Onko malariaa Banjulin alueella? Tarviiko malarialääkkeet viikon reissulle?
malariaa?
17
3949
Vastaukset
- kliippa
Malarian saamiseksi riittää 10 sekuntiakin, että sikäli tyhmä kysymys.. mutta on kyseenalaista auttaako malarialääke vai ei, mutta kyllä se kuitenkin kannattaa ottaa.
- Jay123456
Kärsin itse lievän malarian reissullani Senegalissa, kun hyttyset oli yön aikana imeneet jalkojani sadekauden aikaan. Ei ollut siis verkkoa käytettävissä tuolloin.
Söin lääkkeitä (lariam), mutta iski silti. Yliarvostettua niin Lariam kuin malariakin. Jossei se tapa, niin se vahvistaa. Tosin pari päivää vetää suht heikoks, vaikka lääkäriltä lääkkeet saakin (muistaakseni kolmen päivän kuuri ja tepsi HETI). Kokemisen arvoista ja juttua sitten lapsenlapsille.
Gambia on todella malaria vyöhykkeellä. Ja ellei halua ottaa riskiä sairastua tautiin niin ehdottomasti,kannattaa ottaa.
- Malarone
ehdottomasti. Vaikka se vähän maksaakin.
- aloitettiin
Malarone kirjoitti:
ehdottomasti. Vaikka se vähän maksaakin.
lariamit. Saa nähä sevottaako, ei ainakaan viimeksi...
- AlanMies_
aloitettiin kirjoitti:
lariamit. Saa nähä sevottaako, ei ainakaan viimeksi...
Saako periltä hankittua? Jos olis vähän halvempia..
- aloittaa
AlanMies_ kirjoitti:
ottamaan ajoissa jos ostat paikanpäältä. Lariamit pitää ainakin aloittaa hyvissä ajoin ennen lähtöä.
AlanMies_ kirjoitti:
Malaronenkin pitäisi aloittaa 2pv ennen matkalle lähtöä. Eli kannattaa ostaa suomesta lääkkeet.
- tuonetar
Malaria tappaa Afriikassa yhtä tehokkaasti kuin aids!
En lähtisi hengellä leikkimään kummankaan taudin kanssa, kun suojautuakin voi.
Aidsin kantaja saattaa tunnistaa valkoisen naisen tai miehen ja saattaa tartuttaa tahallaankin - tietämättään kuitenkin eniten!
Malariaa kantavalle moskiitolle on ihan yksi ja sama minkäväriseen ihoon se iskee, kun vain verta saa.
Mollemmilta taudeilta voi suojautua.
Aids - selibaatti tai kondomi eikä minkäänlaisia neuloja tai verensiitoa tms. Tulos - saatat välttyä aidsilta!
Malaria - estolääkitys - tai kotimaassa pysyminen. Tulos - saatat välttyä malarialta!- jos hoidetaan
itse viime keväänä sairastin malarian gambiassa ollessani estolääkityksestä huolimatta. olin vuorokauden paikallisessa sairaalassa, tiputuksessa, ja tauti parani nopeasti. ilman tuota tiputusNEULAA olisi voinut käydä toisin....
- Bumster
itellä ei ollut mitään lääkitystä, eikä malariaa tullut. Olen tupakoitsija joten sama lähteekö henki vai. Jos kaikki suositellut lääkkeet/ rokotukset matkalle ottaa niin matkan hinnan voikin kertoa sitten kahdella (listahinta).
Jos nyt menisin niin ottaisin mukaan illaksi pitkähiaista ja jonkinlaisen hyttyspäähineen. Hyttysiä yöaikaan kuin juhannuksena Suomessa.- perathon
Sinäpä vasta fiksu olet ;) voi jessus!!!!
- -zorr-
Ihmiset ovat aivan tohkeissaan malariasta, ja vouhottavat siitä kuin se olisi vaarallinenkin sairaus. Se onkin, mutta ei länsimaalaiselle turistille, jolla on rahaa maksaa hoidosta ja on alueella yleensä kaksi viikkoa. Itse asuin Etelä-Afrikassa kahdeksan vuotta. Sain malarian kaksi kertaa. Kummallakin kerralla hoitoon pääsi välittömästi ja toipumiseen meni päivä tai pari.
Toinen kerta oli vielä työmatkalla Keniassa, jossa olosuhteet 90-luvun alussa olivat todella ankeat sairaanhoidon suhteen.
En väitä, ettei ko. sairaus ole vaarallinen, se tappaa kehitysmaissa miljoonia ihmisiä, mutta heillä ei olekaan varaa ostaa lääkitystä.
Ehkä suurin kauhun herättäjä on sivusto www.rokote.fi, joka maalaa malariasta mustaan surmaan verrattavaa tappajaa. Toisaalta tämän ymmärtää, ko. sivusto on lääkevalmistajan. Ja tunnetusti pelko on hyvää bisnestä. Ja sitä se todellakin on, kun laskee mitä maksaa nelihenkisen perheen lääkkeet. Ja lisäksi sivustolta on "kätevästi" unohdettu mainita, että lääkitykselllä saadaan parhaimmillaankin vain 60% suoja. Ymmärrän lääkityksen ottamisen pienille lapsille, mutta terve aikuinen ihminen ei tee sillä yhtään mitään. - se menee!
-zorr- kirjoitti:
Ihmiset ovat aivan tohkeissaan malariasta, ja vouhottavat siitä kuin se olisi vaarallinenkin sairaus. Se onkin, mutta ei länsimaalaiselle turistille, jolla on rahaa maksaa hoidosta ja on alueella yleensä kaksi viikkoa. Itse asuin Etelä-Afrikassa kahdeksan vuotta. Sain malarian kaksi kertaa. Kummallakin kerralla hoitoon pääsi välittömästi ja toipumiseen meni päivä tai pari.
Toinen kerta oli vielä työmatkalla Keniassa, jossa olosuhteet 90-luvun alussa olivat todella ankeat sairaanhoidon suhteen.
En väitä, ettei ko. sairaus ole vaarallinen, se tappaa kehitysmaissa miljoonia ihmisiä, mutta heillä ei olekaan varaa ostaa lääkitystä.
Ehkä suurin kauhun herättäjä on sivusto www.rokote.fi, joka maalaa malariasta mustaan surmaan verrattavaa tappajaa. Toisaalta tämän ymmärtää, ko. sivusto on lääkevalmistajan. Ja tunnetusti pelko on hyvää bisnestä. Ja sitä se todellakin on, kun laskee mitä maksaa nelihenkisen perheen lääkkeet. Ja lisäksi sivustolta on "kätevästi" unohdettu mainita, että lääkitykselllä saadaan parhaimmillaankin vain 60% suoja. Ymmärrän lääkityksen ottamisen pienille lapsille, mutta terve aikuinen ihminen ei tee sillä yhtään mitään.Me olemme myös asuneet Afrikassa, emme koskaan ole ottaneet mitään estolääkkeitä. Minulla ja lapsellani kerran ollut malaria, saatiin lääkettä ja se siitä. Mieheni on asunut Afrikassa elämänsä, 30 vuotta ja ehkä kerran, pari, sairastanut malariaa... "Siskoni" taas sairastaa sen ehkäpä kerran vuodessa...En tunne ketään pidempiä aikoja Afrikassa asuvia tai matkustelevia,jotka estolääkkeitä ottaisi! Kukin tyylillään,mutta joskus minullakin kiehahtaa mielessä kun joku alkaa kauhistelemaan ja haukkumaan kun en lapsille anna lariamia tms, miten ajatelematon ihminen olen blabla, juu juu....Meille tämä on ihan arkipäivää, normaalia elämää, Afrikassa on toinen kotimme, tiedämme kyllä,mitä siellä teemme ja mikä todellisuus siellä on.
- -zorr-
se menee! kirjoitti:
Me olemme myös asuneet Afrikassa, emme koskaan ole ottaneet mitään estolääkkeitä. Minulla ja lapsellani kerran ollut malaria, saatiin lääkettä ja se siitä. Mieheni on asunut Afrikassa elämänsä, 30 vuotta ja ehkä kerran, pari, sairastanut malariaa... "Siskoni" taas sairastaa sen ehkäpä kerran vuodessa...En tunne ketään pidempiä aikoja Afrikassa asuvia tai matkustelevia,jotka estolääkkeitä ottaisi! Kukin tyylillään,mutta joskus minullakin kiehahtaa mielessä kun joku alkaa kauhistelemaan ja haukkumaan kun en lapsille anna lariamia tms, miten ajatelematon ihminen olen blabla, juu juu....Meille tämä on ihan arkipäivää, normaalia elämää, Afrikassa on toinen kotimme, tiedämme kyllä,mitä siellä teemme ja mikä todellisuus siellä on.
..että malarian itämisaika on yleensä noin kaksi viikkoa, faktaa löytyy mm. oheisesta linkistä :
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00620
Eli keskiverto turisti saa oireet vasta Suomessa, ja täällä ko. sairauden hoito ei tuota mitään ongelmia.
- kikka
Kyllä on - paikallinen perhe asustaa banjulissa ja sairastavat malariaa toisinaan.
Moskiittoja on illalla aika runsaasti.- Lily2008
Gambialaiset ihmettelivät, miksi meillä oli malarialääkitys talvella, koska hyttyset ovat kuulemma silloin niin horroksessa, etteivät jaksa pistää/levittää tautia. En tiedä, kuinka totta tämä on, mutta en kyllä itsekään seuraavalla kerralla ottaisi lääkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577300Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7383551Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3561887Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 851435
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154