On tullu tuota pakollista lepoa tällä viikolla kun jalat syksyiseen tapaan reistailee. Joku vika on mulla tuossa vasemmassa nilkassa, ilmeisesti nivelsiteissä, vaikka en oo sitä millään tavalla nyrjäyttänyt. Ei pysty juoksemaan yhtään! Ja oikeassa polvessa on jälleen kierukka säpäleinä, ollut jo yli vuoden, pitää visiin hakeutua taas magneettikuvaukseen ja leikkaukseen. Luultavasti toisessa polvessa myös sama vika. Ja oikeassa jalassa tuo säären alaosa ja osittain pohjekin on ollut jo kuukausia kipeä, johtuneeko akillesjänteestä. Ja selkä on lähes poikki. Lääkäriin en oo vielä menny jalkojen takia (selän takia jo kävin magneetissa), kun tiedän jo valmiiksi ettei se auta mitään. Joutuu oottamaan kuvaustakin vähintään puoli vuotta vaikka menis yksityisen kautta.
Onko muilla tämmösiä ongelmia? Minun mielestä kilpaurheilijoilla ei ole varaa ootella magneettikuvaukseen pääsyä montaa kuukautta tai ylipäänsä lääkärin pakeille pääsyä viikkotolkulla. Kyllähän kun joku ykkösdivisioonatason jalkapalloilija loukkaa vaikka jalan niin heti samana päivänä se kuvataan. Mutta kun vaikka minä meen lääkäriin niin vain määrää särkylääkettä. Tai niinku tuon selän kans, lääkäri sano taas että ota yhteyttä jos pahenee. Kuinka pahaksi sen pitäisi mennä ennen kuin mitään tapahtuu? Halvaantua vähintää vissiin?
Minä olen puhtaasti sitä mieltä että huiput on huipulla pitkälti siksi, että jos tulee joku vamma, se hoidetaan heti ja that's it. Ei ne kärsi jonkun kierukan kans vuosimitalla. Ne on onnekkaita.
Jalat pettää
9
1178
Vastaukset
- lfjrlejflrejklö
se on. Aktiivinen "kuntokilpahiihtäjä" joka harjoittelee 400-500 tuntia vuodessa (joka on todella kunnioitettava määrä kun sen jakaa päivälle ottaen vielä pakolliset lepopäivät pois) ei ole mitään esim. jonkun divarin jalkapalloilijan rinnalla vaikka suhteessa ollaan aivan samalla tasolla. En tiedä mistä arvostuksen puute johtuu mutta näin se vain on.
Minulla itsellä ollut jalkaterävaivoja 1,5 vuotta, kerran olen "saanut" käydä ortopedin luona (kävin 2 kertaa TK lääkärin luona)joka määräsi magneettikuviin ja ika puolen vuoden päähän...ja vaiva niin paha ettei juoksua voi ajatellakaan. - kunto hiihtäjä myös
Yhdistäisitkö nämä kierukkavammat tähän hiihtoharrastukseen?
Joko väittänyt, että luisteluhiihto ei välttämättä olisi polville hyväksi, tiedä häntä.
Usko tämän päivän terveydenhuoltoon puhuttaessa näistä tuki- ja liikuntaelin vammoista on kyllä täysin mennyt. Kymmenes lääkäri saattaa todellakin tehdä oikean diagnoosin ja olet tosiaan pumpannut 10 vuotta särkylääkkeitä sekä rampannut valittamasta kipuja. Sitten pieni kirurginen toimenpide jaa kymmenen vuoden tuskat on takana.
Todellakin pitää tehdä itse oireistasi mahdollinen diagnoosi, olla ilkeä ja vaatia tutkimukset jotka oman diagnoosisi pohjalta pitäisi lääkäripalstojen mukaan tehdä.
Särkylääkeitähän ne tyrkyttää hautaan asti, ellet itse osaa vaatia!
Elikä ole vaan aktiivinen ja vaadi ja uudestaan ja uudestaan, kyllä ne väsyy ja laittaa sut kuntoon. Toivottavasti.Itse pitää diagnosoida kaikki. Kun joskus kuus vuotta sitten olin ollut kaksi viikkoa keuhkokuumeessa niin vasta toisella lääkärikäynnillä alkoi tapahtumaan kun alettiin vaatia keuhkokuvia. Viime talvena olin sitkeässä flunssassa viikkokausia ja kun menin lääkäriin ja vaatimalla vaadin lääkettä niin se lääkäri meni ihan lukkoon ja kirjoitti summanmutikassa jotain antibioottia, josta seurasi clostridium difficile ja taas antibioottia. Suolet on piloilla! Eikä tähystysaikaa kuulu vaikka asia on ollut hoidossa jo kohta kaksi kuukautta! Sen kun kärsin.
Oon nyt päättänyt mennä lääkäriin näiden jalkavaivojen takia, mutta en vielä tiedä menenkö yksityiselle vai terveys(arvaus)keskuksen kautta. Yksityiselle kun menee niin saa aikaa oottaa monta viikkoa, niin ties vaikka se jalkavaiva ois jo ohi silloin. Ja arvauskeskuksessa määrätään buranaa ja laitetaan röntgeniin ja rampataan uudestaan arvauskeskuksessa ja tilataan soittoaikaa ja kuukausien päästä magneettikuviin ja taas rampataan ja tilataan soittoaikoja ja lopulta se lääkäri sanoo että ota yhteys jos pahenee. Eikä mikään kummene!
Mitä se hyvejää ees mennä lääkäriin? Reenaanko 600-700 tuntia hukkaan vuodessa jos kaikki kaatuu vammoihin joita ei haluta hoitaa?- Hessu Hopo
Zip1 kirjoitti:
Itse pitää diagnosoida kaikki. Kun joskus kuus vuotta sitten olin ollut kaksi viikkoa keuhkokuumeessa niin vasta toisella lääkärikäynnillä alkoi tapahtumaan kun alettiin vaatia keuhkokuvia. Viime talvena olin sitkeässä flunssassa viikkokausia ja kun menin lääkäriin ja vaatimalla vaadin lääkettä niin se lääkäri meni ihan lukkoon ja kirjoitti summanmutikassa jotain antibioottia, josta seurasi clostridium difficile ja taas antibioottia. Suolet on piloilla! Eikä tähystysaikaa kuulu vaikka asia on ollut hoidossa jo kohta kaksi kuukautta! Sen kun kärsin.
Oon nyt päättänyt mennä lääkäriin näiden jalkavaivojen takia, mutta en vielä tiedä menenkö yksityiselle vai terveys(arvaus)keskuksen kautta. Yksityiselle kun menee niin saa aikaa oottaa monta viikkoa, niin ties vaikka se jalkavaiva ois jo ohi silloin. Ja arvauskeskuksessa määrätään buranaa ja laitetaan röntgeniin ja rampataan uudestaan arvauskeskuksessa ja tilataan soittoaikaa ja kuukausien päästä magneettikuviin ja taas rampataan ja tilataan soittoaikoja ja lopulta se lääkäri sanoo että ota yhteys jos pahenee. Eikä mikään kummene!
Mitä se hyvejää ees mennä lääkäriin? Reenaanko 600-700 tuntia hukkaan vuodessa jos kaikki kaatuu vammoihin joita ei haluta hoitaa?Jos sinulla on pahoja vaivoja, ota auto ja tule Ouluun Mehiläiseen tai vielä mielummin urheilupolille. Matka ei ole liian pitkä. Yritä vaikka Nylanderin Tiinan vastaanotolle ODL:ään.
Älä kidu vaivojesi kanssa turhaan. Mitä pitempään kestää, sen enemmän sattuu.
Urheilijalla on urheilijan vaivat. Ei niihin terveyskeskuslääkäri voi auttaa. Jos annat vaivojen vain jatkua, menee tilanne liian huonoksi. Maksa ne magneettikuvat itse ja käy Oulun magneetissa. 500 euroa (omavastuu) on pieni hinta siitä ilosta että pääsee asialliseen hoitoon. Julkinen puoli ei nyt toimi. On pakko käyttää rahaa. Oikein. - hiihdonohj
Zip1 kirjoitti:
Itse pitää diagnosoida kaikki. Kun joskus kuus vuotta sitten olin ollut kaksi viikkoa keuhkokuumeessa niin vasta toisella lääkärikäynnillä alkoi tapahtumaan kun alettiin vaatia keuhkokuvia. Viime talvena olin sitkeässä flunssassa viikkokausia ja kun menin lääkäriin ja vaatimalla vaadin lääkettä niin se lääkäri meni ihan lukkoon ja kirjoitti summanmutikassa jotain antibioottia, josta seurasi clostridium difficile ja taas antibioottia. Suolet on piloilla! Eikä tähystysaikaa kuulu vaikka asia on ollut hoidossa jo kohta kaksi kuukautta! Sen kun kärsin.
Mitä se hyvejää ees mennä lääkäriin? Reenaanko 600-700 tuntia hukkaan vuodessa jos kaikki kaatuu vammoihin joita ei haluta hoitaa?Hessu Hopo on oikeassa.
Vain urheilulääkärit osaavat nämä jutut.
Hyvä TK-lääkärikin osaa jos valmentaja vähän konsultoi, mutta harvassa on ne lääkärit jokka kuunteeloo potilasta sillä korvalla.
Lääkärien koulutukseen ei sisälly urheiluvammat, siksi he ovat pihalla näis asioos.
Miten on Zip sun lihashuollon ja liikkuvuuden laita? Useimmin kuin monasti johtuu jatkuvat nivel sun muut ongelmat laiskasta lihashuollosta.
Ja vielä Zip, suosittelisin vaihtaan juoksulenkit sk harjoituksiin ja rh lenkkeihin hitailla rullilla, näin vähennät niveliin kohdistuvaa rasitusta.
Jaksa vaan. hiihdonohj kirjoitti:
Hessu Hopo on oikeassa.
Vain urheilulääkärit osaavat nämä jutut.
Hyvä TK-lääkärikin osaa jos valmentaja vähän konsultoi, mutta harvassa on ne lääkärit jokka kuunteeloo potilasta sillä korvalla.
Lääkärien koulutukseen ei sisälly urheiluvammat, siksi he ovat pihalla näis asioos.
Miten on Zip sun lihashuollon ja liikkuvuuden laita? Useimmin kuin monasti johtuu jatkuvat nivel sun muut ongelmat laiskasta lihashuollosta.
Ja vielä Zip, suosittelisin vaihtaan juoksulenkit sk harjoituksiin ja rh lenkkeihin hitailla rullilla, näin vähennät niveliin kohdistuvaa rasitusta.
Jaksa vaan.Kiitoksia vinkeistä. Menen Mehiläiseen heti kun syysloma loppuu. Tuosta lihsahuollosta sen verran, että venyttelen lähes joka ilta ja aina kuntopiirin yhteydessä teen kaikenlaisia liikkuvuutta parantavia liikeitä. Hierotus vaan on jääny tooooooosi vähälle nyt kesän ja syksyn aikana. Epäilenkin näiden jalkavaivojen (lukuunottamatta polviongelmia) syyksi liiallista juoksua. Oon tehnyt kamalasti jalkalenkkejä näillä sulilla, ja rullalenkit jäivät mielestäni vähän liian vähiin huonojen kelien vuoksi --> vettä satoi ennätyksellisen paljon ja heinäkuussakin oli yhtä kylmää kuin nyt ja kesän poutapäivien lukumäärä on sormin laskettavissa.
- kaikille meille
Zip1 kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä. Menen Mehiläiseen heti kun syysloma loppuu. Tuosta lihsahuollosta sen verran, että venyttelen lähes joka ilta ja aina kuntopiirin yhteydessä teen kaikenlaisia liikkuvuutta parantavia liikeitä. Hierotus vaan on jääny tooooooosi vähälle nyt kesän ja syksyn aikana. Epäilenkin näiden jalkavaivojen (lukuunottamatta polviongelmia) syyksi liiallista juoksua. Oon tehnyt kamalasti jalkalenkkejä näillä sulilla, ja rullalenkit jäivät mielestäni vähän liian vähiin huonojen kelien vuoksi --> vettä satoi ennätyksellisen paljon ja heinäkuussakin oli yhtä kylmää kuin nyt ja kesän poutapäivien lukumäärä on sormin laskettavissa.
Ite oon vaan kuntohiihtäjä, mutta monta kesää tuli hoidettua kuntoa lähinnä juoksemalla. Aikansa sitä takomista kesti, mutta sitten romahti jalat täysin. Siitä alkoi vuoden mittainen vammakierre, kun en oireiden häviämisen jälkeen tajunnut vaihtaa lajia, vaan jatkoin juoksemista. Vähän aikaa jalat toimi ja taas tuli romahdus.
Ei auta lihaskunto, tukipohjalliset jne. Jalat ei vaan kestä juoksemista. Vaihdoin juoksun maastopyöräilyyn, jalat ja nivelet kiittää.
IHmettelen tuota juoksemisen tuputtamista kaikille kuntoilijoille. Se on nivelille/jaloille erittäin rankka laji. En kiellä sitä, etteikö olisi hyvä laji ylläpitää kuntoa, mutta kun se ei vaan sovi kaikille! - jts-1
kaikille meille kirjoitti:
Ite oon vaan kuntohiihtäjä, mutta monta kesää tuli hoidettua kuntoa lähinnä juoksemalla. Aikansa sitä takomista kesti, mutta sitten romahti jalat täysin. Siitä alkoi vuoden mittainen vammakierre, kun en oireiden häviämisen jälkeen tajunnut vaihtaa lajia, vaan jatkoin juoksemista. Vähän aikaa jalat toimi ja taas tuli romahdus.
Ei auta lihaskunto, tukipohjalliset jne. Jalat ei vaan kestä juoksemista. Vaihdoin juoksun maastopyöräilyyn, jalat ja nivelet kiittää.
IHmettelen tuota juoksemisen tuputtamista kaikille kuntoilijoille. Se on nivelille/jaloille erittäin rankka laji. En kiellä sitä, etteikö olisi hyvä laji ylläpitää kuntoa, mutta kun se ei vaan sovi kaikille!olen samaa mieltä ja toisekseen hiihtäjän juoksuharjottelu on tehtävä aina maastossa..asfalttia ei tarvii ollenkaan..itellä on ollu aikoinaan ihan riittävästi jalkavaivoja mutta nyt on saanut olla niistä paitsi koska on vähän viisaampi noitten asioiden kanssa!
kaikenlainen pienikin poikkeava tuntuma ja kipu on aina oire jostain..silloin on heti löysättävä..moni kohauttaa olkapäitään ja jatkaa jos se siitä tokenisi..alkaa kierre joka on vaikea saada kuntoon..suosittelen vesijuoksua vaikka se onkin yksitoikkoista puurtamista mutta se antaa koiville tavallaan voitelua ja uskomattoman paljon kestävää voimaa..yksi parhaista jalka harjotteista!
juoksua voi korvata tehokkaalla sauvakävelyllä..siis tarkotan tehokkuudella sitä että se on kokonaisvaltaista ja tehhää oikein..kyllä suksi kulkaa vaikka ei juoksua olisi ollenkaan..käyttää vain mielikuvitusta jalkareeneihin..siitä se lähtee! - jts-1
Zip1 kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä. Menen Mehiläiseen heti kun syysloma loppuu. Tuosta lihsahuollosta sen verran, että venyttelen lähes joka ilta ja aina kuntopiirin yhteydessä teen kaikenlaisia liikkuvuutta parantavia liikeitä. Hierotus vaan on jääny tooooooosi vähälle nyt kesän ja syksyn aikana. Epäilenkin näiden jalkavaivojen (lukuunottamatta polviongelmia) syyksi liiallista juoksua. Oon tehnyt kamalasti jalkalenkkejä näillä sulilla, ja rullalenkit jäivät mielestäni vähän liian vähiin huonojen kelien vuoksi --> vettä satoi ennätyksellisen paljon ja heinäkuussakin oli yhtä kylmää kuin nyt ja kesän poutapäivien lukumäärä on sormin laskettavissa.
saan antaa vinkkiä..lonkan liikkuvuus ja voima on yllättävän monella aika huonossa jamassa..vaikka oon ite jo vanha ukko mutta siihen oon panostanu jo vuosia ja tulokset omaan kehoon nähen on hyviä..ja hiihtäjä tarvitsee lonkan liikkuvuutta..sieltähän se potku lähtee..liian moni potkii vain jalalla ja lonkka huilaa..se on tuolla kuntoradoilla hyvinkin yleinen huomio..keskikeho ja lonkka kun on timmissä kunnossa niin suoritukseen tulee lisäprosentteja huomattava määrä lisää..sen kertoo kokemus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723093
- 572788
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322375- 792208
- 602023
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398