raha ja malarialääkkeet

neitsykäinen

Vaihdoitteko rahaa jo Suomessa ennen Gambian matkaa, Forexilla vai ?
Onkohan kurssit huomattavan paremmat siellä perillä?
Muutaman euron ero ei haittaa mitään.
Entä mitä maksaa 2 viikon matkalle Malarone, muistaako joku?
Kiitos.

11

3499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahaa

vasta Gambiassa,jossa parempi kurssi.
      Malarone on noin 100e/henkilö.
      Malarone otetaan joka päivä,kun taasen Lariam kerran viikossa.
      Malaronessa ei sivuvaikutuksia??
      Me otimme Lariamia eikä meillä ollut juurikaan mitään sivuvaikutuksia.Ehkä lisääntyneet unet olivat ainoita,jos niitä nyt voi sivuvaukutuksiksi sanoa.

• Satou

Tarkistin juuri jäljelle jääneestä Malarone-paketista hinnan,ja se on 46,69€ 12 kappaleen paketti. Ohjeessa käsketään ottaa yksi joka päivä matkan aikana, aloittaa vuorokausi ennen matkaa ja jatkaa lääkitystä 7 vuorokautta matkan jälkeen. Laskepa tästä. Maksaahan se, mutta Malarone on mielestäni paras. Vertailin ne aika tarkkaan viime talvena. Ja tämä on sitten vain minun mielipiteeni; joku muu on varmaan ihan eri mieltä - ja saa vapaasti olla.

• seneg

Me vaihdoimme rahaa Forexilla ennen matkaa. Kurssierot eivät silloin ainakaan olleet kovin huomattavat. Forex vaihtaa dalasit takaisin euroiksi, jos gambian valuuttaa jää käyttämättä.

Etuna Forexin seteleissä oli niiden puhtaus. Rahat ovat "pakasta vedettyjä". Paikan päällä liikkuvat rahat ovat kovan kulutuksen tuloksena likaisia ja ryppyisiä. Lisäksi oli kätevää olla heti valuuttaa kun saapui maahan. Sai vesipullot ostettua heti eikä tarvinnut lähteä ihmettelemään missä olisi turvallinen rahanvaihtopaikka.

• jo Suomessa

Kurssi on aina jonkin verran parempi Gambiassa. Vaihda kuitenkin Forexilla ainakin vähän, niin saat vettä ja muut. Täällä joku jo sanoikin, että paikallinen, käytetty raha on likaista ja ryppyistä, kyllä, ja se haisee kamalalta!

• monale

raha haisee, mutta on edullisempaa vaihtaa paikan päällä. Ja on uskomattoman kestävää. Kaikki juuri maasta tulleet setelit kestivät konepesun hyvin, kovettuivat vain (taskuun jääneinä). Rahaa voi vaihtaa mistä vain. Visa ei toimi mestoissa, automaatissa satunnaisesti. Tietääkseni niitä on kaksi, ainakin Senegambia hotellin kulmalla.

• Malarone on kyllä paras minustakin. En ole saanut siitä mitään oireita. 2vk matkalle tulee kaksi Malarone pakettia ja ne maksaa yhteensä 80 e.

• MMMM

Uskon, että on aivan yksilöllinen juttu, mikä lääke sopii kenellekin. Ei välttämättä Lariamista
        tule ikäviä tai edes minkäänlaisia sivuvaikutuksia
        kaikille, mutta olen kyllä kuullut ihan suoraan
        sitä käyttäneiltä sitten vastaavasti myös niitä kurjia vaikutuksia. Juuri niitä levottomia unia, suorastaan painajaisia ja mikä vielä ikävämpää, on ollut suuria mielialan muutoksia - kiukkuisuutta, hermostuneisuutta yms. Ja varsinkaan matkalla em. asiat eivät ole mukavia.
        Me käytimme Malaronea, koska halusimme välttää nuo mahdolliset sivuvaikutukset; erityisesti minä, koska olen muutenkin levoton nukkuja. Malarone on kalliimpi, mutta mitään ylimääräisiä tuntemuksia ei ollut. Ehdottomasti meille sopiva lääkitys.

Jotkut ovat kyllä sitä mieltä, ettei talviaikana kannata ottaa mitään malarialääkitystä. Hyttysiä kuitenkin talvellakin näkyi muutamia, joten en tieten tahtoen halua malariaan sairastua, jos se näin helpolla voidaan välttää.

• brittituristi
        MMMM kirjoitti:

Uskon, että on aivan yksilöllinen juttu, mikä lääke sopii kenellekin. Ei välttämättä Lariamista
        sitä käyttäneiltä sitten vastaavasti myös niitä kurjia vaikutuksia. Juuri niitä levottomia unia, suorastaan painajaisia ja mikä vielä ikävämpää, on ollut suuria mielialan muutoksia - kiukkuisuutta, hermostuneisuutta yms. Ja varsinkaan matkalla em. asiat eivät ole mukavia.
        Me käytimme Malaronea, koska halusimme välttää nuo mahdolliset sivuvaikutukset; erityisesti minä, koska olen muutenkin levoton nukkuja. Malarone on kalliimpi, mutta mitään ylimääräisiä tuntemuksia ei ollut. Ehdottomasti meille sopiva lääkitys.

Jotkut ovat kyllä sitä mieltä, ettei talviaikana kannata ottaa mitään malarialääkitystä. Hyttysiä kuitenkin talvellakin näkyi muutamia, joten en tieten tahtoen halua malariaan sairastua, jos se näin helpolla voidaan välttää.

Olet aivan oikeassa! Kannattaa suojautua malarian varalta. Kaksi vuotta sitten Gambiassa menehtyi brittituristi malariaan. Ei ollut ottanut lääkitystä. Meni kyllä aika nopeasti; parissa päivässä.

• golf kauden
        brittituristi kirjoitti:

Olet aivan oikeassa! Kannattaa suojautua malarian varalta. Kaksi vuotta sitten Gambiassa menehtyi brittituristi malariaan. Ei ollut ottanut lääkitystä. Meni kyllä aika nopeasti; parissa päivässä.

-tosin kentän hoitajakin meni viime vuona
        --pumppu

• Dunza
        brittituristi kirjoitti:

Kaksi vuotta sitten meni yksi turisti...Äkkiä lääkitys päälle!!!Kannatta jo ihan Suomessakin olla tarkkana.Yksi mehiläisenpistokin voi olla liikaa!!!!

• tietenkin
        MMMM kirjoitti:

Malarianestolääkitys on Länsi-Afrikkaan matkustaville suoraan sanoen välttämätön. Suolattomia vesiä, joissa moskiitot kehittyvät, on kuivanakin kautena runsaasti, jopa hotellilla keinotekoisina lummelammikkoina kuten muuten tasokkaassa Senegambia-hotellissa. Lariam meni vaimolle jonkin verraan psyykeen, minulle se toi unettomuutta, joten vaihdoin Malaroneen joka tosin on tuntuvasti kalliimpi mutta ainakin minulle sivuvaikutukseton. Oppaamme, 27-vuotias mies, johon olimme helmikuisen 2-viikkoisen lomamme jälkeen usein sähköpostiyhteydessä, kirjoitti kesäkuussa sairastuneensa malariaan ja olevansa siitä toipumassa. Sen jälkeen emme ole saaneet häneltä kuitenkaan minkäänlaista sähköpostia. Pelkäämme hänen menehtyneen tähän tautiin. Ei afrikkalaisilla ole varaa malarianestolääkkeisiin, joita he joutuisivat käyttämään koko ikänsä. On huomattava, että Gambiassa malariaan sairastuminen on paikallisella väestöllä lähes yleisin kuolinsyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7290
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      733
      3521
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      349
      1847
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1785
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1415
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1381
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1280
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe