Uutiset kertovat (tänään 10.11.08), että Alkon myynti on laskenut. Erityisesti tuotevalikoiman terävämmän pään menekki on vähentynyt. Syynä tapahtuneeseen kerrotaan olevan ihmisten säästeliäisyyden, joka taas johtuu taloudellisesta taantumasta, yleisestä lamapelkoisesta ilmapiiristä. Tämmöisenä aikana kansa havahtuu huomaamaan myös Alkon tuotteiden hintatason korkeuden, suoranaisen ylihinnoittelun.
Alkon myyntitulojen hupeneminen kutistaa samalla valtion budjetin tulokertymää. Mitä vähemmän kansa ryyppää, sitä syvemmiksi käyvät rypyt finanssiministerin otsalla. Samaan aikaan toiset ministerit pannahiset vaativat alkoholin hinnan korottamista, jotta kansa raitistuisi ja alkoholin aiheutamat ongelmat vähenisivät.
Onhan tämä vallan tavatonta, kun ihmiset muuttavat kulutuskäyttäytymistään ilman vallanpitäjien lupaa! Rupeavat täytiset vielä parantamaan tapojaan ja tervehtymään omasta aloitteestaan. Ketä valtiovalta ja raittiusväki nyt sitten pystyy syyllistämään ja käskyttämään?
Tässä asiassa on samalla kysymys valtion saavuttamasta edusta. Kun alkoholin verotuksesta syntyvä roima tulokertymä on etukäteen mitoitettu pitkän aikavälin monivuotisiin budjettikehyksiin, niin kansalaiset käyttäytyvät suorastaan vastuuttomasti, kun laiminlyövät juopottelua. Mihinkään ei voi enää nykyaikana luottaa.
Juovuketulot ja valtion finanssit
0
200
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351