Törmäsin tällaiseen otsikkoon Keskisuomalaisessa: "Suomalaiset eksyvät metsään yhä useammin"
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/suomalaiset-eksyvät-metsään-entistä-useammin(207096).ece
Oletko sinä eksynyt metsään? Kannattaa ottaa gps-paikantimen lisäksi myös kartta mukaan, niin riski eksyä pienenee. Olen itse entinen partiolainen, joten kartanluku ei tuota ongelmia. Usein kuitenkin liikun maastossa gepsin turvin ihan vain sen takia, että se on niin näppärä.
Oletko eksynyt metsään?
11
1174
Vastaukset
- sdfghjkl
gps laitteeseen metsään kun menee pitää aina olla kartta.ihan vaan jo sen takia että gbs laite voi olla kaukoohjattava.
- metsänvalo
Vanha kansa sanoo, että metsä opastaa eksyneen ihmisen takaisin metsästä pois, jos ihminen kunnioittaa luonnon rauhaa. Mutta luontoa kunnioittamat se kadottaa metsään.
Itse eksyin kerran metsään. Olin kävellyt pitkän matkan. Kun tajusin totaalisesti eksyneeni, pyysin metsää johdattamaan minut takaisin mökille. Sitten vain kuuntelin intuitiotani, se käski mennä ihan toiseen suuntaan mistä olin juuri tullut metsäaukiolle. No lähdin siiten intuitioni näyttämään suuntaan, ja se olikin oikoreitti mökille. - bennu
eräretkeilyä aikoinaan paljonkin harrastaneena,en ole kertaakaan eksynyt metsään.harhaan on kuljettu useitakin tunteja,mutta aina lopulta kuitenkin osattu omin voimin perille.ilman elektronisia paikannuslaitteita yms.
- auttavat kotiin!
Tärkeintä on tietysti niiden oikea tulkitseminen. Ei vaadi kummallisia luonnon tulkitsemistaitoja kun tietää missä on etelä ja pohjoinen. Eihän näitä taitoja enää opeteta koulussa. Joskus aikanaan "luonnontieteen" tunneilla sai asiatietoa, eikä kertaakaan ole eksynyt sen jälkeen ;o)
- jos joku metsään eksyy.
Itse olen melkeinpä ikäni metsässä asunut ja on mielestäni käsittämätöntä jos metsään eksyy.
Olen kulkenut paljonkin aivan oudoilla paikkakunnilla metsässä ja kaukana asutuksista mutta koskaan ei suuntavaisto ole sekaisin mennyt.
Karttoja enkä kompassia koskaan mukaani ota, katson kartasta paikan jo lähtiessä jos jonnekkin tiettyyn paikkaan pitää mennä ja aina olen osannut ilman mitään apuvälineitä. - Stormheart
Metsään ei voi eksyä jos sinne ei mene. Hyviä syitä olla menemättä metsään:
* Liikaa itikoita
* Ei baareja
* Liian hiljaista
* Peikot
* Liikaa puita- on ehkä
parempi, ette metsään menekään, voisivat viattomat luontokappaleet säikähtää ;))
Ehkä minä olen jotenkin vanhanaikainen tässä metsässä liikkumisessa, mutta en kyllä ottaisi matkaan karttaa saati mitään paikannuslaitetta. En ole eläessäni kertaakaan eksynyt metsään, eikä minulla muutenkaan ole tapana vaellella menemään päättömästi ympärilleni katsomatta. Jos eksyy marjareissulla metsään, sopii miettiä, miksei ole katsonut ympärilleen liikkuessaan.
Ainakin minuun taottiin jo lapsena tietyt periaatteet ja perustaidot siitä, miten metsässä liikutaan. Aivan perusasia on katsoa vähän väliä, mistä on tullut ja minne suuntaan on menossa. Eikä tulisi tietysti mieleenkään lähteä hortoilemaan metsikköön tuosta vaan ilman mitään ajatusta esim. lähimmän tien sijainnista.- Eppo
En ole koskaan eksynyt. Jotenkin on aina ihan selvää mihin päin pitää mennä. Pienempänä (ja jo vähän isompanakin) kuljin usein isän kanssa metsässä. Kuljettiin usein pitkällekin, mutta aina päädyttiin jonnekkin. Isä tiesi aina missä ollaan ja minne päin pitää kulkea jos haluaa päätyä vaikka jollekkin tielle. Eipä täällä silti mitään kovin isoja metsiä olekkaan, Yleensä ei voi kovin pitkälle kävellä ilman että tulee vastaan joku tie, joki, peltoaukea tai meri. Joskus oikein yritin vaan lähteä hiihtämään ja katsoa minne päätyy, mutta eipä siinä ehtinyt kauaa hiihdellä, kun tuli jo tutut maisemat vastaan.
- ihmisillä
syynä,miksi eksyvät jopa taajama-alueella.Suomalaiset ovat jo vieraantuneet luonnosta,siksi eksyvät pieniinkin metsiin.
Joskus riista lähtee "viemään" koiraa jonnekin hemmetin korpeen sateessa ja myrskyssä. Yleensä metsästäjä haluaa päästä haukulle ja ehkä ampumaankin. Silloin joutuu joskus melko hassuihin paikkoihin jolloin gps:stä tai kartasta on ollut oikeasti apua. Joskus käy vielä niin että joutuu odottelemaan ampumatilaisuutta pitkälle iltaan. Sitten onkin sateen ja myrsyn lisäksi täysin pimeää.... Katselee siinä sitten tuttuja maamerkkejä ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567207Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7193370Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1481650Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2781530- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911240
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2331173- 811134