JT:lta ei osanottoa

"Suomen kirkkokunnat ovat esittäneet osanottonsa Kauhajoen koulusurman uhreille ja heidän omaisilleen sekä surunvalittelunsa tragedian läheisesti kokeneille.

Suruun yhtyvät Suomen islamseurakunta, Kirkkohallitus, Suomen ekumeeninen neuvosto (evl. kirkko, ortodoksinen kirkko, vapaakirkko, katolinen kirkko, pelastusarmeija, baptistit, metodistit, anglikaanit, helluntailaiset, adventistit, kveekarit jne.), Helsingin diakonissalaitos, Suomen islamilainen neuvosto, Suomen baptistiyhdyskunta, katolinen hiippakunta ja Helsingin juutalainen seurakunta.

"Järkytys ja suru on koko kansamme yhteinen. Pyydämme Korkeimman apua kärsiville."

Jehovantodistajat eivät esitä surunvalitteluaan."

http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/7A1A2C1135CAC4CCC22574CE0035F285?OpenDocument&lang=FI

http://veljesseura.org/?q=node/1005

Mitä mieltä palstalaiset ovat siitä etteivät jehovantodistajat esitä osanottoaan tällaisessa tapauksessa, kun muut uskonnot sen tekevät? Kertooko se inhimillisyydestä, myötäelämisestä, sympaattisesta uskonnosta, välittämisestä vai kenties jostain muusta, mistä?

32

1461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • draksviken -76-77

tämähän on suorastaan täyttä p...,ä JT näyttää ¨taas kuinka he ovat parempia suurempia ,kauniimpia ja viisampia kun tavallinen kuolevainen, näyttävät tosissaan mitä he tykkäävät "mailman ihmisistä",, mutta ihmekö se on kun toivovat 99.9% ihmisten kuolemaa

• henkisestä sokeudesta, omahyväisyydestä ja empatiakyvyn puutteesta.

• Markku_Meilo

Ensimmäisen maailmansodan aikoihin Vartiotorniseura kehotti yhtymään kansalliseen rukouspäivään USA:n sotaonnen puolesta, koska kyseessä on amerikkalainen 1800-luvun uususkonto. Tämä oli nk. sovittelua, mutta tuota ja sotaoblikaatioiden ostokehoitusta kritisoineet olivat luopioita, olihan kyseessä uskonnon isänmaata uhkaava vaara. Rutherford tosiaan ennusti akselivaltojen voittoa ja fasistien valtaavan USA:n.

Kauhajoen tapaus ei uhkaa Vartiotorniseuran omaisuutta, siinä lienee syy miksi tällä kerralla ei ole tarvetta sovitella Suurpapulonian kanssa.

• vio-letti

>>>Mitä mieltä palstalaiset ovat siitä etteivät jehovantodistajat esitä osanottoaan tällaisessa tapauksessa...?

• >>Ajattelin että mahtaako paikallisella Valtakunnansalilla olla ovet auki jotta ihmiset voisivat saada henkistä tukea ja inhimmillistä lämpöä?

Heh, joo ei missään nimessä! Jehovantodistajat eivät tee ohjelmaansa muutoksia kuin pakon edessä. Ehkä joku olisi voinut kuitenkin saada henkistä tukea ja inhimillistä lämpöä teokraattisesta koulusta ja palveluskokouksesta...

Joten ehkäpä se on parempi ettei valtakunnansalia mainostetakaan kriiseissä minkään sortin tuen lähteenä.

• Lisäksi

Tiistai, Hs; uutinen Ameriikoista;
      Kansasissa , Westboron Baptistinen kirkko lähetti seur; sähkeen Suomeen;
      " Jumala vihaa Suomea; Jumalalle kiitos Yhdeksästä kuolleesta; ".
      Vähän aiemmin kys seurakunta sai 7 milj; dollarin sakot sanottuaan, että Jumala vihaa Ameriikkaa;
      Tuo Uskontojen, ja muiden , yleensä "Yleisön," mukaan tunkeminen "suremaan" joidenkin väkivaltatekojen takia,sisältää , tutkitusti jotain perin outoa.Sen sijaan , että olisivat edes hiljaa, ne pyrkivät kukin johonkin julkisuuden valokeilaan . Se on Jonkinlainen julkisuuden tunne,eräänlainen "Idols,"Kilpailu .
      Suomen pääministeri sanoi eilen eduskunnan kyselytunnilla, että kyse ei ole "Jonkun "häiriintyneen " säälittävästä teosta, vaan että kyseessä on uudenlaisesta, vielä tuntemattomasta , harkitun rikollisuuden lajista,".
      Omaisten suru on ihan eri asia; sain siitä alle 4; vuotiaana aavistuksen , kun syysk, -41 seisoimme joukkohaudan ääressä, ja pappi puhui Jumalan johdatuksesta;

• Teillä täällä

Hyvä Tiuku,

Entisenä Jehovan todistajana varmasti tiedät, että Jehovan todistajat eivät anna julkilausumia vain poliittisesti korottaakseen profiiliaan.

Varsinkin kun julkilausuma vetoaa 'Korkeimpaan', joka näillä uskontokunnilla on kolmiyhteinen Jumala.

Jos olisi vedottu julkilausumassa Jehovan apuun, niin luuletko noiden muiden kirkkokuntien innokkaasti vetäisseen nimensä alle?

Siis yksinkertainen vastaus. Jehovan todistajat oikeasti rakastavat lähimmäisiään ja osallistuvat surevien tukemiseen henkilökohtaisesti ja käytännön toimin. Eivät pelkällä populistisella sanahelinällä.

Tämän sinä ja te muut entiset todistajat kyllä tiedätte. Tuntuu vain olevan niitä punnuksia pussillinen tai parikin sopivasti käytettäviksi.

Säälittävää.

• PoterO

>> Varsinkin kun julkilausuma vetoaa 'Korkeimpaan', joka näillä uskontokunnilla on kolmiyhteinen Jumala.

Surunvalittelussa on muuten mukana myös Helsingin juutalainen seurakunta, Suomen Islam-seurakunta ja Suomen Islamilainen Neuvosto.

• ettei Vartiotorniseuraa koskaan tuomita siitä että se ainoana uskontona TUOMITSEE kaikki muut.

• Niin niin

Hehän odottvat innolla 6 miljoonan ihmisen tuhoa, eikä silloinkaan valitella, vaan menee omaisuus jakoon.

• tarkennus

Oikeasti puhutaan miljardeista

• tarkennus kirjoitti:

Kieltämättä jos asiaa noin ajattelee, ei ole ihme miksi osanotot jäävät tällaisissa pikkujutuissa välittämättä.

Mitä tuohon harman teurastukseen tulee, niin olen saanut todistaa tilanteita joissa paikalla olleet jehovantodistajat ovat kertoneet suunnitelmistaan muuttaa siihen ja siihen taloon sitten paratiisissa. Aika vastenmielistä mielestäni. Varsinkin jos ajattelee asiaa niin että joku lahkohihhuli suunnittelisi muuttavansa perheemme asuntoon sitten kun lahkohihhulin jumala on ensin teilannut perheeni päiviltä. Ihan tulee kuvottava olo koko ajatuksesta...

• vio-letti
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Kieltämättä jos asiaa noin ajattelee, ei ole ihme miksi osanotot jäävät tällaisissa pikkujutuissa välittämättä.

Mitä tuohon harman teurastukseen tulee, niin olen saanut todistaa tilanteita joissa paikalla olleet jehovantodistajat ovat kertoneet suunnitelmistaan muuttaa siihen ja siihen taloon sitten paratiisissa. Aika vastenmielistä mielestäni. Varsinkin jos ajattelee asiaa niin että joku lahkohihhuli suunnittelisi muuttavansa perheemme asuntoon sitten kun lahkohihhulin jumala on ensin teilannut perheeni päiviltä. Ihan tulee kuvottava olo koko ajatuksesta...

>>>olen saanut todistaa tilanteita joissa paikalla olleet jehovantodistajat ovat kertoneet suunnitelmistaan muuttaa siihen ja siihen taloon sitten paratiisissa

• Niin niin
        tarkennus kirjoitti:

...mutta en ole jt. Tarkat luvut eivät ole minulla tiedossa.
        Onneksi oikaisit.

• RaM

Mitäpä sitä osaa ottamaan. Tuohan oli vasta alkusoittoa sille, mitä Jehovan todistajien Jumala on aivan pian tekevä miljoona kertaa suuremmassa mittakaavassa.

• meni..

Olisi eilen ollut kokouksessa. Aihetta koskien oli erikseen ohjelma, että miten ihmisiä,omaisia ja kaikkia jota tämä tapaus on järkyttänyt voisi lohduttaa.Jehovan todistajat tekevät tätä lohdutus-työtä ihmisten ovilla nyt ja vielä pitkään. Edellä mainitsemasi kirkkokunnat ainoastaa esittävät osanottonsa siinä kaikki, sen enempää asia ei niitä kiinnosta.

• vio-letti

>>>Jehovan todistajat tekevät tätä lohdutus-työtä ihmisten ovilla nyt ja vielä pitkään

• Valhe!

"Edellä mainitsemasi kirkkokunnat ainoastaa esittävät osanottonsa siinä kaikki, sen enempää asia ei niitä kiinnosta."

Törkeä valhe! Sitä paitsi osanotto ei ole "populismia", niin kuin joku tollo tuolla aiemmin esitti!

Miten joillakin voi olla noin kieroutunut mieli?

• joo.

Jehovan todistajat tekevät tätä lohdutus-työtä ihmisten ovilla nyt ja vielä pitkään

Joo, mutta mikää ei olisi estänyt sen lisäksi esittämästä yleistä suruvalittelua kuten muut uskonnt tekivät.

• neitoni

kirkot hakee ja kiva poseerata presidentin kans jumalanpalveluksessa.
        JT tekee aina ja jatkossakin pientä hiljaista työtä ihmisten eteen,ei ne oo linssiluteita.
        Poikani lähti tänään kotiin ja asia on jopa sielä seurakunnas esillä,koska asuu suomalaisia kaupungis.
        Mut näin ne jyvät akanoista erottuu ja rehelliset ihmiset sen huomaa,harmi vain ettei tarpeeks moni

• neitoni
        vio-letti kirjoitti:

>>>Jehovan todistajat tekevät tätä lohdutus-työtä ihmisten ovilla nyt ja vielä pitkään

sulla on taustalla tuommonen asia.
        Mutta oikeassahan hän oli.Jos ei tarpeeksi tienny raamatusta,ei ollu tehny valintaa,ylösnousemus on mahdollinen.Sen ois pitäny sua lohduttaa enkä usko et ne oli ainoot sanat mitä sait,ny haluat provosoida asiaa,sen verran oon sun tekstiä lukenu

• Aurelius

Ja siihen se jääkin.
      Jehovantodistajat vievät lohdutusta ihmisille henkilökohtaisesti ovelta ovelle työssä. He osoittavat aidon välittämisensä toimimalla ja näkevät vaivaa lohduttaakseen surevia. He tekevät tämän kaiken vapaaehtoisesti omasta tahdostaan.

Tekevätkö noiden kirkkojen papit näin? Eivät. Esittävät vain surunvalittelunsa tiedotusvälineiden kautta, eivät henkilökohtaisesti, koska eihän heille sellaisesta makseta ja mitä sanottavaa heillä olisi? Itsekkin ihmettelevät miksi tällaista tapahtuu. Heillä ei ole Jumalan henkeä, jotta he löytäisivät raamatusta aidon lohdutuksen.

• PoterO

Menivätkö ne ihmiset kirkkoon vai valtakunnansalille suremaan Jokelan, Kauhajoen tai vaikkapa tsunamin aiheuttamia tapahtumia?

Kumpikohan lohduttaa surevaa enemmän, myötätuntoinen läsnäolo surun hetkellä vai besserwisser joka luulee tietäväsä kaikesta kaiken?

• koo.koo

Jehovantodistajat vievät lohdutusta ihmisille henkilökohtaisesti ovelta ovelle työssä.

>>>>>>>>>>>Lohdutusta?! HOHOHOH. Kukaan, koskaan ei ole edes maininnut sanaa lohdutus jt paskapartion käynnin jälkeen. Ennemmin inhonsekaista: "ei koskaan enää, kiitos".

He osoittavat aidon välittämisensä toimimalla ja näkevät vaivaa lohduttaakseen surevia. He tekevät tämän kaiken vapaaehtoisesti omasta tahdostaan.

>>>>>>>>>>>>>Olen sanaton. Tuo on täyttä pasaa!

Tekevätkö noiden kirkkojen papit näin?

>>>>>>>>>>>>>>>>Papeista en tiedä, mutta kirkkoherra vietti n. tunnin kotonamme, kun läheisemme oli siirtynyt iäisyyteen. Eikä mennyt yhtään euroa Brooklyniin, eikä ole sittemmin käynyt työntämässä patiinia ovenväliin.

Eivät. Esittävät vain surunvalittelunsa tiedotusvälineiden kautta, eivät henkilökohtaisesti, koska eihän heille sellaisesta makseta ja mitä sanottavaa heillä olisi?

>>>>>>>>>>>Noin siis jt:llä?

Itsekkin ihmettelevät miksi tällaista tapahtuu. Heillä ei ole Jumalan henkeä, jotta he löytäisivät raamatusta aidon lohdutuksen.

>>>>>>>>>>>>>>>HOHOHOHO. Raamattu on satukirja. Ei _mistään_ painomusteesta sinänsä löydy mitään lohdutusta. Aika ja asiankäsittely omassa pääkopassa sen lohdun todellisuudessa tekee. Jos joku Jessuli- tai YHWH-manaus jotakuta auttaa, niin mikäs siinä.

• >>Jehovantodistajat vievät lohdutusta ihmisille henkilökohtaisesti ovelta ovelle työssä.

Niin siis jonkun kriisin tai katastrofin avulla yrittävät käännyttää ihmisiä valheelliseen lahkoon. Tuohan on lähinnä vastenmielistä ja lohduttavan vastakohta.

>>He osoittavat aidon välittämisensä toimimalla ja näkevät vaivaa lohduttaakseen surevia. He tekevät tämän kaiken vapaaehtoisesti omasta tahdostaan.

Siellä ei yksikään jehovantodistaja lohduta surevia vilpittömästi, aikaansa antaen ja vapaaehtoisesti. Kaikki aika raportoidaan kuukausittain täytettävään ja palautettavaan raportointilomakkeeseen. Kun vielä ottaa huomioon, että jehovantodistajat eivät tee työtään vapaaehtoisesti, vaan vt-seuran vaatimuksesta, jotta ylläpitäisivät hyvän jehovantodistajat statuksen seurakunnassa ja järjestössä, niin tuosta on vilpittömyys yhtä kaukana kuin kenen tahansa kunnallisvaaliehdokkaan vaalilupauksista.

>>Esittävät vain surunvalittelunsa tiedotusvälineiden kautta, eivät henkilökohtaisesti, koska eihän heille sellaisesta makseta ja mitä sanottavaa heillä olisi?

Oletko nyt aivan varma, etteivät kirkon työntekijät jaa empatiaansa ihan vaikka henkilökohtaisestikin tällaisissa tapauksissa? Se että jehovantodistajat käyttävät kriisejä ja katastrofeja hyväkseen levittääkseen vt-seuran ylläpitämän lahkon aatetta, on mielestäni hyvin moraalitonta toimintaa. Se on yhtä vilpitöntä kuin autokauppiaan voivottelu asiakkaan kanssa, joka on kolaroinut autonsa lunastuskuntoon.

Kun myötäelämisen tarkoitus on käyttää tilannetta hyväksi, kyse on laskelmoidusta toiminnasta.

>>Itsekkin ihmettelevät miksi tällaista tapahtuu. Heillä ei ole Jumalan henkeä, jotta he löytäisivät raamatusta aidon lohdutuksen.

Kas kun kirkot kuitenkin olivat täynnä tapahtuneen johdosta. Mistä luulet tuon johtuvan? Kummassakohan uskonnollisessa rakennuksessa oli merkittävä osallistumispiikki tapahtuneen johdosta Kauhajoella, valtakunnansalilla vai kirkossa?

Jos jehovantodistajien lohdutus olisi puoliksikaan sen väärti mitä jehovantodistajat sen hehkuttavat olevan, niin Kauhajoen jehovantodistajien seurakunnan olisi pitänyt vuokrata aivan toisenlaiset tilat viime viikon teokraattisen koulun ja palveluskokouksen ajaksi.

• Repe-Pekka

Puhutko nyt koko totuutta.
        Muistuttaako VT-seuran toiminta miten pitkälti
        tätä :

35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'

Eli ylläpitääkö järjestö orpokoteja, yömajoja
        kodittomille, ruokkivatko nälkäisiä yms..?

• neitoni
        Repe-Pekka kirjoitti:

Puhutko nyt koko totuutta.
        Muistuttaako VT-seuran toiminta miten pitkälti
        tätä :

35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'

Eli ylläpitääkö järjestö orpokoteja, yömajoja
        kodittomille, ruokkivatko nälkäisiä yms..?

tekee konkreettista auttamista vaikka hengellisyys on etusijalla.Ja he tekee sitä omin varoin,ei miltään valtiolta tuu tukea.Ympäri maailman

• neitoni

tietää et JT ei ala ekumeeniaan,ei siinä sen kummempaa.He hoitaa asiat omalla tahollaan ja huolehtii ihmisistä varmasti

• koo.koo

He hoitaa asiat omalla tahollaan
        >>>>>>>>>>>Jooskii. Brooklynin rahasäiliössä. Niikuskii.

ja huolehtii ihmisistä varmasti

>>>>>>>>>>Jooskiikii. Harmassa! eixniinkuskii.

• Markku_Meilo

>>tietää et JT ei ala ekumeeniaan

Ai jaa, mitä mieltä olet Vartiotorniseuran puuhastelusta muiden pienuskontojen kanssa esimerkiksi FIREPHIM:issä ja CESNUR:issa?

• >>JT ei ala ekumeeniaan

Mikä "ekumeenia"? Osanotosta oli kyse, siihen ei tarvita mitään "ekumeeniaa". Ehkä jehovantodistajamielisen on vaikea ymmärtää tuota kun jehovantodistajien osanottoon liittyy mielellään vartiotorni ja Herätkää! -lehdet?

• neitoni
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>JT ei ala ekumeeniaan

Mikä "ekumeenia"? Osanotosta oli kyse, siihen ei tarvita mitään "ekumeeniaa". Ehkä jehovantodistajamielisen on vaikea ymmärtää tuota kun jehovantodistajien osanottoon liittyy mielellään vartiotorni ja Herätkää! -lehdet?

tiiä mitä on ekumeenia,luulin et kaikki luopiot tietää kaiken ku sillai esitätte.No,minäpä kerron.
        Se tarkottaa sitä et kaikki uskonnot yhdistää voimansa ja uskonsa ja rukoilee maailman rauhan puolesta,mut JT ei alkanu siihen koska niin eri käsitykset raamatun opetuksista.Muistaakseni se oli jotain 80-luvun lopulla ku joku keksi tän asian,joku intiaani poltti rauhanpiippua ja YK tuki tätä hommaa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7115
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3266
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      134
      1514
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1325
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      228
      1322
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1207
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1200
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1104
    Aihe