Öljyt ja maustekastikkeet

ViherPiiperö

Haluaisin vinkkejä ja ehdotuksia, kuinka kokeilla uusia tapoja maustaa sapuskoja.

4

667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porsas

suikaleita, ranskalaisia, ketsuppi ja majoneesia, siinä sulle mausteita.

• verran

epämääräinen, yleisluontoinen ja laaja-alainen kysymys, ettei siihen järkevää vastausta voi antaa.

• Seesaminsiemenöljy.

• kotikokeilija

Kannattaa ehdottomasti kokeilla, ja kannattaa tehdä maustekastikkeensa itse. Seesamiöljy on todellakin hyvä mauste. Kokeile sitä vaikka maustettuna ripauksella soijakastikketta tai kuumaan veteen liotettua miso-tahnaa. Myös hamppuöljy on kokeilemisen arvoista, vaikkakin aika voimakkaan makuista. Ja valkosipulilla ja basilikalla maustettu kylmäpuristettu oliiviöljy tietty. Sitruunan ja limetin mehu on myös hyvää mausteena öljyyn sekoitettuna tai ilman. Samoin kokeile seesaminsiementahnaa eli tahinia.
      Tehosekoittimella tai jopa sauvasekoittimella voit tehdä kaikenlaisia maustekastikkeita, sekoita esim. öljyä, maustekurkun lientä, valkosipulia, mustaapippuria, sinapinsiemeniä.
      Mahdollisuuksia on tuhansia, käytä mielikuvitustasi!

Yksi hyvin mielenkiintoinen mauste kasvisruokiin on nestemäinen savu eli myöskin savuesasnssi-nimellä myytävä tuote (englanniksi liquid smoke).
      Sitä voit lisätä ruokaan kypsentämisen loppuvaiheessa, ja saat mukavaa savun makua. Kokeile sitä esim. papu- ja tofuruokiin, keittoihin, kaalilaatikkoon. Ja tietysti voit lisätä tuota savua myös noihin yllä mainittuihin maustekastikkeisiin, tosin kaikkiin se ei sovi, mutta esim. seesamiöljypohjaisiin kyllä. Yksi mielenkiintoisen makuinen tahna, jota teen "salami" pitsan päälliseksi, sisältää kuivattuja mustia papuja, tomaattimurskaa pikku ripauksen seesaminsiemeöljyä, mantelia ja ravintohiivahiutaleita. Tätä kun laittaa liotettujen ja paistettujen siitakesienten kera pitsan päälle ei mitään juustoja tarvitakaan, oreganoa vain ja valkosipulioliiviöljyä paistamisen jälkeen.

Manteli on muuten erinomainen tahnojen ja muiden tehosekoitettujen ruokien ainesosa, samoin kuin esim. maapähkinät. Manteli sisältää erittäin runsaasti kalsiumia, joten ei tarvitse maitotuotteita käyttää sen takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      92
      3392
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3097
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2604
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2393
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2046
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      39
      1614
    Aihe