En toivota hyvää tai iloista tai mitään muutakaan Halloweenia, vaan sitä pyhäinmiestenpäivää, jota länsimaissa jo 600-luvulta pyhimysten, marttyyrien ja vainajien muistoksi vietetty on. Tämän perinteen myös lapeni aikoinaan oppivat, pois nukkuneitten rakkaittemme päivää me vietimme, emmekä suinkaan hirviönaamarein.
Surullista on ollut nähdä, kuinka nyt lapsenlapseni on viety tämän jenkkien juhlan pauloihin, joka on pitänyt tällätä just tähän pyhäinpäivän aattoon. Anglosaksissa maissahan sitä vietetään aina lokakuun viimeisenä päivänä, joka tapa olisi voinut meillekin tulla. Mutta ei, se yhdistettiin suorastaan hävyttömästi tämän vanhan kristillisen juhlan yhteyteen ---niin, kukas sen niin määräsi??? Minua aina inhottaa nämä kurpitsakekkerit - tympäiseekö suakin kenties?
Mutta sinulle ja minulle: Kauniita aatoksia, mietteitä, perille päässeitten rakkaittemme muistoksi.
Hyvää pyhäinpäivää!
6
324
Vastaukset
- 1943
haudalle en aina pääse, mutta ajatus riittää. Muistelen aikaa 39 vuotta sitten, jolloin olin ensi käynnillä tulevan mieheni vanhempien luona. Nyt tuosta nelikosta on jäljellä vain minä. Tapanani on kerätä ainekset omasta metsästä ja tehdä havuseppele mieheni haudalle. Kohta alan puuhiin. Rauhaisaa viikonloppua kaikille.
Pyhäinpäivä on sinänsä monimuotoinen syksyn ajallinen kiinnekohta. Nimitykset kekri, keyri ja köyri ovat tämän ajankohdan vanhoja maalaisyhteiskunnan käyttämiä perinteisiä nimiä. Varmaan monet meistä tuntevat edelleen sanonnan: Kekrinä nauriit kuopassa ja akat pirtissä. Syksyn ulkopuuhien oli tarkoitus olla "paketissa" näinä aikoina.
Juuri tänään osuin eräillä syntymäpäivillä istumaan tutun lukiolaistytön viereen. Hän puhui halloween-juhlista, jota alkaa viettää kavereittensa kanssa. Kysäisin siinä sitten, että tunteeko hän mitä tarkoittaa kekri tai keyri tai köyri? Ne sanat olivat tuiki tuntemattomia tälle nykynuorelle. Mitähän siellä koulussa oikein mahdetaankaan opettaa?Kekrikin on puskettu tähän pyhäinpäivän yhteyteen, vaikka sen ajankohta perinteisesti määräytyi sadonkorjuun ajankohdan mukaan pitkin lokakuuta. Täytyy vain todeta, että jo on vainajien päivällä vetovoimaa, kun siihen juhlaa kuin juhlaa tällätään. Vai kertookos tämä nyt siitä, että kuolemaa siirretään tälläkin viisiin pois näkyvistä, mene ja tiedä.
Ehkä maaseudun kasvatit tuntevat kekrin omimmakseen, kaupunkilaislähtöiset taas pyhäinpäivän vieton - mene ja tiedä sitäkin. Ja nuoriso ohjataan Halloweenin pariin, onhan Suomi kuulemma maailman amerikkalaisin maa.
- AiliMaili
tärkein asia, meille, on muistella poisnukkuneita omaisiamme. Käymme sytyttämässä kynttilät vanhempiemme haudoille.
Myös kotona sytyttämme kynttilän muiden omaisten ja rakkaiden muistolle.
Jotenkin on surullista, että vähitellen kaikki vanhat, suomalaiset pyhäpäivät muuttuvat amerikkalaisiksi lasten karkkikampanjoiksi, joiden taustalla olevia, todellisia pyhäpäivien syntyjuuria ei lapsille edes opeteta.
Ei ihme, jos yhteiskunta aina vain enemmän mammonallistuu. - Onneli
Halloweenit ei oikein istu meilläpäin ihmisille. Mitäpä tuosta sen enempää, kun se on tänään ja huomenna on pyhäinpäivä.
Hautausmaat on kauniina syttyneistä kynttilöistä. Meidän kylällä on sellainen kivi, mihin saa laittaa, jos on rakkaan hauta muualla. Siinä on todella paljon kynttilöitä.
Ei masennuta. :)- Atolfia
Meidän rakkaamme ovat haudatut niin kauas, että emme pääse kynttilöitä sytyttämään. Onneksi voimme muistella heitä, vaikka olemmekin kaukana.
Kotiseutumme kirkon vieressä on tällainen paikka, johon voimme kynttilämme viedä ja hetkeksi hiljentyä heitä muistelemaan. Paljon oli kynttilöitä, myös kukkia oli tuotu. Harras, kaunis tapa.
Tyttäreni perhe oli USA:ssa muutaman vuoden ja heille on jäänyt sieltä tämä pakanallinen tapa juhlia, mutta onneksi sekin on hiipunut melko pieniin mittasuhteisiin.
Siitä on mieleni hyvä, että aurinko on pilkistellyt silloin tälläin ihan mukavasti. Ennusteiden mukaan sen pitäisi tietää kaunista kesää. Ken elää, se näkee.
Mukavaa pyhien jatkoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622947
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802283
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361693- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450