kajaanilaisten kateudesta ja vahingonilosta paperimiehiä kohtaan. Mikä siinä on, että nämä kateelliset vinkujat eivät itse ole yrittäneet tehtaalle töihin? Ja turha tulla kätisemään sukulaisuussuhteista. Koulutuksen voi käydä kuka tahansa ja hakea alalle töihin. Jos minä jotain olen koskaan hävennyt niin tätä kainuulaisten suhtautumista asiaan tällä hetkellä. No ei se mitään. Nyt ainakin saatte nauraa oikein kunnolla. Sen minä haluaisin tietää, että kuka oikeasti kuvittelee paperimiesten olevan rikkaita. Isäni oli sellainen 30 vuotta. Kerrostaloasunnossa asuttiin, eikä meillä todellakaan ollut tuliterää autoa, kun raha meni huomattavasti tärkeämpiin asioihin, kuten ruokaan , vaatteisiin ja asumiseen. Itse asiassa autoa ei ollut lainkaan. Senhän nyt voi ostaa kuka toope tahansa. Pankkiin mars ja velkaa silmät ja suut täyteen. Joka tapauksessa mun isä teki kolmivuorotyötä 30 vuotta, elätti perheensä niinkuin kuuluu ja sai sitten lopulta aivoinfarktin, verenpainetaudin ja kaikki muut vuorotyöläisten luksukset päälle. Että kohtuu hyvän sairaseläkkeensä on ansainnut sanoipa kuka mitä tahansa. Ylimielisyydestä sen verran, että joka alalla noita velkamersulla kaasuttavia tolloja on. Vilkaisepa vaikka peiliin tai kolleegaa.
Enpä yllättynyt
46
3912
Vastaukset
- päivän
lehdestä. Siellä paperimies VAATII poikkeuslakia itselleen, että pääsisi "putkeen" eli saisi MUHKEITA päivärahoja eläkeikään saakka.
Hänenlaisensa EI VOI kuvitellakaan oloaan tavallisena KÖYHÄNÄ työttömänä pompoteltavana kurssille tai pätkätöihin. Kyllä se on RAHA joka kiiluu heidän silmissään, koska ovat siihen tottuneet.
Ei mitään etuoikeuksia eikä poikkeusjärjestelyjä heille, vaan kaikki työttömät samalle viivalle.- ja kyynel!
Kunpa kaikki älyäisivät. Miksi kaikki ei älyä tuota. Hiljaa vaan kitistään ja hypätään hiljaisuudessa hirteen.
- melkeinpä
hattu kourassa saanut kerjätä jos on meinannut saada ns. liitonpäivät täyteen, työjaksoja on koetettu keräillä pikkupätkistä eikä sittenkään ole riittänyt ja jos jollain on sen verran töitä löytynyt, että on liitonpäiville päässyt niin ansiosidonnainen päiväraha on ollut todella pieni, hiukan päälle Kelan rahan. Eläkeputkista ei uskalla edes haaveilla ja todennäköiseltä näyttää, että kun se aika koittaa niin eläke muodostuu pelkästä kansaeläkkeestä.
Vai että oikein oma laki paperimiehille, se kuulostaa aika hurjalta.
- Minun isäni
työskenteli myös aikoinaan tuolla Tihisenniemellä. Terveys petti kuitenkin ennen virallista eläkeikää ja siirtyminen sairauseläkkeelle oli edessä, liekö kolmivuorotyöllä ollut vaikutusta tuohon sairastumiseen, en tiedä. Myöhemmin ilmeni paljon muitakin sairauksia, joten ne eläkepäivät eivät olleet niin aurinkoisia kuin ne parhaimmillaan olisivat voineet olla. Hän siirtyi ajasta iäisyyteen noin kuusikymppisenä, kuollessaan hänellä ei ollut velkaa mutta ei varojakaan, esim. autoa ei ollut, omin käsin tehty kotimökki oli.
- onko tietoa?
Vai ei ole paperimiehn palkka kummonen.
Epäilenpä pahasti, että sinulla ja tuolla edellä samasta asiasta kirjoittaneella ei ole käsitystä, mitä normaali palkka esim kirjastossa yliopistokoulutuksen saaneeella työläisellä on.
Nillä rahoilla ei teidän isänne olisi tullu toimeen ollenkaan, jos oli taloudenpito noin huonoa.
Ei ne suuret tulot vaan SÄÄSTÄVÄISYYS. ei rikastu hyvätuloinenkaan jos ei osaa varjoansa harkiten käyttää.
Että semmonen todisteluketju tämä on.
Palkkavertailullahan nuo asiat lahjomattomasti selivää oliko se iso vai ei.- elä tukehdu
tottakai palkka on paperimiehillä hyvä, mutta ei se tarkoita, että olisi varaa leveillä ja elvistellä. Ja yleensä se perheen koko ja puolison palkka kyllä sitten tasoittaa, jos yhtään lohduttaa. Se mihin rahansa laittaa, ratkaisee. Kyllä nuo huonompituloiset useinkin tekee lainarahalla kaikkein älyttömimmät hankinnat.
- rikkaan perheen kakara
Mun vanhemmat ovat todellakin säästäneet. Sen takia eivät hassanneet kaikkeen turhaan, että pärjää, jos jotain sattuu, kuten tuo isäni joutuminen sairaseläkkeelle ym. Ja ymmärrät varmaan, että monesti sen paperimiehen puoliso voi olla todella huonopalkkainen tai jopa työelämästä kokonaan pois. Tällä hetkellä tai myöhemminkään voi kyllä olla turhaa ylipäätään tästä asiasta keskustella, koska katkeruus on niin pinnalla. Jokainen kuitenkin valitsee aika pitkälle jossain vaiheessa itse, mihin kouluttautuu.
- taas logiikka
rikkaan perheen kakara kirjoitti:
Mun vanhemmat ovat todellakin säästäneet. Sen takia eivät hassanneet kaikkeen turhaan, että pärjää, jos jotain sattuu, kuten tuo isäni joutuminen sairaseläkkeelle ym. Ja ymmärrät varmaan, että monesti sen paperimiehen puoliso voi olla todella huonopalkkainen tai jopa työelämästä kokonaan pois. Tällä hetkellä tai myöhemminkään voi kyllä olla turhaa ylipäätään tästä asiasta keskustella, koska katkeruus on niin pinnalla. Jokainen kuitenkin valitsee aika pitkälle jossain vaiheessa itse, mihin kouluttautuu.
Vai että paperimiehellä voi olla ihan huonotuoloinen puoliso. No kellään muullahan ei tietysti ole kuin paperimiehillä - ovat varmaan säälistä ottaneet elätettäväkseen.
Ja että jokainen voi valita mihin kouluttautuu. Ja sitten kun kaikki valitsevät hyväpalkkaisen koulutuslaan niin kaikill on sitten hyvä palkka. Niinkö ? Jassoo :D
Ja jos se valinnasta on kiinni, niin miski paperimies ei valinnut hyvätuoloista puolisoa!
Lopettakaa suunsoitto, ja myöntäkää tosiasiat: Paperimiehet eivät ole olleet tämän maan vähätuloisia (en väitä että olisi pitänytkään olla). Muun väittäminen on sikamaista. - öön tai peen
taas logiikka kirjoitti:
Vai että paperimiehellä voi olla ihan huonotuoloinen puoliso. No kellään muullahan ei tietysti ole kuin paperimiehillä - ovat varmaan säälistä ottaneet elätettäväkseen.
Ja että jokainen voi valita mihin kouluttautuu. Ja sitten kun kaikki valitsevät hyväpalkkaisen koulutuslaan niin kaikill on sitten hyvä palkka. Niinkö ? Jassoo :D
Ja jos se valinnasta on kiinni, niin miski paperimies ei valinnut hyvätuoloista puolisoa!
Lopettakaa suunsoitto, ja myöntäkää tosiasiat: Paperimiehet eivät ole olleet tämän maan vähätuloisia (en väitä että olisi pitänytkään olla). Muun väittäminen on sikamaista.asiaa! :)
"Ja jos se valinnasta on kiinni, niin miksi paperimies ei valinnut hyvätuoloista puolisoa!"
Asiaa! tuosta kommentista ei panna paremmaksi :)
ja onhan se aivan selvää et ollaan vahingoniloisia, ja ei tarvi kuin lukea työttömien osastolta noita uhoomis viestejä ni selviää miksi - vaikka BB:tä
Näin sivusta lukeneena sanoisin, että yhteiskunnallisesta keskustelusta sinä et ymmärrä mitään.
tässä puhutaan yleisestä palkkajakaumasta, yhteismkunnan pyörittämiseen kun tarvitaan monenlaisen työn tekijää. Eikä niin, että kaikki vaan hakautuu mihin haluaa. Koulutuspaikatkin on jaettu etukäteen - siis määrällisesti.
Paperimiehn palkka tässä yhteiskunnallisesti tarkastellussa jakaumassa on ihan varmasti ollut kohtuullisen hyvä jollei peräiti hyvä.
Toisekseen, kuinka paljon opintovelkoja paperimiesisälläsi oli? Veikkaan ettei yhtään, siitä vaan suoraan leipaan kiinni ja tienaamaan taloa ja perheelle leipää. ja velkaa tekemään :DDD - rikkaan perheen kakara
vaikka BB:tä kirjoitti:
Näin sivusta lukeneena sanoisin, että yhteiskunnallisesta keskustelusta sinä et ymmärrä mitään.
tässä puhutaan yleisestä palkkajakaumasta, yhteismkunnan pyörittämiseen kun tarvitaan monenlaisen työn tekijää. Eikä niin, että kaikki vaan hakautuu mihin haluaa. Koulutuspaikatkin on jaettu etukäteen - siis määrällisesti.
Paperimiehn palkka tässä yhteiskunnallisesti tarkastellussa jakaumassa on ihan varmasti ollut kohtuullisen hyvä jollei peräiti hyvä.
Toisekseen, kuinka paljon opintovelkoja paperimiesisälläsi oli? Veikkaan ettei yhtään, siitä vaan suoraan leipaan kiinni ja tienaamaan taloa ja perheelle leipää. ja velkaa tekemään :DDDJuu ei ole opintovelkaa ja palkka oli hyvä, joten mikäs tässä ollessa? Eipähän tartte istua kateellisten puolella. Vieläkö saatais sellanen laki, että papaerimiesten palkat perityis automaattisesti lapsille, niin oispa kiva!
- en seuraa BB:tä
vaikka BB:tä kirjoitti:
Toisekseen, kuinka paljon opintovelkoja paperimiesisälläsi oli? Veikkaan ettei yhtään, siitä vaan suoraan leipaan kiinni ja tienaamaan taloa ja perheelle leipää. ja velkaa tekemään :DDDmutta on se tuo minun paperimiespuolisoni aikanaan ollut fiksu, kun meni suoraan koulun ja intin käytyään Tihisenniemelle töihin.
Ei velkaa,vähän säästöjä ja suht nuorena eläkkeellekin.
Luuletteko että tehtaalla kultaa on vuoltu,kyllä se vaan niin,että jos on keskiverto parempi palkka verotkin ovat sitten aivan omaa luokkaansa.
Nyt sitten kannattaa ruveta kadehtimaan työttömän paperimiehen päivärahoja,nehän lasketaan bruttotuloista. - harakka
taas logiikka kirjoitti:
Lopettakaa suunsoitto, ja myöntäkää tosiasiat: Paperimiehet eivät ole olleet tämän maan vähätuloisia (en väitä että olisi pitänytkään olla). Muun väittäminen on sikamaista.Sinunkin kouluttautua uudelleen. Mikä se on, että aina löytyy muista ihmisistä tai yhteiskunnasta se vika, jos ei ole ITSE ÄLYNNYT kouluttautua siihen malliin, ettei toisten palkoista tartte olla kateellinen? Sun mielestä varmaan krapulakin on loppujen lopuksi äidin vika? Ei ole lukiosta ollut näköjään sullekaan mitään hyötyä, jos sellaista ylipäätään olet käynyt.
- miski
taas logiikka kirjoitti:
Lopettakaa suunsoitto, ja myöntäkää tosiasiat: Paperimiehet eivät ole olleet tämän maan vähätuloisia (en väitä että olisi pitänytkään olla). Muun väittäminen on sikamaista.jospa se rakasti sitä
- nimittelyvastaus
harakka kirjoitti:
Sinunkin kouluttautua uudelleen. Mikä se on, että aina löytyy muista ihmisistä tai yhteiskunnasta se vika, jos ei ole ITSE ÄLYNNYT kouluttautua siihen malliin, ettei toisten palkoista tartte olla kateellinen? Sun mielestä varmaan krapulakin on loppujen lopuksi äidin vika? Ei ole lukiosta ollut näköjään sullekaan mitään hyötyä, jos sellaista ylipäätään olet käynyt.
En ole syyttänyt yhteiskuntaa mistään, vain tätä vähättelyä paperimiesten palkasta. Si on SIKAMASTA tosiasioiden vääntelyä.
Tyypilinen oli vastaukseesi, ei mitään asiapohjaa, vain nimittelyä ja hankilökohtaisuuksiin käymistä.
Minä en puhunut itsestäni, vaan yleisellä tasolla niin sinäpä se alat asiaa vatvomaan yksilötasolla.
No jatketaan sitten vastausta siltäkin osin: ilmoitan, että olen VANHUUS(!)eläkkeellä, tosin voisin harkita kouluttautumista vielä neljänteen ammattiin, kiinnostavaahan se olisi.
Mutta enpä taida enää ammattiopintoihin päästä, mikä on hyvä - veisin vaan koulutuspaikan nuoremmilta.
Lukioni olen käynyt, ja vähän enemmänkin, Hyväpalkkainen olen ollut (=on minulle ja perheelleni riittänyt), ja HUOM: sen myös MYÖNNÄN. Toisin kuin paperimiehet!
On röyhkeää ja itsekästä, kun ei ymmärrä mihin kohtaa yhteiskunnallista tulonajako tässä maailmassa oma asema asettautuu. Ja näin on usein, valitettavasti usein muidenkin kohdalla kuin paperimiehillä. Muta heidän käytöksensä ammattiryhmänä on ollut täysin muista duunareita piittaamatonta.
Mitenkähän se krapula tähän kuuluu? Myönnän että sellainenkin viime viikolla yhden ykaverin eläkelähtöjuhlien jälkeen pikkusen vaivasi. Isokin synti? Äiti on maannut haudassa jo 4o vuotta - ei voi syyttää.
Vekkuleita on nämä vastukset, kun otaksutte että kaikki kirjoittelijat ovat täällä parikymppisiä. :D Äitihän se teillä vielä mielessä :DDD - =O *ihmettellöö*
nimittelyvastaus kirjoitti:
En ole syyttänyt yhteiskuntaa mistään, vain tätä vähättelyä paperimiesten palkasta. Si on SIKAMASTA tosiasioiden vääntelyä.
Tyypilinen oli vastaukseesi, ei mitään asiapohjaa, vain nimittelyä ja hankilökohtaisuuksiin käymistä.
Minä en puhunut itsestäni, vaan yleisellä tasolla niin sinäpä se alat asiaa vatvomaan yksilötasolla.
No jatketaan sitten vastausta siltäkin osin: ilmoitan, että olen VANHUUS(!)eläkkeellä, tosin voisin harkita kouluttautumista vielä neljänteen ammattiin, kiinnostavaahan se olisi.
Mutta enpä taida enää ammattiopintoihin päästä, mikä on hyvä - veisin vaan koulutuspaikan nuoremmilta.
Lukioni olen käynyt, ja vähän enemmänkin, Hyväpalkkainen olen ollut (=on minulle ja perheelleni riittänyt), ja HUOM: sen myös MYÖNNÄN. Toisin kuin paperimiehet!
On röyhkeää ja itsekästä, kun ei ymmärrä mihin kohtaa yhteiskunnallista tulonajako tässä maailmassa oma asema asettautuu. Ja näin on usein, valitettavasti usein muidenkin kohdalla kuin paperimiehillä. Muta heidän käytöksensä ammattiryhmänä on ollut täysin muista duunareita piittaamatonta.
Mitenkähän se krapula tähän kuuluu? Myönnän että sellainenkin viime viikolla yhden ykaverin eläkelähtöjuhlien jälkeen pikkusen vaivasi. Isokin synti? Äiti on maannut haudassa jo 4o vuotta - ei voi syyttää.
Vekkuleita on nämä vastukset, kun otaksutte että kaikki kirjoittelijat ovat täällä parikymppisiä. :D Äitihän se teillä vielä mielessä :DDDEn nää!!!!!
- Sokea olet
=O *ihmettellöö* kirjoitti:
En nää!!!!!
No sinähän et koko keskustelussa nähnyt sitä olennaista pointtia ollenkaan.
Että missäkö nimiteltiin. No sanatarkasti ei ihan nimiä annettu mutta kko kirjoituksen aihe oli henkilökohtaisuuksiin puuttumista.
Ja koko jutussa on kyse siitä, onko ne paperityöläiset pikkupalkkaisia vaiko melkoisn isopalkkaisi duunareita verrattuina muihin duunareihin.
Tosiasiaa et halua myöntää vaaan käyt kiinni henkilökohtaisuuksiin. Vai mitä tämä kirjoittamasi on?:
- "Sinunkin kouluttautua uudelleen." Mikä se on, - jos ei ole ITSE ÄLYNNYT kouluttautua siihen malliin, ettei toisten palkoista tartte olla kateellinen?
- Sun mielestä varmaan krapulakin on loppujen lopuksi äidin vika?
- Ei ole lukiosta ollut näköjään sullekaan mitään hyötyä,
Kaikki oli kohdistettu siihen mitä MINÄ olen.
Ja siitäkään sinä et tiedä MITÄÄN , etkä näemmä muustakaan. Etkä osaa käydä keskustelua yhteiskunnalllisella ja yleisellä tasolla.
Siis vielä kerran:
Paperimies on sangen hyväpalkkainen duunari verrattuna muihin duunareihin. Ja se on ikävää ettei sitä myönnä ja pitää itseään jotenkin muita duunareita paremapan ja tialnnetta oikeutettuna. Omahyväistä sakkia, ja niin näkyy olevan vielä jälkipolvikin (viittaus aloittajaan)
Hyvä jos tienaavat, mutta tosiasiat pitää tunnustaa ja oma asemansa kokonaisuudessa ymmrätää.
Tätä on ihan turha sinulle selittää, johonkin tikkuun taas tartut. - rikkaan perheen kakara
Sokea olet kirjoitti:
No sinähän et koko keskustelussa nähnyt sitä olennaista pointtia ollenkaan.
Että missäkö nimiteltiin. No sanatarkasti ei ihan nimiä annettu mutta kko kirjoituksen aihe oli henkilökohtaisuuksiin puuttumista.
Ja koko jutussa on kyse siitä, onko ne paperityöläiset pikkupalkkaisia vaiko melkoisn isopalkkaisi duunareita verrattuina muihin duunareihin.
Tosiasiaa et halua myöntää vaaan käyt kiinni henkilökohtaisuuksiin. Vai mitä tämä kirjoittamasi on?:
- "Sinunkin kouluttautua uudelleen." Mikä se on, - jos ei ole ITSE ÄLYNNYT kouluttautua siihen malliin, ettei toisten palkoista tartte olla kateellinen?
- Sun mielestä varmaan krapulakin on loppujen lopuksi äidin vika?
- Ei ole lukiosta ollut näköjään sullekaan mitään hyötyä,
Kaikki oli kohdistettu siihen mitä MINÄ olen.
Ja siitäkään sinä et tiedä MITÄÄN , etkä näemmä muustakaan. Etkä osaa käydä keskustelua yhteiskunnalllisella ja yleisellä tasolla.
Siis vielä kerran:
Paperimies on sangen hyväpalkkainen duunari verrattuna muihin duunareihin. Ja se on ikävää ettei sitä myönnä ja pitää itseään jotenkin muita duunareita paremapan ja tialnnetta oikeutettuna. Omahyväistä sakkia, ja niin näkyy olevan vielä jälkipolvikin (viittaus aloittajaan)
Hyvä jos tienaavat, mutta tosiasiat pitää tunnustaa ja oma asemansa kokonaisuudessa ymmrätää.
Tätä on ihan turha sinulle selittää, johonkin tikkuun taas tartut.että pidät minua omahyväisenä ihmisenä. Tuota voi sanoa jo nimittelyksi. Tosin ihmiset jotka minut tuntevat tuskin minua omahyvisenä pitää, enkä ole sinuakaan tässä ketjussa kertaakaan haukkunut. Mutta ei se mitään. Olen toki valmis tutkiskelemaan itseäni tarkemmin ja ottamaan opiksi. Toivottavasti teet samoin. Hyvää alkusyksyä sinne.
- Valinta sekin
miski kirjoitti:
jospa se rakasti sitä
Niinpä... ei sitten pidä tulla valinnoista puhumaan.
Ihan kuin ammatin valintakin olisi vain tahdon asia, ja jos Nokian johtajaksi haluaa niin senkun vaan valitsee.
Pitää tutkia verokalenteria ennenkuin rakastuu :) - vertaisryhmiin
en seuraa BB:tä kirjoitti:
mutta on se tuo minun paperimiespuolisoni aikanaan ollut fiksu, kun meni suoraan koulun ja intin käytyään Tihisenniemelle töihin.
Ei velkaa,vähän säästöjä ja suht nuorena eläkkeellekin.
Luuletteko että tehtaalla kultaa on vuoltu,kyllä se vaan niin,että jos on keskiverto parempi palkka verotkin ovat sitten aivan omaa luokkaansa.
Nyt sitten kannattaa ruveta kadehtimaan työttömän paperimiehen päivärahoja,nehän lasketaan bruttotuloista.Sinäkin voisit keskittyä siihen mistä on puhe.
Että OLIKO NE PAPERIMIESTEN PALKAT PAREMPIA kuin muitten duunarien?
Sanopa nyt kohtisuoraan oliko?
on se vaan kumma kun mustaa pitää väittää valkoiseksi. Eliittiduunareita ne paperimiehet on ollu. - oli vaan
että pidät minua omahyväisenä ihmisenä. Tuota voi sanoa jo nimittelyksi. Tosin ihmiset jotka minut tuntevat tuskin minua omahyvisenä pitää, enkä ole sinuakaan tässä ketjussa kertaakaan haukkunut. Mutta ei se mitään. Olen toki valmis tutkiskelemaan itseäni tarkemmin ja ottamaan opiksi. Toivottavasti teet samoin. Hyvää alkusyksyä sinne.
Aloituksesi nyt oli vaan kerrassaan typerä.
Asioilla on historiansa ja pahansuopuudelle syynsä. Eivätkö sinun perustelusi kestä lähempää tarkastelua.
Mukavaahan se olisi, jos kaikilla olisi hyvät liksat. Mutta maailma ei vaan ole sellainen.
Mutta että nekin joilla on kohtuullisen hyvät, tulevat tänne vinkumaan että 'on vain kerrostalossa asuttu eikä autokaan ole ollut' ja 'rahat on menneet ruokaan, vaatteisiin ja asumiseen.'
Edelleen... ' velkaa silmät ja suut täyteen' on otettu. Joka iikalla joka on asunnon halunnut ostaa on velkaa (mutta viisas ei ota velkaa 'silmät suut täyteen') - ei vain paperimiehellä.
Ja aivoinfarktin saa senkin sitä todennäköisemmin mitä vanhemmaksi elää, ei se paperitehtaalta tartu. Sairauksia kutsutaan osaltaan vanhenemiseksi, pitäisikö paperimiehen säästyä siltäkin? Verenapainetauti on joka toisella suomalaisella, ei siinä mitään erikoista - minullakin.
Parempaa reaalimaailmassa elämistä itsellesi. paperimiehen tienaavan? Joissain keskusteluissa on kyllä ihan utopisitisia summia. Minusta ois kunnia asia jos firmoilla menee hyvin, niin sit siitä voi palkita työntekijöitä.. Kirjasto ei saa palveluistaan rahaa. Jonkun varaus ja myöhästymismaksun. Muut tulee veronmaksajilta. Toivottavasti tämä ei aiheuta mitään tulikiven katkuista jälkikeskustelua. Talvivaara taas on päinvastainen, et valitetaan huonoista palkoista. Ei oo koskaan hyvin. Jos maksetaan kohtuu palkka, niin taas valitetaan. Mistä sit valitatte, kun ei ole Suomen maassa yhtään paperitehdasta. Ehkä kaikkien pitää siirtyä maalle omavaraistalouteen. Kun ei ole töitä, eikä palkanmaksajia. Minusta elämässä pitäis olla parempaa tekemistä, kuin jatkuva valitus. Olkaa kiitollisia mitä on. Ei se raha tuo ketään sen onnellisemmaksi.
- jää..
oli vaan kirjoitti:
Aloituksesi nyt oli vaan kerrassaan typerä.
Asioilla on historiansa ja pahansuopuudelle syynsä. Eivätkö sinun perustelusi kestä lähempää tarkastelua.
Mukavaahan se olisi, jos kaikilla olisi hyvät liksat. Mutta maailma ei vaan ole sellainen.
Mutta että nekin joilla on kohtuullisen hyvät, tulevat tänne vinkumaan että 'on vain kerrostalossa asuttu eikä autokaan ole ollut' ja 'rahat on menneet ruokaan, vaatteisiin ja asumiseen.'
Edelleen... ' velkaa silmät ja suut täyteen' on otettu. Joka iikalla joka on asunnon halunnut ostaa on velkaa (mutta viisas ei ota velkaa 'silmät suut täyteen') - ei vain paperimiehellä.
Ja aivoinfarktin saa senkin sitä todennäköisemmin mitä vanhemmaksi elää, ei se paperitehtaalta tartu. Sairauksia kutsutaan osaltaan vanhenemiseksi, pitäisikö paperimiehen säästyä siltäkin? Verenapainetauti on joka toisella suomalaisella, ei siinä mitään erikoista - minullakin.
Parempaa reaalimaailmassa elämistä itsellesi.Niin, monet muutkin niin koulutetut kuin vähemmän koulutetutkin ovat jääneet työttömäksi. Mikä on se peruste, millä yhdelle ryhmälle annettaisiin etuja enemmän kuin joillekin toisille? Ihan yhtä hyvin voi noille paperimiehillekin sanoa, että mitäs menivät sinne töihin, olisivat menneet johonkin sellaiseen paikkaan jota ei lakkauteta.
En minä ole kateellinen heidän palkoistaan ja olen pahoillani että tehdas loppuu, mutta kyllä se pistää vituttaamaan, että pitäisi saada eriarvoista kohtelua muihin irtisanottuihin verrattuna. Samat etuoikeudet kaikille irtisanotuille, tai sitten ei kellekään mitään. On ne muutkin irtisanonut veroja maksaneet. - Tuo katteus?
enkeliprinsessa kirjoitti:
paperimiehen tienaavan? Joissain keskusteluissa on kyllä ihan utopisitisia summia. Minusta ois kunnia asia jos firmoilla menee hyvin, niin sit siitä voi palkita työntekijöitä.. Kirjasto ei saa palveluistaan rahaa. Jonkun varaus ja myöhästymismaksun. Muut tulee veronmaksajilta. Toivottavasti tämä ei aiheuta mitään tulikiven katkuista jälkikeskustelua. Talvivaara taas on päinvastainen, et valitetaan huonoista palkoista. Ei oo koskaan hyvin. Jos maksetaan kohtuu palkka, niin taas valitetaan. Mistä sit valitatte, kun ei ole Suomen maassa yhtään paperitehdasta. Ehkä kaikkien pitää siirtyä maalle omavaraistalouteen. Kun ei ole töitä, eikä palkanmaksajia. Minusta elämässä pitäis olla parempaa tekemistä, kuin jatkuva valitus. Olkaa kiitollisia mitä on. Ei se raha tuo ketään sen onnellisemmaksi.
"Ei se raha tuo ketään onnellisemmaksi", kerrot, kokemuksesta voin sinulle sanoa ettei se köyhyyskään sitä onnea ole tuonut :D monia vuosia olen yrittänyt.
Mitä talvivaaraan tulee on maailmanmarkkinahinnat nikkelin osalta laskee koko ajan joten kannattavuus raja lähenee ja voi olla ettei talvivaaraa edes käynnistetä.
Sitten pannaan kädet käsien lomahan ja otetaan ottolapsia lisää kunhan saadaan jyviä "myllytettyä" vasureitten pellolta. Kas EI ME NIIN KÖYHIÄ OLLA. - mikie
enkeliprinsessa kirjoitti:
paperimiehen tienaavan? Joissain keskusteluissa on kyllä ihan utopisitisia summia. Minusta ois kunnia asia jos firmoilla menee hyvin, niin sit siitä voi palkita työntekijöitä.. Kirjasto ei saa palveluistaan rahaa. Jonkun varaus ja myöhästymismaksun. Muut tulee veronmaksajilta. Toivottavasti tämä ei aiheuta mitään tulikiven katkuista jälkikeskustelua. Talvivaara taas on päinvastainen, et valitetaan huonoista palkoista. Ei oo koskaan hyvin. Jos maksetaan kohtuu palkka, niin taas valitetaan. Mistä sit valitatte, kun ei ole Suomen maassa yhtään paperitehdasta. Ehkä kaikkien pitää siirtyä maalle omavaraistalouteen. Kun ei ole töitä, eikä palkanmaksajia. Minusta elämässä pitäis olla parempaa tekemistä, kuin jatkuva valitus. Olkaa kiitollisia mitä on. Ei se raha tuo ketään sen onnellisemmaksi.
juu osihan noissa palkoissa vähän tarkastamisen varaa, mut pääasia et saa olla töissä
- Välillä yhdessä !
Mielestäni pitäisi oikeasti pohtia, mistä johtuu että ihmiset reakoi negatiivisin kirjoituksin kun on kyse paperimiehistä?
Syy omalta kohdaltani on valaistun selvä, jo kymmenien vuosien takaisilla kokemuksilla.
Sanon että se ei ole PALKKAUS ,pelkästään.
Mutta jos dementia ei ole iskenyt paperimiehiin niin kyllä te tiedätte TODELLISEN SYYN noihin asenteisiin. Ja kanssaihmisillä on täysin perusteltu matalapaine tunteisiin.
Silti voikaa hyvin ja kestäkää, ei maailma ole pelkkää paria on se muutakin.
OLETTEKO OLLEET KESKITETYISSÄ MUKANA JA SOLIDAARISIA tupokierroksilla???- huokaaja
kyllä tästä suosta noustaa paremmin, jos asioiden eteen tehdään töitä yhdessä. Kuppikunnat kyyräilee kateellisina ja vahingoniloisina nurkissaan ja tähän jämähdetään. Mutta taitaa olla kainuulainen kateus kitkemättömissä oleva rikkaruoho...
- raksaduunari.
On niitä omakotitalossa asuvia ja uudehkolla volvolla ajavia raksallakin ja muillakin aloilla. Tilit kylläkin menee lähes kokonaan lainojen maksuun mutta pitäähän pankkien ja rahoitusyhtiöidenkin elää. Ja naapurit on kateellisia.
- kouluun pääsyn ehto
""Mikä siinä on, että nämä kateelliset vinkujat eivät itse ole yrittäneet tehtaalle töihin? Ja turha tulla kätisemään sukulaisuussuhteista. Koulutuksen voi käydä kuka tahansa ja hakea alalle töihin.""
Kyllähän tosi on se, että esim. Lotilaan kouluun haluavalta tiedusteltiin, onko jompikumpi vanhemmista töissä tehtaalla. Ja huonosta koulumenestyksestä (ammattikoulu-->prosessitekniikka) riippumatta pääsi Valkeakoskelle kouluun jos isukki oli tehtaalla mestarina.
Siinä jäi työtä haluava aktiivinen nuori ilman työtä kun isän pojat vei duunit.
Eräänä kesänä piti rakennusosastolle tulla ammattikoulusta rakennuspuolen opiskelija, mutta jonkun mestarin poika lukiosta sai sen kesäduunin ja arvaappas onnistuko homma.- papermans
Tuttu tunne eli koettu on samanmoinen tilanne....
Mutta sellaista elämä on ei voi mitään, pitää parjäillä mitä on.
Ja seurata, kuinka nyt naapurin isolle autolle yms. käy, kun vain kauniimmalla osapuolella leipätyötä on. Hiukan pienemmällä palkalla tosin, kun herralla mut toivotaan et herrakin saa työtä. Edes hieman pienempi palkkaista ;)
- sama nähty
omassa elämässäkin. Vuorotyötä tekevän isän rehkiminen autokuskina.
Väsyneen miehen harmaa naama ja tuima ilme.
Nyt on puurtaja eläkkeellä just samojen vaivojen kanssa.
Ei ole rikkauksia, eikä velkaa. Meillä pennuilla
on jo omat perheet ja iso huoli papasta.
Vuorotyö on pirun keksintö :/ ei siitä kukaan
terveenä eläkkeelle jää.
Ihmeellistä on tuo paperimiesten haukkuminen ja irvailu?- ehken???
No miksi sitten tuo ansiotaso on todistettavasti ollut järkyttävän korkea verrattuna jopa lääkäreihin ja vastaaviin? Siis että käteen kuukaudessa jää verojen jälkeen 4000-9000 euroa?
Ovatko paperitehtaan työläiset aivokirurgeja? Mikä on heidän koulutuksensa? Paljonko opiskeluaikana kertyi opintolainaa?
Jos porukka on vahingoniloista, se ei liene yllätys? Völvö, moottorikelkka ja mönkijä pihassa, lapsilla vain merkkivaatteita? Ja muut, siis tavikset yrittävät selvitä inflaation syömällä palkallaan.
Ollaanko realisteja? Ahneus toi yllärin, kun kansainvälinen osakkeenomistaja halusi maksimivoiton minimiaikana. Se siitä. - tilinauhan
ehken??? kirjoitti:
No miksi sitten tuo ansiotaso on todistettavasti ollut järkyttävän korkea verrattuna jopa lääkäreihin ja vastaaviin? Siis että käteen kuukaudessa jää verojen jälkeen 4000-9000 euroa?
Ovatko paperitehtaan työläiset aivokirurgeja? Mikä on heidän koulutuksensa? Paljonko opiskeluaikana kertyi opintolainaa?
Jos porukka on vahingoniloista, se ei liene yllätys? Völvö, moottorikelkka ja mönkijä pihassa, lapsilla vain merkkivaatteita? Ja muut, siis tavikset yrittävät selvitä inflaation syömällä palkallaan.
Ollaanko realisteja? Ahneus toi yllärin, kun kansainvälinen osakkeenomistaja halusi maksimivoiton minimiaikana. Se siitä.Bruttotulot näkyy verokalenterista. Jo kolmivuorotyön kiro pitää näkyä palkassa. Ei pidä liioitella palkkoja. Ja lue tutkimuksia, mitä kolmivuorotyö aiheuttaa ajan kulussa tekijälleen. Se vaikuttaa ihmiseen niin fyysisellä,psyykkisellä ja sosiaalisella puolella.
Kyllä kateus näkyy kommenteissa; tyhmää on olla ajattelematta kokonaisuutta. Niin minun kuin sinunkin asioihin tehtaan lopetus koskee, jos olet kajaanilainen. Mistä luulet kaupungin raapivan puuttuvat veromarkat. Ja jo koko kaupungin imago. Tehdas on kuulunut sukupolvien ajan Kajaaniin, ollut sen rikkaus. Surullista tämä paperimieheen tai naiseen kohdistuva iva. Niin pikkusieluista ja mustavalkoista. Itse olen pienipalkkainen nainen, eikä koko suvussani ole paperityöntekijää. Mutta olen aina arvostanut tehtaalaisia. - naikkonen)
ehken??? kirjoitti:
Ollaanko realisteja? Ahneus toi yllärin, kun kansainvälinen osakkeenomistaja halusi maksimivoiton minimiaikana. Se siitä.paperimiesten korkea palkka johtuu siitä, että miehet yleensä ovat ajaneet palkka-asiansa paremmalle tolalle kuin naiset. esim. hoitajien palkka on matalampi, vaikka hekin tekevät kolmivuorotyötä, annostelevat lääkkeitä, vastaavat ihmishengistä.
lisäksi paperin palkkoihin on vaikuttanut vahva, jäsenistön etuja ajava ammattiliitto ja puheenjohtaja.
ja ehkä kaikkein eniten se, että paperilla on ollut hyvä menekki maailmalla, ala on ollut tuottoisa, ei siinä pikku kääryleitä ole käsitelty vaan suuria, tarpeellisia rullia.
älkäämme unohtako sitäkään, että paperimies on ammattimies.
ilmeisesti käänteiset syyt ovat vaikuttaneet poliisien alempaan palkkaan. :D
- naikkonen)
puhuttiin tehtaan työläisistä, miehistä jotka kiirehtivät kävellen tai polkupyörillään aamuvarhaisella arkisissa vaatteissaan töihin tehtaalle. tiedettiin, että työ on raskasta vuorotyötä, ei heitä silloin kadehdittu.
palkasta ei puhuttu ja ehkäpä se alkuun ei ollut kovin korkea vaan on noussut vuosien myötä,
ja samalla on syntynyt kateus
sehän on vaan hyvä, että työläiselle maksetaan kunnon palkka, eikä ainoastaan herratasolle. - edeskunnasta
"Paperiteollisuuden viime vuoden kolmannen neljänneksen miesten keskiansio vuosiansioksi laskettuna oli noin 32 000-33 000 euroa kuukaudessa."
Siis ei vuodessa, vaan kuukaudessa...- tekstissä on
Vuosiansio kuukaudessa.. tässä on jo ristiriita! Vuosiansio on ansio vuodessa, kuukausiansio tarkoittaa ansiota kuukaudessa. Tajuaahan tuon yksinkertaisempikin ettei kukaan työmies hanki kuukaudessa kymmeniätuhansia euroja.
- *miettii*
tekstissä on kirjoitti:
Vuosiansio kuukaudessa.. tässä on jo ristiriita! Vuosiansio on ansio vuodessa, kuukausiansio tarkoittaa ansiota kuukaudessa. Tajuaahan tuon yksinkertaisempikin ettei kukaan työmies hanki kuukaudessa kymmeniätuhansia euroja.
Kyllä nämä "viisaat" on asiastaan ihan varmoja. Ihmettelen vaan, että mihin paperimiehet ovat nuo huikeat kuukausitulonsa sijoittaneet. Näyttävät ihan tavallisissa tönöissä asuvan.
- ihanko totta???
*miettii* kirjoitti:
Kyllä nämä "viisaat" on asiastaan ihan varmoja. Ihmettelen vaan, että mihin paperimiehet ovat nuo huikeat kuukausitulonsa sijoittaneet. Näyttävät ihan tavallisissa tönöissä asuvan.
Uusi omakotitalo. Pihassa uusi auto (Volvo tai iso SUV), moottorikelkka (myös lapsille omat), mönkijä(t) ja vene. Päällä vain Adidas, Reebok ja Nike. Olen kai sokea, koska en näe heidän elinolosuhteissaan kurjuutta? Arkea?
Toivottavasti kaikki on hankittu käteisellä: Euribor on noussut ja työpaikka menee.
Sic transit gloria mundi. - kerro lisää.....
ihanko totta??? kirjoitti:
Uusi omakotitalo. Pihassa uusi auto (Volvo tai iso SUV), moottorikelkka (myös lapsille omat), mönkijä(t) ja vene. Päällä vain Adidas, Reebok ja Nike. Olen kai sokea, koska en näe heidän elinolosuhteissaan kurjuutta? Arkea?
Toivottavasti kaikki on hankittu käteisellä: Euribor on noussut ja työpaikka menee.
Sic transit gloria mundi.Kai sitä 5000e, eiku 9000e, eiku 30 000-34 000e PUHTAILLA kuukausituloilla on velaton MÖNKIJÄ!!!!
Hyvänen aika sentään. =) - ja huomenna lisää
ihanko totta??? kirjoitti:
Sic transit gloria mundi.Asuuko kaikki kajaanin paperimiehet sinun naapurissa, kuulostaa KAIKILLA olevan uusi talo, auto, vene ja mönkijä...?
Eikös niillä ollut ne hankkeet n.30000e kuussa..?
Vaimitensenytoli. - jos en kirjoittanut
ja huomenna lisää kirjoitti:
Asuuko kaikki kajaanin paperimiehet sinun naapurissa, kuulostaa KAIKILLA olevan uusi talo, auto, vene ja mönkijä...?
Eikös niillä ollut ne hankkeet n.30000e kuussa..?
Vaimitensenytoli.selkeästi.
KAIKKI paperiliittolaiset eivät asu minun kadullani (eivät mahtuisi tänne?), mutta ne muutamat, jotka siis asuvat, ovat juuri kuvaamani kaltaisia. Raha haisee ja sitä ei todellakaan salailla, päin vastoin. Vaatimattomuus ei kaunista.
Ja se eduskunnan linkki on edelleen todellinen, lue itse. Keskiansio on kohtuullisen korkea, siis se nettoansio. Bruttohan on kansanedustajan mainitsema.
Heitäpä itse se "todellinen", käteen jäävä kuukausiansio, jos olet alan miehiä? Älä kainostele. Vaimikäsenytoli? Ja muista edelleen, että olen itsekin ollut tehtaalla töissä, en jauha p*skaa. - kaveri tosiaan..
jos en kirjoittanut kirjoitti:
selkeästi.
KAIKKI paperiliittolaiset eivät asu minun kadullani (eivät mahtuisi tänne?), mutta ne muutamat, jotka siis asuvat, ovat juuri kuvaamani kaltaisia. Raha haisee ja sitä ei todellakaan salailla, päin vastoin. Vaatimattomuus ei kaunista.
Ja se eduskunnan linkki on edelleen todellinen, lue itse. Keskiansio on kohtuullisen korkea, siis se nettoansio. Bruttohan on kansanedustajan mainitsema.
Heitäpä itse se "todellinen", käteen jäävä kuukausiansio, jos olet alan miehiä? Älä kainostele. Vaimikäsenytoli? Ja muista edelleen, että olen itsekin ollut tehtaalla töissä, en jauha p*skaa.Vai et jauha paskaa..=)
Kesätöissä käteen jäi verojen muiden vähennysten jälkeen n.2500/kk jos sattui saamaan ylitöitäkin jonkun päivän.Veroprosentti oli 22.
Mitäs kyselet, olehan itsekin siellä ollut...vai olikohan se ihan niin?
Lopeta valehtelu ja toisten lapsellinen mollaaminen, jos naapureiden kanssa ei tule juttuun, vika voi löytyä myös sieltä peilistä.
Ulkona on mahtava ilma, siellä kannattaa päästellä ylimääräisiä höyryjä, suosittelen lämpimästi. - sitten
selkeästi.
Heitäpä itse se "todellinen", käteen jäävä kuukausiansio, jos olet alan miehiä? Älä kainostele. Vaimikäsenytoli? Ja muista edelleen, että olen itsekin ollut tehtaalla töissä, en jauha p*skaa.Jos olet itsekin ollut tehtaalla niin miksi sitten kyselet? Aika ihmeellistä.
Ensin kuukausitulot oli 5000 sitten 9000 ja lopulta 30 000...just joo.
Joku on tosiaan saanu vedätettyä sua ihan 6-0. - faktaa...
selkeästi.
Heitäpä itse se "todellinen", käteen jäävä kuukausiansio, jos olet alan miehiä? Älä kainostele. Vaimikäsenytoli? Ja muista edelleen, että olen itsekin ollut tehtaalla töissä, en jauha p*skaa.Tilastotietoa:
http://www.metsateollisuus.fi/tilastopalvelu/Tilastokuviot/Tyomarkkinat/Julkinen-FI/c10PaperiteollisuudenTyömarkkinat_005.ppt
- Eetvartti
Ukkini sanottiin nousseen aamuneljältä verryttelemään reuman runtelemia lihaksiaan että
onnistui pääsemään pyörän päälle ajoissa ja tehtaalle. Muutama sydänkohtaus myös takana.
Mutta ukki osasi lähteä tyylikkäästi. 60-vuotispäivää oli vietetty edellisenä päivänä ja
työkavereille oli esittelyssä heidän lahjoittama kello, ilmeisesti ensimmäinen laadukas rannekello miehen elämän aikana. Mutta Certina taisi olla liian hieno kapine ukille eikä sydän kestänyt sitä liikutusta.
Mutta ei hätää. Joen toisella puolen odotti tuttu hautausmaa. Kun mummo vielä sai 80-luvulla maksetuksi viimeiset erät yhtiön talolainasta, jouti hänkin ukin viereen lepäämään.
Pakko myöntää että arvokas oli se perintö, jonka
jättivät jälkeensä. Siihen ei onneksi pörssikurssitkaan yllä.
Ketjusta on poistettu 45 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081