JP ilmoitti minulle, että hän viihtyy VS miesten kanssa koska esim. Mielo on Jeesuksen seuraaja. Sillä ei ole JP:n mukaan väliä vaikka Mielo puhuu mielellään raamatusta paimentolaistarinoina ja Jumalaa hän vertaa jatkuvasti hammaskeijuun.
Se miksi JP:n pitää väittää tosiasioita vastaan johtuu siitä, että hän ei lue raamatusta kuin valikoiden jakeita. Esim. seuraavaan hän ei ole antanut mitään asiaa selventävää kommenttia. Jos hän pitää itseään uskovaisena, niin onko seuraavilla jakeilla hänelle mitään merkitystä?
Kirkkoraamattu -38 ja-92
2 Kor. 6
14. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
"14 Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? 15 Voivatko Kristus ja Beliar* olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?"
Te joille tulee kiire kirjoitella että tämä on jo toista kertaa framilla, muistutan, että täällä tuskin on montakaan aloitusta jotka ovat ihan uutta asiaa.
JP:n puuttuva
35
1147
Vastaukset
Miten minusta tuntuu ettei esittämäsi asia kiinnosta sinua aidosti pätkän vertaa, vaan haluat "piestä entistä uskonveljeäsi"? Jos asia todella kiinnostaisi, voisin kuvitella sinun ottavan yhteyttä henkilöön henkilökohtaisesti. Näin täällä todellisuudessa ainakin toimitaan silloin kun siihen on mahdollisuus.
Toinen asia, mikä nousee aloituksestasi esiin liittyy syytökseen valikoivasta raamatunlukemisesta. Tuollainen syytös on jehovantodistajalta melko huvittava. Jehovantodistajien kun on jätettävä jokainen jae raamatusta sisäistämättä, joissa kerrotaan ennustelevien tahojen asemasta jumalan silmissä. Esimerkkejä riittäisi varmasti useampiakin, mutta tuo on eräs keskeisimmistä.
Mitä mieltä olet, löytyykö raamatusta paikkoja, joiden mukaan oma tapasi tuomita ihmisiä voisi olla kyseenalaista? Vai harppailetko moisten kohtien yli? Sama koskee vt-seuraa ja sen tuomitsemishalukkuutta.- yksi lisää.
En huomannut mitään otetta tähän esittämääni paikkaan. Onhan se tietty hieman kiusallinen siltä kantilta jos pitää selitellä että raamatussa ei puhuta mitään karttamisesta.
Tähän kohtaa saa reippaasti ottaa kantaa ja kertoa miksi siinä ei lue kuten näyttäisi kirkkoraamatun mukaan lukevan. Vai onko peräti käännös väärä? yksi lisää. kirjoitti:
En huomannut mitään otetta tähän esittämääni paikkaan. Onhan se tietty hieman kiusallinen siltä kantilta jos pitää selitellä että raamatussa ei puhuta mitään karttamisesta.
Tähän kohtaa saa reippaasti ottaa kantaa ja kertoa miksi siinä ei lue kuten näyttäisi kirkkoraamatun mukaan lukevan. Vai onko peräti käännös väärä?>>Tähän kohtaa saa reippaasti ottaa kantaa ja kertoa miksi siinä ei lue kuten näyttäisi kirkkoraamatun mukaan lukevan.
Näinhän se näyttää aina kerta toisensa jälkeen menevän; omat paikat syynätään tarkkaan, mutta omien käsityksiensä kannalta kyseenalaiset raamatunpaikat jätetään käsittelemättä. Taitaa taas olla se hirsi omassa silmässä kun kaverin roskaa pitää osoitella.
- Syneus(m)
Kukahan kirjoitti aikaisemmin Meilosta Mielona?
- ............
Minä varmaan. En oikein koskaan muista mikä sen pitäisi olla. On se saattannut toisinkin tulla kirjoitetuksi, vaikka vahingossa.
- Arskavain
Lainaamissasi raamatunpaikoissa olisi hyvä ymmärtää asiayhteys. Kenelle sanat kirjoitettiin? Miksi?
Voin toki keskustella enemmänkin jakeista, joita mainitsit... Yleensäkin kannattaakao olla niin ehdoton näkemyksestä, jonka olet kerran oppinut? Tiedämme entuudestaan, että monet "totuudet" ovat osottautuneet vääriksi historian kuluessa, kuten sukupolvioppi.
Eikö kannattaisi pikemminkin pohtia asioita täysin avoimesti? Tosin on hienoa, että haluat vastauksia ymmärryskykysi mukaan, mutta luehan alla oleva kirjoitus siitä, miten Jehovan todistajista erottaminen voidaan myös ymmärtää...
ONKO JEHOVAN TODISTAJISTA EROTTAMINEN RAAMATULLINEN MENETTELYTAPA ?
Jehovan todistajat erottavat vuosittain yli 40 000 jäsentään. Vartiotorni seura kehottaa järjestöönsä kuuluvia katkaisemaan kaikenlainen yhteydenpito ja seurustelu erotetun kanssa. Erotetulle tämä on valtava tragedia. Valitettavasti tällä on myös vaikutus perhesuhteisiin. Jotta ymmärtäisimme asian laajuuden, meidän täytyy tarkastella Jehovan todistajien sosiaalista käyttäytymistä. Monet jäsenet ovat kasvaneet järjestössä vanhempiensa mukana, eikä heillä ole kuin vähän jos ollenkaan ystäviä seurakunnan ulkopuolella. Jehovan todistajia kehotetaan välttämään läheisiä suhteita seurakuntaan kuulumattomien kanssa. Vartiotorni seura antaa ohjeet seuramme suhteen sekä ohjaa kuinka ymmärtää heitä ympäröivä maailma. Heidän kirjallisuudesta sekä puhujalavalta todistaja saa aina kuulla kuinka maailma on paha, ja ne ihmiset jotka eivät kuulu Jehovan todistajien seurakuntaan, tuhotaan pian harmagedonin taistelussa. Viranomaiset ovat Saatanan vallassa ja ainoastaan Jehovan todistajilla on tosi rakkaus ja ystävyys. Näin ollen ei ole liioiteltua sanoa, että Jehovan todistajat elävät suljetussa maailmassaan. Seurakuntaan kuuluvat ovat vapaa-aikanaan kanssakäymisissä lähes yksiomaan toistensa kanssa ja ympäröivää maailmaa pidetään pahana ja uhkaavana.
Jehovan todistajalle seurakunnasta erottaminen merkitsee, että kaikki seurakuntaan kuuluvat ystävät hylkäävät hänet. Lähimmät ystävät eivät saa enää edes sanoa erotetulle "hei". 15.huhtikuun 1988 Vartiotorni (s 26) kertoo esimerkillisen Jehovan todistajan suhtautumisen erotettuun sisareensa, ja kuinka hän katkaisi kaikki suhteensa sisareensa.
Vartiotorni seuran mielestä erotetun kovalla kohtelulla on raamatun tuki. Katsotaanpa lähemmin mitä 1 Kor 5 : 11 Uuden Maailman (UM) käännös, johon he tukeutuvat, sanoo:" Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa."
Ensinnäkin voimme panna merkille että teksti käsittelee "veljeksi" kutsuttua. Ohje koskee selvästi henkilöä, joka väittää kuuluvansa seurakuntaan. On siksi käsittämätöntä että raamatun jaetta sovelletaan henkilöön, joka vapaaehtoisesti jättää seurakunnan. Häntähän ei pidetä "veljenä" seurakunnassa.
Millaiset ihmiset jakeen mukaisesti pitää erottaa?
Haureellinen: Kyllä, Vartiotorni seura erottaa henkilön jos hänellä on avioliiton ulkopuolisia sukupuolisuhteita.
Ahne ihminen: Jehovan todistajat eivät erota ketään ahnetta ihmistä.
Epäjumalanpalvelija: Vartiotorni seura antaa ymmärtää että materialismi, Jonkin järjestön palvonta jne. ovat epäjumalanpalvelusta. Jehovan todistajat eivät erota materialistia henkilöitä.
Herjaaja: Tässä yhteydessä kohtaa sovelletaan niihin, jotka herjaavat Jumalaa tai Kristusta. Lienee hyvin epätavallista, että joku erotettaisiin tämän vuoksi.
Juoppo: Jehovan todistajat ovat hyvin suvaitsevaisia alkoholin käytön suhteen. Jos alkoholin väärinkäyttö ei ole yhteisön yleisessä tiedossa, välttävät Jehovan todistajat erottamasta henkilöä. Vartiotorni seuran entinen presidentti J. F. Rutherford kärsi alkoholiongelmasta, ja esiintyi useissa tilaisuuksissa humaltuneena. Häntä ei koskaan erotettu tämän vuoksi.
Kiristäjä: Kiristäjät erotetaan. Usein Jehovan todistaja nuoret kiristävät toisiaan näin: "Jos kerrot minusta sen ja sen vanhimmille niin puolestani paljastan sinusta sen".
Näin vanhimmat eivät saa koskaan tietää mitä nuorten keskuudessa oikeasti tapahtuu.( Soveltuu
tietysti muihinkin kuin nuoriin todistajiin, tämän tiedän omasta kokemuksesta). Sen sijaan Vartiotorni seura erottaa jäseniään monista muista syistä joita ei mainita 1 Kor 5 : 11 ssa kuten:
1. Ottaa verta. Vaikka oman lapsen henki olisi kyseessä.
2. Seurustelee erotetun henkilön kanssa.
3. Jos ei usko, että Vartiotorni on ainoa kanava jota Jumala käyttää.
4. Lukee tai omaa kirjallisuutta, jotka ovat entisten Jehovan todistajien kirjoittamia.
5. Osallistuu muiden uskontojen Jumalanpalvelukseen.
6. Viettää syntymäpäiviä tai "pakanallisiksi" katsomiaan juhlapäiviä.
7. Tutkii raamattua ilman Vartiotorni seuran ohjausta, koska kyseenalaistaa "ainoan oikean
kanavan".
8. Menee armeijaan.
9. Polttaa tai käyttää tupakka tuotteita.
10. Käy silloin tällöin kapakoissa tai baareissa ja käyttää siellä alkoholia.
11. Esintyy alkoholin vaikutuksen alaisena yleisellä paikalla ja käyttäytyy häiritsevästi.
12. Jos henkilö masturboi toistuvasti.
Syitä erottamiseen on muitakin, yllä niistä muutamia. Vartiotorni seura käyttää raamatunkohtaa tavalla, joka korostaa omaa auktoriteettiaan ja on tehokas ase liikkeen sisällä erinlailla ajattelevia kohtaan. Miten sitten raamatunkohdan sisältö tulisi ymmärtää?
MIEHEN EROTTAMINEN KORINTTISSA
Edellä olevan kirjoituksen mukaisesti näemme että Vartiotorni soveltaa 1 Kor 5 : 9-11 kohtaa hyvin erikoisella tavalla. Tiettyjä Paavalin mainitsemia tekoja ei sovelleta jotka olisivat syynä erottamiseen, toisaalta monia erotetaan muista syistä, joita ei kohdassa mainita.
Uudesta Testamentista käy esille, että muinaisessa seurakunnassakin erotettiin. Tämä käy ilmi yllä olevasta raamatunkohdasta. Tärkein kysymys onkin; mitä erottaminen merkitsee erotetulle ja hänen perheelleen? Onko Vartiotornin äärimmäinen käytäntö erotettuja kohtaan raamatulla perusteltavissa? Ennenkuin vastaamme kysymykseen, voi olla mielenkiintoista lukea erään miehen erottamisesta Korinttissa.
Vartiotornin mukaan 1 Korinttilais kirje kirjoitettiin noin vuonna 55 ja 2 Korinttilaisten kirje loppu kesällä tai alku syksystä 55 ya ( Koko raamattu Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen ). Tämä tarkoittaa sitä, että 2 Korinttilaisten kirje kirjoitettiin vain muutamaa kuukautta myöhemmin kuin ensimmäinen kirje. Mitä Paavali sanoo toisessa kirjeessään erotetusta miehestä?
" Tämä enemmistön antama nuhde on riittävä sellaiselle miehelle, niin että teidän päinvastoin tulisi nyt huomaavaisesti antaa anteeksi ja lohduttaa häntä, jottei sellaisen miehen liiallinen murhe vain nielaisisi häntä. Siksi kehotan teitä vahvistamaan rakkautenne häneen. " ( 2. Kor 2 : 6-8 ) UM
Huomaa, että mies tulisi ottaa uudelleen mukaan jo hyvin lyhyen jälkeen. Vartiotorni seuran käytäntö 1 vuosi vähintään erotettuna tai rajoitusten alaisena on vailla raamatullista pohjaa. Ne jotka ovat olleet erotettuna tietävät, että näitä muut pitävät "toisen luokan" todistajina. He eivät saa aktiivisesti ottaa osaa kokouksiin. Heidän pitää olla hiljaa seurakunnassa. Jälkikäteen näitä rajoituksia poistetaan. Paavali ei mainitse mitään sellaista. Sen sijaan hän kehottaa "vahvistamaan rakkautenne häneen". Paavali sanoo, että "tämä enemmistön antama nuhde on riittävä sellaiselle miehelle". Enemmistö piti siis miestä erotettuna, joka puolestaan osoittaa etteivät kaikki tehneet niin.Paavali ei kuitenkaan uhkaile erottamisella niitä jotka eivät pitäneet miestä erotettuna. Hän ei ojenna heitä millään tavoin. Miksi Vartiotorni ei ikinä kommentoi kyseistä kohtaa raamatussa? Se on helppo ymmärtää.
Mitä erottaminen merkitsi alkuseurakunnassa?
1 Kor 5 : 11 Paavali kirjoittaa: "Älkää edes syökö sellaisen kanssa". Ymmärtääksemme tämän, meidän täytyy tietää miten alkuseurakunnissa toimittiin, ja ottaa tekstiyhteys huomioon. Useissa raamatun kohdissa puhutaan "rakkauden aterioista", joita kristityillä oli. Nämä ateriat olivat ilmeisesti osa heidän palvontaa. Tarkoittiko Paavali näitä aterioita vai syömistä yleisessä mielessä? Miten lieneekin, mutta mielenkiintoista on, miten Paavali 1 Kor 11 : 17 -22 puhuu seurakunnan yhteisistä aterioista.
Uuden Testamentin puolella on muitakin kohtia, jotka kertovat miten meidän tulee suhtautua erotettuihin esim. 2 Tess 3 : 14, 15. Jos joku ei toiminut vaaditulla tavalla niin pitikö hänet asettaa kaiken ulkopuolelle? Jae 15 sanoo: "Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa yhä häntä vakavasti niin kuin veljeä".
Vartiotorni seura ei sovella tätä kohtaa erotettujen kohtelemisessa, vaan tarkoittavat että ilmausta "hänet asetetaan ulkopuolelle" - tai kuten Vartiotorni seuran oma Uuden maailman käännös ilmaisee "lakatkaa seurustelemasta hänen kanssaan"- tarkoittaa seurakunnan heikkoja yksilöitä, joita täytyy takkailla. Itseasiassa Vartiotorni seuran täytyy ottaa tällainen katsontakanta koska Paavali lisää: "Älkää pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa yhä häntä niin kuin veljeä". Sensijaan 1 Kor 5 : 11 ilmaisu "älkää olko tekemisissä hänen kanssaan" - tai kuten UM käännös sanoo "lakatkaa olemasta hänen seurassa" - tarkoittaa erotettua henkilöä, jonka kanssa ei saa olla missään tekemisissä. On mielenkiintoista panna merkille millaista ilmaisua kreikkalainen alkuteksti käyttää. Vertaamalla 1 kor 5 : 11 ja Tess 3 : 14 kohtia toisiinsa löydämme Vartiotornin omasta The Interlinear Translation seuraavaa:
1 Kor 5 : 11 ( UM) : " Lakatkaa olemasta sellaisen seurassa" kreikaksi ; mh sunanamignusgai.
2 Tess 3 : 14 (UM) : "Lakatkaa seurustelemasta hänen kanssaan" kreikaksi; mh sunanamignusgai.
Paavali käyttää siis samaa iolmaisua molemmissa raamatun jakeissa, kun hän neuvoo, miten toimia henkilön suhteen, joka on toiminut väärin. Siitä huolimatta Vartiotorni seura on valinnut tavan soveltaa samaa ilmaisua kahdella eri tavalla. Ensimmäisessä täydellistä erottamista, jolloin henkilölle ei saa sanoa edes "hei". Toisessa tapauksessa sama ilmaus tarkoittaa, että henkilöä tuli pitää edelleen veljenä.
Olemme tarkastelleet Vartiotorni seuran käytäntöä erotettujen suhteen ja kuinka se käyttää raamattua rakkaudettomalla tavalla erotettuja vastaan. Tarkastelemme vielä erästä raamatun tekstiä, jota Vartiotorni käyttää, nimittäin 2 Joh jakeet 10-11: " Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa":
Muutamaa jaetta aiemmin Johannes on puhunut "antikristuksista", ihmisistä jotka aiemmin olivat kristittyjä, mutta eivät enää "tunnusta Jeesuksen lihaan tulemista"( kts. myös 1 joh 2 : 18 - 23 ). Kun Johannes kirjoiiti tämän, niin monet sellaiset henkilöt olivat toimeliaita, ja etsivät kristittyjä yrittäen vaikuttaa heihin. Jos sellainen henkilö tulee luoksenne, Johannes kirjoittaa; "älkää ottako häntä kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä" ( 2 Joh jae 10). Koska kristilliset kokoukset pidettiin yksityisasunnoissa, ei ollut sopivaa että sellainen "antikristus" olisi tervetullut sinne levittämään oppejaan. Johannes puhuu sellaisista siis, jotka olivat olleet kristittyjä mutta hylänneet Jeesuksen Kristuksena sekä levittivät aktiivisesti tätä eksyttävää tietoa. Olisi virheellistä soveltaa tätä Johanneksen kehoitusta kristittyihin, jotka ovat hairahtuneet, alkaneet epäillä jotakin kohtaa tai tulkintaa, mutta jotka uskovat Jeesukseen. 2 Joh jakeet 10 - 11 täytyy nähdä sopusoinnussa muiden raamatun tekstien kanssa, jotka kertovat miten kohtelemme väärin tehnyttä veljeämme. Tärkein kysymyksemme onkin:
Miten Jeesus suhtautui väärintekijöihin? Luetaanpa Matt 18 : 15 - 17: "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä jokainenasia on vahvistettavakahden tai kolmen todistajan sanalla. Ellei hän kuuntele heitäkään, olmoita seurakunnalle. Jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin."
Jeesuksen mukaan väärintekijä piti viedä seurakunnan eteen vasta sitten, jos ei kuullut veljeään. Pane merkille , että väärintekijä asetettaisiin koko seurakunnan eteen, ei johonkin salaiseen, yksityiseen tuomioistuimen eteen, joka koostuisi tietyistä "vanhimmista". Jos väärintekijä ei kuuntelisi seurakuntaakaan, häntä pidettäisiin kuin "pakanana ja publikaanina" ( UM "kansakuntien ihminen ja veronkantaja"). Miten näitä sitten kohdeltiin? On tunnettua, että tiettyjen ryhmien fariseukset eivät olleet missään tekemisissä veronkantajien tai ei-juutalaisten kanssa. Veronkantajat olivat usein juutalaisia, jotka olivat Rooman miehitysmahdin palkkaamia. Näitä juutalaiset pitivät pettureina ja ei-juutalaisina. Mitä Jeesus sitten teki? Voimme lukea monesta kohtaa uuttatestamenttia, ettei Jeesus vältellyt veronkantajia ja syntisiä. Yksi monista kohdista on Matt 9 : 10-13: "Jeesus oli sitten aterialla hänen kodissaan. Sinne tuli myös useita publikaaneja ja muita syntisiä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.Tämän nähdessään fariseukset sanoivat Jeesuksen opetuslapsille: "Kuinka teidän opettajanne syö yhdessä publikaanien ja syntisten kanssa!". Jeesus kuuli sen ja sanoi: "Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Menkää ja tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa: Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä".
Vastakohtana fariseuksille, Jeesus puhui sekä opetti myös ei-juutalaisia. Eräänä esimerkkinä on kertomus Johanneksen 4;ssä luvussa, kun Jeesus puhuu Samarialaisen naisen kanssa. Juutalaiset hakveksivat Samarialaisia ja on kiinostavaa kun Jeesus kertoi todellisesta lähimmäisestä esimerkkinä "laupias samarialainen" ( Luuk 10 ).
On siksi hämmästyttävää, kun Vartiotorniseura kohtelee jotain kuin "kansakuntien ihmistä" tai "veronkantajaa", ja siten seuraa fariseusten esimerkkiä ja jättää Jeesuksen esimerkin huomioimatta. Jehovan todistajien ja Vartiotorni seuran kohtelu erotettuja todistajia kohtaan on rikos kristillistä rakkauden sanomaa kohtaan sekä rikos ihmisoikeuksia vastaan. Jehovan todistajat rikkovat YK:n julistusta ihmisoikeuksissa. Josta voimme lukea mm. seuraavaa:
ARTIKLA 19 : Jokaisella on okieus mielipiteen ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoa kaikkien tiedotusvälineiden kautta.
Jos Jehovan todistaja kyseenalaistaisi sen johdon, tai kritisoisi Vartiotorni järjestöä kohtaan, erotettaisiin hänet välittömästi. Joissakin tapauksissa riittää jos omaa Vartiotorni seuraa kritisoivaa kirjallisuutta. Jehovan todistajilla ei ole keskuudessaan mielipide- ja sananvapautta.
ARTIKLA 6 : Jokaisella ihmisellä on kaikkialla oikeus siihen, että hänet henkilönä tunnustetaan lain edessä
ARTIKLA 7 : Kaikki ovat tasavertaisia lain edessä jaoikeutetut erotuksetta yhtälaiseen lain suojaan. Kaikilla on oikeus tasavetaiseen suojaan tätä julistusta loukkaavaa syrjintää vastaan sekä kaikkeen sellaiseen syrjintään tähtäävää yllytystä vastaan.
Jehovan todistajat suhtautuvat erotettuihin, kuin näitä ei olisi olemassa, eikä häntä saa tervehtiä tai olla tekemisissä hänen kanssa.
ARTIKLA 30 : Mitään tässä julistuksessa ei saa tulkita niin, että valtio, ryhmä tai yksityinen henkilö voi sen perusteella katsoa oikeudekseen tehdä sellaista, mikä voisi hävittää tässä määriteltyjä oikeuksia tai vapauksia.
On nurinkurista, että juuri Jehovan todistajat ovat monissa maissa taistelleet sananvapauden puolesta. Ja toistuvasti he ovat vedonneet tuomioistuimiin uskontonsa ja YK : n julistaman sananvapauden puolesta, kun heidät on joltakin taholta kyseenalaistettu. Mutta juuri he itse rikkovat niitä kohtia, joita he muilta peräänkuuluttavat.- .........
Niin muistelinkin että tarjoilemassasi pläjäyksessä ei koskettu tikullakaan tuohon jakeeseen. Ymmärrän kyllä miksi muutama kohta pitää jättää pois.
Laitampa tästä toisenkin.
Room.16 Kirkkoraamatun mukaan
"17 Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. PYSYKÄÄ HEISTÄ EROSSA. 18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet."
"PYSYKÄÄ HEISTÄ EROSSA" - esillä
......... kirjoitti:
Niin muistelinkin että tarjoilemassasi pläjäyksessä ei koskettu tikullakaan tuohon jakeeseen. Ymmärrän kyllä miksi muutama kohta pitää jättää pois.
Laitampa tästä toisenkin.
Room.16 Kirkkoraamatun mukaan
"17 Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. PYSYKÄÄ HEISTÄ EROSSA. 18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet."
"PYSYKÄÄ HEISTÄ EROSSA"*eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa*
taas tuo maha, miten sitä palvotaan, viimeksi ei kukaan osannut selittää - Arskavain
......... kirjoitti:
Niin muistelinkin että tarjoilemassasi pläjäyksessä ei koskettu tikullakaan tuohon jakeeseen. Ymmärrän kyllä miksi muutama kohta pitää jättää pois.
Laitampa tästä toisenkin.
Room.16 Kirkkoraamatun mukaan
"17 Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. PYSYKÄÄ HEISTÄ EROSSA. 18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet."
"PYSYKÄÄ HEISTÄ EROSSA"Esille ottamasi jakeet käsittelevät kristillysyyden alkuaikoja, jolloin pakanaopetukset ja pakanajumalat sotkivat Jeesuksen/Paavalin opettamaa kristillisyyttä.
kun nykyään monet tunnustavat Jeesuksen aseman - ei sitä tulisi sekottaa räikeään epäjumalan palvontaan ensimmäisellä vuosisadalla kun kristityiksi alkaneet halusivat sovittaa "Kristuksen ja Belialin yhteen".
Tosin jos seuraamme Jehovan todistajien historiaakin niin se sisältää asioita, jotka voitaisiin leimata suoraan epäjumalan palvelemiseksi, kuten Russelin pyramidilaskelmat, käännökseensä käytetyn tunnetun spiritsmin harjoittajan apua (UM). Olet niinikään tietoinen syntymäpäivien ja joulun viettotavoista Brooklynissä - pakanallisia tapoja on ollut ja on yhä Jehovan todistajien keskuudessa. Vertaa Artemis jumalan tunnusta ja vartiotorni logoa!
Asioita kun katsotaan pikkutarkasti, niin huomaamme pakanallisia - epäjumalille ominaisia palvontatapoja niin Jehovan todistajien kekuudessa kuin muuallakin... Mikä on sitten asioiden pointti?
Seuraava kirjoitus avartaa näkemystämme:
Ovatko erinlaisten tapojen ja pyhäpäivien vietto vahigollisia Jumalan mielestä pakanallisen alkuperänsä vuoksi? Onko jokin epäuhdasta ja väärää palvontaa, koska sillä on pakanallinen alkuperä?
Vartiotorniseuran ja joidenkin muiden uskonnollisten järjestöjen mielestä useimmat pyhäpäiven ja perinteiden, kuten joulun, pääsiäisen, syntymäpäivien jne. vietto on väärin, koska niillä on pakanallinen alkuperä. Koska monilla pyhäpäivillä ja perinteillä on joko epäraamatullinen tai pakanallinen alkuperä, uskotaan, että "koskemalla tällaiseen epäpuhtauteen", otetaaan osaa epäjumalan palvelukseen, joka kauhistuttaa Jumalaa ja "yllyttää hänet mustasukkaisuuteen" . Mutta onko se todella "ieistymistä yhteen epäuskoisten kanssa?" Tarkoittavatko Paavalin sanat, että meidän tulisi kieltäytyä viettämästä joulua, syntymäpäiviä ja muita harmittomia tapoja, kun hän kirjoitti; "Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias. (2 Kor 6:14-18; 5 Mos. 32:16)
Kukaan ei kiellä, etteivätkö joulu, syntymäpäivät, ja nykyinen pääsiäisen vietto (kaniineineen ja munineen jne.), uusivuosi ja muut pyhät ja tapahtumat ole suoraan pakanallista alkuperää. Syntymäpäivien vietto muinoin astrologian harjoittamiseen yhdistettynä tuomitaan raamatussa. Joulukuuset, misteli ja 25 joulukuuta juontuu osittain tai kokonaan pakanallisista uskonnoista, kuten Mithra jumalan ja viikon pituisen Saturnus juhlasta muinaisessa Rooman valtakunnassa. Onko sellaista alkuperää olevien tapoken vietto ja niihin osallistuminen yksilönä epäjumalan palvelusta, joka suututtaa Jumalan? Syyllistyykö sellainen "saastaisen koskemiseen?" (Tuomarienkirja 2:13; 1 Sam 7:3; 5 Mos.18:10-12; Dan 4:7)
Paavalin sanat 2 Kor. 6:14-18 :ssa : "Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias" olivat yhdistelmä lainauksia Jesaja 52:11; Jer. 51:45; 2 Mos.23:32,33; 5 Mos.7:3. kohdista, joissa käsitellään suoranaista epäjumalan palvontaa, joka menee Jumalan rakkautta ja armoa vastaan, "iestymällä" epäjumalan palvojan kanssa avioliittoon, joilla oli vahigollinen ja moraaliton vaikutus lisänä.
Ne eivät olleet sovellettavissa Mooseksen lakia noudattaviin israelilaisiin, joilla oli pakanallisa tapoja, jotka eivät olleet vahingollisia. Ne eivät myöskään sovellu harmittomiin moderneihin tapoihin ja pyhänviettoihin, joilla on pakanallinen alkuperä. Tulkitessamme Paavalin sanat soveltuviksi jokaisen pakanallista alkuperää olevan tavan kieltämiseksi ainiaaksi, on kristillisyyden perusteeman, "rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, jonka varassa ovat laki ja profeetat", väärin ymmärtämistä. ä(Matt. 22:34-40; 7:12)
Toisaalta, kun pakanallisen tavan vietto oli suoraan vahingollinen toisille tai oli suoranaista muiden jumalien palvontaa vahingollisuudellaan, moraalittomuudellaan ja itsekkyydellään, oli se ristiriidassa Mooseksen lain, ja kristillisen rakkauden lain kanssa, ja siksi myös vastoin Jumalaa. Esimerkiksi; monet israelilaiset seurasivat väärää jumalaa Molekia ja uhrasivat lapsiaan polttamalla heitä tulessa, mielyyttäkseen Molekia. Tällainen meni yli kaiken juhlien viettämisen, ja oli inhottavaa ja ristiriidassa Jumalan lain kanssa. Sellainen suututti Jumalaa ja aiheutti hänen rangaistuksen.Oliko pakanallinen alkuperä itse ongelma?
Kun Mooses nousi Siinain vuorelle hakeakseen kivitaulujen kymmenen käskyä. Kun hän laskeutui, niin hän näki heprealaisten ottavan osaa egyptiläiseen juhlintaan. Jumala suuttui tästä ja rankaisi heitä. Mutta vain siksikö, että he lauloivat ja tanssivat egyptiläisen pakanallisen tavan mukaan? Selvästi ei, vaan he menivät paljon pitemmälle. Heiltä puuttui arvostus täysin Jumalan ihmeelliseen pelastamiseen Punaisella merellä sekä suoranainen kultaisen vasikan palvonta, joka oli yhteydessä itsekkääseen ja moraalittomiin tapoihin. Mietihän uudelleen oliko Jumalan vihastumisen syynä syynä vahingolliset tavat vai ainoastaan se, että juhliminen oli pakanallista egyptiläistä alkuperää?
Toisen kunigasten kirjan 17 luvun mukaan (UM) Assyrian kunigas kansoitti Samariaa monilla kansolla. jotka "eivät pelänneet Jehovaa" vaan seurasivat "maansa Jumalaa". "Siksi hän on lähettänyt leijonia, jotka tappavat heitä". Assyrian kunigas lähetti maanpaossa olevan Jehovan papin, opeettaakseen samarialaisille tosi uskoa heprealsiten Jumalaan Jehovaan. Tuloksen oli, että ihmiset "pelkäsivät Jehovaa", mutta palvoivat todellisuudessa niiden jumalia, jotka olivat ajaneet heidät maanpakoon, josta seurauksena Jumalan viha.
Voidaanko kaiken edellisen perusteella väittää soveltuvan tämän päivän ihmiseen, joka väittää palvovansa tosi Jumalaa, mutta viettää sellaisia päiviä ja tapoja, joilla on pakanallinen alkuperä? Voidaanko sellaisten ihmisten sanovan "pelkäävän Jehovaa", mutta seuraavat aiempaa uskontoaan? Onko se sitä, mitä tapahtui samarialaisten tapauksessa Toisessa Kunigasten kirjassa? Ei vaan Toinen Kunigasten kirja osoittaa, että samarialaiset ottivat suoranaisesti osaa "hakattujen kivien palvontaan, vastoin Jumalan lakia. He harjoittivat palvonnassaan moraalittomuutta ja uhrasivat lapsiaan tulessa Adrammelekin ja Anammelekin ja Sefarvajimin jumalille."
Varmaa oli, jos samarialaiset osoittaisivat rakkaudellista käytöstä, niin he olivat harmoniassa "maan Jumalan" Jehovan (Jahven) kanssa. Hyväksymyksen menetys ei johtunut yksinomaan pakanallisesta alkuperää olevasta tavasta, vaan ihottavasta vahingollisista ja moraalittomista tavoista. (2 Ku. 17:24-41)
"The Encyclopedia of The Jewish Religion" sanoo sivulla 198: "Profeetat käyttivät aseinaan kieltoja, ilmiantoja ja sarkasmia, jotka suuntautuivat epäjumalien palvojiin.joita seurasi moraalinen ja henkinen rappio, ihmisuhrit, salatiede, magia, noituus jne." (vapaa käännös) Tämä osoittaaa, että syynä Jumalan vihaan eivät olleet pakanallista alkuperää olevat tavat, vaan itse käytetyt pahat tavat ja teot palvonnassa, jotka olivat vahingolisia. Jumalan palvelijat noudattivat pakanallisia perinteitä.
Balsamointi
Pisimmälle balsamointitaidon veivät egyptiläiset, jossa kuolemaa koskevat kultit olivat uskonnon kantava voima. Ihmiset toivoivat elävänsä ikuisesti kuolemanjumalan Osiriksen valtakunnassa, Koska uskottiin sielun kuolemattomuuteen, niin haluttiin säilyttää ruumis sielun asuisijana.
Egyptiläisten mukaan ruumis haluttiin säilyttää tulevaisuuden kulkuneuvona, sillä heidän mukaan ruumis oli sielun täydellinen jumalallinen ilmentymä, täydellinen kokonaisuus. He uskoivat, että pääsylippu parempaan riippui useista aspekteista, joihin sisältyi ruumiin valmistaminen seremonioin ja siitä kuinka kuollut oli elänyt vapaana pahuudesta.
Symbolinen "tasapaino", jossa menehtyneen sydän vastasi höyhentä. Jos menehtynyt olisi tasapainossa, niin menehtyneen toive korkeammasta olemassaolosta säilyisi.
Heprealaisissa ja kristillisissä kirjoituksissa viitataan heidän tapaan suhtautua näihin arvoihin, miten käsiteltiin ruumiita. Kuten Josef, Jumalan palvelijakin noudatti suoranaisesti tätä pakanallista tapaa balsamoida ruumis. 1 Mos. 49:33 - 50:3 UM kertoo: " Näin Jaakob päätti käskyjen antamisen pojilleen. Sitten hän veti jalkansa lepovuoteelle ja hengähti viimeisen hengähdyksensä, ja hänet otettiin kansansa luo.
Silloin Joosef vaipui isänsä kasvoja vasten ja itki hänen yllään ja suuteli häntä. Sen jälkeen Joosef käski palvelijoitaan, lääkäreitä, palsamoimaan hänen isänsä. Niin lääkärit palsamoivat Israelin, ja he käyttivät täydet neljäkymmentä päivää häntä varten, sillä näin monta päivää he tavallisesti käyttävät palsamointiin, ja egyptiläiset itkivät häntä seitsemänkymmentä päivää."
Muumiointi.
"TheTorah: en modern kommentar" mukaan muumioinnin tarkoitus oli säilyttää ruumis, jonka avulla sielu voisi tehdä uuden matkan. Ruumis käsiteltäisiin yrteillä, pestäisiin, käärittäisiin liinoihin ja asetettaisiin vuoren luolaan.
Raamattu viittaa Kaananin maan luoliin, joissa Aabrahamin, Saaran, Iisakin ja hänen vaimonsa Rebekan, Jaakobin ja hänen vaimonsa Lean käsiteltyjen pyhien ruumiiden säilytyspaikaksi. Toora mainitsee Joosefin kuolemasta seuraavaa: "Josef kuoli sadankymmenen vuoden iässä; ja hänet balsamoitiin ja laitettiin arkkuun Egtptissä." Israelin kunigas Aasa, laitettiin sängylle "joka oltiin täytetty balsamiölyllä ja erilaisilla voiteilla, sekoitettuna erikoisvalmistetuilla voiteilla." (2 Aikak. 16: 14 UM) Tässä näemme selvästi, että Jumalan tosi palvelijat, hyvässä asemassa, noudattivat uskonnollisia pakanallista alkuperää olevia tapoja, ilman Jumalan vihastusta. Se osoittaa kertaalleen, että pakanallisella tavalla käsitellä ruumis erilaisilla mausteilla, ja haudata ne luoliin, ei ollut Jumalalle epämieluisaa, eikä sillä ollut mitään merkitystä tosi Jumalalle.(1 Mos. 23:11,17,19,20; 25:9; 49:29,30; 50:13)
Kirjoitusten mukaan Jeesuksen ruumis käsiteltiin laajalle hyväksytyn egyptiläisen tavan mukaan, joka oli alkuperältään ainoastaan uskonnollinen ja pakanallinen tapa. Johannes kuvaa evakeliumissaan Jeesuksen ruumiin valmistelua seuraavasti: "Nikodemuskin, mies joka oli tullut hänen luokseen ensimmäisen kerran yöllä, tuli ja toi käärön mirhaa ja aaloeta, yli kolmekymmentä kiloa. Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja sitoivat sen tuoksuyrttien kanssa käärinliinoihin, niin kuin juutalaisilla on tapana hautaaminen valmistella. Sillä paikalla, jossa hänet oli pantu paaluun, oli muuten puutarha ja puutarhassa uusi muistohauta, johon ei ollut vielä koskaan pantu ketään. Sinne he siis juutalaisten valmistuspäivän takia panivat Jeesuksen, koska se muistohauta oli lähellä." ä(Joh. 19:39-42 UM) Tästä voidaan vetää johtopäätös, että Jeesuksen ruumiin valmistamisella oli samankaltaisuuksia Egyptiläisen pakanallisen muumionti tavan kanssa. (Markus 16:1; Luk. 23:56; 24:1) Selvää oli, että tämän laajalle levinnyt vanha hyväksytty pakanallinen erikoisuus, jota käytettiin Jeesuksen ruumiseen, ei ollut millään tavalla epämieluinen Jumalalle.
Toisaalta, Jeesus herätettiin kolme päivää myöhemmin ja korotettiin "ylivertaiseen asemaan" ja "istuu Jumalan oikealla puolella". "Jeesus antoi esimerkin, että seuraatte hänen jalanjälkiä." Kristittyinä meidän pittää "Ottaa....Jumala esikuvaksi, rakastetuksi lapsekseen." ja jatkaa vaeltamista rakkaudessa, samoin kuten Kristus rakasti sinua. Jumala näytti myös hyväksyntänsä Kristilliselle seurakunnalle, vuodatti pyhän henkensä heille Helluntaina 33 jkr ja teki meille esimerkin jäljiteltäväksi.
Kuten Paavali kirjoitti; "Olkaa minun jäljittelijöitä, kuten minä olen Kristuksen jäljittelijä". Tällä ei tarkoiteta sitä, että meidän täityy kääriä kuollut masutettu ruumis liinoihin. Ei niin, mutta se osoittaa, että niin kauan kuin pakanalliset juhlat ja niiden vietto ei sisällä vahigollisia moraalittomia tekoja, eikä ole suoranaista muiden jumalten palvontaa, ne eivät ole Jumalan silmissä väärin. (1 Piet. 2:21; Ef. 5:1,2; 1 Kor 11:1; 1 Piet. 1:3; Hep. 1:2,8,12; 10:13)
Chanukka
Jeesuksen eläessä vietettiin Chanukkaa tai "vihkimisjuhlaa, juutalaisten vihkimis muistojuhlaa" (Joh. 10:22). Vaikka juhla ei ole alkuperältään pakanallinen, niin missään Heprealaisissa kirjoituksissa ei ole käskyä viettää Chanukkaa. Sensijaan Apokryftisissä kirjoituksissa on. On mielenkiintoista ettei Jeesus tuominnut tätä juhlan viettoa. Hän tuomitsi sensijaan omavanhurskaat, epäystävällisen käytöksen, lakisääteisyyden ja farisealaisen asenteen. Chanukan vietto ei ollut vahigollista, mutta juutalaisten uskonnollisten johtajien kansan kohtelu oli sensijaan vahigollista.
Juutalaiset viettävät yhä tätä "vihkimisjuhlaa" nimeltä Chanukka. Aihheen "Mackabeelaiset" alla äHarper's Bibel lexikon sanoo: "Juudaan loistokkaan johtajuuden vallitessa, joka oli alkanut sissisodalla ja laajeni täysimittaiseksi sodaksi, jolloin huomattavasti pienemmät Juudan sotavoimat voittivat huomattavasti vahvemmat Syyrialaiset armeijat. Muunmuassa Juudan merkittävin voitto oli Jerusalemin uudelleen valloitus (lukuunottamatta Akra linnake, joka jatkoi Syyrialaisten vastarintaa) ja temppelin valloitus, sen jälkeen kun alttari oli tuhottu ja uudelleen rakennettu. Ajankohta uudelleen valloitukselle, 25 Kislevkuuta vuonna 164 eKr. ja siitä vietettävän kahdeksan päivän juhlan vietto, on tullut kuuluisaksi joka vuotuisena Chanukkana tai "vihkimisjuhlana".(vapaa käännös)
Syntymäpäivät
Syntymäpäivistä puhuttaessa, sanotaan Jobin poikien viettäneen syntymäpäiviä säännöllisesti. Huomaa, mitä sanotaan Job 1: 4.5 ssä: "Ja hänen poikansa menivät ja laittoivat pidot kunkin talossa tämän omana päivänä, ja he lähettivät kutsumaan kolme sisartaan syömään ja juomaan kanssaan. Ja tapahtui, että kun pitopäivät olivat kiertäneet kierroksensa, Job tapansa mukaan lähetti viestin ja pyhitti heidät." (UM)
Mistä tiedämme, että "omana päivänänsä" tarkoitti syntymäpäiviä? Huomaa kolmannen luvun jakeet 1-3: "Tämän jälkeen Job avasi suunsa ja alkoi kirota päiväänsä. Sitten Job vastasi ja sanoi: "Kadotkoon se päivä, jona tulin syntyneeksi, niin myös se yö, jolloin joku sanoi: 'Voimakas mies on siinnyt!". Tästä syystä "World Eglish bible" kääntää Job 1: 4 seuraavasti: "His sons went and held a feast in the house of each one on his birthday; and they sent and called for their three sisters to eat and to drink with them." ("Birthday" suom. syntymäpäivä). Näissä tilaisuuksissa he söisivät ja joisivat hyvillä mielin. Kun syntymäpäiväjuhlat loppuivat joskus useammankin päivän päästä - Job kutsu lapsensa yhteen ja pyhittäisi heidät; nousisi aikaisin ja uhraisi polttouhrin kunkin lapsensa puolesta.
Raamatussa on myös mielenkiintoinen viittaus juhlan viettämiseen Aabrahamin ja Iisakin tapauksessa 1 Moos 21:8 ssa: "Niin lapsi kasvoi ja joutui vieroitettavaksi, ja Abraham laittoi Iisakin vieroituspäivänä suuret pidot". Eikö tätä voida verrata syntymäpäivän viettoon? Ehkä Aabrahamin ympärillä olevilla pakanakansoilla oli tapana juhlia päivää, jona heidän lapsensa vieroitettiin, sillä Aabrahamin Jumala ei kieltänyt tätä juhlaa, eikä hän pitänyt sen viettämistä Aabrahamille vahigollisena.
Pakanalliset nimet
Babylonian pakanallinen poliittinen viranomainen nimesi Danielin ja hänen kolme ystäväänsä pakanallista alkuperää olevat nimet, jotka he hyväksyivät. Tämä osoittaa, että yksittäisellä omallatunnolla on tärkein päättävä tekijä, eikä jokin uskonnollinen järjestö. Vielä tärkeämpää on, että heidän pakanalliset nimet eivät olleet Jumalasta väärin. Danielin nimi Beltesassar, juontuu epäjumalasta nimeltä Baal. Daniel ei kieltäytynyt kantamasta tätä nimeä, eikä se rienannut myöskään Jumalaa. Tarkoittiko se sitä, että Daniel tuki Baalin palvontaa kantamalla nimeä Beltesassar? Kokiko hän itsensä pakanalliseksi? " Koskiko hän saastuneeseen?" Oliko hän osa "Suurta Babylonia", ja "osallinen hänen synteihinsä?" Selvästi ei. (Daniel 1:6,7; 3:13-18; 4:19)
Rakkaus on lain täyttymys
"Yhdestä on yksi päivä toisen yläpuolella, toisesta on yksi päivä niin kuin kaikki muutkin; olkoon kukin omassa mielessään täysin varma". Ainoastaan käsky rakastaa Jumalaa ja lähimmäistämme, joka sisältää selvän moraalisuuden sanoman, muuten jokaisen täytyy henkilökohtaisesti käyttää omaa tervettä järkeään ja ymmärrystään ja olla "omassa mielessään täysin varma", mikä mielyttää Jumalaa ja mikä ei, kun kyseessä ovat monet omantunnon asiat raamatussa. Kaikki kristityt haluaisivat "ottaa tervetulleena vastaan sen henkilön, joka on heikko uskossaan" eikä olla "kompastukseksi". Epäoikeutettujen rajoitusten ja sääntöjen tekeminen oman omantunnon tai järjestön omantunnon vuoksi on samma kuin Jeesuksen sanat: "He sitovat kokoon raskaita kuormia ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa." Meidän tulisi "olla uuden liiton" palvelijoita, ei kirjoitetun lakikokoelman, vaan hengen, sillä kirjoitettu lakikokoelma tuomitsee kuolemaan, mutta henki tekee eläväksi".( Hepr. 5:14; 2 Kor. 3:6; Rom 14:1-3,5,13,20; Matt. 23:4)
Lain vaatimukset eivät kuulu Kristuksen jälittelemiseen. Mooseksen lain mukaan "tuotiin lahjoja että teurasuhreja uhreja. Nämä eivät kuitenkaan kykene tekemään pyhää palvelusta suorittavaa omaltatunnoltaan täydelliseksi, vaan ne koskevat ainoastaan ruokia ja juomia ja erilaisia kasteita. Ne olivat lihaa koskevia oikeudellisia vaatimuksia, ja ne määrättiin olemaan siihen määräaikaan saakka, jolloin asiat oikaistaan" Vain "Kristuksen veri" voisi puhdistaa omantuntomme, ei mikään lakiteksti . ( Hep. 9:9-10,14)
"Uusi liitto", jonka Jeesus perusti Jumalan ohjauksella opetuslastensa kanssa mekitsi, että "laki kirjotettaisiin sydämmeen" ,ei erilaisiin sääntöihin ja lakikokoelmiin teknillissstä merkityksistä eri tapojen taustalla ja juhlien viettämisestä. "Rakkaus on lain loppu". Rajoittamalla eri tapoja ja perinteitä vain siksi, että niillä on pakanallinen alkuperään on "lihaan kasomista" ja on kuolemaksi "henkeen katsominen" on puolestaan " elämäksi ja rauhaksi". Siksi kristityillä on "vapaus" osallistua pakanallista alkuperää oleviin juhliin niin kauan, kun ne eivät ole vahigollisia toisille, ovat rakkaudellisia, eivät "kompastuta" toisia, eivätkä ole suoranaisesti sidoksissa epäjumalan palvontaan moraalittomine tapoineen. (Jer. 31:31-33; Hepr. 8:10-11; Rom 13:10; 8:1-11; Gal.5:1; Miika 6:8; 1 Kor. 8:13)
Käsky, jota meidän täytyy seurata ei liity millään tavalla perinteisiin, pakanallista alkuperää olevien pyhäpäivien viettoon vaan siihen kuten apostoli Johannes ilmaisi Niinpä pyydän nyt..... sellaisena, joka ei kirjoita sinulle uutta käskyä, vaan sen, joka meillä on ollut alusta asti, että rakastamme toisiamme. Ja rakkaus merkitsee sitä, että vaellamme jatkuvasti hänen käskyjensä mukaan. Tämä on se käsky, niin kuin olette alusta asti kuulleet, että teidän tulee jatkuvasti vaeltaa siinä." ( 2 Joh 5,6)
JOS OPETTAISIT NÄKEMYKSIÄ, JOTKA OVAT VT- SEURALTA LÄHTÖISIN JOSSAKIN MUUSSA KRISTILLISEKSI TUNNUSTAUTUVASSA LAHKOSSA TAI USKONNOSSA - HE KOHDISTAISIVAT ROOM 16: 17 SINUUN.
OLETKO AJATELLUT, ETTÄ KAUTTA HISTORIAN VILPITTÖMÄT IHMISET OVAT OLLEETKIN VÄHEMMISTÖ, JOTA PANETELLAAN JUURI VAHVAN TOTUUDEN KAIPUUN TAKIA JA VARTIOTORNI OLISIKIN SORTUNUT POIS SIITÄ TOTUUDESTA, JOTA JOTKUT VILPITTÖMÄT ALUNPERIN HALUSIVAT ETSIÄ?
MITEN KRITEERIT VÄÄRÄSTÄ PROFEETASTA TULISI OTTAA? - .......
Arskavain kirjoitti:
Esille ottamasi jakeet käsittelevät kristillysyyden alkuaikoja, jolloin pakanaopetukset ja pakanajumalat sotkivat Jeesuksen/Paavalin opettamaa kristillisyyttä.
kun nykyään monet tunnustavat Jeesuksen aseman - ei sitä tulisi sekottaa räikeään epäjumalan palvontaan ensimmäisellä vuosisadalla kun kristityiksi alkaneet halusivat sovittaa "Kristuksen ja Belialin yhteen".
Tosin jos seuraamme Jehovan todistajien historiaakin niin se sisältää asioita, jotka voitaisiin leimata suoraan epäjumalan palvelemiseksi, kuten Russelin pyramidilaskelmat, käännökseensä käytetyn tunnetun spiritsmin harjoittajan apua (UM). Olet niinikään tietoinen syntymäpäivien ja joulun viettotavoista Brooklynissä - pakanallisia tapoja on ollut ja on yhä Jehovan todistajien keskuudessa. Vertaa Artemis jumalan tunnusta ja vartiotorni logoa!
Asioita kun katsotaan pikkutarkasti, niin huomaamme pakanallisia - epäjumalille ominaisia palvontatapoja niin Jehovan todistajien kekuudessa kuin muuallakin... Mikä on sitten asioiden pointti?
Seuraava kirjoitus avartaa näkemystämme:
Ovatko erinlaisten tapojen ja pyhäpäivien vietto vahigollisia Jumalan mielestä pakanallisen alkuperänsä vuoksi? Onko jokin epäuhdasta ja väärää palvontaa, koska sillä on pakanallinen alkuperä?
Vartiotorniseuran ja joidenkin muiden uskonnollisten järjestöjen mielestä useimmat pyhäpäiven ja perinteiden, kuten joulun, pääsiäisen, syntymäpäivien jne. vietto on väärin, koska niillä on pakanallinen alkuperä. Koska monilla pyhäpäivillä ja perinteillä on joko epäraamatullinen tai pakanallinen alkuperä, uskotaan, että "koskemalla tällaiseen epäpuhtauteen", otetaaan osaa epäjumalan palvelukseen, joka kauhistuttaa Jumalaa ja "yllyttää hänet mustasukkaisuuteen" . Mutta onko se todella "ieistymistä yhteen epäuskoisten kanssa?" Tarkoittavatko Paavalin sanat, että meidän tulisi kieltäytyä viettämästä joulua, syntymäpäiviä ja muita harmittomia tapoja, kun hän kirjoitti; "Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias. (2 Kor 6:14-18; 5 Mos. 32:16)
Kukaan ei kiellä, etteivätkö joulu, syntymäpäivät, ja nykyinen pääsiäisen vietto (kaniineineen ja munineen jne.), uusivuosi ja muut pyhät ja tapahtumat ole suoraan pakanallista alkuperää. Syntymäpäivien vietto muinoin astrologian harjoittamiseen yhdistettynä tuomitaan raamatussa. Joulukuuset, misteli ja 25 joulukuuta juontuu osittain tai kokonaan pakanallisista uskonnoista, kuten Mithra jumalan ja viikon pituisen Saturnus juhlasta muinaisessa Rooman valtakunnassa. Onko sellaista alkuperää olevien tapoken vietto ja niihin osallistuminen yksilönä epäjumalan palvelusta, joka suututtaa Jumalan? Syyllistyykö sellainen "saastaisen koskemiseen?" (Tuomarienkirja 2:13; 1 Sam 7:3; 5 Mos.18:10-12; Dan 4:7)
Paavalin sanat 2 Kor. 6:14-18 :ssa : "Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias" olivat yhdistelmä lainauksia Jesaja 52:11; Jer. 51:45; 2 Mos.23:32,33; 5 Mos.7:3. kohdista, joissa käsitellään suoranaista epäjumalan palvontaa, joka menee Jumalan rakkautta ja armoa vastaan, "iestymällä" epäjumalan palvojan kanssa avioliittoon, joilla oli vahigollinen ja moraaliton vaikutus lisänä.
Ne eivät olleet sovellettavissa Mooseksen lakia noudattaviin israelilaisiin, joilla oli pakanallisa tapoja, jotka eivät olleet vahingollisia. Ne eivät myöskään sovellu harmittomiin moderneihin tapoihin ja pyhänviettoihin, joilla on pakanallinen alkuperä. Tulkitessamme Paavalin sanat soveltuviksi jokaisen pakanallista alkuperää olevan tavan kieltämiseksi ainiaaksi, on kristillisyyden perusteeman, "rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, jonka varassa ovat laki ja profeetat", väärin ymmärtämistä. ä(Matt. 22:34-40; 7:12)
Toisaalta, kun pakanallisen tavan vietto oli suoraan vahingollinen toisille tai oli suoranaista muiden jumalien palvontaa vahingollisuudellaan, moraalittomuudellaan ja itsekkyydellään, oli se ristiriidassa Mooseksen lain, ja kristillisen rakkauden lain kanssa, ja siksi myös vastoin Jumalaa. Esimerkiksi; monet israelilaiset seurasivat väärää jumalaa Molekia ja uhrasivat lapsiaan polttamalla heitä tulessa, mielyyttäkseen Molekia. Tällainen meni yli kaiken juhlien viettämisen, ja oli inhottavaa ja ristiriidassa Jumalan lain kanssa. Sellainen suututti Jumalaa ja aiheutti hänen rangaistuksen.Oliko pakanallinen alkuperä itse ongelma?
Kun Mooses nousi Siinain vuorelle hakeakseen kivitaulujen kymmenen käskyä. Kun hän laskeutui, niin hän näki heprealaisten ottavan osaa egyptiläiseen juhlintaan. Jumala suuttui tästä ja rankaisi heitä. Mutta vain siksikö, että he lauloivat ja tanssivat egyptiläisen pakanallisen tavan mukaan? Selvästi ei, vaan he menivät paljon pitemmälle. Heiltä puuttui arvostus täysin Jumalan ihmeelliseen pelastamiseen Punaisella merellä sekä suoranainen kultaisen vasikan palvonta, joka oli yhteydessä itsekkääseen ja moraalittomiin tapoihin. Mietihän uudelleen oliko Jumalan vihastumisen syynä syynä vahingolliset tavat vai ainoastaan se, että juhliminen oli pakanallista egyptiläistä alkuperää?
Toisen kunigasten kirjan 17 luvun mukaan (UM) Assyrian kunigas kansoitti Samariaa monilla kansolla. jotka "eivät pelänneet Jehovaa" vaan seurasivat "maansa Jumalaa". "Siksi hän on lähettänyt leijonia, jotka tappavat heitä". Assyrian kunigas lähetti maanpaossa olevan Jehovan papin, opeettaakseen samarialaisille tosi uskoa heprealsiten Jumalaan Jehovaan. Tuloksen oli, että ihmiset "pelkäsivät Jehovaa", mutta palvoivat todellisuudessa niiden jumalia, jotka olivat ajaneet heidät maanpakoon, josta seurauksena Jumalan viha.
Voidaanko kaiken edellisen perusteella väittää soveltuvan tämän päivän ihmiseen, joka väittää palvovansa tosi Jumalaa, mutta viettää sellaisia päiviä ja tapoja, joilla on pakanallinen alkuperä? Voidaanko sellaisten ihmisten sanovan "pelkäävän Jehovaa", mutta seuraavat aiempaa uskontoaan? Onko se sitä, mitä tapahtui samarialaisten tapauksessa Toisessa Kunigasten kirjassa? Ei vaan Toinen Kunigasten kirja osoittaa, että samarialaiset ottivat suoranaisesti osaa "hakattujen kivien palvontaan, vastoin Jumalan lakia. He harjoittivat palvonnassaan moraalittomuutta ja uhrasivat lapsiaan tulessa Adrammelekin ja Anammelekin ja Sefarvajimin jumalille."
Varmaa oli, jos samarialaiset osoittaisivat rakkaudellista käytöstä, niin he olivat harmoniassa "maan Jumalan" Jehovan (Jahven) kanssa. Hyväksymyksen menetys ei johtunut yksinomaan pakanallisesta alkuperää olevasta tavasta, vaan ihottavasta vahingollisista ja moraalittomista tavoista. (2 Ku. 17:24-41)
"The Encyclopedia of The Jewish Religion" sanoo sivulla 198: "Profeetat käyttivät aseinaan kieltoja, ilmiantoja ja sarkasmia, jotka suuntautuivat epäjumalien palvojiin.joita seurasi moraalinen ja henkinen rappio, ihmisuhrit, salatiede, magia, noituus jne." (vapaa käännös) Tämä osoittaaa, että syynä Jumalan vihaan eivät olleet pakanallista alkuperää olevat tavat, vaan itse käytetyt pahat tavat ja teot palvonnassa, jotka olivat vahingolisia. Jumalan palvelijat noudattivat pakanallisia perinteitä.
Balsamointi
Pisimmälle balsamointitaidon veivät egyptiläiset, jossa kuolemaa koskevat kultit olivat uskonnon kantava voima. Ihmiset toivoivat elävänsä ikuisesti kuolemanjumalan Osiriksen valtakunnassa, Koska uskottiin sielun kuolemattomuuteen, niin haluttiin säilyttää ruumis sielun asuisijana.
Egyptiläisten mukaan ruumis haluttiin säilyttää tulevaisuuden kulkuneuvona, sillä heidän mukaan ruumis oli sielun täydellinen jumalallinen ilmentymä, täydellinen kokonaisuus. He uskoivat, että pääsylippu parempaan riippui useista aspekteista, joihin sisältyi ruumiin valmistaminen seremonioin ja siitä kuinka kuollut oli elänyt vapaana pahuudesta.
Symbolinen "tasapaino", jossa menehtyneen sydän vastasi höyhentä. Jos menehtynyt olisi tasapainossa, niin menehtyneen toive korkeammasta olemassaolosta säilyisi.
Heprealaisissa ja kristillisissä kirjoituksissa viitataan heidän tapaan suhtautua näihin arvoihin, miten käsiteltiin ruumiita. Kuten Josef, Jumalan palvelijakin noudatti suoranaisesti tätä pakanallista tapaa balsamoida ruumis. 1 Mos. 49:33 - 50:3 UM kertoo: " Näin Jaakob päätti käskyjen antamisen pojilleen. Sitten hän veti jalkansa lepovuoteelle ja hengähti viimeisen hengähdyksensä, ja hänet otettiin kansansa luo.
Silloin Joosef vaipui isänsä kasvoja vasten ja itki hänen yllään ja suuteli häntä. Sen jälkeen Joosef käski palvelijoitaan, lääkäreitä, palsamoimaan hänen isänsä. Niin lääkärit palsamoivat Israelin, ja he käyttivät täydet neljäkymmentä päivää häntä varten, sillä näin monta päivää he tavallisesti käyttävät palsamointiin, ja egyptiläiset itkivät häntä seitsemänkymmentä päivää."
Muumiointi.
"TheTorah: en modern kommentar" mukaan muumioinnin tarkoitus oli säilyttää ruumis, jonka avulla sielu voisi tehdä uuden matkan. Ruumis käsiteltäisiin yrteillä, pestäisiin, käärittäisiin liinoihin ja asetettaisiin vuoren luolaan.
Raamattu viittaa Kaananin maan luoliin, joissa Aabrahamin, Saaran, Iisakin ja hänen vaimonsa Rebekan, Jaakobin ja hänen vaimonsa Lean käsiteltyjen pyhien ruumiiden säilytyspaikaksi. Toora mainitsee Joosefin kuolemasta seuraavaa: "Josef kuoli sadankymmenen vuoden iässä; ja hänet balsamoitiin ja laitettiin arkkuun Egtptissä." Israelin kunigas Aasa, laitettiin sängylle "joka oltiin täytetty balsamiölyllä ja erilaisilla voiteilla, sekoitettuna erikoisvalmistetuilla voiteilla." (2 Aikak. 16: 14 UM) Tässä näemme selvästi, että Jumalan tosi palvelijat, hyvässä asemassa, noudattivat uskonnollisia pakanallista alkuperää olevia tapoja, ilman Jumalan vihastusta. Se osoittaa kertaalleen, että pakanallisella tavalla käsitellä ruumis erilaisilla mausteilla, ja haudata ne luoliin, ei ollut Jumalalle epämieluisaa, eikä sillä ollut mitään merkitystä tosi Jumalalle.(1 Mos. 23:11,17,19,20; 25:9; 49:29,30; 50:13)
Kirjoitusten mukaan Jeesuksen ruumis käsiteltiin laajalle hyväksytyn egyptiläisen tavan mukaan, joka oli alkuperältään ainoastaan uskonnollinen ja pakanallinen tapa. Johannes kuvaa evakeliumissaan Jeesuksen ruumiin valmistelua seuraavasti: "Nikodemuskin, mies joka oli tullut hänen luokseen ensimmäisen kerran yöllä, tuli ja toi käärön mirhaa ja aaloeta, yli kolmekymmentä kiloa. Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja sitoivat sen tuoksuyrttien kanssa käärinliinoihin, niin kuin juutalaisilla on tapana hautaaminen valmistella. Sillä paikalla, jossa hänet oli pantu paaluun, oli muuten puutarha ja puutarhassa uusi muistohauta, johon ei ollut vielä koskaan pantu ketään. Sinne he siis juutalaisten valmistuspäivän takia panivat Jeesuksen, koska se muistohauta oli lähellä." ä(Joh. 19:39-42 UM) Tästä voidaan vetää johtopäätös, että Jeesuksen ruumiin valmistamisella oli samankaltaisuuksia Egyptiläisen pakanallisen muumionti tavan kanssa. (Markus 16:1; Luk. 23:56; 24:1) Selvää oli, että tämän laajalle levinnyt vanha hyväksytty pakanallinen erikoisuus, jota käytettiin Jeesuksen ruumiseen, ei ollut millään tavalla epämieluinen Jumalalle.
Toisaalta, Jeesus herätettiin kolme päivää myöhemmin ja korotettiin "ylivertaiseen asemaan" ja "istuu Jumalan oikealla puolella". "Jeesus antoi esimerkin, että seuraatte hänen jalanjälkiä." Kristittyinä meidän pittää "Ottaa....Jumala esikuvaksi, rakastetuksi lapsekseen." ja jatkaa vaeltamista rakkaudessa, samoin kuten Kristus rakasti sinua. Jumala näytti myös hyväksyntänsä Kristilliselle seurakunnalle, vuodatti pyhän henkensä heille Helluntaina 33 jkr ja teki meille esimerkin jäljiteltäväksi.
Kuten Paavali kirjoitti; "Olkaa minun jäljittelijöitä, kuten minä olen Kristuksen jäljittelijä". Tällä ei tarkoiteta sitä, että meidän täityy kääriä kuollut masutettu ruumis liinoihin. Ei niin, mutta se osoittaa, että niin kauan kuin pakanalliset juhlat ja niiden vietto ei sisällä vahigollisia moraalittomia tekoja, eikä ole suoranaista muiden jumalten palvontaa, ne eivät ole Jumalan silmissä väärin. (1 Piet. 2:21; Ef. 5:1,2; 1 Kor 11:1; 1 Piet. 1:3; Hep. 1:2,8,12; 10:13)
Chanukka
Jeesuksen eläessä vietettiin Chanukkaa tai "vihkimisjuhlaa, juutalaisten vihkimis muistojuhlaa" (Joh. 10:22). Vaikka juhla ei ole alkuperältään pakanallinen, niin missään Heprealaisissa kirjoituksissa ei ole käskyä viettää Chanukkaa. Sensijaan Apokryftisissä kirjoituksissa on. On mielenkiintoista ettei Jeesus tuominnut tätä juhlan viettoa. Hän tuomitsi sensijaan omavanhurskaat, epäystävällisen käytöksen, lakisääteisyyden ja farisealaisen asenteen. Chanukan vietto ei ollut vahigollista, mutta juutalaisten uskonnollisten johtajien kansan kohtelu oli sensijaan vahigollista.
Juutalaiset viettävät yhä tätä "vihkimisjuhlaa" nimeltä Chanukka. Aihheen "Mackabeelaiset" alla äHarper's Bibel lexikon sanoo: "Juudaan loistokkaan johtajuuden vallitessa, joka oli alkanut sissisodalla ja laajeni täysimittaiseksi sodaksi, jolloin huomattavasti pienemmät Juudan sotavoimat voittivat huomattavasti vahvemmat Syyrialaiset armeijat. Muunmuassa Juudan merkittävin voitto oli Jerusalemin uudelleen valloitus (lukuunottamatta Akra linnake, joka jatkoi Syyrialaisten vastarintaa) ja temppelin valloitus, sen jälkeen kun alttari oli tuhottu ja uudelleen rakennettu. Ajankohta uudelleen valloitukselle, 25 Kislevkuuta vuonna 164 eKr. ja siitä vietettävän kahdeksan päivän juhlan vietto, on tullut kuuluisaksi joka vuotuisena Chanukkana tai "vihkimisjuhlana".(vapaa käännös)
Syntymäpäivät
Syntymäpäivistä puhuttaessa, sanotaan Jobin poikien viettäneen syntymäpäiviä säännöllisesti. Huomaa, mitä sanotaan Job 1: 4.5 ssä: "Ja hänen poikansa menivät ja laittoivat pidot kunkin talossa tämän omana päivänä, ja he lähettivät kutsumaan kolme sisartaan syömään ja juomaan kanssaan. Ja tapahtui, että kun pitopäivät olivat kiertäneet kierroksensa, Job tapansa mukaan lähetti viestin ja pyhitti heidät." (UM)
Mistä tiedämme, että "omana päivänänsä" tarkoitti syntymäpäiviä? Huomaa kolmannen luvun jakeet 1-3: "Tämän jälkeen Job avasi suunsa ja alkoi kirota päiväänsä. Sitten Job vastasi ja sanoi: "Kadotkoon se päivä, jona tulin syntyneeksi, niin myös se yö, jolloin joku sanoi: 'Voimakas mies on siinnyt!". Tästä syystä "World Eglish bible" kääntää Job 1: 4 seuraavasti: "His sons went and held a feast in the house of each one on his birthday; and they sent and called for their three sisters to eat and to drink with them." ("Birthday" suom. syntymäpäivä). Näissä tilaisuuksissa he söisivät ja joisivat hyvillä mielin. Kun syntymäpäiväjuhlat loppuivat joskus useammankin päivän päästä - Job kutsu lapsensa yhteen ja pyhittäisi heidät; nousisi aikaisin ja uhraisi polttouhrin kunkin lapsensa puolesta.
Raamatussa on myös mielenkiintoinen viittaus juhlan viettämiseen Aabrahamin ja Iisakin tapauksessa 1 Moos 21:8 ssa: "Niin lapsi kasvoi ja joutui vieroitettavaksi, ja Abraham laittoi Iisakin vieroituspäivänä suuret pidot". Eikö tätä voida verrata syntymäpäivän viettoon? Ehkä Aabrahamin ympärillä olevilla pakanakansoilla oli tapana juhlia päivää, jona heidän lapsensa vieroitettiin, sillä Aabrahamin Jumala ei kieltänyt tätä juhlaa, eikä hän pitänyt sen viettämistä Aabrahamille vahigollisena.
Pakanalliset nimet
Babylonian pakanallinen poliittinen viranomainen nimesi Danielin ja hänen kolme ystäväänsä pakanallista alkuperää olevat nimet, jotka he hyväksyivät. Tämä osoittaa, että yksittäisellä omallatunnolla on tärkein päättävä tekijä, eikä jokin uskonnollinen järjestö. Vielä tärkeämpää on, että heidän pakanalliset nimet eivät olleet Jumalasta väärin. Danielin nimi Beltesassar, juontuu epäjumalasta nimeltä Baal. Daniel ei kieltäytynyt kantamasta tätä nimeä, eikä se rienannut myöskään Jumalaa. Tarkoittiko se sitä, että Daniel tuki Baalin palvontaa kantamalla nimeä Beltesassar? Kokiko hän itsensä pakanalliseksi? " Koskiko hän saastuneeseen?" Oliko hän osa "Suurta Babylonia", ja "osallinen hänen synteihinsä?" Selvästi ei. (Daniel 1:6,7; 3:13-18; 4:19)
Rakkaus on lain täyttymys
"Yhdestä on yksi päivä toisen yläpuolella, toisesta on yksi päivä niin kuin kaikki muutkin; olkoon kukin omassa mielessään täysin varma". Ainoastaan käsky rakastaa Jumalaa ja lähimmäistämme, joka sisältää selvän moraalisuuden sanoman, muuten jokaisen täytyy henkilökohtaisesti käyttää omaa tervettä järkeään ja ymmärrystään ja olla "omassa mielessään täysin varma", mikä mielyttää Jumalaa ja mikä ei, kun kyseessä ovat monet omantunnon asiat raamatussa. Kaikki kristityt haluaisivat "ottaa tervetulleena vastaan sen henkilön, joka on heikko uskossaan" eikä olla "kompastukseksi". Epäoikeutettujen rajoitusten ja sääntöjen tekeminen oman omantunnon tai järjestön omantunnon vuoksi on samma kuin Jeesuksen sanat: "He sitovat kokoon raskaita kuormia ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa." Meidän tulisi "olla uuden liiton" palvelijoita, ei kirjoitetun lakikokoelman, vaan hengen, sillä kirjoitettu lakikokoelma tuomitsee kuolemaan, mutta henki tekee eläväksi".( Hepr. 5:14; 2 Kor. 3:6; Rom 14:1-3,5,13,20; Matt. 23:4)
Lain vaatimukset eivät kuulu Kristuksen jälittelemiseen. Mooseksen lain mukaan "tuotiin lahjoja että teurasuhreja uhreja. Nämä eivät kuitenkaan kykene tekemään pyhää palvelusta suorittavaa omaltatunnoltaan täydelliseksi, vaan ne koskevat ainoastaan ruokia ja juomia ja erilaisia kasteita. Ne olivat lihaa koskevia oikeudellisia vaatimuksia, ja ne määrättiin olemaan siihen määräaikaan saakka, jolloin asiat oikaistaan" Vain "Kristuksen veri" voisi puhdistaa omantuntomme, ei mikään lakiteksti . ( Hep. 9:9-10,14)
"Uusi liitto", jonka Jeesus perusti Jumalan ohjauksella opetuslastensa kanssa mekitsi, että "laki kirjotettaisiin sydämmeen" ,ei erilaisiin sääntöihin ja lakikokoelmiin teknillissstä merkityksistä eri tapojen taustalla ja juhlien viettämisestä. "Rakkaus on lain loppu". Rajoittamalla eri tapoja ja perinteitä vain siksi, että niillä on pakanallinen alkuperään on "lihaan kasomista" ja on kuolemaksi "henkeen katsominen" on puolestaan " elämäksi ja rauhaksi". Siksi kristityillä on "vapaus" osallistua pakanallista alkuperää oleviin juhliin niin kauan, kun ne eivät ole vahigollisia toisille, ovat rakkaudellisia, eivät "kompastuta" toisia, eivätkä ole suoranaisesti sidoksissa epäjumalan palvontaan moraalittomine tapoineen. (Jer. 31:31-33; Hepr. 8:10-11; Rom 13:10; 8:1-11; Gal.5:1; Miika 6:8; 1 Kor. 8:13)
Käsky, jota meidän täytyy seurata ei liity millään tavalla perinteisiin, pakanallista alkuperää olevien pyhäpäivien viettoon vaan siihen kuten apostoli Johannes ilmaisi Niinpä pyydän nyt..... sellaisena, joka ei kirjoita sinulle uutta käskyä, vaan sen, joka meillä on ollut alusta asti, että rakastamme toisiamme. Ja rakkaus merkitsee sitä, että vaellamme jatkuvasti hänen käskyjensä mukaan. Tämä on se käsky, niin kuin olette alusta asti kuulleet, että teidän tulee jatkuvasti vaeltaa siinä." ( 2 Joh 5,6)
JOS OPETTAISIT NÄKEMYKSIÄ, JOTKA OVAT VT- SEURALTA LÄHTÖISIN JOSSAKIN MUUSSA KRISTILLISEKSI TUNNUSTAUTUVASSA LAHKOSSA TAI USKONNOSSA - HE KOHDISTAISIVAT ROOM 16: 17 SINUUN.
OLETKO AJATELLUT, ETTÄ KAUTTA HISTORIAN VILPITTÖMÄT IHMISET OVAT OLLEETKIN VÄHEMMISTÖ, JOTA PANETELLAAN JUURI VAHVAN TOTUUDEN KAIPUUN TAKIA JA VARTIOTORNI OLISIKIN SORTUNUT POIS SIITÄ TOTUUDESTA, JOTA JOTKUT VILPITTÖMÄT ALUNPERIN HALUSIVAT ETSIÄ?
MITEN KRITEERIT VÄÄRÄSTÄ PROFEETASTA TULISI OTTAA?>>>kun nykyään monet tunnustavat Jeesuksen aseman>Vertaa Artemis jumalan tunnusta ja vartiotorni logoa!
- Arskavain
....... kirjoitti:
>>>kun nykyään monet tunnustavat Jeesuksen aseman>Vertaa Artemis jumalan tunnusta ja vartiotorni logoa!
>>Eihän sitä tunnusta edes Meilo tai tiuku ja ne tuottavat merkittävän määrän tännekin tekstiä. Mitä sinä yrität sumuttaa.>Valehteletko tahallasi, vai ajankuluksi?
- .......
Arskavain kirjoitti:
>>Eihän sitä tunnusta edes Meilo tai tiuku ja ne tuottavat merkittävän määrän tännekin tekstiä. Mitä sinä yrität sumuttaa.>Valehteletko tahallasi, vai ajankuluksi?
Ai että antamani linkki ei kelvannut, kun siinä artemiksen päähän sijoiteltiin paljon muutakin.
Hyvä hyvä. - ja ymmärrystä
Jehovan todistajat erottavat vuosittain yli 40 000 jäsentään.
- Taisi pojalta unohtua viite. Eli toistaiseksi perätön valhe.
Vartiotorni seura kehottaa järjestöönsä kuuluvia katkaisemaan kaikenlainen yhteydenpito ja seurustelu erotetun kanssa.
- Aika varma väite.
Olet myöskin sanonut ettei sukulaiset voisi pitää yhteyttä erotettuun sukulaiseen, josta seuraus on eroittaminen seurasta. Tässä lainaus kirjasta, kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan (1991).
`Matteuksen 10:34-38:ssa olevissa Jeesuksen sanoissa esitetty periaate koskee tilanteita, jotka liittyvät erotettuihin tai eronneisiin sukulaisiin.
Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella´. - Erottamisesta
......... kirjoitti:
Niin muistelinkin että tarjoilemassasi pläjäyksessä ei koskettu tikullakaan tuohon jakeeseen. Ymmärrän kyllä miksi muutama kohta pitää jättää pois.
Laitampa tästä toisenkin.
Room.16 Kirkkoraamatun mukaan
"17 Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. PYSYKÄÄ HEISTÄ EROSSA. 18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet."
"PYSYKÄÄ HEISTÄ EROSSA"Ei tuo "pysykää heistä erossa" tarkoita seurakunnasta erottamista, vaan seurakunnan sisäistä merkitsemistä.
Älä mene yli sen mitä on kirjoitettu. - Vertaapa
....... kirjoitti:
Ai että antamani linkki ei kelvannut, kun siinä artemiksen päähän sijoiteltiin paljon muutakin.
Hyvä hyvä.Kritisoit sitä, etteivät muut Artemiin kuvat kelvanneet. Kritisoipa sitten sitäkin, miksei VT-seuralle kelpaa Justuksen kirjan kuvat, joissa ihmiset ovat ristillä. Vain se kuva, jossa ihminen on pystypaalussa, kelpaa.
- Tarkennuksia
ja ymmärrystä kirjoitti:
Jehovan todistajat erottavat vuosittain yli 40 000 jäsentään.
- Taisi pojalta unohtua viite. Eli toistaiseksi perätön valhe.
Vartiotorni seura kehottaa järjestöönsä kuuluvia katkaisemaan kaikenlainen yhteydenpito ja seurustelu erotetun kanssa.
- Aika varma väite.
Olet myöskin sanonut ettei sukulaiset voisi pitää yhteyttä erotettuun sukulaiseen, josta seuraus on eroittaminen seurasta. Tässä lainaus kirjasta, kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan (1991).
`Matteuksen 10:34-38:ssa olevissa Jeesuksen sanoissa esitetty periaate koskee tilanteita, jotka liittyvät erotettuihin tai eronneisiin sukulaisiin.
Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella´.Jehovan todistajat erottavat vuosittain yli 40 000 jäsentään.
- Taisi pojalta unohtua viite. Eli toistaiseksi
perätön valhe.
-----> Luku on Vartiotornista, löydät sen Indeksillä. Vartiotornissa on perättömiä valheita.
Vartiotorni seura kehottaa järjestöönsä kuuluvia katkaisemaan kaikenlainen yhteydenpito ja seurustelu erotetun kanssa.
- Aika varma väite.
Olet myöskin sanonut ettei sukulaiset voisi pitää yhteyttä erotettuun sukulaiseen, josta seuraus on eroittaminen seurasta. Tässä lainaus kirjasta, kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan (1991).
`Matteuksen 10:34-38:ssa olevissa Jeesuksen sanoissa esitetty periaate koskee tilanteita, jotka liittyvät erotettuihin tai eronneisiin sukulaisiin.
Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella´.
----->Se, että rivijulistajat eivät noudata Vartiotornin käskyjä... Ja tuo "tavallisesti" antaa aika paljon tulkinnanvaraa. - ......
Erottamisesta kirjoitti:
Ei tuo "pysykää heistä erossa" tarkoita seurakunnasta erottamista, vaan seurakunnan sisäistä merkitsemistä.
Älä mene yli sen mitä on kirjoitettu.Ja paatunut erotettu on sitten luonnollisesti parempaa seuraa kuin tuo jakeessa mainittu "merkitty". Luonteva ja looginen päätelmä.
Entäpä tämä jae?
2 Kor. 6
14. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? - ..........
Vertaapa kirjoitti:
Kritisoit sitä, etteivät muut Artemiin kuvat kelvanneet. Kritisoipa sitten sitäkin, miksei VT-seuralle kelpaa Justuksen kirjan kuvat, joissa ihmiset ovat ristillä. Vain se kuva, jossa ihminen on pystypaalussa, kelpaa.
Kyllähän ne kelpaa, mutta esitelty kuva todistaa ettei paalu teloittamistapana ole mitenkään historiallisesti pois suljettu.
....... kirjoitti:
Ai että antamani linkki ei kelvannut, kun siinä artemiksen päähän sijoiteltiin paljon muutakin.
Hyvä hyvä.Artemis-jumalan päässä näkyy selvä TORNI-symboli. Miksi siis risti on pakanallinen ja torni ei?
Saatanan järjestön eli SUOMEN PV:N(armeija) tunnuksena on TORNI. Jehovat voisivat tasapuolisuuden nimessä olla edes Suomessa käyttämättä TORNIA-lehdessään.- Repe-Pekka
.......... kirjoitti:
Kyllähän ne kelpaa, mutta esitelty kuva todistaa ettei paalu teloittamistapana ole mitenkään historiallisesti pois suljettu.
Miten suurella todennäköisyydellä suljet pois
ristin mahdollisuuden? ja millä perusteella? - Arskavain
...... kirjoitti:
Ja paatunut erotettu on sitten luonnollisesti parempaa seuraa kuin tuo jakeessa mainittu "merkitty". Luonteva ja looginen päätelmä.
Entäpä tämä jae?
2 Kor. 6
14. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?>>Ja paatunut erotettu on sitten luonnollisesti parempaa seuraa kuin tuo jakeessa mainittu "merkitty". Luonteva ja looginen päätelmä.
- .........
Arskavain kirjoitti:
>>Ja paatunut erotettu on sitten luonnollisesti parempaa seuraa kuin tuo jakeessa mainittu "merkitty". Luonteva ja looginen päätelmä.
Mikäs se jeesuksen hyvä uutinen mielestäsi oli? Ja miten siihen nivoutuu ilmestyskirja harmagedonineen?
13 Mutta joka on kestänyt loppuun asti, se pelastuu. 14 Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu.
- Keiden loppu ja missä?
- Pelastuu ja mihin? - .........
MarkkuP kirjoitti:
Artemis-jumalan päässä näkyy selvä TORNI-symboli. Miksi siis risti on pakanallinen ja torni ei?
Saatanan järjestön eli SUOMEN PV:N(armeija) tunnuksena on TORNI. Jehovat voisivat tasapuolisuuden nimessä olla edes Suomessa käyttämättä TORNIA-lehdessään.Huomaatko artemiin rinnat? Ovatko rinnat pakanalliset?
Symboliselta merkitykseltään vartiotorni merkitsee valveilla oloa ja tarkkailemista. Jos artemiin päähineestä haluaa merkityksen löytää niin se on ollut patsaan tekijälle linnoituksen suojelija.
Mutta kuten linkistä näkyy artemis ei ollut mikään "torni" Jumala.
Sen sijaan risti on niin monen pakana uskonnon käytössä ettei siitä tavitse paljoakaan kiistellä.
Eikö kumma kun ei alkukristityille tunnukseksi kelvannut vaan kalan ottivat. - ........
Repe-Pekka kirjoitti:
Miten suurella todennäköisyydellä suljet pois
ristin mahdollisuuden? ja millä perusteella?Puun muoto ei ole merkitsevä, eikä se montako naulaa tai reikää löytyy. 71 vuoden WT kirjoittaa loppukaneetissaan seuraavaa.
"Vaikka tällaiset tekniset seikat ovat kiinnostavia, niin pääasia, joka tulee pitää mielessä Jeesuksen kuolemasta, on se, mitä se aikaansai. Yksi seikka on se, että se lopetti velvollisuuden pitää Mooseksen kautta annettua lakia, sillä Jumala ”otti [sen] meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin [kidutuspaaluun, Um]”. (Kol. 2:14) Säilyttämällä nuhteettomuutensa Jumalan edessä kuolinkamppailussaan ja kuolemassaan paalussa Jeesus todisti, että ihmiset voivat rakkaudesta palvella Jehovaa uskollisesti siitä huolimatta, mitä kiusauksia ja ahdistuksia Saatana aiheuttaneekin. Ja Jeesuksen kuolema paalussa varasi lunnaat, hinnan uskovan ihmiskunnan vapauttamiseksi synnin ja kuoleman orjuudesta. – 1. Tim. 2:5, 6; 2. Kor. 5:14, 15." - Arskavain
......... kirjoitti:
Mikäs se jeesuksen hyvä uutinen mielestäsi oli? Ja miten siihen nivoutuu ilmestyskirja harmagedonineen?
13 Mutta joka on kestänyt loppuun asti, se pelastuu. 14 Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu.
- Keiden loppu ja missä?
- Pelastuu ja mihin?>>Mikäs se jeesuksen hyvä uutinen mielestäsi oli?>Ja miten siihen nivoutuu ilmestyskirja harmagedonineen? >13 Mutta joka on kestänyt loppuun asti, se pelastuu. >14 Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu.>Keiden loppu ja missä? >Pelastuu ja mihin?
- olevinaan.
Arskavain kirjoitti:
>>Mikäs se jeesuksen hyvä uutinen mielestäsi oli?>Ja miten siihen nivoutuu ilmestyskirja harmagedonineen? >13 Mutta joka on kestänyt loppuun asti, se pelastuu. >14 Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu.>Keiden loppu ja missä? >Pelastuu ja mihin?
>>>Harmagedon mainitaan vain yhden kerran raamatussaKeiden loppu ja missä? >Pelastuu ja mihin?
- Arskavain
olevinaan. kirjoitti:
>>>Harmagedon mainitaan vain yhden kerran raamatussaKeiden loppu ja missä? >Pelastuu ja mihin?
>>Tarkoitatko, että kun se mainitaan kerran se ei tarkoita siinä tapauksessa mitään. Kysyin, mitä se mielestäsi tarkoittaa. >Arska, olet kova arvostelemaan tulkintoja, mutta näemmä sinulla ei ole hitustakaan vastauksia mihinkään lähtöön. >Koitetaampa huvikseen seuraavaa.
"”Menkää sisään kapeasta portista, koska se tie on leveä ja avara, joka vie tuhoon, ja monet ovat ne, jotka menevät siitä sisään, kun taas se portti on kapea ja tie ahdas, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka löytävät sen.” >Mikä tuho ja paljon vai vähän? >Sanoiko Jeesus pelastuvien joukkoa pieneksi vai suureksi? - ????????
Arskavain kirjoitti:
>>Tarkoitatko, että kun se mainitaan kerran se ei tarkoita siinä tapauksessa mitään. Kysyin, mitä se mielestäsi tarkoittaa. >Arska, olet kova arvostelemaan tulkintoja, mutta näemmä sinulla ei ole hitustakaan vastauksia mihinkään lähtöön. >Koitetaampa huvikseen seuraavaa.
"”Menkää sisään kapeasta portista, koska se tie on leveä ja avara, joka vie tuhoon, ja monet ovat ne, jotka menevät siitä sisään, kun taas se portti on kapea ja tie ahdas, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka löytävät sen.” >Mikä tuho ja paljon vai vähän? >Sanoiko Jeesus pelastuvien joukkoa pieneksi vai suureksi?JOTA KUKAAN EI KYKENE LASKEMAAN".
Tarkoittaako niin suurta porukkaa ettei Jumalakaan kykene? - hädässä
???????? kirjoitti:
JOTA KUKAAN EI KYKENE LASKEMAAN".
Tarkoittaako niin suurta porukkaa ettei Jumalakaan kykene?JOTA KUKAAN EI KYKENE LASKEMAAN".
Tarkoittaako niin suurta porukkaa ettei Jumalakaan kykene?
- Aina luopiot jäävät kiinni valehtelusta tai väärän opin jakelusta....
Olipa hyviä kysymyksiä sinulla! - ettei voida raportista
???????? kirjoitti:
JOTA KUKAAN EI KYKENE LASKEMAAN".
Tarkoittaako niin suurta porukkaa ettei Jumalakaan kykene?puhua ainakaan. Teillähän on raportti joka asiasta.
- niissä jakeissa sanotaan
...... kirjoitti:
Ja paatunut erotettu on sitten luonnollisesti parempaa seuraa kuin tuo jakeessa mainittu "merkitty". Luonteva ja looginen päätelmä.
Entäpä tämä jae?
2 Kor. 6
14. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?>>>Ja paatunut erotettu on sitten luonnollisesti parempaa seuraa kuin tuo jakeessa mainittu "merkitty". Luonteva ja looginen päätelmä.14. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
- HUhuuuuuuuu
JP ilmoitti minulle, että hän viihtyy VS miesten kanssa koska esim. Mielo on Jeesuksen seuraaja.
-Voisiko pappa vaivautua kommentoimaan väitettä, ei pakko, mutta kertoo jotain?!
Jos nyt tärppäisi?- Markku_Meilo
Puolestani voit väitellä vapaasti.
- puuhun
Markku_Meilo kirjoitti:
Puolestani voit väitellä vapaasti.
Puolestani voit väitellä vapaasti.
-Tähän aiheeseen on mukava joskus palata uudestaan sopivana ajankohtana.
Et kuitenkaan kieltänytkään.
- täsmennystä
JP ilmoitti minulle, että hän viihtyy VS miesten kanssa koska esim. Mielo on Jeesuksen seuraaja. Sillä ei ole JP:n mukaan väliä vaikka Mielo puhuu mielellään raamatusta paimentolaistarinoina ja Jumalaa hän vertaa jatkuvasti hammaskeijuun.
- Missä JP on niin sanonut, voitko valaista paikkaa tai kenties kirjoitusta jossa asia ilmenee..?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712993
- 462604
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322245- 792158
- 951966
- 321732
- 121546
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171497Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil291316