Viinin käyttö Raamatun valossa
"Sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä" (Room.14:17).
"Sinä kasvatat ruohon karjalle ja kasvit ihmisen tarpeeksi. Niin sinä tuotat maasta leivän ja viinin, joka ilahuttaa ihmisen sydämen..." (Ps.104.14-15).
"Minä mietin mielessäni virkistää ruumistani viinillä - kuitenkin niin, että sydämeni harrastaisi viisautta..." (Srn.2:3).
"Ei sovi kuningasten, Lemuel, ei sovi kuningasten viiniä juoda eikä ruhtinasten kysellä: 'Missä väkijuomaa?' Muutoin hän juodessaan unhottaa, mitä säädetty on, ja vääntelee kaikkien kurjuuden lasten oikeuden. Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemieliselle. Sellainen juokoon ja unhottakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistako" (Snl.31:4-7).
"Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi tähden" (1.Tim.5:23).
"Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita…" (1.Tim.3:8).
"Niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia..." (Tiit.2:3).
"Sillä Johannes Kastaja (joka oli kuin nasiiri) on tullut, ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: 'Hänessä on riivaaja.' Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää !'." (Luuk.7:33-34).
"Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta..." (Kol.2:16).
"Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: 'Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun mies tai nainen tekee nasiirilupauksen vihkiytyäksensä Herralle, niin pidättyköön hän viinistä ja väkijuomasta; älköön juoko hapanviiniä tai hapanta juomaa älköönkä mitään viinirypäleen mehua; älköön syökö tuoreita älköönkä kuivia rypäleitä. Niin kauan kuin hänen nasiirilupauksensa kestää, älköön hän syökö mitään, mikä viiniköynnöksestä saadaan, älköön edes raakiloita tai köynnösten versoja...Sen jälkeen (kun nasiirilupaus on päättynyt) nasiiri saakoon juoda viiniä" (4.Moos.6:1-4, 20).
"Ja Herra puhui Aaronille sanoen: 'Viiniä ja väkijuomaa älkää juoko, älä sinä älköötkä sinun poikasi sinun kanssasi, kun menette ilmestysmajaan, ettette kuolisi. Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, tehdäksenne erotuksen pyhän ja epäpyhän, saastaisen ja puhtaan välillä, ja opettaaksenne israelilaisille kaikki ne käskyt, jotka Herra on heille Mooseksen kautta puhunut" (3.Moos.10:8-11).
"Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle" (Efes.5:18-19).
"Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee" (Room.14:21-22).
"Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset (homot), eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta nyt te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" (1.Kor.6:9-11).
Viinin ja muiden alkoholijuomien alue on hyvin arkaluontoinen ja vaikea asia uskovien keskuudessa, mutta se ei saa olla esteenä näidenkin asioiden tutkimiselle, sillä Jumalan Sana on totuus näissäkin asioissa. Heti aluksi on todettava, että Jumalan Sana kieltää totaalisesti viinin ja alkoholijuomien käytön vain nasiirilupauksen tehneiltä lupauksen keston ajan, mutta samalla on todettava myöskin, että Raamattu tuomitsee ankarasti viinin ja muiden alkoholijuomien väärinkäytön juopumustarkoituksessa. Juomareille, jotka eivät tee parannusta, on varattuna helvetin tulessa hyvin kuumat oltavat.
Tämä alue on Raamatussa melko laaja ja tässä yhteydessä tyydymme tarkastelemaan vain päälinjoja viinin ja väkijuomien käytöstä. Jumalan Sanan ilmoituksen mukaan Jumala on luonut kaiken hyvän ja myös viinin Hän on luonut ihmislasten sydänten iloksi (1.Moos.1:31). Valitettavasti vain on niin, että langennut ihminen, sielunvihollisen yllyttämänä, käyttää hyvin monia Jumalan luomia hyviä asioita väärin pahan palvelukseen (Ilm.20:1-3). Sinällään hyvää ja hyödyllistä tiedettä ja tekniikkaa ihminen on oppinut käyttämään tuhon ja hävityksen välikappaleena hirvittävissä sota-aseissa. Samoin langennut ihminen käyttää ihmissydämen iloksi luotua viiniä juopumukseen ja kaikkinaiseen pahaan menoon.
Monet ovat Raamattua tutkiessaan ajatelleet ja tulkinneet niin, että Jumalan tarkoittama viini (juomana) ei voisi olla alkoholia sisältävää, vaan että niissä tapauksissa, joissa Jumalan Sana puhuu viinistä, antaen luvan se nauttimiseen, tarkoitettaisiiin aina alkoholitonta viiniä. Tämä ei kuitenkaan voi pitää paikkaansa, sillä hepreankielinen viiniä tarkoittava sana "jajin" tarkoittaa pääsääntöisesti nimenomaan sellaista viiniä, jossa on normaalisti vähän alkoholia estämässä pilaantumista ja tälläinen viini myös voi juovuttaa väärinkäytettynä (1.Moos.9:20-21; 43:34; Efes.5:18-19; Joh.2:10).
Jumalan Sanasta käy selville, että viini on ollut (ja on edelleenkin) Israelissa ja yleensä Lähi-Idän kulttuurin maissa yleisesti käytetty juoma, jota nautitaan ruuan yhteydessä, juhlissa ja juutalaisten (myös messiaanisten juutalaisuskovien) sapatti-illan aterioilla (perjantai-iltoina) siunattuna sapattimaljana (1.Moos.14:18; 49:8-12; 43:34; Neh.2:1; Ester.1:1-7; Ps.4:8; Jes.62:8-9; Hoos.2:8; Aam.9:14). Sapatti-illan viinimaljaa ja yleensä viinimaljaa siunatessaan israelilaiset käyttävät seuraavaa Ps.104:14-15 perustuvaa siunausta: "Siunattu olet sinä Herra, meidän Jumalamme, maailman Kuningas, joka tuotat (kasvatat) viinipuun (oksan) hedelmän". Messiaaniset uskovat usein vielä lisäävät siunaukseen jatkon: "Jeshuan Messiaan nimessä". Tässä israelilaiset toteuttavat kirjaimellisesti Raamatun sanaa, joka kehoittaa meitä pyhittämään syömisemme ja juomisemme Jumalan Sanalla ja rukouksella (1.Tim.4:3-5).
Kun näin viinikin pyhitettään Jumalan Sanalla ja rukouksella ja nautitaan se Jumalan pyhien seurassa, uskonveljien ja -sisarten seurassa, silloin ei ole vaaraa langeta väärinkäyttöön ja juopotteluun, eikä paholainen ole houkuttelemassa syntiin ja juominkeihin. Jos sensijaan istutaan jumalattomien ja pilkkaajien seurassa, jotka kiroillen, Jumalaa pilkaten ja syntistä elämää viettäen juovat viininsä ja alkoholijuomansa, siitä usein seuraa juopumus, irstaus, aviorikokset, tappelut, puukotukset, tapot ja kaikkinainen paha meno, kuten Raamattu varoittaa (Snl.23:29-35; Jes.5:11-14; Luuk.21:34; Efes.5:18). Suomenkin kansa on erittäin juoppoa kansaa ja alkoholin väärinkäyttö on yksi tämän kansan perussyntejä, jonka seurauksena tapahtuu paljon aviorikoksia, avioeroja, pahoinpitelyjä, tappoja, kotien hajoamisia ja kaikenlaista tuskaa ja ahdistusta ihmisille. (Israelissa ennen 80-luvun loppua entisen Neuvostoimperiumin alueelta alkanutta exodusta oli vaikea löytää humalaista, sillä israelilaiset ovat pääsääntöisesti osanneet käyttää oikein viiniä ja alkoholijuomia. Valitettavasti kommunismin ja ateismin keskellä eläneet juutalaiset ovat oppineet myös vodkan kirouksen ja aivan viime vuosina on Israeliin tullut myös alkoholisoituneita juutalaisia).
Alkoholi on orjuuttanut monen suomalaisen elämän, niin että he eivät enää hallitse itseään. Alkoholi väärinkäytettynä on myrkky, joka tuhoaa ihmisen aivosoluja, tehden kauan juopotelleista ihmisistä "pöpiintyneitä" monien sairauksien runtelemia rauniokasoja. Jos tällainen ihminen Jumalan armosta tulee uskoon ja pääsee kenties monien kompurointien ja vaikeuksien kautta vapaaksi alkoholin orjuudesta, hänen tulee lihansa heikkouden tähden olla kuin reekabilaiset, loppuikänsä ilman pisaraakaan alkoholia, ettei lankeemusta tapahtuisi (Jer.35). Uskossaan vahvojen tulee tällaisten heikkojen seurassa olla nauttimatta viiniä, ettei olisi asettamassa veljelleen houkutusta lankeemukseen Jaak.1:14-15; Room. 14:21-22). Uskossaan vahvojen on otettava myös huomioon, etteivät ole loukkaukseksi niille, jotka haluavat reekabilaisten tavoin olla koko ikänsä absolutisteja, ilman alkoholijuomia. Uskovien paikka ei myöskään ole istua pilkkaajien seurassa viiniä nauttimassa, sen Sana selvästi opettaa (Ps.1:1-6, Snl.20:1).
Raamattu opettaa siis, että uskossaan vahva voi halutessaan käyttää vähän viiniä ruokajuomana, ehtoollisella, sapattiaterioilla tai terveydellisistä syistä kuten vatsavaivojen tähden tai ruumiin ja psyykkeen vahvistamiseen. Jumalan Sana taasen kieltää selkeästi viinin tai muiden väkijuomien väärinkäytön ja juopottelun. Aina kun juodaan juopuakseen, on astuttu väärinkäytön puolelle. Viinin käyttö totaalisesti on kielletty nasiirilupauksen tehneiltä lupauksensa ajan sekä papeilta virantoimituksessa, että he olisivat kykeneviä opettamaan oikein Jumalan Sanaa ja käskyjä. Juoppo pappi on häpeäksi Jumalan valtakunnalle. (Katolisessa kirkossa, jossa on yleensä tapana, että ehtoollisvieraat syövät vain ehtoollisleivän ja papit juovat viinin myös vieraiden edestä, esiintyy paljon alkoholismia pappien keskuudessa). Jumalan sana kieltää myös kuninkaita ja hallitsijoita suorittamasta virkaansa humalassa, jotteivat he vääntele oikeutta. Juopot hallitusmiehet ja virkamiehet ovat yhteiskunnan häpeä.
Nämä ovat ne pääpiirteet, jotka Jumalan Sana opettaa viinin ja alkoholijuomien käytöstä. Sielunvihollinen on saanut tälläkin alueella monet kristityt vääristyneen ihmisopin valtaan (Dan.7:23-25; 2.Kor.4:1-4). Jos nimittäin joku uskossaan vahva käyttää vähän viiniä ruokajuomana tai terveydellisistä syistä, ollaan heti tuomitsemassa häntä helvetin tuleen, vaikka Raamattu kieltää tuomitsemisen tälläkin alueella (jos viiniä käytetään Raamatun mukaisissa puitteissa, ei juopotellen), mutta samanaikaisesti ollaan hyvin sokeita esim. raamatullisen ruokavalion suhteen ja jopa pidetään erittäin uuden liiton mukaisena kristillisyytenä, miltei hyvänä tekona, jos pakanakristitty syö sikaa (ja kummastellaan niitä, jotka vapaaehtoiselta pohjalta (ei pelastuksen tai muun autuuden tähden) haluavat noudattaa raamatullista ruokavaliota terveydellistä syistä ja syytellään heitä lain alaisuudesta tai judaismista). Tietenkin on niin, että jos joku haluaa olla "reekabilainen" ja pysyä täysin raittiina, se on hyvin kunnioitettavaa ja jopa suositeltavaa, sillä langenneen ihmisen liha niin helposti "luiskahtaa" rajan väärälle puolelle viinin ja alkoholijuomienkin käytössä. Tässä asiassa on uskossaan vahvojenkin oltava tarkkoina, etteivät he lankeaisi humaltumiseen ja juopotteluun. On muistettava, että juomarit eivät saa periä Jumalan valtakuntaa, elleivät tee parannusta ja kaikkein kuumin paikka kadotuksen tulessa on varattu niille, jotka Jumalan Sanaa vääristellen ja vitsaillen käyttävät väärin alkoholia (esim. kaikki Suomen juopot yleensä tietävät sanoa sen, että Jeesuskin muutti veden viiniksi Kaanaan häissä; Joh.2:1-11). Juomarien on tehtävä parannus ja lopetettava syntinsä harjoittaminen, jolloin heillekin kerran avautuvat taivaalisen Jerusalemin portit (Ilm.21).
Milloin viini on hyväksyttävää ja
6
298
Vastaukset
- monimutkaisempi kuin
noin esitettynä, koska suomenkielinen käännös kääntää välillä täysin pieleen alkukielen sanoja koskien viiniä. Niitä on yli 10, kaikilla eri merkitys, ja aina vain käännetään kaikki sanalla "viini". Ei mitään tolkkua näissä käännöksissä=väännöksissä.
- 10 eri merkitystä
>>>alkukielen sanoja koskien viiniä. Niitä on yli 10, kaikilla eri merkitys
- yksi ja ainut merkitys
10 eri merkitystä kirjoitti:
>>>alkukielen sanoja koskien viiniä. Niitä on yli 10, kaikilla eri merkitys
Adventisteilla ei ole kuin yksi merkitys viinille ja se on suomeksi mehu.
10 eri merkitystä kirjoitti:
>>>alkukielen sanoja koskien viiniä. Niitä on yli 10, kaikilla eri merkitys
Viiniä merkitseviä sanoja.jajin,oinos,khamar,khemer,tirosh,asis,gleukos,sobhe,shemarim,mesek,mezeg,mimsak,ashisha,shekar.Yleisin viinirypäleistä puristetun juoman nimitys Raamatussa on jajin,joka esiintyy Vanhassa testamentissa noin 140 kertaa.Sitä vastaava kreikankielinen nimitys on oinos.Se esiintyy Uudessa testamentissa 32 kertaa.Sanat jajin ja oinos olivat yleisnimityksiä,joita voitiin käytää sekä rypäletuoremehusta,että alkoholipitoisesta ja alkoholittomasta viinistä.Tätä samaa asijaa puitiin tuolla Ortodoksi sivuilla aikoinaan.
- alkoholia vai ei?
jussila55 kirjoitti:
Viiniä merkitseviä sanoja.jajin,oinos,khamar,khemer,tirosh,asis,gleukos,sobhe,shemarim,mesek,mezeg,mimsak,ashisha,shekar.Yleisin viinirypäleistä puristetun juoman nimitys Raamatussa on jajin,joka esiintyy Vanhassa testamentissa noin 140 kertaa.Sitä vastaava kreikankielinen nimitys on oinos.Se esiintyy Uudessa testamentissa 32 kertaa.Sanat jajin ja oinos olivat yleisnimityksiä,joita voitiin käytää sekä rypäletuoremehusta,että alkoholipitoisesta ja alkoholittomasta viinistä.Tätä samaa asijaa puitiin tuolla Ortodoksi sivuilla aikoinaan.
Jumalan Sanasta käy selville, että viini on ollut (ja on edelleenkin) Israelissa ja yleensä Lähi-Idän kulttuurin maissa yleisesti käytetty juoma, jota nautitaan ruuan yhteydessä, juhlissa ja juutalaisten (myös messiaanisten juutalaisuskovien) sapatti-illan aterioilla (perjantai-iltoina) siunattuna sapattimaljana (1.Moos.14:18; 49:8-12; 43:34; Neh.2:1; Ester.1:1-7; Ps.4:8; Jes.62:8-9; Hoos.2:8; Aam.9:14). Sapatti-illan viinimaljaa ja yleensä viinimaljaa siunatessaan israelilaiset käyttävät seuraavaa Ps.104:14-15 perustuvaa siunausta: "Siunattu olet sinä Herra, meidän Jumalamme, maailman Kuningas, joka tuotat (kasvatat) viinipuun (oksan) hedelmän". Messiaaniset uskovat usein vielä lisäävät siunaukseen jatkon: "Jeshuan Messiaan nimessä". Tässä israelilaiset toteuttavat kirjaimellisesti Raamatun sanaa, joka kehoittaa meitä pyhittämään syömisemme ja juomisemme Jumalan Sanalla ja rukouksella (1.Tim.4:3-5).
- jos yhtään tiedät
alkoholia vai ei? kirjoitti:
Jumalan Sanasta käy selville, että viini on ollut (ja on edelleenkin) Israelissa ja yleensä Lähi-Idän kulttuurin maissa yleisesti käytetty juoma, jota nautitaan ruuan yhteydessä, juhlissa ja juutalaisten (myös messiaanisten juutalaisuskovien) sapatti-illan aterioilla (perjantai-iltoina) siunattuna sapattimaljana (1.Moos.14:18; 49:8-12; 43:34; Neh.2:1; Ester.1:1-7; Ps.4:8; Jes.62:8-9; Hoos.2:8; Aam.9:14). Sapatti-illan viinimaljaa ja yleensä viinimaljaa siunatessaan israelilaiset käyttävät seuraavaa Ps.104:14-15 perustuvaa siunausta: "Siunattu olet sinä Herra, meidän Jumalamme, maailman Kuningas, joka tuotat (kasvatat) viinipuun (oksan) hedelmän". Messiaaniset uskovat usein vielä lisäävät siunaukseen jatkon: "Jeshuan Messiaan nimessä". Tässä israelilaiset toteuttavat kirjaimellisesti Raamatun sanaa, joka kehoittaa meitä pyhittämään syömisemme ja juomisemme Jumalan Sanalla ja rukouksella (1.Tim.4:3-5).
mitä se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164