historialliset rahat ja mitalit?

anekdootti

Onko kukaan teistä numismaatikko ts. Harrastaako kukaan teistä historiallisten rahojen tai mitalien, kuten urheilu-, urhoollisuus-, ansio-, muisto-, tai muiden palkintomitalien keräilyä, joina voidaan varmasti pitää ainakin jo 1800-ja 1900-luvun alkupuolen esineitä. 1950-luvun vaihduttua seuraavaksi vuosikymmeneksi markatkin muuttuivat pennin kokoisiksi jonka jälkeen ne saivat takaisin miltei normaalin vuosisadan alkuvuosilta tutuksi tulleen kokonsa uudistunein kaiverruksin. minkä arvoiseksi nykyrahassa arvioisitte 1800-luvulla painetut suurikokoiset kymmensenttiset tsaarin nimikirjaimineen, dollarin v. 1899, "hopea"ruplan 1916 tsaaria ja jotakin ortodoksisen kirkon päämiestä esittävine kaiverruksineen, englannin isot pennyt 1800-luvun lopulta tai vai kaikki sodan aikaiset rahat? Urhoollisuus-tai urheilumitaleita ei kai kannata ruveta arvioimaan iästään huolimatta.

5

1469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysytty...

"...1800-luvulla painetut suurikokoiset kymmensenttiset [tark. ilm. kymmenpenniset] tsaarin nimikirjaimineen..."

Riippuu hyvin paljon vuosiluvuista ja rahojen kunnosta. Arvot ovat romukuparin arvon ja satojen, jopa parin tuhannen euron välillä. Urheilu- ja urhoollisuusmitaleissa on varsin arvostettujakin keräilykohteita. Tietysti joku Perä-Lavian kakkosluokkalaisten hiihtokisan mitali vuodelta 1982 on lähinnä vain tunnearvoa sisältävä.

• Siinä olet oikeassa että kolikoiden ja seteleiden rahalliset arvot eivä ole missään suhteessa vuosilukuun. 1800 luvun loppupuolen lantti voi olla arvoltaan vain muutamia senttejä kun taas esim. 1958 vuodelta löytyy jo yli 500 euron kolikko.

Näissä urheilu- ja urhoollisuusmitaleissa taas tulee ratkaisevaksi tekiäksi rahallista arvoa mitattaessa mitallin historiallinen puoli. Eli "Perä-Lavian kakkosluokkalaisten hiihtokisan mitali" jos se todistettavasti kuului esim. Veikko Hakuliselle on huomattavasti arvokkaampi kuin samalla luokalla samoihin kisoihin osallistuneen, vaikka paremminkin pärjäneelle Sipposen Kaiskille.

Kaikki on niin suhteellista keräilyharrastuksessa.

• kyykkis

Tarkoitin juurti 1866 luvulta olevaa 10 pennistä Aleksanteri II painokirjaimineen, pari tonnia no huhuh huu pyörryn onnesta. 1916 Nikolai II 10 penniä ja 1939 20 markkaa joka vielä isompi jne onos nää pennit 1911 mitään tai devalvoinnista pienentyneet markat ja leikatut setelit.

• Antelias
    • em0231

Osaako joku viisas kertoa mitä mitaleita olen saanut käsiini. Kyseessä on juoksu ja hiihtokilpailuista annettuja palkintoja. Ne on pieniä hopeisia levyjä, jotka on ilmeisesti tarkoitettu rintapieleen ripustettavaksi, Kaikissa on "logo" iso P ympyryän sisällä ja sen alla lehvät ristissä. Minkä järjestön antamia ne ovat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4770
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1326
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1325
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1101
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      252
      946
    9. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      71
      932
    Aihe