Kainuulaiselle nämä vaalit antavat jo toisen kerran mahdollisuuden äänestää samoissa vaaleissa kahta eri henkilöä tai puoluetta. Kunnallisvaaleissa voi äänestää lähiasioitten hoitajaa ja maakuntavaaleissa taas kunnan edustajaa maakuntavaltuustoon. Tai ihan miten haluaa, koska useimmat kuntavaalien ehdokkat ovat myös maakuntavaalien ehdokaslistalla.
Aina joskus pieni ihminen miettii tällaisen järjestelmän mielekkyyttä. Tuntuu vähän kuin äänestäisi kahta henkilöä 50-prosentin toimijoiksi jolloin lopputulema on sama sata kuin pelkässä kunnanvaalissa. Samoja asioitahan molemmat pitkälti hoitelee, eri portaissa vain.
Siitä pidän kuitenkin kiinni, että lähidemokratiaa ei ole enää vara kaventaa. Nyt Vuolijoen ja Kajaanin kuntaliitos aiheutti sen että yhtään tuttua ehdokasta ei muutaman vuoden paikkakunnalla asuneelle löytynyt. Puolueitten listat ovat pahoin vajaita ja suurentuneen alueen vuoksi ehdokastiheys on kärsinyt.
Kynnys ehdokkaaksi lähtemiseen näyttää nousevan vaali vaalilta. Maakuntahallinnon talousvaikeudet alijäämineen, samoin paperitehtaan lakkautus Kajaanissa ovat asioita jotka eivät houkuttele lähtemään tekemään kuntalaisten kannalta ikäviä päätöksiä. Luottamus puolueisiin tuntuu myös olevan koetuksella. Sitoutumattomat saivat kahdeksan ehdokkaan listan maakuntavaaleihin, vaikka jokaista ehdokasta varten piti kerätä sata nimeä.
Kaikki edelläoleva on ollut alustusta. Nyt kysyisinkin miltä muualla päin Suomea asuvista tuollainen hallintomalli tuntuisi? Maakuntabyrokratia, kahdet vaalit samalla kertaa, palveluiden heikennyksiä ja keskittämistä, periaatteessa ihan samoja asioita kuin kuntayhtymien hallinnossa. Maakuntamallin eduksi kuitenkin laskisin sen, että kaikki asiat ovat saman hallinnon alla toisin kuin kuntayhtymissä joita on monen kirjavia eri kuntien ja toimialojen välillä.
Jotta asiaan tulisi jotain puoluepoliittistakin väriä, niin Kainuussa valtaa pitävät Keskusta ja Vasemmistoliitto suurimpina ryhminä, muilla puoleilla on lähinnä marginaalinen edustus.
Kaksien vaalien loukussa
2
118
Vastaukset
- siellä ei
näköjään luoteta muihin, itse en ainakaan äänestä sellaista johon en luota.
Tämän päivän Kainuun Sanomissa ministeri Mari Kiviniemi esittää Kainuun mallin mukaista hallintoa pääkaupunkiseudulle. Verotusoikeuden hän olisi valmis siirtämään ylemmälle hallintoportaalle, kun se täällä on vielä kunnilla.
Periaatteessa asian varmaan voisi järjestää noinkin. Entisenä ruuhkasuomalaisena olen kuitenkin sitä mieltä, että entisten kuntien jättäminen alueellisesti nykyiselleen ei olisi viisasta. Alue olisi pilottava pienempiin lähihallintoalueisiin, muuten ihmisten mielenkiinto paikallishallintoon katoaa kokonaan. Hallintobyrokraatit olisivat tietenkin asiasta innoissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271