Helmi-talvikko

mikä värimuunnos?

Minulla on kaksi talvikkoa. Naaras on aivan selvä "normaali." Sellainen tumma.

Uros on täysin valkoinen, vain vähän tummia karvoja joukossa. Onko se siis helmi-talvikko tai helmiäinen?

Katsoin hamsteriyhdistyksen kuvia, niin helmiäisellä pitäisi olla enemmän tummaa karvaa vaaleiden joukossa, sellainen "huntu."

Champelli se ei ole, koska eläinkauppa möi sen talvikkona. Hyvämaineisen kasvattajan kasvatti Anjalankoskelta. Eikä se ole albiino, koska sillä on mustat silmät.

Ostin kääpiöt eri liikkeistä etteivät ole keskenään sukua, koska aion lisäännyttää niitä. Olisin ostanut kasvattajalta, mutta Lahden lähistöltä en onnistunut löytämään. Myös naaras on hyvämaineiselta kasvattajalta Haminasta.

Naaras on vasta 2 kk:n ikäinen, eli on vielä odotettava. Talvikkojahan on vain kolme värimuunnosta, champelleja enemmän.

Minun pitäisi tietää, onko em. uros puhdas talvikko että voisin pesittää niitä! En kaipaa moraalineuvoja. poikaset aion pitää pääasiassa itse.

17

1663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,.,.

Eikös se ollu niin että lajeja on 4; normaali, safiiri, helmiäisnormaali ja helmiäissafiiri.

Ja tuo uros kuulostais helmiäissafiirilta.

• ,.,.

Olethan ihan varma että poika ei ole hybridi? Niillä ei saa tehdä poikasia.

Eli siis hybridi on campellin ja talvikon yhdistys.

• alkuperäinen...

mutta eikös safiiri-väritys ole kuin savunharmaa? Uros on täysin valkoinen ja vain vähän tummia karvoja. En usko sen olevan helmiäissafiiri. Vai onko se yleisempi kuin puhdas valkoinen helmiäinen?

Ulkomaalaisella sivustolla sanottiin, että melkein kaikki helmi-talvikko-urokset ovat lisääntymiskyvyttömiä eli steriilejä, mutta muutama voi lisääntyä. Joudunko siis hankkimaan uuden uroksen, jos poikasia ei ensi vuonna ala kuulua? Ainakaan Suomen hamsteriyhdistyksen sivuilla ei ole kerrottu tuosta lisääntymiskyvyttömyydestä!

• ei ole...
        ,.,. kirjoitti:

Olethan ihan varma että poika ei ole hybridi? Niillä ei saa tehdä poikasia.

Eli siis hybridi on campellin ja talvikon yhdistys.

en usko uroksen olevan hybridi. Näin Ruotsista tuotuja hybridejä kolmannessa liikkeessä ja tämä ei ole sieltä. Ne oli ihan selviä hybridejä nimellä "kulta-talvikko". Eihän talvikoilla ole olemassa sellaista värimuunnosta. Tuo liike tuo kaikki eläimensä Ruotsista jostakin massakasvattamosta, ikävää tuollainen!

• talvikolla ei

saa tehdä poikasia. Et voi erottaa hybridiä ulkonäöstä, varsinkaan kun olet kokematon harrastelija. Eipä silti, ihan turha sua on varmaan ohjeistaa, kun teetät ne pennut kuitenkin? Miksi edes kysyt, kun et usko neuvoja kuitenkaan? Hanki kasvatusta varten paperilliset eläimet. Ai niin, sulla ei taida olla siihen kärsivällisyyttä?? Miksiköhän muuten sulla olis ELÄINKAUPPAELÄIMIÄ?

• lukea näitä

Taas näitä tympeitä vastauksia. Olen tutkinut netistä talvikon ja champellien kuvia. Minulla on puhtaat talvikot, koska niiden päätkin ovat sellaiset kapeat ja pitkulaiset. Chambellilla on pyöreämpi pää. Kyllä eläinkaupastakin saa ihan hyviä talvikkoja kunhan ei erehdy hybrideihin. Ei ne paperit ole tae eläimen laadusta, niitähän voi kuka vaan kirjoittaa.

• kasvattaja
        lukea näitä kirjoitti:

Taas näitä tympeitä vastauksia. Olen tutkinut netistä talvikon ja champellien kuvia. Minulla on puhtaat talvikot, koska niiden päätkin ovat sellaiset kapeat ja pitkulaiset. Chambellilla on pyöreämpi pää. Kyllä eläinkaupastakin saa ihan hyviä talvikkoja kunhan ei erehdy hybrideihin. Ei ne paperit ole tae eläimen laadusta, niitähän voi kuka vaan kirjoittaa.

ei varmasti väärentele papereita. Vähän niin kuin vertauksena, miksi joillakin koirilla ei ole papereita? Jos koira olisi puhdas rotuinen, mitään estettä papereille ei olisi. Aivan sama asia pätee myös hamstereihin. Valitettavasti :(

• ...
        kasvattaja kirjoitti:

ei varmasti väärentele papereita. Vähän niin kuin vertauksena, miksi joillakin koirilla ei ole papereita? Jos koira olisi puhdas rotuinen, mitään estettä papereille ei olisi. Aivan sama asia pätee myös hamstereihin. Valitettavasti :(

Kyllä paperiton rotukoirakin voi olla puhdasrotuinen. Rekisteröinnissä on aina tietyt vaatimukset ja rekisteröinti maksaa, joten joskus kasvattajat myyvät kotikoiraksi paperittoman ihan puhdasrotuisen koiran, jonka vanhemmilla ja ehkä sisarusillakin on paperit. Koirien rekisteröinnissä näyttelymenestys vaikuttaa papereitten hintaan.

Kaneilla rekisteröintivaatimuksena on näyttelymenestys, eli rotukania ei saa rekisteriin, jos ei ole menestynyt näyttelyissä. Hamstereiden rekisteröinnin vaatimuksista en tiedä.

Itse en teettäisi millään paperittomilla eläimillä poikasia. Mielestäni se vaarantaa rodun puhtauden ja eläinten terveyden, lisäksi voi tulla sisäsiittoisuutta kun ei sukusiitosprosenttia tiedä.

• perkele sentään
        lukea näitä kirjoitti:

monen vuoden kokemus sinulla on hamstereista, monta hybridiä olet varmuudella tunnistanut, herää jo pahvi todellisuuteen, ei hybris läheskään aina eroa selkeästi puhtaasta hamsterista, jättäisit sen kasvattamisen niille jotka sen osaa ja perehtyy siihen kunnolla, kun muutenkin hamsteri tilanne koko maailmass aon mitä on, kiitos näiden kyllä minä osaan ja tunnistan tyyppien, jotka ostavat eläinkaupan eläimiä ja tekevät niillä poikasia tietämättä suvusta ja taustoista yhtään mitään, ärsyttää ihmiset jotka leikkivät eläimillä ilman mitään vastuuntuntoa

• ,,,,
        perkele sentään kirjoitti:

monen vuoden kokemus sinulla on hamstereista, monta hybridiä olet varmuudella tunnistanut, herää jo pahvi todellisuuteen, ei hybris läheskään aina eroa selkeästi puhtaasta hamsterista, jättäisit sen kasvattamisen niille jotka sen osaa ja perehtyy siihen kunnolla, kun muutenkin hamsteri tilanne koko maailmass aon mitä on, kiitos näiden kyllä minä osaan ja tunnistan tyyppien, jotka ostavat eläinkaupan eläimiä ja tekevät niillä poikasia tietämättä suvusta ja taustoista yhtään mitään, ärsyttää ihmiset jotka leikkivät eläimillä ilman mitään vastuuntuntoa

Opettele kirjoittamaan!

• Talvikoilla on tasan kaksi väriä. Ne ovat normaali ja safiiri. Lisäksi on olemassa kuvio nimeltä helmi. Se voi ilmetä molemmissa väreissä, jolloin niitä kutsutaan helmiäisnormaaliksi ja helmiäissafiiriksi. Helmi -kuvio aiheuttaa perusvärin päälle ikäänkuin vaalean hunnun, mutta eläin voi olla myös täysin valkoinen joko luonnostaan tai talvikarvan aiheuttamana. Standardin mukaisella helmiäistalvikolla on vaalea huntu, lähes valkea eläin ei vastaa standardin vaatimuksia.

Helmikuvioiset urostalvikot eivät ole steriilejä. Tieto, jonka noukit joltain ulkomaiselta sivustolta, on väärää tietoa ja alunperin se oli vain huhupuhetta.

• jjenna.a

En yritä MILLÄÄN tavalla moralisoida sinua, pyydän miettimään. Mainitsit, että tiedät talvikkosi olevan puhdas koska sillä on talvikon pään muotoinen pää. Hybridejä on puhtaista talvikoista/cämpsyistä ERITTÄIN vaikea erottaa. Ehdottaisin sinulle, että miettisit vielä, että onko sinulla TODELLA niin kova hinku kasvattaa hamsteri kantaa entuudestaan jos et voi olla varma talvikkosi talvikkoudesta.
      Vaikka juuri lähistöltäsi ei ole kasvattajia/niillä poikueita, voi poikasen hakea pitempää. Itsekin olen kasvattanut/harrastanut hamstereita monta vuotta ilman autoa, esim. junalla matkustaminen on halpaa. Jos ei ole sen vertaa rahaa "uhrata" siihen että saa varmasti kunnollisen poikasen, täytyy ehkä miettiä arvojaan uudelleen.

Tiedän että hinku (mahdollisesti ensimmäiseen?) poikueeseen on suuri, mutta pyydän ihan oikeasti miettimään oletko todellakin valmis ottamaan sen riskin, että talvikkosi ei ole puhdas! Voisitko mainita eläinkaupan nimen mistä talvikkosi on sekä kasvattajan mistä se on sinne tullut? Voit laittaa vaikka s-postiini viestiä jos et tänne halua. Voin muutenkin auttaa sinut kasvatuksen alkuun, mutta oikeasti, hybridit on NIIN suuri uhka hamsterikannallemme että niiden lisäännyttäminen tekee suurta hallaa molemmille lajeille, sillä puhtaat talvikot ja puhtaat campbellit ovat niiden myötä katoamassa.
      Sillä on kuitenkin useita huonoja seurauksia, mm. campbelleillä esiintyvien perinnöllisten vikojen (luonneongelmien ja diabeteksen) siirtyminen talvikoihin. Tällä emme tarkoita luokitella campbellejä sairaiksi, vaan niillä on erilaiset perinnölliset ongelmat kuin talvikoilla (vrt. eri koirarotujen perinnölliset rakenneongelmat ja sairaudet) - emmehän halua tuplata perinnöllisten vikojen määrää millään hamsterilajilla! Lajikohtaisten ongelmien lisäksi talvikoita ja campbelleitä kasvattavien jalostustyö myös vaikeutuu hyvin paljon, sillä heidän tarkoituksena on ensisijaisesti pitää lajit puhtaina (ja terveinä) - ja puhdaslajisia yksilöitä ei enää tahdo löytyä hybridivillityksen myötä. Toivomme, että sekä eläinkauppiaat että yksityiset hamsterinomistajat ottaisivat tilanteen vakavasti eivätkä tukisi hybridien teettämistä ostamalla, välittämällä tai myymällä niitä.

Valitettavasti joudun tekemään asiasta ilmoituksen hamsteriyhdistykselle, sillä kaikista hybridi epäilyistä on tehtävä ilmoitus. Koska toimin yhdistyksessä, laita minulle s-postia : kaikki tietosi talvikko(hybridisi) suvusta, mitä tiedät siitä ,eläinkaupan nimi, kasvattajan nimi, mahdollisesti kuva. Tahdon korostaa, että tästä ei ole MITÄÄN haittaa sinulle, päin vastoin! Vaikka joutuisit lykkäämään poikuesuunnitelmia puhtaan talvikon löytymiseksi saakka, eikö se ole pieni asia verrattuna siihen, että hybridi-kannan kasvattaminen voi hävittää puhtaat yksilöt kokonaan.

• alkuper.

viestissäsi ei ollut sähköpostiosoitetta. Ostin naaras-talvikon Lahdesta Hopeakäpälä-liikkeestä. Se on syntynyt 19.9.08 Haminassa, kasvattaja Kirsi Mettälä, entinen Seppälä. Uros-talvikon ostin Lahden Faunattaresta ja se on syntynyt 23.8.08 Anjalankoskella. muita tietoja ei ole. Olen tutkinut paljon kuvia ja minusta ne ovat ihan OK. talvikkoja.

• alkuper.

ei se uros-talvikko ole Ruotsista, vaan Anjalankoskelta. Ulkonäkökin ja väritys on talvikko.

• ärsyttää
        alkuper. kirjoitti:

ei se uros-talvikko ole Ruotsista, vaan Anjalankoskelta. Ulkonäkökin ja väritys on talvikko.

mitä jeesustelua!!!! kyllä ihminen saa ostaa eläinkaupasta talvikkonsa jos tykkää!!!ja saa teettää pentuja jos haluaa!!!! hamsteri ei tarvi papereita- koko kasvatus touhu on mennyt ynseäksi sisäpiirin harrastukseksi. kotihamsteri ei papereita tarvi!!(paitsi vessapapereita--pesänteko tarpeksi!!)
        Tärkein on se että niitä hoidetaan hyvin!!!!!! JA hybridi ongelma on liioiteltu--ihan kuin kaikki eläinkaupat myisi hybrideja-plaah.

• kyllästynyt idiootte
        ärsyttää kirjoitti:

mitä jeesustelua!!!! kyllä ihminen saa ostaa eläinkaupasta talvikkonsa jos tykkää!!!ja saa teettää pentuja jos haluaa!!!! hamsteri ei tarvi papereita- koko kasvatus touhu on mennyt ynseäksi sisäpiirin harrastukseksi. kotihamsteri ei papereita tarvi!!(paitsi vessapapereita--pesänteko tarpeksi!!)
        Tärkein on se että niitä hoidetaan hyvin!!!!!! JA hybridi ongelma on liioiteltu--ihan kuin kaikki eläinkaupat myisi hybrideja-plaah.

Jalostettavan hamsterin sukutaulut pitää olla selvillä! Oli se sitte kuinka jeesustelua tahansa! Ei ihmisetkää saa sisariensa kanssa olla suhteessa ettei tulis tuollasia luonnevikasia penikoita. Jos ihmisilläki olis paperit ni sunlaisia tolloja ei tulis niin paljo maailmaan. Että revippä siitä!

• hybriditkinonok

Voi teitä ihmisiä. Jotkut ottavat aivan liian tosissaan nämä hömpötykset. Minulla on parikin hybridi poikuetta JA KAIKKI PIDIN ITSELLÄNI. Ei ainakaan minua haittaa, että kotona on vähän alle 20kipaletta hybridejä ;) Nyt taitaa tulla itku teiltä tosikoilta kun tämän luitte? Ja kyllä, tiesin silloin kun pistin uroksen ja naaraan yhteen asumaan, että ne ovat hybridejä, oi kyllä vain ;))

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7320
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3594
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      371
      1978
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1816
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1459
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe