Ymmärtävätköhän ehdokkaat, miten tärkeitä nuo vaalikoneet ovat. Minähän kerroin joitakin päiviä sitten, että kokeilin jotain vaalikonetta ja tulos oli se, että kymmenen parhaan joukossa oli 8 kokoomuslsita ja 2 rkp-läistä. Enhän ole noita puolueita koskaan äänestänyt. Nyt kuunnellessani tuota Nokian vaalikeskustelua ajoin toisen vaalikoneen. Taas tuli puolet kokoomukselaisia, 2 kristillistä ja yksi demari, ruotsalainen ja kepu. Kun en tunne kuntani kepuehdokkaista ketään, päätin äänestää tuota kepua.
PS. En käynyt "huomenna" äänestämässä kuten lupasin pari päivää sitten. Menen varsinaisena vaalipäivänä
Vaalikone
8
259
Vastaukset
- Oikein hyvältä
Kyllä Sinun, Oiva, kannattaa antaa äänesi sille kokoomuslaiselle, joka osui vaalikoneessa parhaiten yhteen omien näkemystesi kanssa.
Ihmisethän valtuustoissa asioihin ottavat kantaa ja niitä ajavat. Eikä kepulla ole täällä pääkaupunkiseudulla mitään tekoa, niin että jos annat äänesi kepuehdokkaalle, jota et edes tunne, niin hukkaan menee Sinun äänesi. Joku asiantuntija arveli siihen tyyliin, että vaalikoneiden rooli on saavuttanut huippunsa jo aiemmissa vaaleissa. Minulla on henkilökohtaisesti sama tunne. En jaksa innostua niiden kokeiluun siinä määrin kuin aiemmin.
Niissä kierrätetään vuodesta toiseen samoja valtakunnallisia kysymyksiä, joissa ei paikallisuus paljoa paina, eikä suurissa kysymyksissä taida yksittäisellä valtuutetulla olla paljoa vaikutusvaltaakaan.
Sekin häiritsee, ettei tiedä, missä painosuhteessa "täysin samaa mieltä" ja "melkein samaa mieltä" on suhteessa vastauksiin "täysin eri mieltä" ja "melkein eri mieltä". Jos viitsii, voisi kokeilla, saako omia vastauksia muuttelemalla ryhmien "täysin" ja "melkein" välillä saman ehdokaslistan kuin aiemmin.
Jos et tunne kuntasi kepulaisehdokkaita, heihin kannattaa tutustua "luonnossa", mikäli ovat liikkeellä näinä viikkoina. Kaupungeissa yleensä ovat, maaseudulla harvemmin mainostavat itseään mitenkään.- Minä vaan
Mukava kuulla, etten ole yksinäni sitä mieltä, että vaalikoneiden viehätys on täysin kuihtunut.
En ole viitsinyt enää käydä yhdessäkään, kun vielä eduskuntavaalien alla tutkailin jokaisen jonka löysin. - Uusi-Ukki
Minä muka tein todella tarkan analyysin, tosi huolellisesti vastasin kysymyksiin mielipiteeni täten tunnustaen. Tulos oli sanallasanoen pöyristyttävä. Psettiluvun 85-sai mies, jota en suurin surminkaan äänestäisi. Kyllä konehommat minun puolestani riittää, mene uurnalle oman pääni mukaan, ja se on Taivahan tosi.?
- eilen kolmea
eri vaalikonetta ja tulokset olivat varovasti sanoen hämmentävät.
Yritin vastata kaikkiin aivan samoin, mutta tulokset heittelivät rajusti. Yhden vaalikoneen vastaavin heilahti toisessa ulos top sadasta ja niin edelleen.
Minusta tuntuu, että jotkut ehdokkaat saavat nykyään koulustusta siihen, miten kysymyksiin tulee vastata. Itse en laita viihteen lisäksi mitään muuta arvoa noille nettiin tuoduille koneille. Ensinnäkin vaikuttaa siltä, että ainakin jotkut ehdokkaat laittavat sinne sellaisia mielipiteitä joilla luulee/tietää olevan paikkakunnalla kannatusta.
Toiseksi kunnallispolitiikka on ryhmätyötä, jossa muutaman vaikuttajayksilön kanta ryhmässä painaa eniten. Henkilö, jonka mielipiteet nettikyselyssä sopivat parhaiten omiin saattaa tosiasiassa olla sellainen hissukka joka ei saa ryhmässä kunnolla suutaan auki, saati sitten ajaisi pontevasti läpi mielipiteitään.
Tärkeintä olisi tuntea ehdokkaita henkilökohtaisesti, mutta se alkaa olla vaikeaa kun kunnat vain suurenevat ja ehdokkaitakin on entistä harvemmassa. Itse näen - ja lähidemokratian kannalta todella pahana asiana - sen, että myös kuntavaaleja käydään entistä enemmän valtakunnallisin teemoin. Mielestäni juuri näiden vaalien alla tämä asia on tullut silmiinpistävän voimakkaasti esille.
Itselleni osui vaalikoneessa tulos 4321, eli kymmenen sopivimman joukkoon kone tyrkytti neljää keskustalaista, kolmea vasuria, kahta perussuomalaista ja yhtä kokoomuslaista. Kärkitilan jakoivat keskustalainen ja perussuomalainen ehdokas. Kaikki kymmenen henkilöinä tuiki tuntemattomia.- KapiKorhonen
Otsikossa on looginen johtopäätös kertomasi perusteella. Laitoit siis vaalikoneelle tavoitteita, joita pidät tärkeinä, ja niiden arvojen puolesta toimijoiksi ilmoittautuneissa ei ollut kepun ehdokkaita. Johtopäätöksen teon pitäisi olla helppoa; sinun ei pidä äänestää kepun ehdokasta vaan jotakin niistä, jotka lupaavat toimia arvokkaina pitämiesi asioiden hyväksi.
Mutta kuitenkin ilmoitat äänestäväsi jotakin kepun ehdokasta, jota et tunne, etkä tiedä mitään hänen näkemyksistään ja tavoitteistaan! Voitko vielä olla sitä mieltä, että kepu olisi sinulle järjen eikä uskon asia? Et kai sentään; etkä kai kepulaista äänestänekään. Kai järki ja oman edun ajattelu sinussakin lopulta voittaa, ja vantaalaisena ajatellet myös kotikaupunkisi etua, jota taatusti ei kepu halua edistää. Ei se tosin vantaalaisessa kunnallispolitiikassa sitä paljon vahingoittamaankaan pysty, kun se saanee 5-6 % valtuutetuista.
Ps.
En minäkään kyllä vaalikoneista paljon perusta; ilman niiäkin tiedän, että kepu ei aja minun asiaani. Eikä sinunkaan, se sinunkin pitäisi ymmärtää ilman vaalikoneitakin, mutta saitpahan sieltäkin sille vahvistuksen.- oivahärkönen
..., että ne kokoomuslaiset ehdokkaat syöttävät sinne sellaisia mielipiteitä, joilla saa hyvin tavallisen ihmisen "ääniä" ja kepulaiset ovat rehellisempiä pannen sinne yksilöllisempiä mielipiteitä.
Ja toisaalta, eihän noilla puolueilla suurtakaan eroa ole, joten ei tuosta vaalikoneesta taida olla apua. Änestän kuitenkin sitä kepulaista, joka sitten otettuani selvää vaalimainoksenta, täyttää minun vaatimukseni asuinpaikan ja ammatin suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271