Kaksi vaihtoehtoa

sakotettu

En tiedä mikä on tilanne juuri tällä hetkellä oikeudessa, mutta kuluttajaviraston neuvovasta puhelimesta annettiin kaksi vaihtoehtoa.

1. Vie jutun käräjäoikeuteen sillä riskillä että oikeus toteaa Parkcomin sakot suoritettaviksi. Tästä seuraa se, että alkuperäisen sakon lisäksi joutuisi maksamaan viivästyskorot, perintämaksut yms. Parkcomille. Kääntöpuolena kuitenkin se, että jos Parkcomin toiminta tulkitaan lainvastaiseksi, ei näin joudu maksumieheksi laisinkaan.

2. Maksaa sakon ja laittaa saatteena kirjeen omasta tyytymättömyydestä ja kertoo maksavansa sakon ainoastaan siítä syystä että välttyy oikeustoimilta. Riskinä se, että jos oikeus toteaa Parkcomin toiminnan lailliseksi, ei sakkorahojansa saa takaisin. Jos oikeus kuitenkin toteaa Parkcomin suorittaman pysäköinninvalvonnan lainvastaiseksi, voi omiaan hakea takaisin Parkcomilta.

Itse valitsin tien numero 2. Epäilen, että oikeuden päätös tulee olemaan kuluttajille suotuisa ja toteaa Parkcomin toiminnan laittomaksi. Näin ollen lopputulos on kuitenkin sama, kumman vaihtoehdon sitten valitseekaan.

Kommentteja?

14

858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • törkeä

yritys laittaa ihmiset maksamaan turhan takia, sillä aikaahan on vielä noin 2 kk.Ja sitten tiedetään tarvitseeko maksaa.Nyt ainostaan perintäyhtiölle vastine maksun kiistan alaisuudesta ja ongelma on pois.Joten olet joko parkkipirkko, vaikka munat olisikin, tai sitten muuten vaan helposti höyräytettävä

• sakotettu

Selvennykseksi. Sain sakon kesäkuussa ja tein asiasta samantien reklamaation Parkcomin sivujen kautta. Viime viikon perjantaina tuli vastine reklamaatioon jossa kehotetaan suorittamaan maksu 14 päivän kuluessa, ennen kuin maksu menee perintään.

Mitä ehdotat minun sitten tekevän? Asiallisia vastauksia kiitos.

• sakotettu kirjoitti:

Selvennykseksi. Sain sakon kesäkuussa ja tein asiasta samantien reklamaation Parkcomin sivujen kautta. Viime viikon perjantaina tuli vastine reklamaatioon jossa kehotetaan suorittamaan maksu 14 päivän kuluessa, ennen kuin maksu menee perintään.

Mitä ehdotat minun sitten tekevän? Asiallisia vastauksia kiitos.

sieltä tulee, aina se sama vastaus: maksa pois. Näin kävi itselleni 2005, en ole vielä maksanut

• Varmatieto.

Sattuu nimittäin olemaan vähän tietoa asioista...

• ...

Jotta sinulla voisi olla varmaa tietoa asiasta, sinun täytyisi käytännössä olla Helsingin hovioikeuden tähän juttuun nimetty esittelijä, ja silloinkaan et voisi olla täysin varma lopputuloksesta. Koska en pidä todennäköisenä, että Helsingin hovioikeuden esittelijät kirjoittavat asiasisällöttömiä nimettömiä viestejä keskustelupalstalle, jätän viestisi omaan arvoonsa. Siinä olet kyllä oikeassa, että sinulla on vähän tietoa.

• ...

Vaihtoehto 2 on kyllä täysin perseestä. Jos maksat laskusi nyt ja hovioikeus vahvistaa käräjäoikeuden kannan, seurauksena on se, että sakkofirma todennäköisesti laatii konkurssihakemuksen. Toki voit konkurssipesältäkin omiasi vaatia takaisin, mutta ennuste on melko kehno. Vaihtoehto 1 on myös melko perseestä - ensinnäkin se pitäisi olla sakkofirman eikä kuluttajan tehtävä viedä asia käräjäoikeuteen.

Itse en tässä vaiheessa maksaisi yhtään mitään. Katsoisin hovioikeuden tuomion ja tekisin päätökset vasta sen jälkeen. Sen muutaman sentin viivästyskorkoa ehtii maksaa sitten myöhemminkin, kunhan tietysti on huomannut riitauttaa saatavan nyt ylimääräisten perintäkulujen pysäyttämiseksi. Minua asia ei kuitenkaan koske, sillä olen tehokkaasti eliminoinut mahdollisuuteni päästä sakkofirmojen kanssa mihinkään kirjeenvaihtoon boikotoimalla kaikkia sakkofirmoja käyttäviä kauppoja täydellisesti.

Sinänsä melko kummallista neuvontaa Kuluttajavirastolta.

• sakotettu

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Muutama kyssäri:

Miten paljon viivästyskorkoa kertyy, ja miten asian voi riitauttaa ettei perintäkuluja kerry?

• XXYYZZ
        sakotettu kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Muutama kyssäri:

Miten paljon viivästyskorkoa kertyy, ja miten asian voi riitauttaa ettei perintäkuluja kerry?

Perintäkuluja ei tule, kunhan riitautat saatavan sekä parkkisakkofirmaan että perintäfirmaan sen jälkeen, kun sieltä tulee maksumuistutus (mikä ei vielä ole perintäkirje).

Pistä nyt jäitä hattuun äläkä maksa. Hovioikeuden käsittely on ylihuomenna. Päätös annetaan julki siitä muutaman viikon kuluttua.

• hjkljhs
        XXYYZZ kirjoitti:

Perintäkuluja ei tule, kunhan riitautat saatavan sekä parkkisakkofirmaan että perintäfirmaan sen jälkeen, kun sieltä tulee maksumuistutus (mikä ei vielä ole perintäkirje).

Pistä nyt jäitä hattuun äläkä maksa. Hovioikeuden käsittely on ylihuomenna. Päätös annetaan julki siitä muutaman viikon kuluttua.

Jos sakkofirma on ulkoistanut maksumuistutusten lähettelyn ja/tai perinnän perintätoimistolle, niin pelkkä riitauttaminen perintäfirmaan riittää.

Perintäfirma luopuu kyllä perinnästä heti, kun asiallisesti reklamoi. Joskus on käynyt niin, että ParkCom itse on vielä yrittänyt jatkaa perintää senkin jälkeen, kun lain ja jonkinlaisten eettisten standardien mukaan toimiva ammattiperijä on perinnästä jo luopunut. ParkComillahan ei ole mitään sääntöjä.

• XXYYZZ
        hjkljhs kirjoitti:

Jos sakkofirma on ulkoistanut maksumuistutusten lähettelyn ja/tai perinnän perintätoimistolle, niin pelkkä riitauttaminen perintäfirmaan riittää.

Perintäfirma luopuu kyllä perinnästä heti, kun asiallisesti reklamoi. Joskus on käynyt niin, että ParkCom itse on vielä yrittänyt jatkaa perintää senkin jälkeen, kun lain ja jonkinlaisten eettisten standardien mukaan toimiva ammattiperijä on perinnästä jo luopunut. ParkComillahan ei ole mitään sääntöjä.

Svea-perintä kehottaa ottamaan yhteyden suoraan ParkComiin. En näe mitään syytä olla laittamatta nettiviestiä myös sinne. Perintäfirmaan voi lähettää sähköpostin. Näin tulee toimittua annnettujen ohjeiden mukaan ja se ei paljoa maksa. ParkPatrolin kohdalla tilanne voi olla toinen. Sinnehän ei voi lähettää nettipostia.

• hjkljhs
        XXYYZZ kirjoitti:

Svea-perintä kehottaa ottamaan yhteyden suoraan ParkComiin. En näe mitään syytä olla laittamatta nettiviestiä myös sinne. Perintäfirmaan voi lähettää sähköpostin. Näin tulee toimittua annnettujen ohjeiden mukaan ja se ei paljoa maksa. ParkPatrolin kohdalla tilanne voi olla toinen. Sinnehän ei voi lähettää nettipostia.

Jos tällaiset on ohjeet, niin kannattaa toki toimia niitten mukaan. Ilmeisesti ParkCom on ulkoistanut vain "uhkailun", (asiakkaat maksavat, kun saavat postia perintätoimistolta), mutta haluaa itse kuitenkin käsitellä reklamaatiot voidakseen hylätä ne - perintäyhtiötähä koskevat tietyt säännöt toisin kuin ParkComia.

• paljon tietoa

1. Eihän sitä juttua kuluttajan tietenkään pidä viedä käräjäoikeuteen, kuluttajan tarvitsee vain kiistää maksuvelvollisuutensa. ParkComin asia on sitten viedä juttu oikeuteen. Sitä se ei tee ennen nyt hovioikeudessa vireillä olevan asian ratkaisua (ja tuskin sen jälkeenkään, tuomion ollessa kielteinen).

2. Sakkoa ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA PIDÄ NYT MAKSAA. Niitä rahoja ei saa ikinä takaisin, kävi hovissa miten tahansa. On käsittämätöntä, jos KULUTTAJAVIRANOMAISET antavat todellakin tällaista neuvontaa - kehotetaan siis maksamaan "varmuuden vuoksi" tuomioistuimessa laittomaksi todettu maksu! Näin siis yrittäjälle kuuluvaa riskiä ollaan sälyttämässä kuluttajan vastuulle.

OIKEA TAPA TOIMIA:

Reklamoi laskusta ja ilmoita käsityksenäsi, että valvontayhtiöllä ei ole oikeutta määrätä tällaisia maksuja. Voit vedota Vantaan käräjäoikeuden tuomioon 07/11275.

Muistuta, että hyvän perintätavan mukaan perintä on keskeytettävä velallisen ilmoitettua todennäköiset syyt maksun aiheettomuudelle.

Ilmoita, että kiistät maksun perusteen sillä tavalla ehdollisena, että jos Helsingin hovioikeus kumoaa Vantaan käräjäoikeuden tuomion 07/11275, niin luovut vaatimuksen kiistämisestä tällä perusteella. Varaat kuitenkin itsellesi oikeuden arvioida maksun perustetta vielä muista näkökohdista.

Näin ParkCom ei voi muuta, kuin viedä velkomusasian oikeuteen, jos uskaltaa. Sitä se ei ole kuitenkaan kymmenissätuhansissa tapauksissa vuodesta 2004 alkaen tehnyt ja se on vieläpä itse ilmoittanut, ettei vie uusia juttuja oikeuteen ennen hovioikeuden ratkaisua nyt vireillä olevassa asiassa.

• kortteleita.

Soppatykeillä tapellaan ilmaisesta hernerokasta. Pakkohuutokauppojen meklareilla tenniskyynärpää muodostuu ammattitaudiksi liiasta nuijanheilutuksesta. Maksupinnarien perheet huutaa armoa.

• ...

Ahistaako?

Hyvä, että virittelevät soppatykkejä. Eiköhän siellä pian riitä jonoksi asti työttömiä sakkofirmaduunareita.

Metallia sentään voidaan kierrättää rajattomasti. Eivätpä mene sakkofirmojen kyltitkään suotta kaatopaikalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4810
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1332
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1131
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      253
      950
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      947
    Aihe