luokanope-opinnoista

tuleva ope

Hei vaan etenkin luokanopettajat!

Olen jo gradu-vaiheessa oleva luokanope-opiskelija, ja viime aikoina on alkanut mietityttää, olenko valinnut sivuaineeni oikein. Mitä sivuaineita etenkin jo työssä olevat opettajat kokevat erityisen hyviksi? (Varmasti kaikissa sivuaineissa on hyötynsä.)

Tuntuu, että nykyisin pitäisi jo tässä vaiheessa opiskella myös jonkin aineen opettajaksi, johon itsekin tähtäsin. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua, etten välttämättä jaksa opiskella niin paljon vielä tähän päälle; olisi hyvä saada jonkin verran opetuskokemusta. Jotenkin huolestuttaa se, etten tällä luokanopettajan tutkinnollani ole tarpeeksi osaava / pätevä opettamaan... Mikä on todellisuus, en tiedä. Eihän koulutus kaikkea ratkaise, mutta tämä asia on tosiaan alkanut jossain määrin painamaan ja tuntuu, että olen jotenkin huonompi kuin ne, jotka käyvät hyvin monia sivuaineita tai aineenopettajuuden pätevyyden.

Itselläni on sivuaineena kolme perusopintokokonaisuutta: erkkaa, alkukasvatusta ja psykaa. Näistä etenkin kaksi ensin mainittua olen kokenut hyödyllisiksi. Pääseekö näillä uransa alkuun? Kuitenkin tuntuu, että pitäisi kai luokanopettajan koulutuksella osata tehdä luokanopettajan työtä; toisaalta taas pitäisi osata vaikka mitä... Paineet on kovat! Tietenkin kasvatuksellinen näkemys ja ote on (vähintään?) puolet osaamista...

Mielipiteitä? Onko muita, joilla samoja ajatuksia?

1

1058

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivuaineet

eli esi- ja alkuopetus, psykologia ja erkka. Olen ollut sekä erityisopettajana (toki epäpätevänä) että alkuopetuksessa, joten kyllä työn alkuun varmasti pääsee. Tosin jonkin opetettavan aineen sivuaineen tekeminen varmasti olisi hyödyksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1341
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33