Haluaisin vinkkejä ja ehdotuksia, kuinka kokeilla uusia tapoja maustaa sapuskoja.
Öljyt ja maustekastikkeet
4
667
Vastaukset
- porsas
suikaleita, ranskalaisia, ketsuppi ja majoneesia, siinä sulle mausteita.
- verran
epämääräinen, yleisluontoinen ja laaja-alainen kysymys, ettei siihen järkevää vastausta voi antaa.
Seesaminsiemenöljy.
- kotikokeilija
Kannattaa ehdottomasti kokeilla, ja kannattaa tehdä maustekastikkeensa itse. Seesamiöljy on todellakin hyvä mauste. Kokeile sitä vaikka maustettuna ripauksella soijakastikketta tai kuumaan veteen liotettua miso-tahnaa. Myös hamppuöljy on kokeilemisen arvoista, vaikkakin aika voimakkaan makuista. Ja valkosipulilla ja basilikalla maustettu kylmäpuristettu oliiviöljy tietty. Sitruunan ja limetin mehu on myös hyvää mausteena öljyyn sekoitettuna tai ilman. Samoin kokeile seesaminsiementahnaa eli tahinia.
Tehosekoittimella tai jopa sauvasekoittimella voit tehdä kaikenlaisia maustekastikkeita, sekoita esim. öljyä, maustekurkun lientä, valkosipulia, mustaapippuria, sinapinsiemeniä.
Mahdollisuuksia on tuhansia, käytä mielikuvitustasi!
Yksi hyvin mielenkiintoinen mauste kasvisruokiin on nestemäinen savu eli myöskin savuesasnssi-nimellä myytävä tuote (englanniksi liquid smoke).
Sitä voit lisätä ruokaan kypsentämisen loppuvaiheessa, ja saat mukavaa savun makua. Kokeile sitä esim. papu- ja tofuruokiin, keittoihin, kaalilaatikkoon. Ja tietysti voit lisätä tuota savua myös noihin yllä mainittuihin maustekastikkeisiin, tosin kaikkiin se ei sovi, mutta esim. seesamiöljypohjaisiin kyllä. Yksi mielenkiintoisen makuinen tahna, jota teen "salami" pitsan päälliseksi, sisältää kuivattuja mustia papuja, tomaattimurskaa pikku ripauksen seesaminsiemeöljyä, mantelia ja ravintohiivahiutaleita. Tätä kun laittaa liotettujen ja paistettujen siitakesienten kera pitsan päälle ei mitään juustoja tarvitakaan, oreganoa vain ja valkosipulioliiviöljyä paistamisen jälkeen.
Manteli on muuten erinomainen tahnojen ja muiden tehosekoitettujen ruokien ainesosa, samoin kuin esim. maapähkinät. Manteli sisältää erittäin runsaasti kalsiumia, joten ei tarvitse maitotuotteita käyttää sen takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1023539
- 623197
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342694- 812479
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 962096
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501742Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221720- 121706