Kairon kokemuksia

Kaivataan

15.12 lähtö Luxoriin. Ajateltiin käydä junalla Kairossa. Onko junalla matkustamisesta kokemuksia päivällä tai yöllä? Perillä ollaan varmaan yö. Heltiääkö tietoja edullisesta ja asiallisesta yöpaikasta keski-ikäiselle pariskunnalle.
Paljoinko kannattaa maksaa tyypillisestä taksimatkasta Kairossa (esimerkkejä)?
Pyramidit ja Arkeologinen museo katsellaan, mutta mitä muuta ei kannata ohittaa tutustumatta?
Olemme kerran käyneet aiemmin Egyptissä.
Kiva, jos pystyt antamaan muutaman vinkin.

11

2118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iepro

Moi!

Meille opas sanoi että 40LE saa taxin kairossa 2tunniksi että saa ajaa minne haluaa. tietty neuvvotelua vaatii ja tinkimistä :)

Khan el khalilin basaari alueella kannattaa käydä. Pohjois afrikan suurin kauppa alue.

• tiedosta

Käydään basaarissa.
        Osaatko sanoa illalla Kairon turvallisuudesta?

• Pepi II
        tiedosta kirjoitti:

Käydään basaarissa.
        Osaatko sanoa illalla Kairon turvallisuudesta?

Olen ollut yksi keskellä yötä Kairon keskustassa ja yöpynytkin Niilin rannalla puiston penkillä. Mitään ei tapahtunut. Kairo on turvallisempi kuin öinen Helsinki, jossa ei juuri uskalla aseman seudulla liikuskella keskellä yötä - Kaisaniemen puistosta nyt puhumattakaan. Olen kerran yöpynyt Esplanadin puistossa penkillä, ja kyllä hirvitti! Vaikkei mitään silloinkaan käynyt. Kairosta puuttuvat känniset nuoret (ja vanhat). Pelko siis pois ja matkaan! Terveellä maalaisjärjellä pärjää hyvin.

• Pepi II
        Pepi II kirjoitti:

Olen ollut yksi keskellä yötä Kairon keskustassa ja yöpynytkin Niilin rannalla puiston penkillä. Mitään ei tapahtunut. Kairo on turvallisempi kuin öinen Helsinki, jossa ei juuri uskalla aseman seudulla liikuskella keskellä yötä - Kaisaniemen puistosta nyt puhumattakaan. Olen kerran yöpynyt Esplanadin puistossa penkillä, ja kyllä hirvitti! Vaikkei mitään silloinkaan käynyt. Kairosta puuttuvat känniset nuoret (ja vanhat). Pelko siis pois ja matkaan! Terveellä maalaisjärjellä pärjää hyvin.

Yksin piti sanomani, n jäi pois edellisestä viestistä. :o)

• myöskin

käydä vanhassa kristityssä kaupunginosassa, koptisessa Kairossa.

• jos ehditään

Onko nähtävyytenä ihmiset, rakennukset, museot vai jokin muu asia?

• pyräm. ja egypt. museon.

Jos Kairossa hyörii perillä 2 päivää, niin ehtiikkö nämä molemmat paikat katsastaa yhdessä päivässä?
      Toinen päivä jäisi kirppikselle, ihmisille ym.

• Kissus

Pyramideilla kuluu aikaa n. tunti-pari (jos ei halua mennä sisälle pyramidiin). Muistakaa kuitenkin käydä myös siellä sfinksillä ja aurinkotemppelissä, siellä pyramidin "juurella".

Museo onkin se kinkkisempi juttu = siellä kun saisi kulutettua vaikka viikon. Siellä on NIIN VALTAVASTI nähtävää (ja ihmisiä niitä katsomassa) että muutama tunti menee jo pelkästään vilkuilemalla museon ihmeitä.

Jos lähdette aamulla aikaisin ensin pyramideille ja sieltä museoon, onnistutte päivässä. Muistaakseni pyramidien portit aukeaa aamulla yhdeksältä.

• Tavismatkaaja

Mentiin yöjunalla Kairoon 2 vuotta sitten, tavallisessa osastossa istuttiin ja nukuttiin koko 14 tuntia kestävä matka. Perillä Kairossa yövyimme 2 yötä päärautatieaseman vieressä olevassa Hotelli Venuksessa, turvallinen, korkeintaan *-hotelli, yö maksoi 5€.

Arkeologisessa museossa saa todella kulumaan aikaa, se on valtavan mielenkiintoinen ja iso. Samoin pyramidiretkellä kuluu aikaa jo valtavien etäisyyksien takia. Me matkustimme metrolla Gizaan ja Gizan asemalta otimme taksin, jolla kävimme Sakkarassa, Memphisissä ja Gizan pyramideilla. Kairon metroa kannatta käyttää ajan säästämiseksi, jos mahdollista, lisäksi se on turvallinen ja halpa.

Oman kokemukseni perusteella Kairo on turvallinen suurkaupunki, jossa voi rauhassa tallustella vaikka keskellä yötä. Tosin suurkaupungin tapaan liikenne on kaoottinen, joten siellä kannattaa varoa autoja katuja ylitettäessä.

Kairossa on paljon nähtävää, suosittelen ainakin 3 päivää(2 yötä) siellä oleiluun. Khan El Khaliliin, eli suureen basaarialueeseen kannattaa varata rutosti aikaa. Hintatasoltaan se on Luxoria edullisempi, jos vain jaksaa kantaa tavaraa mukanaan. :-) Muita mielenkiintoisia kohteita on Koptinen ja Islamilainen Kairo, samoin Linnoitus osa.

Mukavaa ja turvallista matkaa!

• vinkeistä

Kiitos, myös edelliselle vastaajalle. Yritetään ehtiä.
        Ollaan perillä varmaan kolme yötä.
        Sain jostakin vinkin hostelista nimeltään Lialy Hostel, joka olisi noin 3 minuutin kävelyn päässä Egyptiläisestä museosta. Yöhinta pariskunnalta näytti pyörivän reilussa kympissä (gooklasin netistä). Koska meillä ei ole kokemuksia hosteleista, onko jollakin asiasta jotain kertomista?
        Kuume tuntuu nousevan päivä päivältä, minullakin.

• Vinkki tulee myöhässä teille, mutta ehkä avuksi muille. Itse kävisin Souq el-Gomaa eli perjantai-markkinoilla. Kiva paikallinen elämys muinaisen historian ohella.

http://www.luxor-info.net/elgomaa.html

Muutoinhan Kairossa on vaikka mitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe