Millaista on jehovantodistajien sureville omaisille antama lohdutus?
Jehovantodistajat uskovat kuolleiden ihmisten saavan ylösnousemuksen tänne maan päälle paratiisiin ja se kuullostaa surevan korviin ensikuulemalta hyvälle. Sureva ihminen haluaa takaisin rakkaan omaisensa ja siksi hän ehkä haluaa kuulla lisää paratiisista ja ylösnousemuksesta. Herkässä tunnetilassa hän ehkä jopa suostuu jehovantodistajien tarjoukseen säännöllisestä "raamatuntutkistelusta" (joka perustuu Vartiotorniseuran julkaisemaan kirjallisuuteen.)
Asian todellinen laita tulee tutkistelussa melko pian esille, sillä jehovantodistajien opin mukaiseen paratiisiin pääsy on ehdollista. Ihmisen on liityttävä jehovantodistajien uskontoon, muuten ei paratiisihaaveista tule mitään, vaan Jehova surmaa hänet "pian" tulevassa Harmagedonissa "pahana" ihmisenä. Ylösnoussut omainen saa sitten huhuilla siellä paratiisissa yksin omiensa perään, jotka on tapettu Harmagedonissa, koska eivät kuuluneet ainoaan oikeaan uskoon. Miltä mahtaa omaisesta tuntua siellä paratiisissa?
Mutta entä jos henkilö kuitenkin viimein ryhtyy jehovantodistajaksi saadakseen tavata kuolleen omaisensa Harmagedonin jälkeen paratiisissa? Mitenkä käy hänen muille rakkaille ystävilleen ja omaisilleen, jotka eivät mitenkään ymmärrä vitsiä ainoasta oikeasta uskosta eivätkä liity jehovantodistajiin? No, jehovantodistajien opin mukaan he kuolevat "pahoina" ihmisinä Harmagedonissa "pian", huolimatta siitä kuinka hyviä ihmisiä he ovat. Jos eivät ole jehovantodistajia, niin paratiisilippua ei heru, sen saavat vain ne, jotka kuuluvat jehovantodistajien opin mukaiseen ainoaan oikeaan uskoon.
Näin siis lohdutetaan jehovantodistajien opilla.
Minä en näe tässä mitään lohduttavaa. Näkeekö joku muu?
Lohdutusta
11
438
Vastaukset
>>Minä en näe tässä mitään lohduttavaa. Näkeekö joku muu?
Kyllähän tuo kieltämättä aiheuttaa enemmänkin epätoivoa kuin lohdutusta. Lisäksi laskelmoitu vaikutusyritys herkässä elämäntilanteessa oleviin on kuvottavaa kun tietää mitä käyttäytymisen taustalla on; yritys käännyttää ihminen osaksi vt-seuran valheellista propagandakoneistoa.
Myötäeläminen ja empatia vaikeassa elämäntilanteessa olevia kohtaan on aina paikallaan, mutta jos se toteutetaan ketunhäntä kainalossa - oli tuo ketunhäntä mikä tahansa - siitä tulee laskelmoitua ja moraalitonta.
Jehovantodistajat eivät ikävä kyllä myötäelä lähtökohtaisesti inhimillisyyttään, vaan antaakseen hyvän kuvan itsestään ja lahkostaan. Se on markkinointia, ei inhimillisyyttä.
Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa että jehovantodistajien epäinhimillinen käyttäytyminen tuossa(kin) kohtaa juontuu vt-seuran toimintamalleista. Ilman vt-seuraa jehovantodistajat eivät käyttäytyisi kuten käyttäytyvät. Yhtä kaikki, heidän markkinoima pelastus on yleisesti ottaen hyvin lohduton.- ....
Paatoksellisuutesi alkaa saada jo koomisiakin piirteitä ja sait sitä tungettua näinkin surulliseen aiheeseen.
Huolimatta siitä mitä sinä sanot, monet ihmiset kertovat että ovat jääneet melkoisen yksin surunsa kanssa. Heitä ei ole haitannut se, lohdutetaanko heitä ylösnousemuksella vai kuunnellaanko pelkästään. Kenelläkään ei kai ole epäselvää, että JT:t ovat liikkeellä omien näkemystensä nukaisesti, eikä esim. luterilaisten. Mistä ketunhännästä sinä horiset?
Ehkä sinun tulis lohduttaa täst edes evoluutiolla surevia? .... kirjoitti:
Paatoksellisuutesi alkaa saada jo koomisiakin piirteitä ja sait sitä tungettua näinkin surulliseen aiheeseen.
Huolimatta siitä mitä sinä sanot, monet ihmiset kertovat että ovat jääneet melkoisen yksin surunsa kanssa. Heitä ei ole haitannut se, lohdutetaanko heitä ylösnousemuksella vai kuunnellaanko pelkästään. Kenelläkään ei kai ole epäselvää, että JT:t ovat liikkeellä omien näkemystensä nukaisesti, eikä esim. luterilaisten. Mistä ketunhännästä sinä horiset?
Ehkä sinun tulis lohduttaa täst edes evoluutiolla surevia?>>Paatoksellisuutesi alkaa saada jo koomisiakin piirteitä ja sait sitä tungettua näinkin surulliseen aiheeseen.
Se että ihmiset kokevat hirveyksiä, on jo sellaisenaan surullista, mutta kun hirveyksiä kokeneita yritetään käännyttää erilaisiin kusetuslahkoihin ja -kultteihin, jotta heistäkin saataisiin käännyttäjiä, on jo jotain todella surullista.
>>Huolimatta siitä mitä sinä sanot, monet ihmiset kertovat että ovat jääneet melkoisen yksin surunsa kanssa. Heitä ei ole haitannut se, lohdutetaanko heitä ylösnousemuksella vai kuunnellaanko pelkästään.
Ei varmasti itse tilanteessa olekaan merkittävästi väliä mitkä ovat lohdutuksen 'välineet', jos ne lohduttavat ja lohduttaminen perustuu vilpittömyyteen ja rehellisyyteen. Sanotaanhan lapsillekin usein heidän lemmikkinsä kuoltua, että se ja se meni niiden ja niiden eläinten taivaaseen, eikä sillä ole nyt mitään hätää. Tuossa tapauksessa tavalla lohduttaa on sinun mielestäsi hyvinkin paljon merkitystä, koska lohduttaminen tapahtuu kusettamalla. Miksi vain jehovantodistajien kusetuslohduttaminen on hyväksyttyä?
>>Kenelläkään ei kai ole epäselvää, että JT:t ovat liikkeellä omien näkemystensä nukaisesti, eikä esim. luterilaisten. Mistä ketunhännästä sinä horiset?
Juuri siitä hännästä, ettei jehovantodistajien lohduttaminen ole vilpitöntä tai pelkkää lohduttamista - kuten sen tulisi olla. Se perustuu laskelmoituun (ts. näennäiseen) empatiaan ja hyvän kuvan antamiseen, päämääränä saada joku vaikuttunut käännytettyä lahkoon.
>>Ehkä sinun tulis lohduttaa täst edes evoluutiolla surevia?
Itseäni ainakin lohdutti kovasti sen ymmärtäminen ettei minun tarvitse ymmärtää. Totuus on olemassa täysin ilman minun ehdotonta mielipidettä siitä, eikä se mukaudu kenenkään ehdottomiin näkemyksiin.
Jos kohdalleni sattuu tilanne jossa lohdutustani tarvitaan, lasken läsnäolon, kuuntelemisen ja osallistumisen olevan kaikki aito mitä minulla on tarjota. Missään nimessä en lähde lupailemaan sellaista mistä minulla tai kenelläkään muullakaan ei ole ensimmäisiäkään todisteita.
- Bunica
Muistatko Vio-letti, kun 60-luvulla sureminenkin oli lähes syntiä? Kun joku läheinen kuoli, piti riemuita niin täysin rinnoin ylösnousemustoivosta, että surua ei juurikaan kärsinyt näyttää, muuten ilmaisi epäuskoa. Anoppini, silloin vielä tuore Jt, menetti yhden lapsistaan ja tekee vasta nyt kunnolla surutyötä.
Toinen juttu onkin se, että tämän kuolleen lapsen ylösnousemus pitää ansaita. Siis mitä!? Niin, anoppini yrittää yli voimiensa palvella Jumalaansa, että tämä hänen tuonelassa nukkuva lapsensa herätettäisiin paratiisiin. Sinne ei lapsia ja vauvoja herätetä, elleivät vanhemmat ole arvollisia. Perusteluna on Sodoman ja Gomorran lasten tappaminen sen vuoksi, etteivät heidän vanhempansa ansainneet elämää.
Kummasta Jehovan todistajien ylösnousemusopetuksessa oikein on kysymys, lohdutuksesta vai kirityksestä?- joo.
Jottei nyt taas olisi aika kullanut muistot. En minä ainakaan muista, että sureminen olisi ollut heikkouden merkki.
"On luonnollista, että ihmiset tuntevat murhetta ja surua menetettyään rakkaan ystävän tai omaisen. Jumalan palvelijat ilmaisivat menneisyydessä sellaista surua. Aabraham itki Saaran kuolemaa. Israelin kansa suri Mooseksen kuolemaa 30 päivää...Kun joku tuttava kuolee, on rakkaudellista mennä surutaloon lohduttamaan murehtivia omaisia. Aterian valmistamista tai jostakin tehtävästä huolehtimista arvostetaan usein sellaisina aikoina. Surevien luona käyminen ei ainoastaan tuo lohdutusta jälkeenjääneille, vaan se myös muistuttaa meille elämän lyhyydestä". g-75 - Bunica
joo. kirjoitti:
Jottei nyt taas olisi aika kullanut muistot. En minä ainakaan muista, että sureminen olisi ollut heikkouden merkki.
"On luonnollista, että ihmiset tuntevat murhetta ja surua menetettyään rakkaan ystävän tai omaisen. Jumalan palvelijat ilmaisivat menneisyydessä sellaista surua. Aabraham itki Saaran kuolemaa. Israelin kansa suri Mooseksen kuolemaa 30 päivää...Kun joku tuttava kuolee, on rakkaudellista mennä surutaloon lohduttamaan murehtivia omaisia. Aterian valmistamista tai jostakin tehtävästä huolehtimista arvostetaan usein sellaisina aikoina. Surevien luona käyminen ei ainoastaan tuo lohdutusta jälkeenjääneille, vaan se myös muistuttaa meille elämän lyhyydestä". g-75Saattaahan olla niin, että suruun suhtautumisessa oli paikallisia eroja. Silloin 60-luvun alussa ei ollut vanhimmistoja, vaan yksi seurakunnanvalvoja, joka ainakin meillä oli hyvin varma ja myös vaativa äärimmäisissä mielipiteissään - myöhemmin meni niin paljon överiksi, että joutui hoitoon.
En itse muista, miten VT-seuran kirjallisuus ohjeisti suremaan. Muistaakohan kukaan muukaan? - Markku_Meilo
Bunica kirjoitti:
Saattaahan olla niin, että suruun suhtautumisessa oli paikallisia eroja. Silloin 60-luvun alussa ei ollut vanhimmistoja, vaan yksi seurakunnanvalvoja, joka ainakin meillä oli hyvin varma ja myös vaativa äärimmäisissä mielipiteissään - myöhemmin meni niin paljon överiksi, että joutui hoitoon.
En itse muista, miten VT-seuran kirjallisuus ohjeisti suremaan. Muistaakohan kukaan muukaan?>>En itse muista, miten VT-seuran kirjallisuus ohjeisti suremaan. Muistaakohan kukaan muukaan?
Kyllä minä nuorena opin, että "kypsä kristitty" ei mielellään itke hautajaisisssa jne. Tällainen henkilö kuittaa asian ylösnousemustoivolla. Tämä siis puhutulla tasolla, epäilemättä Herätkää-lehdessä on samaan aikaan voitu antaa lupa surra, jotta kultista ei saisi tarpeettoman todellista kuvaa. - vio-letti
>>>Muistatko Vio-letti, kun 60-luvulla sureminenkin oli lähes syntiä?
vio-letti kirjoitti:
>>>Muistatko Vio-letti, kun 60-luvulla sureminenkin oli lähes syntiä?
tarkoitetaan aivan muuta alunperin.
Sillä tarkoitetaan "henkisesti" kuolleitten uskoontuloa. Tämä oppi kuolleitten ruumiiden ylösnoususta on aivan järjetön. Tämä maallinen tomumajamme ei todellakaan heräjä henkiin.
- uskova
tietosi on osittain väärää sillä ylösnousemuksen/harmgedonista sielviytymistä ei ratkaise suinkaan se olitko/oletko jehovan todistaja vaan sen ratkaisee se mille puolelle lopussa asetut !!
- Markku_Meilo
>>...ylösnousemuksen/harmgedonista sielviytymistä ei ratkaise suinkaan se olitko/oletko jehovan todistaja
Koita kertoa tuo vaikka Vartiotorniseuralle:
"Sinun täytyy kuulua Jehovan järjestöön ja tehdä Jumalan tahto saadaksesi hänen ikuisen elämän siunauksensa. - Ps.133:1-3" (Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maanpäällä 1983 s. 255)
"Kaikkien niiden, jotka toivovat säilyvänsä elossa ’uuteen maahan’ täytyy myös olla selvästi tunnistettavissa Jehovan palvojaksi." (Elossa säilyminen uuteen maahan 1984, s. 92,96)
"Monet ihmiset ihailevat Jehovan todistajia ja pitävät heidän raamatullisesta kirjallisuudestaan. He saattavat jopa suostua ilmaiseen Raamatun kotitutkisteluun. Mitä he sitten aikovat tehdä kuulemiensa Raamatun totuuksien suhteen? Toiset ... pysyttelevät syrjässä ja lausuvat ehkä joitakin rohkaisun sanoja, mutta eivät vihi elämäänsä Jumalalle eivätkä osallistu hänen pyhään palvelukseensa. Mitä hyötyä on epäröinnistä ja odottamisesta? Ei niillä ainakaan saavuteta Jehovan suosiota ja suojelusta tulevana kostonpäivänä." (Elossa säilyminen uuteen maahan 1984, s. 124)
"Vain Jehovan todistajilla, voideltuun jäännökseen ja ’suureen joukkoon’ kuuluvilla, on yhdistyneenä järjestönä Korkeimman Organisaattorin suojeluksessa raamatullinen toivo säilyä elossa tämän Saatana Panettelijan hallitseman tuomitun järjestelmän uhkaavasta lopusta. (Ilm.7:9-17; 2.Kor.4:4)" (Vartiotorni 1. syyskuuta 1989 s. 19)
"Jos haluamme säilyä elossa Harmagedonista, meidän täytyy pysyä hengellisesti valveilla ja pitää yllämme vertauskuvalliset vaatteet, joista meidät tunnistetaan Jehova Jumalan uskollisiksi todistajiksi." (Vartiotorni 1. joulukuuta 1999 s. 18)
Se on elintärkeää työtä, koska "loppu" merkitsee tuhoa niille, jotka eivät ole kuunnelleet hyvää uutista.” (Vartiotorni 1. elokuuta 2000 sivu 21)
”Nooa ja hänen Jumalaa pelkäävä perheensä säilyivät arkissa, ja vastaavasti ihmisten elossa säilyminen riippuu nykyään siitä, että heillä on uskoa ja että he ovat uskollisesti Jehovan koko kaikkeuden käsittävän järjestön maallisen osan yhteydessä.” (Vartiotorni 15. toukokuuta 2006 sivu 23)
”Älä ajattele, että on eri teitä tai tapoja, joilla voit saada elämän Jumalan uudessa järjestelmässä. On vain yksi tie. Vedenpaisumuksessa ei säilynyt useita veneitä, vaan ainoastaan yksi arkki. Nopeasti lähestyvässä ’suuressa ahdistuksessa’ säilyy myös vain yksi järjestö, Jumalan näkyvä järjestö. Se, että kaikki uskonnot johtavat samaan päämäärään, ei suoraan sanoen pidä paikkaansa. (Matt.7:21-23; 24:21) Sinun täytyy kuulua Jehovan järjestöön ja tehdä Jumalan tahto saadaksesi hänen ikuisen elämän siunauksensa. - Ps.133:1-3” (Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maanpäällä s. 255)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712993
- 482618
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322255- 792158
- 951966
- 321732
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301320Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319