Mikä palsta tää oikeen on? Kyselijää nälvitään ja vastaukset ovat asiattomia.
Oli miten oli, nyt yksi, kaksi tai useampia kysymyksiä.
Onko kuivatut hedelmät hyviä, niissä käytetään monenlaisia säilöntäaineita? Minkä tuottajan tai valmistajan olisi parhaita?
Onko B vitamiinilisä aloitettava heti, kun siirtyy vegaaniksi? (näin Vegaaniliiton sivustolla suositeltiin) Kuinka monta tabua otetaan päivittäin, ostin Pirkkaa kun rahaa on vähän.
On tietysti jokaisen oma asia, miten tiukasti linjaa noudattaa mutta voiko nimetä itseään melkein vegaaniksi, jos syö hunajaa ja joskus munia.
Mikä palsta tää oikeen on?
22
1955
Vastaukset
- kokenut pappavegaani
Tämä on Suomi24-palvelun vegaaniruokapalsta, jolla keskustellaan veganismista ja jaetaan parhaat vegaanireseptit niin kuin sivn ylälaidan määritelmä sanoo. Tämä on aika tavanomainen nettipalsta, jossa ovat seinät leveällä ja katto korkealla, eli kuka vain voi kirjoittaa melkein mitä vain. Vain pahimmat sensuroidaan, ja se usein tapahtuu viiveellä. Eli kirjoitusten perusteella ei kannata tehdä kovin syvällisiä johtopäätöksiä vegaaneista tai veganismista, vaan ilkeydet kannattaa sivuuttaa "normaaleina" nettiviestinnän ilmiöinä. Se, että miksi jotkut meistä ovat netissä nimettöminä esiintyessään niin ilkeitä ja lapsellisia, on kyllä mielenkiintoinen kysymys, mutta ei liity tähän palstaan sen kummemmin. Ja osa tuosta "ilkeilystä" on tietysti myös sitä, että joku suuttuu siitä, ettei saa mieleistään vastausta eikä sitä tukea, mitä tuli täältä hakemaan (esim. lampaansyönnille torstaisin, mutta muuten vegaaniruokavalion noudattamiselle).
Kuivattuja hedelmiä ei niin kovin terveellisinä pidetä, tosin siitäkin asiasta kiistellään. Kuivaaminen tuhoaa niistä C-vitamiinia ja muita vesiliukoisia vitamiineja sekä potassiumia, joka on hedelmissä veranpainetta alentava aine. Kohtuudella siis niitä, ettei tule yliannosta sokeria ja kaloreita.
Vegaanin B-vitamiinilisä on B12-vitamiinia. Se kertyy elimistöön ajan myötä eikä niin helpolla lähde pois, eivätkä kaikki vegaanit edes kärsi sen puutteesta, joten fiksuinta olisi testauttaa pitoisuus ensin laboratoriokokeella ja sitten katsoa, tarvitaanko lisiä vai ei. Mutta jos näppituntumalla haluat mennä, voit aloittaa B-vitamiinien syönnin vaikka heti. Ota niitä pakkauksen tai lääkärin ohjeen mukaan.
Totta kai voi nimetä itseään melkein vegaaniksi, jos siihen tuntee tarvetta, mutta yleensä eli perinteisesti "vegaani" on nimitys, johon ei liitetä mitään etuliitteitä tai määreitä. Hunajan ja munien käyttö on kyllä veganismin määritelmän vastainen, joten itse kyllä kutsuisin itseäni mieluummin kasvissyöjäksi (laktovegetaristi).- Lily the lesbian
"Hunajan ja munien käyttö on kyllä veganismin määritelmän vastainen, joten itse kyllä kutsuisin itseäni mieluummin kasvissyöjäksi (laktovegetaristi). "
Lakto-etuliitehän tarkoittaa sitä, että ruokavalioon sisältyy meijerituotteet (lehmänmaito yms.) ja käsittääkseni aloittaja ei aikonut niitä käyttää. Ehkä ovo-vegetaristi olisi parempi nimitys munia silloin tällöin käyttävälle. Tosin voihan sitä kutsua itseään ihan vaan vegetaristiksi ja täsmentää, että ei syö juuri mitään eläinkunnan tuotteita, mutta voi käyttää silloin tällöin munia ja hunajaa.
Huh, on näiden nimitysten kanssa kyllä joskus aika vaikeaa, kun kasvisruokavalioita on niin erilaisia. Nimitysten kanssa sitten tulee kaikenlaista tappelua, kun jotkut ei hyväksy kasvissyöjiksi ensinkään muita kuin täydellisiä vegaaneja. Minä olen virallisesti lakto-ovo-vegetaristi, mutta joku on jollain kasvisruokapalstalla esittänyt, että minun pitäisi kutsua itseäni melkeinpä sekasyöjäksi... jep, jep. Kun menen ravintolaan, pitäisi siis ilmeisesti sanoa näin: "Hei, olen sekasyöjä, mutta en syö mitään lihaa, en edes kalaa. Käytän kyllä munia ja maitotuotteita. Voisitteko tuoda minulle jotain kasvisruokaa?" - aloitteleva vegaani mummo
Lily the lesbian kirjoitti:
"Hunajan ja munien käyttö on kyllä veganismin määritelmän vastainen, joten itse kyllä kutsuisin itseäni mieluummin kasvissyöjäksi (laktovegetaristi). "
Lakto-etuliitehän tarkoittaa sitä, että ruokavalioon sisältyy meijerituotteet (lehmänmaito yms.) ja käsittääkseni aloittaja ei aikonut niitä käyttää. Ehkä ovo-vegetaristi olisi parempi nimitys munia silloin tällöin käyttävälle. Tosin voihan sitä kutsua itseään ihan vaan vegetaristiksi ja täsmentää, että ei syö juuri mitään eläinkunnan tuotteita, mutta voi käyttää silloin tällöin munia ja hunajaa.
Huh, on näiden nimitysten kanssa kyllä joskus aika vaikeaa, kun kasvisruokavalioita on niin erilaisia. Nimitysten kanssa sitten tulee kaikenlaista tappelua, kun jotkut ei hyväksy kasvissyöjiksi ensinkään muita kuin täydellisiä vegaaneja. Minä olen virallisesti lakto-ovo-vegetaristi, mutta joku on jollain kasvisruokapalstalla esittänyt, että minun pitäisi kutsua itseäni melkeinpä sekasyöjäksi... jep, jep. Kun menen ravintolaan, pitäisi siis ilmeisesti sanoa näin: "Hei, olen sekasyöjä, mutta en syö mitään lihaa, en edes kalaa. Käytän kyllä munia ja maitotuotteita. Voisitteko tuoda minulle jotain kasvisruokaa?"Kiitos tiedoista, olen aloitteleva vegaanimummo. Lukenut jonkinverran tietoa veganismista ja oma lapsi (siis nykyään aikuinen) on tiukka lakto-ovo-vegetaristi.
Minä en ole mikään tiukkapipoinen eläintenoikeuksia ajava täti-ihminen, mutta kiinnostus vegaaniseen ruoka-valioon on herännyt. Eettiset syyt ovat tähän ajamassa, mietityttää oman ekologisen jalanjäljen koko, terveydelliset tekijät ja taloudelliset erittäin painavana mukana. Totaali veganismiin tuskin pystyn, sillä olen houkutuksille altis ja sorrun joskus. Mutta aioin yrittää; eli etsin tietoa, pyrin muuttamaan ajattelutapoja, etsin helppoja ja halpoja vegaaniruoka ohjeita. Haluan sisäistää uusia asioita ja yrittää omalta osaltani tehdä hyviä ja järkeviä valintoja, myös ruokaillessa ja ruuan valmistuksessa. - joku tauti ?
Huh, on näiden nimitysten kanssa kyllä joskus aika vaikeaa, kun kasvisruokavalioita on niin erilaisia. Nimitysten kanssa sitten tulee kaikenlaista tappelua, kun jotkut ei hyväksy kasvissyöjiksi ensinkään muita kuin täydellisiä vegaaneja. Minä olen virallisesti lakto-ovo-vegetaristi, mutta joku on jollain kasvisruokapalstalla esittänyt, että minun pitäisi kutsua itseäni melkeinpä sekasyöjäksi... jep, jep. Kun menen ravintolaan, pitäisi siis ilmeisesti sanoa näin: "Hei, olen sekasyöjä, mutta en syö mitään lihaa, en edes kalaa. Käytän kyllä munia ja maitotuotteita. Voisitteko tuoda minulle jotain kasvisruokaa?"Mitä pyörii ihmisten päässä kun tekevät elämänsä noin vaikeaksi, kaikki tuntuu pyörivän ruokavalion ympärillä ja lakto-ovo-etuliitteiden keksimisessä. Mitä järkeä on tehdä noin kauheasti rajoituksia, ei se paranna terveyttä ainakaan.
Ei keillään muilla ole noin monimutkaista, muut vaan syö mieltymystensä mukaan, mutta ei tee siitä numeroa ! - koti-vegaaniko vai mikä
Huh, on näiden nimitysten kanssa kyllä joskus aika vaikeaa, kun kasvisruokavalioita on niin erilaisia. Nimitysten kanssa sitten tulee kaikenlaista tappelua, kun jotkut ei hyväksy kasvissyöjiksi ensinkään muita kuin täydellisiä vegaaneja. Minä olen virallisesti lakto-ovo-vegetaristi, mutta joku on jollain kasvisruokapalstalla esittänyt, että minun pitäisi kutsua itseäni melkeinpä sekasyöjäksi... jep, jep. Kun menen ravintolaan, pitäisi siis ilmeisesti sanoa näin: "Hei, olen sekasyöjä, mutta en syö mitään lihaa, en edes kalaa. Käytän kyllä munia ja maitotuotteita. Voisitteko tuoda minulle jotain kasvisruokaa?"No entäs sitten minä, joka en syö mitään lihaa, kalaa, en käytä turkiksia tai nahkaa tai villaisia vaatteita, en osta kotiini maitoa tai kananmunia paitsi hyvin harvoin (ja sekin johtuu yleensä siitä että asun sekasyöjän kanssa). Laittamani ruoka on pääasiallisesti vegaanista, käytän vain eläimillä testaamattomia hygieniatuotteita, joista useimmat myös vegaanisia. Käytän soijamaitoa, soija/kaurakermaa, soijaranskankermaa, soijatuorejuustoa, soijajogurtteja. Mitä vain mitä käsiini löydän vegaanisena versiona.
Syön kuitenkin silloin tällöin juustoa, koska sitä meillä aina on ja iso Luomu-juusto köntti menee vanhaksi jos vain mieheni syö sitä. Lisäksi saatan silloin tällöin ostaa epävegaanisia karkkeja, suklaata ja leivonnaisia. Ravintolassa syön sitä kasvisruokaa jota on tarjolla. Ja käytän eläimillä testattuja e-pillereitä (ei ole muuta vaihtoehtoa) ja joitain vitamiineja jotka nekin varmasti eläimillä testattuja.
En ole sellainen lakto-ovo joka juo joka päivä maitoa, syö jogurtteja, käyttää ruoanlaitossa kermaa ja kananmunia, mutta en selkeästikään ole vegaanikaan.
Itse sanon olevani vain kasvissyöjä tai vege ja jos tarkennusta joku kaipaa, niin sitten tarkennan. - myötätunto vamma?
joku tauti ? kirjoitti:
Mitä pyörii ihmisten päässä kun tekevät elämänsä noin vaikeaksi, kaikki tuntuu pyörivän ruokavalion ympärillä ja lakto-ovo-etuliitteiden keksimisessä. Mitä järkeä on tehdä noin kauheasti rajoituksia, ei se paranna terveyttä ainakaan.
Ei keillään muilla ole noin monimutkaista, muut vaan syö mieltymystensä mukaan, mutta ei tee siitä numeroa !Niin, mikseivät kaikki voi vain elää OMIEN mieltymystensä mukaan. Miksi maksaa veroja kun ne rahat voisi käyttää miten ITSE tahtoo? Miksi auttaa köyhiä, sairaita tai osattomia, kun he itse ovat syypäitä tilaansa? Miksi ajattelisin luontoa ja ympäristöä, miksi vaivautuisin säästämään ja kierrättämään kun MINÄ ITSE kuitenkin kuolen viimeistään 80 vuoden kuluttua? Miksi välittäisin siitä, että pihvini takia joku eläin kärsii, MINÄhän voin aina kääntää pääni pois ja laittaa musiikin kovemmalle?
Siinäpä meillä arvovalintoja, joita joudumme pohtimaan, tai joita suurin osa ei koskaan pohdi vaan mennä posottaa samaan suuntaan kuin kaikki muutkin.
Veganismin ydin ei todellakaan ole siinä ismissä eikä etuliitteiden ja määritelmien keksimisessä vaan siinä, että yrittää elää niin kuin ajattelee ja oikeaksi kokee eli yrittää kuluttamisellaan, ei pelkästään ruuan vaan kaiken muunkin, vähentää eläimnille aiheutettua kärsimystä ja niiden tappamista, vähentää elintavastamme luonnolle aiheutuvaa haittaa ja kuormitusta, elää kaikin tavoin niin, että sielu ja ruumis pysyvät terveenä ja puhtaina. Tämäkö meidän maailmassamme on sairautta, ja asia, jota on niin vaikea ymmärtää tai hyväksyä? - yksi "täys-vegaani...
koti-vegaaniko vai mikä kirjoitti:
No entäs sitten minä, joka en syö mitään lihaa, kalaa, en käytä turkiksia tai nahkaa tai villaisia vaatteita, en osta kotiini maitoa tai kananmunia paitsi hyvin harvoin (ja sekin johtuu yleensä siitä että asun sekasyöjän kanssa). Laittamani ruoka on pääasiallisesti vegaanista, käytän vain eläimillä testaamattomia hygieniatuotteita, joista useimmat myös vegaanisia. Käytän soijamaitoa, soija/kaurakermaa, soijaranskankermaa, soijatuorejuustoa, soijajogurtteja. Mitä vain mitä käsiini löydän vegaanisena versiona.
Syön kuitenkin silloin tällöin juustoa, koska sitä meillä aina on ja iso Luomu-juusto köntti menee vanhaksi jos vain mieheni syö sitä. Lisäksi saatan silloin tällöin ostaa epävegaanisia karkkeja, suklaata ja leivonnaisia. Ravintolassa syön sitä kasvisruokaa jota on tarjolla. Ja käytän eläimillä testattuja e-pillereitä (ei ole muuta vaihtoehtoa) ja joitain vitamiineja jotka nekin varmasti eläimillä testattuja.
En ole sellainen lakto-ovo joka juo joka päivä maitoa, syö jogurtteja, käyttää ruoanlaitossa kermaa ja kananmunia, mutta en selkeästikään ole vegaanikaan.
Itse sanon olevani vain kasvissyöjä tai vege ja jos tarkennusta joku kaipaa, niin sitten tarkennan.Ja kysyttäessä: "vältän kaikkea eläinkunnasta peräisin olevaa aina kun mahdollista (enkä syö lihaa ollenkaan)".
Minulle on sama millaista ruokavaliota kukin kasvissyöjä tarkalleen ottaen noudattaa, mutta kieltämättä tällaista tiukkapipoa ottaa päähän nämä semi-demi-pollo-ym-vegaanit jotka ensin kysyy ovatko kasvissyöjiä ja loukkaantuvat vastauksesta, tuli se kohteliaalla tai... hmm, suoraan sanotulla sävyllä. Ole siinä sitten sekä suvaitsevainen että totuudenmukainen yhtä aikaa kun toinen sylkisi silmille ellei olisi näyttöä välissä. Ja siihen taustalle vielä joku (ilmeisesti tekemisen puuttesta kärsivä) kiuruveteläinen sikafarmari selittämään jotain uskonnoista ja hihhuleista niin hiphei. Ei sillä että kiuruveteläisissä olisi jotain vikaa.
Jos syö lihaa valikoiden niin sitten syö, miksi kummassa siihen pitää jonkinlainen kasvissyöjä-liite tunkea? Pitäisikö tässä alkaa kutsua itseään "täys-absoluuttis-vegaaniksi" etten aiheuta hämmennystä näiden kalaa/kanaa syövien vegaanien jäljiltä... yksi "täys-vegaani... kirjoitti:
Ja kysyttäessä: "vältän kaikkea eläinkunnasta peräisin olevaa aina kun mahdollista (enkä syö lihaa ollenkaan)".
Minulle on sama millaista ruokavaliota kukin kasvissyöjä tarkalleen ottaen noudattaa, mutta kieltämättä tällaista tiukkapipoa ottaa päähän nämä semi-demi-pollo-ym-vegaanit jotka ensin kysyy ovatko kasvissyöjiä ja loukkaantuvat vastauksesta, tuli se kohteliaalla tai... hmm, suoraan sanotulla sävyllä. Ole siinä sitten sekä suvaitsevainen että totuudenmukainen yhtä aikaa kun toinen sylkisi silmille ellei olisi näyttöä välissä. Ja siihen taustalle vielä joku (ilmeisesti tekemisen puuttesta kärsivä) kiuruveteläinen sikafarmari selittämään jotain uskonnoista ja hihhuleista niin hiphei. Ei sillä että kiuruveteläisissä olisi jotain vikaa.
Jos syö lihaa valikoiden niin sitten syö, miksi kummassa siihen pitää jonkinlainen kasvissyöjä-liite tunkea? Pitäisikö tässä alkaa kutsua itseään "täys-absoluuttis-vegaaniksi" etten aiheuta hämmennystä näiden kalaa/kanaa syövien vegaanien jäljiltä..."Jos syö lihaa valikoiden niin sitten syö, miksi kummassa siihen pitää jonkinlainen kasvissyöjä-liite tunkea? Pitäisikö tässä alkaa kutsua itseään "täys-absoluuttis-vegaaniksi" etten aiheuta hämmennystä näiden kalaa/kanaa syövien vegaanien jäljiltä..."
Näkisin siinä myös jotain positiivista, että ihmiset haluavat kategorioida itsensä lihisten verisen maailman ulkopuolelle.
Ehkäpä kasvissyönti edustaa näille "osapäivävegeille" jotain hyvää ja tavoittelevisen arvoista asiaa.
Itsekin kutsun itseäni virheellisesti ja valheellisesti vegaaniksi, vaikka mulle käy hunaja, käytetty villa- ja nahkavaate, sekä silloin tällöin myös suklaapatukat.
Mut' suklaapatukoista mä saan voimia ja energiaa taistella paremman ja vegaanisemman tulevaisuuden puolesta silloin kun pipoa oikein kiristää.:)- TTTRRR
jtguytiooiyhvb kirjoitti:
"Jos syö lihaa valikoiden niin sitten syö, miksi kummassa siihen pitää jonkinlainen kasvissyöjä-liite tunkea? Pitäisikö tässä alkaa kutsua itseään "täys-absoluuttis-vegaaniksi" etten aiheuta hämmennystä näiden kalaa/kanaa syövien vegaanien jäljiltä..."
Näkisin siinä myös jotain positiivista, että ihmiset haluavat kategorioida itsensä lihisten verisen maailman ulkopuolelle.
Ehkäpä kasvissyönti edustaa näille "osapäivävegeille" jotain hyvää ja tavoittelevisen arvoista asiaa.
Itsekin kutsun itseäni virheellisesti ja valheellisesti vegaaniksi, vaikka mulle käy hunaja, käytetty villa- ja nahkavaate, sekä silloin tällöin myös suklaapatukat.
Mut' suklaapatukoista mä saan voimia ja energiaa taistella paremman ja vegaanisemman tulevaisuuden puolesta silloin kun pipoa oikein kiristää.:)Monelle nämä määritelmät tuntuvat olevan jokin lesoilun aihe. Enpä ole vielä kertaakaan joutunut mitään määritelmää itsestäni käyttämään. Voihan se olla tarpeellista esim. jonkin tilaisuuden järjestäjille, mutta muuten... Eikö tärkeämpää ole itse asia, ei se kuka nyt syö kaikkein vähiten mitäkin ja kuka nyt on paras ihminen. Ruokatottumukset ovat vain yksi osa-alue elämässä, eikä sen pitäisi olla mitään erikoisuuden tavoittelua tai oman hyvyytensä todistelua. Voi jessus.
- terveellistä eikä sen
joku tauti ? kirjoitti:
Mitä pyörii ihmisten päässä kun tekevät elämänsä noin vaikeaksi, kaikki tuntuu pyörivän ruokavalion ympärillä ja lakto-ovo-etuliitteiden keksimisessä. Mitä järkeä on tehdä noin kauheasti rajoituksia, ei se paranna terveyttä ainakaan.
Ei keillään muilla ole noin monimutkaista, muut vaan syö mieltymystensä mukaan, mutta ei tee siitä numeroa !kuulukkaan olla. Se suojelee niitä eläimiä. Epäterveellinen ruokavaliohan tuo on kuin mikä, mutta kunnioitan vegaaneja koska he uhrautuvat eläinten edestä. Itse olen siirtymässä enemmän lakto ovo linjalle, mutta täysin en ole pystynyt lihaa jättämään.
- kaikin tavoin
terveellistä eikä sen kirjoitti:
kuulukkaan olla. Se suojelee niitä eläimiä. Epäterveellinen ruokavaliohan tuo on kuin mikä, mutta kunnioitan vegaaneja koska he uhrautuvat eläinten edestä. Itse olen siirtymässä enemmän lakto ovo linjalle, mutta täysin en ole pystynyt lihaa jättämään.
Vai, että on vegaaniruokavalio mielestäsi epäterveellinen, ja sen harjoittajat suuria eläinten hyväksi uhrautujia. Hah hah. Minä olen terve, ehkä hieman liian ylipainoinen vegaaniherkuttelija jo yli 10 vuoden ajan.
Ei ole mitään tutkimuksella todistettua tietoa vegaaniruokavalion epäterveellisyydestä eikä varsinkaan verrattuna sekaruokaan.
Mietin vain, että ovatkohan nuo käsitykset sinulla kehittyneet jonkinlaiseksi minuuden puolustusmekanismeiksi: kun et itse pysty pidättäytymään lihasta, haluat nähdä veganismin jonkinlaisena epäterveenä munkkiutena. - veganistinä saada
kaikin tavoin kirjoitti:
Vai, että on vegaaniruokavalio mielestäsi epäterveellinen, ja sen harjoittajat suuria eläinten hyväksi uhrautujia. Hah hah. Minä olen terve, ehkä hieman liian ylipainoinen vegaaniherkuttelija jo yli 10 vuoden ajan.
Ei ole mitään tutkimuksella todistettua tietoa vegaaniruokavalion epäterveellisyydestä eikä varsinkaan verrattuna sekaruokaan.
Mietin vain, että ovatkohan nuo käsitykset sinulla kehittyneet jonkinlaiseksi minuuden puolustusmekanismeiksi: kun et itse pysty pidättäytymään lihasta, haluat nähdä veganismin jonkinlaisena epäterveenä munkkiutena.proteiinia niin paljoa kuin uusimpien tutkimusten mukaan on tarvis, eli 40% ruokavaliosta. Toki jollain 10% pärjää, mutta ei hyvin.
- ei ole vaikeaa ollenkaan
veganistinä saada kirjoitti:
proteiinia niin paljoa kuin uusimpien tutkimusten mukaan on tarvis, eli 40% ruokavaliosta. Toki jollain 10% pärjää, mutta ei hyvin.
Terveyssuositusten (olemassa olevien) mukaan ihminen tarvitsee 0,8 g per rasvaton painokilo proteiinia per päivä. Koska tämä on hieman hankala laskea, sillä suurin osa ei tiedä rasvatonta painoaan, niin asia on pyöristetty 1g /per painokilo. Nykyaikana kun ihmiset kuitenkin painavat enemmän ja suurempi osa massasta on läskiä (joka ei kaipaa proteiinia) tuo 1 g/ per painokilo laskukaava antaa hieman vääriä tuloksia henkilön proteiinintarpeesta.
Länsimaalainen sekasyöjä sen sijaan saa helpostikin lihaa ja maitotuotteita käyttäessään jopa liikaa proteiinia, josta muodostuu jo aikamoinen rasite maksalle.
Soijasuikaleissa on esimerkiksi n. 60g proteiinia per 100g. Soijamaidossa on saman verran protskua kuin maidossa. Lisäksi voi käyttä linssejä, papuja ja täysjyväviljastakin saa proteiinia.
Ei proteiininsaanti ole mikään ongelma ellei satu olemaan kovin nirso/pienisyömäinen/laihduttava kasvissyöjä. - terveyssuositus
ei ole vaikeaa ollenkaan kirjoitti:
Terveyssuositusten (olemassa olevien) mukaan ihminen tarvitsee 0,8 g per rasvaton painokilo proteiinia per päivä. Koska tämä on hieman hankala laskea, sillä suurin osa ei tiedä rasvatonta painoaan, niin asia on pyöristetty 1g /per painokilo. Nykyaikana kun ihmiset kuitenkin painavat enemmän ja suurempi osa massasta on läskiä (joka ei kaipaa proteiinia) tuo 1 g/ per painokilo laskukaava antaa hieman vääriä tuloksia henkilön proteiinintarpeesta.
Länsimaalainen sekasyöjä sen sijaan saa helpostikin lihaa ja maitotuotteita käyttäessään jopa liikaa proteiinia, josta muodostuu jo aikamoinen rasite maksalle.
Soijasuikaleissa on esimerkiksi n. 60g proteiinia per 100g. Soijamaidossa on saman verran protskua kuin maidossa. Lisäksi voi käyttä linssejä, papuja ja täysjyväviljastakin saa proteiinia.
Ei proteiininsaanti ole mikään ongelma ellei satu olemaan kovin nirso/pienisyömäinen/laihduttava kasvissyöjä.ei ihan ole ajan tasalla. Useissa tutkimuksissa on todettu että yletön hiilihydraattien syöminen ajaa ihmisiä lihavemmiksi. Kasvisruokavaliosta on hankala saada proteiineja siten ettei hiilihydraattien määrä nousisi kohtuuttoman suureksi.
Tutkimusten mukaan liian suuret hiilihydraattimäärät altistavat mm. diabetekselle ja kolesterolin nousulle josta sitten seuraa taas montaa muuta mukavaa.
Toki kasvisruokavaliostakin saa proteiininsa, joillain erikoistuotteilla joiden valmistuksessa esim. vehnäjauhosta menee yli 90% hukkaan, tällöin taas ei voida puhua ekologisesti kestävästä ratkaisusta tai ainakaan siinä ei ole lihan syöntiin verrattuna mitään hyvää. - hiilarihihhuleita
terveyssuositus kirjoitti:
ei ihan ole ajan tasalla. Useissa tutkimuksissa on todettu että yletön hiilihydraattien syöminen ajaa ihmisiä lihavemmiksi. Kasvisruokavaliosta on hankala saada proteiineja siten ettei hiilihydraattien määrä nousisi kohtuuttoman suureksi.
Tutkimusten mukaan liian suuret hiilihydraattimäärät altistavat mm. diabetekselle ja kolesterolin nousulle josta sitten seuraa taas montaa muuta mukavaa.
Toki kasvisruokavaliostakin saa proteiininsa, joillain erikoistuotteilla joiden valmistuksessa esim. vehnäjauhosta menee yli 90% hukkaan, tällöin taas ei voida puhua ekologisesti kestävästä ratkaisusta tai ainakaan siinä ei ole lihan syöntiin verrattuna mitään hyvää.Hiilihydraatit eivät ole lihavuuden syy. Ihmiset ovat aina syöneet hiilihydraatteja ja ihmisen keho käyttää hiilihydraattia tehokkaasti energiakseen.
Aina tasaisin väliajoin nousee näitä buumeja, joissa jokin tietty ravintoaine maalataan piruksi seinälle, kaikista pahin ja kaiken pahan alku ja syy. Joskus aiemmin se oli rasva. Rasva oli pelottavaa ja hirveää eikä siihen saanut koskea pitkällä tikullakaan jos tahtoi pysyä laihana.
Nyt se on hiilihydraattien vuoro. Hui apua kamalat hiilihydraatit. Kumma juttu miten esim. kiinalaisten ruokavalion perusta on aina ollut hiilihydraatti riisin muodossa, mutta he eivät kärsi läskiydestä niinkuin me länsimaalaiset. Eivätkä meidän isoisoisämmekään kärsineet läskiydestä, vaikka söivät koko vuoden perunaa. Isoisoisämme tekivät raavasta fyysisstä työtä.
Ei läskiyden tai elintasotautien syy ole mikään yksi ja ainoa ruoka-aine. VIKA on koko ELÄMÄNTAVASSA. Me elämme väärin. Me syömme liikaa, me syömme vääränlaista ruokaa, me liikumme liian vähän.
Ja mitä tulee proteiiniin...
Uskohan pois, monipuolisesti yhdistelemällä kasvisproteiinin lähteistä voi saada erittäin paljon proteiinia, ilman ylimääräisiä hiilihydraatteja. Esim. soijarouheessa tai -suikaleissa ei ole juuri ollenkaan hiilareita, eikä rasvaa.
Ruotsalainen tutkimushan tässä pari vuotta sitten juuri todisti että vegaanit ovat tutkitusti terveitä mutta hoikanpuoleisia (joka ei ole ollenkaan huono juttu nyt kun kansasta jo yli puolet on lihavia). - Kaikkia tarvitaan
hiilarihihhuleita kirjoitti:
Hiilihydraatit eivät ole lihavuuden syy. Ihmiset ovat aina syöneet hiilihydraatteja ja ihmisen keho käyttää hiilihydraattia tehokkaasti energiakseen.
Aina tasaisin väliajoin nousee näitä buumeja, joissa jokin tietty ravintoaine maalataan piruksi seinälle, kaikista pahin ja kaiken pahan alku ja syy. Joskus aiemmin se oli rasva. Rasva oli pelottavaa ja hirveää eikä siihen saanut koskea pitkällä tikullakaan jos tahtoi pysyä laihana.
Nyt se on hiilihydraattien vuoro. Hui apua kamalat hiilihydraatit. Kumma juttu miten esim. kiinalaisten ruokavalion perusta on aina ollut hiilihydraatti riisin muodossa, mutta he eivät kärsi läskiydestä niinkuin me länsimaalaiset. Eivätkä meidän isoisoisämmekään kärsineet läskiydestä, vaikka söivät koko vuoden perunaa. Isoisoisämme tekivät raavasta fyysisstä työtä.
Ei läskiyden tai elintasotautien syy ole mikään yksi ja ainoa ruoka-aine. VIKA on koko ELÄMÄNTAVASSA. Me elämme väärin. Me syömme liikaa, me syömme vääränlaista ruokaa, me liikumme liian vähän.
Ja mitä tulee proteiiniin...
Uskohan pois, monipuolisesti yhdistelemällä kasvisproteiinin lähteistä voi saada erittäin paljon proteiinia, ilman ylimääräisiä hiilihydraatteja. Esim. soijarouheessa tai -suikaleissa ei ole juuri ollenkaan hiilareita, eikä rasvaa.
Ruotsalainen tutkimushan tässä pari vuotta sitten juuri todisti että vegaanit ovat tutkitusti terveitä mutta hoikanpuoleisia (joka ei ole ollenkaan huono juttu nyt kun kansasta jo yli puolet on lihavia).mutta rasva ja proteiini eri muodoissaan ovat terveydelle välttämättömiä, HH ei ole. HH on pelkkää energiaa ja vieläpä aika huonoa sellaista. Ok HH on erittäin hyvä energia muoto jos tekee raskasta ruumiillista työtä kuten esi-isämme, silloin se HH kulutetaan myös pois, mutta juuri kukaan ei tee niin raskasta työtä nykyisin. Esi-isämme söivät myös täysrasvaisia liha ja maitotuotteita.
Matala HH dieetti oli buumi 70-80 lukujen vaihteessa. Nyt asaiaa on oikeasti tutkittu ja ei ole mikään huuhaa buumi enää. Viralliset suositukset eivät ole muuttuneet eivätkä varmasti muutu.
Mutta älä ymmärrä minua väärin, en ole lihansyöjä hihhuli. Varmasti luopuisin eläintuotteista jos löytyisi helppo tapa saada tarvittava määrä esim. proteiinia ilman niitä. Nykyään syön paljon munia, maitotuotteita ja kalaa. Punaista lihaa on tarkoitus vähentää. Mutta eipä ole vielä paljoa vaihtoehtoja proteiinin lähteiksi löytynyt. Kaikissa vegaanilähteissä kun toitotetaan että HH:n syöminen on ok. Voin kertoa että minun tapauksessa se ei ole todellakaan ok, asia on todettu ihan lääketietteellisesti.
Kiinalaisista se laiha osa tekee vieläkin raskasta työtä, sellaista kun täällä menisi jollain teettämään olisi SAK kurkuissa kiinni ennenkuin ehtii saamaan työmääräyksen kerrottua loppuun. Se toinen osa kiinalaisista menee varmaankin laihoihin jos vertaa painoindeksiin, mutta koska kiinalaiset ovat hintelää sakkia niin huomattavan suuri osa porukasta on ns. laihoja läskejä joilla ei ole käsivarsissa tai jaloissa mitään mutta etureppua löytyy. Mutta mielestäni ei ole silti mielekästä vertailla joitain kansakuntia keskenään, kiinasta löytyy jos jonkin moista ruokavaliota ja itse olen siellä vieraillessani aina saanut lihaa riittävästi. - proteiinin takia
Kaikkia tarvitaan kirjoitti:
mutta rasva ja proteiini eri muodoissaan ovat terveydelle välttämättömiä, HH ei ole. HH on pelkkää energiaa ja vieläpä aika huonoa sellaista. Ok HH on erittäin hyvä energia muoto jos tekee raskasta ruumiillista työtä kuten esi-isämme, silloin se HH kulutetaan myös pois, mutta juuri kukaan ei tee niin raskasta työtä nykyisin. Esi-isämme söivät myös täysrasvaisia liha ja maitotuotteita.
Matala HH dieetti oli buumi 70-80 lukujen vaihteessa. Nyt asaiaa on oikeasti tutkittu ja ei ole mikään huuhaa buumi enää. Viralliset suositukset eivät ole muuttuneet eivätkä varmasti muutu.
Mutta älä ymmärrä minua väärin, en ole lihansyöjä hihhuli. Varmasti luopuisin eläintuotteista jos löytyisi helppo tapa saada tarvittava määrä esim. proteiinia ilman niitä. Nykyään syön paljon munia, maitotuotteita ja kalaa. Punaista lihaa on tarkoitus vähentää. Mutta eipä ole vielä paljoa vaihtoehtoja proteiinin lähteiksi löytynyt. Kaikissa vegaanilähteissä kun toitotetaan että HH:n syöminen on ok. Voin kertoa että minun tapauksessa se ei ole todellakaan ok, asia on todettu ihan lääketietteellisesti.
Kiinalaisista se laiha osa tekee vieläkin raskasta työtä, sellaista kun täällä menisi jollain teettämään olisi SAK kurkuissa kiinni ennenkuin ehtii saamaan työmääräyksen kerrottua loppuun. Se toinen osa kiinalaisista menee varmaankin laihoihin jos vertaa painoindeksiin, mutta koska kiinalaiset ovat hintelää sakkia niin huomattavan suuri osa porukasta on ns. laihoja läskejä joilla ei ole käsivarsissa tai jaloissa mitään mutta etureppua löytyy. Mutta mielestäni ei ole silti mielekästä vertailla joitain kansakuntia keskenään, kiinasta löytyy jos jonkin moista ruokavaliota ja itse olen siellä vieraillessani aina saanut lihaa riittävästi.Soijassa on enemmän protskuu ku lihassa, ja virallisen hyötymääritelmän mukaan se on yhtä laadukasta protskua kuin liha.
Soijaa saa monessa muodossa, esim. ihan puhtaana isolaattina (käytän palautumisjuomana treenin jälkeen), rouheena, pyöryköinä, suikaleina, jauhona, jne...Hyvin vähän hiilareita noissa tuotteissa. - hormonaalinen vaikutus?
proteiinin takia kirjoitti:
Soijassa on enemmän protskuu ku lihassa, ja virallisen hyötymääritelmän mukaan se on yhtä laadukasta protskua kuin liha.
Soijaa saa monessa muodossa, esim. ihan puhtaana isolaattina (käytän palautumisjuomana treenin jälkeen), rouheena, pyöryköinä, suikaleina, jauhona, jne...Hyvin vähän hiilareita noissa tuotteissa.Jotkut väittää että noi soijat sopis paremmin muijille kun niissä on sitä estrogeeniä. Toiset taas sanoo että sillä ei ole väliä. Itsellä testo arvot muutenkin aika alhaalla, niin epäilyttää alkaa käyttää soijatuotteita isommassa mittakaavassa. Joskus toki tulee ostettua tofua. Onhan mantelit ja sellaisetkin oivia proteiinilähteitä, mutta kun niissä se proteiinin hinta vaan nousee aika korkealle :(
- vaihtoehtoja...
hormonaalinen vaikutus? kirjoitti:
Jotkut väittää että noi soijat sopis paremmin muijille kun niissä on sitä estrogeeniä. Toiset taas sanoo että sillä ei ole väliä. Itsellä testo arvot muutenkin aika alhaalla, niin epäilyttää alkaa käyttää soijatuotteita isommassa mittakaavassa. Joskus toki tulee ostettua tofua. Onhan mantelit ja sellaisetkin oivia proteiinilähteitä, mutta kun niissä se proteiinin hinta vaan nousee aika korkealle :(
Niitä fytoestrogeenejahan on monissa kasvisruoissa ettei vege niitä oikein pysty välttämään. Soijassa on niitä tietenkin eniten. Itse olen pitänyt sitä lähinnä hyvänä asiana, jos soija vähentää hedelmällisyyttä koska en ole ajatellut lisääntyä.
Itse tunnen kyllä monia vegaaniäijiä jotka on lisääntyneet vaikka vetävät päivittäin soijaa. Että itse olen vähän skeptinen sen suhteen että miten toi pitää paikkaansa ylipäätään. Ja lisääntyminen nyt muutenkin on monen asian summa, ei se aina natsaa vaikka tekisi kaiken taiteen sääntöjen mukaan.
Mut jos nyt haluat pelata varman päälle niin on niitä muitakin protskunlähteitä.
Linssit on suhteellisen hyvä ja myös suhteellisen halpa protskunlähde, ja niistä voi valmistaa vaikka mitä. Linsseistä voi tehdä keittoa, mureketta, pyöryköitä, pihvejä, muhennosta, pastakastiketta, jne...Eri mausteita käyttämällä linsseistä voi saada hyvinkin eri makuisia ruokia. Kerran tein pähkinäistä linssimureketta joka maistui ihan maksalaatikolta (sellaiselta einesmaksalaatikolta, ainakin muistojeni mukaan).
Seitan valmistetaan vehnägluteenista, itse lisään siihen vielä kikhernejauhoja ja vähän soijajauhojakin valmistusvaiheessa, niin tulee proteiinirikkaampaa. Sit vaan pannulle kärisemään.
Sit on olemassa erilaisia herne- ja riisiprotskujauheita joita voi lisätä esim. smoothieen tai vastaavaan, esim. treenin jälkeen hyvä palautusjuoma. Mulle noi on silloin tällöin helppoja vaihtoehtoja, jos vaikka syö jossain duunissa jotain ei-proteiinipitoista nii vetää sit yhen tollaisen pirtelön kun tulee himaan. - lisääntyä
vaihtoehtoja... kirjoitti:
Niitä fytoestrogeenejahan on monissa kasvisruoissa ettei vege niitä oikein pysty välttämään. Soijassa on niitä tietenkin eniten. Itse olen pitänyt sitä lähinnä hyvänä asiana, jos soija vähentää hedelmällisyyttä koska en ole ajatellut lisääntyä.
Itse tunnen kyllä monia vegaaniäijiä jotka on lisääntyneet vaikka vetävät päivittäin soijaa. Että itse olen vähän skeptinen sen suhteen että miten toi pitää paikkaansa ylipäätään. Ja lisääntyminen nyt muutenkin on monen asian summa, ei se aina natsaa vaikka tekisi kaiken taiteen sääntöjen mukaan.
Mut jos nyt haluat pelata varman päälle niin on niitä muitakin protskunlähteitä.
Linssit on suhteellisen hyvä ja myös suhteellisen halpa protskunlähde, ja niistä voi valmistaa vaikka mitä. Linsseistä voi tehdä keittoa, mureketta, pyöryköitä, pihvejä, muhennosta, pastakastiketta, jne...Eri mausteita käyttämällä linsseistä voi saada hyvinkin eri makuisia ruokia. Kerran tein pähkinäistä linssimureketta joka maistui ihan maksalaatikolta (sellaiselta einesmaksalaatikolta, ainakin muistojeni mukaan).
Seitan valmistetaan vehnägluteenista, itse lisään siihen vielä kikhernejauhoja ja vähän soijajauhojakin valmistusvaiheessa, niin tulee proteiinirikkaampaa. Sit vaan pannulle kärisemään.
Sit on olemassa erilaisia herne- ja riisiprotskujauheita joita voi lisätä esim. smoothieen tai vastaavaan, esim. treenin jälkeen hyvä palautusjuoma. Mulle noi on silloin tällöin helppoja vaihtoehtoja, jos vaikka syö jossain duunissa jotain ei-proteiinipitoista nii vetää sit yhen tollaisen pirtelön kun tulee himaan.itsekkään. Mutta kun testot laskevat tarpeeksi alas ei siitä harjoittelustakaan tule mitään ja se on ihan mukavaa puuhaa. Ja kyllä noi testot vaikuttavat hyvinvointiin muutenkin. En itsekkään usko että sillä olevan merkitystä jos miehellä on testot vaikka 25:een ja ne laskee vaikk 23:een. Mutta sillä alkaa olemaan jos ne testot on raja-arvon kieppeillä ja ne siitä menee laskemaan.
Mutta pitää kokeilla noita muitakin proteiinipitoisia kasvisruokia. Onko jossain nettisivua, vaikka englanninkielistäkin, joka olisi perehtynyt vähähiilarisempiin kasvisherkkuihin? - Vegaaniko?
jtguytiooiyhvb kirjoitti:
"Jos syö lihaa valikoiden niin sitten syö, miksi kummassa siihen pitää jonkinlainen kasvissyöjä-liite tunkea? Pitäisikö tässä alkaa kutsua itseään "täys-absoluuttis-vegaaniksi" etten aiheuta hämmennystä näiden kalaa/kanaa syövien vegaanien jäljiltä..."
Mut' suklaapatukoista mä saan voimia ja energiaa taistella paremman ja vegaanisemman tulevaisuuden puolesta silloin kun pipoa oikein kiristää.:)Tätä olenkin miettinyt; saanko turpaan "true"-vegaanien keskuudessa jos kutsun itseäni vegaaniksi huolimatta hunajan ja käytettyjen villa- ja nahkavaatteiden ja -asusteiden käytöstä riippumatta? Kuten vegaaniliiton sivuilla sanotaan; "Mehiläistarhojen lähellä on tiukemmat rajoitukset mm. torjunta-aineiden käytölle, joten lähialueen lajit ennemminkin hyötyvät mehiläistarhauksesta. Mehiläisten suorittaman pölytystyön arvo on myös mittava. Näin ollen mehiläistarhauksesta on ihmisen lisäksi hyötyä myös muille eläimille sekä luonnolle ainoiksi mahdollisiksi kärsijöiksi jäävät vain itse tarhatut mehiläiset. " Täten katsoisin luonnon jäävän plussan puolelle kyseisestä toiminnasta, ja omatunto ei kolkuta kotimaista luomuhunajaa poskeen pistäessä. Käytettyjä vaatteita ostaessani en pysty perustelemaan itselleni, miksen saisi ostaa UFF:sta sitä hienoa nahkalaukkua rähjäisen kangaslaukun sijaan, sillä nahkalaukun ostamalla tuen UFF:n toimintaa ja kestävää kehitystä, en tehotuotantoa.
- Tykkään molemmista
Tarkoitatko kananmunia, vai vaikkapa sonnin vauhtipusseja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623027
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332520- 802303
- 802303
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361903- 121646
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311479