nenäpäivä

14.11.

nenäpäivää vietetään tänään!

Suomen toista Nenäpäivää vietetään 14.11.2008!

Nenäpäivänä kerätään varoja kehitysmaiden, erityisesti lasten ja naisten, auttamiseksi. Kuka tahansa voi osallistua Nenäpäivään ja me tarjoamme siihen paljon eri vaihtoehtoja. Tule mukaan iloiseen joukkoomme, sillä auttaminen on hauskempaa kuin koskaan!
http://www.nenapaiva.fi/FI/Sivut/etusivu2008.aspx

81

4668

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hauskaa ...

On kerrassaan hauskaa. Kerätään vaan apua kehitysmaihin ja unohdetaan että suomessakin on kodittomia perheitä jotka tarvitsevat myös kipeästi apua. Hyvä. Rahat afrikkaan ja puolet herrojen taskuun! JES

• ja matkusteluun

!!!!!

• päin peetä

Vaikka koko euroopan valuuttavaranto annettaisiin afrikkaan, niin viimeistään vuoden kuluttua ne on pyytämässä lisää, koska mitään ei ole enää jäljellä. Suomeenkin kaikista maanosiata tulleista, afrikkalaiset käyttävät ylivoimaisesti eniten tukia, koska ovat tottuneet elämään niin että aina joku muu maksaa, eikä itse tarvitse tehdä mitään muutakuin pyytää! Näistä nenäpäivän tuotoista ei yksikään sentti löydä todellisille tarvitsijoille, vaan rahat menevät mafioille. Siis sen jälkeen, kun tämän homman pyörittäjät suomessakin ovat ensin päältä ottaneet "kulut".
        Parhaiten autat, kun et anna mitään

• ei kiitos
        ja matkusteluun kirjoitti:

!!!!!

En koskaan antaisi euron lanttia mihinkään keräykseen.Tyhmät ne availee kukkaron nyörejään.

• kerran höynäytetty

Tämä nenäpäivä onkin nenästä vetopäivä.rahat häviää kuluihin tai menee tvlupana.nenäpäivänä hyvä panna M.A Numminen sanopmaan että lahjoittakaa pukinkonttii tv-lupa.Sitten se onkin pakko ostaa kun kerran on saaneet luparekisteriin nimen siinä sitä sit ollaan.Vai maksaako luvan joka vuosi sitten lahjoittaja.

• Anonyymi

Onhan se todistettu satoja kertoja että kerättyjä rahoja huijataan suuria summia. Yleensä herrat nyysii. Afrikassa on paljon lihavia ja ahneita herroja jotka elää yltäkylläistä elämää ja hölmöt suomalaiset kerää vaan lisää. Mikään ei riitä ahneille.

• Anonyymi

Eihän suomalaisista välitetä. Avustus järjestöissä on aina joku joka nyysii välistä. Esim hope ry anastettiin lahjakortteja mutta ei kerrottu kuinka paljon. En anna mihinkään keräykseen rahaa

• Anonyymi
        ei kiitos kirjoitti:

En koskaan antaisi euron lanttia mihinkään keräykseen.Tyhmät ne availee kukkaron nyörejään.

Milloin kerätään somaleille ruokarahaa. Hehhh.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Milloin kerätään somaleille ruokarahaa. Hehhh.

Somaleille kerätään paljon sianruhoja ovat niin kovia syömään ja lihavia lössyköitä.

• tarqaavainen

Olisi aivan mielettömän hieno asia, jos ensiksi autettaisiin kotimaasta löytyviä huono-osaisia ja vasta sen jälkeen muita. Järjestys on mielestäni väärä. Nenäpäivä vaikuttaa muutenkin vähän teennäiselle - hölmöillään punainen nenä päässä ja pyritään lietsomaan ihmiset maaniseen mielentilaan ja lahjoittamaan rahansa pois.

• ei kerrota

Haluan auttaa, mutta vierastan keräyksiä, joissa ei kerrota miten suuri osa lahjoituksestani menee perille avun tarvitsijoille ja kuinka suuri osa menee avustusorganisaation kuluihin.

• Kaupunkimummo

Kylläpäs täällä keskustelussa on vihaista porukkaa. Keräyskampanjoita on järkestetty Suomessa jo pitkään ja kyllä niihin rahansa sijoittaminen on ihan vapaaehtoísta.

Ihan yhtä lailla vapaaehtoista on käyttää rahansa esim. sijoittamalla ne lottoon tai TV-ohjelmien puhelinäänestyksiin.

Tai sitten rahoillaan voi ostaa ruokaa, maksaa laskunsa tai...Jokainen itse päättää.

Mielestäni jo se, että TV tuo muuta kuin pelkkää sotakuvaa tai polittisien päättäjien naamoja esim Afrikan maanosasta, laajentaa jo hiukan mielikuviamme siitä mitä muualla tapahtuu.

Minä ainakin olen tympääntynyt ainaiseen uutisvirtaan, jossa esitellään vain talouspolitiikka, sotia tai urheilua. Enkä jaksa katsella myöskään sitä miten mangustit elävät yhteisössään tai koppakuoriaiset ja käärmeet ryömivät aavikolla.

Vaihtelu virkistää ja tämä kampanja tuo pirteyttä punaisen nenän muodossa. Tietysti, jos jollakin on pelle-fobia on se hänelle huono asia. Minun lapseni pelkää myös naamiais-asuja. Halloween ja Vappu ovat hänelle raskasta aikaa. Nyt vanhemmiten tuo pelko on kuitenkin hänelläkin hiukan helpottanut.

Olen myös samaa mieltä siitä, että muovimateriaalin sijaan punainen nenä voisi olla tehty jostain vähemmän luontoa riistävästä materiaalista.

• Kaupunkimummo

Tarkoitukseni oli kyllä kommentoida tuohon avustusorganisaatioiden kulu-asiaankin.

Organissation pyörittäminen ei todellakaan ole ilmaista ja ehkä olisi hyvä jos organisaatiot kertoisivat siitä miten paljon kuluihin yleensä menee.

Toisaalta ilman organisaatiota ei Nykymaailmassa oikeastaan rahaa voi liikutella, eikä edes tavaran muotoon muutettua rahaa. Suomessa ainakin tätä valvotaan monin tavoin, monin byrokraattisin keinoin.

• hhggftfrtttr
        Kaupunkimummo kirjoitti:

Kylläpäs täällä keskustelussa on vihaista porukkaa. Keräyskampanjoita on järkestetty Suomessa jo pitkään ja kyllä niihin rahansa sijoittaminen on ihan vapaaehtoísta.

Ihan yhtä lailla vapaaehtoista on käyttää rahansa esim. sijoittamalla ne lottoon tai TV-ohjelmien puhelinäänestyksiin.

Tai sitten rahoillaan voi ostaa ruokaa, maksaa laskunsa tai...Jokainen itse päättää.

Mielestäni jo se, että TV tuo muuta kuin pelkkää sotakuvaa tai polittisien päättäjien naamoja esim Afrikan maanosasta, laajentaa jo hiukan mielikuviamme siitä mitä muualla tapahtuu.

Minä ainakin olen tympääntynyt ainaiseen uutisvirtaan, jossa esitellään vain talouspolitiikka, sotia tai urheilua. Enkä jaksa katsella myöskään sitä miten mangustit elävät yhteisössään tai koppakuoriaiset ja käärmeet ryömivät aavikolla.

Vaihtelu virkistää ja tämä kampanja tuo pirteyttä punaisen nenän muodossa. Tietysti, jos jollakin on pelle-fobia on se hänelle huono asia. Minun lapseni pelkää myös naamiais-asuja. Halloween ja Vappu ovat hänelle raskasta aikaa. Nyt vanhemmiten tuo pelko on kuitenkin hänelläkin hiukan helpottanut.

Olen myös samaa mieltä siitä, että muovimateriaalin sijaan punainen nenä voisi olla tehty jostain vähemmän luontoa riistävästä materiaalista.

kun saa lukea, että rahat menevät ihan muualle, muuhun tarkoitukseen mitä on kerrottu!! Minä en voi ymmärtää sellaista keräämistä.

Maapllo.fi-keräys on esimerkki sellaisesta keräyksestä jossa kerätään rahaa maapallon/ympäristön pelastamiseksim mutta kaikki päätökset niin eduskunta kuin paikallistasolla eivät ole tätä asiaa tukevia. Joukkoliikenteen tukia ollaan vähentämässä, mikä kehäkolmosen eteläpuolella tarkoittaa yksityisautojen ja ruuhkien lisäätymistä, vaikka kaikki se hyöty mitä autojen tekninen kehitys päästöjen osalta on tuonut hukataan ruuhkiin, niissä mateluun!! Puhumattakaan ajasta joka siinä kuluu!!

• Kaupunkimummo
        hhggftfrtttr kirjoitti:

kun saa lukea, että rahat menevät ihan muualle, muuhun tarkoitukseen mitä on kerrottu!! Minä en voi ymmärtää sellaista keräämistä.

Maapllo.fi-keräys on esimerkki sellaisesta keräyksestä jossa kerätään rahaa maapallon/ympäristön pelastamiseksim mutta kaikki päätökset niin eduskunta kuin paikallistasolla eivät ole tätä asiaa tukevia. Joukkoliikenteen tukia ollaan vähentämässä, mikä kehäkolmosen eteläpuolella tarkoittaa yksityisautojen ja ruuhkien lisäätymistä, vaikka kaikki se hyöty mitä autojen tekninen kehitys päästöjen osalta on tuonut hukataan ruuhkiin, niissä mateluun!! Puhumattakaan ajasta joka siinä kuluu!!

Juu, kyllä nämä asioiden ristiriitaisuudet saavat tunteet ylikuumenemaan.

Olen kyllä huomannut mikä pullonkaula koko demokraattinen systeemi lakeineen ja eduskuntineen on. Ihmisillä saatta olla hienojakin ajatuksia siitä miten elämä saataisiin paremmaksi, mutta kaikki tyssää Arkadianmäelle, ja jos ei sinne, niin ainakin kuntien päättäjien käsiin.

Suomessa kaiken lisäksi pyöritetään kummallista lupakäytäntöä, joka estää monasti ihan järkevän ajattelun ja siihen perustuvan toiminnan.

Tulee mieleen tässä jätemateriaalin hyödyntäminen rakentamisessa. Romusta rakentaminen ei onnistu Suomessa (rakennuslupia ei varmaankaan heru), mutta sensijaan kaatopaikoilla romun seisottaminen on jokapäiväistä touhua.

• Missä ovat

Niimpä ei ole Punaisen Ristin johtajatkaan millään pienellä palkalla hommissaan.Ihan johtajatason palkkaa jengi vetää niistä ropoloista joita tavikset lahjoittaa.Oletteko nähneet millonkaan vaikka 1000 suurituloisten nimiä lahjoitusen antajina ei ainakaan anna sen enempää kuin peruspäivärahalla olijakaan.Jos tavallinen eläkeläinen tai työtön antaa 2€ pitäisi verokalenteri kärkinimien antaa suhteessa tuhansia vaan eipä näy nimiä pyörivän ruudussa.

• Anonyymi

Esim punaisen ristin herroilla on satojen tuhansien vuosiansiot hölmöt vaan lahjoittaa lisääääääää. Erroille ei mikään riitä. Punainen risti pääasiassa auttaa mamuja ne ovat pohjattoman ahneita. Köyhä mummo pyyteli apua niin yllätys yllätys ovelta käännytettiin pois. Olin vääränvärinen

• joku herännyt

Huomenta..

Kappas. Joku muukin on herännyt tähän asiaan.

Minusta on kertakaikkiaan raivostuttavaa, että Suomessa jos haluaa lapsena päästä keräyksen kohteeksi niin pitää olla vakavasti sairas vastasyntynyt tai köyhä lapsiperhe, sekin vain jouluna.

Minua haukuttiin rasistiksi, kun sanoin haluavani auttaa ensin suomalaisia lapsia ja sitten lapsia muissa maissa. Hassua, että silloin EI ole rasisti, kun välittää niiden muiden maiden lapsia ja unohtaa suomalaiset lapset...

Pelastakaa Lapset ry on oikeilla raiteilla, muuten täällä Suomessa eletään silmät ummessa.

• Hölpöti

Itse aion osallistua, juurikin hölmöilemällä ja lahjoittamalla rahaa. Bingoakin meinasin pelata, koska se on hauskaa. :) Noista kotimaan ongelmista, tiedättehän että Ylellä on Hyvä joulumieli-keräys, joka taitaa alkaa heti Nenäpäivän jälkeen. Sen tuotto menee kotimaan lasten auttamiseksi, mikä on erittäin tärkeä asia tietysti myös.

Ymmärtääkseni Nenäpäivästä poikkeuksellisen suuri osa menee avustuskohteisiin, ja kuluihin laitetaan niin minimisumma kuin mahdollista. Nenäpäivä on voittoa tavoittelematon.

Minusta on ainakin hauskaa hassutella edes kerran luvan kanssa. :)

• miki
        Hölpöti kirjoitti:

Itse aion osallistua, juurikin hölmöilemällä ja lahjoittamalla rahaa. Bingoakin meinasin pelata, koska se on hauskaa. :) Noista kotimaan ongelmista, tiedättehän että Ylellä on Hyvä joulumieli-keräys, joka taitaa alkaa heti Nenäpäivän jälkeen. Sen tuotto menee kotimaan lasten auttamiseksi, mikä on erittäin tärkeä asia tietysti myös.

Ymmärtääkseni Nenäpäivästä poikkeuksellisen suuri osa menee avustuskohteisiin, ja kuluihin laitetaan niin minimisumma kuin mahdollista. Nenäpäivä on voittoa tavoittelematon.

Kiitos mutta ei kiitos! Minä kun en rahojani anna mihinkään Afrikkaan! Se on kuin pohjaton kaivo! Annan mieluummin Suomen lapsille ja sotaveteraaneille!

• Muovipallo nenässä?
        Hölpöti kirjoitti:

Kuinka ekologista luulet sen olevan, että kaltaisesi hölmöt ostavat kerran vuodessa tuhansia muovista tehtyjä palloja, joita käytetään sitten se yksi kerta ja heitetään roskiin?

Todellakin nenäpäivä; valkoinen länsimaalainen saa pitkän nenän...

• eheehe
        Muovipallo nenässä? kirjoitti:

Kuinka ekologista luulet sen olevan, että kaltaisesi hölmöt ostavat kerran vuodessa tuhansia muovista tehtyjä palloja, joita käytetään sitten se yksi kerta ja heitetään roskiin?

mulla ainaki se nenä ihan omasta takaa,keräykseen en kylläkään aio osllistua.

• Ei kuulu nenäpäivään
        Muovipallo nenässä? kirjoitti:

Verstaallakin parikymmentä äijää olis kattonu nenäpäivälähetystä jos se Sillinpää ei olis mainostanut niitä etukäteen. Se sai vain inhoa aikaan mainoksillaan. Ja sitäpaitsi Tv-lupamaksu tipahti samana päivänä; eiköhän se riitä! Laittakaa siitä ne pari euroa niille jotka sitä tarvii.

• asialla

SDP on hukassa. Se on muka köyhien asialla, mutta todellisuudessa se on pelkköä pysähtynyt
      herrahissi.

SDP VASTUSTAA RUOAN ARVONVERON ALENNUSTA???

Sitä ärsyttää se, että KOKOOMUS ja KEPU ovat nyt tavallisen ihmisen asialla, ja onnistuvat siinä paremmin kuin SDP.

• ruuan ALV liittyy nenäpäivään???

• kdhghhtyryy

SDP vastustaa ruuan arvonlisäveron alennusta!! Sitä vastustaa pääministeri Vanhanen, hän on kepulainen, eikä KÖYHÄN ihmisen asialla ja myös kokoomus on kaukana köyhän ihmisen asiasta, kirjoituksista päätellen kokkoomuslaiset nauttivat aidosti ja sydämensä kyllyydestä köyhän ihmisen kyykyttämisestä!!

Mitä keräyksiin tulee en enää osallistu niihin!! Ainoa keräys johon rahaa annan on vammaisten lasten koulutuksen tukiyhdistys! Siinä tuotto menee lyhentämättömänä vammaisten lasten tietokone ja apuväline hankintoihin!! Seikin asia pitäisi olla vammaispallvelulain puitteissa hoidettava asia ihan lakisääteisesti, mutta eipä vain laki heidän kohdallaan toteudu!!

• nenäpäivääsi
        Nallukka01 kirjoitti:

ruuan ALV liittyy nenäpäivään???

Vain sinun nenäpäivääsi.

• on väärä
        kdhghhtyryy kirjoitti:

SDP vastustaa ruuan arvonlisäveron alennusta!! Sitä vastustaa pääministeri Vanhanen, hän on kepulainen, eikä KÖYHÄN ihmisen asialla ja myös kokoomus on kaukana köyhän ihmisen asiasta, kirjoituksista päätellen kokkoomuslaiset nauttivat aidosti ja sydämensä kyllyydestä köyhän ihmisen kyykyttämisestä!!

Mitä keräyksiin tulee en enää osallistu niihin!! Ainoa keräys johon rahaa annan on vammaisten lasten koulutuksen tukiyhdistys! Siinä tuotto menee lyhentämättömänä vammaisten lasten tietokone ja apuväline hankintoihin!! Seikin asia pitäisi olla vammaispallvelulain puitteissa hoidettava asia ihan lakisääteisesti, mutta eipä vain laki heidän kohdallaan toteudu!!

Nyt sulla on arvonlisäveron alentamisesta väärää tietoa. Seuraa mediaa ja ole asioista perillä.

En tosin itsekään osallistu keräyksiin, koska maksan joka kuukausi elatusmaksua 200 euroa, eikä minun anneta edes tavata poikaani exvaimoni valehtelemisen takia.

Se on minun keräykseni ja se riittää.

• kjhghgfrerwew
        on väärä kirjoitti:

Nyt sulla on arvonlisäveron alentamisesta väärää tietoa. Seuraa mediaa ja ole asioista perillä.

En tosin itsekään osallistu keräyksiin, koska maksan joka kuukausi elatusmaksua 200 euroa, eikä minun anneta edes tavata poikaani exvaimoni valehtelemisen takia.

Ruuan arvonlisäveron alennusta vastusti nimenomaan pääministeri Vanhanen! Esitys sen alentamiseksi on, mutta sitten joskus kun aika on sopiva?? Nimenomaan uutisista tio tieto on!! Vai onko Vanhanen saanut herätyksen ja muuttanut mielensä??

Elatus kuuluu lapselle oli aikuisten jutut miten päin tahansa! Myös minun poikani on ollut osamaksu-isä, äidin alkoholismin ja totuuden väistelyn takia. Pienellä pojan-pojallani ei ollut isää, ei mummia, pappaa, serkkuja eikä iso-mummia. Sen lapsen elämästä perattiin kaikki normaalit ihmis- ja sukulaisuus-suhteet! Se mikä minun sydäntäni mummina raastoi aivan erityisesti oli pojan-poikani nimen muutto x-vaimon entisen miehen nimelle, vaikka lapsi kastettiin poikani nimiin.

Et ole ainoa isä tässä maassa jota ei kuulla eikä kuunnella ja lapesen oikeudet, niitä tämä maa ei edes tunne!! Laki meillä on, mutta sen soveltajat ovat manipuloitavissa olevia tunnevammaisia "sadisteja" jotka saavat palkkansa tekemällä vain sen aivan välttämättömimmän johtoajatuksena se, että oma-ego ei ole vaarassa.

Huostaanotetuista lapsista sen verran, että yhdelläkään viranomaisella ei ole todellista vastuuta huostaanotetuista! Nämä lapset ovat traumatisoituneet vanhempiensa hoidossa eikä huostaanotto heidän traumakuormaansa vähennä, mutta saavatko lapset syliä, lämpöä, rakkautta ja traumaattisiin lapsiin erikoistuneen terapeutin hoitoa, terapiaa??? Eivät saa, vaikka heidät ympäristön huoltajien vahingollisuuteen vedoten erotetaan vanhemmistaan ja perheestään!! Yhteiskunta kyllä ottaa heidät "huostaansa", mutta vaikka tietämys ja osaaminen traumojen hoidossa on lisääntynyt, niin näille huostaanotetuille ei välttämättä minkäänlaista tutkimusta heidän henkisestä tilastaan tai tarpeistaan tehdä!! Nämä lapset jätetään KIRJAIMELLISESTI HEITTEILLE huostaanoton jälkeen!!

• lapsille

ja jos jää, niin sitten vasta muualle..

• jonessss

Suomessahan asiat ovat todella, todella, todella hyvin verrattuna moneen ns. kehitysmaahan. En ymmärrä miksi suomalaisten pitäisi aina olla niin itsekkäitä että pitäisi maksimoida oma hyvinvointi, vaikka elintaso on erittäin korkea jo nyt.

Toki suomessakin on vähäosaisempia ja ongelmaperheitä ja niin edelleen, mutta Suomessa ei kukaan ole kuolemassa kulkutauteihin tai nälänhätään.
        Lahjoittamalla muualle voi pelastaa ihmishenkiä. Ja pelastaakin.

Suurin osa vaan tuntuu täälläkin palstalla keksivän jonkin tekosyyn jokaiseen asiaan joka ei tuo maksimaalista hyötyä itselleen. Tässä tapauksessa lahjoittamiselle hyvän asian puolesta. Lahjoittamisen pitäisi tuoda hyvää oloa myös itselle, mutta kaipa täällä porukka alkaa olla jo niin turtaa ja kaavoihin kangistunutta itsekästä suorittajaa ettei pysty saamaan edes jonkinasteista lyhytkestoista hyvää oloa kuin ainoastaan itsekkäistä teoistaan.

Kaipa siitä voisi syyttää yhteiskuntaa joka kannustaa individualismiin, mutta oikeasti jokainen tekee omat valintansa, ja eiköhän sen kaikki tiedä.

• keräykset
        jonessss kirjoitti:

Suomessahan asiat ovat todella, todella, todella hyvin verrattuna moneen ns. kehitysmaahan. En ymmärrä miksi suomalaisten pitäisi aina olla niin itsekkäitä että pitäisi maksimoida oma hyvinvointi, vaikka elintaso on erittäin korkea jo nyt.

Toki suomessakin on vähäosaisempia ja ongelmaperheitä ja niin edelleen, mutta Suomessa ei kukaan ole kuolemassa kulkutauteihin tai nälänhätään.
        Lahjoittamalla muualle voi pelastaa ihmishenkiä. Ja pelastaakin.

Suurin osa vaan tuntuu täälläkin palstalla keksivän jonkin tekosyyn jokaiseen asiaan joka ei tuo maksimaalista hyötyä itselleen. Tässä tapauksessa lahjoittamiselle hyvän asian puolesta. Lahjoittamisen pitäisi tuoda hyvää oloa myös itselle, mutta kaipa täällä porukka alkaa olla jo niin turtaa ja kaavoihin kangistunutta itsekästä suorittajaa ettei pysty saamaan edes jonkinasteista lyhytkestoista hyvää oloa kuin ainoastaan itsekkäistä teoistaan.

Kaipa siitä voisi syyttää yhteiskuntaa joka kannustaa individualismiin, mutta oikeasti jokainen tekee omat valintansa, ja eiköhän sen kaikki tiedä.

tiedetään...kuinka monta petosta on tullut ilmi, eli rahat ei menekään sinne minne pitäisi.
        Esim. jopa sotaveteraanien keräyksissä on ollut jatkuvasti petoksia, raht menevät kerääjien taskuun enimmäkseen saati sitten afrikan keräyksissä jossa ostetaan mm. aseita lisää?

En anna ainoaankaan keräykseen mitään, sen olen päättänyt!

• perunanenä

Miksi ei miehiä auteta? Siksikö, että miehet kuskataan tänne hyysäreiden lemmikeiksi koko kansan kustantaessa kulttuurin rikastamisen?

• Maksaja vasten tahtoaan

Osuit asian ytimeen. Mutta vain rikkaimmilla on varaa tulla Suomeen syömään muummuassa minun leipääni.

• Tutkin avustuskohteita ja ne ovat todella arvokkaita.
      Rakennetaan kouluja...vanhoja peruskorjataan.
      Tehdään työtä lapsityövoiman käyttämisen vastustamiseen ja epäkohtien korjaamiseen.
      Tuetaan sairaaloita ja toimitetaan lääkkeitä.
      Tehdään työtä, ettei tyttöjä ympärileikattaisi jne.

• Kelol

Jos kielletään tyttöjen ympärileikkaukset, säädetään lailla tasa-arvo jne niin saataisiin hyviä tuloksia ilman rahaa. Ongelma on joko korruptio tai se että ei pidetä tarpeellisina...

• Kelol

Onhan sitä hauskaa pelotella naapurin muksuja. :D

• Kaupunkimummo

On hienoa, että lapsia autetaan maapallon joka kolkassa.

Sensijaan, että moittisin Nenäpäivää, joka on hyvällä asialla, haluan heittää tälläisten kampanjoiden järjestäjille ajatuksen siitä, että mitä jos suunnittelisitte kampanjan, jossa keräisitte Suomalaisille lapsille rahaa.

Kerätty raha voitaisiin sitten luovasti käyttää lastemme hyväksi. Esim. osan voisi sijoittaa nuorisotiloihin, osan päiväkoteihin, osan leikkipuistojen ylläpitoon, osan koululaisten iltapäiväkerhoihin ja niin edelleen. Kohteita kyllä riittää. Näiden kaikkien edellä mainittujen kohteiden määrärahat ajettiin alas 90-luvun laman aikoihin säästötoimenpiteillä.

Lisäksi olisi tärkeä kerätä rahaa lapsiperheille, jotka todella joutuvat työttömyyden vuoksi tukeutumaan kirkon ruoka-apuun. En vain tiedä miten tälläinen raha saataisiin käytettyä juuri näiden lasten hyväksi. Siihen tarvitaan kekseliäisyyttä.

Yksi hyvä kohde olisi kerätä rahaa opiskelijoille, jotka joutuvat riittämättömien tukisysteemien vuoksi tinkimään ruuasta. Enkä nyt tarkoita vain yliopisto-opiskelijoita vaan kaikkia ammattioppilaitoksissakin opiskelevia. Ehkä rahat voitaisiin suunnata halpojen vuokra-asuntojen lisäämiseen. Kun vuokra on pienempi, saattaa nykyisistä tuista riittää rahaa ruokaankin. Ideointia tässäkin tarvitaan.

Ei meidän aina kannata jäädä odottamaan, että hallitus tuo Suomeen hyvinvointia. Kyllä me voimme tuoda sen hyvinvoinnin jokaiselle oma-aloitteisella toiminnallakin.

Tosin on tässä mutka matkassakin. Suomessa on niin tukeva byrokratia, että moni avustustoimenpide töksähtää usein siihen. Siksi olisi hyvä, jos samat tahot, jotka keräävät rahoja muihin maihin, voisivat saada aikaan nämä suomalaislapsiin ja nuoriin kohdistuvat kampanjat. Heillä kun on ennestään asiantuntemusta.

• ajatus sinänsä.

Ja parasta olisikin, jos näiden maiden ongelmat saataisiin ratkottua niin, ettei niiden asukkaiden tarvitsisi matkustella ympäri maailmaa sosiaalietuuksia etsimässä.

Nenäpäivän osalta herää kuitenkin kysymys, onko kysymys oikeasta auttamisesta vaiko pelkästään jälleen tiettyjen rahastajatahojen bisneksistä. Suomalaisten hyväntahtoisten ihmisten rahaa on jo rahdattu afrikkaan lasteittain klaanisotien ja tyttöjen sukuelinten silpomisen rahoittamiseksi, ja "avustusjärjestöjen" johtohenkilötkin ovat siitä leikanneet itselleen kelpo siivun.

Viimeisin villitys onkin se, kuinka joku turha julkku matkustaa kuvausryhmineen kehitysmaahan kaivamaan kaivoa, kun ovat "villiparat" muka liian tyhmiä itse kaivoaan kaivamaan.

Onko nenäpäivässä taaskin pohjimmiltaan kysymys siitä, kuinka suomen kansasta tehdään pellejä?

• hrrrr

Prkl pellenenät. Joillakin ihmisillä sattuu olemaan pellefobia niin ai että on ihana päivä ku neniä hyppii silmille.

• Keräysfriitikko

Olisi tarve lähettää rahani keräyksiin.

• Afrikkaan,,

jotta joku taas saa matkarahaa muuttaa salakuljettajien mukana suomeen.

• tehtaalle
        Afrikkaan,, kirjoitti:

jotta joku taas saa matkarahaa muuttaa salakuljettajien mukana suomeen.

jonkun kyläpäällikön asiakasvaratilille.

• Pirkka

Jos et halua käyttää rahaa kalliiseen tekonenään, hankkiudu illalla snagarijonoon etuilemaan -ja kas, pian sinulla on ihan ilmainen punainen nenä monta päivää!

• Mene Alkoon ja osta monta kirkasta. Niin takuula tulee hyvä punainen nenä ja hyvä mieli....

• mielenterveystyöhön?

Ja vaikka ihan suomalaisten aikuisten mielenterveyden hyväksi - ei aina kliseisesti lasten hyväksi... "Ilma nterveitä aikuisia ei ole terveitä lapsia". Muistakaa tämä suuri mottoni.

P.S

Montakohan miljrdia on vuoikymmenien saatossa kaadettu afrikkalaisiin kuiviin kaivoihin...? On laulettu ja soitettu kerätty ja kerjätty, mutta mikään ei siellä tunnu muuttuvan. Jossain on valitettavasti epäonnistuttu.

• Kaupunkimummo

Mielenterveystyö olisi hieno keräyskohde. Siinä yksi haaste kampanjoiden järjestäjille.

Osa meistä epäilee menevätkö Nenäpäivän keräykset sinne minne ne on tarkoitettu ja mikä prosentti niistä katoaa johonkin muuhun, samaan tapaan olen kovin kyyninen siitä, että jos rahaa kerättäisiin mielenterveystyöhön, minne rahat päätyisivät.

Suomessa on näet niin, että täällä pyörii mielenterveystyössä melkomoinen pilleribisnes. Osa alan ammattilaistakin elää edelleen siinä harhaaluulossa, että ihmismieli on koneen osa, joka korjataan kemiallisin ainein.

Toisaalta mielenterveystyö nykyisellään on vähän kuin hölmöläisen peite, siinä yritetään parantaa ihmisen mieltä ja samalla yhteiskunta kaikin keinoin tekee ihmiselämästä todella stressaavaa ja sietämätöntä. Eihän sillä tavalla ihmismieli mitenkään voi säilyttää tasapainoa.

• keräystuotto suomeen

menee keräysrahat niin väärin kuin voi olla. miksi sallitaan julkinen keräys tuollaiseen tarkoitukseen? elättäisivät kehitysmaalaiset vain itsensä, niin suomen köyhätkin, siis ne oikeat köyhät, ei mitkään elintasopakolaiset..

• kuitenkin..

menee mafiapomojen taskuihin kun ei afrikassa näy mitään kehitystä vaikka sinne on kaadettu rahaa kymmeniä vuosia niin aina vaan pahenee siellä tilanne?

Joku Arafatkin oli miljonääri kuollessaan, mistä oli saanut rahansa?

• shfjkshg
        kuitenkin.. kirjoitti:

menee mafiapomojen taskuihin kun ei afrikassa näy mitään kehitystä vaikka sinne on kaadettu rahaa kymmeniä vuosia niin aina vaan pahenee siellä tilanne?

Joku Arafatkin oli miljonääri kuollessaan, mistä oli saanut rahansa?

Katsokaa keräysohjelma niin ymmärrätte. Ettekö tajua, että ne kehitysmaiden lapset joille nyt rakennetaa kouluja ja annetaan opetusta, ovat aikuisina niitä, jotka pystyvät muuttamaan asioita.

• Paljon.

se afrikkalaisten väkiluku on lisääntynyt 50:ssä vuodessa, kun sinne on apua annettu.
        Taitaa olla tuplaantunut ja lisääntyy edelleen.
        Apua annan ainoastaan syntyvyyden säännöstelyyn.

• varmaa!
        shfjkshg kirjoitti:

Katsokaa keräysohjelma niin ymmärrätte. Ettekö tajua, että ne kehitysmaiden lapset joille nyt rakennetaa kouluja ja annetaan opetusta, ovat aikuisina niitä, jotka pystyvät muuttamaan asioita.

Oppivat koulussa että missä sijaitsee maa nimeltä Suomi ja sen, mitä on ilmainen elatus kun matkustaa sinne maahan.

• on turha

heti, kun aletaan kerätä rahaa köyhille SUOMALAISILLE; yksinhuoltajille, vanhuksille, nuorison hyväksi, väliinputoajille->hädässä oleville, ja ne rahat menee OIKEESTI sinne, niin laitan vaikka muutaman kympin.
        Mut minnekään kehitysmaihin en ropojani laita, se on vissi se!!

• Folio Mulder

Tuottaisivat näkyvää tulosta elintasossa taikka väestön kasvun pysähdyksessä niin osallistuisin ehkä keräykseen. Afrikan väestö näyttää vain lisääntyvän, joten eipä kiinnosta.

Kehitysavun pitäisi saada tehokkaasti näkymään, että siitä tulisi uskottavaa. Nyt tätä Afrikan hätäohjelmaa on mainostettu tv:ssä ja lehdissä kymmeniä vuosia eikä asiat mihinkään ole muuttuneet. Väestöpommi sensijaan huutaa ja lisää kärsiviä synnytetään vaan.

• Pohjan-Akka

viinoihin.

• Epäkieltä

Tosi kornia nimittää kehtyismaiksi niitä maita, joissa ei tapahdu muuta kehitystä kuin väestönkehitys.

Suomi ja muut teollisuusmaat ne niitä todellisia kehittyviä maita ovat!

• keräyksiin

Maksan elatusmaksua 200 euroa kuussa, ja exvaimoni valehtelun takia en saa edes tavata poikaani.

• Kaupunkimummo

On hienoa, että osallistut poikasi elämään rahallisesti. Tietysti pojat tarvitsevat isiä siinä missä äitejäkin, olivatpa he millaisia tahansa.

• NIMI

Miten kukaan on keksinyt nimen NENÄPÄIVÄ!?!?! Olen välttänyt ylen katsomista koko viikon etten olisi nähnyt mainoksia. Tosi ärsyttävä juttu ja raivostuttava nimi!!! Tosi typerä suomalainen "innovaatio" taas. Yle on yhtä tylsä kuin vaaleapuiset aamutv:nsä kalusteetkin! Ja ne todella ärsyttävät aamutv:n toimittajat. Karseeta besserwisserimäisyyttä. Eikä körttiläisjakaukset ole enää muodissa, hei ylen stylisti!!!

• on osuva

Nyt vedetään hyväuskoisia nenästä!

• Kaupunkimummo

No niin narisijat.

Siitä vain kaikki auttamaan ahdingossa olevia suomalaisia.

Jos tunnet perheen, jolla on rahapulmia, laita vaikka vitonen kirjekuoreen ja tipauta sitten se tuon perheen postilaatikkoon. Rahan määrän voit tietysti arvioida itse. Melko varmasti menee apu perille, ellei sitten perheen koira pistä kirjettä palasiksi. Talousongelmiahan tämä ei ratkaise, mutta saattaa ilahduttaa köyhää kanssakulkijaa.

Epäilen kuitenkin, että monikaan teistä ei ryhdy toimimaan. Me kun haluamme aina kontrolloida miten lahjoittamamme rahat käytetään. Antamisen vastineeksi haluataan aina jotain.

• joku jota kiinnostaa

eipä ole paljon lisättävää.
        Pointtisi ovat minusta järkeviä ja saavat minut ajattelemaan.

Tämä lausahdus kaikille meille ihmisille, jotka tykkäämme olla äänessä ja mielellään haluaisimme äänemme kuuluviin:

"Opiskelu ilman ajatusta on sokeutta.
        Ajattelu ilman opiskelua on vaarallista."
        -Kungfutse

Tämä oli minulle tosi inspiroiva lausahdus, kun sen ensi kertaa luin jossain filosofian tunnilla koulussa.

• --l--

Rahoilla tuetaan epäkestävää kehitystä, jonka seurauksena on entistä suuremmat ongelmat. Tästä on todisteena tilastot, joiden mukaan apua tarvitsevien määrä on yli kaksinkertaistunut kun apua on tungettu väärään paikkaan.

Vaadi yhden lapsen politiikka afrikkaa.

• johgur

miten voikaan tollasia keräyksiä olla yms?täällä on muitakin kaikkia köyhiä että on luottotiedot menny yms mitkä tarvis oikeesti rahaa!!!!!!!

• En tule.

Minun mielestä kehitysmaat eivät tarvitse rahaa.

• Oma nenä ilmainen

Tässä nenäpäivässä ei ole mitään hauskaa. Taas on keksitty uusi tapa raijata rahaa kehitysmaihin.

Ensinnäkin suuri osa rahoista ei mene perille ja toiseksi se osa mikä menee perille menee vieläkin huonompaan tarkoitukseen kuin ne matkalla hukkuneet rahat. Perille menevät rahat tukevat väestön räjähdysmäistä kasvua ja lisäävät avustettavien määrää.

Kaikki Suomen maksama (n.900 000 000€) kehitysapu pitäisi lakkauttaa kokonaan. Samoin pakolaisten vastaanottaminen pitäisi lopettaa ja palauttaa kaikki vanhatkin kotimaihinsa. Ainoastaan työperäinen maahanmuutto tulee sallia.

Näitä samanlaisia huuhaa keräyksiä tungetaan joka paikkaan eivätkä kaikki välttämättä huomaa, että esimerkiksi jonkin ostamansa tuotteen ostaminen antaa rahaa kehitysmaihin. Yksi esimerkki Pampers-vaipat. Onneksi käytämme Liberon vaippoja niin ei tarvitse vaihtaa merkkiä rokote kampanjan ajaksi.

• Kohta on auttaja itse autet...

Koitettaisin keskittyä suomeen , tämä hysteerinen muiden auttaminen on täysin järjenvastaista.
      Hottentottien maalla on käynyt kirkko pelastamassa ihmisiä jo vuosisatoja sitten, osa päätyi pataan ja osa sinne tänne . Onko tilanne muuttunut sitten ? ei edelleen autetaan ja itse maat sotii omiaan vastaan ja sama jatkuu ja jatkuu... vaikka suomi pistäisi koko kansantuottensa ja ottaisi toisen mokoman velkaa ei sillä autettaisi maita jotka ei yksikertaisesti osaa olla autettavana.
      kannattaisi pistää nenät(toivottavasti ei oo KIINALAISIA, ja kohta huomataan että nenäpäillä on syöpä)oman talouden soppan ja miettiä keinoja millä selvitä tulevista lamoista ja työttömyydestä .
      Kohta auttaja on itse autettava.. mutta kuka auttaa?
      Typerää pellelyä ja hetkellisen avun antamista , ainoa tapa on "huostaan ottaa " tälläiset maat jotka ei koskaan opi pärjäämään omillaan.

• Elättäjä

Voisinpa ostaa nenän tai vaikka kymmenen jos niistä saadut rahat käytettäisiin pakolaisten palauttamiseen omaan maahansa.

• Anonyymi

Täysin samaa mieltä, mutta näyttää siltä, että Suomeen virtaa niin paljon eri puolilta porukkaa, että näyttää siltä, että kuin raato olisi kyseessä. Mikä pahinta, tänne otetaan alhaista ÄO:ta. Liekö siivoojista pulaa?

• TAKSVÄRKKIPÄIVÄÄ

VAI ONKO NE TÄYDELLÄ LIKSALLA???

• ylitöinä

Älä luule, että ne laittaa latin latia asialle..

• ISONENÄ
        ylitöinä kirjoitti:

Älä luule, että ne laittaa latin latia asialle..

Koen nenäpäivän pilkkana, koska oma nenä on ongelma, ei perunasta ole tietoakaan, mutta en lahjoita mitään näin tyhmästä pilkasta, vaan kärsin mieluummin.

• muka?.,.-

Ainakin viime vuonna ne keräsi rahaa muka huussien rakentamiseen kehitysmaihin. Kyllä pitää olla onnetonta jengiä siellä kun eivät edes huushia pysty omin voimin rakentamaan.

• Anonyymi

Sitä ne saarnat ja koulutus teettää, ihmiset menettää käsityksensä realiteeteistä.

• .

.

• Anonyymi

"Kuka tahansa voi osallistua Nenäpäivään ja me tarjoamme siihen paljon eri vaihtoehtoja. Tule mukaan iloiseen joukkoomme, sillä auttaminen on hauskempaa kuin koskaan!"

PALJONKO keräyksen tuotosta menee täysin perille, meneekö yli 10 %.

Miten voidaan osoittaa hyöty, kun sota sen pian voi tuhota.

Itse autan jo 18. vuotta yhtä ja viidettä vuotta toista perhettä täällä suomessa aivan suoraan.
      Lisäksi "työllistän" pikku töillä naapurin perheen 7-14 vuotiaita.
      Pienin vie roskapusseja, yksi kerrallaan ja näen ikkunasta että menee oikeaan MOLOKKIIN. Saa 1 e pussista. 12-14 vuotiaat saa 20 e tunnilta, käyvät läheisessä kaupassa tekemässä parinkympin ostoksia. Meille tuodaan ruoka läheisestä ravintolat, mutta aina on mielitekoja.

Omat lapset ehdotti moisia juttuja, jotta on lähellä auttajia, kun asuvat 80km, 88km, 110km ja 180 km etäisyydellä.

• Anonyymi

Onks alotus joku trolli vai?

• Anonyymi

2008, eli 15v vanha aloitus. Edelleen nenästävetopäiviä vietetään, jolla herkkäuskoisia höynäytetään. Jo 60-luvulla tuonne Afrikkaan kerättiin jopa koululaisilta rahaa ja tavaroita ja sama meno jatkuu edelleen. Mitään ei ole saatu aikaiseksi, paitsi valtavat siirtolaislaumat ja väestönräjähdysongelmat. Jos rottiakin ruokkii, niin pian niitä on riesaksi asti. Pääkaupunkiseudulla ongelma molemmista.

• Anonyymi

Pellenenä on niin sopiva tunnus kampanjalle. Monta nenäpäivää on mennyt tulosta ei vaan tule. Paitsi väkimäärä tuplaantunut ja kurjuus lisääntynyt.

• Anonyymi

Ja hiomenna onkin sitten Kustaan Silmään- päivät. Sitä juhlii kaikki nenäpäivälahjoittajat kun huomaavat tulleensa kustuksi silmään .

• Anonyymi

Siinäpähän keräätte. Hah.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe