Jehovan todistajat eivät ole koskaan opettaneet/väittäneet, että olisi tulossa joku maailmanloppu.
Mikä ihmeen
126
4712
Vastaukset
- Johanneksen_poika
korkeintaan joku Harmagedon vuonna 1975.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/dokumentit/1975.html- varsin hyvin
tiedät, että Raamatussa ennustetaan nykyisten järjestelmien loppua ja tilalle tulee Jumalan valtakunta se mitä isä meidän rukouksessakin rukoillaan tulevaksi.
- Johanneksen_poika
varsin hyvin kirjoitti:
tiedät, että Raamatussa ennustetaan nykyisten järjestelmien loppua ja tilalle tulee Jumalan valtakunta se mitä isä meidän rukouksessakin rukoillaan tulevaksi.
Miksi Mouritz alkoi halveksia Raamatun tekstiä puheessaan, kun hän vuoden 1972 puheessaan sanoi näin:
"Nyt ei ole aika leikitellä Jeesuksen sanoilla, että siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin. Nyt on päinvastoin aika, jolloin pitäisi olla vankasti tietoinen siitä, että tämän asianjärjestelmän loppu on nopeasti tulossa väkivaltaiseen loppuunsa. Älä tee erehdystä. Riittää kun Isä itse tietää sekä päivän että hetken. Vaikka voidakaan nähdä vuoden 1975 yli, niin onko se mikään syy olla vähemmän toimelias?"
Mitä arvelet, menikö Mouritz "yli sen mitä oli kirjoitettu"? Raamattuhan varoittaa sellaisesta. - Mouritz..
Johanneksen_poika kirjoitti:
Miksi Mouritz alkoi halveksia Raamatun tekstiä puheessaan, kun hän vuoden 1972 puheessaan sanoi näin:
"Nyt ei ole aika leikitellä Jeesuksen sanoilla, että siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin. Nyt on päinvastoin aika, jolloin pitäisi olla vankasti tietoinen siitä, että tämän asianjärjestelmän loppu on nopeasti tulossa väkivaltaiseen loppuunsa. Älä tee erehdystä. Riittää kun Isä itse tietää sekä päivän että hetken. Vaikka voidakaan nähdä vuoden 1975 yli, niin onko se mikään syy olla vähemmän toimelias?"
Mitä arvelet, menikö Mouritz "yli sen mitä oli kirjoitettu"? Raamattuhan varoittaa sellaisesta.Sanonut että varmasti nykyiset järjestelmät tuhoutuu 1975. Emmekä ole varmoja vaikka Jeesus nykyisellään tietäisi.
- Johanneksen_poika
Mouritz.. kirjoitti:
Sanonut että varmasti nykyiset järjestelmät tuhoutuu 1975. Emmekä ole varmoja vaikka Jeesus nykyisellään tietäisi.
Etkö ole kuunnellut?
- kuunnellut..
Etkö ole kuunnellut?
olet ymmärtänyt väärin sen mitä siinä sanottiin.
- Johanneksen_poika
kuunnellut.. kirjoitti:
olet ymmärtänyt väärin sen mitä siinä sanottiin.
Ihme ja kumma, että suurin osa ihmisistä kyllä ymmärsi tuon sillä tavalla kuin Mouritz sen painotti.
Miten sinä sen ymmärrät? - kymmenen.
Ihme ja kumma, että suurin osa ihmisistä kyllä ymmärsi tuon sillä tavalla kuin Mouritz sen painotti.
Miten sinä sen ymmärrät?vanha ja muistan sen puheen, siitä on jälkeenpäinkin käyty keskusteluja. Mistään maailmanlopusta ei siinä puhuta mutta, että Harmgedon on lähellä. Ja ei siinä puheessa sanottu, että se varmasti tulisi 1975. Kuunteleppa tarkemmin, siinä selvästi sanotaan, että vaikka se ei silloin tulisikaan........
- Johanneksen_poika
kymmenen. kirjoitti:
vanha ja muistan sen puheen, siitä on jälkeenpäinkin käyty keskusteluja. Mistään maailmanlopusta ei siinä puhuta mutta, että Harmgedon on lähellä. Ja ei siinä puheessa sanottu, että se varmasti tulisi 1975. Kuunteleppa tarkemmin, siinä selvästi sanotaan, että vaikka se ei silloin tulisikaan........
>>Olin alle kymmenen vanha ja muistan sen puheen, siitä on jälkeenpäinkin käyty keskusteluja.
Nyt olet paljon vanhempi. Mitä mieltä olet nyt tuosta puheesta?
>>Mistään maailmanlopusta ei siinä puhuta mutta, että Harmgedon on lähellä.
Kas kummaa. Sinulla on hieno looginen päättelykyky. Ei tule maailmanloppua, mutta Harmagedon on lähellä. Kävikö siinä sitten niin, että Harmagedon jotenkin "loittoni" ja nyt se ei ole enää ollenkaan lähellä. Jos se oli lähellä jo vuonna 1972 niin miksi se ei tullut?
On sulla kuullun ymmärtämisessä ilmeisesti vähän vikaa. Mutta ei se mitään. Pidä laput silmillä ja pumpulit korvilla, jotta et saisi tietää, miten JT-kansaa höynäytettiin oikein kunnolla. Ja luepa se Tikkurilan haaratoimiston kirje myös, se on samaa sarjaa Mouritzin tyhjien lupausten kanssa:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/dokumentit/1975c.html - Markku_Meilo
kymmenen. kirjoitti:
vanha ja muistan sen puheen, siitä on jälkeenpäinkin käyty keskusteluja. Mistään maailmanlopusta ei siinä puhuta mutta, että Harmgedon on lähellä. Ja ei siinä puheessa sanottu, että se varmasti tulisi 1975. Kuunteleppa tarkemmin, siinä selvästi sanotaan, että vaikka se ei silloin tulisikaan........
>>vaikka se ei silloin tulisikaan........
Pari kysymystä:
Miksi vuotta 1975 pidettiin vuoden 1914 veroisena tuossa puheessa ja VP:ssä?
Minkälaisia odotteita Vartiotorniseura latasi jäsenistöönsä vuoden 1975 suhteen erityisesti vuodesta 1968 lähtien?
Miksi tuossa puheessa ja VP:ssä valehdeltiin vuoden 1925 tapahtumat olemattomaksi, vaikka se oli sellainen maailmanlopun ennustelu, että vuoteen 1927 mennessä Vartiotorniseuran jäsenmäärästä poistui 4/5? - asiainjärjestelmien
>>Olin alle kymmenen vanha ja muistan sen puheen, siitä on jälkeenpäinkin käyty keskusteluja.
Nyt olet paljon vanhempi. Mitä mieltä olet nyt tuosta puheesta?
>>Mistään maailmanlopusta ei siinä puhuta mutta, että Harmgedon on lähellä.
Kas kummaa. Sinulla on hieno looginen päättelykyky. Ei tule maailmanloppua, mutta Harmagedon on lähellä. Kävikö siinä sitten niin, että Harmagedon jotenkin "loittoni" ja nyt se ei ole enää ollenkaan lähellä. Jos se oli lähellä jo vuonna 1972 niin miksi se ei tullut?
On sulla kuullun ymmärtämisessä ilmeisesti vähän vikaa. Mutta ei se mitään. Pidä laput silmillä ja pumpulit korvilla, jotta et saisi tietää, miten JT-kansaa höynäytettiin oikein kunnolla. Ja luepa se Tikkurilan haaratoimiston kirje myös, se on samaa sarjaa Mouritzin tyhjien lupausten kanssa:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/dokumentit/1975c.htmlloppu on vielä lähempänä vai mitä?
- Johanneksen_poika
asiainjärjestelmien kirjoitti:
loppu on vielä lähempänä vai mitä?
Montako kierroskonventtia on ollut sen jälkeen?
>>Nykyisten asiainjärjestelmien loppu on vielä lähempänä
Ne kuusi kierroskonventtia olivat ja menivät jo 70-luvulla. Mitäs siihen sanot?
Eikö ole kumma, että Vartiotorniseuran on pitänyt keksiä suomenkieleen "epäsana", joka ei tavalliselle ihmiselle tarkoita mitään? Tuota sanaa ei käytä kukaan muu kuin Vartiotorniseuran mielenhallinnan uhri. Kirjaimellinen alkutekstin termi lienee "aikakauden loppu" tai jotain sinne päin. - salaisuus?
kymmenen. kirjoitti:
vastata...vai lykkäskö muita kiireitä..?
- Johanneksen_poika
Eikö ole kumma, että Vartiotorniseuran on pitänyt keksiä suomenkieleen "epäsana", joka ei tavalliselle ihmiselle tarkoita mitään? Tuota sanaa ei käytä kukaan muu kuin Vartiotorniseuran mielenhallinnan uhri. Kirjaimellinen alkutekstin termi lienee "aikakauden loppu" tai jotain sinne päin.Määrittele tavalliselle "kadunmiehelle" epäsana "asiainjärjestelmä". Omin sanoin. :)
- mutta..
Eikö ole kumma, että Vartiotorniseuran on pitänyt keksiä suomenkieleen "epäsana", joka ei tavalliselle ihmiselle tarkoita mitään? Tuota sanaa ei käytä kukaan muu kuin Vartiotorniseuran mielenhallinnan uhri. Kirjaimellinen alkutekstin termi lienee "aikakauden loppu" tai jotain sinne päin.ei siinä puheessa sanottukkaan, että on kuusi konventtia ja sitten tulee loppu?
- varmasti.
Määrittele tavalliselle "kadunmiehelle" epäsana "asiainjärjestelmä". Omin sanoin. :)
sen fiksuna entisenä veljenä tiedät?
- Johanneksen_poika
mutta.. kirjoitti:
ei siinä puheessa sanottukkaan, että on kuusi konventtia ja sitten tulee loppu?
Olet täydellisesti mielenhallinnan uhri. Et edes itse käsitä, mitä yrität puolustella.
- Johanneksen_poika
varmasti. kirjoitti:
sen fiksuna entisenä veljenä tiedät?
Minua kiusasi tuo sana koko sen 31 vuoden ajan, kun olin JT. Joten selitäpä se sana nyt tässä kaikille lukijoille, ettei jää epäselvyyttä.
- 1975
kymmenen. kirjoitti:
Olin yli kymmenen, (viidentoista ja kahdenkymmenen välillä, kuus-seitkytluvun taitteessa) ja tasan tarkkaan muistan tiedän, nahoissani tunsin, maailmanlopun/harmagedonin ennustelut, pelon sun muun, koskien vuotta 1975.
Turha on sanoja halkoa puolusteluksi, kaikki sen ajan eläneet jt:kin tietävät kunhan vain uskaltavat tunnustaa...sukunikin, kaukana jt:stä olevat muistavat 1975 maailmanlopun uhkan.
...1975 jälkeen alkaisi 1000-vuotinen valtakunta, oli se sitten maailmanloppu/harmagedon sama oli ennustus!
Ei ole vielä tullut kumpaakaan!
Tyhjäksi tekeminen tämän 1975 ympärillä on suuren suurta naiviutta, oli sana sitten maailmanloppu tai harmagedon! - nykyisiä..
Minua kiusasi tuo sana koko sen 31 vuoden ajan, kun olin JT. Joten selitäpä se sana nyt tässä kaikille lukijoille, ettei jää epäselvyyttä.
hallituksia,yms. Tilalle tulee Jumalan valtakunta.
- ....
nykyisiä.. kirjoitti:
hallituksia,yms. Tilalle tulee Jumalan valtakunta.
Pistäpä googleen hakusanaksi. Tulee pelkkiä jehovien keskusteluja tulokseksi. Lahko on keksinyt uuden sanan jota ei edes ole suomen kielessä.
- ei ole .
1975 kirjoitti:
Olin yli kymmenen, (viidentoista ja kahdenkymmenen välillä, kuus-seitkytluvun taitteessa) ja tasan tarkkaan muistan tiedän, nahoissani tunsin, maailmanlopun/harmagedonin ennustelut, pelon sun muun, koskien vuotta 1975.
Turha on sanoja halkoa puolusteluksi, kaikki sen ajan eläneet jt:kin tietävät kunhan vain uskaltavat tunnustaa...sukunikin, kaukana jt:stä olevat muistavat 1975 maailmanlopun uhkan.
...1975 jälkeen alkaisi 1000-vuotinen valtakunta, oli se sitten maailmanloppu/harmagedon sama oli ennustus!
Ei ole vielä tullut kumpaakaan!
Tyhjäksi tekeminen tämän 1975 ympärillä on suuren suurta naiviutta, oli sana sitten maailmanloppu tai harmagedon!opetettu, että Harmagedon tulisi vuonna 1975
- Markku_Meilo
ei ole . kirjoitti:
opetettu, että Harmagedon tulisi vuonna 1975
Vuoden 1975 maailmanlopun sanomista on kartettu viimeiseen asti. Sen sijaan on opetettu mm., että 1960-luvun nuoret eivät ehdi aikuisiksi ennen maailmanloppua.
1975 maailmanloppua on esitetty kiertoilmauksin niin monella tavalla, että asian kiistää ainaostaan syvällä mielenhallinnassa oleva jehovantodistaja. - Nyt.
.... kirjoitti:
Pistäpä googleen hakusanaksi. Tulee pelkkiä jehovien keskusteluja tulokseksi. Lahko on keksinyt uuden sanan jota ei edes ole suomen kielessä.
sitten on.
- koo.koo
Aivan. Katso tuolta.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/dokumentit/1975.html
Von Hourizin puhe on linkissä sekä tekstinä että audiona. On varmaan parempi, että valitset audion koska tekstissä ei ole tavuviivoja. - joka, on
JEHOVAN TODISTAJA, jätti hampaansakin hoitamatta,
koska tulee se suuri tuho 1975.Silloinhan heidät
uudistetaan. Nyt on siltoja ja tiftihampaita suussa. Ei pitäisi kaikkea uskoa.- salaisuus?
Moni myi yrityksensä ennen -75 tuhoa. Jätti hyvän työpaikkansa. Ei kouluttautunut kun loppu oli jo ovella. Tunnen ihmisiä joista tuli Jt kun loppu oli lähellä -75.
>Lukemattomia ihmiskohtaloita liittyy 1975 tragediaan.. - Markku_Meilo
salaisuus? kirjoitti:
Moni myi yrityksensä ennen -75 tuhoa. Jätti hyvän työpaikkansa. Ei kouluttautunut kun loppu oli jo ovella. Tunnen ihmisiä joista tuli Jt kun loppu oli lähellä -75.
>Lukemattomia ihmiskohtaloita liittyy 1975 tragediaan..Suomessakin otettiin isoa lainaa. Kuulin ihan nimeltä superkalliin auton hankkijasta, joka sitten makseli autoaan pitkin hampain ja pitkään.
Lisäksi olen kuullut henkilöistä, jotka lopettivat lemmikkejään ennen 1975 syksyä.
- Markku_Meilo
>>Jehovan todistajat eivät ole koskaan opettaneet/väittäneet, että olisi tulossa joku maailmanloppu.
Ainakin mulle alkuun opetettiin jehovantodistajien taholta, että vanha maailma tulee loppuunsa ja alkaa uusi maailma.- kyllä.
mutta maailmanloppu terminä on virheellinen, eikä todistajat sellaista ole käyttäneet.
- Markku_Meilo
kyllä. kirjoitti:
mutta maailmanloppu terminä on virheellinen, eikä todistajat sellaista ole käyttäneet.
Mitä mieltä olet aiemmin opetetusta vanhan maailman lopusta, siis ihan vaan terminä?
- Johanneksen_poika
kyllä. kirjoitti:
>>maailmanloppu terminä on virheellinen, eikä todistajat sellaista ole käyttäneet
Vuonna 1972 ei ollut vielä UM-käännöstä suomeksi. Niinpä Suomessa Jehovan todistajat lukivat kirkkoraamatusta mm. tämän kohdan ihan sujuvasti:
Jeesus ... sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. (Matteus 24:1-4)
Väitätkö, että Jehovan todistajat eivät koskaan lukeneet ovenavaajille tuota kohtaa Raamatusta? - on mielestäni
Markku_Meilo kirjoitti:
Mitä mieltä olet aiemmin opetetusta vanhan maailman lopusta, siis ihan vaan terminä?
paljon parempi.
- lukivat.
>>maailmanloppu terminä on virheellinen, eikä todistajat sellaista ole käyttäneet
Vuonna 1972 ei ollut vielä UM-käännöstä suomeksi. Niinpä Suomessa Jehovan todistajat lukivat kirkkoraamatusta mm. tämän kohdan ihan sujuvasti:
Jeesus ... sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. (Matteus 24:1-4)
Väitätkö, että Jehovan todistajat eivät koskaan lukeneet ovenavaajille tuota kohtaa Raamatusta?mutta siinäkään ei ole sanaa maailmanloppu.
- Johanneksen_poika
lukivat. kirjoitti:
mutta siinäkään ei ole sanaa maailmanloppu.
"Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
- Markku_Meilo
on mielestäni kirjoitti:
paljon parempi.
Haluat siis asian taivutettavan rautalangasta. Tässä lapsuuteni ote Vt-seuran matskusta
"In answer to their question, “What shall be the sign of thy coming, and of =>the end of the worldthe end of the world - hirvas
lukivat. kirjoitti:
Jeesus itse alkavansa parousian 1. lokakuuta 1914?
Vastaahan tähän nyt aivan ensiksi, niin teidetään puhutko totta? - suoranaisesti.
hirvas kirjoitti:
Jeesus itse alkavansa parousian 1. lokakuuta 1914?
Vastaahan tähän nyt aivan ensiksi, niin teidetään puhutko totta?Mutta ajanlaskulla se pystytään todistamaan.
- Markku_Meilo
lukivat. kirjoitti:
>>mutta siinäkään ei ole sanaa maailmanloppu.
Täällä se on ihan Vt-seuran omassa tekstissä ja tutkitussa artikkelissa:
"Whereas Paul had only the eye of faith with which to look for =>the end of the world - hirvas
suoranaisesti. kirjoitti:
Mutta ajanlaskulla se pystytään todistamaan.
ajanlaskua, vaan opettiko Jeesus itse aloittavansa parousian 1. lokakuuta 1914.
Siis Jeesus on ja oli totuus, opettiko Hän tuollaista vai ei? - .........
Markku_Meilo kirjoitti:
"Whereas Paul had only the eye of faith with which to look for =>the end of the world...........
- tavallaan.
hirvas kirjoitti:
ajanlaskua, vaan opettiko Jeesus itse aloittavansa parousian 1. lokakuuta 1914.
Siis Jeesus on ja oli totuus, opettiko Hän tuollaista vai ei?opetti.
- hirvas
tavallaan. kirjoitti:
opetti.
vastaa juuri siihen mitä minä kysyin?
Sanoiko Jeesus, " minä aloitan paruosian 1. lokakuuta 1914."
Sanoiko Hän noin vai ei? - tavallaan..
hirvas kirjoitti:
vastaa juuri siihen mitä minä kysyin?
Sanoiko Jeesus, " minä aloitan paruosian 1. lokakuuta 1914."
Sanoiko Hän noin vai ei?sanoi.
- hirvas
tavallaan.. kirjoitti:
sanoi.
sinä valehtelet minulle?
- valehdella..
hirvas kirjoitti:
sinä valehtelet minulle?
lue Raamatustasi.
- Markku_Meilo
suoranaisesti. kirjoitti:
Mutta ajanlaskulla se pystytään todistamaan.
>>Mutta ajanlaskulla se pystytään todistamaan.
Viitsisitkö tehdä sen meille kaikille? - hirvas
valehdella.. kirjoitti:
lue Raamatustasi.
joten saat palkkasi Häneltä, josta olet valehdellut.
Lopeta valehtelu äläkä tee enää muutakaan syntiä! - kyllä..,
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Mutta ajanlaskulla se pystytään todistamaan.
Viitsisitkö tehdä sen meille kaikille?meidän kirjallisuudesta, jos olet tutustunut?
- Markku_Meilo
kyllä.., kirjoitti:
meidän kirjallisuudesta, jos olet tutustunut?
>>meidän kirjallisuudesta,
Luuletko ainaostaan sen löytyvän, vai oletatko tietäväsi sen löytyvän? Jos pelkästään luulet, niin unohda koko keskustelumme. Jos taas olet sitä mieltä, että tiedät, niin jatkakaamme.
>>...jos olet tutustunut?
Olen jonkin verran tutustunut Vt-seuran kirjallisuuteen, tutustumiseni alkoi jo 1950-luvulla, jolloin olin nk. kastamaton julistaja.
Eli siis asiaan ja Vt-seuran materiaaliin. Tässä on pelkästään Vartiotorniseuran omasta materiaalista koottu Babylonian hallitsijoiden katkeamaton järjestys sekä heidän hallinta-aikansa:
Nebukadnessar hallitsi 43 vuotta ja hänen jälkeensä tuli hallitsijaksi Evil-Merodak. (dp pp. 50-51; dp p. 99; it-1 pp. 238-239; it-2 p. 480; w00 May 15 p. 12; w86 Nov. 1 p. 5; w65 Jan. 1 p. 29)
Evil-Merodak hallitsi 2 vuotta ja hänen jälkeensä tuli hallitsijaksi Neriglissar. (it-1 p. 773; w69 Feb. 1 p. 89; w69 Feb. 1 p. 90; w65 Jan 1 p. 29; it-1 pp. 238-239; it-1 p. 147; g72 May 8 pp. 27-28; it-1 p. 453; kc p. 186)
Neriglissar hallitsi 4 vuotta ja hänen jälkeensä tuli hallitsijaksi Labashi-Marduk. (w69 Feb. 1 p. 89; w69 Feb. 1 p. 90; w65 Jan. 1 p. 29; it-2 p.493; it-1 p.453; it-1 p. 425; it-1 p. 239; g72 May 8 pp. 27-28)
Labashi-Marduk hallitsi alle vuoden ja hänen jälkeen tuli hallitsijaksi Nabonidus. (w65 Jan. 1 p. 29; it-1 pp. 238-239; it-1 p.425; it-2 p. 458; w69 Feb. 1 p. 89)
Nabonidus hallitsi 17 vuotta, jonka jälkeen Kyyros valloitti Babylonin vuonna 539. (it-2 p. 457; it-1 pp. 567-568; w68 Aug. 15 pp. 490-491; w68 Aug.15 p. 491 Footnote)
Kun nämä hallitsijat sekä heidän hallinta-aikansa asetetaan Vartiotorniseuran osoittamaan järjestykseen sekä kiinnitetään Vartiotorniseuran nk. absoluuttiseen vuosilukuun, niin syntyy seuraava luettelo:
21 = 605 Nebukadnessar II 43 vuotta
1 = 604
2 = 603
3 = 602
4 = 601
5 = 600
6 = 599
7 = 598
8 = 597
9 = 596
10 = 595
11 = 594
12 = 593
13 = 592
14 = 591
15 = 590
16 = 589
17 = 588
18 = 587
19 = 586
20 = 585
21 = 584
22 = 583
23 = 582
24 = 581
25 = 580
26 = 579
27 = 578
28 = 577
29 = 576
30 = 575
31 = 574
32 = 573
33 = 572
34 = 571
35 = 570
36 = 569
37 = 568
38 = 567
39 = 566
40 = 565
41 = 564
42 = 563
43 = 562 Evil-Merodak 2 vuotta
1 = 561
2 = 560 Neriglissar 4 vuotta
1 = 559
2 = 558
3 = 557
4 = 556 (Labashi Marduk 9 kk) Nabonidus 17 vuotta
1 = 555
2 = 554
3 = 553
4 = 552
5 = 551
6 = 550
7 = 549
8 = 548
9 = 547
10 = 546
11 = 545
12 = 544
13 = 543
14 = 542
15 = 541
16 = 540
17 = 539 Nk. absoluuttinen vuosiluku (w68 Aug. 15 pp. 490-493) tai kiinteä vuosiluku (it-1-FI sivu 90; it-2-FI sivu 312; Vartiotorni 15. toukokuuta 2003 sivu 4)
Mitä mieltä olet siitä, että Vartiotorniseuran opettamien hallitsijoiden ja näiden hallinta-aikojen perusteella vuonna 607 oli kuninkaana Nebukadnessarin isä Nabopolassar? - hirvas
kyllä.., kirjoitti:
meidän kirjallisuudesta, jos olet tutustunut?
ensisijainen totuus löytyykin "teidän kirjallisuudesta", ja silloin Jumalan sana ei ole totuus.
Tuohan selvitti senkin, miksei Jeesus itse koskaan sanonut alkavansa parousiaa 1. lokakuuta 1914. Teidän kirjallisuudessanne sellainen valhe on todistettavasti olemassa, muttei Raamatussa.
Te toimitte siis kuten joku metsästysseura tai ompeluseura, jolla on omat hyväksytyt säännöt ja käsitykset, ja joilla ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan ja totuuden kanssa.
Älkää siis sotkeko Jeesusta näihin juttuihinne, koska te levitätte valheita Hänen suullaan. - Markku_Meilo
hirvas kirjoitti:
ensisijainen totuus löytyykin "teidän kirjallisuudesta", ja silloin Jumalan sana ei ole totuus.
Tuohan selvitti senkin, miksei Jeesus itse koskaan sanonut alkavansa parousiaa 1. lokakuuta 1914. Teidän kirjallisuudessanne sellainen valhe on todistettavasti olemassa, muttei Raamatussa.
Te toimitte siis kuten joku metsästysseura tai ompeluseura, jolla on omat hyväksytyt säännöt ja käsitykset, ja joilla ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan ja totuuden kanssa.
Älkää siis sotkeko Jeesusta näihin juttuihinne, koska te levitätte valheita Hänen suullaan.>>Älkää siis sotkeko Jeesusta näihin juttuihinne, koska te levitätte valheita Hänen suullaan.
Et kai tosissasi halua esittää, että Jeesus ei olisi maininnut vuotta 1914 ja Vartiotorniseuralla ei olisi hallusssaan Jehovan toimittamia Jeesuksen puheiden tallenteita?
"This cannot be very far off, for Jesus said that the generation that saw 1914 'will by no means pass away until all these things occur.'-Matt. 24:34, NW." (w56 Oct. 15 p. 616)
"As Jesus said, the end would occur in the same generation that saw the beginning of the 'last days' in 1914.-Matt. 24:34" (w68 May 1 p. 265)
”Jeesus sanoi myös siitä ihmissukupolvesta, joka näki ”viimeisten päivien” alun vuonna 1914: ’Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.’ (Matt. 24:34) Tämä merkitsee, että jotkut niistä ihmisistä, jotka olivat elossa, kun ensimmäinen maailmansota alkoi vuonna 1914, olisivat yhä elossa todistamassa nykyisen asiainjärjestelmän loppua. Tuo ensimmäisen maailmansodan sukupolvi on tulossa hyvin vanhaksi nyt, ja tämä on voimakas todistus siitä, että pahuuden loppu on nopeasti lähestymässä.” (gc-FI sivu 22)
Muista, mitä Jeesus sanoi niille, jotka eläisivät vuonna 1914 alkaneiden viimeisten päivien läpi: ”Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.” (Vartiotorni 15. huhtikuuta 1991 sivu 7.) - hirvas
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Älkää siis sotkeko Jeesusta näihin juttuihinne, koska te levitätte valheita Hänen suullaan.
Et kai tosissasi halua esittää, että Jeesus ei olisi maininnut vuotta 1914 ja Vartiotorniseuralla ei olisi hallusssaan Jehovan toimittamia Jeesuksen puheiden tallenteita?
"This cannot be very far off, for Jesus said that the generation that saw 1914 'will by no means pass away until all these things occur.'-Matt. 24:34, NW." (w56 Oct. 15 p. 616)
"As Jesus said, the end would occur in the same generation that saw the beginning of the 'last days' in 1914.-Matt. 24:34" (w68 May 1 p. 265)
”Jeesus sanoi myös siitä ihmissukupolvesta, joka näki ”viimeisten päivien” alun vuonna 1914: ’Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.’ (Matt. 24:34) Tämä merkitsee, että jotkut niistä ihmisistä, jotka olivat elossa, kun ensimmäinen maailmansota alkoi vuonna 1914, olisivat yhä elossa todistamassa nykyisen asiainjärjestelmän loppua. Tuo ensimmäisen maailmansodan sukupolvi on tulossa hyvin vanhaksi nyt, ja tämä on voimakas todistus siitä, että pahuuden loppu on nopeasti lähestymässä.” (gc-FI sivu 22)
Muista, mitä Jeesus sanoi niille, jotka eläisivät vuonna 1914 alkaneiden viimeisten päivien läpi: ”Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.” (Vartiotorni 15. huhtikuuta 1991 sivu 7.)väärin. tarkoitin, ettei Jeesuksella ole mitään tekemistä kyseisen aikamäärän (1.10.1914) kanssa, vaan se on Vartiotorniseuran omaa järkeilyä.
Ja kun puhutaan sellaista, mitä joku ei ole todellakaan sanonut, silloin se on valehtelua. Ymmärrätkö? Johanneksen_poika kirjoitti:
Väitätkö, että Jehovan todistajat eivät koskaan lukeneet ovenavaajille tuota kohtaa Raamatusta?>>>Taidat "muistaa" väärin?
Johanneksen_poika 2.1.2009 klo 00.09
>>>>Jeesus ... sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."- hirvas
Jumalanhullu kirjoitti:
>>>Taidat "muistaa" väärin?
Johanneksen_poika 2.1.2009 klo 00.09
>>>>Jeesus ... sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."sanaa maailmanloppu:
3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
Selvää tekstiä - eikö vaan? - sälli olet
hirvas kirjoitti:
joten saat palkkasi Häneltä, josta olet valehdellut.
Lopeta valehtelu äläkä tee enää muutakaan syntiä!kun väität Jeesusta valehtelijaksi.
- sinä.,
hirvas kirjoitti:
väärin. tarkoitin, ettei Jeesuksella ole mitään tekemistä kyseisen aikamäärän (1.10.1914) kanssa, vaan se on Vartiotorniseuran omaa järkeilyä.
Ja kun puhutaan sellaista, mitä joku ei ole todellakaan sanonut, silloin se on valehtelua. Ymmärrätkö?helluntalaisiin?
- kuitenkin,,,,
hirvas kirjoitti:
sanaa maailmanloppu:
3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
Selvää tekstiä - eikö vaan?nykyisten asiainjärjestelmien loppua tai aikakauden loppua. Maa on ja pysyy iäti niin kuin Raamatussa sanotaan.
- lahkoon.
sinä., kirjoitti:
helluntalaisiin?
Ei se vissiin kuulu kun keskustelee paljon heluuntailaisuuspalstalla ja kyseisen lahkon jäsenet haukkuvat jatkuvasti harhaoppiseksi ym siellä. Lisäksi ei usko kolminaisuuteen. Se on itsenäinen uskovainen, joka on kehittänyt itse oppinsa johon uskoo.
- ...urpo...
hirvas kirjoitti:
väärin. tarkoitin, ettei Jeesuksella ole mitään tekemistä kyseisen aikamäärän (1.10.1914) kanssa, vaan se on Vartiotorniseuran omaa järkeilyä.
Ja kun puhutaan sellaista, mitä joku ei ole todellakaan sanonut, silloin se on valehtelua. Ymmärrätkö?...järjen lisäksi sinulta on lähtenyt myös huumorintaju! Mutta älä välitä, se kuuluu uskovaisen perussettiin! Ymmärsitkö?
- kaivaa..
Markku_Meilo kirjoitti:
"Whereas Paul had only the eye of faith with which to look for =>the end of the worldsellainen sana voi löytyä. Mutta Jehovan todistajat ovat aina puhuneet asianjärjestelmien lopusta, niin kuin Raamattu opettaa.
- sälli
sälli olet kirjoitti:
kun väität Jeesusta valehtelijaksi.
runkkarit ovat valehtelijoita.
- dklgfgåfåggfg
...urpo... kirjoitti:
...järjen lisäksi sinulta on lähtenyt myös huumorintaju! Mutta älä välitä, se kuuluu uskovaisen perussettiin! Ymmärsitkö?
keskonen,,eipä ole kehumista homo.
- Markku_Meilo
kaivaa.. kirjoitti:
sellainen sana voi löytyä. Mutta Jehovan todistajat ovat aina puhuneet asianjärjestelmien lopusta, niin kuin Raamattu opettaa.
>>sellainen sana voi löytyä. Mutta Jehovan todistajat ovat aina puhuneet asianjärjestelmien lopusta, niin kuin Raamattu opettaa.
Älä viitsi selittää, asiainjärjestelmä-sana korvasi maailma-sanan minun jehovantodistaja-aikanani, joten väitteesi ei pidä paikkaansa. Muistan sen sunnuntain kun asia tutkittiin, joten aina ei ole puhuttu asianjärjestelmän lopusta. - Repe-Pekka
Markku_Meilo kirjoitti:
>>sellainen sana voi löytyä. Mutta Jehovan todistajat ovat aina puhuneet asianjärjestelmien lopusta, niin kuin Raamattu opettaa.
Älä viitsi selittää, asiainjärjestelmä-sana korvasi maailma-sanan minun jehovantodistaja-aikanani, joten väitteesi ei pidä paikkaansa. Muistan sen sunnuntain kun asia tutkittiin, joten aina ei ole puhuttu asianjärjestelmän lopusta.>> asiainjärjestelmä-sana korvasi maailma-sanan minun jehovantodistaja-aikanani >>
Miten tuo termi selitettiin ?
Itse en ymmärrä mitä ko. sanahirviö tarkoittaa, onko se mahdollisesti sama kuin seikkojensysteemi. - erittäin.
Repe-Pekka kirjoitti:
>> asiainjärjestelmä-sana korvasi maailma-sanan minun jehovantodistaja-aikanani >>
Itse en ymmärrä mitä ko. sanahirviö tarkoittaa, onko se mahdollisesti sama kuin seikkojensysteemi.selvä ilmaisu nykyisistä maallisista järjestelmistä. Ymmärtäähän tuon tyhmempikin?
- Markku_Meilo
Markku_Meilo kirjoitti:
Älä viitsi selittää, asiainjärjestelmä-sana korvasi maailma-sanan minun jehovantodistaja-aikanani, joten väitteesi ei pidä paikkaansa. Muistan sen sunnuntain kun asia tutkittiin, joten aina ei ole puhuttu asianjärjestelmän lopusta.Totuus on tekevä teidät vapaiksi -kirjasta kaivoin äkkiä muuataman uuden maailman, joten tässä:
his first creation at an unknown time in the past
is also able to create now a new world of right
eousness wherein men who fear him and worship
him in spirit and in truth may live freely
in light, peace and joy forever. (p.40-41)
with such truth . He was not of that old, ungodly
world, but looked forward in faith to a new
world wherein the "seed" of God's "woman"
would rule the earth, having judged the Old
Serpent and its seed and crushed the Serpent's
head. (p. 125)
What Enoch saw
and heard while he was held bound and entranced
with that new world vision of Paradise
restored, he was not permitted to utter to men.
While Enoch was in the trance, "God took him,"
that is, God let Enoch's life expire peaceably .
He felt no pangs of death ; he did not see or
realize he was dying. At the same time, up till
this final vision of glorious things to come, he
was comparatively young and had not begun to
feel the ebbing strength, growing pains, and
deadening stiffness of old age nearing death's
door.
So Enoch "died in faith", and his body his
enemies were never able to find to use it for
any purpose . He "was not found" ; he "was not" .
God disposed of his body . Enoch died with the
new world vision gripping his attention . When
God actually brings him to life again at the
portals of that new world, that vision will be
the first thought of his mind, and his eyes will
look forth to see the vision come true on earth. (p. 127)
Englanniksi vuonna 1958 julkaistu Paratiisikirja toteaa näin:
”35. Harmagedon on mennyt. Näkymättömät häiriön aiheuttajatkin ovat hävinneet! Poissa ovat myöskin kaikki kansat! Poissa kaikki vuohimaiset ihmiset! Poissa on vanha maailma — mennyt iäksi! Uusi maailma alkaa.”
On siis tottudenvastaista väittää, että jehiovantodistajat eivät koskaan ole puhuneet uudesta maailmasta, on jopa ollut käytössä termi "uuden maailman yhteiskunta":
"The convention’s theme, imbedded in its name, “Theocracy’s Increase Assembly of Jehovah’s Witnesses,” repeatedly emphasized the increase and expansion of Jehovah’s new world society. To start off with, the first release, Songs to Jehovah’s Praise, struck a delightful note in harmony with this theme." (w50 Oct. 1 p. 361) - Markku_Meilo
Repe-Pekka kirjoitti:
>> asiainjärjestelmä-sana korvasi maailma-sanan minun jehovantodistaja-aikanani >>
Itse en ymmärrä mitä ko. sanahirviö tarkoittaa, onko se mahdollisesti sama kuin seikkojensysteemi.>>Miten tuo termi selitettiin ?
Se muutos tuli 1960-luvulla, enkä muista muuta kuin, kirjoituksessa taisi olla kreikan kosmos ja aion -sanat avainasemassa.
>>Itse en ymmärrä mitä ko. sanahirviö tarkoittaa, onko se mahdollisesti sama kuin seikkojensysteemi.
Minulle se näyttäytyy amerikkalaisuutena, jolla haluttiin tuoda esille, että maapallo jää, mutta kaikille muille kuin jehovantodistajille on kyseessä maailmanloppu. Jota loppuosaa ei tietty ovilla haluta kertoa. - Repe-Pekka
erittäin. kirjoitti:
selvä ilmaisu nykyisistä maallisista järjestelmistä. Ymmärtäähän tuon tyhmempikin?
>> sehän on erittäin selvä ilmaisu nykyisistä maallisista järjestelmistä. >>
Eikös asia / asiat sanoilla voida ilmaista muutakin kuin ns. maallisia.
>> Ymmärtäähän tuon tyhmempikin? >>
Kiitos, kiitos. En liene ainoa. - Repe-Pekka
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Miten tuo termi selitettiin ?
Se muutos tuli 1960-luvulla, enkä muista muuta kuin, kirjoituksessa taisi olla kreikan kosmos ja aion -sanat avainasemassa.
>>Itse en ymmärrä mitä ko. sanahirviö tarkoittaa, onko se mahdollisesti sama kuin seikkojensysteemi.
Minulle se näyttäytyy amerikkalaisuutena, jolla haluttiin tuoda esille, että maapallo jää, mutta kaikille muille kuin jehovantodistajille on kyseessä maailmanloppu. Jota loppuosaa ei tietty ovilla haluta kertoa.>> Minulle se näyttäytyy amerikkalaisuutena >>
Itsekin ajattelin, että kyseessä on vt-seuran
tehtailema termi, joka on englanninkielestä väkisin käännetty suomenkieliseksi. - Markku_Meilo
Repe-Pekka kirjoitti:
>> Minulle se näyttäytyy amerikkalaisuutena >>
Itsekin ajattelin, että kyseessä on vt-seuran
tehtailema termi, joka on englanninkielestä väkisin käännetty suomenkieliseksi.Vt-teksti käännetään melkoisen translitteroidusti, ilmeisesti Jehovan totuus edellyttää sitä. Sen verran kyllä Suomessakin ajatellaan, että pahimmat valheet lievennetään, pahimpin amerikkalaisuuksien ohella.
- Mukava saada...
dklgfgåfåggfg kirjoitti:
keskonen,,eipä ole kehumista homo.
...rakentavaa kritiikkiä!
Mut oikeesti! Etkö sä saatanan kenopää muuhun pysty? Älä välitä, ei pystynyt isäsikään, näkeehän sen jo sinusta! - Epäilenkö turhaan?
Markku_Meilo kirjoitti:
Totuus on tekevä teidät vapaiksi -kirjasta kaivoin äkkiä muuataman uuden maailman, joten tässä:
his first creation at an unknown time in the past
is also able to create now a new world of right
eousness wherein men who fear him and worship
him in spirit and in truth may live freely
in light, peace and joy forever. (p.40-41)
with such truth . He was not of that old, ungodly
world, but looked forward in faith to a new
world wherein the "seed" of God's "woman"
would rule the earth, having judged the Old
Serpent and its seed and crushed the Serpent's
head. (p. 125)
What Enoch saw
and heard while he was held bound and entranced
with that new world vision of Paradise
restored, he was not permitted to utter to men.
While Enoch was in the trance, "God took him,"
that is, God let Enoch's life expire peaceably .
He felt no pangs of death ; he did not see or
realize he was dying. At the same time, up till
this final vision of glorious things to come, he
was comparatively young and had not begun to
feel the ebbing strength, growing pains, and
deadening stiffness of old age nearing death's
door.
So Enoch "died in faith", and his body his
enemies were never able to find to use it for
any purpose . He "was not found" ; he "was not" .
God disposed of his body . Enoch died with the
new world vision gripping his attention . When
God actually brings him to life again at the
portals of that new world, that vision will be
the first thought of his mind, and his eyes will
look forth to see the vision come true on earth. (p. 127)
Englanniksi vuonna 1958 julkaistu Paratiisikirja toteaa näin:
”35. Harmagedon on mennyt. Näkymättömät häiriön aiheuttajatkin ovat hävinneet! Poissa ovat myöskin kaikki kansat! Poissa kaikki vuohimaiset ihmiset! Poissa on vanha maailma — mennyt iäksi! Uusi maailma alkaa.”
On siis tottudenvastaista väittää, että jehiovantodistajat eivät koskaan ole puhuneet uudesta maailmasta, on jopa ollut käytössä termi "uuden maailman yhteiskunta":
"The convention’s theme, imbedded in its name, “Theocracy’s Increase Assembly of Jehovah’s Witnesses,” repeatedly emphasized the increase and expansion of Jehovah’s new world society. To start off with, the first release, Songs to Jehovah’s Praise, struck a delightful note in harmony with this theme." (w50 Oct. 1 p. 361)...löysin kirjastoani pengottuani, tosin vain minuutin aikana jo kolme aiheeseen liittyvää vihkosta: Eläminen vanhurskaan UUDEN MAAILMAN toivossa, UUTEEN MAAILMAAN uskomisen peruste
ja Harmagedonin jälkeen jumalan UUSI MAAILMA.
Todistajissa on se paha vika, että eivät ota asioista selvää, vai onko se paha vika ensinkään?
Tuo vika saa aikaiseksi monta kiusallista tilannetta, ei tosin minulle, minulle nuo tilanteet on todella viihdyttäviä...
Tosin olen kärsinyt vieroitusoireita, kun todistajat eivät lupauksistaan huolimatta ole tulleet uudelleen käymään, liekö sitten muistissaan jotain vikaa vai eivätkö kiireiltään ehdi? - Markku_Meilo
Epäilenkö turhaan? kirjoitti:
...löysin kirjastoani pengottuani, tosin vain minuutin aikana jo kolme aiheeseen liittyvää vihkosta: Eläminen vanhurskaan UUDEN MAAILMAN toivossa, UUTEEN MAAILMAAN uskomisen peruste
ja Harmagedonin jälkeen jumalan UUSI MAAILMA.
Todistajissa on se paha vika, että eivät ota asioista selvää, vai onko se paha vika ensinkään?
Tuo vika saa aikaiseksi monta kiusallista tilannetta, ei tosin minulle, minulle nuo tilanteet on todella viihdyttäviä...
Tosin olen kärsinyt vieroitusoireita, kun todistajat eivät lupauksistaan huolimatta ole tulleet uudelleen käymään, liekö sitten muistissaan jotain vikaa vai eivätkö kiireiltään ehdi?Vuonna 1942 WTBTS julkaisi kirjan "The New World", 1953 "New Heavens And A New Earth" ja 1955 "You May survive Armageddon Into God's New World".
Kirjasia seuraavasti (vuosiluvut engl. julkaisuvuosia): 1943 "Freedom In The New World", 1950 "Evolution Versus The New World", 1953 mainitsemasi "Uuteen maailmaan uskomisen peruste", 1953 mainitsemasi "Harmagedonin jälkeen Jumalan uusi maailma", 1958 "God's Kingdom Rules - Is the World's End Near?" ja 1963 mainitsemasi "Eläminen vanhurskaan uuden maailman toivossa".
>>Todistajissa on se paha vika, että eivät ota asioista selvää, vai onko se paha vika ensinkään?
Näkökulmakysymys, Vartiotorniseura nauttii tilanteesta ja jehovantodistajat kärsivät.
>>Tuo vika saa aikaiseksi monta kiusallista tilannetta, ei tosin minulle, minulle nuo tilanteet on todella viihdyttäviä...
Jehovantodistajana en huomannut harhojani, vaan kognitiivinen dissonanssi hoiti ajattelun turvallisille urille. Toki edelleen keskustelen mielelläni jehovantodistajien kanssa.
>>Tosin olen kärsinyt vieroitusoireita, kun todistajat eivät lupauksistaan huolimatta ole tulleet uudelleen käymään, liekö sitten muistissaan jotain vikaa vai eivätkö kiireiltään ehdi?
Eikös olla kohteliaita ja laitetaan joulukiireiden piikkiin?
- herätti mukavasti
sellaisia nousemaan esiin, joiden elämään ei sisälly mitään muuta kuin Jehovan todistajien parjaaminen.
Aika veikeää, eikö totta.
Että sillälailla!
Ei minulla kyllä ole niin paljoa turhaa aikaa, että keskustelisi näiden turhuuden herrojen kanssa. Ei heillä ole mitään järkevää sanotavaa.- järkevää...!
Toivottavasti sinullekin on selvinnyt että pääsääntöisesti, kohde asioiden ruotimisissa on VT seuran opit ja niiden paikkansapitömättömyys ei jt henkilöt!
Miksi jt pakenevat useasti täältä "ei ole niin paljon turhaa aikaa"?
"Turhuuden herrat, ei heillä mitään järkevää sanottavaa", mikä ei ole järkevää? - salaisuus?
lähteä mollauslinjalle....Kysehän on keskustelu Vt seuranopeista, jotka ei kestä oikeaa valoa.
>Ei ole aikaa...haloo.. eikö sinulla pitäis olla aikaa julistaa "pelastuksen" sanaa. Sitten kuukauden lopussa tunnit raporttilaatikkoon. Ei tarvi pyryssä ja pakkasessa oveltaovelle juosta. Tunnit voit laskea samoin kuin normaali kenttätyössä. Siitä kun koneen laitat päälle ja kun koneen sammutat..siinä välillähän voi käydä vaikka autolla ajelemassa, niin kuin ovityössäkin.
>Toivotan onnea valitsemallasi tiellä..sitähän me kaikki tarvitaan elämässä. Muillakin kuin Jt on mahdollisuus nauttia onnesta ja taspainoisesta elämästä..Onhan sanontakin "jokainen on oman onnensa seppä".
>Ollessani jt en havainnut mitään, niin erikoisen onnellista kansaa. Enemmänkin tulee mieleen epätoivoinen onnellisuuden esittäminen srk kokouksissa. Arjessa se elämä onkin muuta..
> Samat lainalaisuudethan meillä on kaikilla. Voi olla sairauksia, onnettomuuksia, kuolemanpelkoa, taloudellisia vaikeuksia, perheongelmia, viina virtaa liikaa, väsyttää, vituttaa ym. Jt voi olla myös rankkapaikka huomata, että kaikilla on onkin sama kohtalo, kuolema niittää uskosta riippumatta. Joten nahkurin orsilla tavataan..ikävää mutta totta. - Markku_Meilo
salaisuus? kirjoitti:
lähteä mollauslinjalle....Kysehän on keskustelu Vt seuranopeista, jotka ei kestä oikeaa valoa.
>Ei ole aikaa...haloo.. eikö sinulla pitäis olla aikaa julistaa "pelastuksen" sanaa. Sitten kuukauden lopussa tunnit raporttilaatikkoon. Ei tarvi pyryssä ja pakkasessa oveltaovelle juosta. Tunnit voit laskea samoin kuin normaali kenttätyössä. Siitä kun koneen laitat päälle ja kun koneen sammutat..siinä välillähän voi käydä vaikka autolla ajelemassa, niin kuin ovityössäkin.
>Toivotan onnea valitsemallasi tiellä..sitähän me kaikki tarvitaan elämässä. Muillakin kuin Jt on mahdollisuus nauttia onnesta ja taspainoisesta elämästä..Onhan sanontakin "jokainen on oman onnensa seppä".
>Ollessani jt en havainnut mitään, niin erikoisen onnellista kansaa. Enemmänkin tulee mieleen epätoivoinen onnellisuuden esittäminen srk kokouksissa. Arjessa se elämä onkin muuta..
> Samat lainalaisuudethan meillä on kaikilla. Voi olla sairauksia, onnettomuuksia, kuolemanpelkoa, taloudellisia vaikeuksia, perheongelmia, viina virtaa liikaa, väsyttää, vituttaa ym. Jt voi olla myös rankkapaikka huomata, että kaikilla on onkin sama kohtalo, kuolema niittää uskosta riippumatta. Joten nahkurin orsilla tavataan..ikävää mutta totta.Onni onnettomuudessa kuitenkin kun aika ei riitä Vt-seuran opetuksista keskusteluun, niin aika riittää kuitenkin sen kertomiseen, että aika ei riitä Vt-seuran opetuksista keskusteluun. Siitäkin voi riipaista tunnin raporttiin, luetaanhan se eri henkilöiden taholta.
Tarmoa siis riittää keskustelun tason moittimiseen, mutta valitettavasti ei keskustelun tason nostamiseen.
On myös melkoisen hellyttävää huolenpitoa kun toisaalta kysellään mistä entisille todistajille riittää aikaa kirjoitella tänne. Ei siinä jehovantodistaja paljoa ajattele kun Vt-seuran odottama ajankäyttö ja viikonpäiviin ja kiinteisiin aikoihin sidotut puuhat eivät käy mielessä.
Olettaisi järkiuskontona esiintyvän liikkeen edustajien olevan hieman kiinnostuneempia toistamiensa asioiden perusteista, siitä kun netissä saa rehellisempiä tunteja kuin pelkällä kynäilyllä.
- salaisuus?
ei tule kuolleita vaan kaatuneita...asianjärjestelmänloppu on vain siloteltu sanamuoto vt seuran luomasta kauhukuvasta.
- maailma-
Jumalan alkuperäinen tarkoitus oli paratiisi maan
päällä.Kun Jumala loi ihmisen hän varasi ensinmmäiselle ihmiselle ihastuttavan paratiisin ja
siunasi heidät.Tämä merkitsee sitä että ensinmmäinen
ihmispari oli täydellinen.(5 Mooses.32:4).
Heidän odotteenaan oli ikuinen elämä maan päällä.
Kiinnostavaa on että nykyiset tiedemiehet tietävät ihmisruumiin alati uudistavan itseään.He sanovat että sopivassa olosuhteissä ihminen pystyy elämään ikuisesti.Mutta ihmiset vanhenevat
ja kuolevat.Jumalan Jehovan sana vastaa tähän.
Jumala sanoi:Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista mutta hyvän ja pahan tiedon puusta älä syö,sillä sinä päivänä.jona siitä syöt pitää sinun kuolemalla kuoleman(1 Moos.2:16,17.
Tässä on vastaus miksi me vanhenemme ja kuolemme.
Aadan ja Eeva olivat tottelemattomia.
Roomalaisille 5:12 sanoo:Niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema,niin kuolema tuli kaikkien ihmisten osaksi.
Jeesus tuli ja lunasti tuon paratiisin takaisin
Minkä Aadam menetti sen Jeesus lunasti takaisin.
Jumalan alkuperäinen tarkoitus ei ole muuttunut.
Isä meidän rukouksessa rukoillaan Jumalan valtakuntaa joka pian poistaa pahuuden maan
päältä ja paratiisi ennallistetaan maan päälle.
Tänne maan päälle saavat ylösnousemuksen myös miljoonat kuolleet.(Johannes 5:28,29)
Psalmi 37:11,29.- Arskavain
Niiden 7 miljardin ei-jehovantodistajan?
- sinä..,
Arskavain kirjoitti:
Niiden 7 miljardin ei-jehovantodistajan?
sen tiedät?
- Arskavain
sinä.., kirjoitti:
sen tiedät?
Paratiisin ennellistaminen vai joukkotuho?
- on ennustettu
Arskavain kirjoitti:
Paratiisin ennellistaminen vai joukkotuho?
nämä asiat ja luulisin, että olet lukenut ja tiedät miten se menee?
- Arskavain
on ennustettu kirjoitti:
nämä asiat ja luulisin, että olet lukenut ja tiedät miten se menee?
Ainakaan Jehovvan todistajien ennustuksia puhuttu ja se osoittaa sen raamatun mukaan vääräksi profeetaksi, koska heidän sana ei ole toteutunut. Alkupräisteksti puhuu aikakauden lopusta
- maailma maan päällä
Arskavain kirjoitti:
Ainakaan Jehovvan todistajien ennustuksia puhuttu ja se osoittaa sen raamatun mukaan vääräksi profeetaksi, koska heidän sana ei ole toteutunut. Alkupräisteksti puhuu aikakauden lopusta
Jumalan alkuperäinen tarkoitus on puhdistaa maapallo
kaikesta pahuudesta.Tilalle tulee uusi asianjäjestelmä jossa ei ole sotia,sairauksia,hautausmaita,sairaaloita.
Johanneksen Ilmestys 21:4, sanoo:Katso Jumalan teltta on ihmisten
luona ja hän asuu heidän kanssaan ja he ovat hänen
kansojaan.Ja Jumala Jehova on heidän kanssaan.
Ja hän pyyhkii kaikki kyyneleet heidän silmistään
ja eikä kuolemaa enää ole. eikä surua eikä valitushuutoa eikä kipua enää ole.Entiset ovat kadonneet.
Ja valtaistuimella sanoi:
Katso minä teen kaiken uudeksi.
Kirjoita koska nämä sanat ovat luotettavat ja todet(Ilmestys 21:5) - Arskavain
maailma maan päällä kirjoitti:
Jumalan alkuperäinen tarkoitus on puhdistaa maapallo
kaikesta pahuudesta.Tilalle tulee uusi asianjäjestelmä jossa ei ole sotia,sairauksia,hautausmaita,sairaaloita.
Johanneksen Ilmestys 21:4, sanoo:Katso Jumalan teltta on ihmisten
luona ja hän asuu heidän kanssaan ja he ovat hänen
kansojaan.Ja Jumala Jehova on heidän kanssaan.
Ja hän pyyhkii kaikki kyyneleet heidän silmistään
ja eikä kuolemaa enää ole. eikä surua eikä valitushuutoa eikä kipua enää ole.Entiset ovat kadonneet.
Ja valtaistuimella sanoi:
Katso minä teen kaiken uudeksi.
Kirjoita koska nämä sanat ovat luotettavat ja todet(Ilmestys 21:5)Onko kyseessä tämä maa ja siinä muuttuvat olot vai tarkoittaako raamattu kenties "maalla" yhteiskuntaa, joka on taivaassa enkelien tapaan?
Viimeinen tuomio
11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään. [Jes. 6:1; Matt. 25:31 | 2. Piet. 3:7]
12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan. [Dan. 7:10; Luuk. 10:20 | Matt. 16:27
He seisoivat valtaistuimen edessä selvästi josta "taivas ja maa on paennut", joista ei näkynyt jälkeäkään.
Seuraavat jakeet iIlmestyksessä valottavat myös paikkaa, joka ei ole kirjaimellinen maapallomme.
Johanneksen ilmestys 21
23 Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus
valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. [Jes. 60:19]
24 Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston. [Jes. 60:3]
25 Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan. [Jes. 60:11]
26 Kaikki kansojen kalleudet ja ihanuudet tuodaan sinne.
Sekä seuraavat jakeet ilmestuksen 19
Riemulaulu taivaassa
1 Tämän jälkeen kuulin taivaasta mahtavan äänen, ikään kuin suuri kansanjoukko olisi laulanut: -- Halleluja!* Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hänen on kirkkaus ja voima. ["Halleluja" on hepreankielinen ylistyshuuto. Se merkitsee 'ylistäkää Herraa'.] [19:1,2: Ilm. 4:11, 7:10,12, 12:10
Jos ollaan totuudemukaisia niin ilmestyksen 7 lukvun jakeet sopisivat raamatun mukaan "taivaalliseen elämään".
9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa [Ilm. 3:5, 4:4, 6:11]
10 ja huusivat kovalla äänellä: -- Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa! [Ps. 3:9; Jer. 3:23; Ilm. 5:13]
11 Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä, ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan [Ilm. 5:11]
12 sanoen: -- Aamen. Ylistys ja kirkkaus, viisaus, kiitos, kunnia, valta ja voima meidän Jumalallemme aina ja ikuisesti! Aamen. [Ilm. 5:12-14]
13 Yksi vanhimmista kysyi minulta: "Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?"
14 Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: -- Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. [Dan. 12:1; Mark. 13:19 | Jes. 1:18; Sak. 3:4; Hepr. 9:14; 1. Joh. 1:7]
15 Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen. [Jes. 4:5,6; Hes. 37:27]
16 Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää ei heitä polta aurinko eikä paahtava helle. [Ps. 121:6; Jes. 49:10]
17 Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet. [Ps. 23:1,2; Hes. 34:23; Joh. 10:11 | Jes. 25:8]
Room. 6:5
Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11] - hirvas
sitä jeppuloiden hapatusta. Jeesus on totuus!
- sinäkin....
hirvas kirjoitti:
sitä jeppuloiden hapatusta. Jeesus on totuus!
Raamattua. Kommentoi sen jälkeen?
- häviä..
Arskavain kirjoitti:
Onko kyseessä tämä maa ja siinä muuttuvat olot vai tarkoittaako raamattu kenties "maalla" yhteiskuntaa, joka on taivaassa enkelien tapaan?
Viimeinen tuomio
11 Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään. [Jes. 6:1; Matt. 25:31 | 2. Piet. 3:7]
12 Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan. [Dan. 7:10; Luuk. 10:20 | Matt. 16:27
He seisoivat valtaistuimen edessä selvästi josta "taivas ja maa on paennut", joista ei näkynyt jälkeäkään.
Seuraavat jakeet iIlmestyksessä valottavat myös paikkaa, joka ei ole kirjaimellinen maapallomme.
Johanneksen ilmestys 21
23 Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus
valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. [Jes. 60:19]
24 Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston. [Jes. 60:3]
25 Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan. [Jes. 60:11]
Sekä seuraavat jakeet ilmestuksen 19
Riemulaulu taivaassa
1 Tämän jälkeen kuulin taivaasta mahtavan äänen, ikään kuin suuri kansanjoukko olisi laulanut: -- Halleluja!* Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hänen on kirkkaus ja voima. ["Halleluja" on hepreankielinen ylistyshuuto. Se merkitsee 'ylistäkää Herraa'.] [19:1,2: Ilm. 4:11, 7:10,12, 12:10
Jos ollaan totuudemukaisia niin ilmestyksen 7 lukvun jakeet sopisivat raamatun mukaan "taivaalliseen elämään".
9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa [Ilm. 3:5, 4:4, 6:11]
10 ja huusivat kovalla äänellä: -- Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa! [Ps. 3:9; Jer. 3:23; Ilm. 5:13]
11 Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä, ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan [Ilm. 5:11]
12 sanoen: -- Aamen. Ylistys ja kirkkaus, viisaus, kiitos, kunnia, valta ja voima meidän Jumalallemme aina ja ikuisesti! Aamen. [Ilm. 5:12-14]
13 Yksi vanhimmista kysyi minulta: "Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?"
14 Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: -- Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. [Dan. 12:1; Mark. 13:19 | Jes. 1:18; Sak. 3:4; Hepr. 9:14; 1. Joh. 1:7]
15 Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen. [Jes. 4:5,6; Hes. 37:27]
16 Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää ei heitä polta aurinko eikä paahtava helle. [Ps. 121:6; Jes. 49:10]
17 Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet. [Ps. 23:1,2; Hes. 34:23; Joh. 10:11 | Jes. 25:8]
Room. 6:5
Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]minnekkään.
- Arskavain
häviä.. kirjoitti:
minnekkään.
Että jo jehovantodistajien tulkinnallakin "maalla" on monta merkitystä?
Näin ollen, koska raamattu puhuu taivaiden ja maan häviämisestä, ne voisivat hyvinkin tarkoittaa sitä, että nykyisellä maalla tai yhteiskunnalla, kuten me sen ymmärrämme, ei olisi sijaa pelastuneille, vaan uusi maa voisi tarkoittaa uutta paikkaa, jonka pelastuneet saisivat ja silti tämä kirjaimellinen maapallomme säilyisi..."Uusi taivas ja uusi maa" voisi olla se odote, jonka raamattu lupaa pelastuville, jotka siis muodostuisivat mm kaikista kansoista ja kielistä. - haetulta.
Arskavain kirjoitti:
Että jo jehovantodistajien tulkinnallakin "maalla" on monta merkitystä?
Näin ollen, koska raamattu puhuu taivaiden ja maan häviämisestä, ne voisivat hyvinkin tarkoittaa sitä, että nykyisellä maalla tai yhteiskunnalla, kuten me sen ymmärrämme, ei olisi sijaa pelastuneille, vaan uusi maa voisi tarkoittaa uutta paikkaa, jonka pelastuneet saisivat ja silti tämä kirjaimellinen maapallomme säilyisi..."Uusi taivas ja uusi maa" voisi olla se odote, jonka raamattu lupaa pelastuville, jotka siis muodostuisivat mm kaikista kansoista ja kielistä.tuo mielestäni kuullostaa. Ei se kyllä niin ole.
sinäkin.... kirjoitti:
Raamattua. Kommentoi sen jälkeen?
Polkeeko liiaksi vartiotorniseuran arvovaltaa nimittää Jeesusta raamatunmukaisesti Totuudeksi, vai mistä tuo tuohtunut tokaisu? Vihjailit huonoa Raamatun tuntemusta ja kaipasit kommenttia kirjoitukseen. Katstaan, miten sitten oli sen raamatullisuuden laita?
>> Jumalan alkuperäinen tarkoitus oli paratiisi maan päällä.
Ole tarkkana. Ei Raamattu puhu sellaisesta. Se on ihmisen arvelu asiasta. Sitten seuraavaksi tuota sanamuotoa käytetäänkin jo perusteluna seuraavalle, siitä tehdään se lopullinen tarkoitus. Silloin ollaan jo oikeasti harhassa.
>> Kun Jumala loi ihmisen hän varasi ensinmmäiselle ihmiselle ihastuttavan paratiisin ja
siunasi heidät.Tämä merkitsee sitä että ensinmmäinen ihmispari oli täydellinen.
Päättely ei mene noin. Ei ensimmäisestä seuraa täydellisyys. Sen sijaan antamasi raamatunpaikka kyllä antaisi niin ymmärtää.
>> Heidän odotteenaan oli ikuinen elämä maan päällä.
Raamatun mukaan se ei olisi ilman lankeemustakaan ollut automaattista.
>> Kiinnostavaa on että nykyiset tiedemiehet tietävät ihmisruumiin alati uudistavan itseään.He sanovat että sopivassa olosuhteissä ihminen pystyy elämään ikuisesti.
Epäilenpä vain, sanooko kukaan teidemies tuollaista. Ei ole ensi kädessä kyse olosuhteista, sillä vanheneminen on ohjelmoitu ihmisen perimään. Elimistö kyllä uudistuu tietyissä rajoissa, mutta vanhemmiten uusiutuminen hidastuu eikä esim. hermosoluja synny ollenkaan uusia kuolleiden tilalle.
>> Mutta ihmiset vanhenevat ja kuolevat.Jumalan Jehovan sana vastaa tähän. Jumala sanoi:Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista mutta hyvän ja pahan tiedon puusta älä syö,sillä sinä päivänä.jona siitä syöt pitää sinun kuolemalla kuoleman (1 Moos.2:16,17.
Raamatun mukaan ihminen kuoli sinä päivänä. Hänestä tuli kuolleita hautaava kuollut. Kuolema merkitsee eroa Jumalasta, elämästä. Ruumiillinen kuolema seurasi sitten myöhemmin.
>> Tässä on vastaus miksi me vanhenemme ja kuolemme.
Ja JHVH Jumala sanoi:
"Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä,
niin että hän tietää hyvän ja pahan.
Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta
ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
Tuon kohdan mukaan syntiin lankeeminen ei ollutkaan kuolevaisuuden varsinainen syy, vaan syy oli siitä seurannut ero Elämän puusta.
>> Jeesus tuli ja lunasti tuon paratiisin takaisin Minkä Aadam menetti sen Jeesus lunasti takaisin. Jumalan alkuperäinen tarkoitus ei ole muuttunut.
Raamatun mukaan Jeesus ei lunastanut paratiisia vaan ihmiset.
Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa,
vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
>> Isä meidän rukouksessa rukoillaan Jumalan valtakuntaa joka pian poistaa pahuuden maan
Isä meidän rukouksessa rukoillaan Jumalan valtakunnan tulemista. Ihmisen asia ei ole tehdä Jumalalle työlistaa sen seuraamuksista.
>> Tänne maan päälle saavat ylösnousemuksen myös miljoonat kuolleet.(Johannes 5:28,29)
Psalmi 37:11,29.
Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee,
jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat,
kuulevat Hänen äänensä ja tulevat esiin,
ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen,
mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
Oletko koskaan miettinyt, että tuossa Johanneksen kohdassa sanotaan: KAIKKI kuulevat Hänen äänensä ja että on kaksi ylösnousemusta, elämän ja kuoleman. Vartiotorniseura pelottelee, ettei järjestön hylännellä ole ollenkaan ylösnusemusta, mutta kaikki muut ennen harmaa kuolleet herätetään koeajalle. Raamattu ei puhu koeajoistakaan.- Arskavain
haetulta. kirjoitti:
tuo mielestäni kuullostaa. Ei se kyllä niin ole.
1. Moos. 8:22
-- Niin kauan kuin maa pysyy, ei lakkaa kylvö eikä korjuu, ei vilu eikä helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö."
Tuo kohta jo puhuu vastaan,että paratiisissa otettais lopulta vaatteetikin pois (kun annalistaminen lopulta tapahtuu - yleinen uskomus todistajilla) ja koko maapallo olisi Edenin kaltainen trooppinen paikka.
3. Moos. 26:34
Niin maa saa autiona levätessään hyvityksen sapattivuosista, joita te ette sille antaneet. Te itse olette vihollismaassa, mutta oma maanne lepää ja saa hyvityksen sapattivuosistaan
Saako kirjaimellinen maa tässä hyvityksen?
3. Moos. 26:38
vaan katoatte vieraiden kansojen sekaan, ja vihollistenne maa nielee teidät.
Kirjaimellinen maako nielaisee?
1. Aik. 16:31
Iloitkoon taivas, riemuitkoon maa! Julistakaa kaikkien kansojen kuulla: Herra on kuningas! [Ps. 97:1]
1. Aik. 16:32
Pauhatkoon meri kaikkineen, juhlikoot maa ja sen luodut, [Ps. 98:7]
Tässä maa tarkoittanee ihmisyhteiskuntaa. Mitä taivas, hallituksia, hekiolentoja?
Kuten tässä
69:35) Taivas ja maa ylistäkööt häntä, meret ja kaikki, mikä niissä liikkuu.
ja tässä
Koko maa kumartuu eteesi, koko maa laulaa kiitostasi ja ylistää nimeäsi.
Seuraava viittaa katovaisuutemme kirjaimellisen maame suhteen
Saarn. 1:4
Sukupolvi menee, sukupolvi tulee, mutta maa pysyy ikuisesti. [Ps. 104:5, 119:90]
Puhuuko jumala kirjaimelliselle maalle ja taivaalle tässä?
Jes. 1:2
Kuule, taivas, kuuntele, maa! Herra puhuu: -- Minä kasvatin lapsia, saatoin heidät täyteen mittaan, mutta uhmaten he ovat nousseet minua
vastaan.
Puhuuko Jeesus kirjaumelliseti?
Mark. 13:31
Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
2. Piet. 3:7
Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan
Kuten tiedämme tulella ei voi tuhota kirjaimellisia taivaita
Maa auttamassa?
Ilm. 12:16
mutta maa auttoi naista: se avasi suunsa ja nielaisi virran, jonka lohikäärme oli syössyt kidastaan.
Voisiko uusi maa ja uusi taivas edustaa paikkaa, johon raamatun mukaan pelastetut pääsevät?
Ilm. 21:1
Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää
Uusi taivas ja uusi maa
1 Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. [Jes. 65:17, 66:22; 2. Piet. 3:13]
2 Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. [Jes. 52:1; Gal. 4:26; Hepr. 12:22; Ilm. 3:12 | 2. Kor. 11:2; Ilm. 19:7]
3 Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, [3. Moos. 26:11,12; Hes. 37:27; Sak. 2:14; Joh. 1:14; Ilm. 7:15]
4 ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut." [Jes. 25:8; Ilm. 7:17]
5 Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi minä teen kaiken." Hän sanoi: "Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet.
Taivaallinen Jerusalem viitannee samaan paikkaan
23 Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. [Jes. 60:19]
27 Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan.
Ylösnousemuksessa raamattu antaa selvän käsityksen
Ylösnousemusruumis
35 Joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet herätetään? Millainen ruumis heillä silloin on?"
36 Mikä järjetön kysymys! Eihän se mitä kylvät tule eläväksi, ellei se ensin kuole. [Joh. 12:24]
40 On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten. [Matt. 13:43]
41 Auringolla on oma loistonsa, kuulla omansa ja tähdillä omansa, ja toinen tähti loistaa toista kirkkaammin.
42 Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa. Se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana.
43 Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa. [Fil. 3:21]
44 Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen.
45 Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. [1. Moos. 2:7; Joh. 5:21]
46 Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen.
47 Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta. [Joh. 3:13]
48 Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset.
49 Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi. [1. Moos. 5:3 | Room. 8:29 ]
50 Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta. [Joh. 3:6]
51 Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme, [15:51,52: Matt. 24:31; 1. Tess. 4:15-17; Ilm. 11:15]
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet herätetään katoamattomina ja me muut muutumme.
53 Tämän katoavan on näet pukeuduttava katoamattomuuteen ja kuolevaisen kuolemattomuuteen. [2. Kor. 5:4]
54 Mutta kun katoava pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen, silloin toteutuu kirjoitusten sana: -- Kuolema on nielty ja voitto saatu. [Jes. 25:8]
55 Missä on voittosi, kuolema? Missä on pistimesi, kuolema? [Hoos. 13:14]
56 Kuoleman pistin on synti, ja synnin voimana on laki. [1. Moos. 3:3 | Room. 3:20 ]
57 Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! [Room. 8:37; 2. Kor. 2:14]
58 Olkaa siis vahvoja ja järkähtämättömiä, rakkaat veljeni, ja tehkää aina innokkaasti Herran työtä. Tietäkää, ettei Herra anna teidän työnne mennä hukkaan. [2. Aik. 15:7; Hepr. 6:10; Ilm. 14:13]
Itse olen sitä mieltä, että raamatun taivas ja maa on suhteellinen käsite ja aivan loogisesti voi päätellä, että siinä pelastuvien maassa ja taivaassa, jota uusi Jerusalemkin edustaa eivät enää kirjaimellinen maamme muistu mieleen...entiset ovat kadonneet. Ja silti elämä jatkuu ennellaan melle niin tutulla maapallolla, mutta kuoleman jälkeen "uudessa maassa". - paikka?
Arskavain kirjoitti:
1. Moos. 8:22
-- Niin kauan kuin maa pysyy, ei lakkaa kylvö eikä korjuu, ei vilu eikä helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö."
Tuo kohta jo puhuu vastaan,että paratiisissa otettais lopulta vaatteetikin pois (kun annalistaminen lopulta tapahtuu - yleinen uskomus todistajilla) ja koko maapallo olisi Edenin kaltainen trooppinen paikka.
3. Moos. 26:34
Niin maa saa autiona levätessään hyvityksen sapattivuosista, joita te ette sille antaneet. Te itse olette vihollismaassa, mutta oma maanne lepää ja saa hyvityksen sapattivuosistaan
Saako kirjaimellinen maa tässä hyvityksen?
3. Moos. 26:38
vaan katoatte vieraiden kansojen sekaan, ja vihollistenne maa nielee teidät.
Kirjaimellinen maako nielaisee?
1. Aik. 16:31
Iloitkoon taivas, riemuitkoon maa! Julistakaa kaikkien kansojen kuulla: Herra on kuningas! [Ps. 97:1]
1. Aik. 16:32
Pauhatkoon meri kaikkineen, juhlikoot maa ja sen luodut, [Ps. 98:7]
Tässä maa tarkoittanee ihmisyhteiskuntaa. Mitä taivas, hallituksia, hekiolentoja?
Kuten tässä
69:35) Taivas ja maa ylistäkööt häntä, meret ja kaikki, mikä niissä liikkuu.
ja tässä
Koko maa kumartuu eteesi, koko maa laulaa kiitostasi ja ylistää nimeäsi.
Seuraava viittaa katovaisuutemme kirjaimellisen maame suhteen
Saarn. 1:4
Sukupolvi menee, sukupolvi tulee, mutta maa pysyy ikuisesti. [Ps. 104:5, 119:90]
Puhuuko jumala kirjaimelliselle maalle ja taivaalle tässä?
Jes. 1:2
Kuule, taivas, kuuntele, maa! Herra puhuu: -- Minä kasvatin lapsia, saatoin heidät täyteen mittaan, mutta uhmaten he ovat nousseet minua
vastaan.
Puhuuko Jeesus kirjaumelliseti?
Mark. 13:31
Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
2. Piet. 3:7
Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan
Kuten tiedämme tulella ei voi tuhota kirjaimellisia taivaita
Maa auttamassa?
Ilm. 12:16
mutta maa auttoi naista: se avasi suunsa ja nielaisi virran, jonka lohikäärme oli syössyt kidastaan.
Voisiko uusi maa ja uusi taivas edustaa paikkaa, johon raamatun mukaan pelastetut pääsevät?
Ilm. 21:1
Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää
Uusi taivas ja uusi maa
1 Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. [Jes. 65:17, 66:22; 2. Piet. 3:13]
2 Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. [Jes. 52:1; Gal. 4:26; Hepr. 12:22; Ilm. 3:12 | 2. Kor. 11:2; Ilm. 19:7]
3 Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, [3. Moos. 26:11,12; Hes. 37:27; Sak. 2:14; Joh. 1:14; Ilm. 7:15]
4 ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut." [Jes. 25:8; Ilm. 7:17]
5 Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi minä teen kaiken." Hän sanoi: "Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet.
Taivaallinen Jerusalem viitannee samaan paikkaan
23 Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. [Jes. 60:19]
27 Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan.
Ylösnousemuksessa raamattu antaa selvän käsityksen
Ylösnousemusruumis
35 Joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet herätetään? Millainen ruumis heillä silloin on?"
36 Mikä järjetön kysymys! Eihän se mitä kylvät tule eläväksi, ellei se ensin kuole. [Joh. 12:24]
40 On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten. [Matt. 13:43]
41 Auringolla on oma loistonsa, kuulla omansa ja tähdillä omansa, ja toinen tähti loistaa toista kirkkaammin.
42 Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa. Se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana.
43 Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa. [Fil. 3:21]
44 Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen.
45 Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. [1. Moos. 2:7; Joh. 5:21]
46 Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen.
47 Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta. [Joh. 3:13]
48 Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset.
49 Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi. [1. Moos. 5:3 | Room. 8:29 ]
50 Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta. [Joh. 3:6]
51 Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme, [15:51,52: Matt. 24:31; 1. Tess. 4:15-17; Ilm. 11:15]
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet herätetään katoamattomina ja me muut muutumme.
53 Tämän katoavan on näet pukeuduttava katoamattomuuteen ja kuolevaisen kuolemattomuuteen. [2. Kor. 5:4]
54 Mutta kun katoava pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen, silloin toteutuu kirjoitusten sana: -- Kuolema on nielty ja voitto saatu. [Jes. 25:8]
55 Missä on voittosi, kuolema? Missä on pistimesi, kuolema? [Hoos. 13:14]
56 Kuoleman pistin on synti, ja synnin voimana on laki. [1. Moos. 3:3 | Room. 3:20 ]
57 Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! [Room. 8:37; 2. Kor. 2:14]
58 Olkaa siis vahvoja ja järkähtämättömiä, rakkaat veljeni, ja tehkää aina innokkaasti Herran työtä. Tietäkää, ettei Herra anna teidän työnne mennä hukkaan. [2. Aik. 15:7; Hepr. 6:10; Ilm. 14:13]
Itse olen sitä mieltä, että raamatun taivas ja maa on suhteellinen käsite ja aivan loogisesti voi päätellä, että siinä pelastuvien maassa ja taivaassa, jota uusi Jerusalemkin edustaa eivät enää kirjaimellinen maamme muistu mieleen...entiset ovat kadonneet. Ja silti elämä jatkuu ennellaan melle niin tutulla maapallolla, mutta kuoleman jälkeen "uudessa maassa".Jehovan todistajilla ei todellakaan ole sellaista käsitystä tai odotusta paratiisista.
- Arskavain
paikka? kirjoitti:
Jehovan todistajilla ei todellakaan ole sellaista käsitystä tai odotusta paratiisista.
Lopultahan jt spekuloi yleisesti, että kun 1000 vuotta on mennyt ja viiminen koettelemuskin jo kaukana menneisyydessä - vaatteetkin otetaan Aaadamin ja Evan mallin mukaisesti pois ja ollaan alasti, koska myös ilmasto on palannut ennellistamissuunnitelman mukaan Eedeniä vastaavaksi - tooppiseksi!
ps. 40 vuoden kokemuksella kuunnellut spektaakkelit! - toi on
Arskavain kirjoitti:
Lopultahan jt spekuloi yleisesti, että kun 1000 vuotta on mennyt ja viiminen koettelemuskin jo kaukana menneisyydessä - vaatteetkin otetaan Aaadamin ja Evan mallin mukaisesti pois ja ollaan alasti, koska myös ilmasto on palannut ennellistamissuunnitelman mukaan Eedeniä vastaavaksi - tooppiseksi!
ps. 40 vuoden kokemuksella kuunnellut spektaakkelit!ihan sun oma käsitys. Olen kanssa 60-luvulta asti ollut mukana enkä ole moista kuullut.
- Arskavain
toi on kirjoitti:
ihan sun oma käsitys. Olen kanssa 60-luvulta asti ollut mukana enkä ole moista kuullut.
Ei todellakaan ole, vaan ennalistamisen pointtihan oli se, että kaikki palaa "jumalan alkuperäissuunnitelmaan", jotka olivat edenin kaltaiset olot. Itse kuulin useaan otteeseen tuollaista spekulointia. lopultahan uudessa järjestelmässä ei olisi lapsiakaan vaan kaikki olis kuin "enkelit taivaassa".
Ole nyt rehellinen! - asiasta yhden
Arskavain kirjoitti:
Ei todellakaan ole, vaan ennalistamisen pointtihan oli se, että kaikki palaa "jumalan alkuperäissuunnitelmaan", jotka olivat edenin kaltaiset olot. Itse kuulin useaan otteeseen tuollaista spekulointia. lopultahan uudessa järjestelmässä ei olisi lapsiakaan vaan kaikki olis kuin "enkelit taivaassa".
Ole nyt rehellinen!kauemmin vanhimpana olleen kanssa, joka tänään muissa asioissa soitteli. Hän suorastaan räjähti nauruun, kun kerroin näkemyksesi. Kyllä nyt on kyseessä ihan ikioma näkemys sulla asiasta.
- keksinyt...
Rintti kirjoitti:
Polkeeko liiaksi vartiotorniseuran arvovaltaa nimittää Jeesusta raamatunmukaisesti Totuudeksi, vai mistä tuo tuohtunut tokaisu? Vihjailit huonoa Raamatun tuntemusta ja kaipasit kommenttia kirjoitukseen. Katstaan, miten sitten oli sen raamatullisuuden laita?
>> Jumalan alkuperäinen tarkoitus oli paratiisi maan päällä.
Ole tarkkana. Ei Raamattu puhu sellaisesta. Se on ihmisen arvelu asiasta. Sitten seuraavaksi tuota sanamuotoa käytetäänkin jo perusteluna seuraavalle, siitä tehdään se lopullinen tarkoitus. Silloin ollaan jo oikeasti harhassa.
>> Kun Jumala loi ihmisen hän varasi ensinmmäiselle ihmiselle ihastuttavan paratiisin ja
siunasi heidät.Tämä merkitsee sitä että ensinmmäinen ihmispari oli täydellinen.
Päättely ei mene noin. Ei ensimmäisestä seuraa täydellisyys. Sen sijaan antamasi raamatunpaikka kyllä antaisi niin ymmärtää.
>> Heidän odotteenaan oli ikuinen elämä maan päällä.
Raamatun mukaan se ei olisi ilman lankeemustakaan ollut automaattista.
>> Kiinnostavaa on että nykyiset tiedemiehet tietävät ihmisruumiin alati uudistavan itseään.He sanovat että sopivassa olosuhteissä ihminen pystyy elämään ikuisesti.
Epäilenpä vain, sanooko kukaan teidemies tuollaista. Ei ole ensi kädessä kyse olosuhteista, sillä vanheneminen on ohjelmoitu ihmisen perimään. Elimistö kyllä uudistuu tietyissä rajoissa, mutta vanhemmiten uusiutuminen hidastuu eikä esim. hermosoluja synny ollenkaan uusia kuolleiden tilalle.
>> Mutta ihmiset vanhenevat ja kuolevat.Jumalan Jehovan sana vastaa tähän. Jumala sanoi:Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista mutta hyvän ja pahan tiedon puusta älä syö,sillä sinä päivänä.jona siitä syöt pitää sinun kuolemalla kuoleman (1 Moos.2:16,17.
Raamatun mukaan ihminen kuoli sinä päivänä. Hänestä tuli kuolleita hautaava kuollut. Kuolema merkitsee eroa Jumalasta, elämästä. Ruumiillinen kuolema seurasi sitten myöhemmin.
>> Tässä on vastaus miksi me vanhenemme ja kuolemme.
Ja JHVH Jumala sanoi:
"Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä,
niin että hän tietää hyvän ja pahan.
Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta
ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
Tuon kohdan mukaan syntiin lankeeminen ei ollutkaan kuolevaisuuden varsinainen syy, vaan syy oli siitä seurannut ero Elämän puusta.
>> Jeesus tuli ja lunasti tuon paratiisin takaisin Minkä Aadam menetti sen Jeesus lunasti takaisin. Jumalan alkuperäinen tarkoitus ei ole muuttunut.
Raamatun mukaan Jeesus ei lunastanut paratiisia vaan ihmiset.
Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa,
vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
>> Isä meidän rukouksessa rukoillaan Jumalan valtakuntaa joka pian poistaa pahuuden maan
Isä meidän rukouksessa rukoillaan Jumalan valtakunnan tulemista. Ihmisen asia ei ole tehdä Jumalalle työlistaa sen seuraamuksista.
>> Tänne maan päälle saavat ylösnousemuksen myös miljoonat kuolleet.(Johannes 5:28,29)
Psalmi 37:11,29.
Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee,
jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat,
kuulevat Hänen äänensä ja tulevat esiin,
ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen,
mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
Oletko koskaan miettinyt, että tuossa Johanneksen kohdassa sanotaan: KAIKKI kuulevat Hänen äänensä ja että on kaksi ylösnousemusta, elämän ja kuoleman. Vartiotorniseura pelottelee, ettei järjestön hylännellä ole ollenkaan ylösnusemusta, mutta kaikki muut ennen harmaa kuolleet herätetään koeajalle. Raamattu ei puhu koeajoistakaan.miksi ihmiset vanhenevat siis miksi solut uusiutumisen sijasta alkavat kuolla? Olisin kiitollinen tiedosta.
- Johanneksen_poika
keksinyt... kirjoitti:
miksi ihmiset vanhenevat siis miksi solut uusiutumisen sijasta alkavat kuolla? Olisin kiitollinen tiedosta.
>>miksi ihmiset vanhenevat siis miksi solut uusiutumisen sijasta alkavat kuolla?
Tuohon asiaan saattaa liittyä "telomeerit". Mitä ne ovat ja miten ne toimivat?
Kauan kauan sitten pohdin tuota asiaa ja kirjoitin tulokset näkyviin nimimerkillä "UskoToivo". Korostettakoon, että tämä ei ole "täsmätietoa" vaan pohdintaa ja spekulaatiota:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000006261965 - Arskavain
asiasta yhden kirjoitti:
kauemmin vanhimpana olleen kanssa, joka tänään muissa asioissa soitteli. Hän suorastaan räjähti nauruun, kun kerroin näkemyksesi. Kyllä nyt on kyseessä ihan ikioma näkemys sulla asiasta.
Vanhimpien kanssa on tullut juteltua milloin mistäkin ja myös mainitsemastani asiasta. Isäni oli myös vanhin.
Sinun täytyy ottaa nyt oma arvostelukyky käyttöösi, sillä vanhimmat nauravat aina tai kertovat puolitotuuksia "luopioitten" suhteen.
Se on heidän vähättelevä tapa psyykata sinua ja itseään, vaikka olisivat väärässä.
Voit lukea täältä yhdestä keskustelustani tietämättömän kierosvalvojan ja yhden seurakunnan välisestä keskustelustani.
http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=1329
- järjestys maan päälle
MITÄ RAAMATTU OPETTAA? Jumala on ennustanut, että tulee aika, jolloin hän tuo rauhan koko maapallolle. Hänen Valtakuntansa, taivaallisen hallituksensa, alaisuudessa ihmiset eivät ”enää opettele sotaa”. Sen sijaan he takovat ”miekkansa auranvantaiksi”. (Jesaja 2:4.) Jumala tekee lopun kaikesta epäoikeudenmukaisuudesta ja kärsimyksestä. Raamattu lupaa: ”[Jumala] pyyhkii pois kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, eikä surua eikä valitushuutoa eikä kipua enää ole. Entiset [mukaan lukien nykyiset vääryydet ja kärsimykset] ovat kadonneet.” (Ilmestys 21:3, 4.)
>>Uusi
järjestys maan päälle 2.1.2009 klo 10.19
MITÄ RAAMATTU OPETTAA? Jumala on ennustanut, että tulee aika, jolloin hän tuo rauhan koko maapallolle. Hänen Valtakuntansa, taivaallisen hallituksensa, alaisuudessa ihmiset eivät ”enää opettele sotaa”. Sen sijaan he takovat ”miekkansa auranvantaiksi”. (Jesaja 2:4.) Jumala tekee lopun kaikesta epäoikeudenmukaisuudesta ja kärsimyksestä. Raamattu lupaa: ”[Jumala] pyyhkii pois kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, eikä surua eikä valitushuutoa eikä kipua enää ole. Entiset [mukaan lukien nykyiset vääryydet ja kärsimykset] ovat kadonneet.” (Ilmestys 21:3, 4.)- hirvas
JT fraasi, joten onkos mitään uudempaa maailmanlopusta ja sen ajankohdasta?
- wertu
Jumalanhullu kirjoitti:
>>Uusi
järjestys maan päälle 2.1.2009 klo 10.19
MITÄ RAAMATTU OPETTAA? Jumala on ennustanut, että tulee aika, jolloin hän tuo rauhan koko maapallolle. Hänen Valtakuntansa, taivaallisen hallituksensa, alaisuudessa ihmiset eivät ”enää opettele sotaa”. Sen sijaan he takovat ”miekkansa auranvantaiksi”. (Jesaja 2:4.) Jumala tekee lopun kaikesta epäoikeudenmukaisuudesta ja kärsimyksestä. Raamattu lupaa: ”[Jumala] pyyhkii pois kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, eikä surua eikä valitushuutoa eikä kipua enää ole. Entiset [mukaan lukien nykyiset vääryydet ja kärsimykset] ovat kadonneet.” (Ilmestys 21:3, 4.)>>eikä merta enää ole.
- -------------
hirvas kirjoitti:
Onkos Hirvas Helluntalainen?
- hirvas
------------- kirjoitti:
Onkos Hirvas Helluntalainen?
eikä kuulu muuhun kuin Jeesus Nasaretilaisen lahkoon...
- mikään..
hirvas kirjoitti:
jt fraasi vaan suoraan Raamatusta.
- sellainen....
hirvas kirjoitti:
on?
- näin..
wertu kirjoitti:
>>eikä merta enää ole.
se on kuin sanoit.
- Niin, oho!
hirvas kirjoitti:
Vilkaispaapa helluntaipalstalle, hirvas vierailee sielä ahkerasti.
- selittääkin..
Niin, oho! kirjoitti:
Vilkaispaapa helluntaipalstalle, hirvas vierailee sielä ahkerasti.
tosi paljon.
- 65v mukana
olleena allekirjoittaa.
- salaisuus?
myöntää, että on ollut 65v vt seuran huuhaa ennustusten uhri...
- paikkansa
Pitää paikkansa.Maapallo tulee aina olemaan.Tulee uusi järjestys maan päälle.
Jumala saattaa ihmiskunnan jälleen elämään, ja se saa toivon elää kuolematta koskaan pois maan päältä. Mutta miten ikuinen elämä maan päällä on mahdollinen? Se on mahdollinen ja varma, koska se on Jumalan tahto ja tarkoitus. (Johannes 6:37-40; Matteus 6:10) Ainoa syy siihen, miksi ihminen kuolee nyt maan päältä, on se, että hän peri kuoleman Aadamilta. Mutta kun katselemme kaiken sen ihmeellistä moninaisuutta maan päällä, mikä tarkoitettiin ihmisen nautittavaksi, niin sataa vuotta lyhyempi elinikä on aivan liian lyhyt! Antaessaan tämän maan ihmisten lapsille Jumala tarkoitti, että ihminen eläisi jatkuvasti ja iloitsisi Hänen luomakuntansa loistosta, ei ainoastaan sata vuotta tai tuhatkaan vuotta vaan ikuisesti! - Psalmi 115:16; 133:3.- Arskavain
>>Mutta kun katselemme kaiken sen ihmeellistä moninaisuutta maan päällä
- uskovat vaikka
Arskavain kirjoitti:
>>Mutta kun katselemme kaiken sen ihmeellistä moninaisuutta maan päällä
mihin. Mutta jos uskoo Raamattuun Jumalan sanana, niin siellä ei opeteta kehitysoppia eikä muutakaan ihmisten keksimiä omituisuuksia.
- Arskavain
uskovat vaikka kirjoitti:
mihin. Mutta jos uskoo Raamattuun Jumalan sanana, niin siellä ei opeteta kehitysoppia eikä muutakaan ihmisten keksimiä omituisuuksia.
Todellakin sellaiset tulkintanne ovat fundamentalisimia. Kyvyttömyyttä katsoa asioita laajasti.
- ihmistä varten
Raamattu vakuuttaa, että meitä ympäröivän maailmankaikkeuden ihmeiden takana on tosiaan tarkoitus. ”Jehovalle kuuluvat taivaat”, sanotaan psalmissa 115:16, ”mutta maan hän on antanut ihmisten pojille.” Toisessa psalmissa kerrotaan: ”Hän on perustanut maan sen pysyville paikoille; horjumatta se pysyy ajan hämärään asti eli ikuisesti.” (Psalmit 104:5.) Jos kerran Luoja on suunnitellut ja muodostanut koko kaikkeuden ja kauniin planeettamme, ei varmaankaan ole perusteetonta uskoa, että hän kykenee myös pitämään niitä yllä. Tämä merkitsee sitä, että voimme luottavaisina odottaa seuraavan suurenmoisen lupauksen täyttymistä: ”Vanhurskaat saavat omistaa maan, ja he asuvat siinä ikuisesti.” (Psalmit 37:29.) Jumala ”ei luonut sitä [maapalloa] turhaan”, vaan hän ”muodosti sen asuttavaksi” (Jesaja 45:18). Maan päällä tulee ikuisesti asumaan ihmisiä, jotka arvostavat Luojan töitä ja tunnustavat ne hänen tekemikseen.
- toteutuu
Mitä toivoa on kuolleilla omaisillamme?
"Kun mies kuolee, virkoaako hän jälleen henkiin?" kysyi Job-niminen mies kauan sitten. (Job 14:14) Kenties sinäkin olet miettinyt sitä. Miltä sinusta tuntuisi kuulla, että on mahdollista kohdata jälleen rakkaat ystäväsi täällä maan päällä parhaissa mahdollisissa olosuhteissa?
Raamattu lupaa: "Sinun kuolleesi virkoavat eloon, - - [he] nousevat ylös." Ja lisäksi Raamattu sanoo: "Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä iankaikkisesti." (Jesaja 26:19; Psalmi 37:29.)
Voidaksemme todella luottaa näihin lupauksiin meidän on vastattava joihinkin peruskysymyksiin: Miksi ihmiset kuolevat? Missä kuolleet ovat? Ja miten voimme tietää varmasti, että he voivat elää jälleen?
Kuolema, ja mitä tapahtuu kun kuolemme
Raamatun mukaan Jumalan alkuperäinen tarkoitus ei selvästikään ollut se, että ihmiset kuolisivat. Hän loi ensimmäisen ihmisparin, Aadamin ja Eevan, asetti heidät Eedeniksi kutsuttuun maalliseen paratiisiin ja kehotti heitä hankkimaan lapsia ja laajentamaan paratiisikotinsa maailmanlaajuiseksi. He kuolisivat vain siinä tapauksessa, että he rikkoisivat hänen ohjeitaan (1. Mooseksen kirja 1:28; 2:15-17).
Koska Aadamilta ja Eevalta puuttui arvostus Jumalan hyvyyttä kohtaan, he olivat tottelemattomia ja joutuivat kärsimään säädetyn rangaistuksen. Jumala sanoi Aadamille: "[Sinä] tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." (1. Mooseksen kirja 3:19) Ennen kuin Aadam luotiin, häntä ei ollut olemassa; hän oli maata. Ja tottelemattomuutensa eli syntinsä vuoksi Aadam tuomittiin palaamaan maaksi, olemattomuuden tilaan.
Kuolema merkitsee siis sitä, ettei ole elämää. Raamattu ilmaisee näiden vastakohtaisuuden: "Synnin maksama palkka on kuolema, mutta Jumalan antama lahja on ikuinen elämä." (Roomalaisille 6: 23) Raamattu osoittaa kuoleman täydellisen tiedottomuuden tilaksi sanoessaan: "Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään." (Saarnaaja 9: 5) Raamattu selittää ihmisen kuolemasta: "Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen; sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin." (Psalmi 146: 3, 4.)
Mutta Eedenissähän vain Aadam ja Eeva rikkoivat Jumalan käskyä. Miksi sitten me kaikki kuolemme? Se johtuu siitä, että me kaikki olemme syntyneet Aadamin tottelemattomuuden jälkeen, ja siksi me kaikki perimme synnin ja kuoleman häneltä. Raamattu selittää: "Yhden ihmisen [Aadamin] kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi kaikkiin ihmisiin." (Roomalaisille 5:12; Job 14:4.)
Joku voi kuitenkin kysyä: ’Eikö ihmisillä ole kuolematon sielu, joka jää eloon kuolemassa?’ Monet ovat opettaneet näin ja ovat jopa sanoneet kuoleman olevan portti toiseen elämään. Tämä käsitys ei kuitenkaan ole peräisin Raamatusta. Pikemminkin Jumalan sana opettaa, että sinä olet sielu, että sielusi olet todellisuudessa sinä itse kaikkine fyysisine ja henkisine ominaisuuksinesi. (1. Mooseksen kirja 2:7; Jeremia 2:34, "viatonten" = "viattomain sieluin", "Vanha kirkkoraamattu"; Sananlaskut 2:10) Raamattu sanoo lisäksi: "Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava." (Hesekiel 18:4) Raamattu ei opeta missään, että ihmisellä on kuolematon sielu, joka säilyy elossa ruumiin kuollessa.
Miten ihmiset voivat elää jälleen
Sen jälkeen kun synti ja kuolema olivat astuneet maailmaan, Jumala paljasti tarkoituksensa olevan, että kuolleet palautetaan elämään ylösnousemuksen välityksellä. Siksi Raamattu selittää: "Aabraham - - laski, että Jumala kykenisi herättämään hänet [hänen poikansa Iisakin] kuolleistakin." (Heprealaisille 11:17-19) Aabrahamin luottamus ei tuottanut hänelle pettymystä, sillä Raamattu sanoo Kaikkivaltiaasta: "Hän ei ole kuolleiden Jumala, vaan elävien, sillä he kaikki ovat eläviä hänelle." (Luukas 20:37, 38.)
Kaikkivaltiaalla Jumalalla ei siis ole ainoastaan voima vaan myös halu herättää kuolleista ihmiset, jotka hän tahtoo herättää. Jeesus Kristus itse sanoi: "Älkää ihmetelkö tätä, koska tulee hetki, jolloin kaikki muistohaudoissa olevat kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin." (Johannes 5:28, 29; Apostolien teot 24:15.)
Pian sen jälkeen kun Jeesus oli sanonut tämän, hän kohtasi hautajaiskulkueen, joka oli tulossa israelilaisesta Nainin kaupungista. Kuollut nuorukainen oli leskiäidin ainoa lapsi. Nähdessään naisen pohjattoman surun Jeesus liikuttui säälistä. Kohdistaen sanansa ruumiille hän käski: "Nuori mies, minä sanon sinulle: nouse!" Niin mies nousi istumaan, ja Jeesus antoi hänet hänen äidilleen (Luukas 7:11-17).
Tapaus herätti leskessä suurta ihastusta, ja samoin kävi, kun Jeesus vieraili Jairuksen, juutalaisen synagogan esimiehen, kodissa. Hänen 12-vuotias tyttärensä oli kuollut. Mutta saavuttuaan Jairuksen kotiin Jeesus meni kuolleen lapsen luo ja sanoi: "Tyttö, nouse!" Ja hän nousi! (Luukas 8:40-56.)
Myöhemmin Jeesuksen ystävä Lasarus kuoli. Jeesuksen saapuessa hänen kotiinsa Lasarus oli ollut kuolleena neljä päivää. Vaikka Lasaruksen sisar Martta oli syvästi murheissaan, hän ilmaisi toivoa sanoessaan: "Tiedän, että hän nousee ylösnousemuksessa viimeisenä päivänä." Mutta Jeesus meni haudalle, käski ottaa kiven pois ja huusi: "Lasarus, tule ulos!" Ja hän tuli! (Johannes 11:11-44.)
Ajattelehan nyt: Millaisessa tilassa Lasarus oli noiden neljän päivän aikana, jolloin hän oli kuolleena? Lasarus ei puhunut mitään taivaan autuudesta eikä helvetin vaivasta. Toki hän olisi puhunut siitä, jos hän olisi kokenut jotakin sellaista. Sen sijaan Lasarus oli täysin tiedottomana kuolemassa ja olisi jäänytkin siihen tilaan, kunnes olisi saanut "ylösnousemuksen viimeisenä päivänä", ellei Jeesus olisi palauttanut häntä elämään.
On totta, että näistä Jeesuksen ihmeistä koitui vain tilapäistä hyötyä, sillä hänen kuolleista herättämänsä ihmiset kuolivat uudestaan. Hän todisti kuitenkin 1900 vuotta sitten, että Jumalan voiman ansiosta kuolleet voivat todella elää uudelleen! Jeesus osoitti siis ihmeillään pienessä mittakaavassa, mitä maan päällä tapahtuu Jumalan valtakunnan alaisuudessa.
Kun omaisemme kuolee
Kun tuo vihollinen, kuolema, iskee, saatat tuntea syvää surua, vaikka voitkin panna toivosi ylösnousemukseen. Aabraham uskoi, että hänen vaimonsa tulisi jälleen eloon, mutta siitä huolimatta luemme: "Aabraham meni murehtimaan Saaraa ja itkemään häntä." (1. Mooseksen kirja 23:2) Entä miten oli Jeesuksen laita? Kun Lasarus kuoli, hän "huokaisi hengessään ja joutui liikutuksen valtaan" ja pian sen jälkeen hän "puhkesi kyyneliin". (Johannes 11:33, 35) Kun siis joku rakkaasi kuolee, niin itku ei ole heikkouden merkki.
Lapsen kuolema on kova kokemus varsinkin hänen äidilleen. Raamatussa puhutaankin siitä katkerasta surusta, jota äiti voi tuntea. (2. Kuningasten kirja 4:27) Luonnollisesti se on vaikeaa surevalle isällekin. "Jospa minä olisin kuollut sinun sijastasi", valitti kuningas Daavid, kun hänen poikansa Absalom kuoli (2. Samuelin kirja 18: 33).
Koska luotat ylösnousemukseen, surusi ei kuitenkaan ole hillitöntä. Raamatun sanojen mukaisesti et ’sure niin kuin muut, joilla ei ole toivoa’ (1. Tessalonikalaisille 4:13). Pikemminkin pyrit pääsemään lähelle Jumalaa rukouksessa, ja Raamattu lupaa, että "hän pitää sinusta huolen" (Psalmi 55:23). - Arskavain
toteutuu kirjoitti:
"Kun mies kuolee, virkoaako hän jälleen henkiin?" kysyi Job-niminen mies kauan sitten. (Job 14:14) Kenties sinäkin olet miettinyt sitä. Miltä sinusta tuntuisi kuulla, että on mahdollista kohdata jälleen rakkaat ystäväsi täällä maan päällä parhaissa mahdollisissa olosuhteissa?
Raamattu lupaa: "Sinun kuolleesi virkoavat eloon, - - [he] nousevat ylös." Ja lisäksi Raamattu sanoo: "Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä iankaikkisesti." (Jesaja 26:19; Psalmi 37:29.)
Voidaksemme todella luottaa näihin lupauksiin meidän on vastattava joihinkin peruskysymyksiin: Miksi ihmiset kuolevat? Missä kuolleet ovat? Ja miten voimme tietää varmasti, että he voivat elää jälleen?
Raamatun mukaan Jumalan alkuperäinen tarkoitus ei selvästikään ollut se, että ihmiset kuolisivat. Hän loi ensimmäisen ihmisparin, Aadamin ja Eevan, asetti heidät Eedeniksi kutsuttuun maalliseen paratiisiin ja kehotti heitä hankkimaan lapsia ja laajentamaan paratiisikotinsa maailmanlaajuiseksi. He kuolisivat vain siinä tapauksessa, että he rikkoisivat hänen ohjeitaan (1. Mooseksen kirja 1:28; 2:15-17).
Koska Aadamilta ja Eevalta puuttui arvostus Jumalan hyvyyttä kohtaan, he olivat tottelemattomia ja joutuivat kärsimään säädetyn rangaistuksen. Jumala sanoi Aadamille: "[Sinä] tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." (1. Mooseksen kirja 3:19) Ennen kuin Aadam luotiin, häntä ei ollut olemassa; hän oli maata. Ja tottelemattomuutensa eli syntinsä vuoksi Aadam tuomittiin palaamaan maaksi, olemattomuuden tilaan.
Kuolema merkitsee siis sitä, ettei ole elämää. Raamattu ilmaisee näiden vastakohtaisuuden: "Synnin maksama palkka on kuolema, mutta Jumalan antama lahja on ikuinen elämä." (Roomalaisille 6: 23) Raamattu osoittaa kuoleman täydellisen tiedottomuuden tilaksi sanoessaan: "Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään." (Saarnaaja 9: 5) Raamattu selittää ihmisen kuolemasta: "Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen; sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin." (Psalmi 146: 3, 4.)
Mutta Eedenissähän vain Aadam ja Eeva rikkoivat Jumalan käskyä. Miksi sitten me kaikki kuolemme? Se johtuu siitä, että me kaikki olemme syntyneet Aadamin tottelemattomuuden jälkeen, ja siksi me kaikki perimme synnin ja kuoleman häneltä. Raamattu selittää: "Yhden ihmisen [Aadamin] kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi kaikkiin ihmisiin." (Roomalaisille 5:12; Job 14:4.)
Joku voi kuitenkin kysyä: ’Eikö ihmisillä ole kuolematon sielu, joka jää eloon kuolemassa?’ Monet ovat opettaneet näin ja ovat jopa sanoneet kuoleman olevan portti toiseen elämään. Tämä käsitys ei kuitenkaan ole peräisin Raamatusta. Pikemminkin Jumalan sana opettaa, että sinä olet sielu, että sielusi olet todellisuudessa sinä itse kaikkine fyysisine ja henkisine ominaisuuksinesi. (1. Mooseksen kirja 2:7; Jeremia 2:34, "viatonten" = "viattomain sieluin", "Vanha kirkkoraamattu"; Sananlaskut 2:10) Raamattu sanoo lisäksi: "Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava." (Hesekiel 18:4) Raamattu ei opeta missään, että ihmisellä on kuolematon sielu, joka säilyy elossa ruumiin kuollessa.
Sen jälkeen kun synti ja kuolema olivat astuneet maailmaan, Jumala paljasti tarkoituksensa olevan, että kuolleet palautetaan elämään ylösnousemuksen välityksellä. Siksi Raamattu selittää: "Aabraham - - laski, että Jumala kykenisi herättämään hänet [hänen poikansa Iisakin] kuolleistakin." (Heprealaisille 11:17-19) Aabrahamin luottamus ei tuottanut hänelle pettymystä, sillä Raamattu sanoo Kaikkivaltiaasta: "Hän ei ole kuolleiden Jumala, vaan elävien, sillä he kaikki ovat eläviä hänelle." (Luukas 20:37, 38.)
Kaikkivaltiaalla Jumalalla ei siis ole ainoastaan voima vaan myös halu herättää kuolleista ihmiset, jotka hän tahtoo herättää. Jeesus Kristus itse sanoi: "Älkää ihmetelkö tätä, koska tulee hetki, jolloin kaikki muistohaudoissa olevat kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin." (Johannes 5:28, 29; Apostolien teot 24:15.)
Pian sen jälkeen kun Jeesus oli sanonut tämän, hän kohtasi hautajaiskulkueen, joka oli tulossa israelilaisesta Nainin kaupungista. Kuollut nuorukainen oli leskiäidin ainoa lapsi. Nähdessään naisen pohjattoman surun Jeesus liikuttui säälistä. Kohdistaen sanansa ruumiille hän käski: "Nuori mies, minä sanon sinulle: nouse!" Niin mies nousi istumaan, ja Jeesus antoi hänet hänen äidilleen (Luukas 7:11-17).
Tapaus herätti leskessä suurta ihastusta, ja samoin kävi, kun Jeesus vieraili Jairuksen, juutalaisen synagogan esimiehen, kodissa. Hänen 12-vuotias tyttärensä oli kuollut. Mutta saavuttuaan Jairuksen kotiin Jeesus meni kuolleen lapsen luo ja sanoi: "Tyttö, nouse!" Ja hän nousi! (Luukas 8:40-56.)
Myöhemmin Jeesuksen ystävä Lasarus kuoli. Jeesuksen saapuessa hänen kotiinsa Lasarus oli ollut kuolleena neljä päivää. Vaikka Lasaruksen sisar Martta oli syvästi murheissaan, hän ilmaisi toivoa sanoessaan: "Tiedän, että hän nousee ylösnousemuksessa viimeisenä päivänä." Mutta Jeesus meni haudalle, käski ottaa kiven pois ja huusi: "Lasarus, tule ulos!" Ja hän tuli! (Johannes 11:11-44.)
Ajattelehan nyt: Millaisessa tilassa Lasarus oli noiden neljän päivän aikana, jolloin hän oli kuolleena? Lasarus ei puhunut mitään taivaan autuudesta eikä helvetin vaivasta. Toki hän olisi puhunut siitä, jos hän olisi kokenut jotakin sellaista. Sen sijaan Lasarus oli täysin tiedottomana kuolemassa ja olisi jäänytkin siihen tilaan, kunnes olisi saanut "ylösnousemuksen viimeisenä päivänä", ellei Jeesus olisi palauttanut häntä elämään.
On totta, että näistä Jeesuksen ihmeistä koitui vain tilapäistä hyötyä, sillä hänen kuolleista herättämänsä ihmiset kuolivat uudestaan. Hän todisti kuitenkin 1900 vuotta sitten, että Jumalan voiman ansiosta kuolleet voivat todella elää uudelleen! Jeesus osoitti siis ihmeillään pienessä mittakaavassa, mitä maan päällä tapahtuu Jumalan valtakunnan alaisuudessa.
Kun omaisemme kuolee
Kun tuo vihollinen, kuolema, iskee, saatat tuntea syvää surua, vaikka voitkin panna toivosi ylösnousemukseen. Aabraham uskoi, että hänen vaimonsa tulisi jälleen eloon, mutta siitä huolimatta luemme: "Aabraham meni murehtimaan Saaraa ja itkemään häntä." (1. Mooseksen kirja 23:2) Entä miten oli Jeesuksen laita? Kun Lasarus kuoli, hän "huokaisi hengessään ja joutui liikutuksen valtaan" ja pian sen jälkeen hän "puhkesi kyyneliin". (Johannes 11:33, 35) Kun siis joku rakkaasi kuolee, niin itku ei ole heikkouden merkki.
Lapsen kuolema on kova kokemus varsinkin hänen äidilleen. Raamatussa puhutaankin siitä katkerasta surusta, jota äiti voi tuntea. (2. Kuningasten kirja 4:27) Luonnollisesti se on vaikeaa surevalle isällekin. "Jospa minä olisin kuollut sinun sijastasi", valitti kuningas Daavid, kun hänen poikansa Absalom kuoli (2. Samuelin kirja 18: 33).
Koska luotat ylösnousemukseen, surusi ei kuitenkaan ole hillitöntä. Raamatun sanojen mukaisesti et ’sure niin kuin muut, joilla ei ole toivoa’ (1. Tessalonikalaisille 4:13). Pikemminkin pyrit pääsemään lähelle Jumalaa rukouksessa, ja Raamattu lupaa, että "hän pitää sinusta huolen" (Psalmi 55:23).>>Raamatun mukaan Jumalan alkuperäinen tarkoitus ei selvästikään ollut se, että ihmiset kuolisiva
toteutuu kirjoitti:
Kun omaisemme kuolee
Koska luotat ylösnousemukseen, surusi ei kuitenkaan ole hillitöntä. Raamatun sanojen mukaisesti et ’sure niin kuin muut, joilla ei ole toivoa’ (1. Tessalonikalaisille 4:13). Pikemminkin pyrit pääsemään lähelle Jumalaa rukouksessa, ja Raamattu lupaa, että "hän pitää sinusta huolen" (Psalmi 55:23).lisätä edes yhden oman mielipiteesi asiasta. Sen sijaan että copypastaat pitkiä liirumlaarum tekstejä jehovien kirjasta "mitä raamattu todella opettaa"
MarkkuP kirjoitti:
lisätä edes yhden oman mielipiteesi asiasta. Sen sijaan että copypastaat pitkiä liirumlaarum tekstejä jehovien kirjasta "mitä raamattu todella opettaa"
"Jumalan tarkoitus toteutuu"
- mutta..
MarkkuP kirjoitti:
"Jumalan tarkoitus toteutuu"
ilman lainausmerkkejä Vai mitä?
mutta.. kirjoitti:
ilman lainausmerkkejä Vai mitä?
mutta VT:n väärät ennustelut ja "raamatun selittely" eivät vie asioita eteenpäin.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706