Muistammehan puutullit. Nyt kaasuhanat Ukrainalle kiinni.
Kun Venäjältä tuodaan energiaa missä tahansa muodossa, niin pitää kehittää varajärjestelmä siltä varalta, että kraana pannaan kiinni.
Venäjä on oikukas kauppakumppani.
18
649
Vastaukset
Otappa aluksi selvää asiasta ennen kuin tulet julkisesti ketään morkkaamaan! Minulta löytyy venäläisiä ja ukrainalaisia kanavia. 31.12.2008 kummaltakin kanavalta puhuttiin puoli päivää siitä kaasukiistasta.
**************
Venäjällä ja Ukrainalla oli kauppasopimus, joka päättyy vuoden 2008 viimeiseen päivään, maakaasua koskien; Venäjä myy, Ukraina ostaa. Ukrainalla on Venäjälle kaasuvelkaa 2 miljardia USA:n dollaria, jota ei ole maksettu määräaikaan mennessa. Annettiin lisäaikaa vuoden verran ja ei rahoja kuulunut. Venäjä suostui myymään Ukrainalle maakaasuaan noin kolmanneksen halvempaan hintaan kuin Euroopalle, jos sitä velkaa aletaan maksamaan pikkuhiljaa.
Ukraina kieltäytyi tarjouksesta, joten Venäjä sanoi, ettei aio ilmaiseksi kaasuaan minnekään pumpata. Eilen hanat pistettiin kiinni, mutta tänä aamuna Ukraina kertoi, että on takavarikoimassa oman alueensa läpi kulkevaa maakaasua, joka on tarkoitettu Euroopan käyttöön. Venäjältä sanottiin, että tästä lähtien perii Ukrainalta saman hinnan takavarikoidusta kaasusta kuin Euroopaltakin. Takavarikoidun kaasun Venäjä laskee ostetuksi.
Venäjällä ja Ukrainalla on transittisopimus vuoteen 2010 saakka, että Ukrainan alueen läpi saa kulkea Venäjältä maakaasu Eurooppaan. Putkia on ikään kuin kaksi; yksi Ukrainalle ja toinen Ukrainan läpi Eurooppaan. Koska Ukrainan hanat pistettiin kiini, aikoo Ukraina takavarikoida Euroopan kaasut omaan käyttöönsä.
*************
Mielestäni on aivan normaalia, että myyjä haluaa rahansa. Ei kukaan halua mitään ilmaiseksi tehdä. Ukrainassa on kova poliittinen tilanne ja rahaa menee kaikkialle muualle kuin maan käyttöön. "Iso veli" Venäjä suostui jo hintaakin laskemaan kolmanneksen, kunhan vaan maksaisivat. Jos ei kelpaa, niin sitten ei.
Millä perustein Ukraina takavarikoi Euroopan maakaasua? Oma kauppasopimus päättyi ja uutta ei tehty. Eiköhän tämä ole jo tarpeeksi laillinen peruste pistää hanat kiini. Transittisopimus on kuitenkin olemassa vuoteen 2010 saakka. Se on ihan eri sopimus. Sopimuksen mukaan siitä putkesta ei Ukrainan ainakaan kaasua pidä saada. Jos luvattomasti maakaasua ottaa omaan käyttöönsä, niin sitähän kutsutaan varastamiseksi.- Nimetön
Ainakin puutullivenkoilu on totta. Myös Ukrainalta kaasuhanojen sulkeminen on lehtitietojen mukaan totta.
Mitä väärää on varoitella naapurin kovista toimista, jos heidän toimitustensa varaan jättäytyy?
-Aarre- Nimetön kirjoitti:
Ainakin puutullivenkoilu on totta. Myös Ukrainalta kaasuhanojen sulkeminen on lehtitietojen mukaan totta.
Mitä väärää on varoitella naapurin kovista toimista, jos heidän toimitustensa varaan jättäytyy?
-Aarre-Onhan se hanojen sulkeminen aivan totta, mutta selvittäisitte ensin syyn ja sitten vasta mustamaalaatte koko maan. Ja syyhän oli: velan maksamattomuus ja vanhan sopimuksen päätyttyä uuden tekemättömyys.
Koko päivän on telkkari päällä Venäjän kanavalla. Sieltä Ukrainan edustaja sanoi, että he sittenkin suostuvat tänään vielä käymään neuvotteluita maakaasua koskien.
Ja tuo tullivenkoilu on ihan normaalia, kun ei olla EU:ssa, niin pistetään tullimaksu. Jos muutkin EU:n ulkopuoliset pitävät tullimaksuja, niin miksei Venäjäkin laittaisi? Kaikki vaan vinku ja ulisee, että kaikki on kallista. Ei siitä mitään tulisi, jos alettaisiin kakkea jakaa ilmaiseksi; tullimaksut pois ja maakaasua ilmaiseksi koko maapallolle. Sittenhän kaikki olisivat tyytyväisiä!
EU USA:n avustuksella yrittää kaikin mahdollisin keinoin heikentää Venäjää. Silloinhan päästäisiin Venäjän rikkaisiin luonnonvaroihin käsiksi.- timppanen
Nixukka kirjoitti:
Onhan se hanojen sulkeminen aivan totta, mutta selvittäisitte ensin syyn ja sitten vasta mustamaalaatte koko maan. Ja syyhän oli: velan maksamattomuus ja vanhan sopimuksen päätyttyä uuden tekemättömyys.
Koko päivän on telkkari päällä Venäjän kanavalla. Sieltä Ukrainan edustaja sanoi, että he sittenkin suostuvat tänään vielä käymään neuvotteluita maakaasua koskien.
Ja tuo tullivenkoilu on ihan normaalia, kun ei olla EU:ssa, niin pistetään tullimaksu. Jos muutkin EU:n ulkopuoliset pitävät tullimaksuja, niin miksei Venäjäkin laittaisi? Kaikki vaan vinku ja ulisee, että kaikki on kallista. Ei siitä mitään tulisi, jos alettaisiin kakkea jakaa ilmaiseksi; tullimaksut pois ja maakaasua ilmaiseksi koko maapallolle. Sittenhän kaikki olisivat tyytyväisiä!
EU USA:n avustuksella yrittää kaikin mahdollisin keinoin heikentää Venäjää. Silloinhan päästäisiin Venäjän rikkaisiin luonnonvaroihin käsiksi.se selkis. Miksi Sinulla on mielenkiintoa pitää "itäkanavia" päällä.
timppanen kirjoitti:
se selkis. Miksi Sinulla on mielenkiintoa pitää "itäkanavia" päällä.
Vanhempani ovat venäläistaustaisia ja heillä ollessani saan väkisinkin kuulla venäjänkielisiä uutisia. Onko siinä jotain pahaa?
- joku vaan
Viljalle pistettiin 50% vientitulli joka alennettiin kymmeneen prosenttiin kun selvisi että vienti olisi loppunut.
Öljyllä on 70 dollarin vientitulli tynnyriltä, hinta on 50 dollaria.
Onneksi edes suomalaiset puunostajat järkiintyivät, lopettavat puun ostamisen venäjältä vaikka tullin voimaantuloa siirrettiin.- aatomies
en tiedä liekö vieläkin voimassa mutta ainakin 90-luvulla aidot japanilaiset autot olivat turhan kalliita pelkästään eu:n japanista tuoduille autoille asettaman protektionistisen tullin takia.
Niinpä nykyisin joudumme ajelemaan vikaherkillä britanniassa ja muualla eu:ssa kasatuilla japanilaismerkeillä vaikka aidot japanilaisautot olisivat paljon luotettavampia.
Niin että osaa se eu:kin pelleillä tullien kanssa, samoin jonkun kurkun käyryysdirektiivien kanssa, ei helvetti mikä pellekerho... - joku vaan
aatomies kirjoitti:
en tiedä liekö vieläkin voimassa mutta ainakin 90-luvulla aidot japanilaiset autot olivat turhan kalliita pelkästään eu:n japanista tuoduille autoille asettaman protektionistisen tullin takia.
Niinpä nykyisin joudumme ajelemaan vikaherkillä britanniassa ja muualla eu:ssa kasatuilla japanilaismerkeillä vaikka aidot japanilaisautot olisivat paljon luotettavampia.
Niin että osaa se eu:kin pelleillä tullien kanssa, samoin jonkun kurkun käyryysdirektiivien kanssa, ei helvetti mikä pellekerho...Pahin sellainen on Niinistön ja Kuitusen aikaansaama suomalainen ilmiö.
No saihan Niinistö sentään 30 vuotta nuoremman rouvan kun entinen kuoli kotterossa.
Suomi on euroopan ainoa maa johon ei saa tuoda amerikkalaisia autoja vapaasti. Täällä Chrysler 300 maksaa 82000 euroa, amerikassa 26000 ja on paremmin varusteltu. Täällä pitää vaihtaa ikkunalasit ja vilkunlasit täsmälleen samanlaisiin joissa on e-merkintä, edes muihin eu-maihin hyväksyttyjä autoja ei saa tuoda.
Ihme pelleilyä poliitikoilta, nyt saisi tosi halpoja uusia autoja maailmalta. Jos niitä siis pystyisi tuomaan tänne ja maksamaan autoveron ostohinnasta, ei lasipalatsiautoliikkeen pyyntihinnasta. - timppanen
joku vaan kirjoitti:
Pahin sellainen on Niinistön ja Kuitusen aikaansaama suomalainen ilmiö.
No saihan Niinistö sentään 30 vuotta nuoremman rouvan kun entinen kuoli kotterossa.
Suomi on euroopan ainoa maa johon ei saa tuoda amerikkalaisia autoja vapaasti. Täällä Chrysler 300 maksaa 82000 euroa, amerikassa 26000 ja on paremmin varusteltu. Täällä pitää vaihtaa ikkunalasit ja vilkunlasit täsmälleen samanlaisiin joissa on e-merkintä, edes muihin eu-maihin hyväksyttyjä autoja ei saa tuoda.
Ihme pelleilyä poliitikoilta, nyt saisi tosi halpoja uusia autoja maailmalta. Jos niitä siis pystyisi tuomaan tänne ja maksamaan autoveron ostohinnasta, ei lasipalatsiautoliikkeen pyyntihinnasta.kommentti ei kyllä ollut asiallinen.
- joku vaan
timppanen kirjoitti:
kommentti ei kyllä ollut asiallinen.
Jatkoi toimintaansa kansan ja Suomen valtion vahingoksi vuosikaudet.
Itse näin telkkarissa miten se itkeskeli kun joutui pakon edessä alentamaan autoveroa edes pikkusen. Ja isot ja turvalliset autot ovat edelleen tuplaverotettuja. - Nyysistö
joku vaan kirjoitti:
Jatkoi toimintaansa kansan ja Suomen valtion vahingoksi vuosikaudet.
Itse näin telkkarissa miten se itkeskeli kun joutui pakon edessä alentamaan autoveroa edes pikkusen. Ja isot ja turvalliset autot ovat edelleen tuplaverotettuja.olleen elämänsä kovin poliittinen päätös. toivottavasti tupakkia polttava kääpiö saisi syövän ja lähtis pois.
- timppanen
Nyysistö kirjoitti:
olleen elämänsä kovin poliittinen päätös. toivottavasti tupakkia polttava kääpiö saisi syövän ja lähtis pois.
tulee Sinulle.
- Nimetön
aatomies kirjoitti:
en tiedä liekö vieläkin voimassa mutta ainakin 90-luvulla aidot japanilaiset autot olivat turhan kalliita pelkästään eu:n japanista tuoduille autoille asettaman protektionistisen tullin takia.
Niinpä nykyisin joudumme ajelemaan vikaherkillä britanniassa ja muualla eu:ssa kasatuilla japanilaismerkeillä vaikka aidot japanilaisautot olisivat paljon luotettavampia.
Niin että osaa se eu:kin pelleillä tullien kanssa, samoin jonkun kurkun käyryysdirektiivien kanssa, ei helvetti mikä pellekerho......se muista EU-maista. Soisin japanilaistavaroille sellaista tullia, että esim. eurooppalaiset autot kävisivät Suomessa paremmin kaupaksi. Miksi Toyota jos on tarjolla VW?
Ukraina otti luvattomasti käyttöönsä (lue: varasti) oman alueensa läpi Venäjältä Eurooppaan menevästä kaasuputkesta maakaasua käyttöönsä, vaikka Venäjä-Ukraina -transittisopimus on voimassa vuoteen 2010 saakka.
Ukrainan luvattoman takavarikoinnin (lue: varastamisen) johdosta kärsi ensisijaisesti Eurooppa, jolta jäi uupumaan tuntuva määrä Venäjältä tulevaa maakaasua esim. Unkarista uupui 25%, Romaniasta 40%.
Omaa sopimusta Ukraina ei saanut uusittua; päättyi vuonna 2008. Aikaisempaa velkaa Venäjälle maakaasun toimittamisesta on tuntuvasti. Vastoin vuoteen 2010 tehtyä transittisopimusta (Ukrainan alueen läpi kulkee toinen putki, jolla toimitetaan maakaasua Venäjältä Eurooppaan), päätettiin luvattomasti takavarikoida (lue: varastaa) Euroopan maakaasua.
Venäjä ilmoitti valmistelevansa asian laittamista oikeuden ratkaistavaksi. Samaan kehotettiin Euroopan maita, joilta maakaasua Ukraina takavarikoi luvatta (lue: varasti).
Ja taasko Venäjä on oikukas kauppakumppani?- joku vaan
Oikein hyvä että kerran näinkin päin.
Ja mitä niitä oikeuden päätös hyödyttää jos Ukraina ei maksa. Menee vielä koko putki poikki ja uuden rakentaminen kestää vuosia. - Nimetön
Sen ainakin osoittavat puutullit. Kauppaa voimme käydä silloin kun se kannattaa osapuolille.
Ehkäpä asia on niinkuin sanot. Media Suomessa ehkä leimaa jotenkin Venäjää. Tai sitten ei.
-Aarre- Nimetön kirjoitti:
Sen ainakin osoittavat puutullit. Kauppaa voimme käydä silloin kun se kannattaa osapuolille.
Ehkäpä asia on niinkuin sanot. Media Suomessa ehkä leimaa jotenkin Venäjää. Tai sitten ei.
-Aarre-Euroopasta puuttuu valtavia määriä maakaasua useassa maassa. Tästä johtuen tuotanto ja mahdollisesti myös asuntojen lämmitys kärsii.
Uusien kaasuputkien rakennus kestää ja maksaa, joten olisi helpompi Ukraina pakottaa lopettamaan se varastelu esim. asettamalla kauppasaartoon; Eurooppa ja Venäjä eivät enää osta/myy mitään Ukrainalle, ja sulkevat rajansa Ukrainan kansalaisille, sillä monilla ukrainalaisilla on osakkeita, yrityksiä, sukulaisia, yms. Venäjällä. Täytyy tehdä jotain radikaalia, jotta se toimisi!- joku vaan
Nixukka kirjoitti:
Euroopasta puuttuu valtavia määriä maakaasua useassa maassa. Tästä johtuen tuotanto ja mahdollisesti myös asuntojen lämmitys kärsii.
Uusien kaasuputkien rakennus kestää ja maksaa, joten olisi helpompi Ukraina pakottaa lopettamaan se varastelu esim. asettamalla kauppasaartoon; Eurooppa ja Venäjä eivät enää osta/myy mitään Ukrainalle, ja sulkevat rajansa Ukrainan kansalaisille, sillä monilla ukrainalaisilla on osakkeita, yrityksiä, sukulaisia, yms. Venäjällä. Täytyy tehdä jotain radikaalia, jotta se toimisi!Miksi EU:n kannattaisi puolustaa Venäjän etuja kun koko ajan Venäjä yrittää toimia EU:n etuja vastaan.
On öljyn, kaasun, puun ja viljan vientitullit.
Mihinkään ei voi luottaa, esim Stockmannin tavaratalosta katkaistiin sähköt kun haluttiin talo parempaan käyttöön. Container-firma häädettiin Pietarista vaikka niillä oli pitkäaikainen vuokrasopimus.
Karjalakin on vielä palauttamatta, vääryydellä perityt sotakorvaukset myös.
Venäjällä ei toimi mikään paitsi rautatiet ja prostituutio, nykyisin venäläiset veturitkin jo hyytyvät Vuosaaren sataman tunneliin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144