Kolminaisuusopin huonomaineinen historia sopii hyvin yhteen sen kanssa, mitä Jeesus ja hänen apostolinsa ennustivat tapahtuvaksi heidän aikansa jälkeen. He sanoivat, että tulisi luopumus, tosi palvonnasta poikkeaminen, jota kestäisi Kristuksen paluuseen saakka.
Tuosta "päivästä" apostoli Paavali sanoi: "3 Älkää antako kenenkään millään tavoin johtaa itseänne harhaan. Ennen tuota päivää näet tapahtuu uskosta luopuminen ja ilmaantuu itse laittomuus ihmishahmossa, kadotuksen ihminen." (2.Tess.2:3 KR-92)
"29 Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä. 30 Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa." (Apost.20:29 KR-92)
Myös toiset Jeesuksen opetuslapset kirjoittivat tästä luopumuksesta ja siihen liittyvästä 'laittomasta' pappisluokasta:
"1 Israelin kansan keskuudessa esiintyi kuitenkin myös vääriä profeettoja, ja samoin on teidänkin joukkoonne ilmestyvä vääriä opettajia. He salakuljettavat teidän keskuuteenne tuhoisia harhaoppeja, jopa kieltävät herransa, joka on ostanut heidät omikseen." (2.Piet.2:1 KR-92)
"3 Rakkaat ystävät! Hartaasti olen halunnut kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, ja nyt sain aiheen kehottaa teitä taistelemaan sen uskon puolesta, joka pyhille on kertakaikkisesti annettu. 4 Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen." (Juud. 3, 4 KR-92)
Paavali kirjoitti myös: "3 Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee. 4 He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja." (2.Tim.4:3, 4 KR-92)
Jeesus itse selitti, mitä olisi tämän tosi palvonnasta luopumisen takana. Hän sanoi, että hän oli kylvänyt hyvää siementä, mutta että vihollinen, Saatana, kylväisi sen sekaan peltoon rikkaruohoja. Siksi ensimmäisten vehnänoraiden ohessa ilmaantuisi myös rikkaruohoja. Siten puhtaasta kristillisyydestä poikkeaminen oli odotettavissa aina elonkorjuuseen saakka, jolloin Kristus saattaisi asiat kohdalleen. (Matteus 13:24–43) The Encyclopedia Americana huomauttaa: "300-luvun kolminaisuusoppi ei vastannut täsmällisesti varhaiskristillistä opetusta Jumalan luonnosta; sen sijaan se merkitsi tästä opetuksesta poikkeamista."
Miten asiat kehittyivät?
Sitä kehittymässä ollutta ajatusta, että Jeesus olisi Jumala, oli raamatullisin perustein paljon vastustettu monien vuosien ajan. Yrittäessään ratkaista tämän kiistan Rooman keisari Konstantinus kutsui kaikki piispat koolle Nikeaan. Noin 300 piispaa, mikä oli vain murto-osa kokonaismäärästä, todella tuli koolle.
Konstantinus ei ollut kristitty. Hän oletettavasti teki kääntymyksen myöhemmin elämässään, mutta häntä ei kastettu ennen kuin kuolinvuoteellaan. Henry Chadwick sanoo hänestä kirjassaan The Early Church (Alkukirkko): "Konstantinus palvoi isänsä tavoin Voittamatonta Aurinkoa; – – hänen kääntymystään ei pitäisi tulkita sisäiseksi pelastuskokemukseksi – –. Se oli sotilaallinen kysymys. Hän ei koskaan käsittänyt kovin selvästi kristillistä oppia, mutta hän oli varma siitä, että voitto taistelussa on kristittyjen Jumalan lahja."
Encyclopædia Britannica kertoo kastamattoman keisarin osasta Nikean kirkolliskokouksessa: "Konstantinus itse toimi puheenjohtajana, hän johti aktiivisesti keskustelua ja teki henkilökohtaisesti ehdotuksen – – lopullisesta sanamuodosta: 'Isän kanssa yhtä olemusta', jolla ilmaistiin Kristuksen suhde Jumalaan tuon kirkolliskokouksen julkaisemassa uskontunnustuksessa – –. Pelonsekaisessa kunnioituksessaan keisaria kohtaan piispat vain kahta poikkeusta lukuun ottamatta allekirjoittivat uskontunnustuksen, monet heistä varsin vastahakoisesti."
Niinpä Konstantinuksen osa oli ratkaiseva. Kaksi kuukautta kestäneen kiihkeän uskonnollisen väittelyn jälkeen tämä pakanapoliitikko puuttui asiaan ja teki ratkaisunsa niiden hyväksi, jotka sanoivat Jeesuksen olevan Jumala.
Konstantinus ei varmasti tehnyt sitä siksi, että hänellä olisi ollut raamatullinen vakaumus. "Konstantinus ei pohjimmiltaan ymmärtänyt lainkaan kreikkalaiseen teologiaan liittyviä kysymyksiä", sanoo A Short History of Christian Doctrine. Mutta sen hän ymmärsi, että uskonnollisesta jakautuneisuudesta koitui uhka hänen valtakunnalleen, ja hän halusi lujittaa valtapiiriään.
Monien mielestä kolminaisuusoppi muotoiltiin Nikean (Nikaian) kirkolliskokouksessa vuonna 325.
Se ei kuitenkaan pidä täysin paikkaansa. Nikean kirkolliskokous oli kyllä sitä mieltä, että Kristus on samaa olemusta, substanssia, kuin Jumala, mikä loi pohjan myöhemmälle kolminaisuusteologialle. Mutta se ei muotoillut kolminaisuusoppia, sillä tuossa kirkolliskokouksessa ei puhuttu mitään pyhästä hengestä kolmiyhteisen Jumalan kolmantena persoonana. Kukaan Nikean piispoista ei kuitenkaan esittänyt kolminaisuutta. He päättivät vain Jeesuksen luonnosta mutta eivät pyhän hengen osasta. Jos kolminaisuus olisi ollut selvä Raamatun totuus, eivätkö he olisi tehneet sitä koskevan esityksen saman tien?
Kautta muinaisen maailman aina Babylonian ajasta saakka pakanajumalista koostuvien kolmikoiden eli triadien palvonta on ollut tavallista. Se oli yleistä myös Egyptissä, Kreikassa ja Roomassa Kristusta edeltäneinä vuosisatoina, hänen aikanaan ja häntä myöhempinä vuosisatoina. Ja apostolien kuoleman jälkeen sellaiset pakanalliset uskomukset alkoivat tunkeutua kristillisyyteen.
Historioitsija Will Durant huomautti: "Kristillisyys ei tuhonnut pakanuutta; se omaksui sen. – – Egyptistä tulivat käsitykset jumalallisesta kolminaisuudesta." Ja kirjassa Egyptian Religion (Egyptin uskonto) Siegfried Morenz mainitsee: "Kolminaisuus oli egyptiläisten teologien tärkeimpiä kiinnostuksen aiheita – –. Kolme jumalaa on yhdistetty, ja niitä kohdellaan yhtenä olentona ja puhutellaan yksikössä. Tällä tavoin Egyptin uskonnon hengellinen voima liittyy suoranaisesti kristilliseen teologiaan."
A Dictionary of Religious Knowledge kiinnittää huomiota siihen, että monet sanovat kolminaisuuden olevan "pakanauskonnoista lainattua ja kristilliseen uskoon omaksuttua turmelusta". Ja kirja The Paganism in Our Christianity (Pakanuus kristillisyydessämme) selittää: "[Kolminaisuuden] alkuperä on tyystin pakanallinen."
Kirja The Church of the First Three Centuries sanoo: "Kolminaisuusoppi muodostui vähitellen ja verrattain myöhään; – – se oli peräisin lähteestä, joka oli täysin vieras juutalaisille ja kristillisille kirjoituksille; – – se kehittyi ja yhdistyi kristillisyyteen platonismia kannattavien kirkkoisien kätten kautta."
Kirjassa A Statement of Reasons Andrews Norton sanoo kolminaisuudesta: "Me voimme seurata tämän opin historiaa ja löytää sen lähteen, emme kristillisestä ilmoituksesta vaan platonilaisesta filosofiasta – –. Kolminaisuus ei ole Kristuksen ja hänen apostoliensa esittämä oppi vaan myöhempien platonikkojen koulukunnan mielikuvituksen tuotetta."
Siten Jeesuksen ja apostolien ennustama luopumus puhkesi 300-luvulla täyteen kukoistukseensa. Kristikunta oli hengellisesti puhuen astunut ennustettuun kasvavan pappisluokan, "kadotuksen ihmisen", hallitsemaan pimeyden aikaansa. – 2. Tessalonikalaisille 2:3, 7
Myöhempien platonikkojen koulukunnan
16
461
Vastaukset
- näin on.
>>> Kristikunta oli hengellisesti puhuen astunut ennustettuun kasvavan pappisluokan, "kadotuksen ihmisen", hallitsemaan pimeyden aikaansa. – 2. Tessalonikalaisille 2:3, 7
Lukijana otaksun puheenvuorosi tahtovan kristillisyyden historian tosiasioina pidettyjen dokumenttien pohjalta osoittaa luopiokristillisyyden epäkristillisyys. Hyvä niin! Tuossa ei kuitenkaan viitattu Vartiotorni-järjestöön osana harhautunutta kristillisyyttä.
Teokratiahan muodostuu Isästä, Pojasta ja Pojan kastettujen oppilaiden seurakunnasta. Ainoassa teokratiassa Kristus on seurakuntansa jokaisen miehen pää, eli päällikkö, ei mikään mies-luokka siinä välissä. 1.Kor. 11:33. "Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää."
Jokainen niin sanottu kristillinen uskonnoliseksi vallaksi asettuva organisaatio, on laiton ja kuuluu historiaan ilmestyneeseen 'laittomuuden ihmiseen'. Mitkään yhdet Raamatusta lainatut totuudet eivät pyhitä muuta Raamatulle vierasta teologiaa. (Jaakob. 2:11).- Timoteis
>>Ainoassa teokratiassa Kristus on seurakuntansa jokaisen miehen pää, eli päällikkö, ei mikään mies-luokka siinä välissä. 1.Kor. 11:33. "Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.">>
Raamattu opettaa asiasta toisin kuin miten haluat tulkita Raamattua.
Huomaa, mitä Raamattu tuo esiin:
"Pyhä Henki on teidät pannut; huolehtikaa seurakunnasta"
"28"Pitäkää huoli itsestänne ja koko laumasta, jonka kaitsijoiksi Pyhä Henki on teidät pannut; huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra omalla verellään on itselleen lunastanut."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.20.html#28
*
"asettaisit jokaiseen kaupunkiin vanhimmat niiden ohjeiden mukaan"
"5 Jätin sinut Kreetaan sitä varten, että järjestäisit siellä kaiken, mikä vielä oli järjestämättä, ja asettaisit jokaiseen kaupunkiin vanhimmat niiden ohjeiden mukaan, jotka annoin sinulle."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Tit.1.html#5
*
"Olkaa johtajillenne kuuliaiset, totelkaa heitä."
"17 Olkaa johtajillenne kuuliaiset, totelkaa heitä. He valvovat öitä teidän vuoksenne, koska joutuvat kerran tekemään teistä jokaisesta tiliä."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Hepr.13.html#17
*
"toimivat teidän johtajinanne Herran nimissä ja ojentavat teitä"
"12 Pyydämme teitä, veljet, pitämään arvossa niitä, jotka keskuudessanne näkevät vaivaa, toimivat teidän johtajinanne Herran nimissä ja ojentavat teitä."
*
"24 Tervehtikää kaikkia johtajianne, tervehtikää kaikkia pyhiä."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Hepr.13.html#24
*
"1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." 2 Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä.
4 Kun he saapuivat Jerusalemiin, seurakunta, apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan,
6 Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä kysymystä.
22 Silloin apostolit ja vanhimmat yhdessä koko seurakunnan kanssa päättivät valita joukostaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaksen kanssa. Valituiksi tulivat Juudas, jota kutsuttiin Barsabbakseksi, sekä Silas -- molemmat seurakunnan johtavia miehiä. 23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys ...
30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille. 31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.15.html - tulkinnut.
Timoteis kirjoitti:
>>Ainoassa teokratiassa Kristus on seurakuntansa jokaisen miehen pää, eli päällikkö, ei mikään mies-luokka siinä välissä. 1.Kor. 11:33. "Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.">>
"28"Pitäkää huoli itsestänne ja koko laumasta, jonka kaitsijoiksi Pyhä Henki on teidät pannut; huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra omalla verellään on itselleen lunastanut."
*
"5 Jätin sinut Kreetaan sitä varten, että järjestäisit siellä kaiken, mikä vielä oli järjestämättä, ja asettaisit jokaiseen kaupunkiin vanhimmat niiden ohjeiden mukaan, jotka annoin sinulle."
*
"17 Olkaa johtajillenne kuuliaiset, totelkaa heitä. He valvovat öitä teidän vuoksenne, koska joutuvat kerran tekemään teistä jokaisesta tiliä."
*
"12 Pyydämme teitä, veljet, pitämään arvossa niitä, jotka keskuudessanne näkevät vaivaa, toimivat teidän johtajinanne Herran nimissä ja ojentavat teitä."
*
*
"1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." 2 Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä.
4 Kun he saapuivat Jerusalemiin, seurakunta, apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan,
22 Silloin apostolit ja vanhimmat yhdessä koko seurakunnan kanssa päättivät valita joukostaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaksen kanssa. Valituiksi tulivat Juudas, jota kutsuttiin Barsabbakseksi, sekä Silas -- molemmat seurakunnan johtavia miehiä. 23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys ...
30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille. 31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.15.htmlHyvä Timoteis! 2. Tim. 3: 16.(KR-33) ”Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, 17. että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.” (Vart.tornin UM sanoo "Koko Raamattu"). Oletko tulkinnut niitä oikein, tai tulkinnut niitä oikein sinun näkyvä uskonnollinen valtasi, joiden arvelet olevan Jeesuksen itsensä valitsemien opetuslasten tilalla ’lopun aikana’.
Sinäkin, jos saan arvata, pidät hallussasi historian perspektiivissä, asioiltaan vanhoja kirjoituksia. Jos sinulla on lainaamistasi ns. raamatun jakeista käsitys, että niiden perusteella ihmiset voivat perustaa 18-20 vuosisadalla uskonnollisen hallituksen, oven Kristuksen ja hänen seurakuntansa väliin, rohkenen uskoa sen olevan erheellistä tulkintaa. (Vai ketä ajattelit olevan tänäpäivänä niiden tilalla jotka olivat alkuseurakunnassa.) Jeesuksen lähetit (apostolit) olivat henkilöitä joista lähes kaikki olivat vaeltaneet Mestarin kanssa ja todistivat siitä mitä Opettaja heidän omien korviensa kuullen oli opettanut. Siitä he pitivät kiinni, olivat uskollisia ja ymmärtäväisiä Kristuksen palvelijoita kukin. Eivät he viekoitelleet kansaa uskomaan omiin valheisiinsa kuten Hananja (Jer. 28:15 KR-92), perustaen näkyvän portin ja oven lampaille taivasten valtakuntaan, kuten Vartiotorniseura.
Joh. 10:9 ”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.”
Kristus ei opettanut että opetuslapset olisivat jonossa hänen edessään, toiset joidenkin seläntakana, vaan ”te olette kaikki veljiä”, siis ’olka olkaa vasten’. Isäksi (papiksi) hän kielsi sanomasta ketään maanpäällä, ei Opettajaksi, ei Johtajaksi, ei Mestariksi, - hän on taivaassa. Se veljellinen tehtävä joka alkuseurakunnan vanhimilla jäsenillä piti olla, oli opetuksessaan pitää kiinni siitä jota Johtaja, heidän uskonnollinen valtansa, oli opettanut.
Matt. 28:18 (KR-33) ”Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ’Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.’”. - Konleakmuzijahn
tulkinnut. kirjoitti:
Hyvä Timoteis! 2. Tim. 3: 16.(KR-33) ”Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, 17. että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.” (Vart.tornin UM sanoo "Koko Raamattu"). Oletko tulkinnut niitä oikein, tai tulkinnut niitä oikein sinun näkyvä uskonnollinen valtasi, joiden arvelet olevan Jeesuksen itsensä valitsemien opetuslasten tilalla ’lopun aikana’.
Sinäkin, jos saan arvata, pidät hallussasi historian perspektiivissä, asioiltaan vanhoja kirjoituksia. Jos sinulla on lainaamistasi ns. raamatun jakeista käsitys, että niiden perusteella ihmiset voivat perustaa 18-20 vuosisadalla uskonnollisen hallituksen, oven Kristuksen ja hänen seurakuntansa väliin, rohkenen uskoa sen olevan erheellistä tulkintaa. (Vai ketä ajattelit olevan tänäpäivänä niiden tilalla jotka olivat alkuseurakunnassa.) Jeesuksen lähetit (apostolit) olivat henkilöitä joista lähes kaikki olivat vaeltaneet Mestarin kanssa ja todistivat siitä mitä Opettaja heidän omien korviensa kuullen oli opettanut. Siitä he pitivät kiinni, olivat uskollisia ja ymmärtäväisiä Kristuksen palvelijoita kukin. Eivät he viekoitelleet kansaa uskomaan omiin valheisiinsa kuten Hananja (Jer. 28:15 KR-92), perustaen näkyvän portin ja oven lampaille taivasten valtakuntaan, kuten Vartiotorniseura.
Joh. 10:9 ”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.”
Kristus ei opettanut että opetuslapset olisivat jonossa hänen edessään, toiset joidenkin seläntakana, vaan ”te olette kaikki veljiä”, siis ’olka olkaa vasten’. Isäksi (papiksi) hän kielsi sanomasta ketään maanpäällä, ei Opettajaksi, ei Johtajaksi, ei Mestariksi, - hän on taivaassa. Se veljellinen tehtävä joka alkuseurakunnan vanhimilla jäsenillä piti olla, oli opetuksessaan pitää kiinni siitä jota Johtaja, heidän uskonnollinen valtansa, oli opettanut.
Matt. 28:18 (KR-33) ”Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ’Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.’”.>>"1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." 2 Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.15.html >>
Antiokian seurakuntaan kuuluneet eivät ryhtyneet omin voimin ratkaisemaan syntynyttä kiistakysymystä, vaan asia vietiin silloisen 'hallintoelimen' ratkaistavaksi.
Paavali, joka oli koulutukseltaan lakimies ja "viittä vaille" sanhedrinin jäsen, ei siitäkään huolimatta käyttänyt vaikutusvaltaansa, ja ratkaisuut asiaa itse. Miksi?
Apostoli Paavali lähti veljensä kanssa viemään asiaa Jerusalemiin ratkaistavaksi.
Eikö tämä kerro jo jotain tuosta sen aikaisesta järjestelystä.
Uusi Testamentti kirjoitettiin seurakunnille ohjeistukseksi, seurakuntien järjestämiseksi ja johtamiseksi hyvän uutisen saarnaamista ja opettamista silmällä pitäen.
Uudesta Testamentista nykypäivän seurakunnat löytävät edelleen ohjeistuksen samoja asioita silmälläpitäen.
Siinä malli myös 2000-luvulle. - kirjoituksissa.
Timoteis kirjoitti:
*
*
*
*
*
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.15.htmlOlisiko niin, Timoteis, että mahdolisesti kaikki mikä poikkeaa valehtelija, vääräprofeetta Vartiotornin tulkinnasta, ovat Raamatun väärää tulkitsemista (Valhettelija ja väärä profeetta on se, jonka puheet ei pitäneet yhtä toden kanssa).
Eihän tuo sinulle vastaaja, tehnyt pitkiä ja mielikuvittuksellisia aasinsiltoja saadakseen teorioilleen jotenkin Raamatun arvovaltaa, kuten tehnyt on Seura Vartiotorni.
Sinun tyylisi: "Mnä kokenut vanhuus, sinä kokematon pikku poika. Noki, noki..". Sillä tavallako totuus esiintyy. Sinun totuutesi taitaa olla Russellissa ja ties missä. - ohjeistuksen?
Konleakmuzijahn kirjoitti:
>>"1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." 2 Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.15.html >>
Antiokian seurakuntaan kuuluneet eivät ryhtyneet omin voimin ratkaisemaan syntynyttä kiistakysymystä, vaan asia vietiin silloisen 'hallintoelimen' ratkaistavaksi.
Paavali, joka oli koulutukseltaan lakimies ja "viittä vaille" sanhedrinin jäsen, ei siitäkään huolimatta käyttänyt vaikutusvaltaansa, ja ratkaisuut asiaa itse. Miksi?
Apostoli Paavali lähti veljensä kanssa viemään asiaa Jerusalemiin ratkaistavaksi.
Eikö tämä kerro jo jotain tuosta sen aikaisesta järjestelystä.
Uusi Testamentti kirjoitettiin seurakunnille ohjeistukseksi, seurakuntien järjestämiseksi ja johtamiseksi hyvän uutisen saarnaamista ja opettamista silmällä pitäen.
Uudesta Testamentista nykypäivän seurakunnat löytävät edelleen ohjeistuksen samoja asioita silmälläpitäen.
Siinä malli myös 2000-luvulle.>>>>>>>>>>>>Uudesta Testamentista nykypäivän seurakunnat löytävät edelleen ohjeistuksen samoja asioita silmälläpitäen. Siinä malli myös 2000-luvulle.
Et sanonut julki, arvailtavaksi kylläkin, ketkä tai mitkä ovat niitä "nykypäivän" seurakuntia.
Onko vanhurskasten polku "kuin se kirkas valo"? Ensiksikin pitäisi ratkaista ketkä ovat niitä "vanhurskaita"? Voisin sinulle vihjaista: tuskin Vartiotornin hallitus täyttää sitä kriteeriä. Eikä siinä kirjoitusten kohdassa käsitelty ollenkaan uskonnollisen vallan pitäjän kömmähdyksien, väärän profeetan, hallinto-valheitten peittelyä. Taidat ollakin masoreettisen kirjoitusjäljennöksen vain lukuohjeen (sano adonai) todistaja. - ratkaista.....................
ohjeistuksen? kirjoitti:
>>>>>>>>>>>>Uudesta Testamentista nykypäivän seurakunnat löytävät edelleen ohjeistuksen samoja asioita silmälläpitäen. Siinä malli myös 2000-luvulle.
Et sanonut julki, arvailtavaksi kylläkin, ketkä tai mitkä ovat niitä "nykypäivän" seurakuntia.
Onko vanhurskasten polku "kuin se kirkas valo"? Ensiksikin pitäisi ratkaista ketkä ovat niitä "vanhurskaita"? Voisin sinulle vihjaista: tuskin Vartiotornin hallitus täyttää sitä kriteeriä. Eikä siinä kirjoitusten kohdassa käsitelty ollenkaan uskonnollisen vallan pitäjän kömmähdyksien, väärän profeetan, hallinto-valheitten peittelyä. Taidat ollakin masoreettisen kirjoitusjäljennöksen vain lukuohjeen (sano adonai) todistaja."Ensiksikin pitäisi ratkaista ketkä ovat niitä "vanhurskaita"?"
ROOMALAISILLE 3:10:
10 niin kuin on kirjoitettu: "Ei ole ketään vanhurskasta ihmistä, ei yhtäkään
SAARNAAJA 7:20:
Sillä maan päällä ei ole vanhurskasta ihmistä, joka tekee jatkuvasti hyvää eikä tee syntiä. - koottu ihmisryhmä
ohjeistuksen? kirjoitti:
>>>>>>>>>>>>Uudesta Testamentista nykypäivän seurakunnat löytävät edelleen ohjeistuksen samoja asioita silmälläpitäen. Siinä malli myös 2000-luvulle.
Onko vanhurskasten polku "kuin se kirkas valo"? Ensiksikin pitäisi ratkaista ketkä ovat niitä "vanhurskaita"? Voisin sinulle vihjaista: tuskin Vartiotornin hallitus täyttää sitä kriteeriä. Eikä siinä kirjoitusten kohdassa käsitelty ollenkaan uskonnollisen vallan pitäjän kömmähdyksien, väärän profeetan, hallinto-valheitten peittelyä. Taidat ollakin masoreettisen kirjoitusjäljennöksen vain lukuohjeen (sano adonai) todistaja.Seurakunta on jotakin nimenomaista tarkoitusta tai toimintaa varten kokoontunut tai koottu ihmisryhmä.
Israelin kansakuntaa sanottiin Mooseksen päivistä alkaen seurakunnaksi.
Jehova ei järjestänyt ihmisiä hallitsemaan tuota seurakuntaa demokraattisesti, vaan Jumala itse hallitsi sitä teokraattisesti. Sitä varten kansakunta otettiin lakiliittoon.
2.Moos. 19:3–9 "Ja Mooses meni ylös tosi Jumalan luo, ja Jehova huusi hänelle vuorelta sanoen: "Näin sinun pitää sanoa Jaakobin huoneelle ja ilmoittaa Israelin pojille: 4 'Te itse olette nähneet, mitä tein egyptiläisille kantaakseni teitä kotkansiivillä ja tuodakseni teidät luokseni. 5 Ja jos nyt tarkoin tottelette ääntäni ja pidätte liittoni, niin te totisesti tulette kaikista muista kansoista minun erikoisomaisuudekseni, sillä koko maa kuuluu minulle. 6 Ja teistä tulee minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansakunta.' Nämä ovat ne sanat, jotka sinun pitää sanoa Israelin pojille."
7 Niin Mooses tuli ja kutsui kansan vanhimmat ja esitti heille kaikki nämä sanat, jotka Jehova oli käskenyt hänen esittää. 8 Sen jälkeen koko kansa vastasi yksimielisesti ja sanoi: "Kaiken, mitä Jehova on puhunut, me haluamme tehdä." Mooses vei heti kansan sanat takaisin Jehovalle. 9 Tällöin Jehova sanoi Moosekselle: "Katso! Minä tulen luoksesi tummassa pilvessä, jotta kansa kuulisi, kun puhun kanssasi, ja uskoisi myös sinuun ajan hämärään asti." Sitten Mooses ilmoitti kansan sanat Jehovalle."
2.Moos. 24:6–8 "6 Sitten Mooses otti puolet verestä ja pani sen maljoihin, ja puolet verestä hän vihmoi alttarille. 7 Lopuksi hän otti liiton kirjan ja luki sen kansan korvien kuullen. Silloin he sanoivat: "Kaiken, mitä Jehova on puhunut, me haluamme tehdä ja haluamme olla tottelevaisia." 8 Niin Mooses otti veren ja vihmoi sen kansan päälle ja sanoi: "Tässä on sen liiton veri, jonka Jehova on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen mukaisesti."
Koska Mooses oli tuon liiton välittäjä, voitiin sanoa: "Mooses antoi meille käskyksi lain, Jaakobin seurakunnan omaisuuden." (5.Moos. 33:4.)
Jehova oli heidän Tuomarinsa, Lainantajansa ja Kuninkaansa
Jes. 33:22 "22 Sillä Jehova on Tuomarimme, Jehova on Lainantajamme, Jehova on Kuninkaamme, hän meidät pelastaa."
Kansakunta oli siis Jumalan seurakunta, ja sitä voitiin sanoa "Jehovan seurakunnaksi" (4.Moos. 16:3)
1.Aikak. 28:8 "8 Ja nyt koko Israelin, Jehovan seurakunnan, silmien edessä ja Jumalamme korvien kuullen: noudattakaa ja tutkikaa kaikkia Jehovan, Jumalanne, käskyjä, jotta saisitte omistaa tämän hyvän maan ja todella jättää sen perinnöksi jälkeenne tuleville pojillenne ajan hämärään asti."
*
Ennen kuin juutalainen kansakunta hylättiin ja se lakkasi olemasta Jumalan seurakunta, Jeesus Kristus ilmaisi olevansa "kallio", jolle hän rakentaisi sen, mistä hän käytti sanaa "seurakuntani" (Matt. 16:18). Näin Pietari, jolle hän puhui, asian ymmärsi, sillä tuo apostoli sanoi Jeesusta myöhemmin siksi kuvaannolliseksi "kiveksi", jonka ihmiset hylkäsivät mutta joka oli "Jumalan edessä valittu, kallisarvoinen", sekä "peruskulmakiveksi", johon ihminen voisi perustaa uskonsa joutumatta pettymään (1.Piet 2:4–6)
Psal. 118:22 Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut pääkulmakiveksi.
Jes. 28:16 sen tähden Suvereeni Herra Jehova on sanonut näin: "Katso, minä lasken perustukseksi Siioniin kiven, koetellun kiven, lujan perustuksen kallisarvoisen kulmakiven. Kukaan, joka uskoo, ei joudu pakokauhun valtaan.
Myös Paavali sanoi Jeesusta Kristusta selvästi perustukseksi, jolle kristillinen seurakunta rakennetaan. Ja koska se kuuluu Jehovalle, sitä on sopivaa sanoa "Jumalan seurakunnaksi" (Apost. 20:28)
Efes. 2:19–22 19 Sen tähdenhän te ette ole enää vieraita ettekä muukalaisasukkaita, vaan te olette pyhien kansalaistovereita ja Jumalan huonekunnan jäseniä, 20 ja teidät on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, kun taas Kristus Jeesus itse on peruskulmakivenä. 21 Hänen yhteydessään koko rakennus sopusointuisesti yhteen liittyneenä kasvaa pyhäksi temppeliksi Jehovalle. 22 Hänen yhteydessään tekin rakennutte yhdessä paikaksi, jossa Jumala asuu hengen välityksellä.
1.Kor. 3:11 Sillä kukaan ei voi laskea muuta perustusta kuin sen, mikä on laskettu, joka on Jeesus Kristus.
Gal. 1:13 Olette tietenkin kuulleet minun aikaisemmasta käytöksestäni juutalaisuudessa, että vainosin Jumalan seurakuntaa ja hävitin sitä ylen määrin
*
Jumalan kristillinen seurakunta otti Israelin seurakunnan paikan helluntaina vuonna 33, jolloin Jeesuksen seuraajien päälle vuodatettiin Jerusalemissa pyhää henkeä. Tuon seurakunnan ensimmäiset tulevat jäsenet valittiin pian Jeesuksen kasteen jälkeen, kun hänen palveluksensa maan päällä alkoi.
Apost. 2:1–4 Kun helluntaipäivä oli meneillään, he olivat kaikki yhdessä samassa paikassa, 2 ja yhtäkkiä tuli taivaalta niin kuin navakan tuulenpuuskan synnyttämä kohahdus, ja se täytti koko talon, jossa he istuivat. 3 Ja he näkivät ikään kuin tulisia kieliä, jotka jakautuivat, ja heidän kunkin päälle asettui yksi, 4 ja he kaikki täyttyivät pyhällä hengellä ja rupesivat puhumaan eri kielillä, sen mukaan kuin henki soi heidän puhua.
Joh. 1:35–43 35 Seuraavana päivänä Johannes oli taas seisomassa kahden opetuslapsensa kanssa, 36 ja kun hän katsoi Jeesusta, joka tuli kävellen, hän sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa!" 37 Ja ne kaksi opetuslasta kuulivat hänen puhuvan, ja he seurasivat Jeesusta. 38 Silloin Jeesus kääntyi, ja nähtyään heidän seuraavan hän sanoi heille: "Mitä te etsitte?" He sanoivat hänelle: "Rabbi (joka merkitsee käännettynä: Opettaja), missä sinä majailet?" 39 Hän sanoi heille: "Tulkaa, niin näette." Niinpä he menivät ja näkivät, missä hän majaili, ja he viipyivät hänen luonaan sen päivän; oli noin kymmenes tunti. 40 Andreas, Simon Pietarin veli, oli toinen niistä kahdesta, jotka kuulivat, mitä Johannes sanoi, ja jotka seurasivat Jeesusta. 41 Ensiksi hän tapasi oman veljensä Simonin ja sanoi hänelle: "Olemme löytäneet Messiaan" (joka on käännettynä: Kristus). 42 Hän vei hänet Jeesuksen luo. Katsoessaan häneen Jeesus sanoi: "Sinä olet Simon, Johanneksen poika; sinua tullaan kutsumaan Keefaaksi" (joka käännetään: Pietari).
43 Seuraavana päivänä Jeesus halusi lähteä Galileaan. Niin hän tapasi Filippuksen ja sanoi hänelle: "Ole minun seuraajani."
Tämän seurakunnan sanotaan olevan "taivaissa kirjattujen esikoisten seurakunta", ja sen täysi lukumäärä Kristuksen, pään, alaisuudessa on 144 000. Nämä kutsutut "ostettiin ihmisistä" toteuttamaan erikoistyö täällä maan päällä ja olemaan sen jälkeen Kristuksen kanssa taivaassa hänen morsiamenaan.
Hepr. 12:23 yleiskokouksessa ja taivaissa kirjattujen esikoisten seurakuntaa ja Jumalaa, kaikkien Tuomaria, ja täydellisiksi tehtyjen vanhurskaiden hengellistä elämää
Ilm. 7:4 4 Ja minä kuulin sinetöityjen luvun, sataneljäkymmentäneljätuhatta, sinetöidyt kaikista Israelin poikien heimoista
Ilm. 14:1-5 Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siioninvuorella ja hänen kanssaan sataneljäkymmentäneljätuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. 2 Ja minä kuulin taivaasta äänen niin kuin paljojen vesien äänen ja niin kuin kovan jylinän äänen; ja ääni, jonka kuulin, oli kuin laulajien, jotka säestävät itseään harpulla, kun he soittavat harppujaan. 3 Ja he laulavat ikään kuin uutta laulua valtaistuimen edessä ja niiden neljän elävän olennon ja vanhinten edessä, eikä kukaan kyennyt oppimaan sitä laulua paitsi ne sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maasta. 4 Nämä ovat niitä, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa; he ovat näet neitsyitä. Nämä ovat niitä, jotka seuraavat jatkuvasti Karitsaa, minne hän meneekin. Nämä ostettiin ihmisistä ensi hedelmäksi Jumalalle ja Karitsalle, 5 eikä heidän suustaan ole löydetty mitään valhetta; he ovat moitteettomia.
Jehova valitsee Jumalan kristillisen seurakunnan jäsenet. Sen ensimmäiset jäsenet kutsuttiin hylätystä juutalaisesta seurakunnasta, joka ei ollut hyväksynyt Jumalan Poikaa Messiaakseen. Vuonna 36 kutsutusta Corneliuksesta lähtien kristillisen seurakunnan jäseniä kutsuttiin kuitenkin myös kansakunnista yleensä, niin että Paavali saattoi sanoa: "Ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miespuolista eikä naispuolista, sillä te olette kaikki yhtä Kristuksen Jeesuksen yhteydessä."
Room. 8:30 Lisäksi ne, jotka hän on ennalta määrännyt, hän on myös kutsunut, ja ne, jotka hän on kutsunut, hän on myös julistanut vanhurskaiksi. Lopuksi ne, jotka hän on julistanut vanhurskaiksi, hän on myös kirkastanut.
2.Tess. 2:13 Me olemme kuitenkin velvollisia aina kiittämään Jumalaa teistä, Jehovan rakastamat veljet, koska Jumala valitsi teidät alusta pitäen pelastukseen pyhittämällä teidät hengellä ja uskollanne totuuteen
Gal. 3:28 Ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miespuolista eikä naispuolista, sillä te olette kaikki yhtä Kristuksen Jeesuksen yhteydessä
Apost. 10:34, 35 Tällöin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Tosiaankin minä havaitsen, että Jumala ei ole puolueellinen, 35 vaan jokaisessa kansakunnassa se, joka pelkää häntä ja toteuttaa vanhurskautta, on hänelle otollinen.
Room. 10:12 Ei ole näet erotusta juutalaisen ja kreikkalaisen välillä, sillä kaikilla on sama Herra, joka on rikas kaikille, jotka huutavat häntä avukseen.
Efes. 2:11–16 Pitäkää siksi jatkuvasti mielessänne, että te olitte aikaisemmin kansakuntien ihmisiä lihaan katsoen — se, mitä kutsutaan "ympärileikkaukseksi", joka on tehty käsin lihaan, kutsui teitä "ympärileikkaamattomuudeksi" — 12 että te olitte juuri tuohon aikaan ilman Kristusta, vieraantuneita Israelin valtiosta ja vieraita lupauksen liittoihin nähden, eikä teillä ollut toivoa, ja te olitte ilman Jumalaa maailmassa. 13 Mutta nyt Kristuksen Jeesuksen yhteydessä te, jotka olitte kerran kaukana, olette tulleet lähelle Kristuksen veren välityksellä. 14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän joka teki ne kaksi osapuolta yhdeksi ja hävitti väliseinän, joka aitasi ne erilleen. 15 Lihansa välityksellä hän poisti vihollisuuden, säädöksistä koostuvan käskyjen Lain, luodakseen ne kaksi itsensä yhteydessä yhdeksi uudeksi ihmiseksi ja tehdäkseen rauhan 16 ja sovittaakseen täysin molemmat Jumalan kanssa yhdessä ruumiissa kidutuspaalun kautta, koska hän oli itsensä välityksellä tehnyt lopun vihollisuudesta.
*
Vaikka Jumalan kristillisiä seurakuntia perustettiinkin eri paikkoihin, ne eivät toimineet toisistaan riippumatta. Sen sijaan ne kaikki tunnustivat Jerusalemissa toimivan kristillisen hallintoelimen vallan. Tämä hallintoelin koostui apostoleista ja Jerusalemin seurakunnan vanhimmista, eikä missään muualla ollut kilpailevia ryhmiä, jotka olisivat pyrkineet valvomaan seurakuntia. Ympärileikkauskysymys alistettiin juuri tuon ensimmäisellä vuosisadalla toimineen uskollisen kristillisen hallintoelimen pohdittavaksi. Kun hallintoelin oli tehnyt päätöksensä pyhän hengen johdolla, se hyväksyttiin ja se velvoitti kaikkia kristillisiä seurakuntia, jotka alistuivatkin siihen halukkaasti.
Tuo Jerusalemissa toimiva kristillinen elin lähetti matkaan edustajiaan. Niinpä Paavali ja muut välittivät eteenpäin edellä mainitun, hallintoelimen tekemän päätöksen, ja tästä kerrotaan: "Kun he sitten kulkivat edelleen kaupunkien halki, he antoivat niissä oleville noudatettaviksi ne säädökset, jotka apostolit ja vanhimmat, jotka olivat Jerusalemissa, olivat päättäneet." Vaikutuksista taas sanotaan: "Sen tähden seurakunnat lujittuivatkin jatkuvasti uskossa ja kasvoivat lukumääräisesti päivä päivältä." (Apost. 16:4, 5)
Kun Jerusalemissa olevat apostolit tätä ennen "kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, he lähettivät heidän luokseen Pietarin ja Johanneksen, ja nämä menivät alas ja rukoilivat heidän puolestaan, jotta he saisivat pyhää henkeä" (Apost. 8:14, 15) - ovat ponnistelleet
ohjeistuksen? kirjoitti:
Onko vanhurskasten polku "kuin se kirkas valo"? Ensiksikin pitäisi ratkaista ketkä ovat niitä "vanhurskaita"? Voisin sinulle vihjaista: tuskin Vartiotornin hallitus täyttää sitä kriteeriä. Eikä siinä kirjoitusten kohdassa käsitelty ollenkaan uskonnollisen vallan pitäjän kömmähdyksien, väärän profeetan, hallinto-valheitten peittelyä. Taidat ollakin masoreettisen kirjoitusjäljennöksen vain lukuohjeen (sano adonai) todistaja.Ensimmäisen vuosisadan seurakunnat olivat yhteistoiminnassa Jerusalemin seurakunnan kanssa. Koska se oli vanhin seurakunta ja koska sen vanhimmistoon kuuluivat apostolit, muut seurakunnat etsivät tältä vanhimmistolta neuvoja ja ohjausta.
Nykyajan Jehovan todistajat ovat ponnistelleet saadakseen tietää, miten varhaiskristillinen seurakunta toimi, ja noudattaakseen tätä raamatullista mallia. Eri puolilla maapalloa sijaitsevat yli 95000 Jehovan todistajain seurakuntaa ovat yhteistoiminnassa Brooklynissa New Yorkissa olevan vanhinten keskuselimen kanssa. Tämä elin koostuu kristityistä miehistä, jotka ovat kypsiä, kokeneita kristillisen seurakunnan jäseniä ja jotka ovat eri kansallisuuksista ja eri maista. He ovat myös päteviä olemaan Jumalan lauman paimenia ja valvojia sen perusteella, mitä esitetään 1. Timoteuksen kirjeen 3:1–7:ssä ja Tiituksen 1:5–9:ssä - Repe-Pekka
ovat ponnistelleet kirjoitti:
Ensimmäisen vuosisadan seurakunnat olivat yhteistoiminnassa Jerusalemin seurakunnan kanssa. Koska se oli vanhin seurakunta ja koska sen vanhimmistoon kuuluivat apostolit, muut seurakunnat etsivät tältä vanhimmistolta neuvoja ja ohjausta.
Nykyajan Jehovan todistajat ovat ponnistelleet saadakseen tietää, miten varhaiskristillinen seurakunta toimi, ja noudattaakseen tätä raamatullista mallia. Eri puolilla maapalloa sijaitsevat yli 95000 Jehovan todistajain seurakuntaa ovat yhteistoiminnassa Brooklynissa New Yorkissa olevan vanhinten keskuselimen kanssa. Tämä elin koostuu kristityistä miehistä, jotka ovat kypsiä, kokeneita kristillisen seurakunnan jäseniä ja jotka ovat eri kansallisuuksista ja eri maista. He ovat myös päteviä olemaan Jumalan lauman paimenia ja valvojia sen perusteella, mitä esitetään 1. Timoteuksen kirjeen 3:1–7:ssä ja Tiituksen 1:5–9:ssäTästähän se selviää :
10. Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra".
11. Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;
12. ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."
13. Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14. ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
15. Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
16. Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden."
17. Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
18. Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
Apt 9.
Eli he huusivat avukseen Herraa Jeesusta.
Kuten myös nämä kohdat sen ilmaisee:
59. Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!"
Apt 7.
2. Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin
1. Kor. 1.
Ja myös :
10. niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
Fil. 2.
Ja kaste :
12. Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
1. Kor. 12.
2. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3. Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Apt. 19.
Kaikki raamatunkohdat KR 33/38. ovat ponnistelleet kirjoitti:
Ensimmäisen vuosisadan seurakunnat olivat yhteistoiminnassa Jerusalemin seurakunnan kanssa. Koska se oli vanhin seurakunta ja koska sen vanhimmistoon kuuluivat apostolit, muut seurakunnat etsivät tältä vanhimmistolta neuvoja ja ohjausta.
Nykyajan Jehovan todistajat ovat ponnistelleet saadakseen tietää, miten varhaiskristillinen seurakunta toimi, ja noudattaakseen tätä raamatullista mallia. Eri puolilla maapalloa sijaitsevat yli 95000 Jehovan todistajain seurakuntaa ovat yhteistoiminnassa Brooklynissa New Yorkissa olevan vanhinten keskuselimen kanssa. Tämä elin koostuu kristityistä miehistä, jotka ovat kypsiä, kokeneita kristillisen seurakunnan jäseniä ja jotka ovat eri kansallisuuksista ja eri maista. He ovat myös päteviä olemaan Jumalan lauman paimenia ja valvojia sen perusteella, mitä esitetään 1. Timoteuksen kirjeen 3:1–7:ssä ja Tiituksen 1:5–9:ssäei viittaa siihen että seurakunnat olisivat olleet jatkuvasti yhteydessä Jerusalemin "hallintoelimeen"
Ensimmäisten seurakuntien johtajilla oli hyvin suuri valta toimia itsenäisesti. Näitä johtajia kutsuttiin presbyteereiksi.
Heidät nimitti toimeen Pyhä henki=Kristuksen henkimaailma. Nimittäin se ainoa oikea, todellinen Pyhä henki, ei mikään maallinen johtajisto.
Kaikenkattava maallinen "hallintoelin" on vain VT:n ihmisjohjtajien mielikuvitusta. Samoin kuin "orjaluokka" vain Rutherfordin mielikuvituskeksintö.- Markku_Meilo
MarkkuP kirjoitti:
ei viittaa siihen että seurakunnat olisivat olleet jatkuvasti yhteydessä Jerusalemin "hallintoelimeen"
Ensimmäisten seurakuntien johtajilla oli hyvin suuri valta toimia itsenäisesti. Näitä johtajia kutsuttiin presbyteereiksi.
Heidät nimitti toimeen Pyhä henki=Kristuksen henkimaailma. Nimittäin se ainoa oikea, todellinen Pyhä henki, ei mikään maallinen johtajisto.
Kaikenkattava maallinen "hallintoelin" on vain VT:n ihmisjohjtajien mielikuvitusta. Samoin kuin "orjaluokka" vain Rutherfordin mielikuvituskeksintö.>>Samoin kuin "orjaluokka" vain Rutherfordin mielikuvituskeksintö.
Oli kyllä Russelin ajan keksintö, tosin oli keksimisvaiheessa nimitykseltään "palvelija". Alkuun kyse oli ihmisryhmästä, vuodesta 1896 vuoteen 1927 tuo palvelija oli C.T. Russell. Erikoiseksi asian tekee se, että Vartiotorniseuran mukaan vuonna 1916 kuollut Russell johti elokonjuun jokaista piirrettä viimeiset 11 vuotta kuolleena.
Vuodesta 1927 lähtien tuo palveliaj/orja on taas ollut ihmisryhmä. - ei viittaa
MarkkuP kirjoitti:
ei viittaa siihen että seurakunnat olisivat olleet jatkuvasti yhteydessä Jerusalemin "hallintoelimeen"
Kaikenkattava maallinen "hallintoelin" on vain VT:n ihmisjohjtajien mielikuvitusta. Samoin kuin "orjaluokka" vain Rutherfordin mielikuvituskeksintö.että seurakunnat eivät olisi olleet jatkuvasti yhteydessä Jerusalemin "hallintoelimeen"!
Jerusalemissa toimiva hallintoelin lähetti seurakuntiin erikoisedustajia, esimerkiksi Paavalin ja Silaan, opettamaan ja rohkaisemaan Jumalan kansaa. Samoin nykyajan hallintoelin lähettää erikoisedustajia seurakuntiin tänä lopun aikana.
Apostolien teot 15:22–27, 30–32 UM
"22 Silloin apostolit ja vanhimmat sekä koko seurakunta näkivät hyväksi lähettää keskuudestaan valittuja miehiä Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana,
23 Apostolit ja vanhimmat, veljet, kansakunnista oleville Antiokian ja Syyrian ja Kilikian veljille: Tervehdys!
24 Koska olemme kuulleet, että jotkut joukostamme ovat puheilla aiheuttaneet teille levottomuutta ja koettaneet horjuttaa sielujanne, vaikka emme ole antaneet heille mitään ohjeita, 25 olemme tulleet yksimielisyyteen ja nähneet hyväksi valita miehiä lähettääksemme heidät luoksenne yhdessä rakkaittemme Barnabaan ja Paavalin kanssa, 26 miesten jotka ovat panneet sielunsa alttiiksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen puolesta. 27 Lähetämme sen tähden Juudaksen ja Silaksen, jotta hekin kertoisivat samat asiat suusanallisesti.
Niinpä kun nämä miehet oli päästetty lähtemään, he menivät alas Antiokiaan ja kokosivat veljien joukon ja ojensivat heille kirjeen. 31 Luettuaan sen he iloitsivat rohkaisusta. 32 Ja koska Juudas ja Silas olivat itsekin profeettoja, he rohkaisivat veljiä monin puhein ja vahvistivat heitä." - ne säädökset, jotka
ei viittaa kirjoitti:
että seurakunnat eivät olisi olleet jatkuvasti yhteydessä Jerusalemin "hallintoelimeen"!
Jerusalemissa toimiva hallintoelin lähetti seurakuntiin erikoisedustajia, esimerkiksi Paavalin ja Silaan, opettamaan ja rohkaisemaan Jumalan kansaa. Samoin nykyajan hallintoelin lähettää erikoisedustajia seurakuntiin tänä lopun aikana.
"22 Silloin apostolit ja vanhimmat sekä koko seurakunta näkivät hyväksi lähettää keskuudestaan valittuja miehiä Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana,
23 Apostolit ja vanhimmat, veljet, kansakunnista oleville Antiokian ja Syyrian ja Kilikian veljille: Tervehdys!
24 Koska olemme kuulleet, että jotkut joukostamme ovat puheilla aiheuttaneet teille levottomuutta ja koettaneet horjuttaa sielujanne, vaikka emme ole antaneet heille mitään ohjeita, 25 olemme tulleet yksimielisyyteen ja nähneet hyväksi valita miehiä lähettääksemme heidät luoksenne yhdessä rakkaittemme Barnabaan ja Paavalin kanssa, 26 miesten jotka ovat panneet sielunsa alttiiksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen puolesta. 27 Lähetämme sen tähden Juudaksen ja Silaksen, jotta hekin kertoisivat samat asiat suusanallisesti.
Niinpä kun nämä miehet oli päästetty lähtemään, he menivät alas Antiokiaan ja kokosivat veljien joukon ja ojensivat heille kirjeen. 31 Luettuaan sen he iloitsivat rohkaisusta. 32 Ja koska Juudas ja Silas olivat itsekin profeettoja, he rohkaisivat veljiä monin puhein ja vahvistivat heitä.""4 Kun he sitten kulkivat edelleen kaupunkien halki, he antoivat niissä oleville noudatettaviksi ne säädökset, jotka apostolit ja vanhimmat, jotka olivat Jerusalemissa, olivat päättäneet. 5 Sen tähden seurakunnat lujittuivatkin jatkuvasti uskossa ja kasvoivat lukumääräisesti päivä päivältä" - APOST.16:4-5 UM.
ei viittaa kirjoitti:
että seurakunnat eivät olisi olleet jatkuvasti yhteydessä Jerusalemin "hallintoelimeen"!
Niinpä kun nämä miehet oli päästetty lähtemään, he menivät alas Antiokiaan ja kokosivat veljien joukon ja ojensivat heille kirjeen. 31 Luettuaan sen he iloitsivat rohkaisusta. 32 Ja koska Juudas ja Silas olivat itsekin profeettoja, he rohkaisivat veljiä monin puhein ja vahvistivat heitä."se raamatunpaikka, jossa sanotaan että hallintoelin kokoontui säännöllisesti?
Seurakunnat saivat ohjeensa Pyhältä hengeltä=kristuksen henkimaailmasta käsin.
Jos jokin asia aiheutti epäselvyyttä, oppiriita, ympärileikkaus?, käski Paavali kysyä asiaa "Herralta"
Herra=Pyhä henki
>>Jos teillä siis josskin asiassa on toinen mieli, on Herra siitäkin ilmoittava miten asia on>>;UT
Paavali yleensäkin antoi hyvin vähän ohjeita seurakuntien yleisestä johtamisesta.
Vain kerran hän puuttui asiaan, kun hänelle kirjoitetiin että Korintin seurakunta käyttäytyi huonosti yhteisissä aterioissa.- koo.koo
MarkkuP kirjoitti:
se raamatunpaikka, jossa sanotaan että hallintoelin kokoontui säännöllisesti?
Seurakunnat saivat ohjeensa Pyhältä hengeltä=kristuksen henkimaailmasta käsin.
Jos jokin asia aiheutti epäselvyyttä, oppiriita, ympärileikkaus?, käski Paavali kysyä asiaa "Herralta"
Herra=Pyhä henki
>>Jos teillä siis josskin asiassa on toinen mieli, on Herra siitäkin ilmoittava miten asia on>>;UT
Paavali yleensäkin antoi hyvin vähän ohjeita seurakuntien yleisestä johtamisesta.
Vain kerran hän puuttui asiaan, kun hänelle kirjoitetiin että Korintin seurakunta käyttäytyi huonosti yhteisissä aterioissa." Seurakunnat saivat ohjeensa Pyhältä hengeltä=kristuksen henkimaailmasta käsin.
Herra=Pyhä henki. "
Juuri näin. Olet täysin oikeassa. Linkissä: Paavali saamassa ohjeita oppiriidan ratkaisemiseksi kristuksen henkimaailmasta Thessalonikin rautatieaseman miesten käymälässä.
http://www.rickywolking.com/news/uploads/HEAD-UP-YER-ASS.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 923392
- 623097
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342604- 802393
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402046Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil391614