Mitkä on suolinkaisen oireet ihmisellä? ja miten saisi selville onko matoja mahassa? Olen yrittäny etsiä tietoa mutta aika huonot on vastaukset ja eniten aiheesta tulee eläimiin liittyen.
Olen yli kuukauden peloissani ollu,kun näin kerran kun kävin yöllä vessassa pöntössä (aika varmasti) suolinkaisen... suolinkaisen näkönen mato siellä pyöri pöntössä... Voiko sellanen mato elää pelkästään wc-pöntössä?että olisi eksynyt viemäristä siihen... vai tarkottaako se kuten pelkään että jollain perheen jäsenellä on matoja?
Auttakaa tiedoillanne jos tiedätte asiasta enemmän, saisin selvitettyä asian/miten tutkin onko matosia perheelläni? vai olenko vainoharhanen vaan...
Suolinkaisen oireet ?
16
14196
Vastaukset
- tietoa
Joskus yritin itse selvittää, aika laihoin tuloksin. Äidilläni oli lapamato johon ei mitkään lääkkeet tuntuneet tehoavan. Tutun lapsella oli vähän aikaa aikaisemmin suolinkainen, tuli ulosteen mukana. Lääkärissä kävi. Lääkäri oli vain todennut, jos olisit tullut viikkoa aikaisemmin ei hän olisi osannut suolinkaista yhdistää. Jos se on yleinen eläimillä, kissa, koira ja sika mm. Nykyään kun supit pyörivät pihoissa, leviää koiriin kapia omilla pihoilla niin miksi ei myös suolinkaiset.
Kysyin myös asiaa apteekista, mitään tietoa eivät osanneet antaa. että tilaat ajan lääkäriin ja ulostetutkimuksiin. Kyllä eläimillekin on tehokkaat lääkkeet matoihin, niin miksei ihmisille. Ei sinun kannata yksin sitä kotona ajatella.
- vanamo62
Mulla kerran kun oksensin oli otsatukassa pikku toukka.Menin rohkeesti lääkäriin,ulostenäyteessä ei mitään sitten muistin et tulin juuri silloin marjapensaista ja vatukosta,oli varmaan vattumato,mielikuvitus rupes laukkaa,Hävetti.Mut sä jos olet käyny vaik ulkomail tai kissa koira tartunta.niis usein suolinkaisia.MENET NYT HETI LEKURIIN.Ottavat uloste näytteen ja siitä selvii,MENE mesikka62
- auttaja apuun
Suolinkaiset ovat harvinaisia Suomessa. Ne voivat tulla raa'an lihan mukana. Eli siis siitä voi päätellä. Ja jos olisi niin olisi lääkkeet joilla ne saa hoidettua:)
- Selvää hölmöyttä
Miksi kaivoit tämän yli neljä vuotta vanhan viestin esiin ja se oli alunperinkin laitettu väärälle palstalle. Olisit antanut sen vain hautautua historian hämärään.
- Matoja tutkinut
Selvää hölmöyttä kirjoitti:
Miksi kaivoit tämän yli neljä vuotta vanhan viestin esiin ja se oli alunperinkin laitettu väärälle palstalle. Olisit antanut sen vain hautautua historian hämärään.
Nimim. Selvää hölmöyttä: Kuinka niin viestin olisi pitäny hautautua historian hämäriin? Suolinkainen ON ERITTÄIN YLEINEN LOINEN KOIRILLA JA KISSOILLA!!! Myös ihmiset ovat enenevässä määrin infektoituneet. Hammastopiikki on aivan oivallinen paikka Suolinkais-asian käsittelylle SILLÄ LAPSEN SUOLINKAIS TARTUNTA AIHEUTTAA MM. REIKIÄ HAMPAISIIN! Tuttavani lapsi ei alle kouluikäisenä kasvanut neuvolakäyntien välissä juuri lainkaan. Hampaat olivat reikäiset ja todella huonossa kunnossa. Perheen 2 vanhempaa lasta olivat terveitä. Eräänä päivänä pottaan tuli elävä Suolinkainen ja se vietiin terveyskeskukseen näytille. KOKO PERHE OLI 3 KK MATOLÄÄKEKUURILLA ja ongelma poistui. Tosin Suolinkainen koteloituu elimistöön, eikä sitä mikään lääke saa pois, eli saattaa tällä lapsella olla tulevaisuudessa vielä matoinfektio akuuttina.
- ru5u
Miten tarttuu.
- apuaapuaapua
Hei! Meillä syntynyt nyt kesällä 10 koiranpentua ja niissähän näitä matoja oli vaikka kuinka, kun ensimmäistä kertaa madotettiin. Olen siivoillut koirien omaa huonetta ja jätöksiä ja nyt stressaa voisiko suolinkaistartunta olla mahdollinen. Kysyin terveyskeskuksen vastaanotolta että pitäisikö varmuuden vuoksi madottaa että saan mielenrauhan, mutta nainen tiskillä hyvä ettei revahtanut nauramaan. :D Saako ihmiselle matolääkkeitä apteekista vai pitääkö ne hakea reseptillä? Ja kuinka todennäköinen suolinkaistartunta on tällaisessa tilanteessa?
- Nettiopiskelija
Tässä selailtuani olen saanut selville että;
-Suolinkainen on ihmiskunnan yleisin matotauti. Suomessa se on harvinainen, mutta sitä esiintyy. Suurin osa tartunnoista on saatu ulkomaita. Suomessa matojen määrä suolessa on yleensä niin pieni, ettei se aiheuta ainakaan aikuisella mitään oireita. Suomen kylmä talvi vähentää matojen määrää maaperässä tehokkaasti verrattuna lämpimiin maihin, joissa ongelma onkin suurempi.
-Eläimet -> lapset;
Koiran ja kissan suolinkaistaudin aiheuttaja on eri kuin ihmisen. Se voi tarttua ihmiseen, mutta mato ei kasva täysikasvuiseksi ihmisessä. Eläinten ulosteesta munat voivat levitä ympäristöön, mutta tuoreessa ulosteessa munat eivät ole vielä tartuttavia, vaan tarvitsevat viikkojen kypsymisajan. Tästä syystä ei kannata kauheasti stressata esim. lasten leikkimisestä eläinten kanssa, jos koti pidetään normaalisti puhtaana. Leikkipuistoissa on koirakielto pitkälti suolinkaisvaaran takia. Suomessa vaaraa vähentää myös matolääkkeiden antaminen lemmikeille sekä koirankakan siivoamissäännöt. Toki loisia on myös villieläimissä - luonto ei ole eikä sen kuulu olla steriili. Vanhempien tulee tehdä parhaansa ettei lapsi söisi maata.
-Suolinkaisen kierto elimistössä on mutkikas;
Ihminen voi saada munia suuhunsa esim. salaatin välityksellä. Ohutusolessa munasta kuoriutuu toukka, joka porautuu suolen seinämän läpi ja kulkeutuu ilmeisesti yleensä keuhkoihin, mutta mahdollisesti muihinkin elimiin - sappi- tai haimateihin joutuneet madot voivat aiheuttaa komplikaatioita, esimerkiksi sappitietukoksen. Keuhkoissa toukka aiheuttaa yskää, astmaa ja hengenahdistusta sekä kuumetta. Yskiessä toukka kulkeutuu liman mukana nieluun ja sieltä takaisin suolistoon. Vasta uudelleen suolistoon jouduttuaan toukasta kasvaa täysikokoinen mato.
-Suolistossa mato elää 1-2 vuotta ja vaikka se munii suolessa, munat poistuvat elimistöstä ulosteen mukana eikä siis uusia matoja voi saada muuten kuin maaperästä uudelleen suun kautta. Madon (tai matojen) poistuttua infektio poistuu siis myös elimistöstä.
-Diagnoosi perustuu munien löytämiseen ulosteen parasiittinäytteestä tai tutkimalla laboratoriossa suolesta poistunut mato. Ihmisen suolinkaisinfektioon on olemassa kaksi eri lääkettä -mebendatsoli 100 mg x 2 kolmen vrk ajan, sekä suoli- ja sappitieobstruktiossa ja raskauden aikana hoitona on piperatsiini. - syöaivot
Se tulee ja menee aivoihin ja syö aivot.
- trh5yh3
Mulla liikkuu mahassa jokin, ilmeisaesti suolinkainen.
- Tri S.Olinkainen
Suolinkaisen oireena on, että tuntee pakonomaista tarvetta tulla suolinkaispalstalle.
- Kissojen omistaja
Kissoilla suolinkaiset on keuhkoissa ja kun kissa yskii irtoaa suolinkaiset liman mukana ulos.
- pjoihuvg
Kävin juuri hammaslääkärillä ja hän huomasi että kurkustani kurkisti joku ja päätyi siihen että se oli suolinkainen. Myös vaimoni takapuolesta kurkisti joku, ilmeisesti olin tartuttanut suolinkaisen häneen.
- Tosipaon
Suolinkainen on juoppo joka vaatii aina vain lisää olusia ja viinaksia.
Ensin pitää ottaa matokuurilääkitys ja sitten lopettaa ryyppääminen.
Uskomattoman helppo homma. Onhan apteekin matokuuri halvempi vallankin jos saa
Kelakorvauksen. - Hyvähuomio
Sanotaan laihduttamisen käynnistyvän kuin leikiten matokuurin jälkeen.
Öttiäiset pakottaa jääkaapille. Voisiko olla ihmisluonnon niin heikko herkkuja
Sokeria rasvaa suolapallaa janottaa .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104