Luulin aina ennen kun puolisoni taisteli viinaa vastaan,miten se voi olla noin vaikeata.
Nyt olen samassa tilanteessa tuurijuoppoutta,parin päivän putkia,kuukausia ilman viinaa ja tuska kamala.
Kävin AA kerhossa,yhtä tyhjän kanssa varsinkin kun seuraavana iltana baarissa näin yhden pää jehuista kaljalla.
Mikäs olen sanomaan kun siellä itkin kurjuutta ja seuraavana iltana join kaljaa,mut siihen loppu sekin käynti.
En tiedä miksi tännekin kirjoitan,ei ole morkkis kun en ole viikkoon juonu,mut koko ajan ajattelen viinaa.
Kaksi viikkoa joululomaa toiset kerää voimia ja nauttivat lomasta,meikä riutuu viinan tuskissa.
Toisaalta pitäs juoda itsensä niin huonoon kuntoon,et tajuais mikä luuseri olen.
Mutta vaimon ja lasten takia en haluais sitä tehdä.
Hyvät joulut kaikille ja parempaa ensi vuotta,jospa minäkin ajattelisin jotain muuta kuin viinaa.
Monesti sanonut vaimolle et lähde lasten kanssa ja aloita oma elämä,pystyn elatusmaksut maksamaan ja autan kaikessa mihin pystyn.
Mutta ei hän ole lähtenyt,vaikka kaikki kärsivät minun juomisesta.
En ole väkivaltainen ja en kotona riehu,mut häivyn teille tietämättömille,en tiedä miten kukaan meikää jaksaa...
Taistelua himoa vastaan
6
419
Vastaukset
- tuunari_mikko
Emmää toisaalta yhtään ihmettele, miks vaimos kattelee sinua. Sinä rakastat ja arvostat perhettesi ihan selvästi selvästi enemmän kuin itseäsi... Semmosesta on helppo tykätä!
By the way, jos juot edelleen paljon, niin todennäkösesti hiukka vanhempana olet ihan "pihalla", perheesikään ei enää enää kohta ota sinua vakavasti kun oot juonu ittes päästäs pihalle. Liialla juomisella kuolet nuorempana, tai ainakin olet niin pihalla ettei sinusta ole lapsille mitään iloa. jää lapsenlapset ym. kokematta.
Ottas pullo pöydälle - katso pulloa - katso perhettä - valitse se kumpi on sinulle tärkeämpi! Suomalaiseen tapaan vastaan silti. Viinanhimo on tuttu tunne minullekin. Se on pirullinen, salakavala ja vahva vastustaja. Hävisin otteluni sitä vastaan lukemattomia kertoja. Mutta ei sekään ole voittamaton. Kun mikään muu ei ole auttanut, monet ovat saaneet avun rukoilemalla.
Viinanhimoon ja muuhun alkoholiin liittyvään on myös erinomainen, asiantunteva ja tehoava opaskirja: Raimo O. Kojon "Eroon viinasta". Painos on loppunut, mutta kirjastoista löytyy. Suosittelen, että lukisit sen, pariinkin kertaan muutaman kuukauden välein. Se voi muuttaa elämäsi, kuten se on muuttanut monen muunkin.- Kenelläkin..
Itse olen kuusikymppinen ja juopotellut alle parikymppisestä lähtien erittäin reippaasti.. Nelikymppisenä tein päätöksen, kun terveys reistaili, että vain kerran viikossa otan viinaa, milloin enempi, milloin vähempi, yleensä enempi. Ei tarvitse miettiä sitä viinaa päivittäin, kun tietää että silloin otetaan ja saa ottaa, muulloin on muuta elämää. Meneehän siinä toinenkin päivä krapulassa, mutta ei mitään verrattuna pitkän putken jälkeiseen olotilaan.. Parikymmentä vuotta takana näin perhe ja työ tallella, oikein ihanaa elämää. Muistaa vaan pari asiaa joista pitää kiinni, helppoa!
- voipytty
ei suinkaan ole pakollista huomatakseen olevansa voimaton alkoholiin nähden. Oman pohjan löytäminen sen sijaan on välttämätöntä. Sen pohjan eli halun lopettaa juomisensa määrittelee jokainen itse.
Olen saanut alkoholismiini avun AA:sta ja uskon, että sama mahdollisuus on sinullakin. Kun joku aa-lainen on omaksunut pääjehun roolin, jollaisen tapasit ryhmän kokouksessa ja myöhemmin kaljalla, kertoo että kyseinen henkilö on ymmärtänyt huonosti AA:n periaatteet. AA:ssa ei ole johtajia, on vain palvelijoita, jotka esim. keittävät kahvit ja aukaisevat ryhmätilan ovet.
Olen varma, että kokouksissa voit tavata muunlaisiakin alkoholisteja kuin tuo tyyppi, josta kerroit. Kun menet seuraavan kerran kokoukseen, pyydä sieltä luettavaa ja vaihda puhelinnumero jonkun selviytyneen raittiin alkoholistin kanssa ja pidä rohkeasti häneen yhteyttä. Jos paikkakunnallasi tai lähellä on muita AA-ryhmiä, tutustu myös niihin.
Raitista Joulua toivotan sinulle ja perheellesi.- Näin on.
Yksi pieni apu olisi käydä vaikka terkarissa, ja pyytää kaikki maksakokeet, verensokeri ja kolesteroli-arvot.
Tuo tieto voi herättää! Niin minulle kävi, olen ennekin kertonut. Jouduin sairaalaan Alat 900, P-GT 600...
Nyt arvot normaalit, P-GT:kin 34.
Tiedän fyysiset rajani, tiedän, mitä elimistöni kestää. Niin huonossa jamassa olin, että henki olisi voinut mennä.
Vilkaise itseäsi, älä pulloa, älä edes perhettä. Kun saat kuntosi selville, sinulla on paljon ajateltavaa!
- en tiedä....
Olen 100% varma että joulun ja uuden vuoden olen ihan tasapainoisesti juomatta, nyt kuivilla aa:n avulla reilut 2 kk. Olen 10 v käynyt aa:ssa, retkahdellut tasaisin välein juomaan, ja taas takaisin. Vuosipäiviä en ole koskaan saanut viettää raittiuden osalta. Nyt siis ns. helppo vaihe päällä, mutta jatkosta en voi mennä takuuseen, viinanhimo voi iskeä milloin tahansa, useimmiten 3-4 kk kuluttua edellisestä otosta. Ja se on aina, siis aina, johtanut dokaamaan kapakkaan, useimmiten sellaiseen tummasävyiseen lähiöpubiin.
Tsemppiä! Samassa veneessä ollaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277