Epävakaa persoonallisuus on monilla nuorilla naisilla hyvin raikas ja eloisan hauska, vaikkakin ennalta arvaamattomuus joskus kiusaa. Pakkolaitos eli pyttyvangit olivat hyvin arvaamattomia.
Tällä tarkoitan impulsiivistä tyyppiä, mikä ei ole rajatila, tai on pikku-rajatila. Tuon diagnoosin palstalla kertoi Psykopatologia ja olen täysin samaa mieltä.
Raikas rajatila
69
3905
Vastaukset
- ritalin
Totesi Kata erottuaan. Seurustellessa rajatilainen voi olla toisaalta hyvinkin mukava kumppani, toisaalta melko tylsä.
- _Geisha_
Sanoisin että tylsyys voi olla ihan kenen tahansa ihmisen ominaisuus, eikä mitenkään liity nimenomaan rajatilaan. Olen ymmärtänyt että rajatilat voivat usein olla hyvin eloisia ja spontaaneja, jolloin tuntuu vaikealta kuvitella ihmistä tylsänä. Yleensäkin rajatila ihmisiä on olemassa niin monta erilaista luonne-yhdistelmää kuin on diagnoosin kantajiakin. Ei voi siis faktana sanoa että "rajatila on tylsä".
- ritalin
_Geisha_ kirjoitti:
Sanoisin että tylsyys voi olla ihan kenen tahansa ihmisen ominaisuus, eikä mitenkään liity nimenomaan rajatilaan. Olen ymmärtänyt että rajatilat voivat usein olla hyvin eloisia ja spontaaneja, jolloin tuntuu vaikealta kuvitella ihmistä tylsänä. Yleensäkin rajatila ihmisiä on olemassa niin monta erilaista luonne-yhdistelmää kuin on diagnoosin kantajiakin. Ei voi siis faktana sanoa että "rajatila on tylsä".
Tuli mieleeni lähinnä trissen taannoin kommentti: masokisti pyytää piiskaa ja sadisti kieltäytyy. :D
Jotain tällaista tarkoitin sillä tylsyydellä. - soppa tykitön
Oma kokemukseni on, että rajatilainen hakee nimenomaan turvallisuutta. Epävarmuudesta nauttiva lienee jotenkin muuten pipi?
- The-Puu
soppa tykitön kirjoitti:
Oma kokemukseni on, että rajatilainen hakee nimenomaan turvallisuutta. Epävarmuudesta nauttiva lienee jotenkin muuten pipi?
Olen ikäni viettänyt karavaani-elämää, niin nyt tahdon rauhoittua kotiini. Kotini on rauhallinen pesä, johon pääsee vain harvat ja valitut.
Turvallisuus ennen epävarmuutta! - catha
Kuka tahansahan voi olla tylsä, mutta mistä oikein otit tuon että rajatilainen on tylsä seurustelu kumppani. Itse uskoisin että rajatilaisella siinä seurustelu suhteessa on tylsää, kun toinen osa puoli ei ole "tuulen vietävänä".
Minun avopuolisoni ainakin on sanonut ihan päin vastaista tuosta tylsyydestä. Hän on todennut että "on rasittavaa kun ikinä ei tiedä että millä mielialalla olen ja olen kuin eri ihminen joka päivä, mutta eipähän ainakaan tule tylsää". - ritalin
catha kirjoitti:
Kuka tahansahan voi olla tylsä, mutta mistä oikein otit tuon että rajatilainen on tylsä seurustelu kumppani. Itse uskoisin että rajatilaisella siinä seurustelu suhteessa on tylsää, kun toinen osa puoli ei ole "tuulen vietävänä".
Minun avopuolisoni ainakin on sanonut ihan päin vastaista tuosta tylsyydestä. Hän on todennut että "on rasittavaa kun ikinä ei tiedä että millä mielialalla olen ja olen kuin eri ihminen joka päivä, mutta eipähän ainakaan tule tylsää".Kyllä liitän rajatila kokemuksiini sanan "tylsä" hyvinkin mieluusti. En ole täysin analysoinut tuntojani kirjalliseen muotoon, joten en osaa tarkemmin eritellä, mitä tällä tarkoitan.
Mutta ehkä se on jotain sellaista, että kun rajatilainen tekee elämästä tylsää, hänen on haettava impuolsiivisella käytöksellä mielenkiintoa elämäänsä. Tai paremminkin toisin päin.
Jotta rajatilainen voisi käyttäytyä impulsiivisesti, hänen täytyy olla tietyssä mielessä moraalisesti vastuuton ja siitä juontaa tämä tylsyys ympärillä olevia kohtaan.
Ja onhan se kiukuttelu pahimmillaan aika tylsistyttävää.
Mutta ehkä keskeisesti liittäisin tylsyyden myös sadismiin. Onahn se aika tylsää, kun täytyy koko ajan olla väärässä ja "nuhtelua" ansaitsevana. Minä mietin sitä, mikä on oikein ja väärin... rajatilainen säätää sen, mikä on oikein ja väärin kullakin hetkellä(mielentilansa mukaan).
Onhan tämä moraalifilosofisella ajattelulla melko orjuuttava tilanne. - Ihminen***
"Seurustellessa rajatilainen voi olla toisaalta hyvinkin mukava kumppani, toisaalta melko tylsä."
Ihan ku puhuisit jostain eläinlajista etkä persoonallisista ihmisistä. - _Geisha_
ritalin kirjoitti:
Kyllä liitän rajatila kokemuksiini sanan "tylsä" hyvinkin mieluusti. En ole täysin analysoinut tuntojani kirjalliseen muotoon, joten en osaa tarkemmin eritellä, mitä tällä tarkoitan.
Mutta ehkä se on jotain sellaista, että kun rajatilainen tekee elämästä tylsää, hänen on haettava impuolsiivisella käytöksellä mielenkiintoa elämäänsä. Tai paremminkin toisin päin.
Jotta rajatilainen voisi käyttäytyä impulsiivisesti, hänen täytyy olla tietyssä mielessä moraalisesti vastuuton ja siitä juontaa tämä tylsyys ympärillä olevia kohtaan.
Ja onhan se kiukuttelu pahimmillaan aika tylsistyttävää.
Mutta ehkä keskeisesti liittäisin tylsyyden myös sadismiin. Onahn se aika tylsää, kun täytyy koko ajan olla väärässä ja "nuhtelua" ansaitsevana. Minä mietin sitä, mikä on oikein ja väärin... rajatilainen säätää sen, mikä on oikein ja väärin kullakin hetkellä(mielentilansa mukaan).
Onhan tämä moraalifilosofisella ajattelulla melko orjuuttava tilanne.No en kyl yleisesti väittäis, että rajatilainen on moraaliton. Sitäpaitsi kun impulsiivisuus ei tarkoita samaa kuin moraalittomuutta. Sun mielestä siis rajatila on samaan aikaan sekä spontaani että tylsä että moraaliton?! Enkä ymmärrä tuosta höläystäkään. Tuosta selityksestä spontaaniudesta ja tylsyydestä ympärillä olevia kohtaan koska nehän on yleensä toisensa poissulkevia asioita. Jotenkin vaikuttaa siltä, miten rajatila on silmissäsi joko spontaani sekä moraalisesti vastuuton tai sitten tylsä tai kiukutteleva. Mikään ei oo siis hyvä?!
- soppa tykitön
Ihminen*** kirjoitti:
"Seurustellessa rajatilainen voi olla toisaalta hyvinkin mukava kumppani, toisaalta melko tylsä."
Ihan ku puhuisit jostain eläinlajista etkä persoonallisista ihmisistä.Ritalin on katkera, kun suhde naisen kanssa ei onnistunut.
Ehkäpä hänen kannattaisi kokeilla seuraavaksi miestä. - ritalin
soppa tykitön kirjoitti:
Ritalin on katkera, kun suhde naisen kanssa ei onnistunut.
Ehkäpä hänen kannattaisi kokeilla seuraavaksi miestä.Mielenkiintoinen tarjous, mutta olen sen verran vanhoillinen, että pitäydyn toistaiseksi naisissa. Löydät kyllä varmasti itsellesi sopivaa seuraa. Tavalla, tai toisella...
- soppa tykitön
ritalin kirjoitti:
Mielenkiintoinen tarjous, mutta olen sen verran vanhoillinen, että pitäydyn toistaiseksi naisissa. Löydät kyllä varmasti itsellesi sopivaa seuraa. Tavalla, tai toisella...
Ymmärsit väärin. En tarjonnut itseäni sinulle seuraksi. Itsesuojeluvaisto, nääs.
- ritalin
_Geisha_ kirjoitti:
No en kyl yleisesti väittäis, että rajatilainen on moraaliton. Sitäpaitsi kun impulsiivisuus ei tarkoita samaa kuin moraalittomuutta. Sun mielestä siis rajatila on samaan aikaan sekä spontaani että tylsä että moraaliton?! Enkä ymmärrä tuosta höläystäkään. Tuosta selityksestä spontaaniudesta ja tylsyydestä ympärillä olevia kohtaan koska nehän on yleensä toisensa poissulkevia asioita. Jotenkin vaikuttaa siltä, miten rajatila on silmissäsi joko spontaani sekä moraalisesti vastuuton tai sitten tylsä tai kiukutteleva. Mikään ei oo siis hyvä?!
Kyllä rajatilainen on spontaani. Rajatilainen on myös impulsiivinen ja impulsiivisuus tarkoittaa, kuin tarkoittaakin moraalittomuutta. Se on ehkäpä paras synonyymi moraalittomuudelle.
"Mikään ei oo siis hyvä?!"
Kuinka niin? En ole missään vaiheessa haukkunut rajatilaista, vain minun kantojani on haukuttu. Eikö tällöin paremminkin vastapuoleni mukaan rajatilainen ole aina viallinen? Teet loogisen virheen ja projektiosi kääntyy takaisin. Todellisuudessa se olet sinä, joka valittaa, ettei rajatilainen ole koskaan "hyvä". Minulle kyllä kelpaa.
Impulsiivinen ihminen on spontaani, mutta hän on tietyssämielessä piittaamaton muista(narsistisuus), jonka vuoksi pidemmän päälle toinen kokee olonsa tylsäksi. Rajatilainen on sen tyypin ihminen, jolla moraali riippuu kulloisestakin mielentilasta ja siitä seuraa kontrollointia toista ihmistä kohtaan(vaikket itse sitä tajuaisi). Se aiheuttaa tylsyyttä. - Kata vaan
Täytyyhän asioille olla selitys. Kukaan ei oikeasti tykkää epävakaudesta. Ihme kyllä Kata on Mensan jäsen, missä sitten klikkaa? No se huomion hakuisuus.
- _Geisha_
ritalin kirjoitti:
Kyllä rajatilainen on spontaani. Rajatilainen on myös impulsiivinen ja impulsiivisuus tarkoittaa, kuin tarkoittaakin moraalittomuutta. Se on ehkäpä paras synonyymi moraalittomuudelle.
"Mikään ei oo siis hyvä?!"
Kuinka niin? En ole missään vaiheessa haukkunut rajatilaista, vain minun kantojani on haukuttu. Eikö tällöin paremminkin vastapuoleni mukaan rajatilainen ole aina viallinen? Teet loogisen virheen ja projektiosi kääntyy takaisin. Todellisuudessa se olet sinä, joka valittaa, ettei rajatilainen ole koskaan "hyvä". Minulle kyllä kelpaa.
Impulsiivinen ihminen on spontaani, mutta hän on tietyssämielessä piittaamaton muista(narsistisuus), jonka vuoksi pidemmän päälle toinen kokee olonsa tylsäksi. Rajatilainen on sen tyypin ihminen, jolla moraali riippuu kulloisestakin mielentilasta ja siitä seuraa kontrollointia toista ihmistä kohtaan(vaikket itse sitä tajuaisi). Se aiheuttaa tylsyyttä.Selitäpä vielä, miten rajatilainen on mielestäsi sekä tylsä että spontaani? Yleensä kun spontaani ihminen on eloisa ja virkeä, joka toimii hetken mielijohteesta. Tällöin elämän nimenomaan ei pitäisi olla tylsää. Jos sinulla itselläsi on omassa elämässäsi tylsää, niin turha sille on etsiä selitystä muista ihmisistä. Ihan itse sä vaikutat siihen, minkälaiseksi elämäsi luot. Jos koet itsesi/elämäsi tylsäksi rajatilaisen rinnalla, niin se ei tarkoita sitä, että rajatila itse olisi tylsä. Ihan itse sä olet vastuussa siiä, miten tylsäksi itsesi koet. Puhut siis nyt kahdella eri tavalla: yhdessä viestissä sanot, miten rajatila itse on tylsä, mutta seuraavassa sanot, miten sinä itse koet olosi tylsäksi. Sitten jo sanotkin, miten rajatilat ovat spontaaneja (eloisa, energinen..).
Moraalittomat ihmiset varmasti toimivatkin hetken mielijohteesta, spontaanisti, mutta jokainen spontaanisti toimiva henkilö ei ole moraaliton. Mielestäni asia on siis niin, että moraaliton voi olla spontaani, mutta spontaani ei aina ole moraaliton. Tiedän monia hetken mielijohteesta toimivia ihmisiä, jotka on kaikkea muuta kuin moraalittomia. Kyllä sitä moraalinkäsitystä voi säädellä ihan muut tekijät kuin spontaanius.
"Todellisuudessa se olet sinä, joka valittaa, ettei rajatilainen ole koskaan "hyvä". Minulle kyllä kelpaa."
En ole kyllä tämmöistä väittänyt omasta puolestani enkä menis sanomaan, ettei rajatila ole hyvä. Pistit nyt omia sanojasi minun suuhuni. Tein tuon johtopäätöksen nimenomaan sinun omasta tekstistäsi, johon viittasin kysymyksellä siitä, että eikö rajatilainen ole mielestäsi milloinkaan hyvä. Kysymys siis liittyi kohtaan, jossa kerroit miten rajatila on mielestäsi spontaani, moraaliton ja tylsä. Kritisoit spontaaniutta ja sanoit miten rajatilainen aiheuttaa myös tylsyyttä. Tylsyys ei ole hyvää, spontaanius ei ole hyvää. Ja juuri näitä sanoit rajatilan olevan.
"Minulle kyllä kelpaa."
Ootko sä nyt ihan tosissas noiden juttujes kanssa?! Ensin riehut täällä palstalla kertomassa epäonnistuneista suhteistasi rajatilaisiin ja teilaat heidät maanrakoon. Kerrot juttuja miten rajatila sitä rajatila tätä ja miten oletkaan joutunut kärsimään heidän takiaan. Ja sitten tokaiset että "minulle kyllä kelpaa" ja flirttailet täällä palstallakin heille. Ja kun joku kysyi syytä miksi itse aloitat flirttailun, niin vastaat miten "rajatilainen on kiinnostava lähinnä vain psykologisessa mielessä". Tiedätkö, että sun touhuissas ei ole mitään logiikkaa ja annat todella omituisen kuvan itsestäsi.
- Seela
liikkuu noiden vankien päässä. Hakataan, ryöstetään ja raiskataan avuttomia tai heikompia ihmisiä. Pilataan ja tehdään toisten elämä vaikeaksi, kun oma elämä ja asenne on vinksahtanut. Moni saa rikoksen uhrina elinikäiset henkiset ja ruumilliset vammat, rikoksen tekijä saa vain pikkuisen vankeutta.
- The-Puu
Ainakin minä olen saanut kokea kuinka rajatilanaiset ihastuvat ja tulisesti. Olin joskus myyjänä liikkeessä, sinne ilmaantui aina noita rajatilanaisia välillä. Yksin oli kerran 7 tuntia jutellen ja katsellen minua. Työainaki oli 8 tuntia. Antoi kyllä tehdä kaupat aina rauhassa.
Näyttää kulkevan nuo taipumukset suvuittain. Yhden epävakaan mummo ihastui niin että sain pelätä häntä.- _Geisha_
Samaa itsessäni huomannut! Ihastun tulisesti ja ihastukset voi kestää ja kestää jopa vuosia. Flirttailen häikäilemättömästi ja ihastuksen muut ihastukset tuntuisivat todella pahalta! Minä kyllä en voi sietää epävarmuutta vaan pyrin kaikin tavoin säilyttämään mielenrauhani hyvänä ja elämäni tasapainoisena. Siihen tasapainoiseen elämään kuuluvat tasapainoiset ystävät, rauhallinen koti-elämä jne.
- ritalin
rajatilaisenn vihastus on tulista! "nimim. kokemusta on". :D
- catha
Rajatilalla voidaan tarkoittaa montaa eri asiaa.
Rajatila persoona on suomessa vanha nimitys ja jenkien DSM-4:ssä synonyymi epävakaalle persoonallisuudelle. Eli siis rajatila persoona tarkoittaa yhtä kuin epävakaa persoonallisuus.
ICD:10:n epävakaassa persoonallisuudessa taas voidaan epävakaan persoonallisuuden (F60.3) lisäksi diagnoosiin asettaa impulsiivinen häiriötyyppi (F60.30) tai rajatilatyyppi (F60.31).
Rajatilainen persoonallisuuden rakenne taas tarkoittaa persoonallisuuden rakennetta, joka ei ole eheä kuten neuroottisilla eli se on pirstaloitunut, mutta se ei ole kuitenkaan pirstaloitunut psykoottis tasoisesti. Eli rajatilainen persoonallisuuden rakenne sijoittuu rikkinäisyydellään neuroottisen ja psykoottisen välimaastoon näin:
Terve - neuroottinen - rajatilainen - psykoottinen - catha
Pakkolaitos vangeista vielä sen verran että mitä olen ylipäätäänkin rikollisista lukenut, niin suurin osa täyttää antisosiaalisen persoonallisuuden kriteerit. Ja antisosiaalisen persoonallisuuden diagnostisissa kriteereissähän löytyy myös impulsiivinen käytös.
Lisäksi myös epävakaassa persoonallisuudessa ylipäätään on diagnostisissa kriteereissä impulisiivisuus. Se impulsiivinen häiriötyyppi ei tarkoita sitä että vain hän on impulsiivinen ja rajatilatyyppi sitä että hän ei voi olla impulsiivinen. Yleensä rajatilatyypin diagnoosin saaneet ovat vaikeammin impulsiivisia kuin impulsiivisen häiriötyypin saaneet.- The-Puu
Pakkolaitos on entisessä muodossaan lakkautettu pari vuotta sitten. Se oli aika harvinainen, johon joutui 1 - 2 vankia vuosittain,
joskin ehdotuksia oli enemmän.
Heillä oli pohjalla suurimalla osalla epävakaa persoonallisuus ja se impulsiivinen tyyppi.
Puhut tuossa vangeista noin ylipäänsä. Se on mistä kulmasta asia aina tutkitaan. ADHD esiityy jopa puolelle.
Nykyisin entisen pytyn joutuu tekijä istumaan koko tuomion päivästä päivään, eli kovennettu rangaistusperuste. Minusta se on aivan oikein. - zen _
The-Puu kirjoitti:
Pakkolaitos on entisessä muodossaan lakkautettu pari vuotta sitten. Se oli aika harvinainen, johon joutui 1 - 2 vankia vuosittain,
joskin ehdotuksia oli enemmän.
Heillä oli pohjalla suurimalla osalla epävakaa persoonallisuus ja se impulsiivinen tyyppi.
Puhut tuossa vangeista noin ylipäänsä. Se on mistä kulmasta asia aina tutkitaan. ADHD esiityy jopa puolelle.
Nykyisin entisen pytyn joutuu tekijä istumaan koko tuomion päivästä päivään, eli kovennettu rangaistusperuste. Minusta se on aivan oikein.Hyvä saada kokemusperäistä näkökulmaa eikä pelkkää mutua.
- ritalin
Kirjoittelet erittin selkeästi. Luulen, että termien merkitykset tulevat kaikille selviksi kirjoituksistasi.
Positiivista sinänsäkin, jos olet rajatilainen, kun yleensä lajitoverisi ovat lähinnä sotkeneet tietoa täällä.
Eikös antisosiaalinen persoonallisuus tule diagnoosina kutakuinkin sillä, jos henkilö rikkoo lakia toistuvasti?(joskin se ei tarkoita samaa)
ADHD, mikä on tuolla The-Puullakin, usein kehittää antisosiaalisen persoonallisuuden. Kaikki nämä eivät tee rikoksia, mutta moni heistä joutuu linnaan.
Olen lukenut, että peräti 40-60%(noin puolet) vangeista olisi ADHD ja antisosiaalinen diagnoosiin kuuluvia.
Mielestäni tällainen henkilö muistuttaa erehdyttävästi rajatilapersoonaa(impulsiivisuuden vuoksi?), mutta rajatilaiselta puuttuu yleensä ainakin rikollinen käyttäytyminen. - The-Puu
ritalin kirjoitti:
Kirjoittelet erittin selkeästi. Luulen, että termien merkitykset tulevat kaikille selviksi kirjoituksistasi.
Positiivista sinänsäkin, jos olet rajatilainen, kun yleensä lajitoverisi ovat lähinnä sotkeneet tietoa täällä.
Eikös antisosiaalinen persoonallisuus tule diagnoosina kutakuinkin sillä, jos henkilö rikkoo lakia toistuvasti?(joskin se ei tarkoita samaa)
ADHD, mikä on tuolla The-Puullakin, usein kehittää antisosiaalisen persoonallisuuden. Kaikki nämä eivät tee rikoksia, mutta moni heistä joutuu linnaan.
Olen lukenut, että peräti 40-60%(noin puolet) vangeista olisi ADHD ja antisosiaalinen diagnoosiin kuuluvia.
Mielestäni tällainen henkilö muistuttaa erehdyttävästi rajatilapersoonaa(impulsiivisuuden vuoksi?), mutta rajatilaiselta puuttuu yleensä ainakin rikollinen käyttäytyminen.>>Eikös antisosiaalinen persoonallisuus tule diagnoosina kutakuinkin sillä, jos henkilö rikkoo lakia toistuvasti?(joskin se ei tarkoita samaa)>>
Ei välttämättä. Minulla on ollut tuo diagnoosi 30 vuotta, sekä 20 vuotta sitten diagnostisoitiin mielentilatyyppisessä epävakaa ja impulsiivinen tyyppi. ADHD on selkeä.
On myös sellainen persoonallisuuden rakenne, joka ei täytä mitää rajatila-kriteeriä,
vaikka on rajatilatasoinen. - catha
ritalin kirjoitti:
Mielestäni tällainen henkilö muistuttaa erehdyttävästi rajatilapersoonaa(impulsiivisuuden vuoksi?), mutta rajatilaiselta puuttuu yleensä ainakin rikollinen käyttäytyminen.Lisäksi rajatilaisella on empatia kykyä ja hän kykenee tuntemaan syyllisyyttä, toisin kuin antisosiaalinen. Tarkemmin ottaen antisosiaalinen ei kykene tuntemaan oikeastaan mitään tunteita. Hän osaa vain matkia tunteita ja tämän hän osaa taitavasti. Hän on elämänsä varrella oppinut, että matkimalla erilaisia tunteita, pystyy vahvasti vaikuttamaan ihmisiin.
Antisosiaalinen muistuttaakin paljon epävakaata, mutta hän ei ole neuroottisten oireiden orja ja hänen mielialansa ei ole samalla tavalla oikukas kuin rajatilasta kärsivällä.
Minä tosiaan kärsin itse epävakaasta persoonallisuudesta, tosin en rajatila tyypistä ja psykologisissa tutkimuksissa ilmeni että persoonallisuuteni rakenne on rajatilainen. Tietääkseni useimmilla persoonallisuushäiriöisillä persoonallisuuden rakenne on rajatilainen. - ritalin
catha kirjoitti:
Lisäksi rajatilaisella on empatia kykyä ja hän kykenee tuntemaan syyllisyyttä, toisin kuin antisosiaalinen. Tarkemmin ottaen antisosiaalinen ei kykene tuntemaan oikeastaan mitään tunteita. Hän osaa vain matkia tunteita ja tämän hän osaa taitavasti. Hän on elämänsä varrella oppinut, että matkimalla erilaisia tunteita, pystyy vahvasti vaikuttamaan ihmisiin.
Antisosiaalinen muistuttaakin paljon epävakaata, mutta hän ei ole neuroottisten oireiden orja ja hänen mielialansa ei ole samalla tavalla oikukas kuin rajatilasta kärsivällä.
Minä tosiaan kärsin itse epävakaasta persoonallisuudesta, tosin en rajatila tyypistä ja psykologisissa tutkimuksissa ilmeni että persoonallisuuteni rakenne on rajatilainen. Tietääkseni useimmilla persoonallisuushäiriöisillä persoonallisuuden rakenne on rajatilainen.Minkälaisia ne neuroottiset oireet sinulla on? Kävin joskus mielenkiintoista keskustelua rajatilaisen kanssa, mutta alkoi tulla niin paljon esteitä, etten pystynyt jatkamaan tuota varsin asiarikasta keskustelua...
Kiinnostaa kuulla. - Rajatilainen
catha kirjoitti:
Lisäksi rajatilaisella on empatia kykyä ja hän kykenee tuntemaan syyllisyyttä, toisin kuin antisosiaalinen. Tarkemmin ottaen antisosiaalinen ei kykene tuntemaan oikeastaan mitään tunteita. Hän osaa vain matkia tunteita ja tämän hän osaa taitavasti. Hän on elämänsä varrella oppinut, että matkimalla erilaisia tunteita, pystyy vahvasti vaikuttamaan ihmisiin.
Minä tosiaan kärsin itse epävakaasta persoonallisuudesta, tosin en rajatila tyypistä ja psykologisissa tutkimuksissa ilmeni että persoonallisuuteni rakenne on rajatilainen. Tietääkseni useimmilla persoonallisuushäiriöisillä persoonallisuuden rakenne on rajatilainen.Totta turiset! Tunteet löytyy meikäläiseltä ja vahvat onkin. Joskus tuntuu miten jotkut ihmiset tulkitsee mua paremmin ja nopeammin ku itte ehdin.
- catha
ritalin kirjoitti:
Minkälaisia ne neuroottiset oireet sinulla on? Kävin joskus mielenkiintoista keskustelua rajatilaisen kanssa, mutta alkoi tulla niin paljon esteitä, etten pystynyt jatkamaan tuota varsin asiarikasta keskustelua...
Kiinnostaa kuulla.Ahdistus, joka on toisinaan ns. "vapaasti ajelehtivaa", eli iskee ilman syytä. Ahdistus oireista olen kärsinyt lapsesta asti, mutta murrosiässä ne alkoivat muuttua voimakkaammiksi. Silloin niihin tuli mukaan fyysiset oireet. Tämän jälkeen ne ovat kausiluontoisesti esiintyneet joko useammin ja vahvempana tai sitten harvemmin ja kevyempänä. Parhaimpina aikoina niitä ei ole ollut edes päivittäin. Oireina siis kipua rintakehässä, vaikeus hengittää, pää tuntuu sekavalta, toisinaan tulee ns. pakokauhun tunnetta ja joskus hikoilu ja pahoinvointi.
Yhteen aikaan kärsin sosiaalisista peloista, eli sain paniikkikohtauksia, jos olin ihmisten seurassa ilman että siinä oli joku läheinen ihminen mukana.
Minulla on lieviä pakkomielteitä ja pakko-oireita, jotka ovat kuitenkin sen verran lieviä etteivät yllä pakko-oireisen häiriön tasolle.
Kärsin myös aika-ajoittain dissosiatiivisista oireista, joita kohdallani ovat seuraavat:
Ympäristö näyttää kaukaiselta, epätodelliselta. Aivan kuin katselisin ympäristöä linssin läpi pääni sisältä. Värit muuttuvat kirkkaammiksi ja äänet muuttuvat voimakkaammiksi. Kaikki näyttää kulkevan pikakelauksena tai hidastettuna ja ajatukset myös menee samaan tahtiin joko hirveällä vauhdilla tai sitten ne ei kulje juuri yhtään.
Kärsin aika-ajoin vaikeasta unettomuudesta, jolloin ei kyllä väsymyskään vaivaa. Näinä aikoina nukun keskimäärin kaksi tuntia yössä ja olen herätessä taas aivan pirteä. Näinä aikoina välin saan nukuttua jopa viisi tuntia kun sitten taas tulee väliin öitä jolloin en nuku ollenkaan, mutta jaksan silti olla ihan normaalisti koulussa yms.
Olen myös käynyt läpi murrosiässä keskivaikean masennuksen ja parikymppisenä vaikean masennuksen.
Muuten tähän häiriöön ihan liittyy voimakas mielialojen vaihtelu, eli olen yleensä samanpäivän aikana masentunut ja haltioissani. Pahimmillaan heittelyt saattavat olla niin että ensin olen itsemurhaa hautovana ja puolen tunnin päästä kroppani kihelmöi hyvästä olosta ja olen onneni kukkuloilla.
Olen myös kärsinyt lapsesta asti läheisriippuvuudesta. Minulla on lapsesta asti ollut yksi tai muutama ihminen jota ilman en ole voinut olla ahdistumatta. Nykyään olen avopuolisostani niin riippuvainen etten kykene tekemään oikein mitään ilman että hän on paikalla. Muuten koko maailma tuntuu romahtava.
Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen ja minulla tähän häiriöön liittyy paljon muutakin joista myös voin kirjoittaa jos vain kiinnostaa kuulla. - _Geisha_
catha kirjoitti:
Ahdistus, joka on toisinaan ns. "vapaasti ajelehtivaa", eli iskee ilman syytä. Ahdistus oireista olen kärsinyt lapsesta asti, mutta murrosiässä ne alkoivat muuttua voimakkaammiksi. Silloin niihin tuli mukaan fyysiset oireet. Tämän jälkeen ne ovat kausiluontoisesti esiintyneet joko useammin ja vahvempana tai sitten harvemmin ja kevyempänä. Parhaimpina aikoina niitä ei ole ollut edes päivittäin. Oireina siis kipua rintakehässä, vaikeus hengittää, pää tuntuu sekavalta, toisinaan tulee ns. pakokauhun tunnetta ja joskus hikoilu ja pahoinvointi.
Yhteen aikaan kärsin sosiaalisista peloista, eli sain paniikkikohtauksia, jos olin ihmisten seurassa ilman että siinä oli joku läheinen ihminen mukana.
Minulla on lieviä pakkomielteitä ja pakko-oireita, jotka ovat kuitenkin sen verran lieviä etteivät yllä pakko-oireisen häiriön tasolle.
Kärsin myös aika-ajoittain dissosiatiivisista oireista, joita kohdallani ovat seuraavat:
Ympäristö näyttää kaukaiselta, epätodelliselta. Aivan kuin katselisin ympäristöä linssin läpi pääni sisältä. Värit muuttuvat kirkkaammiksi ja äänet muuttuvat voimakkaammiksi. Kaikki näyttää kulkevan pikakelauksena tai hidastettuna ja ajatukset myös menee samaan tahtiin joko hirveällä vauhdilla tai sitten ne ei kulje juuri yhtään.
Kärsin aika-ajoin vaikeasta unettomuudesta, jolloin ei kyllä väsymyskään vaivaa. Näinä aikoina nukun keskimäärin kaksi tuntia yössä ja olen herätessä taas aivan pirteä. Näinä aikoina välin saan nukuttua jopa viisi tuntia kun sitten taas tulee väliin öitä jolloin en nuku ollenkaan, mutta jaksan silti olla ihan normaalisti koulussa yms.
Olen myös käynyt läpi murrosiässä keskivaikean masennuksen ja parikymppisenä vaikean masennuksen.
Muuten tähän häiriöön ihan liittyy voimakas mielialojen vaihtelu, eli olen yleensä samanpäivän aikana masentunut ja haltioissani. Pahimmillaan heittelyt saattavat olla niin että ensin olen itsemurhaa hautovana ja puolen tunnin päästä kroppani kihelmöi hyvästä olosta ja olen onneni kukkuloilla.
Olen myös kärsinyt lapsesta asti läheisriippuvuudesta. Minulla on lapsesta asti ollut yksi tai muutama ihminen jota ilman en ole voinut olla ahdistumatta. Nykyään olen avopuolisostani niin riippuvainen etten kykene tekemään oikein mitään ilman että hän on paikalla. Muuten koko maailma tuntuu romahtava.
Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen ja minulla tähän häiriöön liittyy paljon muutakin joista myös voin kirjoittaa jos vain kiinnostaa kuulla.Mua ainaskin kiinnostaa kuulla. Lisää tekstiä vaan!
- catha
_Geisha_ kirjoitti:
Mua ainaskin kiinnostaa kuulla. Lisää tekstiä vaan!
Olen saanut nyt kolme kertaa ns. mikropsykoosin, joka on kestänyt muutaman tunnin joka kerta. Tuolloin minulla on aina kadonnut kokonaan ajan, paikan ja realiteetin taju.
Tuolloin vakakan masennuksen aikaan kärsin myös päihdepsykoosista. Tämä psykoottinen jakso kesti noin 9kk. Silloin minulla oli vainoharhaisia harhaluuloja ja vainoharha tyyppisiä kuuloharhoja.
Päihdepsykoosin minulla laukaisi todella runsas huumaavien sienien käyttö, joita käytin muutaman kuukauden useampana päivänä viikossa. Ilmaiseksi kun niitä löysi tietyistä paikoista.
Olen siis ennen ollut myös päihderiippuvainen. Kannabista käytin noin 6 vuotta päivittäin, alkoholia useampana päivänä viikossa ja psykedeelisiä aineita, erityisesti sieniä käytin myös muutaman vuoden melkein kerran viikossa. Runsaimmillaan käytin psykedeelisiä aineita viitenäkin päivänä viikossa.
Amfetamiinia käytin noin kerran kuukaudessa. Lisäksi satunnaisesti bentsodiatsepiineja ja opiaatteja.
Päihdepsykoosista pääsin eroon 2kk:n suljetun osaston hoidolla hesperiassa, nykyisessä psykiatria keskuksessa.
Impulsiivisuudesta, eli hetken mielijohteisesta käytöksestä myös kärsin. Toisinaan rahat ovat ihan loppu kun tulee tuhlattua kaikki rahat energia juomiin ja herkullisiin ruokiin. Viime kuussakin rahat loppuivat jo kuukauden puoli välissä. Ennen myös viiltelin paljon hetken mielijohteesta. Tämä liittyi aina masentuneeseen tai ahdistuneeseen olotilaan. Pahimmillaan viiltäminen on vienyt minut kaksi kertaa sairaalaan muutaman sentin syvän haavan takia ja molemmilla kerroilla on tullut reilu kymmenen tikkiä. Päihteiden käyttöni oli myös paljolti impulsiivista. Impulsiivisuuteni on myös mm. vienyt minut viime kesänä amsterdamiin kahdeksi viikoksi.
Minun näkemykseni itsestäni ja siitä millainen olen sekä itse arvostukseni riippuu ihan hetkestä ja se voi vaihdella montakin kertaa päivän mittaan aivan kuten mielialat.
Olen myös monesti saanut kuulla käyttäytyväni kuin murrosikäinen. - tuo sitten
catha kirjoitti:
Olen saanut nyt kolme kertaa ns. mikropsykoosin, joka on kestänyt muutaman tunnin joka kerta. Tuolloin minulla on aina kadonnut kokonaan ajan, paikan ja realiteetin taju.
Tuolloin vakakan masennuksen aikaan kärsin myös päihdepsykoosista. Tämä psykoottinen jakso kesti noin 9kk. Silloin minulla oli vainoharhaisia harhaluuloja ja vainoharha tyyppisiä kuuloharhoja.
Päihdepsykoosin minulla laukaisi todella runsas huumaavien sienien käyttö, joita käytin muutaman kuukauden useampana päivänä viikossa. Ilmaiseksi kun niitä löysi tietyistä paikoista.
Olen siis ennen ollut myös päihderiippuvainen. Kannabista käytin noin 6 vuotta päivittäin, alkoholia useampana päivänä viikossa ja psykedeelisiä aineita, erityisesti sieniä käytin myös muutaman vuoden melkein kerran viikossa. Runsaimmillaan käytin psykedeelisiä aineita viitenäkin päivänä viikossa.
Amfetamiinia käytin noin kerran kuukaudessa. Lisäksi satunnaisesti bentsodiatsepiineja ja opiaatteja.
Päihdepsykoosista pääsin eroon 2kk:n suljetun osaston hoidolla hesperiassa, nykyisessä psykiatria keskuksessa.
Impulsiivisuudesta, eli hetken mielijohteisesta käytöksestä myös kärsin. Toisinaan rahat ovat ihan loppu kun tulee tuhlattua kaikki rahat energia juomiin ja herkullisiin ruokiin. Viime kuussakin rahat loppuivat jo kuukauden puoli välissä. Ennen myös viiltelin paljon hetken mielijohteesta. Tämä liittyi aina masentuneeseen tai ahdistuneeseen olotilaan. Pahimmillaan viiltäminen on vienyt minut kaksi kertaa sairaalaan muutaman sentin syvän haavan takia ja molemmilla kerroilla on tullut reilu kymmenen tikkiä. Päihteiden käyttöni oli myös paljolti impulsiivista. Impulsiivisuuteni on myös mm. vienyt minut viime kesänä amsterdamiin kahdeksi viikoksi.
Minun näkemykseni itsestäni ja siitä millainen olen sekä itse arvostukseni riippuu ihan hetkestä ja se voi vaihdella montakin kertaa päivän mittaan aivan kuten mielialat.
Olen myös monesti saanut kuulla käyttäytyväni kuin murrosikäinen.jotain ainutlaatuista ja tavoittelemisen arvoinen asia?
- ritalin
_Geisha_ kirjoitti:
Mua ainaskin kiinnostaa kuulla. Lisää tekstiä vaan!
Olisin vastannut samoin, kuin sinä.
- ritalin
catha kirjoitti:
Olen myös monesti saanut kuulla käyttäytyväni kuin murrosikäinen.Aikamoista päihteidenkäyttöä olet harrastanut. Itse en uskalla edes kokeilla huumeiden käyttöä.
Kerro vain lisää. Minulle tulee tässä aikanaan enemmän kysyttävää mieleen. Kiinnostaa vielä jotkin asiat, kuten se, miten sinä koet itse rajatilasi... joissain asioissa.
"Impulsiivisuudesta, eli hetken mielijohteisesta käytöksestä myös kärsin. Toisinaan rahat ovat ihan loppu kun tulee tuhlattua kaikki rahat energia juomiin ja herkullisiin ruokiin. Viime kuussakin rahat loppuivat jo kuukauden puoli välissä."
Tuota olen huomannut. Kirjoitinkin taannoin, että eräs ilmeisesti narsistisen persoonallisuushäiriön omaava opiskelutoverini tuhlaa rahansa aina kaikenlaisiin älyttömyyksiin. Sen seurauksena hänellä ei ole varaa edes ostaa ruokaa. Sitten hän arvostelee aina muiden rahankäyttöä siitä, kun heillä on varaa "tuhlata" ruokaan ja muuhun...
Hän vuokraa elokuvia satasella viikossa, ostaa pelejä, leffoja... ostaa kaikenlaista turhaa juo rahansa(siis bilettää liikaa)... ja sitten haukkuu muut rahantuhlaajiksi, kun on varaa syödä normaalisti ja käydä joskus baarissa, tai elokuvissa...
Ärsyttävintä on päätön käytös ja sitä seuraava muiden moralisoiminen ja nuhteleminen(näkee oman ongelmansa muissa).
Hänen lähellään muiden pitää näytellä ja elää persaukisesti, koska muuten hän saa ympärillään olevat kokemaan itseänsä moraalittomiksi tuhlaajiksi. Nämä ympärillä olevat eivät vaan ymmärrä sitä, että kyse on yhden henkilön tahdosta ja ottavat tämän yhden ihmisen tahdon omaksi tahdokseen. - The-Puu
tuo sitten kirjoitti:
jotain ainutlaatuista ja tavoittelemisen arvoinen asia?
Ainakin tämä kertoja kovasti tarkkailee itseään.
- noissa häiriöissä
ritalin kirjoitti:
Aikamoista päihteidenkäyttöä olet harrastanut. Itse en uskalla edes kokeilla huumeiden käyttöä.
Kerro vain lisää. Minulle tulee tässä aikanaan enemmän kysyttävää mieleen. Kiinnostaa vielä jotkin asiat, kuten se, miten sinä koet itse rajatilasi... joissain asioissa.
"Impulsiivisuudesta, eli hetken mielijohteisesta käytöksestä myös kärsin. Toisinaan rahat ovat ihan loppu kun tulee tuhlattua kaikki rahat energia juomiin ja herkullisiin ruokiin. Viime kuussakin rahat loppuivat jo kuukauden puoli välissä."
Tuota olen huomannut. Kirjoitinkin taannoin, että eräs ilmeisesti narsistisen persoonallisuushäiriön omaava opiskelutoverini tuhlaa rahansa aina kaikenlaisiin älyttömyyksiin. Sen seurauksena hänellä ei ole varaa edes ostaa ruokaa. Sitten hän arvostelee aina muiden rahankäyttöä siitä, kun heillä on varaa "tuhlata" ruokaan ja muuhun...
Hän vuokraa elokuvia satasella viikossa, ostaa pelejä, leffoja... ostaa kaikenlaista turhaa juo rahansa(siis bilettää liikaa)... ja sitten haukkuu muut rahantuhlaajiksi, kun on varaa syödä normaalisti ja käydä joskus baarissa, tai elokuvissa...
Ärsyttävintä on päätön käytös ja sitä seuraava muiden moralisoiminen ja nuhteleminen(näkee oman ongelmansa muissa).
Hänen lähellään muiden pitää näytellä ja elää persaukisesti, koska muuten hän saa ympärillään olevat kokemaan itseänsä moraalittomiksi tuhlaajiksi. Nämä ympärillä olevat eivät vaan ymmärrä sitä, että kyse on yhden henkilön tahdosta ja ottavat tämän yhden ihmisen tahdon omaksi tahdokseen.eivät kestä että omat housun lahkeet ovat lyhyet, niin syyttävät jotain toista, sillä on niin lyhyet housun lahkeetkin.
- _Geisha_
catha kirjoitti:
Olen myös monesti saanut kuulla käyttäytyväni kuin murrosikäinen.Kuulostaapa huonolta : / Mulla ei oo kyl mitään kokemuksia tuollaisesta.
- voi kestää
catha kirjoitti:
Olen myös monesti saanut kuulla käyttäytyväni kuin murrosikäinen.vain muutamia minuutteja.
Kerro lisää. - catha
tuo sitten kirjoitti:
jotain ainutlaatuista ja tavoittelemisen arvoinen asia?
Enhän minä sanonutkaan että on ainutlaatuista tai tavoittelemisen arvoista. Enhän minä ole ollenkaan puhunut mistään tavoitteistani, joita tosin ei kyllä ole kuin pitää parisuhde yllä. Minä nyt vain satuin kertomaan että mitä muuta myös tähän häiriöön on liittynyt.
- catha
The-Puu kirjoitti:
Ainakin tämä kertoja kovasti tarkkailee itseään.
Pakko tarkkailla ja seurata paljon itseään, jotta voi oppia itsestään asioita ja näin ehkä vaikuttaa ongelmiinsa. Myös itsestäni oppimalla saatan päästä siihen, että satutan ympäristöäni vähemmän. Sitä ei kun oikein osaa nähdä itseään muuten kuin tarkkailemalla paljon.
Vasta viime aikoina terapian avulla olen alkanut oppimaankin itsestäni asioita. Ennen sitä en nähnyt suurimpaa osaa ongelmistani. - catha
ritalin kirjoitti:
Aikamoista päihteidenkäyttöä olet harrastanut. Itse en uskalla edes kokeilla huumeiden käyttöä.
Hänen lähellään muiden pitää näytellä ja elää persaukisesti, koska muuten hän saa ympärillään olevat kokemaan itseänsä moraalittomiksi tuhlaajiksi. Nämä ympärillä olevat eivät vaan ymmärrä sitä, että kyse on yhden henkilön tahdosta ja ottavat tämän yhden ihmisen tahdon omaksi tahdokseen.Itse näen epävakaan persoonallisuuden eräänlaisena tunne maailmallisena ja oman itsensä sekä persoonallisuuden vajaavaisuutena. Näen tämän rikkinäisenä persoonallisuutena, joka rikkinäisyytensä takia aiheuttaa häiriötä ajatuksissa, mielialoissa ja käytöksessä.
En näe tätä varsinaisesti sairautena, vaan häiriönä joka aiheuttaa sairauksia.
Mitä tarkoitat kysymyksellä "joissain asioissa"? - catha
noissa häiriöissä kirjoitti:
eivät kestä että omat housun lahkeet ovat lyhyet, niin syyttävät jotain toista, sillä on niin lyhyet housun lahkeetkin.
Totta puhut. Uskon että näen useimmiten omat ongelmani muissa, vaikka en tätä itse useimmiten näekkään. Tästä olen kyllä monesti ja monelta ihmiseltä kuullut että näen omat mokani ja vikani aina muissa ihmisissä, esineissä tai asioissa. En näin haluaisi toimia ja ehkä joskus voin oppia eroonkin siitä. Pitää vain ensin itse tunnistaa kunnolla nämä asiat ja tilanteet jolloin toimin näin.
- ritalin
catha kirjoitti:
Itse näen epävakaan persoonallisuuden eräänlaisena tunne maailmallisena ja oman itsensä sekä persoonallisuuden vajaavaisuutena. Näen tämän rikkinäisenä persoonallisuutena, joka rikkinäisyytensä takia aiheuttaa häiriötä ajatuksissa, mielialoissa ja käytöksessä.
En näe tätä varsinaisesti sairautena, vaan häiriönä joka aiheuttaa sairauksia.
Mitä tarkoitat kysymyksellä "joissain asioissa"?heittää niitä sieniä? Voitaisiin vaikka yhdessä mennä johonkin niitä nauttimaan. En voi kertoa enempää, koska exäni ilmoittaa minusta muuten poliisille.(ei sienien takia, vaan siksi, että puhun sinulle)
- catha
ritalin kirjoitti:
heittää niitä sieniä? Voitaisiin vaikka yhdessä mennä johonkin niitä nauttimaan. En voi kertoa enempää, koska exäni ilmoittaa minusta muuten poliisille.(ei sienien takia, vaan siksi, että puhun sinulle)
En voi monestakaan syystä. En itse enää koske niihin, enkä ole koskenutkaan kahteen vuoteen. Niitä ei kasva enää, enkä niitä enää jaksaisi lähteä keräilemäänkään. Ja en tosiaankaan niitä toimittaisi kenellekkään ketä en kunnolla tunne. Eli siis pitäisi olla kaveri reali elämästä ja sellainen johon tiedän että voisin sata varmasti luottaa, vaikka hän joutuisi poliisin kuulusteluihin. Eli ei siis menisi ilmiantamaan minua, vaikka joutuisi olemaan kopissa sen vuorokauden ja kuulusteluissa useamman kerran sinä aikana. Näissä hommissa kun ei ihan kenelle vain mennä edes tarjoamaan, koska muuten riskit kiinnijäämisestä kasvaisi liian isoksi.
Eli en voi muuta sanoa kuin että sori, mutta en ole enää näissä hommissa mukana ja vaikka olisinkin niin se pysyisi siinä sisäpiirin juttuna turvallisuus syistä.
Eli en voi... - ritalin
catha kirjoitti:
En voi monestakaan syystä. En itse enää koske niihin, enkä ole koskenutkaan kahteen vuoteen. Niitä ei kasva enää, enkä niitä enää jaksaisi lähteä keräilemäänkään. Ja en tosiaankaan niitä toimittaisi kenellekkään ketä en kunnolla tunne. Eli siis pitäisi olla kaveri reali elämästä ja sellainen johon tiedän että voisin sata varmasti luottaa, vaikka hän joutuisi poliisin kuulusteluihin. Eli ei siis menisi ilmiantamaan minua, vaikka joutuisi olemaan kopissa sen vuorokauden ja kuulusteluissa useamman kerran sinä aikana. Näissä hommissa kun ei ihan kenelle vain mennä edes tarjoamaan, koska muuten riskit kiinnijäämisestä kasvaisi liian isoksi.
Eli en voi muuta sanoa kuin että sori, mutta en ole enää näissä hommissa mukana ja vaikka olisinkin niin se pysyisi siinä sisäpiirin juttuna turvallisuus syistä.
Eli en voi...Kunhan pelleilin. Alkoi vaan tulla tuon ylläolevan väittelyn jälkeen sellainen olo, että jotain ehkä olis syytä ottaa, että tätä maailmaa kestää menettämättä järkeään.(oikeasti en käytä siis alkoholiakaan kovin paljoa, johtuen uskovaisuudestani ja urheilemisesta)
Minusta uhataan tehdä poliisille ilmoitus, jos puhun vielä rajatilasta tällä palstalla. :D:D:D
Tunnistatko sä itsestäsi esim. splittiä, tai projektiivista identifikaatiota?
Onko se aineiden käyttö ollut johonkin tiettyyn tarkoitukseen? Onko se pahaan oloon, vaiko vaan impulsioita? Tai oletko koittanut parantaa jotain sisäistä tyhjyyden tunnetta? - catha
ritalin kirjoitti:
Kunhan pelleilin. Alkoi vaan tulla tuon ylläolevan väittelyn jälkeen sellainen olo, että jotain ehkä olis syytä ottaa, että tätä maailmaa kestää menettämättä järkeään.(oikeasti en käytä siis alkoholiakaan kovin paljoa, johtuen uskovaisuudestani ja urheilemisesta)
Minusta uhataan tehdä poliisille ilmoitus, jos puhun vielä rajatilasta tällä palstalla. :D:D:D
Onko se aineiden käyttö ollut johonkin tiettyyn tarkoitukseen? Onko se pahaan oloon, vaiko vaan impulsioita? Tai oletko koittanut parantaa jotain sisäistä tyhjyyden tunnetta?Splittiä tunnistan jonkin verran itsessäni näin jälkeenpäin ajatellen. Minulla on kyllä tapana nähdä vain hyvät tai huonot puolet, vaikka ei se reali ajassa siltä tunnukkaan.
Projektiivista identifikaatiota uskon itsessäni olevan. Tai ainakin niin miten tuon sanan olen ymmärtänyt. Itse en sitä juurikaan itsessäni tunnista, mutta pakko siihen on uskoa kun niin moni on minulle asiasta huomauttanut. Eli siis minä en osaa nähdä itsessäni vikaa, vaan koen aina kaiken tekemäni virheet ja huonot puolet toisissa ihmisissä tai esineissä.
Aineiden käyttööni oli monenlaisia syitä, ihan hetkestä riippuen. Käytin niitä kyllä aina impulsiivisesti, mutta syyt siihen oli moninaiset. Jos minulla oli hyvä olo, niin halusin maksimoida sitä hyvää oloa kaikilla mahdollisilla päihteillä. Jatkuvaan ahdistukseen ja levottomuuten käytin pääasiassa kannabista ja alkoholia, koska ne ovat siihen hyvä apu. Siksi käytinkin kannabista päivittäin ja alkoholia useana päivänä viikossa. Myös rauhoittavat ja opiaatit ovat hyviä siinä, mutta turhan koukuttavia enemmän käytettynä ja siksi käytinkin niitä harvemmin. Masentuneena käytin kaikkea mitä vain sai, koska sitä helpompi masennusta oli sietää, mitä enemmän oli turta kaikista eri päihteistä. Kärsin myös kroonisista tyhjyyden tunteista, joihin varsinkin psykedeeliset aineet olivat loistava apu. Ne muuttavat todellisuuden voimakkaasti varsinkin suurilla annoksilla ja siksi niitä aina käytinkin suurilla annoksilla. Voimakkaasti muuntunut todellisuus kadotti tyhjyyden tunteet, kun pääsi jonnekkin muualle tästä harmaasta todellisuudesta. Lisäksi ne olivat loistavia siitä, että jokainen trippi oli erilainen. Ikävänä haittapuolena tuosta vain sitten tuli se psykoosi. Amfetamiinia ja ekstaasia käytin ihan vain buustaamaan hyvää, juhlallista oloa. - catha
ritalin kirjoitti:
Kunhan pelleilin. Alkoi vaan tulla tuon ylläolevan väittelyn jälkeen sellainen olo, että jotain ehkä olis syytä ottaa, että tätä maailmaa kestää menettämättä järkeään.(oikeasti en käytä siis alkoholiakaan kovin paljoa, johtuen uskovaisuudestani ja urheilemisesta)
Onko se aineiden käyttö ollut johonkin tiettyyn tarkoitukseen? Onko se pahaan oloon, vaiko vaan impulsioita? Tai oletko koittanut parantaa jotain sisäistä tyhjyyden tunnetta?Heh, siinähän tekevät rikos ilmoituksen. Mahtaa olla poliiseilla hauskaa, jos joku tulee selittämään että teen rikos ilmoituksen henkilöstä x, koska hän puhuu eräällä netin keskustelu palstalla rajatilahäiriöstä. :D
Tuon jälkeenhän voit tehdä vasta ilmoituksen väärästä ilmiannosta ja näin saada jopa korvauksia kyseiseltä henkilöltä. Eli älä ainakaan missään nimessä lopeta keskustelua. Ennemminkin suosittelisin keskustelemaan innokkaammin. - _Geisha_
catha kirjoitti:
Heh, siinähän tekevät rikos ilmoituksen. Mahtaa olla poliiseilla hauskaa, jos joku tulee selittämään että teen rikos ilmoituksen henkilöstä x, koska hän puhuu eräällä netin keskustelu palstalla rajatilahäiriöstä. :D
Tuon jälkeenhän voit tehdä vasta ilmoituksen väärästä ilmiannosta ja näin saada jopa korvauksia kyseiseltä henkilöltä. Eli älä ainakaan missään nimessä lopeta keskustelua. Ennemminkin suosittelisin keskustelemaan innokkaammin.Sanoin, että uhkaan tehdä Ritalinista ilmoituksen ylläpidolle, mikäli hän jatkaa herjaamistani. Minulla ei ole rajatilaa, mutta Ritalin levittää täällä jututa, että olen rajatilainen ja psykoottinen. Vaikka muut eivät voi siitä henkilöä (minua) tunnistaa, niin minä voin, ja olen kyllästynyt lukemaan tuollaista potaskaa. En siis ole koskaan sanonut, että teen ilmoituksen mikäli Ritalin puhuu rajatilahäiriöstä. Tämä on taas hyvä esimerkki siitä miten hän vääristelee sanojani, saaden toisen näyttämään naurettavalta ja itsensä fiksulta.
- Sivusta katsonut
catha kirjoitti:
Heh, siinähän tekevät rikos ilmoituksen. Mahtaa olla poliiseilla hauskaa, jos joku tulee selittämään että teen rikos ilmoituksen henkilöstä x, koska hän puhuu eräällä netin keskustelu palstalla rajatilahäiriöstä. :D
Tuon jälkeenhän voit tehdä vasta ilmoituksen väärästä ilmiannosta ja näin saada jopa korvauksia kyseiseltä henkilöltä. Eli älä ainakaan missään nimessä lopeta keskustelua. Ennemminkin suosittelisin keskustelemaan innokkaammin.Catha: yks keskustelija uhkasi ilmoittaa asian eteenpäin, mikäli Ritalin puhuu täällä hänestä. Tietääkseni täällä ei ole kukaan kieltänyt puhumasta rajatilahäiriöstä. Netissäkin on omat sääntönsä.
- ritalin
Sivusta katsonut kirjoitti:
Catha: yks keskustelija uhkasi ilmoittaa asian eteenpäin, mikäli Ritalin puhuu täällä hänestä. Tietääkseni täällä ei ole kukaan kieltänyt puhumasta rajatilahäiriöstä. Netissäkin on omat sääntönsä.
"Catha: yks keskustelija uhkasi ilmoittaa asian eteenpäin, mikäli Ritalin puhuu täällä hänestä. Tietääkseni täällä ei ole kukaan kieltänyt puhumasta rajatilahäiriöstä."
Ei vaan, hän väitti, että levittelen hänestä kaiken aikaa paskaa nettiin, kun kirjoittelen aivan yleisesti rajatilahäiriöstä. Olen joskus vuonna yksi ja kaksi kertonut täällä juttuja rajatilaisesta tyttöystävästäni ja siitä, mitä ongelmia suhteessa oli. Enää en ole asiasta hölissyt.
Samaten hän uhkasi tehdä poliisille ilmoituksen, mutta kieltää asian nyt. Aiemmin hän toki uhkasi ylläpidolle ilmoittamisestakin, johon hän nyt viittaa.
Eli noin yhteenvetona hän on uhannut tehdä poliisille ilmoituksen, jos puhun täällä yleisesti rajatilasta. Eikä tässä ole kyse siitä, että vääristelisin hänen kirjoituksiaan, vaan siitä, että hän vääristelee minun kirjoituksiani, jolloin tällaisia ristiriitaisia tilanteita syntyy.
En enää ota osaa näihin älyttömyyksiin, koska kirjoittajan omien sanojensa mukaan "mikään ei ole hyvä". Minulla ei ole mitään jakoa jatkaa keskustelua, missä keskustelukumppani päättää, mitä saan sanoa ja mitä en. Hän voi puolestani jatkaa väittelyä vaikkapa nuken kanssa.
Täytyy ottaa huomioon, että tässä on nyt kyseessä The-Puun avaus, johon vastasin myöntävästi, lainaten Kata Kärkkäistä, joka on kuulemma rajatilainen. Tähän nimim. _Geisha_ sitten reagoi vastahakoisesti.
Nähdäkseni _Geisha_ tuli ketjuun haastamaan riitaa ja oli suunnitellut "iskun".
Syyksi hän esittää sen, että puhuin hänestä paskaa palstalla. Hän voi varmaan mennä valittamaan Kata Kärkkäiselle siitä, että hänen puheensa loukkasivat häntä. - ritalin
_Geisha_ kirjoitti:
Sanoin, että uhkaan tehdä Ritalinista ilmoituksen ylläpidolle, mikäli hän jatkaa herjaamistani. Minulla ei ole rajatilaa, mutta Ritalin levittää täällä jututa, että olen rajatilainen ja psykoottinen. Vaikka muut eivät voi siitä henkilöä (minua) tunnistaa, niin minä voin, ja olen kyllästynyt lukemaan tuollaista potaskaa. En siis ole koskaan sanonut, että teen ilmoituksen mikäli Ritalin puhuu rajatilahäiriöstä. Tämä on taas hyvä esimerkki siitä miten hän vääristelee sanojani, saaden toisen näyttämään naurettavalta ja itsensä fiksulta.
Alan kaipaan sua jollain sairaalla tavalla, kun tule kinaamaan.
Mitä mieltä olet muuten Fatiman ilmestysksestä? Onko tuollaiset ilmestykset hyvästä, vai pahasta? Tein siitä joskus avauksen tänne. - ritalin
catha kirjoitti:
Splittiä tunnistan jonkin verran itsessäni näin jälkeenpäin ajatellen. Minulla on kyllä tapana nähdä vain hyvät tai huonot puolet, vaikka ei se reali ajassa siltä tunnukkaan.
Projektiivista identifikaatiota uskon itsessäni olevan. Tai ainakin niin miten tuon sanan olen ymmärtänyt. Itse en sitä juurikaan itsessäni tunnista, mutta pakko siihen on uskoa kun niin moni on minulle asiasta huomauttanut. Eli siis minä en osaa nähdä itsessäni vikaa, vaan koen aina kaiken tekemäni virheet ja huonot puolet toisissa ihmisissä tai esineissä.
Aineiden käyttööni oli monenlaisia syitä, ihan hetkestä riippuen. Käytin niitä kyllä aina impulsiivisesti, mutta syyt siihen oli moninaiset. Jos minulla oli hyvä olo, niin halusin maksimoida sitä hyvää oloa kaikilla mahdollisilla päihteillä. Jatkuvaan ahdistukseen ja levottomuuten käytin pääasiassa kannabista ja alkoholia, koska ne ovat siihen hyvä apu. Siksi käytinkin kannabista päivittäin ja alkoholia useana päivänä viikossa. Myös rauhoittavat ja opiaatit ovat hyviä siinä, mutta turhan koukuttavia enemmän käytettynä ja siksi käytinkin niitä harvemmin. Masentuneena käytin kaikkea mitä vain sai, koska sitä helpompi masennusta oli sietää, mitä enemmän oli turta kaikista eri päihteistä. Kärsin myös kroonisista tyhjyyden tunteista, joihin varsinkin psykedeeliset aineet olivat loistava apu. Ne muuttavat todellisuuden voimakkaasti varsinkin suurilla annoksilla ja siksi niitä aina käytinkin suurilla annoksilla. Voimakkaasti muuntunut todellisuus kadotti tyhjyyden tunteet, kun pääsi jonnekkin muualle tästä harmaasta todellisuudesta. Lisäksi ne olivat loistavia siitä, että jokainen trippi oli erilainen. Ikävänä haittapuolena tuosta vain sitten tuli se psykoosi. Amfetamiinia ja ekstaasia käytin ihan vain buustaamaan hyvää, juhlallista oloa.Tunnistatko splitistä, että näet jonkun ihmisen täysin hyvänä, tai täysin pahana?
Eräs rajatilainen täällä kertoi, että hän kärsii suuresti splitistä, koska kokee, että toinen pettää hänet, kun split tapahtuu. Eli, että hän koki itselleen tärkeän henkilön yhtäkkiä pettävän hänet ja paljastavan olleensakin jotain muuta, kuin oikeasti oli.
Tuollainen vaikuttaa minusta melko selvältä trauman toistelulta.
Projektiivinen identifikaatio liittynee tässä kohtaa splittiin siinä mielessä, että kun rajatilainen koki, että toinen toimii ilkeästi häntä kohtaan, on käytössä projektiivinen identifikaatio, jonka vuoksi toinen tuntuu toimivan ilkeästi.
Minusta on mielenkiintoista, ettei ihminen näe itsessään tuon kaltaista toimintatapaa. Se vaatii melko vahvan torjunnan ja defensiivisyyden. Epäilemättä minullakin on traumaattisia kaavoja, jotka säilyvät näkymättömissä, mutta olen mielestäni edennyt koko ajan ja tunnistanut tällaisia piirteitä. Oma persoonani on kuitenkin jo aika selvä itselleni. Jopa niiltä osin, joilta se ei voi nykyisen tiedon mukaan olla.(huomaa: ylpeilen itsetuntemuksellani)
Huomaan, että olet käyttänyt huumeita vähän samaan tarkoitukseen, kuin psykiatri määrää lääkkeitä, eli hyvän olon saavuttamiseksi. Tosin lääkkeiden tarkoitus lienee työkykyisyys... huumeet taitavat viedä työkyvyn?
Käsitän, että olet siis voinut todella huonosti ja lääkinnyt itseäsi huumeilla... - catha
ritalin kirjoitti:
Tunnistatko splitistä, että näet jonkun ihmisen täysin hyvänä, tai täysin pahana?
Eräs rajatilainen täällä kertoi, että hän kärsii suuresti splitistä, koska kokee, että toinen pettää hänet, kun split tapahtuu. Eli, että hän koki itselleen tärkeän henkilön yhtäkkiä pettävän hänet ja paljastavan olleensakin jotain muuta, kuin oikeasti oli.
Tuollainen vaikuttaa minusta melko selvältä trauman toistelulta.
Projektiivinen identifikaatio liittynee tässä kohtaa splittiin siinä mielessä, että kun rajatilainen koki, että toinen toimii ilkeästi häntä kohtaan, on käytössä projektiivinen identifikaatio, jonka vuoksi toinen tuntuu toimivan ilkeästi.
Minusta on mielenkiintoista, ettei ihminen näe itsessään tuon kaltaista toimintatapaa. Se vaatii melko vahvan torjunnan ja defensiivisyyden. Epäilemättä minullakin on traumaattisia kaavoja, jotka säilyvät näkymättömissä, mutta olen mielestäni edennyt koko ajan ja tunnistanut tällaisia piirteitä. Oma persoonani on kuitenkin jo aika selvä itselleni. Jopa niiltä osin, joilta se ei voi nykyisen tiedon mukaan olla.(huomaa: ylpeilen itsetuntemuksellani)
Huomaan, että olet käyttänyt huumeita vähän samaan tarkoitukseen, kuin psykiatri määrää lääkkeitä, eli hyvän olon saavuttamiseksi. Tosin lääkkeiden tarkoitus lienee työkykyisyys... huumeet taitavat viedä työkyvyn?
Käsitän, että olet siis voinut todella huonosti ja lääkinnyt itseäsi huumeilla...Splitistä huomaan sen verran, että monesti näen ihmisissä ja asioissa vain hyvät tai huonot puolet. Tosin tuonkin huomaan vasta asioita jälkeenpäin mietittyäni. Samoin koen itseni toisinaan mahtavaksi ja voimakkaaksi, kun taas toisinaan koen itseni täysin surkeaksi ja epäonnistuneeksi. Minulla ei ole kuitenkaan tuollaista vainoharha tyyppistä ajatusmaailmaa ihmisiä kohtaan, kuin ylläolevassasi esimerkissä oli. Toisaalta minulla on taito nähdä ihmisistä nopeasti, että milla asialla he oikeasti ovat. Eli tunnistan epäluotettavat kusipäät nopeasti. Ihmisistä taas ei yleensä tule minulle tärkeitä. Niihin on yleensä lukeutunut vain nämä riippuvuuteni kohteet ja poikkeuksena vanhempani sekä veljeni. Muuten olen kyllä tavannut paljon mukavia ihmisiä, mutta jossain vaiheessa vain häviää mielenkiinto enää nähdä heitä. Tilalle kyllä tulee taas aina uudet ihmiset. Pysyviä on ollut vain nämä riippuvuuteni kohteet ja perheeni.
Olen tosiaankin voinut ja voin huonosti. Huumeet auttoivat jaksamaan ja silloin kun en juonut niin säilyi työkykykin. Kannabiksesta ja psykedeeleistä kun ei tule mitään krapulaa. Psykedeelien alaisena ei kylläkään kykene työskentelemään, mutta niitä tulikin käytettyä iltaisin. Kannabis taas ei vaikutuksensa alaisenakaan vaikuta työkykyyn kuin tietynlaisissa töissä ja siksi sitä oli helppo käyttää töissä ja koulussakin. Poissa oloja minulla on aina ollut paljon runsaasti vaihtelevan motivaation takia.
Huumeet tosiaan olivat eräänlaista itselääkitystä. Nykyään en niitä enää käytä kuin satunnaisesti saadakseni joskus kunnollista rentoutumista. Minä kun en oikein osaa rentoutua ilman kemiallista apua. Toisekseen "tavallinen" elämä on tappavan tylsää ja satunnainen eri päihteiden nauttiminen hieman lieventää tylsyyttä. Koko aikainen päihteiden käyttökin kävi monesti tylsäksi. Siksi rakastin psykedeelejä, koska jokainen vaikutus oli erilainen.
- loukkaavaa tekstiä
mennä kategorisoimaan ihmisiä "nuoriin naisiin". Ongelmia tavataan kaikissa ihmisryhmissä ja minkä ikäisinä tahansa. En ymmärrä, miksi näitä mielen arvoituksia ei voida käsitellä kohtuullisella tavalla. Miksei mielenterveystiedot ja -taidot ammattilaisilla/harrastelijoilla muutu? Hirvittävän kurjaa ja myös erittäin loukkaavaa, ihmisiä provosoivaa ja ärsyttävää.
- tarkoituskin
loukkaaminen ja provosoiminen..
- ei ollut
tarkoituskin kirjoitti:
loukkaaminen ja provosoiminen..
aitoa.
- The-Puu
Itsellä on antisosiaalisen ja epävakaan diagnoosi. Minulla ei ole koskaan ollu sellaista ahdistusta jota yksi kuvaa tällä palstalla. Ennen 20-vuotisikää en edes tiennyt mitä tarkoittaa sana ahdistus.
Tuossa vajaa 30-vuotiaana tuli joskus vaikeita mutta lyhyitä pakokauhukohtauksia.
Impulsiivisessä ja räjähdysalttissa tyypissä on vain ihmissuhteet katkolla aika usein. Se on ainut kiusa. - ole raikas
-------
- ollakin
Kaikki on niin erilaisia.
- -----
...jos hän huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan. :D
- catha
Tosin tässä ei puhuttu pakko neurootikosta, vaan epävakaasta persoonallisuudesta. Rajatila persoonalla ei ole mitään tekemistä pakko neuroosien kanssa. Nämä voi kyllä esiintyä samalla ihmisellä, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki epävakaat olisivat pakko-oireisia.
- ritalin
catha kirjoitti:
Tosin tässä ei puhuttu pakko neurootikosta, vaan epävakaasta persoonallisuudesta. Rajatila persoonalla ei ole mitään tekemistä pakko neuroosien kanssa. Nämä voi kyllä esiintyä samalla ihmisellä, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki epävakaat olisivat pakko-oireisia.
varmaankin joku protestoi kommenttejani omituisella tavalla. Olen pakkoneurootikko, joten kirjoittaja varmaankin viittasi minuun.
- rajatila raikas
!!! Onko kokemusta?
- ritalin
Tässä on kyse näkökulmista. Eli aloittaja ei voi olla väärässä, mutta vastaaja voi olla häntä ymmärtämättä.
- The-Puu
Olen melko puhdas sangviinikko. Kuitenkin vaimoni ja muut ovat sanoneet minun olevan koleerikko. Kaipa sitten noiden sekoitus.
Esimerkiksi linja-autossa tai muualla missä on ihmisiä,
on pikku peli paikoillaan. En yksinkertaisesti jaksa olla hiljaa.
Nuoria naisia istui edessäni ja kuiskutin jotain niin johan alkoi kikatus. Ihan saman olen huomannut vastaanotolla, olipa se lääkäri tai parturi. Kohta toinen nauraa niin että hytkyy.
Ei naisten naurattajan tarvitse olla kuin Clark Gable. - ihan oikeesti
Kattokaa vaikka!
- The-Puu
Sen että on useita eri näkökantoja ainakin.
- The-Puu
Sillä on erittäin hyvät ja erittäin huonot puolet. Kun epävakaa on hyvällä päällä, onko maailmassa sen mukavampaa ihmistä?
Laitoin eilen sinulle kaksi viestiä. Saitko ne?
Ketjusta on poistettu 52 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233500- 122316
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211701Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241418
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141236