takuuvuokraan toimeentulotukea

........

olen muuttamassa ensi kuun lopussa. tulevaan asuntoon pitäisi maksaa takuuvuokraa. olen allekirjoittamassa vuokrasopimusta jo paljon ennen tuota.onko minulla mahdollista saada nuo rahat sossusta?? tuloni ovat huonot joten olen oikeutettu sieltä saamaaan rahaa kuukaussittain.
pitääkö minun toimittaa sinne vuokrasopimus?sitähän en voi allekirjoittaa ennen kuin olen tuon takuun maksanut. itselläni ei ole tuollaisia rahoja :(

6

953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää

muutto olla perusteltu. - Miksi et kysyisi omalta sossultasi tai etuuskäsittelijältäsi, niin saisit varmempaa tietoa oman kuntasi käytännöistä.

• fatima for ever

että sosiaalivirastosta ei varsinaisesti myönnetä vuokratakuu rahoja vaan sosiaaliviraston vuokratakuu sitoomus, joka ei kyllä kelpaa kaikille vuokranantajille.

Jos maksat vuokratakuun itse tulee sosiaalivirasto kysymään mistä rahat on saatu.Jos sitten joskus muutat esim kaupungin vuokraasuntoon jossa vuokratakuuta ei tarvita tulee sosiaalivirasto katsomaan palautetun vuokratakuun tuloiksi jotka vähentää toimeentulotuen määrää.

• toimi vasta sitten

Tärkein muistettava seikka tässä on nyt se, että kysyt vuokravakuusasiaa sosiaalityöntekijältäsi/etuuskäsittelijältäsi hyvissä ajoin ENNEN muuttoa. Jälkikäteen takuuvuokraa ei enää myönnetä eli jos maksat sen itse ensin ja sen jälkeen haet siihen tukea - ei myönnetä. Lähes kaikissa kaupungeissa on käytössä maksusitoumuskäytäntö (kuten jo joku muukin vastasi), vuokravakuutta ei silloin saa vuokralainen rahana itselleen, vaan takuu menee maksusitoumuksen muodossa suoraan vuokranantajalle. Tämä on mielestäni reilu käytäntö, jolla vältetään tekaistut muutot ja jatkuva vuokravakuusrahojen lypsäminen yhteiskunnalta. Mikäli tuleva vuokranantajasi (yksityinen?) ei suostu maksusitoumuskäytäntöön, ei vuokravakuutta voida myöntää.

Lisäksi kuten tässä on jo kommentoitu: muuton pitää olla perusteltu, jotta sitä tuetaan toimeentulotuesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muutat kalliimmasta asunnosta halvempaan. Toisinpäin jos muutat siis halvemmasta kalliimpaan ilman järkevää syytä (esim.perheenlisäys), ei yleensä muuttoa tueta sosiaalitoimesta (mikä oikein onkin).

Muuttosi yhteydessä tullaan varmaankin kysymään myös se, onko sinulla nykyisessä asunnossasi takuuvuokraa ja jos on, kuinka paljon? Vuokravakuudenhan saa ulos vasta, kun vuokrasopimus on päättynyt, mutta tiedän tapauksen, jossa sosiaalitoimi myönsi vuokravakuuden uuteen asuntoon sitä vastaan, että asiakas maksoi sitten muutettuaan vanhan asunnon palautetusta takuuvuokrasta rahat takaisin sossuun. Tässä siis vuokravakuudet olivat samansuuruiset uudessa ja vanhassa asunnossa.

• ilmeisesti

perusteltu..muutan koska mut irtisanotaan tulevan remontin takia. tiedä sitten tuleeko sanomista siitä että saisin asua tässä helmikuun 09 loppuun mutta lähen tästä lokakuun lopussa.

huomenna on tarkotuksena soittaa sossuun ja kysyä asiasta. aattelin vaan jos jollain ois kokemusta, heh,jaksa oottaa huomiseen ;)

• ilmeisesti kirjoitti:

perusteltu..muutan koska mut irtisanotaan tulevan remontin takia. tiedä sitten tuleeko sanomista siitä että saisin asua tässä helmikuun 09 loppuun mutta lähen tästä lokakuun lopussa.

huomenna on tarkotuksena soittaa sossuun ja kysyä asiasta. aattelin vaan jos jollain ois kokemusta, heh,jaksa oottaa huomiseen ;)

asuntotilanne sielläpäin on? Entä jos et vaikka saakaan asuntoa sit 2009 helmikuussa. Käviskö perusteluksi? Kannattaa varmaan ottaa asunto. Jos vaan kaikki järjestyy.

• tuo mainita että
        enkeliprinsessa kirjoitti:

asuntotilanne sielläpäin on? Entä jos et vaikka saakaan asuntoa sit 2009 helmikuussa. Käviskö perusteluksi? Kannattaa varmaan ottaa asunto. Jos vaan kaikki järjestyy.

helmikuussa en enää välttämättä asuntoa löydä.
        olen vaihtamassa tässä samalla kotikaupunkia. siellä ei hirveästi asuntoja ole,ainakaan n40-50neliöisiä. sellanen paras mulle ja elukoilleni :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7080
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      705
      3202
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      117
      1413
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      221
      1221
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe