuka hän on, hän sanoi olevansa olemassaolo:
"Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne." 2 Moos 3:14Sanot, että kuilu uskovan ja uskonnottoman välillä on suuri. Jostain syystä en sinun kanssasi keskustellessani koe niin. Ainakin pidän väitettä, että olisit moraaliton ja vastuuton, loukkaavana ja paikkansa pitämättömänä. Tekstisi ovat heijastaneet mielestäni lähimmäisen ja todellisuuden kunnioitusta.
Olen jopa kokenut, ettei meidän asemamme näin ihmisen näkökulmasta poikkea juurikaan toisistaan. Minulle kun Jumala on suurelta osin salaisuus.- e.k.v_
e.k.v_ kirjoitti:
Meissä on muuten vain hiuksen hieno ero, vaikka olemmekin niin erilaisia, mitä uskonasioihin tulee.
Yhdenlauseen ero, ja näin erilaiset näkemykset.Lainaus: "Sanot, että kuilu uskovan ja uskonnottoman välillä on suuri."
Pitää opetella argumentoimaan paremmin. Tarkoitin uskonnollista ja uskonnotonta maailmaa.
Lainaus: "Jostain syystä en sinun kanssasi keskustellessani koe niin."
Kiitän ja palautan saman lauseen takaisin.
Lainaus: "Ainakin pidän väitettä, että olisit moraaliton ja vastuuton, loukkaavana ja paikkansa pitämättömänä."
Useastihan ongelmissa on kyseessä ihmisryhmät, eivät niinkään yksittäiset ihmiset. Olen useasti heittänyt varsin rankkaa tekstiä uskovaisen niskaan. Toisaalta on sitä lokaa tullut samoin mitoin takaisinkin. Ei saisi yleistää, ikävä kyllä me niin teemme turhan usein. Tämä kait kuuluu ihmiskunnan kasvukipuihin.
Lainaus: "Olen jopa kokenut, ettei meidän asemamme näin ihmisen näkökulmasta poikkea juurikaan toisistaan. Minulle kun Jumala on suurelta osin salaisuus."
Aivan. Siinä on sen yhden hypoteesin ero. Sinä saat uskostasi vastauksia, minä haen ne toista kautta. Kysymyksistähän se uskovaisen ja uskonnottoman ero pääosin muodostuu? Jos omatunto sanoo ettei saa tappaa, niin onko sillä loppujen lopuksi väliä, tuleeko se omatunto jumalalta, yhteisöllisyydestä, evoluutiosta vaiko selviytymisen tarpeesta? Lopputulos on kuitenkin arvoltaan sama; Älä tapa. e.k.v_ kirjoitti:
Yhdenlauseen ero, ja näin erilaiset näkemykset.Kirvoitat minusta esiin yhä uusia ajatuksia.
Käytät sanaa hypoteesi. Sana soveltuu toki tieteelliseen ja loogiseen ajatteluun, mutta ei uskoon. Kristillisessä uskossani ei ole nimittäin kyse siitä, että minä olisin funtsannut, että minun logiikkani mukaan Jumala on olemassa ja tämän mielestäni uskottavan hypoteesin perusteella olisin sitten päättänyt uskoa Häneen. Oikea kristillinen usko ei ole koskaan oman ponnistelun tulosta. Se on asia, joka tulee ihmiseen ulkopuolelta ja jonka ihminen havaitsee siten, että oma tila, olemisen laatu, muuttuu. Raamatun termein:
”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.” Apt 2:38
”Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.” 1 Joh 3:24
Myös omantunnon käsite on mielenkiintoinen. Sen muunkieliset vastineet ovat monesti osuvampia kuin sana omatunto. Mm englannin conscience ja varsinkin ruotsin samvete = yhteistunto kertoo siitä, että kyse on paljolti jatkuvasti muutoksen alaisesta yhteisöllisyydestä ja selviytymisen tarpeesta.
Kysymys siitä, onko omantunnon ääni lainkaan Jumalalta, tiivistyy näin ollen oikeastaan siihen, että onko olemassa lainkaan absoluuttisia arvoja, sellaisia, jotka nousevat ihmisen olemuksesta ja saavat hänet ajattelemaan, että tämä ulottuvuus, josta nämä arvot nousevat saattaa olla todellisempi kuin näkyvä maailma. Moni allekirjoittaa, että ”älä tapa” on absoluuttinen arvo. Mutta toisaalta voidaan kysyä, tuleeko elämästä hyvää, jos absoluuttiset arvot ovat kieltoja.
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Kirvoitat minusta esiin yhä uusia ajatuksia.
Käytät sanaa hypoteesi. Sana soveltuu toki tieteelliseen ja loogiseen ajatteluun, mutta ei uskoon. Kristillisessä uskossani ei ole nimittäin kyse siitä, että minä olisin funtsannut, että minun logiikkani mukaan Jumala on olemassa ja tämän mielestäni uskottavan hypoteesin perusteella olisin sitten päättänyt uskoa Häneen. Oikea kristillinen usko ei ole koskaan oman ponnistelun tulosta. Se on asia, joka tulee ihmiseen ulkopuolelta ja jonka ihminen havaitsee siten, että oma tila, olemisen laatu, muuttuu. Raamatun termein:
”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.” Apt 2:38
”Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.” 1 Joh 3:24
Myös omantunnon käsite on mielenkiintoinen. Sen muunkieliset vastineet ovat monesti osuvampia kuin sana omatunto. Mm englannin conscience ja varsinkin ruotsin samvete = yhteistunto kertoo siitä, että kyse on paljolti jatkuvasti muutoksen alaisesta yhteisöllisyydestä ja selviytymisen tarpeesta.
Kysymys siitä, onko omantunnon ääni lainkaan Jumalalta, tiivistyy näin ollen oikeastaan siihen, että onko olemassa lainkaan absoluuttisia arvoja, sellaisia, jotka nousevat ihmisen olemuksesta ja saavat hänet ajattelemaan, että tämä ulottuvuus, josta nämä arvot nousevat saattaa olla todellisempi kuin näkyvä maailma. Moni allekirjoittaa, että ”älä tapa” on absoluuttinen arvo. Mutta toisaalta voidaan kysyä, tuleeko elämästä hyvää, jos absoluuttiset arvot ovat kieltoja.
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Lainaus: "Käytät sanaa hypoteesi."
Hypoteesi, näkökanta, katsomus...sanojahan nuo loppujen lopuksi vain ovat.
Lainaus: "Oikea kristillinen usko ei ole koskaan oman ponnistelun tulosta."
Lauseesi on sinällään mielenkiintoinen koska 95% minulle "saarnaavista" uskovaisista nimenomaan painottaa että pitää ahkerasti ja suurella toivolla rukoilla että Jumala minuun "ottaisi yhteyttä". Itse olen kyllä ajatellut aina että Jumala ottaa yhteyttä mikäli niin haluaa tehdä. Ei häntä kait etsimään tarvitse lähteä jos Hän niin kaikkivoipa on. Minä en ota Jumalaa huomioon juurkaan missään elämää koskevissa pohdinnoissani. Mikäli joudun regressioon, jätän kyselemisen kesken ja jätän sen suosiolla itseäni älykkäämmille ratkaistavaksi sitten kun sen ratkaisun aika on.
Pohdin kyllä usein uskonnollisia asioita. Monien eri uskontojen kannalta. Olen jopa päätymässä tulokseen että mitä enemmän uskontoja ymmärrän, sen vähemmän haluan niistä enää tietää.
Budha mielestäni todisti hienosti ettei hyvyyteen tarvita jumalia. Hän ihmisenä sai aikaan valtavan "uskonnon". Ikävä kyllä, vaikka Budha itse toistuvasti toi esille että hän on vain ihminen, niin tietenkin hänet nyt jo useimmiten jumalaksi erheellisesti mielletään. Budha kun vain halusi opettaa ihmisille että olkaamme toisillemme hyviä, jos ei muuten niin ihan vaan sen takia että se voisi vaihtelun vuoksi olla kivempaa kuin toistemme tappaminen.
Lainaus: "Myös omantunnon käsite on mielenkiintoinen."
Se todellakin on. Omatuntohan on ennenkaikkea dynaaminen. Se voi muuttua niin monen muuttujan vaikutuksesta että emme kait voi määritellä sitä mikä on oikea ja mikä vähemmän oikeanlainen omatunto? Omatunto on myös ohitettavissa monistakin eri syistä.
Lainaus: "Kysymys siitä, onko omantunnon ääni lainkaan Jumalalta, tiivistyy näin ollen oikeastaan siihen, että onko olemassa lainkaan absoluuttisia arvoja..."
Mielestäni ei ole. Ehdottomuus estää ihmistä kasvamasta ihmisenä. Absoluuttisten arvojen puute toki voi aiheuttaa myös paljon pahaa, mutta yhtä lailla niistä kiinni pitäminenkin sitä aiheuttaa.
Lainaus: "kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä"
hmm...en koe etsiväni mielekkyyttä kuten sinä sen toit tuossa esille. Voi olla että ymmärrän väärinkin. EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Minäkään en ole kiinnostunut uskonnollisuudesta, sillä se on kaavamaista, kuollutta. Koska olen löytänyt vapauden elää, en enää ole kaavoihin sidottu.
Erikoinen kannanaotto. Joudut ristiriitaan omien sanojesi kanssa. Jos ei ole mitään absoluuttista arvoa, ei myöskään ole hyvää eikä pahaa. Silloin ihmisen kasvun hyödyllisyyttä on vaikea perustella millään. Kun mikään ei itsessään ole arvokasta, millään ei oikeastaan ole mitään väliä.
Allekirjoitan. Itse asiassa minusta tuntuu, että Hän on jo tullut aika lähelle sinua.- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Lainaus: "Erikoinen kannanaotto. Joudut ristiriitaan omien sanojesi kanssa. Jos ei ole mitään absoluuttista arvoa, ei myöskään ole hyvää eikä pahaa. Silloin ihmisen kasvun hyödyllisyyttä on vaikea perustella millään. Kun mikään ei itsessään ole arvokasta, millään ei oikeastaan ole mitään väliä."
Varsin erikoista että ilman absoluuttisuutta millään ei ole väliä. En minä kyllä tuota allekirjoittamaan. Voisitko hieman selventää?
Lainaus: "Allekirjoitan. Itse asiassa minusta tuntuu, että Hän on jo tullut aika lähelle sinua."
Heh, jos markankin saisin joka kerran kun... ;) EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Jos mikään ei ole itsessään arvokasta, niin silloin esim. tappaminen on aivan sama kuin tappamatta jättäminen. Jos elämä itsessään ja ihmisten väliset hyvät suhteet eivät itsessään ole arvokkaita, niin niiden vaalimiselle ei ole mitään perustetta.
Näinhän tämä väline nimeltä äly toimii, kun sitä loogisen johdonmukaisesti käytetään, eikö vain?- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Absoluuttisuus on ehdottomuutta. Miten voit väittää että tappaminen on absoluuttisesti väärin jos olet kuitenkin valmis moiseen tekoon jossain äärimmäisessä tilanteessa?
Älä tapa ei voi olla absoluuttinen, koska jonkinlainen tekeminen tai tekemättä jättäminen voi aiheuttaa toisen kuoleman.
Voit joutua tilanteeseen missä pitää valita kahden hengen väliltä. Et voi olla absoluuttinen.
Voi olla että joudut itse tappamaan pelastaaksesi kymmenen muuta. Voitko väittää olevasi tässäkin tilanteessa absoluuttisesti "en tapa" moraalisäännön takana? Se että itse et toimi, ja näennäisesti et siis tapa, aiheuttaa kuitenkin kymmenen muun kuoleman. EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Väistit ottamasta henkilökohtaisesti kantaa edelliseen kommenttiini. Vastasit lukuisilla kysymyksillä, joihin edellytät minulta henkilökohtaisia kannanottoja ellet peräti pane niitä minun suuhuni ikään kuin jo ennalta tietäisit, miten tulen vastaamaan. Voin kyllä vastata kysymyksiisi, mutta vasta sitten, kun saan sinulta riittävät henkilökohtaiset vastineet näihin:
Ja sinä olet ehdottomasti sitä mieltä, ettei ehdottomuutta voi olla. Tämä mielipiteesi näyttää olevan absoluuttinen, ehdoton mielipide.
Jos millään ei ole mitään absoluuttista arvoa, niin millä perusteella jokin on sinun mielestäsi pahaa?
Oletko sitä mieltä, että laissa ei pitäisi kieltää tappamista? Jos tappaminen on mielestäsi laissa kiellettävä, miksi olet sitä mieltä?- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Lainaus: "Ja sinä olet ehdottomasti sitä mieltä, ettei ehdottomuutta voi olla. Tämä mielipiteesi näyttää olevan absoluuttinen, ehdoton mielipide."
Laki ei voi olla ehdoton. Laissa pitää aina ottaa myös tilanne, jossa lakia rikottiin, huomioon.
Lainaus: "Jos millään ei ole mitään absoluuttista arvoa, niin millä perusteella jokin on sinun mielestäsi pahaa?"
Raamatussahan seisoo; Älä tapa.
Väitän kuitenkin että kiihkeinkin uskovainen on valmis oikeanlaisissa olosuhteissa tappamaan. Onko siis tuo Jumalan käsky absoluuttinen, eli ehdoton?
Lainaus: "Oletko sitä mieltä, että laissa ei pitäisi kieltää tappamista? Jos tappaminen on mielestäsi laissa kiellettävä, miksi olet sitä mieltä?"
Mielenkiintoista että muotoilit kysymyksesi noin. En minä ole sanonut enkä edes tarkoittanu noin. Lain pitää lähteä siitä että ei saa tappaa. Siellä pitää kuitenkin olla niitä josseja sitä varten että joskus tappaminen voi olla inhimillisesti parempi tai toisin sanoen, inhimillisesti vähemmän huonompi keino.
Älä tapa laille on siis oltava ehdot, ja täten se ei enää ole absoluuttinen, eli ehdoton. EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Vastasit vain yhteen kysymykseen. Sanoit, että lain pitää lähteä siitä, ettei saa tappaa. Nyt haluan vielä kuulla: Miksi lain sinun mielestäsi pitää lähteä siitä?
Miksi tappaminen tai ylipäänsä mikään toiminta on sinun mielestäsi niin pahaa, että sellaista on tavalla tai toisella kiellettävä?- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Lainaus: "Miksi tappaminen tai ylipäänsä mikään toiminta on sinun mielestäsi niin pahaa, että sellaista on tavalla tai toisella kiellettävä?"
Aiheestahan voisi kirjoittaa vaikkapa esseen mutta en jaksa, koska mielestäni kysymyksesi ei ole sen arvoinen. Uberyksinkertaistaen, inhimillinen yhteiskunta joka oletuslähtöisesti sallii toisen tappamisen ei olisi enää inhimillinen yhteiskunta. EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Tyhmät kysymykset ovat usein tärkeimpiä.
Jotta yhteiskunta säilyisi inhimillisenä, tappamisesta ei siis saa tehdä luvallista. Toisin sanoen sinun yhteiskuntakäsityksesi mukaan inhmillisyys on luovuttamaton ja ehdoton arvo, jonka tähden tarvitaan lakeja, jotka ehkäisevät mm tappamista.
Ymmärsinkö "uberyksinkertaistaen" oikein ?- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Njooh, jotakuinkin karrikoiden noin. En yksinkertaisesti jaksa alkaa kirjoittamaan esseetä aiheesta niin jääköön tähän. Keskustelu inhimillisestä yhteiskunnasta ei muutenkaan kuulu palstalle joka on nimetty; Yleistä kristinuskosta
Jatkan kuitenkin koska haluan nähdä oliko sinulla pointti tämän kaiken takana. EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Pointti oli siinä, että sain selville, että sinunkin mielestäsi inhimillisellä elämällä on absoluuttinen arvo, jota tulee puolustaa.
Seuraava kysymykseni olisi: Miksi elämällä on sinun mielestäsi itseisarvo? En kuitenkaan sitä kysy, sillä ketju on jo kovin pitkä.
Sen sijaan vastaan kysymykseesi kuten lupasin:
Haluan kaikissa olosuhteissa pidättyä tappamisesta. Tiedän, etten siihen omin voimin pysty. Koska olen ilman omaa ansiota päässyt liittoon maailmankaikkeuden Luojan kanssa, voin luottavasti pyytää Häntä auttamaan, etten joutuisi tilanteeseen, jossa heikkouteni tähden rikkoisin häntä vastaan tappamalla lähimmäiseni, vaan jättäisin tuomitsemisen Hänelle:
Room 12:18-21
Kiitän sinua e.k.v_ asiallisesta keskustelusta ja toivotan hyvää syksyn jatkoa.- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Lainaus: " Pointti oli siinä, että sain selville, että sinunkin mielestäsi inhimillisellä elämällä on absoluuttinen arvo, jota tulee puolustaa."
Inhimilliseen elämään voi myös kuulua kuoleman jouduttaminen. Kristinuskoisen mielestä näin ei tietenkään ole, mutta en olekaan kristinuskoinen ;) EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Puolustat kuoleman jouduttamisella elämän inhimillisyyttä, arvokkuutta, mielekkyyttä. Siis jotain absoluuttista elämään liittyvää.
EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Olet selkeästi antanut ymmärtää, että haluat pysytellä etäällä kristinuskosta. Kunnioitan asennettasi enkä keskustelussamme pyri käännyttämään tai paheksumaan sinua. Lienet huomannut, etten otaksu sinua stereotyyppiseksi ateistiksi. Toivottavasti minuakaan ei tarvitse ottaa stereotyyppisenä kristittynä.
Perusasenteestamme huolimatta keskustelulle on ollut pohjaa, sillä olen sitä mieltä, että kaikilla ihmisillä on arvot, jotka häntä ohjaavat. Sinun arvojesi ymmärtäminen ja niistä keskusteleminen on mielestäni kiinnostavaa.- e.k.v_
EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Lainaus: "Puolustat kuoleman jouduttamisella elämän inhimillisyyttä, arvokkuutta, mielekkyyttä. Siis jotain absoluuttista elämään liittyvää."
Aivan. Kuka meistä on sanomaan mikä elämä on arvokasta? Tietysti on helppoa sanoa että kaikki elämä on sellaista, mutta olemmeko välttämättä oikeassa?
Jos minä makaan sairaalassa 100% liikuntakyvyttömänä, tunnottomana, kuurona ja mykkänä, niin mikä sinä tai joku muukaan on minulle sanomaan että elämäni on vielä arvokasta, eikä sitä näin ollen saa lopettaa?
Olisiko tuollainen elämä enää inhimillistä? Jos kirjoitan lapun jossa lukee että tuollaisessa tilanteessa haluan että piuhat vedetään irti, niin kuka on sanomaan vastaan? Raamattu? Koraani? Tuntematon sotilas? Aku Ankka? Sinä? Äitini? Puolisoni? Koirani?
Jos en usko raamattuun niin miksi sen avulla elämääni pitäisi jatkaa väkisin? Missä menee inhimillisyyden raja? Raamatussa?
Väitän ettei sellaista rajaa voi vetääkään, ainakaan yleistäen. EJKR kirjoitti:
Kun sanot, että oleellisiahan ovat kysymykset, niin voin kertoa, että ne kysymykset jotka minun tietämättäni veivät minua kohti Jumalaa olivat sisäisen elämäni mielekkyyden etsimistä. Voi olla, että olemme tietämättämme samalla tiellä.Niin, on tärkeää, että sinä itse päätät, mitä pidät arvokkaana. Tämä päättämisen vapaus on ainakin minun mielestäni yksi ihmiselämän suurimmista asioista.
- niin se on hei
Kyllä Hän tietää.
tietää kaiken. Hän tietää millaisia valintoja tulet tekemään elämässäsi. Kaikilla on kuolinpäivä ja Jumala tietää sen ja joillekkin ilmoittaa asiasta ennen sitä. On Raamatussa et joku on saanut lisäaikaa elämään. En muista tässä nyt paikkoja, kun en lue Raamattua niin et mistä mikin asia löytyy.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104