http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Koirankarvarukkasten ja kissakaulusten myynti kielletään/1135241271043
Miksi tulevassa laissa koirat ja kissat on katsottu arvokkaammiksi kuin muut lemmikkieläimet tai vaikkapa turkistarhoilla kasvatettavat eläimet? Mielestäni on pahemman luokan kaksinaismoralismia, että samaan aikaan turkistarhaus voidaan edelleen sallia. Hyväksyttyä on siis käyttää rääkätyn eläimen nahkoja, mutta jos ne ovat kissaa tai koiraa niin se ei enää olekaan hyväksyttävää. En ymmärrä.
Mikä sitten on lemmikki? Vainko kissa tai koira? Entä villiintynyt kissa tai tarhattu koira? Turkisteollisuutta varten tarhattu koira on mielestäni aivan samassa asemassa kuin tarhattu kettu.
Itselläni on frettejä (hilleri) lemmikkinä, mutta ne eivät nähtävästi sovi tuohon lain sisältämään lemmikki-kategoriaan.
Koira- ja kissaturkikset
3
518
Vastaukset
Tuntuu, että tämä laki on räätälöity, ei eläimiä vaan, naiveja ja tekopyhiä kaksinaismoralisteja silmälläpitäen... juu, mutta toki tätä ennakkotapausta voi käyttää lyömäaseena todellisia eläinsuojelullisia pyrkimyksiä ajaessa, koska tämä räikeä eläinten eriarvostaminen sotii hyvin monen ihmisen oikeustajua vastaan, tai ainakin pistää pahasti
silmään.
Mutta toisaalta eihän kansa koe mitään väärää siinäkään, että lemmikille on jo nyt eri lait kuin tuotantoeläimelle.- maalaistollo
Uskoisin, että tässä on nyt kyse siitä samasta josta oli täälläkin linkki iltalehdestä. Onhan se selvää, että jo ihan piirretyissä pahikseksi leimattua minkkiä muita "pahoja" eläimiä saa tappaa mutta kukapa sitä haluaa nähdä karvisen tai Jaska Jokusen koiran menevän teurastuslinjaa pitkin. Samasta syystä EU haluaa kieltää mm. nalle puhin tappamisen.
- mies vm70
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos turkistarhaus sallitaan, niin myös kaikista kotieläimistä pitäisi saada tehdä turkkeja.
Menisin itse asiassa vielä pitemmälle: Jos lihantuotanto, valmistus, metsästys ja lihan myynti ruoaksi sallitaan, niin pitäisi sallia kaikkien eläinten lihan käyttö ja poistaa maininnat lihan alkuperästä. Siinähän sitten saisivat arvailla että oliko tämänpäiväinen mikrokarjalanpaisti tehty naapurin kadonneesta murresta, tai päätyikö meidän mirre naapurikorttelin grillin erikoiskebabin täytteeksi.
PS: Sori lievä offtopic ja no joo, en ihan täysin tosissani ollut, mutta periaatteessa kyllä olen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712983
- 462604
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322245- 792158
- 951966
- 321732
- 121546
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171497Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil271308