Mitä perusvikoja kannattaa ounastella 130 000 ajetusta 1.6 Octaviasta, vm -99?
Olen kuullut, että kytkin voisi olla jossain vaiheessa ongelmana. Onko näin?
Syökö tuo pieni kone paljon ja onko odotettavissa että se väsähtää ennen 200 000 km, sillä kai se joutuu isommalle rasitukselle kuin vastaavaan koriin istutettu 1.8 tai 2.0 kone?
1.6 Octavian viat?
9
2157
Vastaukset
- vika-asentaja
en ole siinä noita vikoja nähnyt!
toimii kuin kello, laitat vaan bensaa tankiin- skodan
Kyllä oli luotettava. Tyytyväinen. Normaalit huollot - ei muuta. Ajoin 190 tkm. Vaihdoin uudempaan
- VM 99 kiikarissa
Syökö 1.6 minkä verran kaupunki- ja maantieajossa?
Kun kori painaa saman, ja siinä on tehottomampi mylly, niin onko bensan kulutuksessa eroa 1.8 tai 2.0 koneen eduksi?
Mietin, että säästääkö 1.6 ostohinnassa, mutta käyttää osan säästöstä bensaan vaikka 6-7 vuoden aikana?
Olen seuraillut työpaikan leasingauton Ford 1.6 Focuksen polttoaineen kulutusta ajotietokoneen kautta ja se väittää että tiellä kuluu yli 7 litraa heti kun vauhtia 100 km/h, kun kierrokset nousevat 3000 tuntumaan.
Mun iänkaiken vanha kaksilitrainen Nissan syö nippa nappa saman kuin tuo Focus.- skodan
Kesällä 6,5 - 7 välillä ja talvella 7 - 7,5. Ajonopeus, lämpötila ja keli vaikuttaa!!!
- kokemus:
Itsellä tasan samanlainen, vm. -99, 150 tkm ajettu. Varsinaisia vikoja ollut: lukkomoottorin korjaus (vasen ovi). Lambda-anturi vaihdettu, koska tyhjäkäyntipäästöistä hylky katsastuksessa - nykyisin kunnon moottoritielenkki ennen katsastusta niin ei ongelmaa! Oikea raidetangon pää uusittu. Keski- ja takapönttö uusittu. Mittariston tyyppivika (viisarit nollille ajoittain) korjattu.
Tuulilasin vaihdatin, alkuperäinen tuntuu naarmuttuvan helposti. Moottori tyyppiä AEE peräisin III-tyypin Golfista (jos 55kW) ja erinomainen käyttömoottori ilman turhia hilavitkuttimia. Tuntuu selvästi tehokkaammalta ja erityisesti vääntävämmältä kuin numerot sanoo.
Takana rumpujarrut - eipä tule ongelmia talvellakaan. Rumpuja et muuten saa rahallakaan enää taakse, vaikka ne on Suomen talvessa oikeasti huolettomimmat! Ruosteeton alusta ja kori, jos on pesty yltä ja alta edes silloin tällöin eikä ole kolaroitu tai pohjakosketuksia kiviin. Akselistossa saattaa olla pintaruostetta (alunperin maalipinta) mutta muuta ei pitäisi löytyä. Tehdassuojaus riittää, se on oikeasti hyvä kuten muissakin VAG-autoissa. Moottorin alla oleva suojamuovi puuttuu usein, sekin pohjakosketuksen (ja välinpitämättömyyden) seurausta.
Huiput mittarin mukaan 180 km/h, testattu autobaanalla. Kulutus 6.1 ... 7.5l sataselle vuodenajasta ja ajomatkasta riippuen. Ylläpito ja perushuollot onnistuu itsekin tehden, ei rakettitekniikkaa. Vaativin homma jakohihnan vaihto 90 tkm välein. Moottori ja vetopuoli tuntuu uutta vastaavalta edelleen, ihmeitä pitää tapahtua jos 200 tkm tienoilla olisi ongelmia! Oma yksilö on toistaiseksi viaton - uskaltaisin myydä sen vaikka tältä istumalta työkaverille tai naapurille.
Mutta 10-vuotiaalla on voinut olla monenlaista isäntää ja kuntotarkastus olisi varmasti paikallaan, pikku kustannus auton hintaan nähden! Ruostuminen olisi kallein murhe vanhassa autossa ja sen voi melko varmasti poissulkea Ocussa.
----------------------------
Niin se kytkin! Liikerata on pitkä ja se ottaa varsin ylhäältä. Sellainen se on ollut sen reilut viisi vuotta kun minä olen auton omistanut ja ensimmäinen asia, johon kiinnitin autoa testatessa huomioni. Kuulemma VAG-autoissa kytkin on tyypillisesti tuollainen mutta jos kytkin menee vaihtoon, niin se on aika hankala ja työläs toimenpide, varalta olen kysynyt kun kytkin mainitaan tuon mallin vikakohteeksi.- kolopallo
oli ainakin mun kolopallos laiska ja janoinen tehoihin nähden(75 hv ei sais syödä samanverran kuin 115hv focusfarkku)95vm oli ja kannentiiviste tihkui öljyä ulospäin(aika yleinen kyseisis moottoreis)185tkm ajettu ja kylmänä suris kiitettävästi nostajat ja öljyä kulu n 1litra per 5-7 tkm
- kokemus:
kolopallo kirjoitti:
oli ainakin mun kolopallos laiska ja janoinen tehoihin nähden(75 hv ei sais syödä samanverran kuin 115hv focusfarkku)95vm oli ja kannentiiviste tihkui öljyä ulospäin(aika yleinen kyseisis moottoreis)185tkm ajettu ja kylmänä suris kiitettävästi nostajat ja öljyä kulu n 1litra per 5-7 tkm
Mahdollisesti ei puhuta samasta moottorista. Kuulostaa siltä, että tuossa sun moottorissa ei ole kaikki ollut ihan kohdallaan. Tämä AEE vääntää tuon luokan moottoriksi mukavan alhaalta, vaihteita ei tartte kovinkaan rassata, bensaa menee kesällä se 6.5 litraa sataselle pitkillä reissuilla moottoritienopeuksilla, paras saavutus ollut 6.1 l/100km. Varmaan 16-venttiilinen kuluttaisi vähemmän. Mulla öljyä kulunee alle litra per 15000km, jonkun millin se öljyn pinta valuu vaihtovälillä, mutta ei tosiaan tartte lisätä huoltojen välillä (se tuntuisi lähinnä nyhräykseltä). Ainakaan toistaiseksi ne hydrauliset venttiilinnostajat ei mielestäni ääntele missään tilanteissa.
Hiukan olen öljyä ollut havaitsevinanani alhaalta päin, moottorin oikeassa päädyssä. Voi olla että joku stefa menee vaihtoon seuraavassa jakohihnan vaihdossa, mutta öljynkulutuksesta päätellen ei ole vielä huolta. Voihan se tihkuminen tosiaan olla sieltä kannentiivisteestäkin peräisin.
Vähän vanhahtava konstruktiohan tuo on, esim. virranjakaja löytyy (ei sentään katkojan kärkiä!). Magneti Marellin ruisku toimii kumminkin ihan hyvin toistaiseksi ja kokonaisuus on yksinkertainen ja Octavioista tuon mallin varaosat ja huoltohinnat lienee aivan halvimmat. Ja monet huoltohommat aika helposti itse tehtävissä.
- vikakertomus
lasin pyyhkijän vivustot ruostuvat kiinni.sähköikkunat rikkoontuvat.ilmamassa mittari hajoaa.lämpömittarin antura hajoaa.moottori poikii,renkaat laahaa maata.istuin on päin peetä. vaihteisto räjähtää.pellit ruostuu.alusta kuluu puhki.tankki tyhjenee.heh heh
Vaihdoin mamman 1.8.SLX.n 1.6.een farkkuun par vuotta sitten.
1.6.lla pääsee vähemmällä bensiinillä,siinä on kyllä tuo tehokkaampi 74Kw.n kone.
55 Kw.n mylly taitaa olla janoisempi versio.
Mitä kytkimeen tulee niin ns. vika voipi johtua sähköisestä kaasupolkimen välityksestä, se tuottaa ainakin tottumattomalle kuskille hankaluuksia.
Öljyn kulutus on runsaampaa verrattuna 1.8.n
koneeseen mutta ei mitään pahaa luokkaa.
Tuo tuulilasinpyyhinten akselien juuttuminen on
tosiaan ongelma mutta nekin saa toimimaan rasvauksella jos osaa,tunnin homma.
Mamman pirssillä on puoltoistsataa mittarissa mutta ei tuo kone vaikuta mitenkään väsyneeltä.
Kyllä Oku on kaikin puolin ihan huoleton peli kunhan vaan huollot on muistettu tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506873Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6762978Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927