Tupakoivat odottajat!

Hyi hitto!

159

8303

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevat isit päälle

sama kysymys

• 1 mies

Jokaista eronnutta miestä väitetään sossussa väkivaltaiseksi juopoksi vaikka ei olisi eläissään lyönyt eikä juopotellut!

• naisten väitetään polttelevan
        1 mies kirjoitti:

Jokaista eronnutta miestä väitetään sossussa väkivaltaiseksi juopoksi vaikka ei olisi eläissään lyönyt eikä juopotellut!

ja juopottevan raskaana!

Propagandaa!

• niina73
        1 mies kirjoitti:

mun kohdall pitää paikkans..... olen kahden lapsen äippä,poikaa odottaess loppuwaiheess poltin,ei mitenkään ole poikaan waikkuttanu hän 10v aiwan samanlainen kuin muutkin ikäisens.
        poikaa odottaess ukko yritti hakkaamall saada tapettua lapsens melkein onnistuikin...sai kyll ansions mukaisen tuomionkin,eikä ollu viimeinen yritys.

• Valaistusta
        naisten väitetään polttelevan kirjoitti:

ja juopottevan raskaana!

Propagandaa!

Olen nähnyt monesti raskaana olevia naisia rööki suussa, mutta koskaan en ole nähnyt kun mies pieksee raskaana olevaa naista. Vaikka en ole nähnyt miestä pieksemässä, niin tämä ei tarkoita että näin ei tapahtuisi.

Sinun logiikallasi pedofiliakin on täyttä propagandaa.

• välttämättä ;)
        niina73 kirjoitti:

mun kohdall pitää paikkans..... olen kahden lapsen äippä,poikaa odottaess loppuwaiheess poltin,ei mitenkään ole poikaan waikkuttanu hän 10v aiwan samanlainen kuin muutkin ikäisens.
        poikaa odottaess ukko yritti hakkaamall saada tapettua lapsens melkein onnistuikin...sai kyll ansions mukaisen tuomionkin,eikä ollu viimeinen yritys.

näy pojan käyttäytymisessä, uuden oppimiskyvyssä, keskittymiskyvyssä, huomiokyvyssä yms. vielä. Aivojen kehityksen osalta siirryttäessä kehitysvaiheesta toiseen ongelmia vasta saattaa ilmaantua. Esim. aivojen kannalta raskaassa murrosiässä voi probleemia ilmaantua. Muistettava kuitenkin on, että ihmiset ovat yksilöitä ja heidän aivonsakin kestävät erilaisia myrkkyjä eri tavalla. Toivottavasti poikasi kohdalla on niin, että myrkkyannos ei ollut niin suuri, että sikiö aikainen altistus olisi aiheuttanut vammoja.

• vahingoittaa lasta

niin sinullakin on 'oikeus' vahingoittaa lastasi. Tasa-arvoa kaikkein kauneimmillaan! Femakkoainesta, aivan selvästi.

• jotka polttivat
        välttämättä ;) kirjoitti:

näy pojan käyttäytymisessä, uuden oppimiskyvyssä, keskittymiskyvyssä, huomiokyvyssä yms. vielä. Aivojen kehityksen osalta siirryttäessä kehitysvaiheesta toiseen ongelmia vasta saattaa ilmaantua. Esim. aivojen kannalta raskaassa murrosiässä voi probleemia ilmaantua. Muistettava kuitenkin on, että ihmiset ovat yksilöitä ja heidän aivonsakin kestävät erilaisia myrkkyjä eri tavalla. Toivottavasti poikasi kohdalla on niin, että myrkkyannos ei ollut niin suuri, että sikiö aikainen altistus olisi aiheuttanut vammoja.

SÄTKIÄ odotusaikanaan ja nyt kun lapset ovat kouluikäisiä toisella lapsella on todettu ADHD (4-vuotiaasta jo epäilty) ja toisella tarkkaavaisuushäiriö todettiin tokalla luokalla.

En voi olla ajattelematta, etteikö tupakalla olisi saattanut olla asian kanssa tekemistä :(

• Deeku1
        jotka polttivat kirjoitti:

SÄTKIÄ odotusaikanaan ja nyt kun lapset ovat kouluikäisiä toisella lapsella on todettu ADHD (4-vuotiaasta jo epäilty) ja toisella tarkkaavaisuushäiriö todettiin tokalla luokalla.

En voi olla ajattelematta, etteikö tupakalla olisi saattanut olla asian kanssa tekemistä :(

ei tupakka tee mitään adhd lapsia vaan taitaa olla lääkeet ja viina osa syynä siihen tai muuten akka pipi päästään ennestään..

• Oletko tutkinut
        Deeku1 kirjoitti:

ei tupakka tee mitään adhd lapsia vaan taitaa olla lääkeet ja viina osa syynä siihen tai muuten akka pipi päästään ennestään..

asiaa? Oletko peräti lääkäri? Kukaan meistä ei tiedä, mitä tupakka tekee kenellekin. Myrkkyähän se on.

• MYRKKYÄ
        Oletko tutkinut kirjoitti:

asiaa? Oletko peräti lääkäri? Kukaan meistä ei tiedä, mitä tupakka tekee kenellekin. Myrkkyähän se on.

Tupakan savusta on löydetty noin tuhat erilaista ainesosaa ja kutakuinkin kaikki myrkyllisiä!

Kokeilkaa sellaiset jotka eivät polta, niin vetää yhdet ainoat henkoset, niin taju meinaa lähteä!

Eli en sittenkään kehoita tekemään niin, mutta miettikää, mitä se tekee vielä syntymättömälle mihinkään altistumattomalle sikiölle!!!

• ..........
        jotka polttivat kirjoitti:

Joka eli odotusaikoina (kuten myös ennen sitä ja sen jälkeen) niin tervettä elämää kuin ihminen saattaa. Ei alkoholia, ei tupakkaa, jossain määrin stressaavaa työtä kyllä, mutta kuka normaalituloinen sen voisi välttää?

Lapset on molemmat ylivilkkaita ja tarkkaavaisuushäiriöisiä. Milläs tää selitetään?

• mitään ainesta
        vahingoittaa lasta kirjoitti:

niin sinullakin on 'oikeus' vahingoittaa lastasi. Tasa-arvoa kaikkein kauneimmillaan! Femakkoainesta, aivan selvästi.

MIehellä on oikeus vahingoittaa lasta, mutta naisen pitää olla sen suhteen absolutisti. Ei tupakkaa, ei alkoholia. Se on helppo ymmärtää. Mites sitten raskas ja stressaava työ? Hakatuksi tuleminen, jos väkivallantekijä on oma mies, lapsen isä?

Jos politiikkana on suojella sikiötä vahingoittumiselta, miksi se suojelu ulottuu vain naisen käyttäytymiseen?

• ja tutkimuksia
        Valaistusta kirjoitti:

Olen nähnyt monesti raskaana olevia naisia rööki suussa, mutta koskaan en ole nähnyt kun mies pieksee raskaana olevaa naista. Vaikka en ole nähnyt miestä pieksemässä, niin tämä ei tarkoita että näin ei tapahtuisi.

Sinun logiikallasi pedofiliakin on täyttä propagandaa.

Kuka hullu näitä uskoo?

• tai sitten
        .......... kirjoitti:

Joka eli odotusaikoina (kuten myös ennen sitä ja sen jälkeen) niin tervettä elämää kuin ihminen saattaa. Ei alkoholia, ei tupakkaa, jossain määrin stressaavaa työtä kyllä, mutta kuka normaalituloinen sen voisi välttää?

Lapset on molemmat ylivilkkaita ja tarkkaavaisuushäiriöisiä. Milläs tää selitetään?

geeniperimällä saattaa olla osuutta asiaan.

• Viina jne
        tai sitten kirjoitti:

geeniperimällä saattaa olla osuutta asiaan.

Koulussa täytyy jotenkin päästä esille.
        Häirikönnillä se tapahtuu nopeimmin.
        Oma luokkani oli aikoinaan kuin tarkkis, kaikki olivat kuin vammaisia.
        Opet olivat lataamolla joka lomalla.

Olen sitä ikäluokkaa jota sai vielä koulussa lyödä jos ei osannut käyttäytyä.

Silloin asiat olivat huomattavasti paremmin!

Tämä nykysysteemi luo itse häiriköitä.

• poltti myös.
        niina73 kirjoitti:

4 lasta eka savuttomana ja ihan ok. Loput kolme on allergisia ja nukkuu huonosti. Keskittymishäiriötä myös nähtävissä. Lääkäri sano että voi olla tupakka, koska viinaa ei juonu tai pillereitä syöny. Älä hyvä nainen tupakoi raskaana!

• ei rikos?!
        mitään ainesta kirjoitti:

MIehellä on oikeus vahingoittaa lasta, mutta naisen pitää olla sen suhteen absolutisti. Ei tupakkaa, ei alkoholia. Se on helppo ymmärtää. Mites sitten raskas ja stressaava työ? Hakatuksi tuleminen, jos väkivallantekijä on oma mies, lapsen isä?

Jos politiikkana on suojella sikiötä vahingoittumiselta, miksi se suojelu ulottuu vain naisen käyttäytymiseen?

Jos mies hakkaa sua raskausaikana, niin linnaan lähtee!!!

Jos mies pakottaisi sut ottamaan saman määrän myrkkyä mitä on yhdessä tupakassa, niin se saisi elikautisen!

• ,,,,

että odottavan äidin olisi helppo olla tupakoimatta ja raittiina, jos mieskin on?

• eikö sitä

luulisi, että kenen tahansa on helppo olla polttamatta ja raittiina, kun Tarja Halonenkin on?

• ,,,,,
        eikö sitä kirjoitti:

luulisi, että kenen tahansa on helppo olla polttamatta ja raittiina, kun Tarja Halonenkin on?

"Seura tekee kaltaisekseen?"

• kaikkea?
        ,,,,, kirjoitti:

"Seura tekee kaltaisekseen?"

Sun ositten pakko pämpätä ja röökata kun joku jossain tekee niin?

Todellakin; Kuinka tyhmä sitä voi olla?

Se lapsi siellä kohdussa ei polta eikä juo ellet sinä tee niin.

Hän joutuu kylmään kyytiin takiasi, ellei peräti kylmiöön tai roskauuniin jossa ennenaikojaan putkahtaneen grillataan.

• pitää olla
        kaikkea? kirjoitti:

Hän joutuu kylmään kyytiin takiasi, ellei peräti kylmiöön tai roskauuniin jossa ennenaikojaan putkahtaneen grillataan.

Juopolla on aina pätevä syy miksi hän juo.
        Sama koskee kaikkia addiktioita.
        "Pakko saada rööki kun alakerran naapuri kävi savuilla partsilla".
        Sitäpaitsi alkoholismi ja addiktiot ovat sairauksia, eikä niistä silloin tarvitse itse ottaa vastuuta, vaan syy Kataisen ja Vanhasen, kun terveydenhuolto toimii niin huonosti!

• sinisiipi

Minä olen raskausviikolla 17 2 ja en ole vetänyt tupakan tupakkaa sen päivän jälkeen kun sain tietää, että olen raskaana. Ei tehnyt mitenkään edes pahaa, kun en kuitenkaan voi juodakaan. Se on höpö höpö ja itsekkyyttä, ettei muka pysty. Mutta olen samaa mieltä, että seura tekee kaltaisekseen. Eipä tullut kyllä minkäänlaista tukea ympäristöstä. Jouduin vaihtamaan aika paljon kaikenlaista, kun elämäni kuitenkin 7 vuoden tupakoinnin jälkeen pyöri tupakoinnin ympärillä. mutta eiköhän tällaiset asiat kuulu vanhemmuuteen.

• Sammoo Mielt.
        eikö sitä kirjoitti:

Barack Obama ei ole ja vetää huume nikotiini sätkää. Ja vielä lastensa rahoilla. Tarja Halonen on todella hieno ihminen. Huhutaan, että jos huume nikotiini riippuvainen Sauli Niinistö valitaan niin ei hyvältä näytä. Kaikki huumeen vetäjät hengiltä ja lapset pois. Todella hieno puhetta "eikö sitä" Onnea vain elämääsi. Pitäisi perustaa näköjään savuton, raitis ja siveellinen-yhteisö.

• lopettanut m
        sinisiipi kirjoitti:

Minä olen raskausviikolla 17 2 ja en ole vetänyt tupakan tupakkaa sen päivän jälkeen kun sain tietää, että olen raskaana. Ei tehnyt mitenkään edes pahaa, kun en kuitenkaan voi juodakaan. Se on höpö höpö ja itsekkyyttä, ettei muka pysty. Mutta olen samaa mieltä, että seura tekee kaltaisekseen. Eipä tullut kyllä minkäänlaista tukea ympäristöstä. Jouduin vaihtamaan aika paljon kaikenlaista, kun elämäni kuitenkin 7 vuoden tupakoinnin jälkeen pyöri tupakoinnin ympärillä. mutta eiköhän tällaiset asiat kuulu vanhemmuuteen.

Minä ainakin lopetin saunakaljatkin kun vaimo alkoi odottaa.
        Tupakoinnin lopetin 15 vuotiaana, sillä se on lapsellista ja lapsethan ne nykyäänkin eniten polttavat.

Jos ei pysty lopettamaan edes odotusaikana, niin ei ole kyllä kelvollinen äidiksikään.

Myös mies saisi lakata haisemasta, sillä tupakka haisee vaatteissa kaamealta ja odotusaika on herkkää aikaa.

Polttava odottaja on minusta syyntakeeton ja pitäisi siksi määrätä pakkohoitoon!

• penaal111
        eikö sitä kirjoitti:

Miten Tarja Halonen liittyy asiaan?

• laklksdjhgdhf
        pitää olla kirjoitti:

Juopolla on aina pätevä syy miksi hän juo.
        Sama koskee kaikkia addiktioita.
        "Pakko saada rööki kun alakerran naapuri kävi savuilla partsilla".
        Sitäpaitsi alkoholismi ja addiktiot ovat sairauksia, eikä niistä silloin tarvitse itse ottaa vastuuta, vaan syy Kataisen ja Vanhasen, kun terveydenhuolto toimii niin huonosti!

Ei tarvitse itse ottaa vastuuta!!! Älykääpiö, vastuuton hölmö!! Addiktin vastuulla ei ole addiktin synty, MUTTA JUKOLISTE, KUKAAN EI VOI TOISEN PUOLESTA IRROTTAUTUA ADDIKTIOSTA!! kUINKA ETEVÄ IHMINEN ONKAAN HUIJAAMAAN ITSEÄÄN!!Tupakan polton voi lopettaa vain ja ainoastaa itse, omasta puolestaan!

• tahtoa

kyllä aattelet ku tarhaikäinen lapsi..
        jos ei naisella ole munaa lopettaa tupakanpoltto raskauden aikana niin ei sit ole järkeäkään. Jos mies hyppää kaivoon niin pitää sun logigan mukaan naisenkin hypätä... järki hoi älä jätä...
        Se on tahdon asia .. sano Ahtisaari

• nainen kantaa lasta sisällään
        lopettanut m kirjoitti:

Minä ainakin lopetin saunakaljatkin kun vaimo alkoi odottaa.
        Tupakoinnin lopetin 15 vuotiaana, sillä se on lapsellista ja lapsethan ne nykyäänkin eniten polttavat.

Jos ei pysty lopettamaan edes odotusaikana, niin ei ole kyllä kelvollinen äidiksikään.

Myös mies saisi lakata haisemasta, sillä tupakka haisee vaatteissa kaamealta ja odotusaika on herkkää aikaa.

Polttava odottaja on minusta syyntakeeton ja pitäisi siksi määrätä pakkohoitoon!

se on luojan lahja, että yleensä saa lapsen .. eikä se miesten tupakointi ole puolusteltavaa, koska mahdoton tupakointi tuhoaa siittiösolut.

• ,,,,
        kaikkea? kirjoitti:

niin tiedoks että ei oo lapsia. Näkeehän sen tuttavapariskunnista että kummankin täytyy tehdä tupakkalakko yhtä aikaa, muuten se ei pidä.

• nuorekas mummi56v

olen aivan läheltä seuraamassa kun itsekkäät alle kolmekymppiset kaikki tietävät ja osaavat naiset puhuvat lasten hoidosta ja miehistä. Kyllä on surkeaa huomata, miten itsekkäitä ovat. Odotusaikana tupakkaa ja siideriä. Kun lapsi nyt syntyi, ei viitsi imettää kuin viikon, kun tekee mieli siideriä ja on kuulemma mukavaa kun saa antaa pullosta maitoa yleiselläkin paikalla.... mies on sit se joka tekee kaikki mitä itsekäs nainen sanoo...surulliselta kuulostaa miehen rooli tuossa perheessä. Mutta eiköhän elämä opeta kun mennään vuosia eteenpäin. Harmi vain, sillä lapsi on se joka kärsii eniten. Turvallinen olkoon tuo mies ja huolehtivampi, uskon niin. Edessäpäin ovat ne sairaudet, jotka lapsi joutuu kokemaan äidin käyttäytymisen vuoksi. Mutta onneksi on niitä fiksujakin nuoria naisia.En yleistä lainkaan.... mutta yksikin itsekäs on liikaa tässä yhteiskunnassa, jossa lapselle pitää olla turvallinen alku ja elämä.Tehkäämme kaikki se mahdolliseksi.

• nainenvain

Äitini sai minut 38-vuotiaana, sehän oli sitten varma että tupakkaan/alkoholiin ei koskenut että jos ajatellaan iän mukaan niin tämä siis pitänee paikkansa.

Mutta entäs sitten se kun yli-ikäinen synnyttäjä kuvittelee olevansa muiden yläpuolella, höösää lasta liikaa ja tietää aina kaiken?
        Jos kauniisti yritän sanoa, näin kävi aina minulle, liika huolehtiminen, hermoilu jne. tarttui minuun lapsena ja olin jatkuvasti ahdistunut huudosta ja stressistä.
        Kakskymppisiä/kolmikymppisiä äitejä(puhumattakaan heitä nuoremmista) mollattiin osaamattomiksi pikkutytöiksi.

• slöskjfgjshgf

Mistähän tämä malli tehdä asioita, suhtautua itseen, omaan hyvinvointiin itsestä huolehtimiseen on peräisin??? IHAN SIELTÄ OMASTA LAPSUUDESTA, omilta vanhemmilta, jotka eivät pitäneet huolta itsestään, omista tarpeistaan, lapsistaan heidän tarpeistaan!! Vanhemmille oli/on omien halujen ei tarpeiden tyydyttäminen tärkeää ja se koskee kaikkia!!

On niin helvatan turhaa tuomita/syyllistää, se ei kenestäkään vähemmän riippuvaista tee, päivastoin! EN TIEDÄ MITEN NÄMÄ MORALISOIJAT SAISI YMMÄRTÄMÄÄN, ETTÄ SYYLLISYYS ON HYVIN VAHVA SIDE SIIHEN RIIPPUVUUTEEN!!

• jos ei voi olla erossa viin...
        slöskjfgjshgf kirjoitti:

Mistähän tämä malli tehdä asioita, suhtautua itseen, omaan hyvinvointiin itsestä huolehtimiseen on peräisin??? IHAN SIELTÄ OMASTA LAPSUUDESTA, omilta vanhemmilta, jotka eivät pitäneet huolta itsestään, omista tarpeistaan, lapsistaan heidän tarpeistaan!! Vanhemmille oli/on omien halujen ei tarpeiden tyydyttäminen tärkeää ja se koskee kaikkia!!

On niin helvatan turhaa tuomita/syyllistää, se ei kenestäkään vähemmän riippuvaista tee, päivastoin! EN TIEDÄ MITEN NÄMÄ MORALISOIJAT SAISI YMMÄRTÄMÄÄN, ETTÄ SYYLLISYYS ON HYVIN VAHVA SIDE SIIHEN RIIPPUVUUTEEN!!

tuota tekstiä lukiessasi voit tuhota itseäsi vaikka millä aineilla, mutta on väärin tuhota sitä, joka kohdussa on. Se on selvä, että se aika elämässä 9 kk on tosi lyhyt, ja jos ei voi olla ilman alkoholia niin tyhmä on se. Tämä on totuus. Jokainen voi muuttua, kukaan ei toista voi muuttaa. Jos omassa lapsuudessa on ollut kurjaa, niin pitää itse yrittää parastaan, eikä tehdä samoja virheitä. Elämä antaa viisautta kokemuksien kautta. Sitä on elämä ja suvaitsevaisuus on jaloa asia. Kukaan ei ole täydellinen, mutta siihen parhain avuin itse kukin pyrkiköön.

• lkjjhfdhshgjkdskj
        jos ei voi olla erossa viin... kirjoitti:

tuota tekstiä lukiessasi voit tuhota itseäsi vaikka millä aineilla, mutta on väärin tuhota sitä, joka kohdussa on. Se on selvä, että se aika elämässä 9 kk on tosi lyhyt, ja jos ei voi olla ilman alkoholia niin tyhmä on se. Tämä on totuus. Jokainen voi muuttua, kukaan ei toista voi muuttaa. Jos omassa lapsuudessa on ollut kurjaa, niin pitää itse yrittää parastaan, eikä tehdä samoja virheitä. Elämä antaa viisautta kokemuksien kautta. Sitä on elämä ja suvaitsevaisuus on jaloa asia. Kukaan ei ole täydellinen, mutta siihen parhain avuin itse kukin pyrkiköön.

Perkale jos ja jos ja jos!! Kenelläkään ei todellakaan ole oikeutta tuhota/sairastuttaa syntyvää lasta, ei kenelläkään! Ja odotusaika on todella vain 9-kuukautta, mutta ei ole mitään mieltä, ei mitään järkeä, olla juomatta/polttamatta vain odotusaikana!!

Vastasyntynyt on TÄYSIN riippuvainen vanhemmistaan eikä alkoholisti äiti/isä/vanhemmat pysty huolehtimaan lapsensa fyysistäkään tarpeista henkisistä puhumattakaan!! Henkisen hyvinvoinnin, joka on paras suoja kaikkia riippuvuuksia vastaan, sitä näille lapsille ei synny ja kun he ovat jo valmiiksi fyysissesti riippuvia tästä/näistä aineista, niin miten maailmassa tämä odotusaikainen "raittius" auttaa ketään, mitenkään?

Helvata, miksi, miksi teille on niin äärimmäisen vaikeaa tajuta/ymmärtää, että vanhemmat jotka näin tekevät, ovat TÄMÄN mallin, ominaisuuden saaneet!! Se ei ole heissä ollut ja usko nyt tai tajua, että näillä asioilla ei ole järjen/älyn kanssa mitään tekemistä: se on tunnepuolen asia, vamma, riippuvuus!!! Jos joku on ennen syntymäänsä altistunut näille aineille niin fyysisesti kuin henkisestikkin, se ei ole "vaate" joka järjellä riisutaan naulakkoon!!

Opettele nämä asiat, opettele suhtautumaan niihin ymmärryksellä, voit suuresti helpottaa parantaa tälläisten ihmisten itsensä hyväksymistä, hoitoon hakeutumista ja sitä oikean/oikea-aikaisen avun saantia niin, että pienet ja isot holistit/nikotinistit kärsisivät mahdollisimman vähän! Ei meitä ole luotu toisiamme arvostelemaan/tuomitsemaan vaan palvelemaan ja rakastamaan!!

• P*RKELE!
        lkjjhfdhshgjkdskj kirjoitti:

Perkale jos ja jos ja jos!! Kenelläkään ei todellakaan ole oikeutta tuhota/sairastuttaa syntyvää lasta, ei kenelläkään! Ja odotusaika on todella vain 9-kuukautta, mutta ei ole mitään mieltä, ei mitään järkeä, olla juomatta/polttamatta vain odotusaikana!!

Vastasyntynyt on TÄYSIN riippuvainen vanhemmistaan eikä alkoholisti äiti/isä/vanhemmat pysty huolehtimaan lapsensa fyysistäkään tarpeista henkisistä puhumattakaan!! Henkisen hyvinvoinnin, joka on paras suoja kaikkia riippuvuuksia vastaan, sitä näille lapsille ei synny ja kun he ovat jo valmiiksi fyysissesti riippuvia tästä/näistä aineista, niin miten maailmassa tämä odotusaikainen "raittius" auttaa ketään, mitenkään?

Helvata, miksi, miksi teille on niin äärimmäisen vaikeaa tajuta/ymmärtää, että vanhemmat jotka näin tekevät, ovat TÄMÄN mallin, ominaisuuden saaneet!! Se ei ole heissä ollut ja usko nyt tai tajua, että näillä asioilla ei ole järjen/älyn kanssa mitään tekemistä: se on tunnepuolen asia, vamma, riippuvuus!!! Jos joku on ennen syntymäänsä altistunut näille aineille niin fyysisesti kuin henkisestikkin, se ei ole "vaate" joka järjellä riisutaan naulakkoon!!

Opettele nämä asiat, opettele suhtautumaan niihin ymmärryksellä, voit suuresti helpottaa parantaa tälläisten ihmisten itsensä hyväksymistä, hoitoon hakeutumista ja sitä oikean/oikea-aikaisen avun saantia niin, että pienet ja isot holistit/nikotinistit kärsisivät mahdollisimman vähän! Ei meitä ole luotu toisiamme arvostelemaan/tuomitsemaan vaan palvelemaan ja rakastamaan!!

Kuinka kukaan voi rakastaa sellaista joka raiskaa oman syntymättömän lapsensa terveyden omaan kohtuunsa päin ja vielä tieten tahtoen!!!

Ennen eivät kakarat haistatelleet opettajille koska saivat turpaansa ja sama pitäisi tehdä näille narkkarisioille, ruoskia niin että ei saa henkeä vedettyä!

• öäölskjgfjhgfkljg
        P*RKELE! kirjoitti:

Kuinka kukaan voi rakastaa sellaista joka raiskaa oman syntymättömän lapsensa terveyden omaan kohtuunsa päin ja vielä tieten tahtoen!!!

Ennen eivät kakarat haistatelleet opettajille koska saivat turpaansa ja sama pitäisi tehdä näille narkkarisioille, ruoskia niin että ei saa henkeä vedettyä!

Sama pitäisi tehdä näille NARKKARISIOILLE, ruoskia niin, että ei saa henkeä vedettyä! Miten hyvää luulet tuon ruoskimisen tekevän ODOTTAVALLE NARKKARISIALLE, KUINKA IHANALTA SE SIITÄ PIENESTÄ SYNTYMÄTTÖMÄSTÄ TUNTUU? Tai suottahan minä näitä sinulta kyselen: sinähän tiedät!! Eikun hommiin!! Hihat ylös ja käy päälle!! Sillä se syntymätön pelastuu, vai kuinka???

• Älä usko kaikkea

Jos poikasi väittää, että sinun miniäsi
        "ei viitsi imettää, koska haluaa juoda",
        niin se ei välttämättä ole ihan rehellistä pojaltasi.
        Ymmärsin, että olet raivoissasi lapsenlaosesi äidille, eli miniällesi, koska poikasi tekee,
        mitä hän käskee, ja onpa poikasi valittanut
        ettei hän tee edes naisille kuuluvia kotitöitäkään.
        "Lapsiparka kärsii, kun äiti on itsekäs.
        Kun edes isä välittäisi...." Tekopyhää
        dramatisointia.
        Inhoat vain huolettomia nuoria äitejä,
        ynohtaen, että itse olit sellainen 30 vuotta
        sitten - ihan samanlainen.
        Kaikki me vanhenemme.
        Jos olet kuullut, että joku nuori äiti keuhkoaa
        ilkonakäymisestä, hän todennäköisesti iloitsee etukäteen, kun pääsee 1-2 kertaa vuodessa pois
        lastenhuoneesta, kiiltävään yökerhoon tanssimaan muutamaksi tunniksi. Ei se niin järkyttävä unelma ole äidillä.
        Jos nuori äiti on kuultesi puhunut menoistaan
        ja väittänyt lopettaneensa imettämisen, jotta
        voisi lipittää siideriä:
        Olet sokea jollet näe!!! Tuo nainenhan
        häpeää, koska imettäminen epäonnistui,
        se on kuule arka paikka, ja hän vain
        brassailee muka "lopettaneensa imettämisen"-
        vauva ei oppinut imemään, se on totuus.

• -Kummeli-

Mikähän tuossa savussa viehättää kun minä en koskaan ole siitä nauttinut - paitsi mökillä saunan lämmityksessä koivusta syntyvä savu luo tunnelmaa.

• varmasti

ihan totta, kamalaa!

• musmuska

No niillähän on sitten arvot kohdillaan... Jos se syöpäkääryle on tärkeempi ku lapsi, niin pitikö se lapsi mennä tekemään? Luulis, että tuon suurempaa syytä lopettaa ei olekaan, niin pitäis motivaation riittää.

• Sammoo Mielt.

Oikeassa olet. Kun minua odotettiin niin silloin vedettiin huume nikotiinia ja sain siitä pysyvät vauriot. Onneksi en tullut sairaiden huume nikotiini vanhempieni hautajaisiin ja enkä antanut penniäkään rahaa siihen ja nimeäni kuolin ilmoitukseen. On se kumma ettei tätä huume nikotiinia saada lailla kiellettyä, kuten viina ja kalja. Annaoin viime viikon loppuna kunnon lähdöt eräällä huume nikotiini sätkä maakarille. Lapseni pelkäävät, että äiti ei saa lähteä. Lääkärit pelkäävät pahinta ja ovat sanoneet monesti minulle, että sinulla ei ole enää elinaikaa paljon, mutta toivon, että saan viettää tämän Joulun edes lasteni ja mieheni kanssa. Mieheni vihaa myös huume nikotiini vetäjiä. Hienoa, että olet kanssani yhtä mieltä "musmuska"

• Syöpä opettaa.

Senhän nyt ymmärtää kun ämmät on muutenkii idiootteja.

• Perkele!!

Jos äitis poltti ku oli raskaana niin elä tee samoin

mä olen mies ja mun mutsi ei röökänny kun oli raskaana

ei jää lyhkäseks jne

on se vaan tyhmää ja vastuutuntosta

röökit pois muutenkin, ja vielä varsinkin raskaana olevilta naisilta!

• Yhden äiti

Huh, kylläpä on itsekästä tuo raskaana juominen ja tupakointi. Typerää toimintaa, ei ajatella vauvan, eikä itsensä terveyttä. Huh. Toivottavasti äitiys opettaa matkan varrella vastuun kantoa. Suomalainen ryyppäyskulttuuri on täysin järjetöntä, ja samoin tupakanpoltto. Käsittämätöntä, että edes raskaana ollesa ei keksitä muita rentoutuskeinoja kuin röökin poltto ja viinan vetäminen. Huh huh.

• tausta seuraaja

eläkää omaa elämäänne.Mitä se muille kuuluu mitä muut tekevät....aika monia tiedän raskauden aikana polttaneen...mutta yksikään ei alkoholiin ole sillä ajalla koskenut...eikä pitkään sen jälkeenkään...yksikään lapsi ei ole minkään laisia "jälki" oireita saanut saatika pituutta menettänyt!!

• EI Sammoo Mielt.

Mieti mitä sanot. Hyi kun miettii terve ihminen saa huume nikotiini ja alkoholi ja muuta myrkky verta itselleen ja vielä vastasyntynyt, syövän saa lahjakseen. Sen takia lopetin verenluovutuksen ja olen tehnyt itselle elvytyskiellon jos tulee sairaalaan lähtö. Tietyn kriteerin kautta. Olisi hienoa nähdä savuton, raitis ja siveellinen Maailma.

• riittää,
        EI Sammoo Mielt. kirjoitti:

Mieti mitä sanot. Hyi kun miettii terve ihminen saa huume nikotiini ja alkoholi ja muuta myrkky verta itselleen ja vielä vastasyntynyt, syövän saa lahjakseen. Sen takia lopetin verenluovutuksen ja olen tehnyt itselle elvytyskiellon jos tulee sairaalaan lähtö. Tietyn kriteerin kautta. Olisi hienoa nähdä savuton, raitis ja siveellinen Maailma.

mielialalääkkeitä ei.

• rikollisuus

saa rehottaa, pedofiilit rällätä ja äidit myrkyttää lapsiaan.

Ei saa puuttua, niin, kun MÄ HALUAN.

• miettikää vähän!

Kyllä sen ajan myötä alkaa huomaamaan naamasta/kasvoista,ihosta yleensäkin ja varsinkin hampaista!!.

• ?,,

Heikko luonteisia ,harmaanaamaisia ja ryppyisiä omaa itseäänajattelevia luusereita,oliko siinä jo kaikki?

• ja jakaa persettä
        ?,, kirjoitti:

Heikko luonteisia ,harmaanaamaisia ja ryppyisiä omaa itseäänajattelevia luusereita,oliko siinä jo kaikki?

Muutamat suurkuluttajat suomen maineen luovat!

Miehet juovat sikakännejä ja nykyään näköjään odottavat äiditkin.

Paljonko sitten juovat jo synnyttäneet?

Synnytyksen jälkeinen masennus taitaa olla "muutaman" viinilasillisen aiheuttamaa alkoholistin masennusta?

Persettäkin täällä jaetaan maailman eniten...

Itsetuntoa ei taida olla enää olemassakaan, koska mitään ei voi enää vastustaa millä saa pään sekaisin tai edes hetkeksi nautintoa taudeista välittämättä.

Omakehu kyllä haisee kuin sian raato!

Niin haisevat itsekin nämä pultsariäidit!

• ölsakölkjhjdgj
        ja jakaa persettä kirjoitti:

Muutamat suurkuluttajat suomen maineen luovat!

Miehet juovat sikakännejä ja nykyään näköjään odottavat äiditkin.

Paljonko sitten juovat jo synnyttäneet?

Synnytyksen jälkeinen masennus taitaa olla "muutaman" viinilasillisen aiheuttamaa alkoholistin masennusta?

Persettäkin täällä jaetaan maailman eniten...

Itsetuntoa ei taida olla enää olemassakaan, koska mitään ei voi enää vastustaa millä saa pään sekaisin tai edes hetkeksi nautintoa taudeista välittämättä.

Omakehu kyllä haisee kuin sian raato!

Niin haisevat itsekin nämä pultsariäidit!

Jos maailmaa saataisiin paremmaksi paikaksi ihmisille, äideille, isille ja lapsille niin sinun tavallasi se ei ainakaan onnistu! Niin omahyväinen kakkitietävä yli-ihminen olet!!

Kaikki, epäkohdat korjaantuisivat, kaikki paha katoaisi JOS MUUT IHMISET EIVÄT OLISI KUIN HAISEVIA SIANRAATOJA!! Todella rakentavaa ja mielenkiintoista!

• Sama gubbe
        ölsakölkjhjdgj kirjoitti:

Jos maailmaa saataisiin paremmaksi paikaksi ihmisille, äideille, isille ja lapsille niin sinun tavallasi se ei ainakaan onnistu! Niin omahyväinen kakkitietävä yli-ihminen olet!!

Kaikki, epäkohdat korjaantuisivat, kaikki paha katoaisi JOS MUUT IHMISET EIVÄT OLISI KUIN HAISEVIA SIANRAATOJA!! Todella rakentavaa ja mielenkiintoista!

"Jos maailmaa saataisiin paremmaksi paikaksi ihmisille, äideille, isille ja lapsille niin sinun tavallasi se ei ainakaan onnistu! Niin omahyväinen kakkitietävä yli-ihminen olet!!

Kaikki, epäkohdat korjaantuisivat, kaikki paha katoaisi JOS MUUT IHMISET EIVÄT OLISI KUIN HAISEVIA SIANRAATOJA!! Todella rakentavaa ja mielenkiintoista! "

Minä en juo enkä polta ja käyn suihkussa joka päivä, joten aika siististi elelen.

Ei maailma varmaan huonommaksi meni, jos kaikki tekisivät samoin?

Eivät suinkaan kaikki ihmiset haise sianraadolle, vaan ne muutamat suurkuluttajat.

Mullan alle he päätyvät yleensä alle viisikymppisinä, mutta siihen mennessä he ehtivät tehtailemaan tänne epäinhimillisiin oloihin valtavan määrän sairaita ja vammaisia lapsia.

Ei vallan rakentava ollut sinunkaan kirjoituksesi. Kaikki muut, paitsi sinä, ovat haisevia sianraatoja?

Hyvää Joulua!   

• kun alkaa

keski-ikä häämöttää, niin tupakoivan voi jo erottaa tupakoimattomasta. Silmänalustat on mustat ja iho kelmeä. Puhumattakaan hampaista. Ne alkavat tummumaan jo aikaisemmin.

Mutta tietenkin ulkonäön menettäminen on pientä sen rinnalla, että saa syövän tai muun tupakasta aiheutuvan sairauden.

• löalkkhjdsgh
        Sama gubbe kirjoitti:

"Jos maailmaa saataisiin paremmaksi paikaksi ihmisille, äideille, isille ja lapsille niin sinun tavallasi se ei ainakaan onnistu! Niin omahyväinen kakkitietävä yli-ihminen olet!!

Kaikki, epäkohdat korjaantuisivat, kaikki paha katoaisi JOS MUUT IHMISET EIVÄT OLISI KUIN HAISEVIA SIANRAATOJA!! Todella rakentavaa ja mielenkiintoista! "

Minä en juo enkä polta ja käyn suihkussa joka päivä, joten aika siististi elelen.

Ei maailma varmaan huonommaksi meni, jos kaikki tekisivät samoin?

Eivät suinkaan kaikki ihmiset haise sianraadolle, vaan ne muutamat suurkuluttajat.

Mullan alle he päätyvät yleensä alle viisikymppisinä, mutta siihen mennessä he ehtivät tehtailemaan tänne epäinhimillisiin oloihin valtavan määrän sairaita ja vammaisia lapsia.

Ei vallan rakentava ollut sinunkaan kirjoituksesi. Kaikki muut, paitsi sinä, ovat haisevia sianraatoja?

Hyvää Joulua!   

Ehtivät tehtailemaan VALTAVAN MÄÄRÄN sairaita, vammaisia lapsia tänne epäinhimillisiin oloihin! Jaaha, se minua huolettaakin, vaikka käyt suihkussa, et polta, et juo niin eipä se sinusta mitään inhimillistä, hyväntahtoista miestä/lähimmäistä ole tehnyt! Nikotiinin tuskaasi vai ryypyn välin pituuttako äriset ja muriset!!??

Tulihan se "arvonimikin" sieltä ja yhä edelleen omahyväinen äijän-rähjä olet!! Ja tuo epäinhimilliset olot, sinunlaisesiko ne luo, vai miten olet asiaa ajatellut korjata tai onko sekin jonkun muun tehtävä??? Delekoinnistako tässä on kyse?

• Sama Gubbe
        löalkkhjdsgh kirjoitti:

Ehtivät tehtailemaan VALTAVAN MÄÄRÄN sairaita, vammaisia lapsia tänne epäinhimillisiin oloihin! Jaaha, se minua huolettaakin, vaikka käyt suihkussa, et polta, et juo niin eipä se sinusta mitään inhimillistä, hyväntahtoista miestä/lähimmäistä ole tehnyt! Nikotiinin tuskaasi vai ryypyn välin pituuttako äriset ja muriset!!??

Tulihan se "arvonimikin" sieltä ja yhä edelleen omahyväinen äijän-rähjä olet!! Ja tuo epäinhimilliset olot, sinunlaisesiko ne luo, vai miten olet asiaa ajatellut korjata tai onko sekin jonkun muun tehtävä??? Delekoinnistako tässä on kyse?

Ihmettelinpä mistä tiedät minun haisevan...

Kuten sanoin, en juo enkä polta, niin en tuskaile ryypyn nikotiinin puutetta.

Ethän sinä tajua vaikka kuinka selvästi sanotaan, joten antaa olla.

Sekö tekee minusta omahyväisen, haisevan sianraadon, jos puolustan henkeen ja vereen syntymättömän lapsen oikeuksia?

Onko se nyt niin vaikeaa oman lapsen terveyden takia olla juomatta ja polttamatta muutama kuukausi?

Sinulla taitaa olla pisin raitis putki kymmenen tuntia kun makaat mäskinä?

• ölaölkljhdghfghdf
        Sama Gubbe kirjoitti:

Ihmettelinpä mistä tiedät minun haisevan...

Kuten sanoin, en juo enkä polta, niin en tuskaile ryypyn nikotiinin puutetta.

Ethän sinä tajua vaikka kuinka selvästi sanotaan, joten antaa olla.

Sekö tekee minusta omahyväisen, haisevan sianraadon, jos puolustan henkeen ja vereen syntymättömän lapsen oikeuksia?

Onko se nyt niin vaikeaa oman lapsen terveyden takia olla juomatta ja polttamatta muutama kuukausi?

Sinulla taitaa olla pisin raitis putki kymmenen tuntia kun makaat mäskinä?

Lueppa juttusi tuolla ylempänä uudestaan! Sinä siellä haisevista sianraadoista puhut, omahyväinen olet! Jos todella puolustat HENKEEN JA VEREEN pikkuisia puolustuskyvyttömiä niin et ääliöittele, tyhmittele, sianraadoittele, koska ne eivät auta sitä pientä!!

Onko sinulla luetun ymmärtämisvaikeuksia? En missään vaiheessa ole ollut/ole sitä mieltä, että juopottelu tai polttaminen ovat hyvästä, NE EIVÄT OLE, mutta sinun paasaamisesi/paatoksesi ei auta! Mitä mieltä on olla polttamatta/juomatta odotusaika jos lapsen syntymän jälkeen juodaan ja poltetaan taas! Ei mitään, ei yhtään mitään!

Syntymän jälkeen lapsi tarvitsee fyysistä huolenpitoa, rakkautta ja hellyyttä vuorokauden ympäri ja juova äiti/isä/vanhemmat eivät sitä pysty antamaan! Vai väännänkö rautalangasta? Niin kauan kun lapsi on äidin kohdussa,se saa ravinnon, lämmön ja läheisyyden, mutta miten on sen jälkeen?

Ihmettele ihan rauhassa hajujas... kommenttini tuli sinun haisuli kirjoituksistasi, sianraato jutuistasi! Ei ole ollut tapanani juopotella, siinä en menetä mitään! Ja lue edellinen kirjoitukseni huolella.

• Sama Gubbe
        ölaölkljhdghfghdf kirjoitti:

Lueppa juttusi tuolla ylempänä uudestaan! Sinä siellä haisevista sianraadoista puhut, omahyväinen olet! Jos todella puolustat HENKEEN JA VEREEN pikkuisia puolustuskyvyttömiä niin et ääliöittele, tyhmittele, sianraadoittele, koska ne eivät auta sitä pientä!!

Onko sinulla luetun ymmärtämisvaikeuksia? En missään vaiheessa ole ollut/ole sitä mieltä, että juopottelu tai polttaminen ovat hyvästä, NE EIVÄT OLE, mutta sinun paasaamisesi/paatoksesi ei auta! Mitä mieltä on olla polttamatta/juomatta odotusaika jos lapsen syntymän jälkeen juodaan ja poltetaan taas! Ei mitään, ei yhtään mitään!

Syntymän jälkeen lapsi tarvitsee fyysistä huolenpitoa, rakkautta ja hellyyttä vuorokauden ympäri ja juova äiti/isä/vanhemmat eivät sitä pysty antamaan! Vai väännänkö rautalangasta? Niin kauan kun lapsi on äidin kohdussa,se saa ravinnon, lämmön ja läheisyyden, mutta miten on sen jälkeen?

Ihmettele ihan rauhassa hajujas... kommenttini tuli sinun haisuli kirjoituksistasi, sianraato jutuistasi! Ei ole ollut tapanani juopotella, siinä en menetä mitään! Ja lue edellinen kirjoitukseni huolella.

Joo! Sanoin että puliämmä haisee yhtä pahalle kuin sianraato. Luultavasti vielä pahemmaltakin.
        Ei ole tarkoitus loukata sikoja, jotka ovat siistejä eläimiä.

Sinä taisit sanoa, että kaikki muut OVAT SIANRAATOJA, eivätkä vain haise siltä?

En totisesti ymmärrä sinun tekstiesi tarkoitusta.

Jos tarkoitus on sääliä, auttaa tai muuten vaikuttaa puolustuskyvyttömien lasten parempaan tulevaisuuteen, tekstisi ovat yhtä vaikeaselkoisia kuin nimimerkkisikin, täyttä soopaa.

Narkkaripuliämmien lapset otetaan tietysti pois heti synnyttyään.

Mikään muu ei tule tietenkään kysymykseenkään.

Heille löytyy satamäärin lapsettomia, lapsista oikeasti huolehtimaan pystyviä pariskuntia joiden sydän itkee verta lapsettomuuden takia.

Jonkun vain olisi löydettävä nämä edesvastuuttomat odottajat ja saatettava johonkin mielisairaalaan suljetulle loppuraskauden ajaksi.

Vähän kurjaa, enkiellä, mutta lapsen vammauttamiseen verrattuna mitätön ele.

On aivan pöyristyttävää, että näin ei ole jo tehty.

Yhdelläkään äidillä ei ole minkäänlaista oikeutta tahallaan vammauttaa lasta!

• paasaa
        ölaölkljhdghfghdf kirjoitti:

kenellekään raskaana olevalle tupakoitsijalle henkilökohtaisesti?

Jokainen toivottavasti kuitenkin tuomitsee tupakoivan äidin, koska se on lapsen terveyden vaarantamista. Samalla tavalla kun jokainen toivottavasti tuomitsee juopottelevat vanhemmat. Tupakan polttaminen on lapsen syntymän ja imettämisen jälkeen täysin äidin oma asia, kunhan polttaa niin, ettei lapsi altistu savulle.

• samainen...
        paasaa kirjoitti:

Jokainen toivottavasti kuitenkin tuomitsee tupakoivan äidin, koska se on lapsen terveyden vaarantamista. Samalla tavalla kun jokainen toivottavasti tuomitsee juopottelevat vanhemmat. Tupakan polttaminen on lapsen syntymän ja imettämisen jälkeen täysin äidin oma asia, kunhan polttaa niin, ettei lapsi altistu savulle.

Paljon tupakoiva haisee suurinpiirtein kamalimmalle mitä ihminen voi.
        Yksi ystäväni polttaa ketjussa sisällä ja aina kun tulen sieltä, marssin suoraan kylppäriin, riisun vaatteet pesukoneeseen ja pesen ne heti samoin kuin itseni.
        Tämä on tietty ääritapaus, mutta lapsen hajuaisti on herkempi.
        Tupakoitsija haisee aina pahalle!

• lölökkjjdkgf
        Sama Gubbe kirjoitti:

Joo! Sanoin että puliämmä haisee yhtä pahalle kuin sianraato. Luultavasti vielä pahemmaltakin.
        Ei ole tarkoitus loukata sikoja, jotka ovat siistejä eläimiä.

Sinä taisit sanoa, että kaikki muut OVAT SIANRAATOJA, eivätkä vain haise siltä?

En totisesti ymmärrä sinun tekstiesi tarkoitusta.

Jos tarkoitus on sääliä, auttaa tai muuten vaikuttaa puolustuskyvyttömien lasten parempaan tulevaisuuteen, tekstisi ovat yhtä vaikeaselkoisia kuin nimimerkkisikin, täyttä soopaa.

Narkkaripuliämmien lapset otetaan tietysti pois heti synnyttyään.

Mikään muu ei tule tietenkään kysymykseenkään.

Heille löytyy satamäärin lapsettomia, lapsista oikeasti huolehtimaan pystyviä pariskuntia joiden sydän itkee verta lapsettomuuden takia.

Jonkun vain olisi löydettävä nämä edesvastuuttomat odottajat ja saatettava johonkin mielisairaalaan suljetulle loppuraskauden ajaksi.

Vähän kurjaa, enkiellä, mutta lapsen vammauttamiseen verrattuna mitätön ele.

On aivan pöyristyttävää, että näin ei ole jo tehty.

Yhdelläkään äidillä ei ole minkäänlaista oikeutta tahallaan vammauttaa lasta!

Minä en ole raadoitellut ketään, sinun kirjoituksessasi tämä esiintyi ja sillä silee. Narkkaripuliämmien lapset otetaan tietysti heti pois! Entäpä jos lapsen äiti ja isä eivät halua luopua lapsestaan vaan rakastavat sitä ja tahtovat kasvattaa ja hoitaa hänet itse? Ei sinulla, ei minulla eikä kenelläkään ole sellaista valtaa, joka mitätöi lapsen vanhemmuuden, sillä he eivät mitään rikollista, lainvastaista tee!!

Tupakanpoltto ja viinan juonti eivät ole kriminalisoituja asioita, päinvastoin niitä saa ostaa ja käyttää ihan laillisesti. Tämä ei ole mitään soopaa vaan tosiasia. Meillä todella on aviopareja jotka kaipaavat lasta ja olisivat hyviä rakastavia vanhempia, mutta en usko, että heidänkään toivelistan ykkösenä on alkoholistin/narkkarin vauva.

Se mistä minä pitäisin meteliä on se, että vieläkään näille vanhemmille jos he eivät itse ota asiaa puheeksi, ei kerrota lapsen vieroitusoireista, kuinka niitä oireita lääkitään vai kärsiikö pikkuinen ihan naturel?? Aikuisten vieroitusoireita lääkitään, mutta saavatko nämä pienet helpotusta tuskaansa? Vanhemmille pitää kertoa suoraan ja rehellisesti vauvan kaikista vaivoista ja niiden vaaatimasta huomiosta ja huolenpidosta!

Jos ongelmaiset vanhemmat eivät osaa hakea/pyytää apua oikeaan vaivaan kärsii pikkuinen taas aivan turhaan! Vanhempia pitää opettaa ja opastaa lapsen vieroitusoireiden hoidossa, se auttaa lasta heti ja oikein! Odottaville äideille neuvoloissa pitää olla amattitaitoinen päihdetyönkijä, joka ohjaa ja opastaa tulevia vamhempia mahdollisimman terveeseen/terveeliseen elämään. Päihdetyöntekijä kuuluisi olla vakiona terveyskeskuksissa ja yliopistollisissa saraaloissa päivystys vahvuudessa.

On oikein, että asiaan kiinnitetään huomiota, se vaan pitää tehdä niin, että se auttaa vanhempia parempaan vanhemmuuteen se auttaa lasta ja perhettä aivan eri tavalla kuin pakkohoito ja huostaanotto!

• alöskljkhgfhdfh
        paasaa kirjoitti:

Tuomitseminen, syyllistäminen ei auta, vähennä näiden lasten kärsimystä tai helpota avuttomien pienten elämää millään tavalla! Päinvastoin, arvottomaksi lyöty ihminen on kykenemätön tekemään mitään hyvää tai rakentavaa elämässään! Sen tietää jokainen ihan kokemuksesta: kun olet mokannut tai koet, että et ole riitävän hyvä, jos silloin sinulle osoitetaan ymmärrystä, tuetaan ja välitetään niin fiilikset ovat ihan toiset: silloin yritetään itsekkin, tehdään kakki ja vähän ylikin onnistuaksemme!

• pitäisi?!
        alöskljkhgfhdfh kirjoitti:

Tuomitseminen, syyllistäminen ei auta, vähennä näiden lasten kärsimystä tai helpota avuttomien pienten elämää millään tavalla! Päinvastoin, arvottomaksi lyöty ihminen on kykenemätön tekemään mitään hyvää tai rakentavaa elämässään! Sen tietää jokainen ihan kokemuksesta: kun olet mokannut tai koet, että et ole riitävän hyvä, jos silloin sinulle osoitetaan ymmärrystä, tuetaan ja välitetään niin fiilikset ovat ihan toiset: silloin yritetään itsekkin, tehdään kakki ja vähän ylikin onnistuaksemme!

Johan nyt on perkele että savuavia ämmiä ei saada muka kuriin?!
        Niille pitäsi rätkäistä niin saatanan kovat rangaistukset että ei kessu palaisi!
        Samalla palaisi se itsetuntokin kun pystyisi edes pakon edessä lopettamaan syntymättömän lapset myrkyttämisen.

Jokainen joka on onnistunut lopettamaan tupakoinnin on siitä ylpeä, niin miksei sitten odottava äiti ainakin?

Turpiin vain onnea!

• hkjjhjhghgf
        pitäisi?! kirjoitti:

Johan nyt on perkele että savuavia ämmiä ei saada muka kuriin?!
        Niille pitäsi rätkäistä niin saatanan kovat rangaistukset että ei kessu palaisi!
        Samalla palaisi se itsetuntokin kun pystyisi edes pakon edessä lopettamaan syntymättömän lapset myrkyttämisen.

Jokainen joka on onnistunut lopettamaan tupakoinnin on siitä ylpeä, niin miksei sitten odottava äiti ainakin?

Turpiin vain onnea!

Puhut aikuisista ihmisistä, et mistään uhmaikäisistä lapsista! Entä jos myös savuavaa isää sakotettaisiin? Pakolla ei ikinä ole saavutettu mitään hyvää,vaikka kyse olisi kuinka ylevästä ja hyvästä asiasta!! Kehua ei pidä, ohjata ja kannustaa kyllä! Tottakai odottava äiti saa ja pitää olla ylpeä itsestään jos lopettaa tupakanpolton! Onni kyllä tulee muuten kuin turpiin antamalla!

• Sentään...
        hkjjhjhghgf kirjoitti:

Puhut aikuisista ihmisistä, et mistään uhmaikäisistä lapsista! Entä jos myös savuavaa isää sakotettaisiin? Pakolla ei ikinä ole saavutettu mitään hyvää,vaikka kyse olisi kuinka ylevästä ja hyvästä asiasta!! Kehua ei pidä, ohjata ja kannustaa kyllä! Tottakai odottava äiti saa ja pitää olla ylpeä itsestään jos lopettaa tupakanpolton! Onni kyllä tulee muuten kuin turpiin antamalla!

Tässä on kysymys tulevan lapsen elämästä eikä mistään palkinnosta tai pakosta!
        Turpiin vain ja onnea!

• kkkkkkkkkkkkku
        Sentään... kirjoitti:

Tässä on kysymys tulevan lapsen elämästä eikä mistään palkinnosta tai pakosta!
        Turpiin vain ja onnea!

Mitä sillä turpaan vetämisellä saavutetaan/voitetaan?? Miksi pitää olla väkivältaa? Lapsi/lapset eivät väkivaltaisia setiä kaipaa elämäänsä! Tupakoivat vanhemmatkin ovat parempi vaihtoehto kuin järjetön väkivaltaisuus! Turpiin vetäminen ei kenestäkään ole raitista, savutonta tai onnellista tehnyt!

• Siinä syy

Voi sanoa että odottava äiti joka tupakoi, vihaa tulevaa lastaan.
      Miksi muuten haluaa vahingoittaa ja - hankaloittaa tulevaa elämää.
      Tupakasta pääsee eroon, se ei ole heroinia

• lkölkskjjgdf

..että nikotiini on vahvempaa riippuvuutta aiheuttava myrkky kuin heroiini!!

• Ei se noin mene

Ei se todellakaan ihan noin mene...
        Tällä palstalla tuntuvat muutenkin viihtyvän matalaotsaiset juntit.
        Sinulla menivät vähän käsitteet sekaisin, kun
        vätit, että nikotiiniriippuvuus olisi oman
        syntymättömän vauvan vihaamista. Tekstistä
        paistoi syvä misogynia ja lohduton sivistymättömyys.
        Olen joskus tosissani pohtinut yhteiskunnan kaksinaismoralismia siinä suhteessa,
        että kaupoissa sallitaan tupakan myynti,
        mutta sen samaisen tupakan polttaminen
        kriminalisoidaan kaikkialla.
        Ristiriitaista!
        Tupakoitsijat muuten maksavat kovan hinnan
        polttamisestaan: valtiolle mahtavat verotulot
        tupakanmyynti- monopolista ja oma terveys
        vaarassa.
        Mitä tulee odottavien äitien tupakointiin -
        sen paheksunta täällä on rahvaanomaista ja
        hyödytöntä.

• Voi kuule,
        Ei se noin mene kirjoitti:

Olen joskus tosissani pohtinut yhteiskunnan kaksinaismoralismia siinä suhteessa,
        Ristiriitaista!
        vaarassa.
        hyödytöntä.

se OIKEA puskajuntti ja ihmisten suita tukkiva ääliö on ihan siellä sinun tietokonenäyttösi ääressä!

• pohtimista

Ristiriitaista!
        vaarassa.
        hyödytöntä.

niin ehkä joskus jopa tajuat jotakin (epäilen sitä kyllä lohduttoman syvästi). Tupakanpolton kriminalisointi johtuu siitä, että sivullisia halutaan suojella tupakkaterroristien välinpitämättömyydeltä. Nämä kun polttaisivat ihan missä vaan, vaikka päiväkodissa, jos sitä ei olisi erikseen kielletty. Yksi tupakkaterrorismin pahimpia muotoja on odottava äiti - puolustuskyvytön lapsi ei pääse mihinkään pakoon myrkkysaasteilta.

• Huhhei!

Ristiriitaista!
        vaarassa.
        hyödytöntä.

Sinähän varsinainen intellektuelli olet!
        Yrität tuputtaa sivistyssanoja junteille ja puhelet muutenkin sekavia.

Tupakkaa saa polttaa vaikka kotona, mökillä autossa ja melkein missä tahansa, mutta jos läsnä on muita tai tila ei ole sinun, et saa polttaa, ellet sitten ole täysi moukka.

Polttavien, odottavien äitien paheksunta ei vielä riitä, mutta se on hyvä alku, sillä kaikki hyvät asiat alkavat keskutelemalla.

Jonain päivänä odottavien tupakointi on yksiselitteisesti kielletty!

• naiset...

ylipäätään haluaa tehdä itsestään haisevan,ryppyisen ja pihisevän ,henkeään haukkovan typeryksen.

• parveilee

näitä kuuskymppisiä, lähes koko ikänsä tupakkaa vetäneitä naisia. Kyllä on kauheaa katseltavaa. Hampaat ruskeat tyngät (jos vielä on omat), suun ympärystä täynnä tupakan imemisestä muodostuneita ryppyjä ja se nuutuneen rupsahtanut olemus.

Saa miettimään tupakan aiheuttamia haittoja vanhemmiten.

• ikkunasta katselija
        parveilee kirjoitti:

näitä kuuskymppisiä, lähes koko ikänsä tupakkaa vetäneitä naisia. Kyllä on kauheaa katseltavaa. Hampaat ruskeat tyngät (jos vielä on omat), suun ympärystä täynnä tupakan imemisestä muodostuneita ryppyjä ja se nuutuneen rupsahtanut olemus.

Saa miettimään tupakan aiheuttamia haittoja vanhemmiten.

Tuossa meidän talon alakerrassa on keskikaljakuppila. Täytyy sanoa, että ei ne koko ikänsä tupakkaa vetäneet miehet ole yhtään sen hehkeämpiä ilmestyksiä. Uuden tupakkalain jälkeen ovat tulleet tuohon talon edustalle kessuttamaan...

• Eivät
        ikkunasta katselija kirjoitti:

Tuossa meidän talon alakerrassa on keskikaljakuppila. Täytyy sanoa, että ei ne koko ikänsä tupakkaa vetäneet miehet ole yhtään sen hehkeämpiä ilmestyksiä. Uuden tupakkalain jälkeen ovat tulleet tuohon talon edustalle kessuttamaan...

ole tosiaankaan yhtään sen hehkeempiä.

• Samainen...
        Eivät kirjoitti:

ole tosiaankaan yhtään sen hehkeempiä.

Kirkkaassa päivänvalossa räpyttelevät kännikalat ovat säälittävä näky.

Parempi kuitenkin, että eivät sentään polta sisällä.

Saavatpa samalla edes pikkuisen liikuntaa.

• vammainen lapsi?

Onko mitään järkeä lisätä mahdollisuutta saada vammainen lapsi.

• voi olla

hyvin rakastettu ja hänen elämänsä elämisen arvoista.

• kiistäkkään
        voi olla kirjoitti:

hyvin rakastettu ja hänen elämänsä elämisen arvoista.

Mutta onko aivan pakko tehdä lapsesta vammainen tahallaan?

• INRI

tai älkää, mutta Jeesus vapautti minut alkoholista n.10v sitten. Tupakka säilyi vähän pidempään kuvioissa, mutta siitäkin vapauduin muutama vuosi myöhemmin! Jumalalle on kaikki mahdollista. Rauhallista joulua kaikille ja Jumalan siunausta.
      P.s. Kokeile Jeesusta. Ei maksa mitään ja hinnaksi tulee iankaikkinen elämä.

• Ihme!!

Vaikka vammaisia lapsia tuleekin!!!!!!!!!!!!!!!!

• INRI

teet tästä kaikesta tiliä sitten viimeisellä tuomiolla. Siunausta

• jooooo

Vammaisia lapsia voi syntyä silläkin ettei äiti jois tai polttais taikka käyttäis huumeita,sää et voi noin yleistää ja haukkua!tiedätkö yhtään miltä vammaisen lapsen äidistä voi tuntua kun noin sanot ja jos se on vaan syntyny jonkun syyn takia vammaiseksi kuin juomisen yms.Kauheeta miten jotkut voi noin ajatella että vammainen lapsi on syntynyt sen takia että äiti on dokannu tai vetäny huumeita..voi niitä äitejä:( ja tollaset ihmiset joutas marssiin ketkä noin ajattelee!

• Tzeicob
        jooooo kirjoitti:

Vammaisia lapsia voi syntyä silläkin ettei äiti jois tai polttais taikka käyttäis huumeita,sää et voi noin yleistää ja haukkua!tiedätkö yhtään miltä vammaisen lapsen äidistä voi tuntua kun noin sanot ja jos se on vaan syntyny jonkun syyn takia vammaiseksi kuin juomisen yms.Kauheeta miten jotkut voi noin ajatella että vammainen lapsi on syntynyt sen takia että äiti on dokannu tai vetäny huumeita..voi niitä äitejä:( ja tollaset ihmiset joutas marssiin ketkä noin ajattelee!

Mieti miltä susta mahtais tuntua jos sinulle todella syntyisi vaikeasti vammainen lapsi ja olisit dokannut ja röökännyt odotusaikana.

Et koskaan voisi olla ajattelematta sitä, että hän olisi voinut syntyä terveenäkin jos olisit malttanut hetken olla raittiina.

Sitä syyllisyyden taakkaa vasta olisi raskas kantaa, eikö totta?

• kokemuksesta...
        Tzeicob kirjoitti:

Mieti miltä susta mahtais tuntua jos sinulle todella syntyisi vaikeasti vammainen lapsi ja olisit dokannut ja röökännyt odotusaikana.

Et koskaan voisi olla ajattelematta sitä, että hän olisi voinut syntyä terveenäkin jos olisit malttanut hetken olla raittiina.

Sitä syyllisyyden taakkaa vasta olisi raskas kantaa, eikö totta?

Kun lapsi syntyy vammaisena, vanhemmat miettivät joka tapauksessa, miten näin kävi, ihan huolimatta siitä, millaista elämää on vietetty.

Lasi viiniä, kun ei vielä tiennyt olevansa raskaana? Vääränlaista ravintoa raskausaikana? Liian raskas työ? Huonot geenit? Liian vanha äiti?

Useimmat vammaisten lasten vanhemmat kantavat jonkinlaista syyllisisyyden taakkaa ja miettivät, mitä olisivat voineet tehdä toisin. Kohkaaminen ei auta heidän asiaansa yhtään. Ne, joille viina, tupakka yms. ovat tärkeämpiä, ei todennäköisesti taas ole edes osallistumassa tähän keskusteluun.

• Känni kala
        kokemuksesta... kirjoitti:

Kun lapsi syntyy vammaisena, vanhemmat miettivät joka tapauksessa, miten näin kävi, ihan huolimatta siitä, millaista elämää on vietetty.

Lasi viiniä, kun ei vielä tiennyt olevansa raskaana? Vääränlaista ravintoa raskausaikana? Liian raskas työ? Huonot geenit? Liian vanha äiti?

Useimmat vammaisten lasten vanhemmat kantavat jonkinlaista syyllisisyyden taakkaa ja miettivät, mitä olisivat voineet tehdä toisin. Kohkaaminen ei auta heidän asiaansa yhtään. Ne, joille viina, tupakka yms. ovat tärkeämpiä, ei todennäköisesti taas ole edes osallistumassa tähän keskusteluun.

Niin, eihän kellään juopolla ole taatusti mitään ongelmaa.
        Sen näkee jo näistäkin vastauksista.
        "On syntynyt jopa terveitä lapsia vaikka on tullut vähän sikailtua"!

• saavat

eräs samassa työssä kanssani ollut poltti kuin korsteeni vaikka oli raskaana,oli vielä 2 kertaa raskaana ollessani sielä.
      molemmat lapset painoi 2,6kg ja olivat jotain 47cm lyhyitä.toisella oli sydämmen rytmihäiriöitä raskauden lopussa ja tarkkailtiin loppu kuukaudet sairaalassa.
      tupakoivien lapset ovat lisäksi itkuisia,koska heillä on synnytyksen jälkeen kovat vierotusoireet,harvemminhan tupakka-muijat imettää,josta vauvat saisi nikotiinia.
      tupakoitsijoiden lapset ovat myös todella usein kipeitä,koska heillä on niin huonovastustuskyky,kun ovat joutuneet ottamaan alusta asti pieneen kehoonsa nikotiinia ja muita myrkkyjä.
      voi kuinka inhoaankaan noita itsekeskeisiä akkoja,jotka pilaavat omien lastensa terveyden oman heikon/pahan luonteensa vuoksi.
      hävetkää!!kyl kanssa niin ärsyttää ämmät jotka polttaa työnnellessään vaunuja/rattaita!

• todelliset

älykääpiöämmät oikein kehuvat, kuinka ovat synnytyksen käynnistyessä vielä käyneet jatkuvasti tupakalla ja heti synnytyksen jälkeenkin oli oikein PAKKO päästä tupakalle, vaikka toinen oli menettänyt vertakin siihen malliin, että pitkin seiniä käveli.

• johgur

nyt et tiedä mistä puhut!poltin raskaus ajan ja edelleen ja tyttöni on kiltti kuin mikä..ei ole itkeny turhuudesta ja ei ole ollut kipeenä..ei aina voi siihen polttamiseen vedota,lapsi voi muutenkin sairastua,että on idiootteja ihmisiä!

• lastaan kun polttavat

minulla on yksi tuttu joka poltti koko raskauden ajan ja vielä imettäessäänkin. lapsella tänäpäivänä erittäin vaikeaa koulussa. paha keskittymishäiriö. siinä ja siinä että pääsee vuosittain luokalta. ilman kouluavustajaa ei varmaan pääsisikään. säälittää. olen kuullut että lapsi itkee kun ei osaa tehtäviä jne. ja ihmettelee vain että miksi kaikki on hänelle paljon vaikeampaa kuin muille. häntä kiusataan koulussakin tämän vuoksi. en voi muuta kuin epäillä etteikö tupakointi olisi vaikuttanut lapsen ongelmiin.

• olla ajattelematta
        johgur kirjoitti:

nyt et tiedä mistä puhut!poltin raskaus ajan ja edelleen ja tyttöni on kiltti kuin mikä..ei ole itkeny turhuudesta ja ei ole ollut kipeenä..ei aina voi siihen polttamiseen vedota,lapsi voi muutenkin sairastua,että on idiootteja ihmisiä!

etteikö tupakalla olisi ollut osuutta asiaan. En sanonut, että se on fakta.

Ja sinulle tiedoksi, että vika aivoissa ei ole mitään sairastumista, vaan elinikäinen vamma.

Jos sinulla ei ole tupakoinnin seurauksena tullut lapsellesi mitään, niin eihän se tarkoita sitä, etteikö niitä voisi tulla muille?

Vai oletko viisaampi kuin lääkärit, jotka varoittelevat tupakoinnista raskausaikana?

• muistaa,
        lastaan kun polttavat kirjoitti:

minulla on yksi tuttu joka poltti koko raskauden ajan ja vielä imettäessäänkin. lapsella tänäpäivänä erittäin vaikeaa koulussa. paha keskittymishäiriö. siinä ja siinä että pääsee vuosittain luokalta. ilman kouluavustajaa ei varmaan pääsisikään. säälittää. olen kuullut että lapsi itkee kun ei osaa tehtäviä jne. ja ihmettelee vain että miksi kaikki on hänelle paljon vaikeampaa kuin muille. häntä kiusataan koulussakin tämän vuoksi. en voi muuta kuin epäillä etteikö tupakointi olisi vaikuttanut lapsen ongelmiin.

että on parempi kun ei polta, eikä juo, eikä tee mitään muutakaan epäterveellistä raskausaikana, koska sitten jos sen sairaan lapsen saa, niin ei ainakaan tarvitse ajatella, että olisi itse aiheuttanut lapselleen jotain.

Voin kertoa, että oma lapseni kärsii neurologisen kehityksen erityisvaikeudesta. Olen miljoona kertaa miettinyt, että aiheutinko raskausaikana lapselleni tämän hänen kärsimänsä hitaan kehityksen, kun poltin pari tupakkaa päivässä keskiraskauden aikana.
        Kyllä minulle on sanottu, että ei se siitä tullut, mutta koskaan ei voi tietää.

Aivot ovat herkkä kapistus ja jokaisella yksilölliset.

• maailmanennätys

Kylläpä ovat suomen naiset kunnostautuneet viime aikoina!
      Juodaan viinaa, poltetaan eniten odotusaikana ja jaetaan pimperoa maailman eniten!
      Hienoa mainosta maailmalle!
      Älkää luulko, että tämä jää muulta maailmalta huomaamatta!
      Älkää enää tämän jälkeen marisko, että saatte vain 80senttiä euron sijaan!
      Pitäisi saada kaksi metriä!
      Multaa päälle!
      Kuten keskosenne!
      Alkaa selviämään, miksi niitä syntyy niin paljon!

• klskjlhjdhdsghfj

Jos suomen naiset ovat kunnostautunnet kuvaamallasi tavalla, niin esimerkkiä meiltä ei ole puuttunut ja kyllä niitä pimperon tarvitsijoita/käyttäjiä on täällä Suomessa täytynyt olla, ei se jakaminen itselle onnistu, vaikka haluaisikin!!!

Vaikka kaikki Suomen naiset haudattaisiin tuskin sinun vitutuksesi helpottaisi! Olisi kiva tietää ketkä olisivat seuraavana tulilinjalla!! Jos se sinun oloasi helpotta ja tuntuu, että voimat pakottaa: NIIN EIKUN PISTÄ TOIMEKSI, KATSOTAAN MITÄ SAAT AIKAAN!

• jokainen...

fiksu odottava äiti lopettaa tupakoinnin ja juomisen edes odotus- ja imetysajaksi.

• että näitä

äitejä on ollut tuttavapiirissäni enemmän kuin niitä, jotka jatkoivat polttamista.

• Tzeicob

oikein fiksu ei aloitakaan.

• SAKKOJA

voin kuvitella: ehkä hieman läski tai sairaalloisen läski, toisaalta voi olla myös tikku, lyhyt itse värjätty kananpersetukka punainen tai epäonnistuneen musta, keltaiset hampaat, huonosti tatuoitu, viihtyy pubissa ja kaupoilla shoppaamassa vaikka rahaa ei olisi, kortit tapissa tietty. Yh, rikkonaisia suhteita paljon joista ainakin yhden siemen on valitettavasti tuottanut hedelmän. JA VETI TUPAKKIA JA EHKÄ ALKOHOLIA ITSEKKÄÄSTI ODOTUSAIKANA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KUINKA INHOANKAAN NAISTA JOKA POLTTAA JA TUOTTAA LAPSELLEEN TUSKAA EIKÄ VITUN TYHMÄ EDES TAJUA SITÄ.
      ja näitä on paljon!

• löakskljjkdhgdhfh

Sinunlaisesi maailman parantaja pitäisi kieltää lailla, et saa mitään hyvää aikaan vihallasi! On varmaan tuskallista kulkea kaduilla, ostoksilla kun kokoajan on vihattava ja paljon! Mistä ihmeestä vihasi voimansa saa, mikä sitä ruokkii?? Et näe kanssaihmisissäsi mitään hyvää, entä itsessäsi, onko sinussa mitään rakastetavaa??

• Tzeicob
        löakskljjkdhgdhfh kirjoitti:

Sinunlaisesi maailman parantaja pitäisi kieltää lailla, et saa mitään hyvää aikaan vihallasi! On varmaan tuskallista kulkea kaduilla, ostoksilla kun kokoajan on vihattava ja paljon! Mistä ihmeestä vihasi voimansa saa, mikä sitä ruokkii?? Et näe kanssaihmisissäsi mitään hyvää, entä itsessäsi, onko sinussa mitään rakastetavaa??

Ei tässä nyt olla kaikkia naisia lynkkaamassa.
        Tupakointi on aika harvinaista, mitä lie viidennes ylipäätään polttaa, ja raskaana olevista yhdeksän kymmenestä ei polta.

Lapsia syntyy jotain 50 000 vuodessa, joten polttavia äitejä on siis 5000.

Kuntia on jotain 400, eli yhteen kuntaan näitä "vihattavia" mahtuu noin tusina.

Joten kovin suuresta massasta ei ole kysymys.

Yli 5 300 000 ihmistä on muita kuin näitä joita täällä nyt arvostellaan.

Oletan, että ne äidit jotka vielä juovat odotusaikana mahtuvat kaikki näihin tupakoitsijoihin, joten hyvin epätodennäköistä, että törmää ikinä näihin kieltämättä aivottomiin tapauksiin.

Lapsen kannalta olisi hyvä, että ympäristön paine panisi nämä ääliöt häpeämään niin paljon, että eivät kehtaisi polttaa, puhumattakaan juomisesta.

HYvää joulua ja ennen kaikkea oikeanlaista joulumieltä sinulle!

• Pieniä ihmisiä kasvaa tupakoivien äitien lapsista.
      Surullista on nuorten naisien tupakointi. Kun aikuiset miehet raitistuvat ja jämäköityvät, niin neidot vajoavat kessun ja päihteiden lumoihin. Huokaus!

• Pajatson Peli

Ei se mitenkään ihmeellistä ole tai epätavallista että raskaana olevat, etenkin nuoret äidit polttavat tai juovat. Monesti olen nähnyt ihan lähietäisyydeltä kun sitä sauhutellaan viimeisilläänkin. Siitä saa syyttää ihan itseään ja riippuvuuttaan kun lapsella alkaa olla pahat vieroitusoireet ja kun se huutaa aamut ja yöt putkeen.

Itselleni ei tullut mieleenkään juoda sinä aikana kun odotin lastani. Toisin kuin hyvä ystäväni joka sattui polttamaan 5 tupakkaa per päivä. Hänen lapsensa kärsii vieroitusoireista sekä huutaa alvarsiinsa. :(

Harmi että jotkut ihmiset eivät kykene tälläisen pienen asian takia tekemään muutoksia..
        No mutta jokainen päättäköön itsensä ja lapsensa kohtalosta..

• jeppp1

onhan se nytten niin, että ei se tupakoiminen kannata.
        eikä se nyt aina ihan niin ole, että miehet lopettaa röökaamisen ja naiset vaipuvat tupakoimisisen lumoihin...

• lalakhjhdfjgjh
        Pajatson Peli kirjoitti:

Ei se mitenkään ihmeellistä ole tai epätavallista että raskaana olevat, etenkin nuoret äidit polttavat tai juovat. Monesti olen nähnyt ihan lähietäisyydeltä kun sitä sauhutellaan viimeisilläänkin. Siitä saa syyttää ihan itseään ja riippuvuuttaan kun lapsella alkaa olla pahat vieroitusoireet ja kun se huutaa aamut ja yöt putkeen.

Itselleni ei tullut mieleenkään juoda sinä aikana kun odotin lastani. Toisin kuin hyvä ystäväni joka sattui polttamaan 5 tupakkaa per päivä. Hänen lapsensa kärsii vieroitusoireista sekä huutaa alvarsiinsa. :(

Harmi että jotkut ihmiset eivät kykene tälläisen pienen asian takia tekemään muutoksia..
        No mutta jokainen päättäköön itsensä ja lapsensa kohtalosta..

Tuo kaksinaismoralismi ottaa ohimoon! Toiset tulevat riippuviksi, toiset eivät, ihmiset ovat yksilöitä, se unohtuu tässä kyllä minä, mutta ne muut!

Vaikka on selkeästi äidin syy, että vauva kärsii vieroitusoireista niin yksi asia ei jätä minua rauhaan: miksi, miksi helvata tämän pienen, avuttoman PITÄÄ KÄRSIÄ VIEROITUSOIREISTA?????? Miksi? miksi Fas-vauva ei saa tai nikotiini-vauva ei saa lääkitystä niihin oireisiin kun sellaista on olemassa!!!!

Tuntuu kuin nämä fiksut osaavat, tietävät ihmiset olisivat jotain pyöveleitä, kiduttajia, jotka moninkertaistavat näiden pienten kärsimysen??? SE ON TODELLA SAIRASTA!! Miksi tupakoivalle/juovalle äidille ei kerrota lapsen itkun/pahanolon TODELLISTA syytä, annaeta asiallista tietoa tälläisen lapsen HOIDOSTA, anneta asiamukaista lääkitystä!!???? Tämä on julmaakin julmempaa, koska tämä ei aiheudu mistään sairaudesta tai riippuvuudesta!!

• aikaisempi

elämä ja syy ja seuraus toivotavasti oppivat edes kantapään kautta,miten voivat ollakkin niin vitun itsekkäitä tyhjäpäitä idiootteja.

• -Ginason-

Tosi itsekästä touhua!
      Itse olin ennen raskauttani polttanut yli 10 vuotta ja kun sain tiedon siitä, että sisälläni kasvaa uusi ihmisen alku, niin samantien jäi rööki.
      Tahdonvoimaa riitti sen verran, ettei omaa lastansa vahingoita!
      Mielestäni röökaavat tulevat äidit, eivät todellakaan ole valmiita äideiksi.
      Jos ei ole kanttia lopettaa edes niin turhaa juttua kuin tupakka, niin kysyn vaan miten riittää kantti seuraavat yli 20 vuotta lapsen kanssa??!!

• hölömöukko

Kyllä se on sätkää polttavien äitien äidinrakkaus täyttä mielikuvitusta.Tuhotaan syyttömän lapsen elämää! Ei muuta kun pakkohoitoon tai jollekkin arabille jalkavaimoksi niin loppuu tupakantuskat.Kyllä on kevytkenkästä ja tahdonvoimatonta.

• En ole kelle vastasit
        hölömöukko kirjoitti:

Kyllä se on sätkää polttavien äitien äidinrakkaus täyttä mielikuvitusta.Tuhotaan syyttömän lapsen elämää! Ei muuta kun pakkohoitoon tai jollekkin arabille jalkavaimoksi niin loppuu tupakantuskat.Kyllä on kevytkenkästä ja tahdonvoimatonta.

mutta juurikin näin, jollei tuhota lasta niin ihmetellään kun lapsi on todella itkuinen itkuinen itkuinen päivästä ja päivästä toiseen... Nikotiini riippuvuus tulee myös lapseen... Kuinka jotkut voivat illa niin itsekkäitä paskoja... Oma naiseni on raskaana, tupakinpoltto loppui heti kuin seinään kun kuuli... Syö niin pirunkin tarkasti kaikkia mitä päivässä vauvalle on hyvää... Mutta junia on todella monia... Se on todella kuvottavan näköistäkin . Kerrankin ajelin autolla kaupungin läpi kotiin, Siellä joku näinen lykki vaunuja ja toista odottava maha paistoi... Niin kalpeena kuin voi vaan kuvitellä, jotkut vanhat sanoisinko yökkärit päällä polttaen tupakkia samalla... Miltein voisi sanoa että 80% varmuudella krapula päällä... Vittu linnaan tollaset idiootit

• hölömöukko
        En ole kelle vastasit kirjoitti:

mutta juurikin näin, jollei tuhota lasta niin ihmetellään kun lapsi on todella itkuinen itkuinen itkuinen päivästä ja päivästä toiseen... Nikotiini riippuvuus tulee myös lapseen... Kuinka jotkut voivat illa niin itsekkäitä paskoja... Oma naiseni on raskaana, tupakinpoltto loppui heti kuin seinään kun kuuli... Syö niin pirunkin tarkasti kaikkia mitä päivässä vauvalle on hyvää... Mutta junia on todella monia... Se on todella kuvottavan näköistäkin . Kerrankin ajelin autolla kaupungin läpi kotiin, Siellä joku näinen lykki vaunuja ja toista odottava maha paistoi... Niin kalpeena kuin voi vaan kuvitellä, jotkut vanhat sanoisinko yökkärit päällä polttaen tupakkia samalla... Miltein voisi sanoa että 80% varmuudella krapula päällä... Vittu linnaan tollaset idiootit

Niin selitys."Ei ole ainoo lapsi, on neljä muuta ja kaikki ihan terveitä."Kyllä vieroituksen aloitukselle syitä löytyy.Mielestäni on kyse lapseen kohdistuneesta törkeästä pahoinpitelystä ja usein myös vamman tuottamisesta.

• oli katsonut
        hölömöukko kirjoitti:

Niin selitys."Ei ole ainoo lapsi, on neljä muuta ja kaikki ihan terveitä."Kyllä vieroituksen aloitukselle syitä löytyy.Mielestäni on kyse lapseen kohdistuneesta törkeästä pahoinpitelystä ja usein myös vamman tuottamisesta.

viimeisillään raskaana olevaa naista vähän normaalia paheksuvammin, kun näki tämän vetävän tupakkaa. Nainen oli mulkaissut häntä takaisin pahasti ja alkanut vetämään tupakkaa oikein tiheästi ja puhallellut savua tyttäreni suuntaan.
        Luulenpa, että nainen kyllä tiesi, miksi häntä katsottiin.

No, tyttäreni tuskin aikanaan haluaa tuollaiseksi äidiksi, joten lohtu sekin.

• janniina79

Sain tietää viikolla 23 olevani edes raskaana,kätilö ei suositellut lopettamista,sanoi että 10 röökiä jos vedät niin ei sillä ole vaikutusta sikiöön.Ja sikiä olisi mahassa saanut vierotusoireet jos olisin seinään lopettanut!
      Synnytystä venytettiin sitten (la oli 3.1 ja lapsi syntyi 8.2)tarkoituksella koska vauva oli niin pieni.Niin pitkään että lapsivesi loppui.
      Käynnistyksellä tietenkin koska itse ei ulos halunnut tulla.
      Niinpä "yritin synnyttää" 26 tuntia jonka jälkeen ilmoitettiin etten pysty ylipäätään edes alakautta synnyttämään(tätä ei tiedetty koska minulle ei ollut tehty synnytystapa arviota saati edes gynekologista tutkimusta neuvolassa)

Ja poikahan syntyi sitten vihdoin 8.2 sektiolla
      Ja mikä hauskinta painoa oli 4530g ja pituutta 54cm...
      Että johan oli pieni vauva!

Ei ole luottoa tämän jälkeen ollut.

Nyt saankin kaunistella sitten todella pahasti revennyttä mahaani,josta saan pulittaa 5000euroa että saan edes sen suht normaaliksi jonain päivänä.
      Tästäkin rahan menosta kiitos kuuluu siis arvioijille.
      2 pientä naarmua oli kun oli laskettu,mut mityä sitä synnyttään kun on niin pieni tupakoitsijan vauva tulossa...
      Saapa nähdä tuleeko kokemusten vuoksi lapsia enään ollenkaan tähän perheeseen,aikaa jo kulunut 4 vuotta,eikä seuraava siinnä mielessä...

Meni jo vähän ohi asiasta...mut jouluja vaan kaikille:)

• on tässäkin

asiassa se, että jos et olisi ollut tupakoitsija, tämänkaltaiseen ratkaisuun tuskin olisi ryhdytty.

• Johgur

minä en kyllä juonut tippaakaan raskauden aikana vaikka poltinkin ja lapseni on ihan normaali kuin muutkin vaikka poltin raskaus ajan.ELÄ HEI RUPEE YLEISTÄÄ NIITÄ KETKÄ POLTTAA RASKAANA NI MUKA JOIS RASKAANA OLLESSAAN!!!!rajansa kaikella!

• Rosej**

minä en voi edes saada lapsia! jos saisin niin tekisin kaikkeni lapsen odotus aikana ja sen jälkeen että olis lapsella hyvä olla! ja minun lapsuus ei ollut helppo äiti ryyppäsi rajusti ja poltti minun odotus aikana ja sen takia älyn lahjat ovat minulla pienet ja reuma on ja kilpirauhasen liikatoiminta ja koko ikäni lääkkeitä joudun syömään!

• Johgur
        Rosej** kirjoitti:

minä en voi edes saada lapsia! jos saisin niin tekisin kaikkeni lapsen odotus aikana ja sen jälkeen että olis lapsella hyvä olla! ja minun lapsuus ei ollut helppo äiti ryyppäsi rajusti ja poltti minun odotus aikana ja sen takia älyn lahjat ovat minulla pienet ja reuma on ja kilpirauhasen liikatoiminta ja koko ikäni lääkkeitä joudun syömään!

minulla on älyn lahjat heikot ja astma tuli vaikka äitini ei raskauden aikana polttanut eikä juonu kahvia tai teetäkään...ei mitään mikä silloin oli kiellettyä..että kyllä kaikki jaksaa jauhaa että kaikesta on haittaa ja jos ei mitää polta ni kyllä siltikin voi sairastua vaikka mihin tai tulla vaikka millaiseksi vaan.alkoholin juominen tai huumeiden ottaminen raskauden aikana niin sitä en ymmärrä yhtään mutta tupakassa ei mielestäni ole mitään pahaa..

• sanomaan
        Johgur kirjoitti:

minulla on älyn lahjat heikot ja astma tuli vaikka äitini ei raskauden aikana polttanut eikä juonu kahvia tai teetäkään...ei mitään mikä silloin oli kiellettyä..että kyllä kaikki jaksaa jauhaa että kaikesta on haittaa ja jos ei mitää polta ni kyllä siltikin voi sairastua vaikka mihin tai tulla vaikka millaiseksi vaan.alkoholin juominen tai huumeiden ottaminen raskauden aikana niin sitä en ymmärrä yhtään mutta tupakassa ei mielestäni ole mitään pahaa..

ettei tupakka aiheuta kenellekään mitään ja tupakoinnissa ei ole mitään pahaa, niin tule vasta sitten tänne mielipiteitäsi heittämään.

Tupakka on voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava ja tupakoivan äidin sikiö saa elimistöönsä kaiken sen myrkyn mitä äitikin siitä saa.
        Terva, häkä ja nikotiini tuskin ovat sellaisia eväitä, mitä se pienokainen kehittyäkseen tarvitsee.

• Saman huomannut...

Joo kyllä sen jotenkin huomaa tuolla kadulla kulkiessaan, että monien äidit on vetänyt roppa kaupalla röökiä, mömmöjä ja alkoholia raskausaikana. Sen verran tyhmää porukkaa vastaan tulee!

• itsekkyyttä

Suomalainen nainen ei muutenkaan näe kuin itsensä. Pieni tupakantuska on aivan ylitsepääsemätön ongelma, oma hyvänolontunne on 100 kertaa tärkeämpää kuin lasten hyvinvointi.

• mummi 58v

liian moni lapsen saatuaan, jää 20-30 kg painavammaksi. Mistähän johtunee ? Eräs isä kertoi, että kun palaa työstään niin vaimo makaa sohvalla ja syö sipsejä ja juo limua ja piereskelee ja komentelee vaihtamaan vaivalle vaippoja. Miks tuollaisia naisia kukaan haluaa. Naiset, ryhdistäytykää...

• Semper Fi

.. Valintoja täynnä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja odotellaan, Pukkia :)

Sehän on jokaisen "tulevan äidin" sekä isän valinta, miten asiansa hoitaa, vetääkö sitä norttia ja brenkkua raskausaikana ja sen jälkeen, meneehän ne myrkyt äidinmaidossakin perille. Ei tässä tarvita länsinaapurin "vanhempia valtiomiehiä", tulkitsemaan kotimaista typeryyttä tehdä asioita, jonkun toisen mielestä väärin. Maalaisjärkikin kertoo jo, ettei päihteet sovi kenellekään loppujen lopuksi, jos oikein hiuksia pitää halkoa. Valinta on jokaisen itse tehtävä.
      Vaimolla viikkoja 35 2, esikoinen tulossa, emme polta, emmekä juo saati käytä muita päihteitä. (Mikä tänäpäivänä muuten ei enää ole päihde???).

Tosin en juo kahviakaan, enkä kola-juomia.

Joku voisi saattaa ehkä miettiä, että "hanki kaveri elämä", se on jonkun toisen mielipide, enkä vedä siitä hernettä palkoineen päivineen nenään.

Niin makaa, kuin petaakin. UGH, olen puhunut.

• kaveri elämä

Eihän tollaisesta pippelinysväyksestä tuu mitään. Juo, laula ja polta, kuolet kuitenkin.

• Semper Fi
        kaveri elämä kirjoitti:

Eihän tollaisesta pippelinysväyksestä tuu mitään. Juo, laula ja polta, kuolet kuitenkin.

... kyllä pippeliäni ja kuolenkin joskus :)

Why so serious?? :)

• täysin

puolustuskyvytön ihminen, niin ei todellakaan ole oma asia mitä tekee.

• Semper Fi
        täysin kirjoitti:

puolustuskyvytön ihminen, niin ei todellakaan ole oma asia mitä tekee.

...todellakin ajattelee kykenevänsä ihmisenä muuttamaan kaikkien muiden mielipiteet ja kääntämään näiden päät siinä mitä vastuuseen tulee, kun pieni (alkio-sikiö-vauva) kehittyy äitien masuissa, kannattaa oikeasti punnita vaakakupissa, onko siitä loppujen lopuksi hyötyä esim. runtata rööki vastaan kävelevän käryttelevän pallomahan naamaan?? Vaiko mieluummin säilyttää mielenrauhansa ja jättää fanaattinen maailmanparantaminen pois yhtälöstä.
        Hyvin useasti huomataan myös asian kieltämisen haittaavan asiaa enemmän, ihmismieli käyttäytyy alitajuisesti kieltoja torjuvana ja näin ollen esim. nuori äiti haistattelee, jos lähtee esittelemään omia näkemyksiään. Jotkut asiat pitää näemmä oppia kantapään kautta.

Jung's theory of synchronicity said there are links between events beyond cause and effect,
        patterns the conscious mind can't perceive.

• Deeku kontulasta

silloin jos juo ja polttaa raskaus aikana ei ole akkalla muuta kuin heikko itsetunto todella tyhmää touhua järki käteen jos sitä löytyy enää monelta
      sen verran on hörhöjä joka paikassa se on uusi muoti pää sekaisin kaikista mömmöistä--->>

• Nosmoking--

10 % äideistä polttaa raskauden loppuun asti. Sitä useampi varmaan polttaa vielä alkuraskaudessa jonkun aikaa. Luku on huolestuttavan suuri.

Tupakoiva nainen ei siis onnistu kovin hyvin lopettamaan riippuvuuttaan kun tulee raskaaksi. Pitäisikö myös yhteiskunnan toimia? Neuvoloissahan ei ole juuri tukitoimia tupakoiville äideille. Alkkikset pääsee päihdepolille seurantaan ja tukiryhmään, mutta tupakoiville äideille tällaisia ei ole. Kuitenkin neuvolan "kaikki lapset haluavat savuttoman äidin"-oppaan mukaan lähes kaikki odottavat äidit haluaa lopettaa. Jotkut th:t ovat todella pihalla myös mm. nikotiinikorvaushoitojen käyttömahdollisuuksista. Tukea ei välttämättä saa nimeksikään. Toisilla vielä oma puoliso polttaa kotona.

Siis: yhteiskunnan pitäisi tukea ja puuttua asiaan. On toki niitäkin, jotka ei oikeasti välitä, eikä haluakaan lopettaa. Mutta on myös niitä, jotka haluaisivat, mutta ovat liian heikkoja omin voimin lopettamaan. Heikot tarvitsee apua, ei tuomitsemista. Varmasti mukava haukkua palstoilla fanaattisesti heikkoja ihmisiä ja se ilo suotakoon. Minä en koe itseäni niin hyväksi ihmiseksi kaikin puolin, että voisin kaikki niputtaa "paskoiksi ihmisiksi", joilla on joku ongelma - oli se sitten nikotiiniriippuvuus, ylipaino, alkoholismi tms.. Sikiötä se ei auta tippaakaan, jos hänen äitinsä lynkataan maanrakoon.

Tämä on vain minun mielipide. Tupakointia ei SAA puolustella. Mutta asia ei ratkea tuollaisella sekopäisellä fanaattisuudellakaan.

• Tzeicob

Jos joku tämän keskustelun jälkeen vielä kehtaa raskaana ollessaan polttaa, niin ihmettelen suuresti.

Sikiötä ei liioin auta silmien ummistaminen ilmiselvältä ongelmalta.

• NoSmoking-
        Tzeicob kirjoitti:

Jos joku tämän keskustelun jälkeen vielä kehtaa raskaana ollessaan polttaa, niin ihmettelen suuresti.

Sikiötä ei liioin auta silmien ummistaminen ilmiselvältä ongelmalta.

Kun nimenomaan siihen ongelmaan ei auta "kehtaamiset". Monihan polttaa salaa, koska häpeää ja tuntee huonoa omatuntoa. Riippuvuuteen ja heikkouteen ei auta kehtaaminen.

Ihan samalla tavalla esim. alkoholisti ei välttämättä pysty omin voimin raitistumaan perheensä takia, vaikka hyvin tietää mitä hänestä ajatellaan ja miten negatiivisesti ongelma vaikuttaa kaikkiin.

Minusta tupakointi on kansanterveydellinen ongelma. Ongelmiin harvemmin auttaa se, että ihmiset haukutaan ja lytätään. En voi käsittää jos joku hyvillä mielin polttaa. Heistä en puhu nyt. Mutta ne, jotka haluaa tai yrittää lopettaa raskautensa vuoksi (heitä ON aivan varmasti), heille toivoisin kaiken mahdollisen tuen ja kannustuksen "huono arvoton ihminen"-syytösten sijaan.

• lapseton...

Kukaan mun tuntemistani äideistä ei tosiaan juonut raskaus- tai imetysaikana. Jokunen on polttanut, mutta kukaan ei ole jatkanut samaan malliin kuin ennen raskautta. Useimmat ovat täysin lopettaneet.

Mites sitten ympäristömyrkyt, lisäaineet ja saasteet? Kun nainen on raskaana, eikö jonkun pitäisi suojella häntä näiltäkin? Miksi kukaan ei kiinnitä tähän huomiota?!

• että..

tupakointi altistaa yhdellä savukkeella satoihin erilaisiin myrkkyihin. Yhdellä savukkeella saat jo sellaisen myrkkyannoksen, että sen jälkeen ei tarvitse huolehtia ympäristö, ym tekijöistä - ne ovat niin vähäisiä tupakkaan verrattuna.

• lapseton...
        että.. kirjoitti:

tupakointi altistaa yhdellä savukkeella satoihin erilaisiin myrkkyihin. Yhdellä savukkeella saat jo sellaisen myrkkyannoksen, että sen jälkeen ei tarvitse huolehtia ympäristö, ym tekijöistä - ne ovat niin vähäisiä tupakkaan verrattuna.

Äitien käytöstä on helppo moralisoida, mutta ympäristön saastuttaminen voidaan aina perustella kansantaloudella. Ympäristötekijöiden koko vaikutusta ei ole edes kattavasti tutkittu. Se jo tiedetään, että siittiöiden elinvoima on heikentynyt. Pitäisikö raskaana olevat naiset laittaa lasikaappiin asumaan? (Ja kuka sen maksaisi? On paljon helpompaa saarnata tupakoinnista.)

Sikiö on, ihan evoluutiobiologisista syistä, aika hyvin suojattu äidin saamia myrkkyjä vastaan. Ei kokonaan, mutta tehokkaasti. Se mitä evoluutio ei ole pystynyt kattamaan, ovat ihmisen luomat, raskauden ja imetyksen aikana kertyvät myrkyt.

Ja tosiaan. Itse olen polttanut, lopettanut polttamisen ja olen myös vankasti sitä mieltä, että lopettamisesta olisi suurta hyötyä kaikille. Se ei kuitenkaan ole keskeisin kysymys. Useimmat naiset lopettavat polttamisen raskausaikana.

• Besser Wisser
        lapseton... kirjoitti:

Äitien käytöstä on helppo moralisoida, mutta ympäristön saastuttaminen voidaan aina perustella kansantaloudella. Ympäristötekijöiden koko vaikutusta ei ole edes kattavasti tutkittu. Se jo tiedetään, että siittiöiden elinvoima on heikentynyt. Pitäisikö raskaana olevat naiset laittaa lasikaappiin asumaan? (Ja kuka sen maksaisi? On paljon helpompaa saarnata tupakoinnista.)

Sikiö on, ihan evoluutiobiologisista syistä, aika hyvin suojattu äidin saamia myrkkyjä vastaan. Ei kokonaan, mutta tehokkaasti. Se mitä evoluutio ei ole pystynyt kattamaan, ovat ihmisen luomat, raskauden ja imetyksen aikana kertyvät myrkyt.

Ja tosiaan. Itse olen polttanut, lopettanut polttamisen ja olen myös vankasti sitä mieltä, että lopettamisesta olisi suurta hyötyä kaikille. Se ei kuitenkaan ole keskeisin kysymys. Useimmat naiset lopettavat polttamisen raskausaikana.

Noin 20% naisista polttaa.
        Suomessa syntyy n.50000 lasta vuodessa.
        Oletaan siis, että noin 10000 lapsen äiti polttaa.
        10% raskaana olevista polttaa, eli noin 5000.
        Eli siis vain puolet lopettaa polttamisen raskausaikana?

• myrkyttämistä

ja siinä se ero.

• tekisi
        lapseton... kirjoitti:

kaikkeaan lapsensa hyväksi? Jos ei voi vaikuttaa ympäristömyrkkyihin, niin miksei sitten ainakin tupakasta luopuisi kun siihen VOI itse vaikuttaa? Miten voi olla niin julma, että ottaa tahallaan ja turhaan riskin lapsen puolesta tulevaisuudessa mm oppimishäiriöihin ja aikusena lapsettomuuteen yms?? Ja miten voi olla niin itsekäs, että siirtää vieroitusoireet vauvalleen? Yleensä äidit antaisivat vaikka henkensä vauvansa puolesta..no eivät kaikki tietystikkään, niinkuin nähdään näissä tupakan puolustus-puheissa.

Lapsen vahingoittamista ja pahoinpitelyä EI voi mitenkään puolustella, ja tupakointihan nimen omaan sitä on!!

• itsekkyyttä.
        myrkyttämistä kirjoitti:

ja siinä se ero.

Oma nautinto asetetaan lapsen edun edelle.

• ÄITI ITSEKKIN RV27

KUULE SE VAUVA EI SYNTYESSÄÄN TIEDÄ MILTÄ " NORMAALITILASSA KUULUU TUNTUA", JOTEN HÄN EI TIEDÄ POTEVANSA TUPAKAN VIEROITUS-OIREITA EIKÄ NIISTÄ SIKSI KÄRSI!! NE KESTÄÄ AIKUISELLAKIN KORKEINTAAN 2 VIIKKOA, JA SIT ON TAAS HYVÄ OLLA. ÄITI TAAS KOKEE NE TUSKALLISINA, KOSKA TIETÄÄ MILTÄ NORMAALI HYVÄ OLO TILA TUNTUU EIKÄ ÄIDIN TUSKALLISUUS TEE HYVÄÄ VAUVALLE KOHDUSSA SE ON VARMA!! ERI ASIA ON JOS RYYPPÄÄ TAI KÄYTTÄÄ HUUMEITA!!! ITSE EN VOIS JUODA EDES LASILLISTA YKKÖS KALJAA KUN ODOTAN!!    

• ja haluan

murrskata sulta polvet moukarilla. Eihän se haittaa, koska et voi tietää miltä se tuntuu?
        Päälle voit sitten vetää hermosavut!

• asiasta............

• lakjjhdghfhk
        asiasta............ kirjoitti:

Voit käydä lukaisemassa esim. täältä tupakoinnista ja raskaudesta. Sitten voit miettiä, onko tupakoinnista haittaa myös vauvalle.

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=56

Korutonta kertomaa. Itselläni on sellainen kokemus tupakoivana äitinä, että en ole ollut tietoinen näistä haitoista silloin kun lapsia odotin. Viimeisn raskaus vuonna oli 1988 ja kun pyysin nikotiinikorvaushoitoa minulle sanottin, että se on ihan sama miten vauva sen nikotiinin saa! Siihen minun motivaationi lysähti!

Kukaan ei neuvolassa, lääkärissä ei missään koskaan keronut, että vauvani kärsii vieroitusoireista tai, että tämä sairaus, vaiva johtuu tupakoinnista. En osannut hoitaa pikkuistani oikein, suhtautua hänen tarpeisiinsa oikein, koska EN TODELLAKAAN TIENNYT mitä ne ovat!!

Vaikka minua olisi kuinka syyllistetty, häpäisty ei se olisi vauvani elämän laatua parantanut millään tavalla, päinvastoin olisin ollut entistä huonompi äiti, uskonut, että en voi tehdä mitään hyvää, mitään oikein! Vuosikausia meille on höpötetty tupakan keuhkosyöpää aiheuttavista vaaroista, mutta ei sen vakavaa riippuvuutta aiheuttavista haitoista, eikä sen odotusaikana aiheuttamista vaurioista ja sairauksista!

Eihän niistä puhuta vieläkään neuvolassa, sieltä puuttuu ammattitaitoinen päihdetyöntekijä niin kuin mielenterveystyöntekijäkin, joita kumpaakin tarvittaisiin kipeästi neuvolahenkilökunnan vahvuuteen! Neuvolassa huolehditaan äidin ja vauvan fyysisestä, ulkoisesta hyvinvoinnista, mutta henkinen hyvinvointi, riippuvuuksien kartoitus ja hoito on lapsen kengissä.

En tiedä muista äideistä, mutta oma kokemukseni on, että äitiä/äitejä mollamalla/syyllistämisellä ei parannusta aikaan saada. Muutos on mahdollinen jos hyvät, oikeat ihmiset hyväksyvät/tunnustavat, että emme ole kaikki samasta muotista tehtyjä, meillä kaikilla on omat puutteemme/vajavuutemme. Kun äidin ei tarvitse olla "täydellinen", kaiken kestävä, kaiken osaava, kaiken inhimillisen yläpuolella oleva, voimme olla lempeitä ja armahtavia itseämme ja muita kohtaan ja pitää parasta mahdollista huolta itsestämme ja lapsistamme!

Se ennen tupakoiva äiti

• sinussa.
        lakjjhdghfhk kirjoitti:

Korutonta kertomaa. Itselläni on sellainen kokemus tupakoivana äitinä, että en ole ollut tietoinen näistä haitoista silloin kun lapsia odotin. Viimeisn raskaus vuonna oli 1988 ja kun pyysin nikotiinikorvaushoitoa minulle sanottin, että se on ihan sama miten vauva sen nikotiinin saa! Siihen minun motivaationi lysähti!

Kukaan ei neuvolassa, lääkärissä ei missään koskaan keronut, että vauvani kärsii vieroitusoireista tai, että tämä sairaus, vaiva johtuu tupakoinnista. En osannut hoitaa pikkuistani oikein, suhtautua hänen tarpeisiinsa oikein, koska EN TODELLAKAAN TIENNYT mitä ne ovat!!

Vaikka minua olisi kuinka syyllistetty, häpäisty ei se olisi vauvani elämän laatua parantanut millään tavalla, päinvastoin olisin ollut entistä huonompi äiti, uskonut, että en voi tehdä mitään hyvää, mitään oikein! Vuosikausia meille on höpötetty tupakan keuhkosyöpää aiheuttavista vaaroista, mutta ei sen vakavaa riippuvuutta aiheuttavista haitoista, eikä sen odotusaikana aiheuttamista vaurioista ja sairauksista!

Eihän niistä puhuta vieläkään neuvolassa, sieltä puuttuu ammattitaitoinen päihdetyöntekijä niin kuin mielenterveystyöntekijäkin, joita kumpaakin tarvittaisiin kipeästi neuvolahenkilökunnan vahvuuteen! Neuvolassa huolehditaan äidin ja vauvan fyysisestä, ulkoisesta hyvinvoinnista, mutta henkinen hyvinvointi, riippuvuuksien kartoitus ja hoito on lapsen kengissä.

En tiedä muista äideistä, mutta oma kokemukseni on, että äitiä/äitejä mollamalla/syyllistämisellä ei parannusta aikaan saada. Muutos on mahdollinen jos hyvät, oikeat ihmiset hyväksyvät/tunnustavat, että emme ole kaikki samasta muotista tehtyjä, meillä kaikilla on omat puutteemme/vajavuutemme. Kun äidin ei tarvitse olla "täydellinen", kaiken kestävä, kaiken osaava, kaiken inhimillisen yläpuolella oleva, voimme olla lempeitä ja armahtavia itseämme ja muita kohtaan ja pitää parasta mahdollista huolta itsestämme ja lapsistamme!

Se ennen tupakoiva äiti

Jos kerran nikotiinikorvaushoitoa ei ole annettu. Olisi pitänyt ehdottomasti antaa ja sen kautta auttaa kokonaan eroon nikotiinista. Nykyään, vaikka nuorille annettaisiinkin oikeaa valistusta myös riippuvuudesta, niin pahimpia valistuksen vesittäjiä ovat tupakoitsijat. Omaatuntoa yritetään rauhoitella valehtelemalla nuorille, että ei se niin pahaa ole, kuoleehan sitä kuitenkin jne. Nämä uskottelijat ovat kuitenkin juuri niitä, jotka eivät itse pääse koukusta eroon, vaikka haluaisivatkin. Itse olen sitä mieltä, että tupakointiin yllyttäminen pitäisi välittömästi kriminalisoida, aivan vastaavalla tavalla kuin rasismiin tai väkivaltaan yllyttäminen.

Ja voin sanoa, että kyllä, olin itse polttanut n. 8 vuotta, ennen kuin lopetin. Sen verran järkevä olin, että sanoin suoraan kaikille, että kyseessä on järjetön harrastus, enkä tarjonnut tupakkaa kenellekään tupakoimattomalle. Suurin osa tuntemistani tupakoijista oli juuri näitä tyrkyttäjiä ja/tai vaarojen vähättelijöitä, jotka yrittivät rauhoittaa omaa oloaan 'värväämällä' yhä uusia tupakoijia. Säälittävää porukkaa..

• mies nro 35433456587

On ne omasta mielestään niiiiin täydellisiä, mutta oi sitä tekosyiden määrää kun pitäisi lopettaa tupakointi raskauden ajaksi.

ps. Tämä kohdistuu tupakoiviin odottaviin naisiin, ei jokaisen pikkusielun tarvitse kommentoida.

• ----

Miehet voisi pitää sen päänsä kiinni mitä tulee odottavien äitien elämäntapoihin. Liian usein näkee sitä, että odottava äiti on kotona ja mies huitelee baareissa humalassa ihan samaan malliin. Näin varsinkin nuorten isien kohdalla.

• voijestaas
        ---- kirjoitti:

Miehet voisi pitää sen päänsä kiinni mitä tulee odottavien äitien elämäntapoihin. Liian usein näkee sitä, että odottava äiti on kotona ja mies huitelee baareissa humalassa ihan samaan malliin. Näin varsinkin nuorten isien kohdalla.

Voi nyyh, voi tuota tekopyhyyden äitimyyttiä! Suomessa on helvetisti huonosti voivia, yksinäisiä lapsia. Pennut on hoidossa 12h päivässä jotta äiti ja isi voi luoda uraa. Lapsia tehdään paskoihin liittoihin, jossa kenelläkään ei ole hyvä olla. Huostaanottoja on harvinaisen paljon tällaisessa "hyvinvointimaassa". Voi hitto että naurattaa tuo äitimyyttiin vetoaminen "kyllä muut äidit vaan antaisi henkensä vauvansa puolesta". Katsokaa nykypäivän lapsia: onko ne muutkaan äidit ja isät niin helvetin hyvin hoitaneet tehtävänsä?

• Charmikas mies
        voijestaas kirjoitti:

Voi nyyh, voi tuota tekopyhyyden äitimyyttiä! Suomessa on helvetisti huonosti voivia, yksinäisiä lapsia. Pennut on hoidossa 12h päivässä jotta äiti ja isi voi luoda uraa. Lapsia tehdään paskoihin liittoihin, jossa kenelläkään ei ole hyvä olla. Huostaanottoja on harvinaisen paljon tällaisessa "hyvinvointimaassa". Voi hitto että naurattaa tuo äitimyyttiin vetoaminen "kyllä muut äidit vaan antaisi henkensä vauvansa puolesta". Katsokaa nykypäivän lapsia: onko ne muutkaan äidit ja isät niin helvetin hyvin hoitaneet tehtävänsä?

Tällaista ei pitäisi olla olemassakaan!
        Raskaana ei juoda, eikä polteta!

Jokaiselle vanhemmalle pitäisi automaattisesti olla selvää, että lapsen eteen todellakin uhrataan vaikka henkensä!

Antaisin ilomielin sydämeni rinnastani jos lapseni sitä tarvitsisi, vaan ei taitaisi kukaan leikata.

Mutta jos terroristit kaappaisivat perheeni ja vaatisivat yhden listittäväksi vaatimusten tehostamiseksi, niin päästäisikö yksikään isä tai äiti omaa lastaan?

En usko, että niin julmaa ihmistä voi olla.

Tämän ketjun luettuani en ole enää niin varma.

• niiiin---
        Charmikas mies kirjoitti:

Tällaista ei pitäisi olla olemassakaan!
        Raskaana ei juoda, eikä polteta!

Jokaiselle vanhemmalle pitäisi automaattisesti olla selvää, että lapsen eteen todellakin uhrataan vaikka henkensä!

Antaisin ilomielin sydämeni rinnastani jos lapseni sitä tarvitsisi, vaan ei taitaisi kukaan leikata.

Mutta jos terroristit kaappaisivat perheeni ja vaatisivat yhden listittäväksi vaatimusten tehostamiseksi, niin päästäisikö yksikään isä tai äiti omaa lastaan?

En usko, että niin julmaa ihmistä voi olla.

Tämän ketjun luettuani en ole enää niin varma.

Monet neuvolat jakavat ohjetta jonka mukaan alkoholia voi juoda silloin tällöin 1-2 annosta raskauden aikana. Näin on tehneet monet ystäväni. Monissa Euroopan maissa juodaan vielä enemmän.

• Mies Isolla M
        ---- kirjoitti:

Olen kyllä nähnyt niin monta yh-äitiä.Ensin kauhealla kiireellä naimisiin,sitten hommataan (tai on jo hommattu) muksuja. Vuosi tai kaksi yhdessä ja avioero.Sauhua vetävät kuin korsteenit. Kysymyksenikin kuuluu,pitääkö lapset heti nuoruudessaan opettaa sauhuttelluun? Entä eikö naisilla ole enään tolkkua miehen valittsemisessa, vai otetaanko se ensimmäinen huumeveikko joka ravintolaillan jälkeen tulee nurkan takaa vastaan kainaloon ja viedään alttarille?

• käytettynä
        niiiin--- kirjoitti:

Monet neuvolat jakavat ohjetta jonka mukaan alkoholia voi juoda silloin tällöin 1-2 annosta raskauden aikana. Näin on tehneet monet ystäväni. Monissa Euroopan maissa juodaan vielä enemmän.

ei ole mitään tupakan 200 myrkkyainetta vastaan. Tupakan poltto olisi yksinkertaisesti kriminalisoitava odotusaikana. Kyse on pahoinpitelystä.

• tahallaan?
        käytettynä kirjoitti:

ei ole mitään tupakan 200 myrkkyainetta vastaan. Tupakan poltto olisi yksinkertaisesti kriminalisoitava odotusaikana. Kyse on pahoinpitelystä.

Mitäs se on? Murha?

• ---
        käytettynä kirjoitti:

Alkoholi on hermomyrkky. Tuskin on eroa, poltatko yhden tupakan vai juotko yhden alkoholiannoksen raskauden aikana. Alkoholi aiheuttaa lapsille myös FAS-syndroomaa eli vakavaa vammautumista.

• ero.
        --- kirjoitti:

Alkoholi on hermomyrkky. Tuskin on eroa, poltatko yhden tupakan vai juotko yhden alkoholiannoksen raskauden aikana. Alkoholi aiheuttaa lapsille myös FAS-syndroomaa eli vakavaa vammautumista.

on sillä juotko yhden annoksen alkoholia vai poltatko yhden savukkeen. Yksi annos alkoholia voi olla terveysvaikutuksiltaan jopa positiivinen siis kerran päivässä otettuna. Tupakalla ei ole mitään hyödyllistä vaikutusta, vain ne 200 haitallista ainetta, jotka joutuvat elimistöön.

• pitkistä
        voijestaas kirjoitti:

työpäivistä kun lapsi selvästi kärsii, niin saa työvoimatoimikunnasta karenssin ja joutuu sossun luukulle. Itse päätin sen jälkeen, etten päivääkään enää töitä tee.
        Olen sen vuoksi rutiköyhä, mutta lapsille on aikaa ja tarmoa.

• Vai mikä?...
        tahallaan? kirjoitti:

Mitäs se on? Murha?

Jos ei nyt sekotettaisi tähän abortinvastustusta sentään....
        Ei tupakka kuitenkaan muuten terveellä naisella aiheuta keskenmenoa.
        Abortti on Suomessa sallittu, yleensä syynä ovat sosiaaliset syyt:
        lue työttömyys ja varattomuus yleensä nuorella
        henkilöllä.
        Jos aborttia vastustat, voivat köyhät äidit
        sitten varmaan käydä Sinun tililläsi
        nostamassa ruoka- ja vaaterahaa.

• Nainen pitkillä hiuksilla
        Mies Isolla M kirjoitti:

Olen kyllä nähnyt niin monta yh-äitiä.Ensin kauhealla kiireellä naimisiin,sitten hommataan (tai on jo hommattu) muksuja. Vuosi tai kaksi yhdessä ja avioero.Sauhua vetävät kuin korsteenit. Kysymyksenikin kuuluu,pitääkö lapset heti nuoruudessaan opettaa sauhuttelluun? Entä eikö naisilla ole enään tolkkua miehen valittsemisessa, vai otetaanko se ensimmäinen huumeveikko joka ravintolaillan jälkeen tulee nurkan takaa vastaan kainaloon ja viedään alttarille?

Hih!
        Naiset ovat sitten mielestäsi hirvittävän paljon älykkäämpiä kuin miehet;
        isän alkoholismi tai narkomania on muka äidin
        syy!!!
        Mene itseesi ja mieti, mitä tuli sanottua.
        Kyllä mies on ihan itse vastuussa siitä,
        jos on välinpitämätön ja päihderiippuvainen,
        poissaoleva isä.
        Ei se ole äidin syy.
        Isällä on samat velvollisuudet kuin äidillä,
        ja äidilläkin on oikeus elää omaa
        elämäänsä - olematta vastuussa isän tekosista.
        Edelleenkin kuitenkin miehet polttavat
        enemmän tupakkaa kuin naiset -
        heidän sauhuttelunsa myrkyttää lapset jo ennen
        hedelmöittymistä!!!
        Tupakoivilta miehiltä pitäisi vetää putki poikki, ettei synny hiilimonoksidi- ja häkä-
        ym. myrkkypitoisia lapsia!

• polttaa!
        Nainen pitkillä hiuksilla kirjoitti:

Hih!
        Naiset ovat sitten mielestäsi hirvittävän paljon älykkäämpiä kuin miehet;
        isän alkoholismi tai narkomania on muka äidin
        syy!!!
        Mene itseesi ja mieti, mitä tuli sanottua.
        Kyllä mies on ihan itse vastuussa siitä,
        jos on välinpitämätön ja päihderiippuvainen,
        poissaoleva isä.
        Ei se ole äidin syy.
        Isällä on samat velvollisuudet kuin äidillä,
        ja äidilläkin on oikeus elää omaa
        elämäänsä - olematta vastuussa isän tekosista.
        Edelleenkin kuitenkin miehet polttavat
        enemmän tupakkaa kuin naiset -
        heidän sauhuttelunsa myrkyttää lapset jo ennen
        hedelmöittymistä!!!
        Tupakoivilta miehiltä pitäisi vetää putki poikki, ettei synny hiilimonoksidi- ja häkä-
        ym. myrkkypitoisia lapsia!

Vain sivistymätön moukka polttaa, oli tämä mies tai nainen.

Jos on niin idiootti, että ottaa polttavan puolison, niin ei kai sitten voi "kauhalla vaatia", että ymmärtäisi itse olla polttamatta?

Polttaminen odotusaikana on typerintä mitä voi tehdä huumeiden ja juomimisen jälkeen.

On täysin käsittämäyöntä, että täällä edes keskustellaan aiheesta, joka on aivan yksiselitteisesti oman lapsen tahallista vahingoittamista.

On aivan turha väittää, että on syntynyt terveitäkin lapsia, vaikka on polttanut odotusaikana.

Yhtä hyvin voisi väittää, että itkevän lapsen saa nukuttaa pesäpallomailalla, koska siihenkään ei aina kuole tai vammaudu!

• Ei, ei, ei...

Siis onko tämä jotain pilaa?
      Pakko olla?!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4830
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1342
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1065
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      255
      968
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      957
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe