Hautausmaalle geokätkö sääntöjen mukaista?

26find

Niin että onko hautausmaan porttien sisäpuolelle luvallista piilottaa kätköä? Tai onko se jotenkin paheksuttua?

7

2019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaista..

Tuskin siitä haittaa on, jos käyt kätkösi laittamassa hautausmaalle, mutta arvattavaksi jää kuinka suuri joukko sitä käy sieltä etsimässä ja penkomassa.
      Voi olla, ettei ihmiset ymmärrä, mistä on kysymys ja jos sen heille selittää, niin tuskin sitten ymmärtävät senkään vertaa. Pahimmillaan joku horisko saa aikaiseksi lehtikirjoituksen ja alan harrastajilta menee maine.

Kätke jonnekkin muualle.

• ensin

Ennen hautausmaalle piilottamista kannattaa kysyä sieltä hautausmaalta tai seurakunnalta lupaa. Vaikka hautausmaa on tavallaan julkinen paikka niin paikan luonne on sellainen ettei sinne mielestäni kätköt sovi.

Hyvällä kätköllä voi käydä väkeä kellon ympäri paljon, joten siinä mielessä kätkö olisi hyvä olla jossain muualla, sillä hautausmailla on usein yöllä kiellettyä olla.

• Kalmisto

Seurakunnat omistavat hautausmaat, joten lupa pitää kysyä ennen kätkemistä.
        Mutta jos lupa ei heltiä, niin pitää muistaa että eräät muut tahot ovat jo vuosia harrastaneet hautausmailla hautakivien kaamista ja muuta ilkivaltaa. Tästä syystä eräät seurakunnat ovat kieltäneet hautausmaillaan yöllä liikkkumisen ja kieltoa on terästetty valvontakameroilla ja vartioinnilla.
        Siis ennen kuin ryhdyt toimeen, ota yhteyttä seurakuntaan.

• harry_jokui

En laittaisi kätköä hautausmaan aitojen sisäpuolelle. Minun mielestä se ei ole geokätköilyn sääntöjen mukaista... Niitä sopivia kätköpaikkoja löytyy varmasti aitojen ulkopuoleltakin, jos haluaa kätkön avulla jotain hautausmaata esitellä!

• Kuten täällä on jo todettukin, hautausmaat muodostavat aina erityistapauksen kätkön piilottamisen suhteen. Joka tapauksessa erityinen hienotunteisuus on enemmän kuin paikallaan ja luvan hankkiminen on varsin suositeltavaa.

Kätköjä hautausmailla toki on, enkä ole varma siitä, että niihin kaikkiin olisi lupia pyydelty. Tosin etsimäni tapaukset ovat kaikki olleet sekä hyvällä maulla että paikalle ominaisella hienotunteisuudella piilotettuja. Näitä kätköjä löytyy mm. Messukylän, Mouhijärven ja Sarpatin hautausmailla näin muutaman muistellakseni.

Itse suosittelisin hautausmaan kätkön piilotusta mieluummin siten, että vaihdetaan "traditional" "multi"ksi. Tällöin välietappien vihjeet voi liittää vaikkapa muistomerkkien teksteihin ja varsinaisen purkin voi sijoittaa hautausmaan ulkopuolelle sen välittömään läheisyyteen. Näin kävijät joutuvat tekemään visiitin hautausmaalla ja varsinainen etsintä mahdollisine "tonkimisineen" sijoittuu siististi hautausmaa-alueen ulkopuolelle.

Tällaisia kätköjä on huomattavan paljon ja tällaiseen "hautausmaavisiittiin"ei tarvitse käydä lupia pyytelemässä. Tampereen seudulla tällaiset kätköt löytyvät mm. Kalevankankaan, Lamminpään ja Vatialan hautausmailla.

• jooppe3

jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

• Geo expertti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2604
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2245
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1546
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1497
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      29
      1316
    Aihe