Olen kotiopetuksessa ajellut jo useamman kuukauden eli olisi kyllä pitänyt ottaa aiemmin jo asioista selvää mutta mielummin nyt kuin ihan liian myöhään (inssi joulukuussa).
Eli tämä liukasajo. Onko se pakko suorittaa nyt autokoulun aikana? Isän kanssa tästä väiteltiin, hänen mukaansa se on ennen kuulunut siihen toiseen vaiheeseen. Mutta toisaalta hän on suorittanut ajokokeensa kesäkuussa, onko eri asia joulukuussa suorittavalla?
Entä miten liukasajoradalla sitten tulisi meidän toimia? Onko isäni kuitenkin pätevä opettamaan sielläkin kun on kerta saanut luvan muuallakin opettaa? Sinne pitää ilmeisesti varata aika? Mennäänkö sinne omalla autolla ja kuinka kauan siihen menee aikaa?
Jos joku vielä tietäisi Helsingistä tai lähikaupungeista paikkoja joissa tämän liukasradan saisi ajella läpi niin olisin kiitollinen :)
Kysymyksiä autokoulusta
20
2923
Vastaukset
- sdfsdf
on I ja II-vaiheessa molemmissa.Teidän pitää varata lähimmälle liukkaanharjottelu radalle aika.
- edelliseen
I-vaiheen liukasvaihe on PAKOLLINEN ja vuodenajasta täysin riippumaton, eli menit inssiin kesä- tai joulukuussa, sinun on pakko suorittaa se. II-vaihe on yhtälailla pakollinen - as you know - ja sen suoritat 2 vuoden kuluessa ajokortinsaamispäivästä.
Rataopetusvaatimuksissa sanotaan, että I-vaiheen radalla opettaja tarvitsee ratakohtaisen koulutuksen, joka annetaan ajoharjoitteluradalla ja kestää about 2 tuntia. II-vaiheessa tulee olla jo liikenneopettajalupa, joten siksi se täytyy suorittaa autokoulun kautta.
Menette radalle autolla, jolla isäsi opettaa sinua. Ennen sitä varaatte tietysti ajan ajoharjoitteluradalta. I-vaiheen rataosuus kestää 1-1,5 tuntia, mutta koska isäsi joutuu käymään ratakoulutuksen, olette siellä hieman pitempään. Pääkaupunkiseudulla ja sen vieruskunnissa ajoharjoitteluratoja on kaksi: Vantaan Lavangossa, lentoaseman luoteispuolella, sekä Vihdin Nummelassa. Lisätietoja: http://www.uay.info/index.html- kotiopiskelija
Paljon kiitoksia! Eiköhän nyt hoidu sekin :)
- ihme hommaa
tuossahan on juuri jujuna se että saa ajaa kortin nopeasti, eli teoriat 30pvä opetuksen aloittamisen jälkeen, inssi mahd pian sen jälkeen.
Ja liukas tulee "suorittaa" ekassa vaiheessa, mutta voitte ihan hyvin vain kumpikin merkata sen käydyksi, voitte käyttää nekin rahat parempaan asiaan- voldemar
Haluatko yllyttää toisia rikokseen? On aika paskamainen yllätys, kun tutkinnon vastaanottaja kenties alkaa ihmettelemään leiman puutetta "suoritetusta" ajoharjoitteluratakäynnistä. Eikä "mainitulta" radalta tietenkään löydy mitään merkintöjä, että kyseinen henkilö olisi koskaan radalla käynytkään. Motiivejasi en viitsi edes miettiä, sanonpahan vain, että polvihousukakaroiden olisi syytä etsiä kicksinsä jostain muualta. Tämä on liian suuri hiekkalaatikko teille. Vai yritätkö esittää "kovista".
- kotiopiskelija
voldemar kirjoitti:
Haluatko yllyttää toisia rikokseen? On aika paskamainen yllätys, kun tutkinnon vastaanottaja kenties alkaa ihmettelemään leiman puutetta "suoritetusta" ajoharjoitteluratakäynnistä. Eikä "mainitulta" radalta tietenkään löydy mitään merkintöjä, että kyseinen henkilö olisi koskaan radalla käynytkään. Motiivejasi en viitsi edes miettiä, sanonpahan vain, että polvihousukakaroiden olisi syytä etsiä kicksinsä jostain muualta. Tämä on liian suuri hiekkalaatikko teille. Vai yritätkö esittää "kovista".
Samat sanat. Eikä tuo liukasajorata vissiin ihan huvittelun vuoksi ole autokoululaisten käytössä? Ihan turvallisuuteen se liittyy ja siitä en kyllä rupea tinkimään nyt, enkä toivottavasti koskaan.
Kyllä itseä arveluttaisi ja pelottaisi lähteä liukkaalla kelillä ajelemaan tietäen että itse skippasin liukasajo-opetteluni. Typerää ja turhaa yleisen vaaran aiheuttamista. - kotiopiskelija
Meinaatko että kotiopiskelun jujuna on ajaa kortti nopeasti?
Jos sitä meinasit niin sanon että ihan päinvastaiset tavoitteet minulla on. Olen aloittanut ajelun jo heinäkuussa (eli heti kun saa alottaa) sillä tahdon tuntea oloni varmaki ja turvalliseksi silloin kun joudun yksin liikenteeseen. Varmassa vara parempi.
Jostain syystä en tykkää aiheuttaa hengenvaaraa itselleni ja muille, kuten viestistäsi päätellen sinä ja ne muut jotka autoteilla sähläilevät ja aiheuttavat kuolemia ja turhautumista typeryydellään. - todellakaan..
voldemar kirjoitti:
Itse koimme että liukasarata ei tuo mitään hyötyä meille, kuten ei olisit tuonutkaan, joten me vain merkkasimme sen käydyksi, ja ei se leima mikään pakollinen ole todellakaan, eikä tutvo edes ihmetellyt sen puutetta.
Eikä siellä radalla mitään kirjaa pidetä niistä jotka siellä käy. - On se turvallsita
kotiopiskelija kirjoitti:
Samat sanat. Eikä tuo liukasajorata vissiin ihan huvittelun vuoksi ole autokoululaisten käytössä? Ihan turvallisuuteen se liittyy ja siitä en kyllä rupea tinkimään nyt, enkä toivottavasti koskaan.
Kyllä itseä arveluttaisi ja pelottaisi lähteä liukkaalla kelillä ajelemaan tietäen että itse skippasin liukasajo-opetteluni. Typerää ja turhaa yleisen vaaran aiheuttamista.Voi turvallisin mielin ajaa sit talvella kun on tunnin ajellut radalla ohjeilla "älä aja yli 40km/h, älä jarruta ennen estettä, väistä oikealle"
Kyllä varmaan mäkin olisin oikeen ammattikuski jos olisin maksanut tuosta huvista 80€ - Miksi viivytellä?
Meinaatko että kotiopiskelun jujuna on ajaa kortti nopeasti?
Jos sitä meinasit niin sanon että ihan päinvastaiset tavoitteet minulla on. Olen aloittanut ajelun jo heinäkuussa (eli heti kun saa alottaa) sillä tahdon tuntea oloni varmaki ja turvalliseksi silloin kun joudun yksin liikenteeseen. Varmassa vara parempi.
Jostain syystä en tykkää aiheuttaa hengenvaaraa itselleni ja muille, kuten viestistäsi päätellen sinä ja ne muut jotka autoteilla sähläilevät ja aiheuttavat kuolemia ja turhautumista typeryydellään.Kun kerran on mahdollisuus ajaa kortti nopeasti, niin miksi sitä ei tekisi?
Ja muista että nykyjään tuo ykkösvaiheen opetus on alle 1% kokonaisopetuksesta, eli ne 99% teet ite, sitten vasta saat sen ajokortin, joten se on aivan sama opetteleeko ajamista kuukauden tai 9kk. koska kokonaisuudesta se on niin pieni osuus.
Itse ajoin kortin kuukaudessa, ja nykyjään tulee kilometrejä arkipäivässä noin 400-600 (omalla autolla noin 80, loput työkuormurilla) ja siihen kuormurikorttiin tuli opetusta vain 6 ajokertaa, eikä silti ole kukaan jäänyt alle - kotiopiskelija
Miksi viivytellä? kirjoitti:
Kun kerran on mahdollisuus ajaa kortti nopeasti, niin miksi sitä ei tekisi?
Ja muista että nykyjään tuo ykkösvaiheen opetus on alle 1% kokonaisopetuksesta, eli ne 99% teet ite, sitten vasta saat sen ajokortin, joten se on aivan sama opetteleeko ajamista kuukauden tai 9kk. koska kokonaisuudesta se on niin pieni osuus.
Itse ajoin kortin kuukaudessa, ja nykyjään tulee kilometrejä arkipäivässä noin 400-600 (omalla autolla noin 80, loput työkuormurilla) ja siihen kuormurikorttiin tuli opetusta vain 6 ajokertaa, eikä silti ole kukaan jäänyt alleOn se varmasti 1% jos sitäkään kokonaisopetuksesta kun otetaan huomioon koko elämän oppi! Mutta kyllä ihan varmasti olen luottavaisemmin mielin liikenteessä kun ajan valvonnassa ja opastuksella 100km/viikko 6 kuukautta, kuin että ajan kuusi tuntia ja sitten yksin liikenteeseen. Varmasti on enemmän varmuutta alla, ja ihme olet kun perustelusi pohjautuvat siihen ettei kukaan ole sinun allesi jäänyt. Eikö parempaa irtoa vai? (Provoo provoo!)
Ja..
Miksi ajaisin kortin nopeasti? Ei se syntymäpäivä tule sen aiemmin vaikka kuinka yrittäisin niin kenelle on haittaa siitä että aloitan ajelun heti kun on 6kk aikaa niihin. Synttärit on siellä missä on ja silloin tulossa kortti, tai ainakin pitäisi tämän harjoittelumäärän perusteella.
En nyt kyllä yhtään ymmärrä tätä hinkua ajaa kortti nopeasti.. Kun kuitenkin olen henkilö joka saa ajokortin aikasintaan tasan sinä päivänä kun se on laillista enkä ole senioriopiskelija. - ghyjuik
On se varmasti 1% jos sitäkään kokonaisopetuksesta kun otetaan huomioon koko elämän oppi! Mutta kyllä ihan varmasti olen luottavaisemmin mielin liikenteessä kun ajan valvonnassa ja opastuksella 100km/viikko 6 kuukautta, kuin että ajan kuusi tuntia ja sitten yksin liikenteeseen. Varmasti on enemmän varmuutta alla, ja ihme olet kun perustelusi pohjautuvat siihen ettei kukaan ole sinun allesi jäänyt. Eikö parempaa irtoa vai? (Provoo provoo!)
Ja..
Miksi ajaisin kortin nopeasti? Ei se syntymäpäivä tule sen aiemmin vaikka kuinka yrittäisin niin kenelle on haittaa siitä että aloitan ajelun heti kun on 6kk aikaa niihin. Synttärit on siellä missä on ja silloin tulossa kortti, tai ainakin pitäisi tämän harjoittelumäärän perusteella.
En nyt kyllä yhtään ymmärrä tätä hinkua ajaa kortti nopeasti.. Kun kuitenkin olen henkilö joka saa ajokortin aikasintaan tasan sinä päivänä kun se on laillista enkä ole senioriopiskelija.Inssiajon jälkeen, saat vain harjoitteluluvan, joka kestää 1,5-2 vuotta, joten tuo itse opetus on vain pieni prosentti
Ja minkä helvetin takia sun täytyy saada lapsena ajokortti, mihin vittuun 18 vuotias tarttee ajokorttia, ei mihinkään, sulla sitäisikin opetuksen kestää vähintään vuoden, ja uusia inssit pari kolme kertaa - alteregosi
ghyjuik kirjoitti:
Inssiajon jälkeen, saat vain harjoitteluluvan, joka kestää 1,5-2 vuotta, joten tuo itse opetus on vain pieni prosentti
Ja minkä helvetin takia sun täytyy saada lapsena ajokortti, mihin vittuun 18 vuotias tarttee ajokorttia, ei mihinkään, sulla sitäisikin opetuksen kestää vähintään vuoden, ja uusia inssit pari kolme kertaaKiki, äiti/poliisi/ak.konttoristi/puoliksi kaljupäinen tutvo/ghujuik: Taas sä saat täällä raivareita, vaikka itsekin olit mamman oppilaana reilu vuosi sitten. Ihme häirikkö. Lopeta ajoissa, ennen kuin sinulle tulee tästä seuraamuksia.
"Ja minkä helvetin takia sun täytyy saada lapsena ajokortti, mihin vittuun 18 vuotias tarttee ajokorttia, ei mihinkään, sulla sitäisikin opetuksen kestää vähintään vuoden, ja uusia inssit pari kolme kertaa" T: Toosi aikuinen, nyyh nyyh. - kotiopiskelija
ghyjuik kirjoitti:
Inssiajon jälkeen, saat vain harjoitteluluvan, joka kestää 1,5-2 vuotta, joten tuo itse opetus on vain pieni prosentti
Ja minkä helvetin takia sun täytyy saada lapsena ajokortti, mihin vittuun 18 vuotias tarttee ajokorttia, ei mihinkään, sulla sitäisikin opetuksen kestää vähintään vuoden, ja uusia inssit pari kolme kertaaKuinka kaltoin voi elämä kohdella että ihmisestä tulee noin katkera ja kyrsiintynyt?
Mikä homma on sellainen johon 30-vuotias tarvitsisi ajokorttia mutta 18-vuotias ei?
Olisit nyt edes sen verta fiksu ja johdonmukainen että perustelisit, ja olisit nyt edes sitten koko autoilua vastaan. Ja jos tuo 18-vuoden ikä vie sinulta nyt nautinnon elämästä niin järjestäppä adressi joka vaatii ikärajaksi 19! Valoja päälle.. - jotka ei kuulu "teihin...
todellakaan.. kirjoitti:
Itse koimme että liukasarata ei tuo mitään hyötyä meille, kuten ei olisit tuonutkaan, joten me vain merkkasimme sen käydyksi, ja ei se leima mikään pakollinen ole todellakaan, eikä tutvo edes ihmetellyt sen puutetta.
Eikä siellä radalla mitään kirjaa pidetä niistä jotka siellä käy.Niin että taas on yksi vaaranaiheuttaja päästetty liikenteeseen. "En uskonut että toimii, en siis kokeillutkaan." Aivan. Niistäkää nenänne. Kun et ole kokeillut et voi väittää ettei siitä olisi hyötyä. Ja vaikka ei olisi yhdelle hyötyä, toiselle voi olla.
Kuinka helvatin idiootteja ihmisiä sitä liikenteessä liikkuukaan.. Rupee ihan pelottamaan. - on the road
todellakaan.. kirjoitti:
Eikä siellä radalla mitään kirjaa pidetä niistä jotka siellä käy.Olen samaa mieltä! Keskiverto opetuslupaopettaja ei pysty liukasradalla muuhun kuin mollaamaan siellä annettavaa koulutusta. Olen kakkosvaiheen koulutuksessa kuullut monelta opetusluvalla korttinsa ajaneelta että vasta nyt hän on päässyt edes vähän sisälle liukkaalla turvallisesti ajamisen asioihin, kuten ajonopeuden vaikutukseen, oikeaoppiseen paniikkijarrutukseen, yllättävän esteen väistämiseen, toimintaan luistotilanteessa jne.
Ps. Opetuslupaopetuksessa olleet kertovat usein että teoriaopetus on vain merkitty läpikäydyksi, mitään opetusta ei ole ollut. Vain teoriakokeen harjoitusohjelmilla on opeteltu läpäisemään koe.
Toisin sanoen on opittu tekemään väärä merkintä viralliseen asiakirjaan! Asennekasvatusta tämäkin!
On pakollinen jos menet ajokokeeseen joulukuussa.
Hommaamaan vaan avustavaa autoa ja opsi käteen.- ostaa Pimeänajosimulaattori
Hinta 38000e,niin voitte tehdä sen milloin haluatte.
- tammi2
Liukaankeli harjoitus,tulee II vaiheessa eteen,ensimmäsessä ei tarvitse sitä vielä suorittaa.Ellei asetus ole muuttunut,jos Isällä on opetuslupa voimassa hän on silloin ainut pätevä/ tai autokoulun opettaja.
Opetuslupa on voimassa vuoden,vain samassa perheessä asuva voi opettaa.Kaikki opetus tehdään samalla-autolla. Liukaskeli ratoja on Paimiossa turun luona ja Huittisissa - Pulu2510
joo, tota se pitää mun muistaakseni suorittaa ennen inssiä opettajan kanssa ja 2 vaiheessa ilman opettajaa ja se maksaa vantaalla noin 40 €
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271