Mitä ajatuksia sinussa, jehovantodistaja, herättää tiedottajanne julkinen valehtelu karttamisopista ja sen todellisesta luonteesta?
Onko tiedottajan julkinen valehtelu ihan ok, koska sen ansiosta jehovantodistajuuden julkinen kuva on siedettävämpi?
Tiedottajan valehtelu ok?
54
1991
Vastaukset
- .........
Minusta se vastaa todellisuutta. Minun seurakunnassa vanhemmat on tekemisissä erotettujen lastensa kanssa ja näin istuvan konventeissakin yhdessä.
Täällä yritettää esitellä toista ääripäätä ja saada sellainen käsitys aikaan kuin se olisi vain ainut tosiasia. Näinhän ei ole.
Jotkut vanhemmat ottavat jyrkän asenteen, mutta sekään ei ole mikään erikoinen asia. Samoin tapahtuu mmuallakin ja monesta eri syystä.
Ei ole pitkä kun joku täällä ilmoitti, että eroamisensa ei vaikuttanut väleihin. Tämä sivuutettiin olan kohautuksella, koska se ei sovi tämän palstan linjaan.>>Minusta se vastaa todellisuutta.
Se miten joku on tekemisissä erotetun sukulaisensa kanssa, ei muuta vt-seuran ehdotonta sääntöä siitä. Tässä kohtaa halutaan aina unohtaa nuo kaksi täysin eri asiaa toistensa kanssa.
Vt-seuran mukaan kristityt eivät etsi tekosyitä ollakseen tekemisissä erotettujen sukulaistensa kanssa, niin yksinkertainen on vt-seuran kanta.
Onhan osa meikäläisenkin suvusta meikäläiseen yhteydessä ihan normaalisti, mutta hehän toimivatkin silloin vastoin vt-seuran sääntöjä.
Kyse on vt-seuran säännöstä, ja siitä kuinka tiedottaja valehtelee siitä julkisesti, ei siitä miten jehovantodistajat laiminlyövät tuota sääntöä.- .......
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Minusta se vastaa todellisuutta.
Se miten joku on tekemisissä erotetun sukulaisensa kanssa, ei muuta vt-seuran ehdotonta sääntöä siitä. Tässä kohtaa halutaan aina unohtaa nuo kaksi täysin eri asiaa toistensa kanssa.
Vt-seuran mukaan kristityt eivät etsi tekosyitä ollakseen tekemisissä erotettujen sukulaistensa kanssa, niin yksinkertainen on vt-seuran kanta.
Onhan osa meikäläisenkin suvusta meikäläiseen yhteydessä ihan normaalisti, mutta hehän toimivatkin silloin vastoin vt-seuran sääntöjä.
Kyse on vt-seuran säännöstä, ja siitä kuinka tiedottaja valehtelee siitä julkisesti, ei siitä miten jehovantodistajat laiminlyövät tuota sääntöä.>>>hehän toimivatkin silloin vastoin vt-seuran sääntöjä.
- ....+++
t-i-u-k-u kirjoitti:
Kyse on vt-seuran säännöstä, ja siitä kuinka tiedottaja valehtelee siitä julkisesti, ei siitä miten jehovantodistajat laiminlyövät tuota sääntöä.Jos kyseessä on sukulainen, niin kyllä hänen kanssaan jotuu olemaan jotenkin yhteydessä, esm. iäkkään vanhemman hoitoasit, Mutta ns. hengelliset asiat > ei olla takemisissä sen enempää kuin arkiasiat vaatii, tämän tarkoitus on saada ksynnintekijä katumaan tekojaan ja palaamaan laumaan. Täytyy muistaa ettei vihaa läheistään vaan hänen väärää tekemistään, on täysin selvää kaikille jt:lle etteä erotettujen ja eronneiden kanssa ei olla tekemisissä sen enempää "pakolliset asiat vaatii" Vanhemmat tietenkin pyrkivät ohjaamaan ja kasvattamaan sekä huolehtimaan omia ala-ikäisiä lapsiaan, on siksi järkevää että ala-ikäinen lapsi pidetään lähellä srk:taa ( silloin kun se tapahtuu järjestystä noudattaen)kysyjälle! miksi olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka harjoittavat pahuutta kuten ehkä tiedät tavat tarttuvat siksi on järkevää pysytellä erillään tälläista henkilöstä, jokainen tekee itse päättää miten toimia ko. tilanteessa. ohjeet selkeät mutta jotkut lipsuvat näistä raamatullisesta periaatteesta, paljonko lisäisit tähän?
: ”Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa seurustelemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun kanssa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa.” – 1. Kor. 5:11. ....... kirjoitti:
>>>hehän toimivatkin silloin vastoin vt-seuran sääntöjä.
>>Valehtelet.
No kuinkas muutenkaan. Mites se nyt sitten menee kun vt-seuran kirjallinen materiaali puhuisi meikäläisen 'valheiden' olevan kaikkea muuta kuin valheita?
>>Jos olisi tiukka raja silloin erotettaisiin.
Yritätkö esittää ettei tuosta syystä olisi ketään koskaan erotettu?
Lauma-kirja esittää asian näin:
"Oikea näkemys erotetuista ja eronneista
- -
Ne, jotka haluavat säilyttää hyvän suhteen Jehovaan, karttavat erotettuja ja eronneita.
- -
Johannes kehottaa olemaan puhumatta erotetulle tai eronneelle tai olemaan seurustelematta hänen kanssaan, jottei olisi "osallinen hänen pahoihin tekoihinsa". (2. Joh. 11)
- -
Meidän tulee erityisesti varoa olemasta yhteydessä niihin erotettuihin, jotka ovat tulleet luopioiksi, ja niihin, jotka jatkuvasti käyttäytyvät moraalittomasti. (Tiit. 3:10, 11; 1.Joh. 2:19)"
Huomaatko: "erityisesti varoa olemasta yhteydessä niihin erotettuihin, jotka ovat tulleet luopioiksi". Jos karttaminen koskisi käytännössä ainoastaan luopioita, mitään erityismainintaa ei tarvittaisi.
Huomaa myös tämä samaisesta kohdasta Lauma-kirjasta:
"Matteuksen 10:34-38:ssa olevissa Jeesuksen sanoissa esitetty periaate koskee tilanteita, jotka liittyvät erotettuihin tai eronneisiin sukulaisiin."
Ja mitä annettu kohta sanoo?:
"34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."
Ja sitten lähisukulaisia koskeva kommentti:
"Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella."
Jos karttamatta jättämisellä ja siitä johtuvalla erottamisella ei olisi mitään tekemistä toistensa kanssa, asiasta ei varmasti mainittaisi edellisen lainauksen tapaan. Karttamatta jättäminen lasketaan vt-seuran toimesta erottamisperusteeksi tai vähintäänkin merkiksi vt-seuran aseman kyseenalaistamisesta. Sitä ei siksi koskaan katsota hyvällä.
Toisaalla puolustelet karttamisjärjestelyä ehdottomasti raamatullisena käsityksenä ja nyt sitten tiedottajanne kanssa loiventelette sen koskemaan pääasiassa luopioita. Koittakaahan päättää mitä oppia noudatatte ja mitä ette.
Minä ja tuhat muuta entistä jehovantodistajaa olemme kokeneet karttamisen käytännössä, siinä eivät sinun ja tiedottajanne valehtelut paljon vaa'assa paina. Todellisuus on jotain aivan muuta kuin annatte ymmärtää.- ......
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Valehtelet.
No kuinkas muutenkaan. Mites se nyt sitten menee kun vt-seuran kirjallinen materiaali puhuisi meikäläisen 'valheiden' olevan kaikkea muuta kuin valheita?
>>Jos olisi tiukka raja silloin erotettaisiin.
Yritätkö esittää ettei tuosta syystä olisi ketään koskaan erotettu?
Lauma-kirja esittää asian näin:
"Oikea näkemys erotetuista ja eronneista
- -
Ne, jotka haluavat säilyttää hyvän suhteen Jehovaan, karttavat erotettuja ja eronneita.
- -
Johannes kehottaa olemaan puhumatta erotetulle tai eronneelle tai olemaan seurustelematta hänen kanssaan, jottei olisi "osallinen hänen pahoihin tekoihinsa". (2. Joh. 11)
- -
Meidän tulee erityisesti varoa olemasta yhteydessä niihin erotettuihin, jotka ovat tulleet luopioiksi, ja niihin, jotka jatkuvasti käyttäytyvät moraalittomasti. (Tiit. 3:10, 11; 1.Joh. 2:19)"
Huomaatko: "erityisesti varoa olemasta yhteydessä niihin erotettuihin, jotka ovat tulleet luopioiksi". Jos karttaminen koskisi käytännössä ainoastaan luopioita, mitään erityismainintaa ei tarvittaisi.
Huomaa myös tämä samaisesta kohdasta Lauma-kirjasta:
"Matteuksen 10:34-38:ssa olevissa Jeesuksen sanoissa esitetty periaate koskee tilanteita, jotka liittyvät erotettuihin tai eronneisiin sukulaisiin."
Ja mitä annettu kohta sanoo?:
"34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."
Ja sitten lähisukulaisia koskeva kommentti:
"Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella."
Jos karttamatta jättämisellä ja siitä johtuvalla erottamisella ei olisi mitään tekemistä toistensa kanssa, asiasta ei varmasti mainittaisi edellisen lainauksen tapaan. Karttamatta jättäminen lasketaan vt-seuran toimesta erottamisperusteeksi tai vähintäänkin merkiksi vt-seuran aseman kyseenalaistamisesta. Sitä ei siksi koskaan katsota hyvällä.
Toisaalla puolustelet karttamisjärjestelyä ehdottomasti raamatullisena käsityksenä ja nyt sitten tiedottajanne kanssa loiventelette sen koskemaan pääasiassa luopioita. Koittakaahan päättää mitä oppia noudatatte ja mitä ette.
Minä ja tuhat muuta entistä jehovantodistajaa olemme kokeneet karttamisen käytännössä, siinä eivät sinun ja tiedottajanne valehtelut paljon vaa'assa paina. Todellisuus on jotain aivan muuta kuin annatte ymmärtää.>>>Huomaatko: "erityisesti varoa olemasta yhteydessä niihin erotettuihin, jotka ovat tulleet luopioiksi".>Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella.>jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella
...... kirjoitti:
>>>Huomaatko: "erityisesti varoa olemasta yhteydessä niihin erotettuihin, jotka ovat tulleet luopioiksi".>Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella.>jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella
>>Kuten mainitsin kaksi esimerkkiä seurakunnastani. Siinä ei lainaukset eikä seli selittelyt auta.
Kenelle auttaa, kenelle ei. Vt-seuran kirjallisuus kieltää jehovantodistajien yhteydenpidon entisten jehovantodistajien kanssa niin suoraan kuin suomenkielellä asia on mahdollista esittää. Se on se ja sama jos jotkut jehovantodistajat eivät noudata tuota sääntöä.
Logiikkasi mukaan pedofilia on sallittua, koska jotkut jehovantodistajat harrastavat sitä, vaikka säännöt sanovat selvästi jotain muuta.
Esitä meille vt-seuran kirjallisuudesta esimerkkejä että entisten jehovantodistajien karttaminen ei ole ollenkaan välttämätöntä jos nämä eivät ole luopioita.
>>Tuossahan se on pähkinänkuoressa. Lopetapa nyt se selittely saman tien.
Edelleenkin: väitätkö ettei ketään ole koskaan erotettu karttamatta jättämisen johdosta?- Arskavain
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Kuten mainitsin kaksi esimerkkiä seurakunnastani. Siinä ei lainaukset eikä seli selittelyt auta.
Kenelle auttaa, kenelle ei. Vt-seuran kirjallisuus kieltää jehovantodistajien yhteydenpidon entisten jehovantodistajien kanssa niin suoraan kuin suomenkielellä asia on mahdollista esittää. Se on se ja sama jos jotkut jehovantodistajat eivät noudata tuota sääntöä.
Logiikkasi mukaan pedofilia on sallittua, koska jotkut jehovantodistajat harrastavat sitä, vaikka säännöt sanovat selvästi jotain muuta.
Esitä meille vt-seuran kirjallisuudesta esimerkkejä että entisten jehovantodistajien karttaminen ei ole ollenkaan välttämätöntä jos nämä eivät ole luopioita.
Edelleenkin: väitätkö ettei ketään ole koskaan erotettu karttamatta jättämisen johdosta?On muuten niin jääräpää, kuin voi olla. Ei tuollaiset ihmiset näe totuutta, vaan koittavat pukinäköisyydessään uskotella toisillekkin, mitä putken ulkopuolella on, vaikka me huudamme ulkopuolelta putken sisälle.
- vio-letti
....+++ kirjoitti:
Jos kyseessä on sukulainen, niin kyllä hänen kanssaan jotuu olemaan jotenkin yhteydessä, esm. iäkkään vanhemman hoitoasit, Mutta ns. hengelliset asiat > ei olla takemisissä sen enempää kuin arkiasiat vaatii, tämän tarkoitus on saada ksynnintekijä katumaan tekojaan ja palaamaan laumaan. Täytyy muistaa ettei vihaa läheistään vaan hänen väärää tekemistään, on täysin selvää kaikille jt:lle etteä erotettujen ja eronneiden kanssa ei olla tekemisissä sen enempää "pakolliset asiat vaatii" Vanhemmat tietenkin pyrkivät ohjaamaan ja kasvattamaan sekä huolehtimaan omia ala-ikäisiä lapsiaan, on siksi järkevää että ala-ikäinen lapsi pidetään lähellä srk:taa ( silloin kun se tapahtuu järjestystä noudattaen)kysyjälle! miksi olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka harjoittavat pahuutta kuten ehkä tiedät tavat tarttuvat siksi on järkevää pysytellä erillään tälläista henkilöstä, jokainen tekee itse päättää miten toimia ko. tilanteessa. ohjeet selkeät mutta jotkut lipsuvat näistä raamatullisesta periaatteesta, paljonko lisäisit tähän?
: ”Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa seurustelemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun kanssa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa.” – 1. Kor. 5:11.>>>ohjeet selkeät mutta jotkut lipsuvat näistä raamatullisesta periaatteesta, paljonko lisäisit tähän?
- .......
t-i-u-k-u kirjoitti:
Edelleenkin: väitätkö ettei ketään ole koskaan erotettu karttamatta jättämisen johdosta?>>>väitätkö ettei ketään ole koskaan erotettu karttamatta jättämisen johdosta?
....... kirjoitti:
>>>väitätkö ettei ketään ole koskaan erotettu karttamatta jättämisen johdosta?
>>Näkemäni mukaan pääsääntöisesti ei.
Muttet väitä etteikö kyse olisi myös erottamisperusteet täyttävästä säännöstä?
Joko löysit tähän jotain?:
"Esitä meille vt-seuran kirjallisuudesta esimerkkejä että entisten jehovantodistajien karttaminen ei ole ollenkaan välttämätöntä jos nämä eivät ole luopioita."Arskavain kirjoitti:
On muuten niin jääräpää, kuin voi olla. Ei tuollaiset ihmiset näe totuutta, vaan koittavat pukinäköisyydessään uskotella toisillekkin, mitä putken ulkopuolella on, vaikka me huudamme ulkopuolelta putken sisälle.
>>Ei tuollaiset ihmiset näe totuutta, vaan koittavat pukinäköisyydessään uskotella toisillekkin, mitä putken ulkopuolella on, vaikka me huudamme ulkopuolelta putken sisälle.
Juu ei käy kateeksi. Se on varmasti kovin ristiriitaista ja ahdistavaa muokata näkemyksensä jatkuvasti vt-seuran näkemyksen mukaisiksi, vaikka vt-seuran näkemykset olisivat kuinka kyseenalaisia tahansa.- vio-letti
t-i-u-k-u kirjoitti:
Kyse on vt-seuran säännöstä, ja siitä kuinka tiedottaja valehtelee siitä julkisesti, ei siitä miten jehovantodistajat laiminlyövät tuota sääntöä.>>>Kyse on vt-seuran säännöstä, ja siitä kuinka tiedottaja valehtelee siitä julkisesti, ei siitä miten jehovantodistajat laiminlyövät tuota sääntöä
- mistä kiikastaa?
...... kirjoitti:
>>>Huomaatko: "erityisesti varoa olemasta yhteydessä niihin erotettuihin, jotka ovat tulleet luopioiksi".>Tavallisesti ei lähisukulaista erotettaisi siksi, että hän on yhteydessä erotettuun jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella.>jollei yhteydenpito ole hengellistä tai jollei väärää menettelyä yritetä puolustella
Sorry vaan, mutta mun on pakko kysyä että oletko oikeasti tyhmä vai miksi jänkäät vastaan päivänselvää asiaa???
>>>Huomaatko, kos karttaminen koskisi automaattisesti erotettuja, ei kyseistä huomautusta olisi olemassa. Yksinkertaista jos osaa lukea. - neitoni
...... kirjoitti:
puhuu asiaa.Voin istua salilla vanhempieni ja lasteni kans,eikä heistä ketään moitita,ainut ettei seurakunnasta kukaan muu oo tekemisis ja tajuan sen.
Tosin en usein oo käyny nykyään ja tyttöni asuu kotona - cartmanni
neitoni kirjoitti:
puhuu asiaa.Voin istua salilla vanhempieni ja lasteni kans,eikä heistä ketään moitita,ainut ettei seurakunnasta kukaan muu oo tekemisis ja tajuan sen.
Tosin en usein oo käyny nykyään ja tyttöni asuu kotonaHyvä neitoni. Kysymys ei olekaan siitä saatko istua kokouksessa äitisi vieressä tai vaikka sylissä jos siltä tuntuu, vaan siitä että esim. Veli Leinonen on pyörtänyt koko karttamisjärjestelyn olemassaolon! Ja siitä täällä nyt väitellään, että onko vartiotorniseura kieltänyt olemasta tekemisissä erotettujen kanssa vai ei.
Alan vahvasti epäillä olevani älyllisesti heikkolahjainen, kun minusta alkaa tuntua että osa vastauksista ja JT puolustuksista on täynnä epärelevantteja vastauksia eikä vastaukset tunnu liittyvän OLENNAISEEN. Joko siis minä olen tyhmä, tai sitten jehovantodistajat puolustavat säännöksiään erittäin epäloogisesti. - Kartettavia
....+++ kirjoitti:
Jos kyseessä on sukulainen, niin kyllä hänen kanssaan jotuu olemaan jotenkin yhteydessä, esm. iäkkään vanhemman hoitoasit, Mutta ns. hengelliset asiat > ei olla takemisissä sen enempää kuin arkiasiat vaatii, tämän tarkoitus on saada ksynnintekijä katumaan tekojaan ja palaamaan laumaan. Täytyy muistaa ettei vihaa läheistään vaan hänen väärää tekemistään, on täysin selvää kaikille jt:lle etteä erotettujen ja eronneiden kanssa ei olla tekemisissä sen enempää "pakolliset asiat vaatii" Vanhemmat tietenkin pyrkivät ohjaamaan ja kasvattamaan sekä huolehtimaan omia ala-ikäisiä lapsiaan, on siksi järkevää että ala-ikäinen lapsi pidetään lähellä srk:taa ( silloin kun se tapahtuu järjestystä noudattaen)kysyjälle! miksi olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka harjoittavat pahuutta kuten ehkä tiedät tavat tarttuvat siksi on järkevää pysytellä erillään tälläista henkilöstä, jokainen tekee itse päättää miten toimia ko. tilanteessa. ohjeet selkeät mutta jotkut lipsuvat näistä raamatullisesta periaatteesta, paljonko lisäisit tähän?
: ”Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa seurustelemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun kanssa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa.” – 1. Kor. 5:11.": ”Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa seurustelemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun kanssa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa.” – 1. Kor. 5:11."
Tuossahan puhutaan veljiksi kutsutuista, eli seurakuntalaisista. Mistä lähtien erotettuja/eronneita/luopioita on kutsuttu veljiksi.
Turha sönköttää, että heitä kutsutaan "entisiksi veljiksi", sillä tuossa Raamatunpaikassa ei sellaisista puhuttu. - Vilpertti..
neitoni kirjoitti:
Tosin en usein oo käyny nykyään ja tyttöni asuu kotonaNo koska tuota karttamista ei siis harrasteta jos ei ole luopio, niin seurakuntasi ystävät varmaan tulevat kokouksissa juttelemaan ja kannustamaan sinua koska olet halukas palaamaan järjestöön. Onko pitkäkin jono tulossa puheillesi?
- neitoni
cartmanni kirjoitti:
Hyvä neitoni. Kysymys ei olekaan siitä saatko istua kokouksessa äitisi vieressä tai vaikka sylissä jos siltä tuntuu, vaan siitä että esim. Veli Leinonen on pyörtänyt koko karttamisjärjestelyn olemassaolon! Ja siitä täällä nyt väitellään, että onko vartiotorniseura kieltänyt olemasta tekemisissä erotettujen kanssa vai ei.
Alan vahvasti epäillä olevani älyllisesti heikkolahjainen, kun minusta alkaa tuntua että osa vastauksista ja JT puolustuksista on täynnä epärelevantteja vastauksia eikä vastaukset tunnu liittyvän OLENNAISEEN. Joko siis minä olen tyhmä, tai sitten jehovantodistajat puolustavat säännöksiään erittäin epäloogisesti.on nimenomaan kyse ja siitä keihin se kohdistuu.On ollu ollu puhetta,et inhimilliset tekijät otetaan huomioon perhepiiris,mut pääsääntöisesti ei kaveerata erotetun kans eikä linja oo muuttunu,ehkä pehmentyny lähiomaisten kesken,eli en tietääkseni oo mitenkään vähä-älyinen
- Johanneksen_poika
neitoni kirjoitti:
on nimenomaan kyse ja siitä keihin se kohdistuu.On ollu ollu puhetta,et inhimilliset tekijät otetaan huomioon perhepiiris,mut pääsääntöisesti ei kaveerata erotetun kans eikä linja oo muuttunu,ehkä pehmentyny lähiomaisten kesken,eli en tietääkseni oo mitenkään vähä-älyinen
>>On ollu ollu puhetta,et inhimilliset tekijät otetaan huomioon perhepiiris
Missä on ollut puhetta? Kuka on puhunut? Mitä on puhuttu?
Kuuntelitko ollenkaan, kuinka jyrkkä oli Aarre Lahden lausunto? Ymmärrätkö kuulemaasi? Ota huomioon, että tuo on Vartiotorniseuran VIRALLINEN KANTA, sillä ei ole mitään merkitystä, mitä sinä tai minä ajattelemme. Se on totta, että monet rikkovat Vartiotorniseuran sääntöjä, mutta säännöt ovat aivan selvät.
Otahan kertauksena vielä kerran, ja kuuntele tämä:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/dokumentit/erotetun_karttaminen.mp3
Kerro sitten, mitkä ovat säännöt. - ymmärrät?
Johanneksen_poika kirjoitti:
>>On ollu ollu puhetta,et inhimilliset tekijät otetaan huomioon perhepiiris
Missä on ollut puhetta? Kuka on puhunut? Mitä on puhuttu?
Kuuntelitko ollenkaan, kuinka jyrkkä oli Aarre Lahden lausunto? Ymmärrätkö kuulemaasi? Ota huomioon, että tuo on Vartiotorniseuran VIRALLINEN KANTA, sillä ei ole mitään merkitystä, mitä sinä tai minä ajattelemme. Se on totta, että monet rikkovat Vartiotorniseuran sääntöjä, mutta säännöt ovat aivan selvät.
Otahan kertauksena vielä kerran, ja kuuntele tämä:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/dokumentit/erotetun_karttaminen.mp3
Kerro sitten, mitkä ovat säännöt.Juu, huomasinkin, että sinulla oli kiire saada mieleisesi klippi nettiin. L selitti juuri inhimillisiä näkökulmia ja miten silloin menetellään. Sinulla päällimmäisenä huolena oli pallopelit ja elokuvat.
Onko oletettavaa, että varhaiskristityt oisivat Paavalin P&P lausunnon jälkeen hengailleet huonona seurana pidetyn entisen veljen kanssa sirkuksessa tai toreilla erottamisen jälkeen? - Johanneksen_poika
ymmärrät? kirjoitti:
Juu, huomasinkin, että sinulla oli kiire saada mieleisesi klippi nettiin. L selitti juuri inhimillisiä näkökulmia ja miten silloin menetellään. Sinulla päällimmäisenä huolena oli pallopelit ja elokuvat.
Onko oletettavaa, että varhaiskristityt oisivat Paavalin P&P lausunnon jälkeen hengailleet huonona seurana pidetyn entisen veljen kanssa sirkuksessa tai toreilla erottamisen jälkeen?>>L selitti juuri inhimillisiä näkökulmia ja miten silloin menetellään.
Kuuntelitkohan tuon äänitteen tarkkaan? Kun Lahti kertoi, että erotettuihin vanhuksiin sovelletaan "inhimillisiä" näkökohtia, kysyin, että miksei erotettuihin alaikäisiin sovelleta samoin tätä paljon mainostettua "inhimillisyyttä". Huomasitko, että Lahti sanoi "niin" ja sitten vain naurahti vaivautuneena. Hän ei sanallakaan halunnut ottaa kantaa siihen, että liian nuorena kasteelle menneet ja jo teini-ikäisinä erotetut ovat JT-vanhemmille kuin kuolleita. Heihin ei tarvitse soveltaa sitä "inhimillisyyttä". Lahti oli kiinnostunut vain siitä, mihin minä "tähtään".
>>Sinulla päällimmäisenä huolena oli pallopelit ja elokuvat.
Halusin havainnollistaa, miten nämä normaalit elämään liittyvät arkiset asiat rajataan pois, kun on kyse erotetuista. Ja Lahtikin totesi, että normaalia kanssakäymistä tulee välttää.
>>huomasinkin, että sinulla oli kiire saada mieleisesi klippi nettiin.
Mikäs kiire minulla oli. Kun keskustelin A. Lahden kanssa puhelimessa, oli lokakuu vuonna 2007. Siis tuo äänite oli vuoden takaa. Ei minulla ollut mitään kiirettä eikä edes aikomusta laittaa tuota äänitettä nettiin, mutta kun tiedottaja Veikko Leinonen meni valehtelemaan julkisesti tuosta karttamisasiasta, minun oli pakko laittaa oikea Vartiotorniseuran tulkinta asiasta kaikkien kuultavaksi, jotta ihmiset omin korvin saavat kuulla sen, mitä Veikko Leinonen haluaa piilotella. Onhan tuo karttamisjärjestely kaiken kaikkiaan häpeällinen piirre jehovantodistajuudessa. - takaperin.
>>L selitti juuri inhimillisiä näkökulmia ja miten silloin menetellään.
Kuuntelitkohan tuon äänitteen tarkkaan? Kun Lahti kertoi, että erotettuihin vanhuksiin sovelletaan "inhimillisiä" näkökohtia, kysyin, että miksei erotettuihin alaikäisiin sovelleta samoin tätä paljon mainostettua "inhimillisyyttä". Huomasitko, että Lahti sanoi "niin" ja sitten vain naurahti vaivautuneena. Hän ei sanallakaan halunnut ottaa kantaa siihen, että liian nuorena kasteelle menneet ja jo teini-ikäisinä erotetut ovat JT-vanhemmille kuin kuolleita. Heihin ei tarvitse soveltaa sitä "inhimillisyyttä". Lahti oli kiinnostunut vain siitä, mihin minä "tähtään".
>>Sinulla päällimmäisenä huolena oli pallopelit ja elokuvat.
Halusin havainnollistaa, miten nämä normaalit elämään liittyvät arkiset asiat rajataan pois, kun on kyse erotetuista. Ja Lahtikin totesi, että normaalia kanssakäymistä tulee välttää.
>>huomasinkin, että sinulla oli kiire saada mieleisesi klippi nettiin.
Mikäs kiire minulla oli. Kun keskustelin A. Lahden kanssa puhelimessa, oli lokakuu vuonna 2007. Siis tuo äänite oli vuoden takaa. Ei minulla ollut mitään kiirettä eikä edes aikomusta laittaa tuota äänitettä nettiin, mutta kun tiedottaja Veikko Leinonen meni valehtelemaan julkisesti tuosta karttamisasiasta, minun oli pakko laittaa oikea Vartiotorniseuran tulkinta asiasta kaikkien kuultavaksi, jotta ihmiset omin korvin saavat kuulla sen, mitä Veikko Leinonen haluaa piilotella. Onhan tuo karttamisjärjestely kaiken kaikkiaan häpeällinen piirre jehovantodistajuudessa.Siis sinähän et antanut mitään selkoa siitä mitä tarkoitit, vaan jatkoit eristämis kysymyksellä. Miksi et jatkanut kyseisen aiheen käsittelyä, kun kerran selitystä kysyttiin? L ensin viittasi inhimillisiin näkökohtiin ja sitten sinä otit tuon asian esille. Ei hän varmaankaan käsittänyt miksi juuri sanomasan ei olisi pätenyt ja vielä suurenmmassa määrin tuohon. Siitä hämmästynyt naurahdus mielestäni.
Täällä vasta selittelet mitä piti kysymän. - Johanneksen_poika
takaperin. kirjoitti:
Siis sinähän et antanut mitään selkoa siitä mitä tarkoitit, vaan jatkoit eristämis kysymyksellä. Miksi et jatkanut kyseisen aiheen käsittelyä, kun kerran selitystä kysyttiin? L ensin viittasi inhimillisiin näkökohtiin ja sitten sinä otit tuon asian esille. Ei hän varmaankaan käsittänyt miksi juuri sanomasan ei olisi pätenyt ja vielä suurenmmassa määrin tuohon. Siitä hämmästynyt naurahdus mielestäni.
Täällä vasta selittelet mitä piti kysymän.>>älä soita nuhaa takaperin.
Juu en. Ei minulla ole ollut flunssaa useaan kuukauteen, ei edes pientä nuhaa.
>> Ei hän varmaankaan käsittänyt miksi juuri sanomasan ei olisi pätenyt ja vielä suurenmmassa määrin tuohon. Siitä hämmästynyt naurahdus mielestäni.
Niin, se on totta, etteivät jehovantodistajavanhimmat käsitä sitä, että "inhimillisyyttä" voisi soveltaa myös nuoriin alaikäisiin ihmisiin.
Se on kyllä kummallista. Mutta tavallista. - ..........m
>>älä soita nuhaa takaperin.
Juu en. Ei minulla ole ollut flunssaa useaan kuukauteen, ei edes pientä nuhaa.
>> Ei hän varmaankaan käsittänyt miksi juuri sanomasan ei olisi pätenyt ja vielä suurenmmassa määrin tuohon. Siitä hämmästynyt naurahdus mielestäni.
Niin, se on totta, etteivät jehovantodistajavanhimmat käsitä sitä, että "inhimillisyyttä" voisi soveltaa myös nuoriin alaikäisiin ihmisiin.
Se on kyllä kummallista. Mutta tavallista.Sössit tahallasi sen kysymyksen, että voisit väittää ettei inhimilliset näkökohdat koske alaikäistä. Näinhän ei ole.
- Johanneksen_poika
..........m kirjoitti:
Sössit tahallasi sen kysymyksen, että voisit väittää ettei inhimilliset näkökohdat koske alaikäistä. Näinhän ei ole.
Kuules Pistepirkko, soita ihan itse Lahdelle ja kysy. Ja esitä sitten se dokumentti julkisesti niin voidaan vertailla.
A. Lahti olisi voinut selittää alaikäisten "inhimillistä" kohtelua ihan vapaasti, JOS sellaista olisi. Hän häkeltyi siitä, että joku älysi kysyä sitä suoraan. Se tuli hänelle yllätyksenä. Siksi ainoa, mitä hän kommentoi, oli ... "niin, hehe ... mihin sinä tähtäät".
Eikö ole outoa.
Inhimillisyyttä alaikäisiä erotettuja kohtaan ei Vartiotorniseuran virallisen linjan mukaan ole. Näin se vain valitettavasti on. - ..........m
Kuules Pistepirkko, soita ihan itse Lahdelle ja kysy. Ja esitä sitten se dokumentti julkisesti niin voidaan vertailla.
A. Lahti olisi voinut selittää alaikäisten "inhimillistä" kohtelua ihan vapaasti, JOS sellaista olisi. Hän häkeltyi siitä, että joku älysi kysyä sitä suoraan. Se tuli hänelle yllätyksenä. Siksi ainoa, mitä hän kommentoi, oli ... "niin, hehe ... mihin sinä tähtäät".
Eikö ole outoa.
Inhimillisyyttä alaikäisiä erotettuja kohtaan ei Vartiotorniseuran virallisen linjan mukaan ole. Näin se vain valitettavasti on.>>>Inhimillisyyttä alaikäisiä erotettuja kohtaan ei Vartiotorniseuran virallisen linjan mukaan ole.
- ja kiellot
Eikö ole outoa.
Inhimillisyyttä alaikäisiä erotettuja kohtaan ei Vartiotorniseuran virallisen linjan mukaan ole. Näin se vain valitettavasti on.JP on aivan oikeassa. JT noudattavat (ovat noudattavinaan) Raamatun käskyjä, esim. vanhuksista huolehtiminen on raamatullinen velvoite. Raamattu valitettavasti vain unohtaa mainita nuorista huolehtimisen ja vastuunkantamisen, niinpä JT päättelevät, ettei heistä Jumalan mielestä tarvitsekaan kantaa vastuuta ainakaan sen jälkeen, kun ovat itse ottaneet vastuun itsestään menemällä 'aikuiskasteelle'.
Toisinaan häkellyttää se, miten nyky-JT järjestö muistuttaa Jeesuksen ajan fariseuksia ja kirjanoppineita. Samanlaista pikkutarkkaa lain kirjaimen viilaamista ja porsaanreikien etsintää! - Johanneksen_poika
ja kiellot kirjoitti:
JP on aivan oikeassa. JT noudattavat (ovat noudattavinaan) Raamatun käskyjä, esim. vanhuksista huolehtiminen on raamatullinen velvoite. Raamattu valitettavasti vain unohtaa mainita nuorista huolehtimisen ja vastuunkantamisen, niinpä JT päättelevät, ettei heistä Jumalan mielestä tarvitsekaan kantaa vastuuta ainakaan sen jälkeen, kun ovat itse ottaneet vastuun itsestään menemällä 'aikuiskasteelle'.
Toisinaan häkellyttää se, miten nyky-JT järjestö muistuttaa Jeesuksen ajan fariseuksia ja kirjanoppineita. Samanlaista pikkutarkkaa lain kirjaimen viilaamista ja porsaanreikien etsintää!>>Raamattu valitettavasti vain unohtaa mainita nuorista huolehtimisen ja vastuunkantamisen
Raamattu kyllä kehottaa huolehtimaan sukulaisistaan iästä riippumatta.
8 Mutta se, joka ei huolehdi omaisistaan ja kaikkein lähimmistään, on kieltänyt uskonsa ja on epäuskoista pahempi. (1. Tim. 5:8, KR-92)
Vartiotorniseuralle nuoret ovat tärkeitä vain silloin, kun he esiintyvät tilastoissa numeroina. Jos he alkavat ajatella omilla aivoillaan, heidät erotetaan ja karkotetaan yhteisöstä. Huolenpito loppuu siihen.
- Ulkopuolinenn
Koko vartiotornin karttamis systeemi on vain
pitää vt-lauman lampaat vt-aitauksessa.
Lampaathan kastetaankiin järjestölle kuuluviksi.
Lampaat kumartavat tornia ja sen takia torni
ei katso suopeasti jos joku lammas kääntääkin
takalistonsa. - Cartmanni
Kun minut erotettiin, ei yksikään sukuni jäsenistä ollut tekemisissä kanssani. Kaikki kun tuohon lahkoon kuuluivat. Eivät suostuneet vanhempani lapsenlastaan tapaamaan jne. Serkku oli ja on edelleen ainoa joka on kanssani tekemisissä. Hänkin kertoi että hänelle oli puoli sukua soitellut erotuksestani kuultuaan että muistat sitten ettet saa olla MISSÄÄN tekemisissä minun kanssani. Häntä nuo varoittelut nauratti, koska ihmiset jotka eivät muuten olisi missään tekemisissä, soittivat hänelle ja varoittivat minusta. Osa jopa uhkaili käräyttämisellä jos ilmeni yhteydenpitoa (ja tähän porukkaan kuului ihmisiä, sukulaisiani, joita en ollut nähnyt edes 5-10 vuoteen, tai edes puhunu!) Kovasti tuntui erottamiseni sukua yhdistävän :D
Vuosia tälläista vihaa, katkeruutta ja halveksuntaa kokeneena tiedottajan valehtelu vain kasvattaa omaa halveksuntaani lahkoa kohtaan. Säälin niitä vilpittömiä jäseniä jotka nielevät kaiken mukisematta.
Olen sitä mieltä että jos tuota karttamissääntöä ei olisi, 50-80% lahkolaisista lähtisi kävelemään. Pelko läheisten menettämisestä pitää kuitenkin otteessaan ja on helpompi kitkuttaa mukana lahkossa kuin elää vihattuna 'maailmassa'.
Muistan jonkun konventin muutaman vuoden takaa jossa lavalta sanottiin täysin suorin sanoin että 'JOS EROTETTU HENKILÖ EI ASU SAMASSA TALOUDESSA, YHTEYDENPITO ON LOPETETTAVA.' Ja mainittiin että vaikka kyseessä olisi oma lapsi/vanhemmat, ei tule keksiä tekosyitä olla tekemisissä. Käytännössä ei saisi olla tekemisissä ollenkaan.
Tässä muutamia aatteita.. Ja kiitos Tiukulle hyvästä aloituksesta. Toivotaan että pysyy ketju asiallisena!- .......
Se oli sukusi päätös. Sillä ei ole mitään tekoa sitten muiden päätöksille. Sinulla omat esimerkkisi ja minulla omani.
- Cartmanni
....... kirjoitti:
Se oli sukusi päätös. Sillä ei ole mitään tekoa sitten muiden päätöksille. Sinulla omat esimerkkisi ja minulla omani.
Mites kun sinun esimerkkisi tuntuu jäävän huikeaan vähemmistöön?
Tunnen lukuisia erotettuja, jotka ovat täsmälleen samassa tilanteessa kanssani. Eräs tyttö jopa harkitsee lahkoon palaamista, koska ei pää enää kestä kun ei äiti moikkaa edes kadulla? Äläkä väitä että tämäkin on vain äidin päätös! Outoa on että itse en tunne yhtäkään erotettua jonka kanssa oltaisiin normaalisti tekemisissä. Erikoista sekin että miksi kukaan vapaaehtoisesti valitsisi hylätä lapsensa/vanhempansa/sisaren/veljen, jos siihen ei painostettaisi lahkon sisältä?
Miten selität esim. ne sanat jotka itse kuulin lavalta konventissa? Että vain pakolliset toimet ollaan tekemisissä, muuten ei saa 'keksiä' tekosyitä?
Eräs erotettu kaverini istuu äitinsä vieressä kokouksessa, jos sinne joskus eksyy. Mutta siihen jää yhteydenpito. Vieressä saa istua, mutta muuten ei olla tekemisissä.
Minusta on suorastaan sairasta, miten täällä voidaan kirkkain silmin väittää ettei mitään karttamisoppia olekaan, ja että tämä on vain erotettujen paskapuhetta! >>Toivotaan että pysyy ketju asiallisena!
Eiköhän se kutakuinkin asiallisena pysy. Tuo nimimerkki fger, joka näyttäisi nykyään olevan nimimerkki "......", joutuu järjestäen selittelemään uskontonsa epäloogisuuksia ja epäkohtia parhaimpansa mukaan, kuten tässäkin tapauksessa. Ko. kirjoittelija alentuu valehtelemaan samalla tavalla uskontonsa tiedottajan kanssa karttamisopin todellisesta luonteesta. Jehovantodistajat kun itsekin häpeävät oppinsa puolesta silloin kun siitä julkisesti keskustellaan.
Meille joille karttaminen on todellisuutta, tuollaiset tiedottajan ja fger:in valehtelut ovat erittäin vastenmielistä kuunneltavaa ja luettavaa.
Kiitos kokemuksesi jakamisesta aiheeseen liittyen. Konkreettiset esimerkit ovat aina tervetulleita........ kirjoitti:
>>Se oli sukusi päätös. Sillä ei ole mitään tekoa sitten muiden päätöksille. Sinulla omat esimerkkisi ja minulla omani.
Siinä kun on vain sellainen pieni pointti että sinun esimerkkisi on osoitus vt-seuran sääntöjen vastaisesta toimintamallista.- sivulta
....... kirjoitti:
Hyötyisivätkö perheet näiden neuvojen noudattamisesta? Ne saattavat kuulostaa hyviltä teoriassa, mutta mahtavatko ne toimia käytännössä? Olet tervetullut paikalliseen Jehovan todistajien valtakunnansaliin. Siellä voit tavata perheitä, jotka pyrkivät soveltamaan Raamatun viisaita neuvoja. Voit puhua heidän kanssaan ja katsoa, miten perheenjäsenet kohtelevat toisiaan. Näet omin silmin, että Raamatun periaatteiden mukaan eläminen todella tekee perheistä onnellisia.
- ......
Cartmanni kirjoitti:
Tunnen lukuisia erotettuja, jotka ovat täsmälleen samassa tilanteessa kanssani. Eräs tyttö jopa harkitsee lahkoon palaamista, koska ei pää enää kestä kun ei äiti moikkaa edes kadulla? Äläkä väitä että tämäkin on vain äidin päätös! Outoa on että itse en tunne yhtäkään erotettua jonka kanssa oltaisiin normaalisti tekemisissä. Erikoista sekin että miksi kukaan vapaaehtoisesti valitsisi hylätä lapsensa/vanhempansa/sisaren/veljen, jos siihen ei painostettaisi lahkon sisältä?
Miten selität esim. ne sanat jotka itse kuulin lavalta konventissa? Että vain pakolliset toimet ollaan tekemisissä, muuten ei saa 'keksiä' tekosyitä?
Eräs erotettu kaverini istuu äitinsä vieressä kokouksessa, jos sinne joskus eksyy. Mutta siihen jää yhteydenpito. Vieressä saa istua, mutta muuten ei olla tekemisissä.
Minusta on suorastaan sairasta, miten täällä voidaan kirkkain silmin väittää ettei mitään karttamisoppia olekaan, ja että tämä on vain erotettujen paskapuhetta!>>>normaalisti tekemisissä.
- vio-letti
Cartmanni kirjoitti:
Minusta on suorastaan sairasta, miten täällä voidaan kirkkain silmin väittää ettei mitään karttamisoppia olekaan, ja että tämä on vain erotettujen paskapuhetta!>>>Minusta on suorastaan sairasta, miten täällä voidaan kirkkain silmin väittää ettei mitään karttamisoppia olekaan, ja että tämä on vain erotettujen paskapuhetta!
- Cartmanni
...... kirjoitti:
>>>normaalisti tekemisissä.
>>>Mielestäsi raamattua pitäisi noudattaa vain siloin kun se itselle parhaiten sopii.
Perusteleppas tämä, miten viesteistäni ilmee tälläinen ajatusmalli? Katsos, kun ei usko lainkaan Raamattuun ehdottomana Jumalan sanana. Tai joo, siellä on paljon kivoja tarinoita ja sananlaskuja mutta nykypäivän ihmiselle se ei sovi sokeasti noudatettavaksi opaskirjaksi. Siksi tämä lausahduksesti tuntuu hieman erikoiselta :D Minusta on aivan se ja sama noudatetaanko raamatun ohjeita vai ei.
>>>Jotkut ottavat tiukemman kannan kuin toiset. Sinä tarjoilet sitä tiukinta esille ja yrität selittää että toisin ei olisi ollenkaan. Onko se mielestäsi oikein?
Tarjoilen tiukinta toimintatapaa, sillä se on juuri se mitä vartiotorni seura tarjoaa. Isäni, seurakunnan vanhin ja esivalvoja, perusteli hyvin ykskantaan sen miksi kanssani ei olla tekemisissä seuran kirjallisuutta apunaan käyttäen. Ei tuonut esille mahdollisuutta 'omantunnon asioihin' eli siihen että tekemisissä voisi olla jos omatunto sallii. Ja tarjoan tiukinta toimintatapaa, koska en ole muunlaiseen törmännyt.
Mielestäni tässä keskitytään nyt epäolennaisuuksiin ja saivarrellaan. Kysymyshän ei ole ollut siitä miten joku yksittäinen perhe toimii erotettua kohtaan tai jättää toimimatta. Käsittääkseni kysymys on siitä, mikä on seuran ohje kuinka erotettuja kohdellaan. Tähän haluaisin kuulla sinulta miten kumoat Tiukun ynnä muiden suorat lainaukset vt-seuran kirjoista kuinka kohdella erotettua. Ja kuinka kumoat konventin lavalta tulleet SUORAT ohjeet. Voit toki väittää että valehtelen, mutta itse tiedän mitä puheessa sanottiin ja niin tietävät ne muutkin 5000 ihmistä jotka jäähallilla silloin olivat.
Kerro nyt suoraan, oletko tosiaan sitä mieltä että seura ei kehoita jäseniään välttämään erotettujen seuraa? Että tekemisissä saa olla ihan vapaasti? - .. myös ..
Minä taas erosin itse ja kun asia tuli kahden jt-siskoni tietoon, yhteydenpito loppui kuin naulan kantaan. Varsinkin toinen siskoistani on melko vapaamielinen ajattelussa, mutta niin vain häneltäkin tuli viesti: Tule takaisin järjestöön niin voimme olla taas kuten ennenkin.
Siinä vaiheessa mietin, että varmastikkin suurimmat häviäjät tässä minunkin tapauksessa ovat siskoni, jotka noudattavat juuri näitä "vt:n, esitelmien, palv.kokouspuheiden, konventtien EHDOTONTA kieltoa". He ihan varmasti rakastavat minua edelleenkin ihmisenä, mutta järjestö vaatii heitä karttamaan minua. Itse olen suht hyvin pystynyt työstämään asian ja esim. juuri nyt on mukavaa kun saa purkaa tuntojaan "vertaistukiryhmässä". Ai niin, tämäkin oli kiellettyä tiedottajan toimesta :/
Karttamissääntö on muuten yksi syy, etten koskaan tule palaamaan takaisin jehovan todistajaksi. - cartmanni
.. myös .. kirjoitti:
Minä taas erosin itse ja kun asia tuli kahden jt-siskoni tietoon, yhteydenpito loppui kuin naulan kantaan. Varsinkin toinen siskoistani on melko vapaamielinen ajattelussa, mutta niin vain häneltäkin tuli viesti: Tule takaisin järjestöön niin voimme olla taas kuten ennenkin.
Siinä vaiheessa mietin, että varmastikkin suurimmat häviäjät tässä minunkin tapauksessa ovat siskoni, jotka noudattavat juuri näitä "vt:n, esitelmien, palv.kokouspuheiden, konventtien EHDOTONTA kieltoa". He ihan varmasti rakastavat minua edelleenkin ihmisenä, mutta järjestö vaatii heitä karttamaan minua. Itse olen suht hyvin pystynyt työstämään asian ja esim. juuri nyt on mukavaa kun saa purkaa tuntojaan "vertaistukiryhmässä". Ai niin, tämäkin oli kiellettyä tiedottajan toimesta :/
Karttamissääntö on muuten yksi syy, etten koskaan tule palaamaan takaisin jehovan todistajaksi.Se mitä tämä karttamissääntö on minulle opettanut, on etten ikimaailmassa tahdo palata takaisin tuohon lahkoon. Ei sillä, että uskoisin edes opetuksiaan, mutta viimeistään tämä on ollut viimeinen naula arkkuun. Itse pidän tuota kiristyksenä, että 'voidaan olla taas yhteyksissä jos palaat uskonnon pariin'.
Oma veljeni totesi minulle myös, 'että ainahan voi tulla takaisin, kyllähän sä pohjimmiltas tiedät mikä on totuus.' Sen jälkeen ei ole pojasta mitään kuulunut.
On outoa, että käytyäni isäni kanssa vakavan keskustelun liittyen opetuksiin joita ei allekirjoita, hän kiisti kokoajan kaiken. Hän oli sitä mieltä, että oikeasti minä uskon näihin opetuksiin, ja tulen palaamaan vielä, kunhan olen nöyrtynyt tarpeeksi. Vastasin että en usko, hän intti että kyllä minä SYDÄMESSÄNI tiedän että tämä on totta. Kysyi muuten vielä haluanko tulla verivelkaiseksi jos en kasvata lastani JT:ksi, ja tämä kuolee harmagedonissa.. No joo, turhaa muistelua tälllainen. Kertoo vaan karua kieltään siitä miten erotettu menettää ihmisarvonsa ja oikeuden mielipiteisiin siinä silmänräpäyksessä kun ei ole enää Jehovan todistaja. Sillä, enhän voi olla AIDOSTI onnellinen, ellen ole jehovantodistaja. - silmät kirkkaana
...... kirjoitti:
>>>normaalisti tekemisissä.
>>>Ei nyt niinkään. Hengelliset siteet on jäissä, mutta asiat toimitetaan. Ei sitä muittenkaan kanssa sen enempää kaveerata. Jos on katsonu parhaaksi olla erossa uskonnosta, niin sitten on sen tien valinnut. >2Kor.
"Sillä mitä yhteyttä on vanhurskaudella ja laittomuudella? Tai mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? 15 Edelleen, miten sopivat yhteen Kristus ja Belial? Tai mitä osuutta uskollisella on ei-uskovan kanssa?" - cartmanni
silmät kirkkaana kirjoitti:
>>>Ei nyt niinkään. Hengelliset siteet on jäissä, mutta asiat toimitetaan. Ei sitä muittenkaan kanssa sen enempää kaveerata. Jos on katsonu parhaaksi olla erossa uskonnosta, niin sitten on sen tien valinnut. >2Kor.
"Sillä mitä yhteyttä on vanhurskaudella ja laittomuudella? Tai mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? 15 Edelleen, miten sopivat yhteen Kristus ja Belial? Tai mitä osuutta uskollisella on ei-uskovan kanssa?"Arvaa vaan kaduttaako, kun tein 12 vuotiaana 'kypsän' päätöksen mennä kasteelle. Jos en olisi kastettu ja myöhemmin erotettu, minua kohdeltaisiin kuin ihmistä. Ystäväperheessä on 3 aikuistaq lasta joista 1 on todistaja, 1 erotettu, 1 ei ole koskaan käynytkään kasteella. Todistaja sekä tämä joka ei koskaan kasteelle mennyt ovat rakastettuja perheenjäseniä, mutta tämä 'mustalammas' joka erotettiin, on täysin ilmaa koko perheelle. Eli vastaava kuin sinun tapauksesi.
Ainii, minun tapauksessani on hassua se että maailmallinen mieheni saa kyllä mennä vanhemmilleni kylään, äitini kovin hänelle soittelee jne, mutta minulla sinne ei ole asiaa.. Ihan kun mieheni nyt kävisi yksin kylässä vanhempieni luona. Kerran jopa vetivät oven kiinni kun mentiin molemmat sinne, ja kokeiltiin mitä käy. Mies oli tervetullut mutta minä en.. Ja äiti oli kiukkuinen kun MINÄ annan väärän kuvan JT-toiminnasta miehelleni lietsomalla tälläisiä helposti väärin ymmärrettäviä tilanteita. :D - vio-letti
cartmanni kirjoitti:
Se mitä tämä karttamissääntö on minulle opettanut, on etten ikimaailmassa tahdo palata takaisin tuohon lahkoon. Ei sillä, että uskoisin edes opetuksiaan, mutta viimeistään tämä on ollut viimeinen naula arkkuun. Itse pidän tuota kiristyksenä, että 'voidaan olla taas yhteyksissä jos palaat uskonnon pariin'.
Oma veljeni totesi minulle myös, 'että ainahan voi tulla takaisin, kyllähän sä pohjimmiltas tiedät mikä on totuus.' Sen jälkeen ei ole pojasta mitään kuulunut.
On outoa, että käytyäni isäni kanssa vakavan keskustelun liittyen opetuksiin joita ei allekirjoita, hän kiisti kokoajan kaiken. Hän oli sitä mieltä, että oikeasti minä uskon näihin opetuksiin, ja tulen palaamaan vielä, kunhan olen nöyrtynyt tarpeeksi. Vastasin että en usko, hän intti että kyllä minä SYDÄMESSÄNI tiedän että tämä on totta. Kysyi muuten vielä haluanko tulla verivelkaiseksi jos en kasvata lastani JT:ksi, ja tämä kuolee harmagedonissa.. No joo, turhaa muistelua tälllainen. Kertoo vaan karua kieltään siitä miten erotettu menettää ihmisarvonsa ja oikeuden mielipiteisiin siinä silmänräpäyksessä kun ei ole enää Jehovan todistaja. Sillä, enhän voi olla AIDOSTI onnellinen, ellen ole jehovantodistaja.>>>kyllähän sä pohjimmiltas tiedät mikä on totuus.'>>Kertoo vaan karua kieltään siitä miten erotettu menettää ihmisarvonsa ja oikeuden mielipiteisiin siinä silmänräpäyksessä kun ei ole enää Jehovan todistaja
- ,,,,,
silmät kirkkaana kirjoitti:
"Sillä mitä yhteyttä on vanhurskaudella ja laittomuudella? Tai mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? 15 Edelleen, miten sopivat yhteen Kristus ja Belial? Tai mitä osuutta uskollisella on ei-uskovan kanssa?">>>Miksi ei kaikkiin laittomuutta harjoittaviin???????
- ,,,,,,....
Cartmanni kirjoitti:
>>>Mielestäsi raamattua pitäisi noudattaa vain siloin kun se itselle parhaiten sopii.
Perusteleppas tämä, miten viesteistäni ilmee tälläinen ajatusmalli? Katsos, kun ei usko lainkaan Raamattuun ehdottomana Jumalan sanana. Tai joo, siellä on paljon kivoja tarinoita ja sananlaskuja mutta nykypäivän ihmiselle se ei sovi sokeasti noudatettavaksi opaskirjaksi. Siksi tämä lausahduksesti tuntuu hieman erikoiselta :D Minusta on aivan se ja sama noudatetaanko raamatun ohjeita vai ei.
>>>Jotkut ottavat tiukemman kannan kuin toiset. Sinä tarjoilet sitä tiukinta esille ja yrität selittää että toisin ei olisi ollenkaan. Onko se mielestäsi oikein?
Tarjoilen tiukinta toimintatapaa, sillä se on juuri se mitä vartiotorni seura tarjoaa. Isäni, seurakunnan vanhin ja esivalvoja, perusteli hyvin ykskantaan sen miksi kanssani ei olla tekemisissä seuran kirjallisuutta apunaan käyttäen. Ei tuonut esille mahdollisuutta 'omantunnon asioihin' eli siihen että tekemisissä voisi olla jos omatunto sallii. Ja tarjoan tiukinta toimintatapaa, koska en ole muunlaiseen törmännyt.
Mielestäni tässä keskitytään nyt epäolennaisuuksiin ja saivarrellaan. Kysymyshän ei ole ollut siitä miten joku yksittäinen perhe toimii erotettua kohtaan tai jättää toimimatta. Käsittääkseni kysymys on siitä, mikä on seuran ohje kuinka erotettuja kohdellaan. Tähän haluaisin kuulla sinulta miten kumoat Tiukun ynnä muiden suorat lainaukset vt-seuran kirjoista kuinka kohdella erotettua. Ja kuinka kumoat konventin lavalta tulleet SUORAT ohjeet. Voit toki väittää että valehtelen, mutta itse tiedän mitä puheessa sanottiin ja niin tietävät ne muutkin 5000 ihmistä jotka jäähallilla silloin olivat.
Kerro nyt suoraan, oletko tosiaan sitä mieltä että seura ei kehoita jäseniään välttämään erotettujen seuraa? Että tekemisissä saa olla ihan vapaasti?>>>Kerro nyt suoraan, oletko tosiaan sitä mieltä että seura ei kehoita jäseniään välttämään erotettujen seuraa? Että tekemisissä saa olla ihan vapaasti?
- Johanneksen_poika
,,,,,,.... kirjoitti:
>>>Kerro nyt suoraan, oletko tosiaan sitä mieltä että seura ei kehoita jäseniään välttämään erotettujen seuraa? Että tekemisissä saa olla ihan vapaasti?
>>Itseasiassa sen tekee raamattu.
Ja missähän näin sanotaan? Turha lainata tähän sitä korinttilaiskirjeen kohtaa, jossa EI puhuta erotetuista, vaan seurakunnan sisäpuolella olevista "veljiksi kutsutuista", jotka toimivat väärin.
Rinnakkaiskohta tuolle kertoo "merkitsemisestä".
Mutta mitään totaaliseen karttamiseen viittaavaa ainakaan noissa kohdissa ei ole. - Markku_Meilo
cartmanni kirjoitti:
Se mitä tämä karttamissääntö on minulle opettanut, on etten ikimaailmassa tahdo palata takaisin tuohon lahkoon. Ei sillä, että uskoisin edes opetuksiaan, mutta viimeistään tämä on ollut viimeinen naula arkkuun. Itse pidän tuota kiristyksenä, että 'voidaan olla taas yhteyksissä jos palaat uskonnon pariin'.
On outoa, että käytyäni isäni kanssa vakavan keskustelun liittyen opetuksiin joita ei allekirjoita, hän kiisti kokoajan kaiken. Hän oli sitä mieltä, että oikeasti minä uskon näihin opetuksiin, ja tulen palaamaan vielä, kunhan olen nöyrtynyt tarpeeksi. Vastasin että en usko, hän intti että kyllä minä SYDÄMESSÄNI tiedän että tämä on totta. Kysyi muuten vielä haluanko tulla verivelkaiseksi jos en kasvata lastani JT:ksi, ja tämä kuolee harmagedonissa.. No joo, turhaa muistelua tälllainen. Kertoo vaan karua kieltään siitä miten erotettu menettää ihmisarvonsa ja oikeuden mielipiteisiin siinä silmänräpäyksessä kun ei ole enää Jehovan todistaja. Sillä, enhän voi olla AIDOSTI onnellinen, ellen ole jehovantodistaja.>>> kyllähän sä pohjimmiltas tiedät mikä on totuus.'
Mielestäni tuollaisessa heitossa tiivistyy parhaiten koko jehovatodistajuuden typerryttävin mekanismi. Olen vuosi sitten saanut annoksen tuosta "syö nyt vaan, se tekee sinulle niin hyvää" -asenteesta.
Ollaan niin tietävinään ja opettavinaan, mutta tietoa ei jaeta eikä siitä keskustella, jos henkilö kyselee vaikeita. Totuus onkin jotain kumman salattua, joka pitää vain omata ilman sen kummempaa käsitystä kyseisen totuuden sisällöstä tai luonteesta, haitallisista vaikutuksista nyt puhumattakaan. - cartmanni
Markku_Meilo kirjoitti:
>>> kyllähän sä pohjimmiltas tiedät mikä on totuus.'
Mielestäni tuollaisessa heitossa tiivistyy parhaiten koko jehovatodistajuuden typerryttävin mekanismi. Olen vuosi sitten saanut annoksen tuosta "syö nyt vaan, se tekee sinulle niin hyvää" -asenteesta.
Ollaan niin tietävinään ja opettavinaan, mutta tietoa ei jaeta eikä siitä keskustella, jos henkilö kyselee vaikeita. Totuus onkin jotain kumman salattua, joka pitää vain omata ilman sen kummempaa käsitystä kyseisen totuuden sisällöstä tai luonteesta, haitallisista vaikutuksista nyt puhumattakaan.On että 'Et voi olla OIKEASTI, AIDOSTI onnellinen jos et ole Jehovan todistaja'.
Olen kuullut tämän monen JT:n suusta mutta äitini on kyllä mestari viljelemään tätä :D Ja sitten kun kysyn tähän että meinaako hän tosissaan että maailman väestöstä 99,9% on onnettomia, kun eivät ole JT, on vastaus että KYLLÄ. Ja se että minä esimerkiksi olen erittäin onnellinen tällähetkellä, on täyttä fuulaa ja esitystä, kun olen liian katkera ja ylpeä myöntääkseni että vain ollessani JT olin aidosti onnellinen.
Ihmettelen usein, uskovatko JT:t todella tähän. Että maailmassa et voi olla onnellinen. Vai uskottelevatko ne itselleen vain paremman mielen näin.
On todella kurjaa tietää, että on itse kuulunut tuollaiseen lahkoon joskus, joka on niin ylemmyyydentuntoinen ja ylimielinen järjestö että oikein oksettaa. Toivoisin että JT:t tajuaisivat itse kuinka sulkeutunut ja umpimielinen heidän rakas lahkonsa on. Että eivät pilaisi elämäänsä tuossa touhussa. Ja tämän sanon niin vilpittömästi kuin mahdollista. - cartmanni
,,,,,,.... kirjoitti:
>>>Kerro nyt suoraan, oletko tosiaan sitä mieltä että seura ei kehoita jäseniään välttämään erotettujen seuraa? Että tekemisissä saa olla ihan vapaasti?
Suoraa vastausta järkevine perusteluineen lienee sinulta täysin mahdotonta saada.
No, tähän kiertelyyn ja kaarteluun tottui JT:nä ollessa, silloinkin jos kysyi jotain ja tahtoi suoran vastauksen sai aina pettyä. Käskettiin tutkimaan, annettiin vaikka laveasti aihetta käsitteleviä vartiotornin kirjoituksia. Näihin tutustuttuaan huomasi että oikeastaan vastausta niissä ei ollut, kiertelyä kaartelua liirum laarum.. No, kuten sanottu voi olla että olen vaan niin älyttömän tyhmä, etten sitten tajua asioita. Arvostan suoraa puhetta, mutta sitä on vaikea JT:ltä saada. - Markku_Meilo
cartmanni kirjoitti:
On että 'Et voi olla OIKEASTI, AIDOSTI onnellinen jos et ole Jehovan todistaja'.
Olen kuullut tämän monen JT:n suusta mutta äitini on kyllä mestari viljelemään tätä :D Ja sitten kun kysyn tähän että meinaako hän tosissaan että maailman väestöstä 99,9% on onnettomia, kun eivät ole JT, on vastaus että KYLLÄ. Ja se että minä esimerkiksi olen erittäin onnellinen tällähetkellä, on täyttä fuulaa ja esitystä, kun olen liian katkera ja ylpeä myöntääkseni että vain ollessani JT olin aidosti onnellinen.
Ihmettelen usein, uskovatko JT:t todella tähän. Että maailmassa et voi olla onnellinen. Vai uskottelevatko ne itselleen vain paremman mielen näin.
On todella kurjaa tietää, että on itse kuulunut tuollaiseen lahkoon joskus, joka on niin ylemmyyydentuntoinen ja ylimielinen järjestö että oikein oksettaa. Toivoisin että JT:t tajuaisivat itse kuinka sulkeutunut ja umpimielinen heidän rakas lahkonsa on. Että eivät pilaisi elämäänsä tuossa touhussa. Ja tämän sanon niin vilpittömästi kuin mahdollista.>>Ihmettelen usein, uskovatko JT:t todella tähän. Että maailmassa et voi olla onnellinen. Vai uskottelevatko ne itselleen vain paremman mielen näin.
Se on itsensä psyykkaamista, ei muuta. Minulta loppui kertaheitolla jatkuvat uskontoon liittyneet painajaiset kun sain tasattua tilit Vt-seuran oppien kanssa.
>>On todella kurjaa tietää, että on itse kuulunut tuollaiseen lahkoon joskus, joka on niin ylemmyyydentuntoinen ja ylimielinen järjestö että oikein oksettaa.
Hävettää se ylemmyydellä pönkitetty kaikkiteitävyyden harha, johon Vartiotorniseura jehovantodistajat muokkaa. - lukenut.
>>Itseasiassa sen tekee raamattu.
Ja missähän näin sanotaan? Turha lainata tähän sitä korinttilaiskirjeen kohtaa, jossa EI puhuta erotetuista, vaan seurakunnan sisäpuolella olevista "veljiksi kutsutuista", jotka toimivat väärin.
Rinnakkaiskohta tuolle kertoo "merkitsemisestä".
Mutta mitään totaaliseen karttamiseen viittaavaa ainakaan noissa kohdissa ei ole.Pakana ja publikaani. Turha väittää, että paavali käytti rinnastusta selittääkseen kuinka paljon enemmän henkilön kanssa ollaan kontaktissa erottamisen jälkeen.
Tähän kuuluu sinun sanoa, että Jeesus söi ja joi jne. Ethän sinä muuta siihen voikaan sanoa.
Mutta, oliko Jeesus heidän seurassaan siksi että he olivat rempseää seuraa vai mistä syystä hän niin teki? Aivan oikein, hän opetti heitä. Oliko tarkoituksesi esittää että Jeesus muuten vain hengaili ja heitti läppää noissa porukoissa?
29 (Ja kun kaikki kansa ja veronkantajat kuulivat tämän, he julistivat Jumalan olevan vanhurskas
15 Kaikkia veronkantajia ja syntisiä tuli nyt jatkuvasti hänen läheisyyteensä kuulemaan häntä.
- poikkeus...
Kaikki jt:t karttavat innokkaasti erotettuja, jos joku vain on mahdollisesti näkemässä.
Tällä palstalla taas kirjoitellaan innokkaasti erotettujen ja jopa luopioiksi leimattujen kanssa.
Huvittavan ristiriitaista lueskella kuinka luopiot väittävät että kartetaan, mutta karttamiseen velvoitetut jt:t kirjoittelevat takaisin että ei karteta. Tällöin he ollessaan tekemisiisä luopioitten kanssa kuitenkin suoraan rikkovat jumalansa (vt-seura) käskyä karttaa luopioita.
Kuka tässä lopulta on syntisempi tai luopiompi???- salaisuus?
ja todellinen totuus kommentti...kiitos..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506763Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6742932Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981261- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371110- 721012
- 223917