Ihana työttömyys

Räikkä

5 vuotta tuli pakerrettua pölyisessä varastossa,onneksi loppui työt.En nimittäin olisi ehkä saanut kerättyä tarpeeksi rohkeutta ottaa lopputili vaikka useammin kuin silloin tällöin alkoi duuni tökkimään.
Nyt kuukauden työttömyyden jälkeen huomaan miten paljon paremmin asiat on.Ei vittumaista esimiestä,jos herään kukonlaulun aikaan voin aina jatkaa koisimista sen sijään että menisin taskurahoja tienaamaan puuduttavaan hihnatyöhön.
Jo neljässä viikossa huomaan kuntoni noussut sekä fyysisesti(töissä ollessani ei tullut mieleenkään mennä lenkille,kuntosalille tai uimaan paria kertaa vuodessa useammin) että henkisesti.Ei stressiä,ärtymystä jne..
Tsemppiä muillekin työttömille,ei tämä mitään kärsimystä ole saatika häpeän aihe.

210

50538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vainottu hesassa

5v hesassa työttömänä olleena voin sanoa että kyllä ihmiset pilkkaa ja haukkuu joka kerta kun ovesta ulos menen, siksi ei paljoo ulos huvita mennäkään.

itsemurha on helppo ratkaisu.

• tauolla työstä

hanki itsetunto!!!!!!!!!

• työtä tehnyt 40 vuotta

Älä sure ,Älä välitä paska on paskaa eikä sinun vikasi,vaan systeemin.Tsemmpiä elämään.

• Hesalainen*

Minä en ole koskaan hävennyt työttömyyttäni.

Ei se, ettei palkkatöitä ole tarjolla, ole sinun vikasi. Rohkeasti vain ulos ovesta, niin minäkin teen. Kyllä se pilkka ja haukku osuu ennen pitkää pilkkaajien ja haukkujien omaan nilkkaan. Tuollaiset ihmiset voivat oikeasti huonosti ja pelkäävät omasta puolestaan, minkä vuoksi sitten purkavat pahaa oloaan noinkin.

• "äiti älä itke"
        Hesalainen* kirjoitti:

Ei se, ettei palkkatöitä ole tarjolla, ole sinun vikasi. Rohkeasti vain ulos ovesta, niin minäkin teen. Kyllä se pilkka ja haukku osuu ennen pitkää pilkkaajien ja haukkujien omaan nilkkaan. Tuollaiset ihmiset voivat oikeasti huonosti ja pelkäävät omasta puolestaan, minkä vuoksi sitten purkavat pahaa oloaan noinkin.

Ei ole tarjolla, ei. Luin koko viestiketjun, mutta vastaan tähän. Olen neljän murrosikäisen lapsen yh-äiti. Avioerosta aikaa 9 vuotta. Töitä ei löydy aktiivisesta etsinnästäni huolimatta. Opiskelin ennen tätä työttömyyttäni uuden ammatin. Nyt elän kelan työmarkkinatuella, opiskeluajan minimi opintotuella. Velkaa on kodistamme, ynnä opintolainaa. Ei meillä ole varaa tehdä mitään.

Lapsille olisi kiva ostaa sukset tai luistimet, ei ole :( rahaa. Ostamme kaikki vaatteet kirppareilta. En ostanut lapsille joululahjoja, saivat onneksi kummeilta ja isältänsä. Sovimme lasten kanssa tämän, joskus tuntuu, että he ymmärtävät liiaksikin kituuttavan tilanteen. Meillä on niin puutetta rahasta, että ruokakaupassa mietin, mitä voin ostaa ruuaksi, että rahat riittävät seuraaviksikin viikoiksi. Usein syön itse vain näkkäriä.

En kannata kuluttamista, mutta moni asia vaan vaatisi rahaa. Tätä tilannetta en toivoisi pahimmalle vihamiehellekään. Mun sydän itkee.

Jos jollakulla olisi viisas neuvo tähän, annapa tulla.

Kaikesta huolimatta olen optimisti. Tekee vaan kipeää, kun elämä menee ohi. Hyvä mies toki voisi auttaa jaksamaan tätä tilannetta, mutta en taida olla kovin haluttu kumppaniehdokas.

Onhan tässä toki jotain hyvääkin. Lapset ovat onnellisia ja tasapainoisia.

• On...
        "äiti älä itke" kirjoitti:

Ei ole tarjolla, ei. Luin koko viestiketjun, mutta vastaan tähän. Olen neljän murrosikäisen lapsen yh-äiti. Avioerosta aikaa 9 vuotta. Töitä ei löydy aktiivisesta etsinnästäni huolimatta. Opiskelin ennen tätä työttömyyttäni uuden ammatin. Nyt elän kelan työmarkkinatuella, opiskeluajan minimi opintotuella. Velkaa on kodistamme, ynnä opintolainaa. Ei meillä ole varaa tehdä mitään.

Lapsille olisi kiva ostaa sukset tai luistimet, ei ole :( rahaa. Ostamme kaikki vaatteet kirppareilta. En ostanut lapsille joululahjoja, saivat onneksi kummeilta ja isältänsä. Sovimme lasten kanssa tämän, joskus tuntuu, että he ymmärtävät liiaksikin kituuttavan tilanteen. Meillä on niin puutetta rahasta, että ruokakaupassa mietin, mitä voin ostaa ruuaksi, että rahat riittävät seuraaviksikin viikoiksi. Usein syön itse vain näkkäriä.

En kannata kuluttamista, mutta moni asia vaan vaatisi rahaa. Tätä tilannetta en toivoisi pahimmalle vihamiehellekään. Mun sydän itkee.

Kaikesta huolimatta olen optimisti. Tekee vaan kipeää, kun elämä menee ohi. Hyvä mies toki voisi auttaa jaksamaan tätä tilannetta, mutta en taida olla kovin haluttu kumppaniehdokas.

Surullista on tuo sinun tilanteesi. Ei varmasti yhtään lohduta, että kohtalotovereita sinulla riittää...

Mutta tuo on tärkeintä tässä elämänvaiheessa:

'Lapset ovat onnellisia ja tasapainoisia.'

Ihan liian moni sinun tilanteessasi ei voi noin todeta.

Toivotaan, että elämä vielä tästä valkenee. Eihän se huonommaksi enää voi mennä.

Lapset ovat jotenkin kummallisia. Aikuiset kärsivät puutteesta enemmän kuin lapset.

Itse olen elänyt niin puutteen kyllästämän lapsuuden, että sitä tuskin kukaan pystyy edes kuvittelemaan. Luukeitto oli ihan tavallinen ruoka. Kesäisin oli paremmin, kun metsästä sai kaikenlaista, mitä sitten kyllä talveksikin säilöttiin. Lisäravintoa itse hain puiston männyn siemenistä ja ns. taikinamarjoista, mitä ne sitten oikeasti olikaan. Kaikenlaista muutakin tuli luonnosta syötyä. Tavallisin joululahja oli omena tai pieni taatelipakkaus. Leluista ei voinut haaveillakaan. Lisäksi kuvassa oli isän väkivaltaisuus. Hän sananmukaiseti piti perhettä aseella järjestyksessä. Ihan oikeasti. Ase hänellä oli työn vuoksi. Minun iltarukoukseni oli, että heräisimme aamulla vielä hengissä. Työttömyydestä siis puute ei johtunut, vaan siitä, että isän 'herrasmiehenä' piti juopotella ravintoloissa, minne perheen rahat upposivat.

Jostain syystä tuosta kaikesta ei lapsena niin hirveästi kärsinyt. Siksiköhän, ettei paremmasta tiennyt. Kumma kyllä, kaikista meistä lapsista tuli ns. kunnon kansalaisia, vaikka varmasti meillä kaikilla omat traumamme on.

Neuvot sinulle on vähissä, ikävä kyllä. Olet ilmeisesti sosiaalitoimesta hakenut toimeentulotukea? Maahanmuuttajien lapsille kyllä kustannetaan harrastusvälineitä, mutta miten lienee kantaväestön kanssa? Riippuu varmasti paljon kunnasta.

Entä oletko yrittänyt saada apua kirkolta? Jos et, niin otapa yhteys kirkon diakoniatoimistoon. Avun saanti ei edellytä kirkon jäsenyyttä.

Jaksamista sinulle! Ja iloitse lapsistasi.

• Peppi

Osaan asennoitua sun asemaan, koska itelläkään ei ole aina pyyhkinyt taloudellisesti hyvin. Olisko mitään hommaa, mitä voisi esim. myydä mistä saisi vähän rahaa. Meillä lapset jakaa Letterboxin kautta mainoksia omalle asuinalueelle. Siitä he saavat omaa rahaa ja oppivat tekemään oikeita töitä. Tietysti siinä on joku ikäraja, mutta uskon, että kannattaa kokeilla.

Kannattaa miettiä vaihtoehtoja, että mikä olisi sellainen homma mitä haluaisit tehdä. Siivoushommaa riittää nykyään tosi paljon. Erilaiset kiinteistöhuollot ja siivousfirmat ottavat hyviä siivoojia töihin. Pitää vaan antaa vakuuttava kuva itsestään. Ei ole pakko olla siivousalan ammattilainen.

Tässä muutama vinkki, mistä voisi saada lisä tienestiä. Meillä pienet lapset käy keräämässä pulloja, millä saavat karkkinsa ostaa :D Muista, että et ole yksin sinunlaisessa tilanteessa. Tee itsellesi erilaisia tavoitteita ja suunnittele miten pääset niihin. Ne moitivoi tekemään.

Tsemppiä ja jaksamista sinulle. Nostan hattua, että yksin jaksat lapset kasvattaa. Muista, että lasten isäki voi kustantaa lasten urheiluvälineet.

• Nimetön
        Peppi kirjoitti:

Osaan asennoitua sun asemaan, koska itelläkään ei ole aina pyyhkinyt taloudellisesti hyvin. Olisko mitään hommaa, mitä voisi esim. myydä mistä saisi vähän rahaa. Meillä lapset jakaa Letterboxin kautta mainoksia omalle asuinalueelle. Siitä he saavat omaa rahaa ja oppivat tekemään oikeita töitä. Tietysti siinä on joku ikäraja, mutta uskon, että kannattaa kokeilla.

Kannattaa miettiä vaihtoehtoja, että mikä olisi sellainen homma mitä haluaisit tehdä. Siivoushommaa riittää nykyään tosi paljon. Erilaiset kiinteistöhuollot ja siivousfirmat ottavat hyviä siivoojia töihin. Pitää vaan antaa vakuuttava kuva itsestään. Ei ole pakko olla siivousalan ammattilainen.

Tässä muutama vinkki, mistä voisi saada lisä tienestiä. Meillä pienet lapset käy keräämässä pulloja, millä saavat karkkinsa ostaa :D Muista, että et ole yksin sinunlaisessa tilanteessa. Tee itsellesi erilaisia tavoitteita ja suunnittele miten pääset niihin. Ne moitivoi tekemään.

Tsemppiä ja jaksamista sinulle. Nostan hattua, että yksin jaksat lapset kasvattaa. Muista, että lasten isäki voi kustantaa lasten urheiluvälineet.

joo ollut ilman ns.työtä kolme vuotta.en ymmärrä miksi yhteiskunta viitsii maksaa jotain työttömyyskorvausta,ruokkia aikuisia ns, terveitä ihmisiä sänkyyn,huom. kontulassa esm. asuu jo työttömiä kolmannessa polvessa,termi "työtön" pitäis lopettaa,koska sillä työttömyysrahalla ei auteta ketään,päinvastoin polonen vaan laskistuu lisää,annetaan pumille vaan kuva että,toiset kanssaihmiset ovat jotenkin vastuussa hänen typeryydestä,ja hänen äidin vahingosta, itse teen ns, pimeitä-harmaata työtä,ja pärjään hyvin,

• Säälittävät
        Nimetön kirjoitti:

joo ollut ilman ns.työtä kolme vuotta.en ymmärrä miksi yhteiskunta viitsii maksaa jotain työttömyyskorvausta,ruokkia aikuisia ns, terveitä ihmisiä sänkyyn,huom. kontulassa esm. asuu jo työttömiä kolmannessa polvessa,termi "työtön" pitäis lopettaa,koska sillä työttömyysrahalla ei auteta ketään,päinvastoin polonen vaan laskistuu lisää,annetaan pumille vaan kuva että,toiset kanssaihmiset ovat jotenkin vastuussa hänen typeryydestä,ja hänen äidin vahingosta, itse teen ns, pimeitä-harmaata työtä,ja pärjään hyvin,

Mahtaa sinulla olla paha olla, kun tuollaisia täytyy tänne tulla kirjoittelemaan. Hanki ajoissa hoitoa.

Oikeasti olet säälittävä. Mikä sinä olet arvoimaan toisen elämäntilannetta?

• Nimetön kirjoitti:

ei ole hyve. Tietämättömyydestä puhumattakaan. Etkö sinä tiedä, että työttömyyskorvauksella yhteiskunta pitää ihmiset ns. tyytyväisinä. Eli se on osa ns. kansan hallintamenetelmää... Maissa, joissa sosiaaliturvaa ei juurikaan ole, ihmiset alkaa tehdä erilaisia epämiellyttäviä juttuja. Ja niissä geimeissä ei toisen ihmisen henki tai terveys paina mitään.

• boddah not sober

Mulla on neuvo
        -> Ei elä ihminen pelkästä leivästä.
        -> Neljä tasapainosta lasta on enemmän kuin sata jänistä :)

• luigi napoli
        J-P.Sartre kirjoitti:

ei ole hyve. Tietämättömyydestä puhumattakaan. Etkö sinä tiedä, että työttömyyskorvauksella yhteiskunta pitää ihmiset ns. tyytyväisinä. Eli se on osa ns. kansan hallintamenetelmää... Maissa, joissa sosiaaliturvaa ei juurikaan ole, ihmiset alkaa tehdä erilaisia epämiellyttäviä juttuja. Ja niissä geimeissä ei toisen ihmisen henki tai terveys paina mitään.

No missähän geimeissä se ihmisen henki paljon painaa ?

• jarno pullonhenki

Niin katoavaista on mainen kunnia. Pitäsköhän sun olla välittämättä paskaakaan mitä muut ajattelee ?

Itsemurha on huono ratkaisu ehkä.

• luigi napoli kirjoitti:

No missähän geimeissä se ihmisen henki paljon painaa ?

buddhalaisissa. Toinen ihminen tapetaaan vasta, kun siihen on pätevä ja hyvin perusteltu syy.

• boddah not sober kirjoitti:

Mulla on neuvo
        -> Ei elä ihminen pelkästä leivästä.
        -> Neljä tasapainosta lasta on enemmän kuin sata jänistä :)

voi sopivasti (haulikolla) suolattuna syödä. Ja syöttää lapsillekin...

• Thatjana
        Peppi kirjoitti:

on päässyt kerjuulle nuorena, tuskin osaa nimeään sanoa.
        Nytkin pakkasilla on lämpimästi topattu erilaisin turkiksin.
        Kadunkulmassa istua turjottaa lampaannahkan päällä ja edessä pieni rahakirstu, ja plakaati, jossa teksti: "Koti köyhä, lapset pienet syövät toinen toisiansa, jätä ropo!
        On rahaa tullutkin, jopa useita ns. risurahoja, jotka sitten olemme myyneet keräilijöille.

• kuonahakku
        Hesalainen* kirjoitti:

nyt otetaan tekijöistä mittaa pitkään ns nojailijat ovatkin saaneet kentillä norkoilla,itse ensi kertaa työtön tänään ja työssä huomenna?

• pääsitkö kuntouttavaan
        kuonahakku kirjoitti:

nyt otetaan tekijöistä mittaa pitkään ns nojailijat ovatkin saaneet kentillä norkoilla,itse ensi kertaa työtön tänään ja työssä huomenna?

työtoimintaan?
        Minua kosiskelivat työelämävalmennukseen, mutta sanoin, kohtottaan nyt ja sihhautin kaljapullon auki ja nautin maltaanmausta.

• mitään töitä et tee,
        Nimetön kirjoitti:

sossusta saat sen mikä sinulle ns. normien mukaan kuuluu!

• saa hankituksi?
        tauolla työstä kirjoitti:

hanki itsetunto!!!!!!!!!

Nyt hyräilen vaan yhteiskunnan loisena lempilauluani:

"Minä tuhlaajapoikaparka, etsin turhaan nyt lohduttajaa.
        Tämä elämän katkera sarka, loppuun täytyy mun taivaltaa.
        Oli elämän valttikortit, mulla kerran kourassain.
        Oli avoinna kaikki portit, ja ne suljin takanain..."

• V A H I N K O
        Nimetön kirjoitti:

kun et ole oppinut edes kirjoittamaan oikein.
        Eikös peruskoulun oppimäärän suorittanut jo hallitse oikeinkirjoitusta melkoisen paljon.
        Eli lienet ns. koulupudokas.

• nyt laulelen murheissani:
        Nimetön kirjoitti:

"Älä itke äitini, älä äiti kulta,
        vaikka vaan nyt isäni on jo musta multa.

Älä muista murhetta, tuol on kirkas taivas,
        poikas torjuu puutetta, vähentääpi vaivas.

Kyllä luonto lapsella viimein vahvistuupi,
        mihen voima varralla kerran kukoistuupi.

Anna ajan ehtiä, huoles minä maksan,
        leipä paisuu leviä, koska kyntää jaksan."

• yksi, joka
        Nimetön kirjoitti:

on tehnyt pimeitä töitä jo muutaman vuoden ajan, säännöllisen epäsäännöllisesti opiskeluiden ohella. eikä edes hävetä.

• Ymmärrän.

Meilläkään ei ole koskaan ollut rahaa mihinkään hienouksiin. Meitä on 3 lasta. Olen 15 vuotta ja itse rahani hankin käymällä kolmesti viikossa siivoomassa. Ei meillä varmasti ole noin tiukkaa kuin sinulla ja en edes voi kuvitella tuskaasi. Onneksi lapsilla ilmeisesti on ihan hyvä olla. Toivottavasti elämän tilanteesi paranee ^^ Koita jaksaa.

• pärjäilee

En voisi asua muutakuin vuokralla asemassasi olevana. Maksaisin opintovelat pois ja söisin muutakin kuin näkkäriä. Alkaisin harrastaa ja ehkä autoonki olisi varaa...lapsetkin siinä sivussa oppisivat elämään säästäväisemmin. Etsisin töitä vain ahkerasti.

• hanttanpuli.
        mitään töitä et tee, kirjoitti:

ikänä en oo töitä teheny enkä tee.mää en rupee toisten taskuun rahaa käärimään.

• hanttanpuli. kirjoitti:

ikänä en oo töitä teheny enkä tee.mää en rupee toisten taskuun rahaa käärimään.

Kirjoita edes romani.

• ettästiedät
        mitään töitä et tee, kirjoitti:

sinä alakoululaisen tasolle jäänyt.

• Heh heh.

Filatovin ministerinä läpi ajaman työttömmyysturvalain muutoksen vuoksi pitäaikaistyöttömälle sitten aikanaan pätkähtää loputon karenssi, jos ei suostu suunnilleen mihin orjatyöhön hyvänsä puoli-ilmaiseksi.

Filatov lakimuutoksensa käsittelyvaiheessa arveli haastattelussa, että pitkäaikaistyöttömät ovat päihdeongelmaisia, työtä vieroksuvia ja muuten syrjäytyneitä, ja kuuluvat sosiaalitoimen piiriin.
        Sosiaalitoimesta ei sitten saa toimeentulotukea, jos ei ole älynnyt säästöjään piilottaa, kun ratsaavat pankkitilin.
        Pitää olla takuulla ihan varaton ja syrjäytynyt, niin toimeentulotukea lohkeaa.
        Silloin voikin sanoa töille hyvästit loppuiäkseen, sillä jos sattuu töitä löytämään, sosiaalitoimi aloittaa välittömästi maksettujen toimeentulotukien takaisinperinnän suoraan palkasta.
        Töissä tai toimeentulotuella, aina pa.

Tv. Kokenut

• Myyntitykkilumi
        saa hankituksi? kirjoitti:

Nyt hyräilen vaan yhteiskunnan loisena lempilauluani:

"Minä tuhlaajapoikaparka, etsin turhaan nyt lohduttajaa.
        Tämä elämän katkera sarka, loppuun täytyy mun taivaltaa.
        Oli elämän valttikortit, mulla kerran kourassain.
        Oli avoinna kaikki portit, ja ne suljin takanain..."

Nykyisin itsetunto on niin helppoa hankkia. Ei tarvitse olla kuin kämäinen kioski jossain nurkalla. Sinne ostoksille, maksoi mitä maksoi ja itsetunto on pelastettu. Se kohoaa kioskin katolle asti.

• Takaisinmaksu?????
        Heh heh. kirjoitti:

Filatovin ministerinä läpi ajaman työttömmyysturvalain muutoksen vuoksi pitäaikaistyöttömälle sitten aikanaan pätkähtää loputon karenssi, jos ei suostu suunnilleen mihin orjatyöhön hyvänsä puoli-ilmaiseksi.

Filatov lakimuutoksensa käsittelyvaiheessa arveli haastattelussa, että pitkäaikaistyöttömät ovat päihdeongelmaisia, työtä vieroksuvia ja muuten syrjäytyneitä, ja kuuluvat sosiaalitoimen piiriin.
        Sosiaalitoimesta ei sitten saa toimeentulotukea, jos ei ole älynnyt säästöjään piilottaa, kun ratsaavat pankkitilin.
        Silloin voikin sanoa töille hyvästit loppuiäkseen, sillä jos sattuu töitä löytämään, sosiaalitoimi aloittaa välittömästi maksettujen toimeentulotukien takaisinperinnän suoraan palkasta.

Tv. Kokenut

Ei täällä stadissa ainakaan aleta mitään takaisin perintää...itse kokenut ...olen ollut silloin tällöin työyön ja hakenut sossusta apua ja kelan toimeentulotuke ja taas kun on löytynyt töitä...niin mitään ei ole koskaan peritty takaisin...paska puhetta!

• shiwa
        Heh heh. kirjoitti:

Tv. Kokenut

nyt ihan noin mee et aletaan perii takas jos löydät/pääset duuniin. Nyt kyl höpäjät ihan omias.

• purtsi motors
        ettästiedät kirjoitti:

sinä alakoululaisen tasolle jäänyt.

iso semmonen.

• Niinkään iso...
        purtsi motors kirjoitti:

iso semmonen.

Pumi on keskikokoinen koira. Suunnilleen pystykorvan kokoinen.

• antihesa!

Meillä ei työttömille vittuilla. Paremminkin asia on toisin päin.

• sitä..

hetken työttömänä on.. varsinkin jos liiton rahaa saa. Sitten kun olet muutaman kuukauden eläny ihan kelan rahalla, niin ilmoitathan meillekkin oletko vielä samaa mieltä..

• Tuttu on täällä ollut työttömänä 4 vuotta ja rakastaa sitä koko sydämestään. Hän ei ikinä halua enään tehdä muuta.. Eikä hänen tarvitsekaan. Raha-asiat on hoidettu kuntoon. Ja elämä on vielä suurimmalla rakkaustarinalla höystetty.

Katkerat vaan murjottaa, mutta antaa murjottaa vaan. Itsekin yritin esittää vihaista tai paremmin tietävää, kunnes myönsin hänelle että oikeasti olen kateellinen. Harva se pääsee joka kuukausi loma-matkalle ja ei niin monella suomalaisella ole enään omakotitaloa uima-, ja porealtaalla. No, eräällä TYÖTTÖMÄLLÄ on, enkä pistä pahakseni yhtään olla hänen ystävänsä. :)

• olkaamme
        Twink kirjoitti:

Tuttu on täällä ollut työttömänä 4 vuotta ja rakastaa sitä koko sydämestään. Hän ei ikinä halua enään tehdä muuta.. Eikä hänen tarvitsekaan. Raha-asiat on hoidettu kuntoon. Ja elämä on vielä suurimmalla rakkaustarinalla höystetty.

Katkerat vaan murjottaa, mutta antaa murjottaa vaan. Itsekin yritin esittää vihaista tai paremmin tietävää, kunnes myönsin hänelle että oikeasti olen kateellinen. Harva se pääsee joka kuukausi loma-matkalle ja ei niin monella suomalaisella ole enään omakotitaloa uima-, ja porealtaalla. No, eräällä TYÖTTÖMÄLLÄ on, enkä pistä pahakseni yhtään olla hänen ystävänsä. :)

onnellisia näiden varakkaiden työttömien puolesta.. Kaikilla työttömillä vain ei ole sitä rahaa sillä tavalla, ja elämä vähävaraisena ei ole ihan niin ruusuista kuin tuolla tuttavallasi!
        Hänellä on ehkä hyvin asiat, mutta turha yleistää kumminkaan että kaikilla työttömillä on noin hienoa elämää..

• olkaamme kirjoitti:

onnellisia näiden varakkaiden työttömien puolesta.. Kaikilla työttömillä vain ei ole sitä rahaa sillä tavalla, ja elämä vähävaraisena ei ole ihan niin ruusuista kuin tuolla tuttavallasi!
        Hänellä on ehkä hyvin asiat, mutta turha yleistää kumminkaan että kaikilla työttömillä on noin hienoa elämää..

En yleistäkään. Tietysti se olisi tyhmää koska tottahan se on ettei kaikki pelaa korttejaan oikein..

Jotkut nauttivat matkailusta, jotkut tyytyvät vain siihen ettei tarvitse tehdä mitään, muutakuin syödä ja rentoutua. Nimittäin kun ammattiopintoni sain loppuun, monet ystäväni ja minä jäimme työttömäksi. En tunne yhtään joka olisi sitä aikaa inhonnut tai muuten pitänyt hirveänä. He pitivät siitä rauhasta joka tuli kaiken sen urakoinnin, julmattoman stressin ja kiireen jälkeen. Ihmiset kun on opetettu pienestä asti urakoimaan, ei tiedä muuta, ja ei sitä sitten tule kokemaan.

Jotkut lähtivät töihin paremman rahan perässä, muutama on vieläkin työtön. Eroja ei hirveästi näy vielä, toivottavasti ajan kanssa. :)

• marjamehu

omat asiat täysin pielessä, kun täällä joku kysyy neuvoa, niin vastaan tulee joku "hauska" vitsi tai selvää vittuilua, miettikää lökäpöksyluuserit asiaa ja sammuttakaa tietokoneenne, jos ei järkevää kommenttia tule.

• sano nyt
        Twink kirjoitti:

En yleistäkään. Tietysti se olisi tyhmää koska tottahan se on ettei kaikki pelaa korttejaan oikein..

Jotkut nauttivat matkailusta, jotkut tyytyvät vain siihen ettei tarvitse tehdä mitään, muutakuin syödä ja rentoutua. Nimittäin kun ammattiopintoni sain loppuun, monet ystäväni ja minä jäimme työttömäksi. En tunne yhtään joka olisi sitä aikaa inhonnut tai muuten pitänyt hirveänä. He pitivät siitä rauhasta joka tuli kaiken sen urakoinnin, julmattoman stressin ja kiireen jälkeen. Ihmiset kun on opetettu pienestä asti urakoimaan, ei tiedä muuta, ja ei sitä sitten tule kokemaan.

Jotkut lähtivät töihin paremman rahan perässä, muutama on vieläkin työtön. Eroja ei hirveästi näy vielä, toivottavasti ajan kanssa. :)

sitten kuinka ne kortit pelataan oikein? Täten autat montaa vähävaraista rikastumaan!! Kun tuo ystäväsi on selvästi nainut rahaa, ja täten pystyy nauttimaan mm. matkailusta.

Ei täällä jokainen saa samoja kortteja elämässään..

Ja tahtoisin tietää sen ammatin jossa tienaa vähemmän kuin työttömänä? Ei ainakaan yhdessäkään kokopäivätyössä! Sen verran tiedän minäkin paskaduunista ja minimipalkasta..

• kun kysyit

olen ollut työtömänä vuodesta 96,eikä yhtään tee kipeetä,kelan rahalla pärjää hyvin,jos taas haluaa kerätä omaisuutta ja olla niinkuin muut ihmiset oravan pyörässä se on toinen juttu..

• Kelalta

sitä suuret tuet saa. Niillä kelpaa elellä. NOT!

Valtion tuilla ei elä, niillä kyllä pysyy hengissä mutta se on sellaista hiljaista kuolemista koko ajan. Kun pitäisi lopulta töihin lähteä, tai kyetä, ei enää kyetäkään töihin kun on niin heikossa kunnossa fyysisesti ja henkisesti.

Siinä olisi tutkijalle sarkaa tutkia millaisista puutostiloista työttömät tässä maassa kärsivät nyt kohonneiden kuluttajahintojen aikakautena. Vanhuksethan yrittävät selvitä elämästä vaikka eivät saakaan kaikkia tarvittavia ruoka-aineita, mutta kuinka heikosti asiat ovat köyhissä perheissä?! Siinä tutkijoille on työtä. Jospa sitten alkaisi poliitikkojenkin mielipide pikkuhiljaa muuttua työttömistä "työreservinä" jota voi komentaa ihan mihin tahansa. Aika heikkokuntoista työreserviä ovat kun heitä ei pidetä edes hengissä kunnolla.

• kohta työtön
        Twink kirjoitti:

Työttömänä ei voi matkustaa ulkomaaille, menettämättä päivärahan.voi hakea lupaa työvoima viranomaisilta.

• Näin on.

Kun kysyin kerran ystävältäni joka on ollut jo nelisen vuotta työtön (23 vuotias, lähihoitaja opinnot läpäissyt) miten hän jaksaa vain olla tekemättä mitään päivästä toiseen, kun siitä puhutaankin hiveään sävyyn. Vastaus yllätti, kun ystäväni alkoi nauramaan ja sanoi, että TYLSÄÄ ei ole. Ja kun on, hän menee esimerkiksi alennusmyynteihin, ennenkuin suurinosa oli päässyt edes töihin, puhumatta sieltä pois pääsemisestäkään.

Hän mielellään jäisi ikuisesti työttömäksi. Hän saa rahaa tekemättä yhtään mitään ja hän nauttii siitä täysin siemauksin. Elämä hänellä on unelmaa; rakastava ja ihana söpö mies ja kaiken lisäksi vielä lääkäri. Kun hän kertoi elämästään, kurjimmistakin puolista olin suorastaan kateellinen ja katkera!
      Miksi työssä käyvän ja ihan hyvin toimeen tulevan ihmisen elämä on kurjempaa kuin työttömän? Hän menee matkoille ja nytkin tokiossa, tulossa vasta parin viikon päästä. Ennen sinne lähtöään hän oli pari päivää kotona (joulun ajan) ja ennen sitä oli sitten norjassa neljä kuukautta.

Hän käytännössä omistaa elämän, jolle ketään ei voi olla kuin kateellinen. Hänen ja miehensä suhde on hyvällä kantilla ja ollutkin jo nelisen vuotta.. Vaikka mies onkin yli kymmenen vuotta vanhempi. ( Mutta empä minäkään pahastuisi jos sellaisen naisystävän saisin ;) )

Neuvoni on, nauti täysin siemauksin elämästä, josta harvat voivat vain uneksia. Asu kohtalaisesti, ja käytä vapaa-aika hyväksesi. Katso ikkunasta aamulla kun stressiset työssäkäyvät nousevat viideltä, ja naura niille jotka kiroavat elämän.. Ongelma-lapsia, hirveät työkiireet, kaiken maailman raha- ja velkasotkuja.
      Vinkkinä, että kun pelaat korttisi oikein, voit päästä nauttimaan luksuselämää - jota parhaat ystäväsikin kadehtivat!
      Nimim. Sellaisen ystävä.

Kaikkea hyvää (ja jaksamista sinne, mikäli sen toivotusta edes tarvitsee...)! :D

• Kryb

ei työttömät kyllä iskumarkkinoiden halutuinta kauraa ole.

• siinä

työttömyydessä niin kamalaa onkaan jos on toinen mikä tienaa.. Valitettavasti kaikilla ei ole hyvin tienaavaa puolisoa.
        Täytyyhän tuosta elämästä olla kateellinen.. Kun harvalla työssäkäyvälläkään on rahaa matkustella.

• Eläke

Miten sitten kun eläke ikä tulee ja sitten kun ei ole ollut pahemmin säännöllisiä tuloja, niin ei se eläke paljon päätä huimaa. (vaikkei se myöskäan ole suuri edes yli 60 000 euron vuosituloilla, laskekaa vaan niin yllätytte)

• siinä kirjoitti:

työttömyydessä niin kamalaa onkaan jos on toinen mikä tienaa.. Valitettavasti kaikilla ei ole hyvin tienaavaa puolisoa.
        Täytyyhän tuosta elämästä olla kateellinen.. Kun harvalla työssäkäyvälläkään on rahaa matkustella.

muistutinkin aloittajaa pelaamaan kortit oikein, niin sellaisen elämän voi saada. Mutta kieltämättä työttömien rahansaanti on nykysuomessa jo aikas hyvin turvattu, vaikkei siinä pahemmin ole kehumista.. Sen vain tiedän, että työttömät saavat enemmän kuin jotkut joistain ammateista. Eli sen verran kuitenkin "tienaavat".. Varsinkin jos perheessä on kaksi työtöntä.

Itsekin olen ollut työtön opiskelujen jälkeen, mutta lähtenyt sitten töihin kun olen sellaisen saanut. Meitä on kaksi tässä perheessä, toinen insinööri, emmekä silti voi lähteä matkalle.

Että sen verran paremmin on asiat työttömälläkin!

• Eläke kirjoitti:

Miten sitten kun eläke ikä tulee ja sitten kun ei ole ollut pahemmin säännöllisiä tuloja, niin ei se eläke paljon päätä huimaa. (vaikkei se myöskäan ole suuri edes yli 60 000 euron vuosituloilla, laskekaa vaan niin yllätytte)

Ensinnäkin, siihen mennessä ystäväni on käynyt jokaikisen maailman kolkan läpi, jos tätä menoa matkustelu jatkuu. Ei todellakaan tarvitse muuta tehdä kuin kertoa lastenlapsille kokemuksia, eikä se maksa paljoakaan. Jos edes jää suomeen asumaan. Hän on miettinyt että kun hän vähän vanhenee, menee sitten asumaan ulkomaille. Miehelle sama unelma, jotta pääsee urassaan etenemään.. Paikkaa ei ole valittu, mutta asia on harkinnassa ja yksityiskohdista otettu selvää.

Voi vitsit kun itsekin pääsisi kokemaan samaisia kokemuksia mitä ystäväni nyt.
        ..Todellinen unelma elämä.

• eli..
        Twink kirjoitti:

muistutinkin aloittajaa pelaamaan kortit oikein, niin sellaisen elämän voi saada. Mutta kieltämättä työttömien rahansaanti on nykysuomessa jo aikas hyvin turvattu, vaikkei siinä pahemmin ole kehumista.. Sen vain tiedän, että työttömät saavat enemmän kuin jotkut joistain ammateista. Eli sen verran kuitenkin "tienaavat".. Varsinkin jos perheessä on kaksi työtöntä.

Itsekin olen ollut työtön opiskelujen jälkeen, mutta lähtenyt sitten töihin kun olen sellaisen saanut. Meitä on kaksi tässä perheessä, toinen insinööri, emmekä silti voi lähteä matkalle.

pitää naida rahaa?

Meneppäs kelan sivuille laskemaan paljonko työttömänä tienaa! Ei summa paljoa päätä huimaa.. Ja jos taloudessa on vielä lapsia, ei niillä rahoilla juhlita. Varmaan eriasia kahdella aikuisella.
        Ei todellakaan kannata yleistää työttömän rahan tuloa..

• TokitokiTokio!
        Twink kirjoitti:

Ensinnäkin, siihen mennessä ystäväni on käynyt jokaikisen maailman kolkan läpi, jos tätä menoa matkustelu jatkuu. Ei todellakaan tarvitse muuta tehdä kuin kertoa lastenlapsille kokemuksia, eikä se maksa paljoakaan. Jos edes jää suomeen asumaan. Hän on miettinyt että kun hän vähän vanhenee, menee sitten asumaan ulkomaille. Miehelle sama unelma, jotta pääsee urassaan etenemään.. Paikkaa ei ole valittu, mutta asia on harkinnassa ja yksityiskohdista otettu selvää.

Muuten hyvää provoa pistit mutta muista että työnhakija ei matkustele kovinkaan paljon ulkomailla menettämättä korvauksia, heh!
        Joten olehan tarkkana provoissa, aina täällä on joku vielä sua tarkempi, heh!
        Mutta provoile vaan täyttääksesi luuseri-päivät edes jotenkin, heh!

• Nyt..
        Twink kirjoitti:

Annat nyt vaan, sellaisen kuvan kaikille, että työttömänä on MAHTAVAA...

Kattia kanssa.. Harva kumppani viitsii kustantaa toisen matkat, elannon sekä KAIKKI tarpeellisen ja minä en sellaista edes tahtoisi kumppaniltani.

Tahdon olla omillani toimeen tuleva, eikä aina olla riippuvainen toisen rahoista. Mitäs sitten jos toiselle tapahtuisi jotain, ja rahahanat katkeaisi??

Aika surkea ajattelutapa tuollainen työttömän "ihannoiminen".. Anteeksi vain, mutta minä en näkisi mitään IHANAA työttömyydessä ja että pitäisi elää toisen siivellä... huh...

• ***************************...
        Kryb kirjoitti:

ei työttömät kyllä iskumarkkinoiden halutuinta kauraa ole.

olen jo elättäjäni metsästänyt aikapäivää sitten.

• tulevaa..
        Twink kirjoitti:

Ei voi ennustaa.. Kyllä kaverisi on tyhjän päällä jos vaikka se rakkaus rupeaa rakoilemaan ja tuleekin ero.. Voi olla rankkaa opetella tekemään töitä ja tulemaan toimeen vähällä kun ei enää toinen elätäkkään.. Itse en ainakaan ikinä tukeutuisi vain miehen ja hänen tulojensa varaan.. varautuisin jotenkin jos kaikki ei menekkään niin kuin suunnittelee. Ja vaikea sitten 40 vuotiaana on saada töitä jos ikinä ennen ei ole mitään tehnyt.

Toivotaan kuitenkin ettei tämä unelma elämä murennu..

• eli.. kirjoitti:

pitää naida rahaa?

Meneppäs kelan sivuille laskemaan paljonko työttömänä tienaa! Ei summa paljoa päätä huimaa.. Ja jos taloudessa on vielä lapsia, ei niillä rahoilla juhlita. Varmaan eriasia kahdella aikuisella.

Olet ihan hakoteillä.. En missään nimessä neuvo naimaan rikasta ihmistä! Se on tyhmää liian monissa tapauksissa!
        Rahan naiminen on tyhmää, sillä vaikka jompikumpi olisi rikas, rakkaus on pinnallista eikä siis kestä. Tällöin työttömäksi jääminen on tyhmää, sillä varma ero on edessä ja mitäs sitten? Jäät yksin. Varsinkin jos olet avoliitossa (varakkaampi tuskin haluaa mennä naimisiin heti, sillä tietää olevansa haluttua tavaraa, joten todennäköisesti avoliittoon suhde kariutuu), et peri yhtään mitään, joten miksi helvetissä naida rahaa, anna yksikin hyvä syy väitteellesi. Itse nimittäin en todellakaan suosittele niin riskialttiiseen touhuun.

Mutta laskepas itse tämä: ystäväni on siis ollut yhdessä neljä vuotta tämän henkilön kanssa (vähän yli), mutta hän on myös ollut TYÖTÖN nelisen vuotta. He tapasivat kun olivat opiskelemassa.
        Mies oli suorittamassa lisä-opintoja, ystäväni lähihoitajaksi opiskelemassa. Molemmat tähtäsivät terveydenhuoltoon. Olivat hengaileet samoissa porukoissa ja niin tapailleet, ja he pitivät toisistaan. Ystäväni ei osannut aavistaa, että jää työttömäksi. He alkoivat seurustelemaan, ja kun töitä ei löytynyt, ystäväni lopetti etsimisen. Päädyttiin kompromissiin ja suhteeseen, jossa toinen ei ole töissä, kummatkin ovat siihen sopeutuneet, ja ystäväni säästää työttömyysrahaa mahdollisia opintoja tai muuttoa varten. Suhde on täydellinen ollut alusta alkaen. Onnellisin pari ikinä. Mies tekee mitä rakastaa, ystäväni nauttii myös täysin siemauksin rauhallisesta luksuselämästä.

Ja kuten mainitsinkin, työttömyysrahassa ei ole kehumista. Mutta tienaa enemmän, kuin mitä joissain ammateissa. Taloudessa ei ole lapsia, joten rahoilla pärjää paremmin kuin hyvin. Tällä ja muilla samaan aiheeseen kuuluvilla palstoilla on monet kertoilleet, etteivät tiedä miksi mennä töihin jos kerran työtön suomessa tienaa senkin verran mitä nyt (tarkkaa summaa en tiedä, mutta ystävieni kertoman ja muiden netissä luettujen tekstien mukaan, suhteellisen hyvin), ja olen täysin samaa mieltä.
        Mutta sitten taas, työttömyysraha on tarkoitettu alunperin niille jotka haluavat töitä mutteivät löydä (ovat toisen asteen koulutuksen omaavia) ja rahan pitää olla suhteellisen paljon suomen korkeiden hintojen vuoksi. Mutta kuten muutamat tuttuni, tämä kyseinen ystäväni ja monista lukemistani ihmisistä - kaikki eivät edes vaivaudu enään ihanalta ja rauhaisalta elämältä töihin. Miksi kannattaisi itseään laittaa kärsimään, kun voi elää onnellisesti muutenkin?

Joka tapauksessa, en välttämättä kannata työttömäksi jää siitä pitää nauttia.. Täysin siemauksin. Se on nimittäin aika, jota et välttämättä saa enään takaisin. Se on kaikille tuntemilleni työttömille - aloittaja nyt mukaan lukien - ollut henkisesti ravitsevaa ja virkistävää.
        Minullekin se oli paras kokemus, mitä työ-elämässä minulle on ikinä käynyt. Kertakaikkiaan ihanaa!

• TokitokiTokio! kirjoitti:

Muuten hyvää provoa pistit mutta muista että työnhakija ei matkustele kovinkaan paljon ulkomailla menettämättä korvauksia, heh!

Hyvä muuten, mutta ystäväni ei ole työnhakija. Etkö osaa lukea? Sen aika hyvin ilmaisin jo sanoilla: "Sitten ystäväni lopetti työn etsimisen".

Minulla on neuvo: Älä jää työttömäksi, palaa alakouluun opiskelemaan lukemista. Tekisi ihan hyvää jos osaa lukea.

PS: Jos annat numerosi, voin kertoa ystävääni soittamaan sinulle. Hän varmasti voi antaa myös miehensä nimen tai puhelinnumeron, ja hän voi auttaa sinua henkisten ongelmien ylipääsemisessä.

PPS: Rohkea rokan syö! Lähetä vaikka sähköpostiin, ja ellet, niin todennäköisesti myös tiedät minun olevan oikeassa. :)

• olen melko hyvä
        Twink kirjoitti:

Olet ihan hakoteillä.. En missään nimessä neuvo naimaan rikasta ihmistä! Se on tyhmää liian monissa tapauksissa!
        Rahan naiminen on tyhmää, sillä vaikka jompikumpi olisi rikas, rakkaus on pinnallista eikä siis kestä. Tällöin työttömäksi jääminen on tyhmää, sillä varma ero on edessä ja mitäs sitten? Jäät yksin. Varsinkin jos olet avoliitossa (varakkaampi tuskin haluaa mennä naimisiin heti, sillä tietää olevansa haluttua tavaraa, joten todennäköisesti avoliittoon suhde kariutuu), et peri yhtään mitään, joten miksi helvetissä naida rahaa, anna yksikin hyvä syy väitteellesi. Itse nimittäin en todellakaan suosittele niin riskialttiiseen touhuun.

Mutta laskepas itse tämä: ystäväni on siis ollut yhdessä neljä vuotta tämän henkilön kanssa (vähän yli), mutta hän on myös ollut TYÖTÖN nelisen vuotta. He tapasivat kun olivat opiskelemassa.
        Mies oli suorittamassa lisä-opintoja, ystäväni lähihoitajaksi opiskelemassa. Molemmat tähtäsivät terveydenhuoltoon. Olivat hengaileet samoissa porukoissa ja niin tapailleet, ja he pitivät toisistaan. Ystäväni ei osannut aavistaa, että jää työttömäksi. He alkoivat seurustelemaan, ja kun töitä ei löytynyt, ystäväni lopetti etsimisen. Päädyttiin kompromissiin ja suhteeseen, jossa toinen ei ole töissä, kummatkin ovat siihen sopeutuneet, ja ystäväni säästää työttömyysrahaa mahdollisia opintoja tai muuttoa varten. Suhde on täydellinen ollut alusta alkaen. Onnellisin pari ikinä. Mies tekee mitä rakastaa, ystäväni nauttii myös täysin siemauksin rauhallisesta luksuselämästä.

Ja kuten mainitsinkin, työttömyysrahassa ei ole kehumista. Mutta tienaa enemmän, kuin mitä joissain ammateissa. Taloudessa ei ole lapsia, joten rahoilla pärjää paremmin kuin hyvin. Tällä ja muilla samaan aiheeseen kuuluvilla palstoilla on monet kertoilleet, etteivät tiedä miksi mennä töihin jos kerran työtön suomessa tienaa senkin verran mitä nyt (tarkkaa summaa en tiedä, mutta ystävieni kertoman ja muiden netissä luettujen tekstien mukaan, suhteellisen hyvin), ja olen täysin samaa mieltä.
        Mutta sitten taas, työttömyysraha on tarkoitettu alunperin niille jotka haluavat töitä mutteivät löydä (ovat toisen asteen koulutuksen omaavia) ja rahan pitää olla suhteellisen paljon suomen korkeiden hintojen vuoksi. Mutta kuten muutamat tuttuni, tämä kyseinen ystäväni ja monista lukemistani ihmisistä - kaikki eivät edes vaivaudu enään ihanalta ja rauhaisalta elämältä töihin. Miksi kannattaisi itseään laittaa kärsimään, kun voi elää onnellisesti muutenkin?

Joka tapauksessa, en välttämättä kannata työttömäksi jää siitä pitää nauttia.. Täysin siemauksin. Se on nimittäin aika, jota et välttämättä saa enään takaisin. Se on kaikille tuntemilleni työttömille - aloittaja nyt mukaan lukien - ollut henkisesti ravitsevaa ja virkistävää.
        Minullekin se oli paras kokemus, mitä työ-elämässä minulle on ikinä käynyt. Kertakaikkiaan ihanaa!

satuilija.

• ..tollasta kadehtia..joillakin on vain luonnetta oleskella muiden siivellä ja en itse ainakaan koe sitä mitenkään hienona..

• tokitokiTokio
        Twink kirjoitti:

Hyvä muuten, mutta ystäväni ei ole työnhakija. Etkö osaa lukea? Sen aika hyvin ilmaisin jo sanoilla: "Sitten ystäväni lopetti työn etsimisen".

Minulla on neuvo: Älä jää työttömäksi, palaa alakouluun opiskelemaan lukemista. Tekisi ihan hyvää jos osaa lukea.

PS: Jos annat numerosi, voin kertoa ystävääni soittamaan sinulle. Hän varmasti voi antaa myös miehensä nimen tai puhelinnumeron, ja hän voi auttaa sinua henkisten ongelmien ylipääsemisessä.

PPS: Rohkea rokan syö! Lähetä vaikka sähköpostiin, ja ellet, niin todennäköisesti myös tiedät minun olevan oikeassa. :)

Hhe, tais harmittaa sua kun palastin juttus provoksi, heh!
        Tää sama juttuhan pyöri jonkun muun keksimänä kaks vuotta sitten ja sai samanlaisen ketjun,heh!
        Hyvin on ollut sulla aikaa niitä selailla, työttömänä, heh!

• ei stressiä

Itse ajoin itseni loppuun työssä, sen jälkeen on alkanutkin harmittaa työ tehokkuus yms. Samoin tositv missä väännetään yksilöitä alas. olen ollut työtön ja onnellisempi kuin töissäollessani kertaakaan! Rahaa ei ole pahemmin, mutta mihin minä sitä loppujen lopuksi kaipaankaan. Perusasiat kuntoon ja törkykulutus pois ja awot!

Painakaa te duunia vaan ja vaihtakaa kalusteet vaikka joka viikko niinkuin hinut käskee...

Ja täytyyhän se autokin olla uusinta mallia..itellä 80 lukuinen jota itse osaan korjata..eikä maksa paljon ja on varmempikin kuin nämä uudet "kököt"

• ajatus täältä puskasta

Kuulepa, joku ei nyt täsmää?? Lähihoitajistahan on kova pula, ei varmaankaan tarvitse olla työttömänä.
        Lieneekin ihan laiskuuttaan ilman työntekoa tämä mainitsemasi henkilö.

• puskasta

Kuulepa, joku ei nyt täsmää?? Lähihoitajistahan on kova pula, ei varmaankaan tarvitse olla työttömänä.
        Lieneekin ihan laiskuuttaan ilman työntekoa tämä mainitsemasi henkilö.
        Jaa, luin jatkoa tähän kertomukseen. On siis omasta tahdostaan pois työelämästä, kun mies tienaa niin hyvin. Minusta tuo koko stoori ei kuulu lainkaan tänne työttömyyskeskusteluun.

• provo!!!
        Twink kirjoitti:

Et tiedä edes mistä puhut :)
        Jos et ole työnhakijana, et saa myöskään euroakaan rahaa!

• pipukka
        Twink kirjoitti:

Jos miehellä on noin kovat tulot, ja vaimo alle 55 vuotta, miehen tulot katsotaan, joten työtön puoliso ei saa mitään. Saatko orkut kun jauhat täyttä paskaa. Ota asioista selvää, ennenkuin näitä fiktioitsi levittelet täällä.

• tuttua
        Twink kirjoitti:

Mistä ne lastenlapset tulee jos tutullasi ei ole lapsiakaan?

• Onnellinen...
        eli.. kirjoitti:

pitää naida rahaa?

...työtön ja lapsiakin on... Vaikka aina on raha ollut tiukassa, on meillä aina ihan kivasti pärjätty. Tulot on vähäiset mutta kun ne oikein suhteuttaa...niin no, ei voi kuin onnellinen olla!!!

• tiedän
        Onnellinen... kirjoitti:

...työtön ja lapsiakin on... Vaikka aina on raha ollut tiukassa, on meillä aina ihan kivasti pärjätty. Tulot on vähäiset mutta kun ne oikein suhteuttaa...niin no, ei voi kuin onnellinen olla!!!

kyllä hyvin millaista on olla vähävarainen, kun 3 lapsen yh ja kotihoidontuella.. Pienellä tulee toimeen eikä se raha onnea tee.. Joskus vain olisi kuiva kun ei joka hilua tarvitsisi laskea ruokakaupassa!!
        Tyhmää kumminkin yleistää että työttömän elämä on täyttä juhlaa..

• joku
        Twink kirjoitti:

Ei ystäväsi voi olla ainakaan työtön työnhakija, jos matkustelee jatkuvasti.
        Ei hän ainakaan päivärahoilla voi sitä rehellisesti tehdä.
        Työtön voi matkustaa kerran vuodessa 1vk ilmoittaen osoitteensa, menettämättä työttömyyskorvausta.
        Hän voi olla työtön, muttei työnhakija, se on jokaisen vapaa valinta, jos on muuten rahaa/elättäjä, silloinhan voi tehdä mitä tykkää, mutta työttömyyskorvaus on korvausta työttömyysajalta silloin, jos hakee oikeasti töitä.

• jatkuu
        Twink kirjoitti:

Ihmettelen Twink sinun viestejäsi, niissä ei ole mitään logiikkaa väitit aiemmin että "ystäväni säästää työttömyysrahaa mahdollisia opintoja tai muuttoa varten".
        ja nyt sitten väität ettei ystäväsi ole työnhakija. Ole ystävällinen ja ota asioista selvää ennen kuin alat jauhamaan paskaa.
        Aljo, elätti, kotirouva, mikä tahansa hän voi olla muttei "työtön, joka matkustaa".
        Älä sekoita asioita, äläkä termejä. Kannattaa itsekin opetella kirjoittamaan johdonmukaisesti ja ymmärrettävästi, ennenkuin on valmis moittimaan toisia lukutaidon puutteesta.
        Jos ystäväsi todellakin on työtön, kuten väitit ja pimittää korvauksen maksajalta matkansa, niin anna vaan hänen nimensä ja puhelinnumeronsa, niin loppuu petollinen yhteiskunnan varojen väärinkäyttö.

• Voisitko kertoa...

Jokin tässä tarinassa mättää nyt todella pahasti.

Tässä viestissä (ja eräässä toisessa) sanot että ystäväsi saa rahaa tekemättä yhtään mitään (millä minä ainakin ymmärrän että hän saa työttömyyskorvausta) mutta sitten toisen viestisi mukaan tämä sama ystäväsi ei ole työnhakija.

Mistä sitä rahaa siis tulee? Ei ainakaan yhteiskunnalta senttiäkään.

Jos sen sijaan tarkoitit, että hän saa rahaa mieheltään, niin se on eri asia.

Mutta sanoisin että ystäväsi tilanne on varsin erikoislaatuinen. Erittäin harvassa ovat ne lääkärimiehet, jotka suostuvat elättämään avovaimoaan 4 vuotta (ja vielä hamaan tulevaisuuteen) kun tällä on ammatti joka on erittäin kysytty, mutta on täysin omasta halustaan työtön. Kun ei lapsiakaan ole.

• olla vaikka
        Voisitko kertoa... kirjoitti:

Jokin tässä tarinassa mättää nyt todella pahasti.

Tässä viestissä (ja eräässä toisessa) sanot että ystäväsi saa rahaa tekemättä yhtään mitään (millä minä ainakin ymmärrän että hän saa työttömyyskorvausta) mutta sitten toisen viestisi mukaan tämä sama ystäväsi ei ole työnhakija.

Mistä sitä rahaa siis tulee? Ei ainakaan yhteiskunnalta senttiäkään.

Jos sen sijaan tarkoitit, että hän saa rahaa mieheltään, niin se on eri asia.

Mutta sanoisin että ystäväsi tilanne on varsin erikoislaatuinen. Erittäin harvassa ovat ne lääkärimiehet, jotka suostuvat elättämään avovaimoaan 4 vuotta (ja vielä hamaan tulevaisuuteen) kun tällä on ammatti joka on erittäin kysytty, mutta on täysin omasta halustaan työtön. Kun ei lapsiakaan ole.

pääomatuloja, että on sillä tavalla pelannut korttinsa oikein..

• Monesko kerta,
        siinä kirjoitti:

kun joku mainitsee matkustamisen, matkat ?! Tähän asti olen tätä ketjua nyt lukenut ja tässä kohdin kysyn, että MITEN TYÖTÖN matkustaa? Eihän työtön SAA olla matkalla Suomen ulkopuolella kuin muistaakseni viikon vuodessa ja silloinkin pitää ilmoittaa työkkäriin (ns. saada lupa) ja antaa loma-ajan yhteystiedot.

Ei työttömällä ole lupa kulke miten vain, jos siis saa työttömyyskorvausta ja on työvoimatoimistossa työttömänä työnhakijana, mitä asiaa taas korvauksen saaminen edellyttää. Eikös Kelankin korvauksen saamin edellytä tätä samaa?

Minä en pystyisi matkustelemaan työttömän roolissani, kyllä se niin paljon pelottaisi, taloudellisen turvani takia ! Enkä muutenkaan ole ihminen, joka pystyy rikkomaan lakia, ja vielä näin härskisti. - Selittäkääs nyt te, jotka matkailusta tiedätte, että miten nämä ihmiset ovat Suomesta poissa, salaako?

• Nimetön

Niin,jos ihminen on koulutukseltaan lähihoitaja,tänä hoitajien saatavuuden vaikeina aikoina...höh..millähän perusteella saa oikeesti
        nauttia jostain korvauksista. Menis töihin,ja lo-
        peta sinä moisen luuserin ihannointi. -R-

• kärsivä..
        eli.. kirjoitti:

pitää naida rahaa?

Kyllähän sitä työttömälläkin voi hyvin asiat olla rahallisesti. Pari vuotta voi saada ansiosidonnaista. Nykyisin saan palkkaa käteen n.1700e. Laskin että ansiosidonnaista saisin 1100e käteen.

Kaikki kuluni ovat kuukaudessa alle 500euroa, joten tuosta ansiosidonnaisesta jäisi yli puolet säästöön. Niin kyllä mielestäni hyvin on. Lisäksi päälle muutama satanen pääomatuloja, kun säästäväisesti on elänyt.

Nykyään jää n. 1500-2000euroa säästöön kuukaudessa joten pystyisi ilman työttömyyskorvaustakin aina 3vuotta yhden vuoden työnteolla.

Kaikilla ne menot eivät ole niin isoja. Eikä paljoa ehdi tuhlaamaankaan tai muutakaan kun täytyy painaa hommia.

Vituttaa älyttömästi kun työ on sellaista että ettei osaa ja pysty niitä tekemään. Joka päivä töihin meno on yhtä paskaa. Lisäksi opiskelua pitäis jaksaa illat ja viikonloput ja siitäkin on jäljellä kaikki paska.

Harmittaa älyttömästi sellaiset työt joita ei osaa tai pysty tekemään, mieluummin nauttisin työttömänä. Aikaisemmin tein perustyötä joka oli helppoa niin kyllä sinne ihan mielelläni menin töihin.

Vituttaa kun ei oo aikaa edes matkustella kun pitää töitä tehdä ja kaikki muu. Pitäis kielitaitoakin saada kehitettyä reilusti, mut millä vitun ajalla. Vituttaa sekin kun pitää töissä hoitaa hommia huonolla kielitaidolla!

Kaikki vaan tyrkyttämässä lisää vastuuta. Ja kouluttamassa pitkän kaavan mukaan, vaikka nyt tuntuu että jätän työelämän ehkä ens syksynä. Jos laittaisi siihen mennessä vaikka 2000 kuukaudessa säästöön niin kyllähän sitä sit vois matkustellakkin.

Ei tämäkään hauskaa ole tehdä kaikkia töitä. Jotkut työt ovat vaan kivampia kuin toiset.

kärsivä.. kirjoitti:

Kyllähän sitä työttömälläkin voi hyvin asiat olla rahallisesti. Pari vuotta voi saada ansiosidonnaista. Nykyisin saan palkkaa käteen n.1700e. Laskin että ansiosidonnaista saisin 1100e käteen.

Kaikki kuluni ovat kuukaudessa alle 500euroa, joten tuosta ansiosidonnaisesta jäisi yli puolet säästöön. Niin kyllä mielestäni hyvin on. Lisäksi päälle muutama satanen pääomatuloja, kun säästäväisesti on elänyt.

Nykyään jää n. 1500-2000euroa säästöön kuukaudessa joten pystyisi ilman työttömyyskorvaustakin aina 3vuotta yhden vuoden työnteolla.

Kaikilla ne menot eivät ole niin isoja. Eikä paljoa ehdi tuhlaamaankaan tai muutakaan kun täytyy painaa hommia.

Vituttaa älyttömästi kun työ on sellaista että ettei osaa ja pysty niitä tekemään. Joka päivä töihin meno on yhtä paskaa. Lisäksi opiskelua pitäis jaksaa illat ja viikonloput ja siitäkin on jäljellä kaikki paska.

Harmittaa älyttömästi sellaiset työt joita ei osaa tai pysty tekemään, mieluummin nauttisin työttömänä. Aikaisemmin tein perustyötä joka oli helppoa niin kyllä sinne ihan mielelläni menin töihin.

Vituttaa kun ei oo aikaa edes matkustella kun pitää töitä tehdä ja kaikki muu. Pitäis kielitaitoakin saada kehitettyä reilusti, mut millä vitun ajalla. Vituttaa sekin kun pitää töissä hoitaa hommia huonolla kielitaidolla!

Kaikki vaan tyrkyttämässä lisää vastuuta. Ja kouluttamassa pitkän kaavan mukaan, vaikka nyt tuntuu että jätän työelämän ehkä ens syksynä. Jos laittaisi siihen mennessä vaikka 2000 kuukaudessa säästöön niin kyllähän sitä sit vois matkustellakkin.

Ei tämäkään hauskaa ole tehdä kaikkia töitä. Jotkut työt ovat vaan kivampia kuin toiset.

Päivärahalaskurin mukaan 1700 e:n kuukausiansioilla saisit päivärahaa n. 1000 e/brutto. Kun otetaan huomioon työttömyyskorvausten kova verotus, saisit käteen n. 800 e/kk.

• olen työtön
        Twink kirjoitti:

ja olen yhtäältä nauttinut suhteellisesta stressittömyydestä, jonka se on tuonut tullessaan. Toisaalta on usein vaikea rentoutua, koska jatkuvassa rahan puutteessa ei voi oikein tehdä mitään muuta kuin kierrellä katselemassa mitä kaupungilla on, lukea kirjoja, käydä kävelemässä tai pyöriä näin netissä. Sosiaalinen kanssakäyminen on samoista syistä entistä hankalampaa.

Usein sitä myös miettii huolissaan, miten laskujen maksun käy, jos työttömyys pitkittyy. Mulla ei ole puolisoa joka toisi rahaa taloon tai ketään muutakaan joka tulisi hätiin, jos talous joutuu sivuraiteelle.

Musta on oikeastaan aika huolestuttavaa noin laajemmin ajatellen, että ihmiset voi vähentää stressiä parhaiten työttöminä. On aika kyseenalaista kehitystä että vasta työttömyyskautena saa stressin tuomat oireet vähenemään. Noi oireet on todella inhottavia: unettomuus, napostelu ym.

Kyllä perustyytyväisyyden elämään pitäisi olla mahdollista työssä ollessakin. Koska itse olen vasta työurani alkuvaiheessa, pidän tuota tärkeänä, muuten on odotettavissa että kymmenen vuoden päästä olen ennenaikojani vanhentunut raakki.

• eläkeikäisillekin.
        Twink kirjoitti:

En tienytkään, että pelkällä elämysten kertomisilla voidaan korvata juoksevat kulut,kuten ruoka, asunto, laskut, verot jne.

Kai ystäväsi pitää kuitenkin syödäkkin jotakin ja asua jossakin? Kyllä sitä eläkkeelläkin joutuu maksamaan laskut, asumisen, verot ym.
        Niin Suomessakin kuin ulkomaillakin.

Pointtini oli, että edes aktiivisesti työelämässä käyvän eläke ei oikein riitä tulevaisuudessa niin miten sinun ystäväsi sitten? (Kun tämän päivän politiikot ovat tuhlanneet niin paljon rahaa, niin moni, joka on syntynyt 60-luvusta eteenpäin, ei pääse nauttimaan rahakkaista eläkepäivistä).

• edellinen
        ************* kirjoitti:

Päivärahalaskurin mukaan 1700 e:n kuukausiansioilla saisit päivärahaa n. 1000 e/brutto. Kun otetaan huomioon työttömyyskorvausten kova verotus, saisit käteen n. 800 e/kk.

Siis nettona saan reilu 1700e. Bruttona n.2400. Joten kyllä siitä käteen taitaa tulla työttömänäkin yli tonnin.

• fewgwrg
        jatkuu kirjoitti:

Ihmettelen Twink sinun viestejäsi, niissä ei ole mitään logiikkaa väitit aiemmin että "ystäväni säästää työttömyysrahaa mahdollisia opintoja tai muuttoa varten".
        ja nyt sitten väität ettei ystäväsi ole työnhakija. Ole ystävällinen ja ota asioista selvää ennen kuin alat jauhamaan paskaa.
        Aljo, elätti, kotirouva, mikä tahansa hän voi olla muttei "työtön, joka matkustaa".
        Älä sekoita asioita, äläkä termejä. Kannattaa itsekin opetella kirjoittamaan johdonmukaisesti ja ymmärrettävästi, ennenkuin on valmis moittimaan toisia lukutaidon puutteesta.
        Jos ystäväsi todellakin on työtön, kuten väitit ja pimittää korvauksen maksajalta matkansa, niin anna vaan hänen nimensä ja puhelinnumeronsa, niin loppuu petollinen yhteiskunnan varojen väärinkäyttö.

ei tarvi olla työnhakija,on muitakin vaihtoehtoja ja varmasti saa rahaa ja saa matkustella.esim.kuntoutustuki,valehtelemalla senkin saa,toimeentulotuki tietenkin myös,ei tarvi olla missään työkkärissä pellet.ottakaa asioista selvää

• lompakko....

ja aviomies kestää loppuelämän työttymyyden ja matkustelun. Jos taas ystäväsi elää työttömyyskorvauksilla niin jauhat paskaa. Kellään ei ole niillä korvauksilla varaa matkustella jatkuvasti, eikä se ole muutenkaan mahdollista, koska työttömän pitää koko aika olla työmarkkinoiden käytetävissä, eli olla valmis vastaanottamaan tarjottua työtä jos saa korvausta, eikä Norjassa samoileva täytä näitä kriteereitä.

• mitenkäs muuten,
        Monesko kerta, kirjoitti:

kun joku mainitsee matkustamisen, matkat ?! Tähän asti olen tätä ketjua nyt lukenut ja tässä kohdin kysyn, että MITEN TYÖTÖN matkustaa? Eihän työtön SAA olla matkalla Suomen ulkopuolella kuin muistaakseni viikon vuodessa ja silloinkin pitää ilmoittaa työkkäriin (ns. saada lupa) ja antaa loma-ajan yhteystiedot.

Ei työttömällä ole lupa kulke miten vain, jos siis saa työttömyyskorvausta ja on työvoimatoimistossa työttömänä työnhakijana, mitä asiaa taas korvauksen saaminen edellyttää. Eikös Kelankin korvauksen saamin edellytä tätä samaa?

Minä en pystyisi matkustelemaan työttömän roolissani, kyllä se niin paljon pelottaisi, taloudellisen turvani takia ! Enkä muutenkaan ole ihminen, joka pystyy rikkomaan lakia, ja vielä näin härskisti. - Selittäkääs nyt te, jotka matkailusta tiedätte, että miten nämä ihmiset ovat Suomesta poissa, salaako?

en vielä ole jäänyt kiinni, vaikka kahden viikon reissuja olen tehnyt.
        Kotonaolija avaa tarvittaessa kirjeet, jos työkkäristä sellaisia tulee.
        Mutta toistaiseksi ei ole tullut.
        Puhelintietoja minulla ei ole,

• saapasaa
        joku kirjoitti:

Ei ystäväsi voi olla ainakaan työtön työnhakija, jos matkustelee jatkuvasti.
        Ei hän ainakaan päivärahoilla voi sitä rehellisesti tehdä.
        Työtön voi matkustaa kerran vuodessa 1vk ilmoittaen osoitteensa, menettämättä työttömyyskorvausta.
        Hän voi olla työtön, muttei työnhakija, se on jokaisen vapaa valinta, jos on muuten rahaa/elättäjä, silloinhan voi tehdä mitä tykkää, mutta työttömyyskorvaus on korvausta työttömyysajalta silloin, jos hakee oikeasti töitä.

kyl saa matkustaa eu- maissa ainakin ja voi olla vaikka työnhakumatkalla Espanjassa 3kk.

• otin selvää
        fewgwrg kirjoitti:

ei tarvi olla työnhakija,on muitakin vaihtoehtoja ja varmasti saa rahaa ja saa matkustella.esim.kuntoutustuki,valehtelemalla senkin saa,toimeentulotuki tietenkin myös,ei tarvi olla missään työkkärissä pellet.ottakaa asioista selvää

Eipä pitäisi irrota myöskään toimeentulotukea, jos ei ole työnhakijaksi ilmoittautunut ELLEI siihen ole erittäin painavaa todistettavissa olevaa syytä. Ja niistä syistä ainakin yksi kyllä täsmää monen tämän ketjun kirjoittajan henkiseen tilaan.

• ja tarvittaessa tukea alenn...
        otin selvää kirjoitti:

Eipä pitäisi irrota myöskään toimeentulotukea, jos ei ole työnhakijaksi ilmoittautunut ELLEI siihen ole erittäin painavaa todistettavissa olevaa syytä. Ja niistä syistä ainakin yksi kyllä täsmää monen tämän ketjun kirjoittajan henkiseen tilaan.

40%:lla jos mikään työvoimapoliittinen toimenpide ei kelpaa.

• Salainenmatkustaja
        mitenkäs muuten, kirjoitti:

en vielä ole jäänyt kiinni, vaikka kahden viikon reissuja olen tehnyt.
        Kotonaolija avaa tarvittaessa kirjeet, jos työkkäristä sellaisia tulee.
        Mutta toistaiseksi ei ole tullut.
        Puhelintietoja minulla ei ole,

Kyllä matkustella voi. Moraali on heitettävä romukoppaan. Itse teen salaisilla rahoilla useinkin matkoja. 3-4 kertaa vuodessa. En ole koskaan ilmoittanut työkkäriin, että nyt menen matkalle. Miksi pitäisi ilmoittaa. On voitava ja SAA nauttia tästä elämästä koko rahalla: sekä Kelan rahalla että muilla rahoilla.

• Linksun
        TokitokiTokio! kirjoitti:

Olen malliesimerkki työttömästä joka matkustelee täysin palkein viikon-kahden lomia. Jos Kelan tai Muiden papereita pitää sillä välin postittaa, on ystäviä, sukulaisia jne jotka hoitavat "paperityöt" puolestani kun lomailen täydellä nautinnolla. Ohjeet on annettu. Mitä ihmeen pimeydessä liikkuvia hahmoja täällä elää jotka kuvittelee ettei työtön voi (saa) matkustaa. Kuka nyt niin hullu matkustaja on, että menisi ilmoittelemaan työkkärille (ja Kelalle) lomamatkoistaan. En minä, eikä moni muukaan viisas.

• Varastomies olin

minäkin ja pidin hommasta.......oli vapaa työ eli en ollut missään koneessa sidottuna vaan tein töitä omaan tahtiini ei pomo ollut jaloissa pyörimässä vaan tuli puheille jos oli jotain asiaa tai muuten läppää heittämään. Hyvä homma mutta firma kaatui.

• sikakivaa

Minä olen ainakin pitänyt itsestään selvyytenä, että minä vien töitä, eikä työ minua.
      Olen jo monta vuotta hoitanut asian niin, että olen vain senverta aikaa, että se 8kk:tta tulee täyteen ja sitten taas vapaalla;onneksi on ymmärtäväinen työnantaja.Omakotitalon laina on maksettu ja eläkettä säästän kuukausittain 100€.
      Saa päivät touhuta omia hommia tai olla tekemättä mitään ja miehelle on aina ruoka valmiina, puhdas koti ja ilonen muija....20v. yhteistä taivalta takana.

• Täytyy myöntää että suhteellisen fiksua! Ja vielä työnantajakin mukana.

Kaikkea hyvää sinne ja onnea :D

• Jäläkiruokkaa

Kun on ruokakin valmiina joka päivä, niin että jälkimausteet kaikilla herkuilla?

• ..juu nautiskele vain vielä ennen kun työkkäri pukkaa sut jonnekki..hanki itselle mieleinen ammatti koulutuksella kun tää yhteiskunta vaan ei kestä luusereita..

• se on

se luuseri.. Ei ainakaan se, joka tekee elämästään sellaisen kuin haluaa ja nauttii siitä.

• tää on sikahelmee

*yhteiskunta ei kestä luusereita*.....Mä olen aina hoitanut laskuni ja muutenkin asiani(ja hoidan miehenkin asiat)...onhan mulla aikaa;kun on töissä ei sellasia kerkee ..
        Mulla on mukavat säästöt ja toisaalta en käytä kaupungin terveyspalveluja, kun en ole koskaan kipee, koska on aikaa hoitaa kuntoaan; jos käyn lääkärillä, niin se on yksityinen.Ja tökärissä olen sanonut, että saakoon sellanen työn, joka sitä tarvii.....on joko kauheet velat tai sitten muuten vaan tahtoo.

• Retkuilija

sossun ja työkkärin ihraperse suojatyöpaikka ämmät joutuis fyysisiin töihin,tämä selvä?

se on kirjoitti:

se luuseri.. Ei ainakaan se, joka tekee elämästään sellaisen kuin haluaa ja nauttii siitä.

Olet asian ytimessä. Ihminen joka tekee elämästään "omannäköisensä" kyselemättä muilta lupaa tai arvostusta, on oman elämänsä sankari.

Tietenkään ei saa omaa elämäänsaä muokatessaan tai eläessään vahingoittaa muita. Mutta ei toisaalta tarvitse alistuakaan säänöihin jotka eivät ole mielekkäitä tai tuntuvat epäoikeudenmukaisilta.

Ja, kyllähän tämä yhteiskunta tuntuu epäoikeidenmukaiselta, eikä sitä oikein pysty muuttamaan.

Omaa elämäänsä pystyy muuttamaan valinnoilla, esimerkiksi tinkimällä elintasostaaan ja nostamalla elämisentasoa. Siihen tarvitaan ainakin omaa sikaa.

• totta too

tuota minäkin olen alkanut toivomaan, meni rakennus alalta työt alta ja nyt kituutab onnettomassa työssä kitupalkalla, tekis mieli jo luovuttaa.

• Tosityötön

Vihdoinkin tyyppi joka paljastaa kuinka huiman hyvää työttömyys on. SE ON. Itse pakersin 20 vuotta oravan pyörässä kunnes havahduin että hulluhan minä olen. Nyt on takana lähes 10 onnellista työttömyysvuotta kun otin lopulliset loparit ja hyvin menee. Noo jos tässä negatiivisia puolia tuijottaisi, onhan se "väärin" että yhteiskunta maksaa tästä hyvinvoinnistani. Mutta annan sen anteeksi yhteiskunnalle, maksakoon kun on aloittanut. Minä yritän pitää huolta että työttömyyteni jatkuu edelleen. Ja jatkuuhan se. Lama pahenee tänä herrojen vuonna 2009.

• Retkuilija

viestiketjuun saunaseuroista aivopierujaan tuhnuttamaan.

• mutta helpottaa elämää

Jos on tarpeeksi rahaa, niin tottakai elämä on ihanaa. Toista se on mulla yksinhuoltajana kun pitää jokaista senttiä venyttää. Entisestä asunnosta piti muuttaa työttömyyden alun jälkeen pienempään, autosta piti luopua ja muustakin "luksuksesta". Onneksi joulu on nyt ohi, se on aina raskainta aikaa. Kun ei ole varaa laittaa kunnon joulupöytää, eikä ostaa lapsille lahjoja.

Ikävä sanoa, mutta luulen että sinullakin mieli muuttuu, kun olet käyttänyt työstä jääneet säästöt.

• törmätty aijemmin

Minä muistan lapsuudesta ne kurjat ajat, kun pyysi 1mk:n rahaa, eikä äitillä ollut antaa...nyt aikuisena osaa antaa arvoa sille omalle säästäväiselle elämälle...työttömänä olen mutta hyvä tilanne muuten. harmi ettei törmätty ennen joulua...olisin antanut sinulle mielihyvin rahaa...oikeasti!

• noinkaan

'Jos on tarpeeksi rahaa, niin tottakai elämä on
        ihanaa.'

Jaa-a. No ilmeisesti useimmilla tietämilläni sikarikkaille ei sitten ole tarpeeksi rahaa, kun kerran heillä elämä ns kusee jatkuvasti eikä mikään ole hyvin koskaan eikä milloinkaan.

• Työttömänäkin ollut

mulle kläy aina niin että tili tuli tili meni,ikuna ei oo ollu rahaa etelänmatkaan paitti kerran 80-luvul ku olimme mieheni kans molemmat työttömii ni päästii viikoks äkkilädöllä espanjaan.ikivanhoil autoil ajelen koskaan en oo uusii huonekalui ostanu tai tehny keittiö tai kylppäri saati muuta remonttii kaikki ruuat teen ite jopa leivon ja 8 tuntii päiväs raskast hoitajan työtä, kyl välil tekis mieli taas työttömäks sillon olis edes aikaa mut paskan ammatin valitsin en 100varmasti voi olla viikkookaa työttömänä ni jo jossain hesassa vähintään mua jo tarvittas ja hello sit olis viel matkat sen 8 tunnin pääl.Ei työ oo kaikkee ja eläkeläisenä voit olla jo vainaa tai ainaski nii sairas ettet voi mistää nauttii,yksinhuoltajii en kadehdi, sossusta mitään saa vaikka jääkaapis ei olis muuta ku valot ja se yksinäisyys on välil niin syvältä

• säästöpossu
        Työttömänäkin ollut kirjoitti:

mulle kläy aina niin että tili tuli tili meni,ikuna ei oo ollu rahaa etelänmatkaan paitti kerran 80-luvul ku olimme mieheni kans molemmat työttömii ni päästii viikoks äkkilädöllä espanjaan.ikivanhoil autoil ajelen koskaan en oo uusii huonekalui ostanu tai tehny keittiö tai kylppäri saati muuta remonttii kaikki ruuat teen ite jopa leivon ja 8 tuntii päiväs raskast hoitajan työtä, kyl välil tekis mieli taas työttömäks sillon olis edes aikaa mut paskan ammatin valitsin en 100varmasti voi olla viikkookaa työttömänä ni jo jossain hesassa vähintään mua jo tarvittas ja hello sit olis viel matkat sen 8 tunnin pääl.Ei työ oo kaikkee ja eläkeläisenä voit olla jo vainaa tai ainaski nii sairas ettet voi mistää nauttii,yksinhuoltajii en kadehdi, sossusta mitään saa vaikka jääkaapis ei olis muuta ku valot ja se yksinäisyys on välil niin syvältä

minä saan joka kk palkastani 500 euroa säästöön ja silti rahaa jää ruokaan ja muuhun ihan riittävästi, laskutkin saan maksettua. olen lastenohjaaja, eli pakkani ei kovin kummoinen ole. en ymmärrä ystäviäni jotka saavat aina kaikki rahansa tuhlattua. minä en saa kaikkea tuhlattua, vaikka yrittäisinkin...
        ymmärrän että perheellisenä tilanne on eri, mutta sinkut, mihin helvettiin te saatte ne rahat häviämään???

• vejät
        säästöpossu kirjoitti:

minä saan joka kk palkastani 500 euroa säästöön ja silti rahaa jää ruokaan ja muuhun ihan riittävästi, laskutkin saan maksettua. olen lastenohjaaja, eli pakkani ei kovin kummoinen ole. en ymmärrä ystäviäni jotka saavat aina kaikki rahansa tuhlattua. minä en saa kaikkea tuhlattua, vaikka yrittäisinkin...
        ymmärrän että perheellisenä tilanne on eri, mutta sinkut, mihin helvettiin te saatte ne rahat häviämään???

aika hyvin... tuolla rahalla lyhentäisit jo vaikka komiaa autoa :)

• Haluaisin takaisin töihin...
        säästöpossu kirjoitti:

Jouduin lomautetuksi.Olen,asun yksin,ei siis minkäänsortin miestä.Maksan kaiken omasta kukkarostani,lainat,sähkölaskut yms,mitä nyt elämiseen ja olemiseen meneekin.Hyvähän sitä on noin sanoa kun siinä on toinen vierellä joka maksaa kaikesta varmaankin oman osansa.Minun netostani joka oli työssä ollessani n.1500€/kk ei paljoakaan tuhlattavaksi jää tänään eikä jäänyt ennemminkään.Haluaisin jostain töitä saada,mutta mistähän niitä mahtais löytää.Nimim.tehdastyöläinen

• niin mihinkä???
        säästöpossu kirjoitti:

jaa mihinkä me sinkut saadaan rahat meneen. Itte oon vielä toistaseksi työtön ja oon juonu viinaa litra tolkulla pitkiä aikoja. Kyllä ainakin siihen saa rahansa menemään, mutta kuka käskee juoda kaikki rahansa! Ja turha tulla kenenkään moralisoimaan mun elämän tyylistä. Elän yksin- juon viinaa silloin kun siltä tuntuu and that's it!

• -----------

Itselleni tuli kyllä itku silmään jäätyäni työttämäksi. Ja tästä pitäisi vielä iloa repiä, vaikea sellaista nähdä tapahtuvan tällä hetkellä.

• siitä...

..vielä iloksi muuttuu, kunhan olet viitisen vuotta totutellut.

• Terppa

Ihan uteliaisuuttani kysyisin, että millä rahalla olit ajatellut eläkepäiviäsi viettää???

Työttömänä olen itsekkin tällä hetkellä (onneksi liiton rahalla)mut ei kukaan voi elää koko elämäänsä jollain kelan rahalla.

• työttömänä ollessa

se Kelan eläke;sillä pärjää monikin tuttuni.. Eikä eläkepäivillä ole enää lapsia elätettävän eikä muuta.. :)

Se on enempi kiinni kulutuksesta..jos tottuu kauhalla kauhomaan niin itku tulee kun lusikkaa tarjotaan.. Itse tottunut siihen lusikkaan ja minut tekee moni muu asia onnelliseksi kuin raha ja työ.

• Anatoli83
        työttömänä ollessa kirjoitti:

se Kelan eläke;sillä pärjää monikin tuttuni.. Eikä eläkepäivillä ole enää lapsia elätettävän eikä muuta.. :)

Se on enempi kiinni kulutuksesta..jos tottuu kauhalla kauhomaan niin itku tulee kun lusikkaa tarjotaan.. Itse tottunut siihen lusikkaan ja minut tekee moni muu asia onnelliseksi kuin raha ja työ.

kelan rahoja pitäs pudottaa jos ei yritäkkään töihin ja vastaavasti jotain kannustimia että kannattaa tehdä vaikka pätkä työtä

• Te olette
        Anatoli83 kirjoitti:

kelan rahoja pitäs pudottaa jos ei yritäkkään töihin ja vastaavasti jotain kannustimia että kannattaa tehdä vaikka pätkä työtä

PaskaSAKkia.

• TosiBummi
        Anatoli83 kirjoitti:

Te hikiset duunarit, elätätte mua näin.
        Tääl viheltelen, tääl laulelen ja elämäni
        sujuu internetteillen - aamusta iltaan,
        lataan piippuuni Kiltaa, kahvia juon ja
        teille työllisille työt suon, saatte pitää:
        on tämä vapaa-aika ihanata,
        porisee keittolevyllä paistipata.
        Nautin ja rentoudun, kun...
        aamuyöllä nukkumaan on mentävä mun.

• Anaboli
        Anatoli83 kirjoitti:

Yritäkkään kirjoitetaan yhdellä koolla ja Kela isolla. Pilkutus on myös hakusessa ja pätkä työtä on yhdyssana.
        Loppulausuma: laittaisin sinut koulunpenkille uudestaan, koska äidinkieli on kehno.

• Normaalijärkinen

Kaltaisesi älyllisesti rajoittuneet onkin syytä pitää pois työelämästä.
      5 vuotta maleksit nurkissa ja varastelit tavaroita. Pelkäsit lopputiliä ja poliisia.
      Kuukauden jälkeen huomaat, että on mukavaa olla kännissä edelleen, ainoastaan lähikaupan myyjä vittuilee.
      Neljässä viikossa huomasit kaljan kulkevan helpommin, eikä sinulle ole tullut mieleenkään huolehtia itsestäsi fyysisesti, henkisesti tai taloudellisesti.
      Tsemppiä sinulle lyhyen ja sairaan elämäsi johdosta.
      P.S Muista aina varastaa muiltakin kuin yhteiskunnalta!

• laiskoihin kyllästyny

Tuollaiselta loiselta tuet pois heti. Kyllä hymysi hyytyy kun SATA-komitean uudistukset tulevat voimaan. Voipi olla että moni työpakoilija nähdään lapion varressa

• ex lapiomies

Jos työstä ei makseta asianmukaista palkkaa niin ei lapio kyllä heilu muussa tarkoituksessa kun korkeintaan lyömäaseena.

Jos SATA-komielta tulee lisää keppiä työttömiä kohtaan niin on aivan varma että rikollisuus ja väkivalta lisääntyy. Alkaa aika monella työttömällä olla mitta täysi noihin orjatöihin.

Etkös todella tajua ettei tuolla asenteella saa mitään hyödyllistä aikaan? Voipi olla että saat itse maistaa siitä lapiosta.

• Ihanaa on

Olen levähtänyt puolivuotta. Ihanaa, ihanaa. En jaksa alkaa selittämään miksi tuntuu niin hyvältä. Tai voi sen pistää yhteen lauseeseen: Ei stressiä, saa nukkua pitkään, muistaa vain viedä laput kelalle joka kuukausi ja rahaa tippuu. Jos ei riitä niin sossusta lisää.

Olen sen verran säästänyt näitä työttömyysturva-rahoja tässä puolenvuoden aikana, että pitäisi ulkomaanmatka käydä varaamassa ensi syksylle.

• työttömällä

Tosi ihanaa on kun ei tarvitse aamulla lähteä tuonne pakkaseen, sateeseen tai lumituiskuun ennen sian pierasua.

Mulla oli toukokuussa toistaiseksi viimeinen työpäivä ja saattaa olla että oli muutenkin viimeinen. Ikää kun on jo yli 50. Orjatöihin en lähde, se on varma. Palkkatyö kyllä kelpaa.

Liiton lappuja täyttelen joka 4. maanantai. Nykyisin helppoa sekin työttömyyspäivärahahakemuksen voi "täyttää" vain 5 hiirenklikkauksella. Toimii muuten kelassakin.

• ei tartte perseensä
        työttömällä kirjoitti:

Tosi ihanaa on kun ei tarvitse aamulla lähteä tuonne pakkaseen, sateeseen tai lumituiskuun ennen sian pierasua.

Mulla oli toukokuussa toistaiseksi viimeinen työpäivä ja saattaa olla että oli muutenkin viimeinen. Ikää kun on jo yli 50. Orjatöihin en lähde, se on varma. Palkkatyö kyllä kelpaa.

Liiton lappuja täyttelen joka 4. maanantai. Nykyisin helppoa sekin työttömyyspäivärahahakemuksen voi "täyttää" vain 5 hiirenklikkauksella. Toimii muuten kelassakin.

päältä poistua, vaan netissä voi täyttää hakemuksen eikä tarvitse edes postilaatikolle poistua...
        Koskahan työministeriössä keksivät, että työtön pääsee liian helpolla eli palauttavat meidät ruotuun.

• LiianVanhaTöihin

Puhut täyttä paskaa. Olen ollut 6 vuotta työttömänä. Olen akateemisesti koulutettu ja ollut hyvin palkattu. Ei työttömyysturvatuista ole kyllä jäänyt mitään ylimääräistä, hyvä kun on saanut laskut maksettua ja ruokaa saanut.

• Laardimies
        LiianVanhaTöihin kirjoitti:

Puhut täyttä paskaa. Olen ollut 6 vuotta työttömänä. Olen akateemisesti koulutettu ja ollut hyvin palkattu. Ei työttömyysturvatuista ole kyllä jäänyt mitään ylimääräistä, hyvä kun on saanut laskut maksettua ja ruokaa saanut.

jos peruspäivärahoista saa ulkomaanmatkarahat säästettyä silloin on elänyt kuin kerjäläinen;ei sosiaalista elämää parilla tuopilla ystävien kanssa,sapuskat pelastusarmeijasta/kirkolta,kerännyt tyhjiä pulloja,vaatteet uffista,netinkäyttö kirjastossa,ei puhelinta(no,prepaid ehkä ja sekunnin puhelu kaverille ja soittopyyntö takaisinpäin)..ala-arvoista touhua.
        400:lla pysyy nippanappa sapuskoissa,pakolliset maksut ja päivittäustavarat ei niistä mitään syrjään laiteta.

• Pentsiini

On tässä mennyt jo yheksän vuotta,ilman
        ansiotyötä, mutta elämäntyötä on riittänyt
        joka päivälle ja se on tärkeätä.Henkinen
        Hyvinvointi on tullut superhyväksi. Ihmisen
        pitää olla itsensä herra, niin sillon on hyvä
        olla,eikä antaa valtaa toisille.Tee niinku itestä
        hyvältä tuntuu.

• Peruskoulunero
        Laardimies kirjoitti:

jos peruspäivärahoista saa ulkomaanmatkarahat säästettyä silloin on elänyt kuin kerjäläinen;ei sosiaalista elämää parilla tuopilla ystävien kanssa,sapuskat pelastusarmeijasta/kirkolta,kerännyt tyhjiä pulloja,vaatteet uffista,netinkäyttö kirjastossa,ei puhelinta(no,prepaid ehkä ja sekunnin puhelu kaverille ja soittopyyntö takaisinpäin)..ala-arvoista touhua.
        400:lla pysyy nippanappa sapuskoissa,pakolliset maksut ja päivittäustavarat ei niistä mitään syrjään laiteta.

Kuten jo aiemmassa viestissä tunnustit, olet akateemisesti koulutettu eli ihan tyhmä pönttö, jolla ei ole tietenkään mahdollisuuttakaan ajatella niin etevästi, että peruspäivärahasta pystyy säästämään ulkomaanmatkan. Ja vieläpä niin ettei tarvitse edes roskisdyykkariksi ryhtyä. Kaikki on mahdollista, olen itsekin kokenut, eikä tarvitse pihtailla perusmenoista. Säästämään pystyy. Kun on taitava taloudessa ja lieden ääressä, ei ne ruokamenot niin kauheaa lovea tee kuukausimenoihin. Ja pihistelemään pystyy monessa asiassa - pihistelemättä. Paitsi akateemiset. Ne ei pysty persettään pyyhkimään tuhlaamatta puoli rullaa wessapaperia.

• Arvot päin puuta

Työelämässä yli 10v yhtäkyytiä olleena...odotan meidän firman uusia yt-neuvotteluja(viimevuonnakin parisataa lähti)ja taidanpa ottaa "lähtöpaketin"...ei elämä voi olla yhtä paskaa duunia.

• Kunhan olet parivuotta työttömänä niin varmaankin ajatuksesi muuttuu meinaan kokemusta on.Jos saat liitosta niin sitten kun putoat kelan päiväraholle niin enpä usko että hampaita naurattaa.Mietit varmaan 2X että olisipa töitä

• *mULkIvAdUuNi*

Hullua ajatella noin, miten meidän kaikkien kävis jos heittäydyttäs työttömiksi? Jokaisella on oma vastuunsa kannettava täällä, eikä toisen siivellä eläminen ole oikein, ei sellanen ole oikeenlaista rakkautta, jos ei itsestään kanna vastuuta! Ihme mies, jos jaksaa toisen elättää ja rakastaa;)), et voi tietää, mitä sen miehen mielessä liikkuu esim. 5 vuoden päästä.. Ymmärrän ihmisiä, jotka joutuvat työttömiksi, vaikka eivät sitä haluaisi, se ei todellakaan ole heidän vika mut sun asennetta en ymmärrä! Mulla on itsellään ihana työpaikka ja tykkään olla töissä, mutta lama toi pakkoloma/irtisanomis uhkan ja tietoa odotellaan, toivottavasti saan pitää työpaikkani..kotiäideillä pitäisi olla mahdollisuus olla kotona hoitamassa lapsia, se olis ihan terveellistä kaikille...tsemppiä kaikille, joilla pakkolomaa tai irtisanottu...

• Nauttija78

mutta en tarvitse. Olen lomautettuna ja nautin joka hetkestä.
        Vihdoinkin saan siivottua komerot ja kaikkea muutakin tehtyä mitkä töissä ollessa on jäänyt.
        En ymmärrä ihmisiä joille työ on tabu.
        Minulle sitä on elämä, eli kaikki muu PAITSI työ.
        Enkä ole kenenkään rikkaan elätettävänä, yksin persaukisena liiton rahoilla elän.
        Sitähän varten liittoon maksetaan että saa huonon ajan koittaessa vetää lonkkaa.
        Omatuntoni on puhdas.
        Syytelkää vaan, kateelliset.

• *mULkIvAdUuNi*
        Nauttija78 kirjoitti:

mutta en tarvitse. Olen lomautettuna ja nautin joka hetkestä.
        Vihdoinkin saan siivottua komerot ja kaikkea muutakin tehtyä mitkä töissä ollessa on jäänyt.
        En ymmärrä ihmisiä joille työ on tabu.
        Minulle sitä on elämä, eli kaikki muu PAITSI työ.
        Enkä ole kenenkään rikkaan elätettävänä, yksin persaukisena liiton rahoilla elän.
        Sitähän varten liittoon maksetaan että saa huonon ajan koittaessa vetää lonkkaa.
        Omatuntoni on puhdas.
        Syytelkää vaan, kateelliset.

ihan kiva et saat välillä huilia, nii mäkin tein eron jälkeen, vaihdoin vaan alaa ja viihdyn nykyisessä työssä, olen yli 40v nainen ja vaihdoin miesvaltaiselle alalle (ainut nainen duunis)...en voi moittia;)...miehet on kivoja työkavereita;)

• ottaisin työtä vaikka heti
        *mULkIvAdUuNi* kirjoitti:

ihan kiva et saat välillä huilia, nii mäkin tein eron jälkeen, vaihdoin vaan alaa ja viihdyn nykyisessä työssä, olen yli 40v nainen ja vaihdoin miesvaltaiselle alalle (ainut nainen duunis)...en voi moittia;)...miehet on kivoja työkavereita;)

Olen ollut pariin otteeseen pitkään työttömänä ja voin kyllä taata ettei se ole kivaa. En ole saanut töitä vaikka olen hakenut ihan joka helvetin paikkaan. Liian korkeaksi kouluttautuneena ajatellaan etten ole motivoitunut lapiohommiin ja en tule valituksi ja oman alani töihin en ole päässyt sitten muuten vaan. Työttömyys voisi olla pieninä paloina jees, tai kun tietää milloin se loppuu, mutta kun ei tiedä, se tuntuu kestävän ikuisesti. Sitä se ei kuitenkaan tee, tiedän sen kokemuksesta, eli kun tarpeeksi yrittää, niin JOSKUS sitten tärppää, joten tsemiä vaan kaikille jotka jaksavat yrittää, eivätkä lannistu "töihin siitä!" -veikoista jotka eivät vain ymmärrä, että jokaista hanttihommaakin on hakemassa monta yrittäjää, eivätkä kaikki tule valituiki.

• *mULkIvAdUuNi*
        ottaisin työtä vaikka heti kirjoitti:

Olen ollut pariin otteeseen pitkään työttömänä ja voin kyllä taata ettei se ole kivaa. En ole saanut töitä vaikka olen hakenut ihan joka helvetin paikkaan. Liian korkeaksi kouluttautuneena ajatellaan etten ole motivoitunut lapiohommiin ja en tule valituksi ja oman alani töihin en ole päässyt sitten muuten vaan. Työttömyys voisi olla pieninä paloina jees, tai kun tietää milloin se loppuu, mutta kun ei tiedä, se tuntuu kestävän ikuisesti. Sitä se ei kuitenkaan tee, tiedän sen kokemuksesta, eli kun tarpeeksi yrittää, niin JOSKUS sitten tärppää, joten tsemiä vaan kaikille jotka jaksavat yrittää, eivätkä lannistu "töihin siitä!" -veikoista jotka eivät vain ymmärrä, että jokaista hanttihommaakin on hakemassa monta yrittäjää, eivätkä kaikki tule valituiki.

Ole huoleti, kyl sua vielä lykastaa, mul oli kans työttömyyttä välillä mut onneks oli lapset enkä kokenu sitä sillon nii pahana. Tein sit isot ratkaisut ja muutin 300 kilsan päähän, opiskelin ja sain heti vakiduunin ja iski tää lama;((

• sanon

Ihan omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että ei se työttömys pitkän päälle niin ihanaa ole.

Aikansa siitä alkuun nauttii: on omaa aikaa olla ja tehdä juttuja, jotka on jääneet tekemättä.

Mutta todellakin siis kun on tarpeeksi kauan ollut työtön niin alkaa se jouten oleminen tökkiä. Ei ole mitään kunnollista tekemistä ja jotekin siinä tuntee itsensä hyödyttömäksi.

• kokemusta myös

Itse kanssa kohta ansiopäiväraha aikani käyttänyt. alkuun oli hauskaa ja kuntokin parani kummasti, mutta nyt on tosi tylsää ettei innosta mikään. Masennuslääkkeitäkin olen joutunut syömään.

• vaihtelevainen

Olen samaa mieltä että työttömänä on ihan hyvä olla niinkauan kun on paljon muuta tekemistä,
        itsellä oli 2v.jakso työttömänä mutta joka pv.
        tekemistä,urheilua,tapahtumia,matkoja,ystävien kavereiden sukulaisten kanssa joka pv.jotain ohjelmaa,eikä vain hyvää vaan olin myös lähin apu ja hoitaja sairaalle ystävälleni.
        Mutta ajat muuttui,pari parasta ystävää meni naimisiin,yksi muutti kauas,yksi kuoli,pari teki
        ikävästi ja välit katkesi,joillekkin tuli omaan eloon kiire ruuhka aika joten heillä ei ollut aikaa/jaksamista ylläpitää kaveri suhdetta.
        Tyhjää aikaa alkoi tulla yhä enemmän kun ei ollut niitä ihmisiä joiden kanssa meni ja teki,
        ei niitä joilla kävi,joita auttoi.
        Siinä vaiheessa kyllä alkoi lisä ohjelma tekeminen kiinnostaa ja työ tai opiskelu täyttävät hyvin tyhjää aikaa.
        Mutta onnellisin olen ollut juuri työttömänä silloin kun tekemistä ihmisiä on ollut paljon.

• ruokaan......
        vaihtelevainen kirjoitti:

Olen samaa mieltä että työttömänä on ihan hyvä olla niinkauan kun on paljon muuta tekemistä,
        itsellä oli 2v.jakso työttömänä mutta joka pv.
        tekemistä,urheilua,tapahtumia,matkoja,ystävien kavereiden sukulaisten kanssa joka pv.jotain ohjelmaa,eikä vain hyvää vaan olin myös lähin apu ja hoitaja sairaalle ystävälleni.
        Mutta ajat muuttui,pari parasta ystävää meni naimisiin,yksi muutti kauas,yksi kuoli,pari teki
        ikävästi ja välit katkesi,joillekkin tuli omaan eloon kiire ruuhka aika joten heillä ei ollut aikaa/jaksamista ylläpitää kaveri suhdetta.
        Tyhjää aikaa alkoi tulla yhä enemmän kun ei ollut niitä ihmisiä joiden kanssa meni ja teki,
        ei niitä joilla kävi,joita auttoi.
        Siinä vaiheessa kyllä alkoi lisä ohjelma tekeminen kiinnostaa ja työ tai opiskelu täyttävät hyvin tyhjää aikaa.
        Mutta onnellisin olen ollut juuri työttömänä silloin kun tekemistä ihmisiä on ollut paljon.

vaatteisiin, puhtaanapitoon, vuokraan, bussimatkoihin, sähkölaskuihin ym. pakollisiin kuluihin joita vaan on, vai etkö syönyt, pukeutunut, puhdistautunut koskaan, asunut missään, elit ilman sähköä, etkä muutenkaan kuluttanut mitään.

• Vapaa taivaanlintu

Itse en ole ollut työssä moneen vuoteen,enkä kaipaa. Elän kelan rahalla ja voin paljon paremmin ilman työn aiheuttamaa stressiä;töihin ei ole ikävä,lapsella on aina joku kotona kun lähtee ja tulee koulusta. Teen kädentöitä tuttaville ja tuttujen tutuille joka käy mulle ihan tarpeeksi työstä vaikkei sillä rikastu.

Saa nukkua pitkään ja elää omaa vapaata rytmiä;minusta ihminen ei ole luotu kellon mukaan elämään..

En häpeä "työttömyyttäni";se on muiden ongelma jos se jotain ketuttaa..

• vain

Kiva että olet "löytänyt juttusi", siis tavan elää omanlaista elämääsi muilta siihen lupaa kysymättä.

Ei ole ihme että ei tämänpäivän työelämä ja kiire ihmisiä kiinnosta. Se kun vaati kaiken mutta ei anna paljon mitään, paitsi pienelle osalle.

• elät minun

rahoillani, vai luuletko että joulupukki sinne kelaan niitä rahoja vie. Jos joskus maksaisit velkasi minulle takaisin

• Tallailija

Ite menen taskurahoilla duuniin joka aamu klo. 0300
      ja käyn salilla 4 - 5 päivänä viikossa.
      Energiaa riittää enkä oikeen tiedä mitä helvettiä sitä tekis jos ei duunii tekis.
      Pienestä asti on oppinu ylpeyttä työntekoon oli se minkälainen duuni tahansa.
      Ei sillon voi kukaan tulla kukkoilemaan tai nenäänsä nyrpistämään jos duuninsa hyvin ja tunnolla tekee vaikkei sillä rikastuisikaan. :)

• Anssi kelaa

Tuntuu joitakin ahdistavan jos joku nauttii työttömänä olemisesta. Tuppaavat olemaan niitä henkilöitä joita potkitaan päähän ja nöyryytetään työpaikoilla alvariinsa, haluaisivat ilmeisesti että joillakin elämä olisi vielä heikompaa kuin heillä.
      Näitten tampioitten pieneen maailmaan ei mahdu ajatus itsensä toteuttamisesta, joillekkin työttömyys tuo siihen ratkaisun. Työttömänä on aikaa itselle ja läheisille, puhumattakaan harrastuksista joihin on aikaa käytettäväksi.

Tämän kansakunnan mantra on ollut työn ja suorittamisen korostaminen, muut arvot jäävät toissijaiseksi. Minä olen arvoni luonut itselleni muilta sen suuremmin kyselemättä, sekös pienisieluisia ihmisiä jyrsii...vaan enpä niitten jupinoista pahemmin perusta. Töitä teen kun hyvältä tuntuu ja siihen on järkevä syy, eli työ joka on kulloisellekkin hetkelle haastavaa ja mielekästä. Mikäli näitä mahdollisuuksia ei ole, olen mielummin työtön.

• Risto Relaa

on näitä pikkupomoja tullut nähtyä joille vakanssi on noussut ns.hattuun ja ruskean kielen omaavia hanttipuleja jotka oman leipäpuun menettämisen pelossa nuoleskelevat pomoja mustamaalaavat kanssatyöntekijöitään.
        Vaikka olen nyt työtön olen sikäli onnellisessa asemassa ettei velkaa ole kolikkoakaan,säästöjäkin on kohtuullisesti ettei tarvitse sossusta juosta hakemaan asumistuen ja vuokran erotusta.Kiinteätä omaisuutta(vene,auto,oma osake) ei ole mutta eipä haittaa.

• här
        Risto Relaa kirjoitti:

on näitä pikkupomoja tullut nähtyä joille vakanssi on noussut ns.hattuun ja ruskean kielen omaavia hanttipuleja jotka oman leipäpuun menettämisen pelossa nuoleskelevat pomoja mustamaalaavat kanssatyöntekijöitään.
        Vaikka olen nyt työtön olen sikäli onnellisessa asemassa ettei velkaa ole kolikkoakaan,säästöjäkin on kohtuullisesti ettei tarvitse sossusta juosta hakemaan asumistuen ja vuokran erotusta.Kiinteätä omaisuutta(vene,auto,oma osake) ei ole mutta eipä haittaa.

Kolme vuotta valmistumisesta ja jo kuusi puolen vuoden pätkätyöpaikkaa takana. Joten nautin täysin rinnoin tämänhetkisestä "työttömyydestä". Töitä löytyy taas ajallaan. Loma välillä tarpeen kun määräikaiset työt ovat usein kiireisiä. Määräaikaisiin tehtäviin opastus on niukkaa ja aikaa kuluu kun oppii talon tavoille. Joten pätkätyöläisen työ usein rankempaa ja mukana kulkee myös huoli seuraavasta työstä. Joten lomailen ihan hyvillä mielin ennen seuraavaa koitosta.

• elää jos...

ei ole rahaa säästössä. Kaikki vaan puhuu että kelasta ja sossusta saa rahaa kun vaan käy hakemassa. Mitäs jos KAIKKI ryhtyisivät työttömäksi, mistäköhän siten niitä korvauksia saisi. Kyllä se on perkele niin että jokainen tehkööt elämällään mitä haluaa mutta toisten toisten siivellä (verorahoilla) ei pidä sitä elämäänsä luoda.

• omilla.....
        här kirjoitti:

Kolme vuotta valmistumisesta ja jo kuusi puolen vuoden pätkätyöpaikkaa takana. Joten nautin täysin rinnoin tämänhetkisestä "työttömyydestä". Töitä löytyy taas ajallaan. Loma välillä tarpeen kun määräikaiset työt ovat usein kiireisiä. Määräaikaisiin tehtäviin opastus on niukkaa ja aikaa kuluu kun oppii talon tavoille. Joten pätkätyöläisen työ usein rankempaa ja mukana kulkee myös huoli seuraavasta työstä. Joten lomailen ihan hyvillä mielin ennen seuraavaa koitosta.

rahoillasi!

• Eurolomailija
        omilla..... kirjoitti:

rahoillasi!

En ole tuo edellinen kirjoittaja, jolle vastasit. Mutta itselläni on ollut samoja tilanteita kunnes jäin lopullisesti lomalle. Ei kiinnosta enää pätkä työtkään ja onneksi olen hyvä keplottelemaan. Ei tarvitse mennä niihin pätkäduuneihin. Mieluummin lomailen. Vähintään 2 kertaa vuodessa ulkomaillakin. Onneksi on sinun kaltaisia hikipinkoja jotka maksavat nämä "viulut".

• Paljonveroja
        elää jos... kirjoitti:

ei ole rahaa säästössä. Kaikki vaan puhuu että kelasta ja sossusta saa rahaa kun vaan käy hakemassa. Mitäs jos KAIKKI ryhtyisivät työttömäksi, mistäköhän siten niitä korvauksia saisi. Kyllä se on perkele niin että jokainen tehkööt elämällään mitä haluaa mutta toisten toisten siivellä (verorahoilla) ei pidä sitä elämäänsä luoda.

Iso osa työttömistä on iältään 40 - 60 vuotiaita ja ennen työttömäksi joutumistaan verorahoja tälle yhteiskunnalle raataneet - koko ikänsä. Suotakoon heille vihdoinkin Kelan ja Sossun "palauttaa" niitä verorahoja. Nuo työttömät ovat ne(kin) rahat ansainneet. Huom! ja maksavat saamistaan korvauksista veroa 20%! Paljonko itse olet tämän yhteiskunnan kassaa kartuttanut? Mielipiteestäsi päätellen olet nuori räkänokka jolla vielä roikkuu limaklöntti nenän alla. Ja juuri sellainen on ensimmäisenä nyrkki pystyssä solvaamassa verorahoilla (muka) siivestäjistä. He eivät ole siivestäjiä. He ovat saamaihmisiä! Perkele!

• muutkin, ei täällä
        elää jos... kirjoitti:

töissä olevat paljon horaja.

• itse...
        Eurolomailija kirjoitti:

En ole tuo edellinen kirjoittaja, jolle vastasit. Mutta itselläni on ollut samoja tilanteita kunnes jäin lopullisesti lomalle. Ei kiinnosta enää pätkä työtkään ja onneksi olen hyvä keplottelemaan. Ei tarvitse mennä niihin pätkäduuneihin. Mieluummin lomailen. Vähintään 2 kertaa vuodessa ulkomaillakin. Onneksi on sinun kaltaisia hikipinkoja jotka maksavat nämä "viulut".

kokeilepa itse pätkätyörumbaa. Oltko itse ollut kolmen vuoden aikana kuudessa eri työpaikassa? Aina uusi työnhaku päällä ja varautuminen myös paikkakunnan vaihdokseen. Ei vakituista kotia vaan tavarat hujanhajan ympäri maailmaa. Tässä yhteiskunnassa on todellisesti jotakin mätää, kun korkeasti koulutetut ovat paljon huonommassa asemassa kuin ammattityöläiset. Eli olen työttömänä ja vapaalla ihan ansaitusti. Toki orientoidun seuraavaa työpaikkaa varten.

• on 0

laiskat Suomalaiset, onneksi on ulkomailta saatu tänne työntekijoitä.

• jhjjghjhgjgjgh

• sinne huutaa..

jos työnantaja ja työnantajan edustajat osaavat hommansa, niin ei takuulla kukaan lähde sellaisesta puulaakista vapaaehtoisesti, koska siellä voidaan hyvin ja siellä jokainen haluaa tehdä työnsäkin hyvin --siitä huolimatta työtä ei ole liikaa.

Ammattitaidottomat johtajat pilaavat työpaikkojen ilmapiirin ja sairastuttavat ihmiset monella tavalla. Ja siinä vaiheessa on luonnollinen seuraus, että työmoraalikin kärsii --metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan..

• Happy Holodays

Aina kun on aikaa niin kannattaa luke Tolstoin SOTO & RAUHA !

Siitä saa hyviä viboja ja tuntemuksia, kun ei muillakaan mene kovin hyvin !

• Kotirouvat

Sata vuotta sitten suomessakaan harva perheenäiti oli töissä kodin ulkopuolella. Nyt näissä kirjoituksissa puhutaan siivelläeläjistä.
      Totta on, että yhden pienipalkkaisen hankkeilla ei elätetä useampilapsista perhettä ilman tukia. Miten se ennen onnistui, tukia ei tunnettukaan.
      Rikkaimpien rouvilla oli kotiapulainenkin.
      Mitenkähän se porukka ennen tuli toimeen ilman masennuslääkkeitä ja psykiatreja.

• J.K.

Paráikaa Markku Lehdon johdolla istuvan Sata-komitean tarkoitus on tehdä loppu työttömyydellä keinottelusta. Työssä käyvät eivät enää suostu elättämään luusereita. On väärin, että äiti kovassa pakkasessa työntää kolmea pikkulasta tarhaan ennen seitsemää ja samaan aikaan mm. jopa kymmenen vuotta sitten maahan muuttaneet eivät "kielitaidottomuuttaan" suostu menemään töihin, eikä tietenkään muslimina naisen/kristityn alaiseksi. Useimmissa kaupungeissa olisi puistotöitä, mutta sinne ei suostuta menemään.
      Koko kansan tuki on saatava komitean työlle. Vain työllä Suomi nostettiin sodan jälkeisesdtä kurjuudesta.

Työttömyyskorvauksilla kehuvien on syytä muistaa, että palstaa seuraavat komietean jäsenet.

• paras konsti

"Sata-komitean tarkoitus on tehdä loppu työttömyydellä keinottelusta"
        Paras konsti on lopettaa orjatyöt ja kaikenlaisten loipummiyrittäjien ja loispummikonsluttien touhut.
        Eli jos työstä saa PALKKAA niin sitten kelpaa työtkin. Kuitenkin paras työhönmenokannustin ja suurin yksittäinen työntekomotiivi on RAHA, muitakin toki on mutta jos tuo tärkein puuttuu niin eipä ole työmotiiviakaan.
        Keppiä on turha enää yrittää, sitä on saatu jo tarpeeksi.
        Tosin yksi halpa keinokin siihen on. Tuollaiset työttömien haukkujat pitäis viedä saunan taakse ja ...

• jep jep

ne mitään seuraa. Hyvinhän noilla työttömillä tuntuu pyyhkivän,mäkin tunnen monta tapausta jotka on repiny fattasta=sossu yli 20v massii vuokriin,lääkäreihin,hammaslääkäreihin,lääkkeisiin et se siitä seurannasta.Ohan toi tietty hiukka väärin et sossupummi vuokraa pimeesti stadin vuokrakämpän ja painelee parix-kolmex kk Thaikkuihin ja sossu on antanu jopa puolen vuoden päätöksen,et rahan tulo on varma tän pimeen vuokran lisäx. Siinä onki Sata-komitealle haastetta.

• tokitokiTokio

Mihis se TWINK provovoineen hävisi, ettei vaan olisi ollut itse jutun aloittaja?
      Mutta puhui(kirjoitti) itsensä pussiin ja nolostui!
      Tää koko ketju oli yritys mustamaalata työttömäksi joutuneita.
      TWINK, olet avuton provoilija, heh!!!!

• katos..

niinku p..ru saharaan! Ei enempää keksiny satuluu..

• Pieru Saharasta
        katos.. kirjoitti:

niinku p..ru saharaan! Ei enempää keksiny satuluu..

Ei oo täälläkään näkyny;)

• mutta mitä

työttömien mustamaalaamista tuossa on? Ja eikö siis ihmistä joka ei ole töissä, mutta ei myöskään hae töitä, voi kutsua työttömäksi... Tuota en ole tiennytkään.

• sitten on

kateellista porukkaa. Sinäkin siinä kateuksissasi väität Twinkin kertomaa provoksi. Tuollaisia onnekkaita tapauksia on oikeasti olemassa, eikä niin kovin harvinaistakaan ole. Tässä vaan on nyt ilmeisesti mennyt sekaisin termit työtön ja työelämän ulkopuolella oleva.

• Että joku kaipailee (:)), mutta en millään ehdi kinastella samasta asiasta yhä uudestaan ja uudestaan kun tiedän että minä olen oikeassa. Minä tiedän sen mutta ongelma on se että muut eivät tiedä. Enkä tuomite heitä - miksi he uskoisivat heille tuntematonta ihmistä? He haluavat että asiat ovat miten he sen haluavat olevan, vaikka näinhän se ei ole.
        Ei ole mitään järkeä jatkaa, ne jotka eivät usko niin ei ole mitään väliä, se ei muuta sitä faktaa että asia on niinkuin olen sen sanonut olevan. :)
        Ei muuta elämääni mitenkään, siksi en keskustelua jatkakaan. Minulla ei ole mitään tarvetta yrittää todistella - ja kun sinä et antanut minulle numeroasi todistaa se toisenkin asian: Olet pelkuri, pieni torakka suuressa maailmassa, netin turvin kyllä soitat suutasi, mutta et halua että sinut todistetaan olevan väärässä. Etkä uskalla puhua edes tytölle heh :) Kuinka söpöä.. Ala-aste ikäiselle.

Keskustelen tälläkin hetkellä aivan tajuttoman monessa ketjussa, eikä minulla riitä aika yrittää todistella aivan lapsellisen yksinkertaista asiaa.

Mutta eipä muuta. Ihanaa että kaipasit, imarteli kovin että joku haluaa kanssani jutella. Lähetä ihmeessä sähköpostia! - Ai niin, ethän SINÄ uskalla vaikka juttua selvästi riittäisi. ;)

Nojoo, pidä hauskaa kun vielä ala-aste ikäinen olet. Täällä joku sitä aikaa onnella muisteleva! :)

• Selvänottaja

Twink ei ainoastaan provoile, se myös lainailee toisten persoonia. Kateuksissaan. Lihavissaan. Olen seurannut tätä palstaa, ja uteliaisuuttani vilkaisin Twinkin suomi24 sivua. Siellä on mustavalkoinen foto. Ja tiedättekö. Se on kopioitu yhdestä ulkolaisesta muotilehdestä, jonka Twink on pistänyt "omanaan" tuonne sivulle. Aikamoinen kuvavaras. Näytin kuvaa tyttärelleni, joka tietää kaiken muotimaailmasta ulkomaita myöten, vahvisti asian: mustavalkoisessa kuvassa oleva nainen esiintyy mallina ulkomaisissa lehdissä. Siin tuskin on t ä m ä Twink! aikamoinen typykkä; luuultavasti lihava, ylikateellinen persoonallisuushäiriö, joka pönkittää itsetuntoaan täällä palstoilla riehumalla. Näin on nännit.

• Mies27hki

Olet kyllä täysin asian ytimessä. Kuka kaipaa orjatyötä ?

Elämme nykyään modernissa orjayhteiskunnassa jossa varsinaiset orjat (duunarit) eivät sitä edes itse huomaa että he ovat näitä orjia. Sen sijaan he osoittavat syyttävällä sormellaan heitä joilla ei ole töitä ja syyttävät siitä heitä että se on heidän itsensä vika kun eivät ole töitä onnistuneet löytämään.

Nämä duunarit eivät itse edes näe sitä että globalisaatio tekee joka vuosi useista miljoonista ihmisistä työttömiä ja samalla jokainen potkut saanut työntekijä vaihdetaan kehitysmaissa johonkin alaikäiseen hikipajatyöntekijään ja luonnonvaroja riistetään minkä keritään.

Monikansalliset yhtiöt tässä haluavat joka vuosi moninkertaistaa voitot ja jotta siihen tavoitteeseen päästään on työläisiä irtisanottava yhä kiihtyvämmin joka vuosi.

Duunarit eivät kaikenlisäksi tajua että keille he oikein työskentelevät sillä ne veronmaksajien rahat eivät mene minnekään valtion kirstuun. Paskan marjat se menee valtion suurien lainojen lyhennyksiin ja niiden suuriin korkoihin joita köyhät valtiot maksavat tuskaisena yksityisomisteiselle maailmanpankille IMF:lle ja tämän yksityisomisteisen maailmanpankin omistaa itse isovelihallitus. Eli kaikki duunarit ovatkin töissä isoveljelle (illuminati).

Itseasissa työttömät ja köyhimmät joutuvat isovelihallitukselle maksamaan eniten veroja suhteessa heidän erittäin pieniin tukiin.

• ja sitten ei...

Varmasti 5 vuoden inhottavan työn jälkeen työttömyys tuntuu lomalta ja siksi hyvältä. On kuitenkin aika monessa instanssissa ja tutkimuksissa todettu, että 3 kuukauden yhtä jaksoinen työttömyys alkaa vaikuttaa negatiivisesti, niin henkisesti kuin fyysisestikin sekä myös itsetuntoon. Muutokset tapahtuvat hitaasi ja usein niitä ei itse huomaa.

Myös mahdollisuudet työllistyä vähenevät pitkittyneet työttömyyden jatkuessa.

Hienoa, että nautit nyt, mutta älä tuudittaudu tämän hetkiseen tunteeseesi, sillä meillä ihmisillä on ihan perustarve tehdä työtä sekä itsemme että yhteiskunnankin n'kökulmasta.

• koettu on ..

Juu, ihminen muuttuu, sekä työelämässä että työttömänä, ja sepä on varteenotettava seikka!
        Itsekin 90-luvun alussa työttömäksi jäätyäni tukalasta paikasta ja todella loppuun kuluneena justiinsa sillä työnantajalla, oli jo tullut möhlittyäkin ihmissuhteissa ja sillei liikaa, omasta mielestäni, niin meinaan, että kun pääsin vapaaksi sieltä olin kauhean helpottunut ja ihan onnellinen, kuin liitelin pitkin kylää tehden ja toimittaen innoissani sitä sun tätä. Olotila sittenkin oli vastaava pitkälle kesälomalle pääsyn kanssa. Hirveen hyvä ja huoletonkin olo oli ja tuolloin vielä asenteet minua kohtaan kaikkialla olivat lämpimät ja kannustavat, sillä suurtyöttömyys oli just puhjennut uusi asia. Muistan ekan vuoden tosi hienona aikana, kuten täällä jotkun ovat todenneet.

Vuosien myötä - reissusa rähjääntyy. Aloin haluta työtä, selvästikin itsetunnon takia. Ilmeni yhä enemmän, että kunnianhimoa alkoi löytyä, että työhön on päästävä. Olenkin sitten päässyt useisiin määräaikaisiin, välillä pitkiinkin työsuhteisiin ja kaikki on mennyt kannaltani okay, myös taloudellisesti. Olen kiitollinen. Työn ja työttömyyden vaihtelu on TYÖTÄ. Työttömänä eläminen ei ole ollenkana sama kuin että olisi lomalla, ei ollenkaan samaa tunnetta siinä. Sillä tämän "vapaan" loppupäätä ei näy, siellä lopussa (missä lie loppu on!) ei ole mitään, mitä odottaa; ei ole mitään, mihin ankkuroi; ei mitään tuttua, johon palata. Päinvastoin työttömyys loppuu yleensä aika piankin, kun saa työn ja sitten on aina uusi stressi-kriisi, kun opettelee uuden paikan kaikkineen. Mielenkiintoistakin tämmöinen on ja varmaan venyttää ihan aivojakin, mutta pitkän päälle kuitenkin sanon, että kokonaan työtön ja yksinään eläjänä, ilman tukea mistään, ei jaksa montaa vuotta olla.

Mutta, pidetään mielessä, että mitään ihannetta ja täydellisyyttä ei ole olemassa: työssä, työtön tai jotakin siltä väliltä. Työelämä ja palkka on vain yksi elämän tukipilari, jollei sitä ole voidaan kompensoida... Joka tapauksessa itsensä eteen on tehtävä - TYÖTÄ !

• Pieru Saharasta

"instanssissa ja tutkimuksissa todettu, että 3 kuukauden yhtä jaksoinen työttömyys alkaa vaikuttaa negatiivisesti"

Tuosta instanssista tuli mieleen kansanaedustaja Eero Lehti joka muiden työnantajen tapaan päästelee sellasia aivopieruja että pitäs saattaa päästökaupan piiriin moiset. Tosiasiassa ne on kuitenkin toiveita saada tuoretta orjatyövoimaa.

Nuo tutkimukset on yhtä luotettavia kun työttömyystilastot. Jokainen on kuitenkin yksilö niin kuin on numero työttömyystilatossakin.

Omalta kohdalta voin sanoa että 2 vuoden työttömyyden jälkeen ei ollu sen kummasempia vaikeuksia palata työelämään kun mennä uuteen työpaikkaan. Riippuu kyllä ihan siitä mitä sen 2 vuotta tekee, samoin yksliöstä.

Moraalista on turha puhua työttömille kun työnantajilta ja päättäjiltä se on hävinny aikoja sitten.

• Koettua...
        Pieru Saharasta kirjoitti:

"instanssissa ja tutkimuksissa todettu, että 3 kuukauden yhtä jaksoinen työttömyys alkaa vaikuttaa negatiivisesti"

Tuosta instanssista tuli mieleen kansanaedustaja Eero Lehti joka muiden työnantajen tapaan päästelee sellasia aivopieruja että pitäs saattaa päästökaupan piiriin moiset. Tosiasiassa ne on kuitenkin toiveita saada tuoretta orjatyövoimaa.

Nuo tutkimukset on yhtä luotettavia kun työttömyystilastot. Jokainen on kuitenkin yksilö niin kuin on numero työttömyystilatossakin.

Omalta kohdalta voin sanoa että 2 vuoden työttömyyden jälkeen ei ollu sen kummasempia vaikeuksia palata työelämään kun mennä uuteen työpaikkaan. Riippuu kyllä ihan siitä mitä sen 2 vuotta tekee, samoin yksliöstä.

Moraalista on turha puhua työttömille kun työnantajilta ja päättäjiltä se on hävinny aikoja sitten.

Itse olen parin vuoden työttömyyden jälkeen palannut kahdesti työelämään. Silloin ei ollut mitään orjatöitä, joten palasin ihan normaaliin työsuhteeseen. Mitään ongelmia ei ollut, vaikken työttömänä ollessa mitään erityistä harrastanutkaan. Itse asiassa päihitin monen suoraan työelämästä työhön siirtyneen. Ei työtaitoni ja -tietoni olleet minnekään kadonneet (työhön vaadittiin akateeminen koulutus). Työssä olisi ollut kuukauden oppiaika, minä aikana ei olisi tarvinnut tuottaa juuri mitään. Minulle ei siitä kukaan tullut maininneeksi, joten aloin tuottaa jo ensimmäisenä työpäivänä.

Tuo väittämä onkin keksitty vain siksi, että voidaan alistaa työttömät orjatöihin ja motivoimaan sitä, miksi osa väestöstä pidetään tarkoituksella työttömänä - siitä kun on hyötyä yhteiskunnan toimivuudelle.

''Moraalista on turha puhua työttömille kun työnantajilta ja päättäjiltä se on hävinny aikoja sitten.''

Kuinka oikeassa oletkaan.

• punnitusta puheestasi!
        koettu on .. kirjoitti:

Juu, ihminen muuttuu, sekä työelämässä että työttömänä, ja sepä on varteenotettava seikka!
        Itsekin 90-luvun alussa työttömäksi jäätyäni tukalasta paikasta ja todella loppuun kuluneena justiinsa sillä työnantajalla, oli jo tullut möhlittyäkin ihmissuhteissa ja sillei liikaa, omasta mielestäni, niin meinaan, että kun pääsin vapaaksi sieltä olin kauhean helpottunut ja ihan onnellinen, kuin liitelin pitkin kylää tehden ja toimittaen innoissani sitä sun tätä. Olotila sittenkin oli vastaava pitkälle kesälomalle pääsyn kanssa. Hirveen hyvä ja huoletonkin olo oli ja tuolloin vielä asenteet minua kohtaan kaikkialla olivat lämpimät ja kannustavat, sillä suurtyöttömyys oli just puhjennut uusi asia. Muistan ekan vuoden tosi hienona aikana, kuten täällä jotkun ovat todenneet.

Vuosien myötä - reissusa rähjääntyy. Aloin haluta työtä, selvästikin itsetunnon takia. Ilmeni yhä enemmän, että kunnianhimoa alkoi löytyä, että työhön on päästävä. Olenkin sitten päässyt useisiin määräaikaisiin, välillä pitkiinkin työsuhteisiin ja kaikki on mennyt kannaltani okay, myös taloudellisesti. Olen kiitollinen. Työn ja työttömyyden vaihtelu on TYÖTÄ. Työttömänä eläminen ei ole ollenkana sama kuin että olisi lomalla, ei ollenkaan samaa tunnetta siinä. Sillä tämän "vapaan" loppupäätä ei näy, siellä lopussa (missä lie loppu on!) ei ole mitään, mitä odottaa; ei ole mitään, mihin ankkuroi; ei mitään tuttua, johon palata. Päinvastoin työttömyys loppuu yleensä aika piankin, kun saa työn ja sitten on aina uusi stressi-kriisi, kun opettelee uuden paikan kaikkineen. Mielenkiintoistakin tämmöinen on ja varmaan venyttää ihan aivojakin, mutta pitkän päälle kuitenkin sanon, että kokonaan työtön ja yksinään eläjänä, ilman tukea mistään, ei jaksa montaa vuotta olla.

Mutta, pidetään mielessä, että mitään ihannetta ja täydellisyyttä ei ole olemassa: työssä, työtön tai jotakin siltä väliltä. Työelämä ja palkka on vain yksi elämän tukipilari, jollei sitä ole voidaan kompensoida... Joka tapauksessa itsensä eteen on tehtävä - TYÖTÄ !

Itse olen työttömänä nyt toista kertaa. Ensimmäinen työttömyysjakso oli stressaava. Minulla ei ollut siitä ennalta kokemusta ja vastavalmistuneena työkokemustakaan ei ollut siinä määrin kuin monilla työmarkkinoiden kilpaehdokkailla. Tuntui valtavalta yksinäiseltä urakalta etsiä töitä.

Näiden kahden jakson välissä tein työpätkän, joka stressasi hirveästi, kun jouduin opettelemaan valtavasti uusia asioita. Työt tulivat kotiin ja haittasivat yöunta jne. Vain lauantai-aamusta sunnuntai-iltaan pystyin viikolla todella rentoutumaan. Ylitöiden jälkeen pätkä loppui kuin seinään, ja alkoi työttömyyden tuoma "loma". Olen joskus miettinyt juuri sitä, miten jaksan työ- ja työttömyyskausien vaihtelun. Jos on töihin mennessään aina uuden edessä, on varmaan loppuunpalamisenkin vaara suuri.

• kokemus näistä

"valtion hommista".

Kävin lukion ja sen jälkeen olin vuoden verran ennen armeijaan lähtöä työharjoittelussa josta palkkana oli se perusharjoittelupalkka, jonka valtio maksoi. Toisinsanoen olin orjatyössä. Toiveena oli että olisin saanut työpaikan kyseisestä firmasta ja sitä mahdollisuutta vähän väläyteltiinkin että saisi armeijan jälkeen tulla takaisin.

Sitten armeijaan ja samanlaisiin valtion maksamiin orjatöihin. Armeijan päätyttyä oli mahdollisuus työllisyyteen mennyt. Firma oli hyvä, ei siinä mitään, mutta kun ei töitä ollut niin niitä ei ollut.

Sitten ammattikouluun opiskelemaan ammattia jossa vierähti kolmisen vuotta. Toiveet paremmasta elämästä olivat korkealla.

Ammattikoulun jälkeen kuitenkin kortistoon ja aktiivista työn hakua, kunnes tuli kurssituksia muunmuassa työnhakua varten. Tällaisia haistapaska kurssituksia tuli käytyä useita, mutta niiden hyöty oli tasan nollan tasolla. Yritin hakea töitä ja otin siitä työn itselleni, vaan eipä sitä löytynyt vaikka kirjoittelin työhakemuksia harva se päivä ja kävin kysymässä vaikka mistä töitä.

Joten ei muuta kuin oppisopimuskoulutukseen taas valtion maksaessa kaiken. "Palkka" ei noussut. Oppisopimuspaikassa firma laittoi minut pihalle koulutuksen jälkeen kun töitä ei enää rittänyt, joten taas kortistoon, nyt erittäin pettyneenä.

Valtion tuilla tuli elättyä, ja siinähän ei tunnetusti palkka nouse. Sen sijaan vuokra nousi koko ajan ja jouduin välillä vaihtamaan asuntoa halvempaan että olisin selviytynyt elämässä eteenpäin. Voin sanoa että elämä oli tiukkaa.

Koko tuo asia rassasi niin paljon että masennuin ja masennuksen vuoksi jouduin kuntouttavaan työtoimintaan, eli taas samalla valtion huippupalkalla orjatöihin, jossa sain kuitenkin oman työpanokseni itse määritellä jaksamisen mukaan.

Että semmoinen työhistoria. Tuolla kelpaa kehua! Pistää pikkuisen vituttamaan tämä hyvinvointivaltion touhu. Eipä näytä tähän risukasaan paistavan sitä hyvinvointia!

Jos jollakulla on tiedossa että missä vielä voisi työskennellä valtion orjana, niin pistäkää vastauksia tulemaan. Vankilaan en sentään aio mennä, sitä ei kannata ehdottaa.

• Juhani Seppänen (työterveyslääkäri) on kirjoittanut aiheesta kirjan: Hullu työtä tekee. Eli onko hulluna hyvä olla..?!? Kumpiako on enemmän; tekemättömiä töitä vai painamattomia seteleitä? Ja mitä sitten?

• JOSKIN

kyllä on niin, että kun jää työttömäksi, tuntuu välillä raastavalta tunne siitä, että koko elämä seisoo. Sitä ei voi lyhentää opintolainojaan, säästää mihinkään, kokeilla uusia asioita jotka maksavat ym.

Vapaaehtoistyökään ei oikein kiinnosta kun tuntuu, että haluaisi MYYDÄ vuosien opiskelulla saatua ammattitaitoa eikä jakaa sitä ilmaiseksi. Tuntuu että elämä menee ohi ja parinmuodostuskin hyytyy kun ei ole varaa uusia vaatteitaan ym. Ikävää on myös tunne yleisestä tilivelvollisuudesta ja työkkärin paineesta.

TOISAALTA: Työttömänä on aikaa haaveilla, tietyissä rajoissa hoitaa itseään ja todella miettiä mitä elämältään haluaa. Ja se on hyvä juttu.

• Julki

Tosi on. On todellakin ihanaa kun tippuu aikanaan ansiosidonnaiselta päivärahalta ensin peruspäivärahalla ja sitten työmarkkinatuelle...ja kokee sitten useat työvoimakoulutukset sekä -kurssit...eikä saa sitten koskaan lopulla elämäänsä vakituista työtä ja työpaikkaa...tietää ainakin sitten vihdoin, miten ihanaa ja helppoa työttömyys on. Valitettavasti moni voi jo varautua tähän onnelaan ja valistukseen.

• kuvaamasi kuvio on LUTERILAISILLE kova, etten sanoisi ylitsepääsemätön, paikka.

"Arbeit macht frei!"

• kuin se että pakkaa lihomaan,

kohta olen yhtä hyvässä lihassa kuin työkkärin täti.
        Enkä yhtään tykkää, mutta liha on heikko.
        Ulkonakin paukkuu pakkanen, ettei raaski tuvasta poikea pihalle.
        Kai se sitten on paras istua karjottaa koneen ääressä, eipähän pääse sormet kangistumaan.

• kuin se että pakkaa lihomaan, kirjoitti:

kohta olen yhtä hyvässä lihassa kuin työkkärin täti.
        Enkä yhtään tykkää, mutta liha on heikko.
        Ulkonakin paukkuu pakkanen, ettei raaski tuvasta poikea pihalle.
        Kai se sitten on paras istua karjottaa koneen ääressä, eipähän pääse sormet kangistumaan.

lihoo vaan sen takia, kun se ei tee oikeeta työtä, vaan istuu päivät koneen ääressä. Ja kotona peli jatkuu oman koneen ääressä... Ota oppia, ota hanttitöitä. Tätikin on tutuvainen.

• No mikäs siinä jos fyrkat piisaa. Itse lähtisin opiskeleen jos nyt saisin loparit. Toinen vaihtoehto olisi hakeutua johonkin yrityskoulutukseen tms. Toistaiseksi olen kyllä viihtynyt työssäni kohtuullisesti kun ei ole vittumaisia pomoja ja muutenkin touhu on letkeää autolla ajoa, joskin välillä on henkisiä paineita muiden kanssa-autoilijoiden ja liikenneruuhkien vuoksi!

• kulutusyhteiskunta on perseestä.Raukat painaa nika
      limassa ja kantavat hiellä ansaitsemansa rahat kauppakeskukseen möhömahaisenkauppiaan taskuihin.
      Pitäisi kuulemma lisätä kulutusta ja tuhota maapalloa lisää.(Matti Vanhanen)
      En ymmärrä noita idiootteja.Työtön elää vähällä
      eikä tuhoa luontoa.Työtön on maapallon SANKARI.
      Eläköön, eläköön eläköön, työtön rauhassa

• urpot jotka...

niska limassa painaa ja kantavat anseitsemansa rahat kauppakeskuksiin, maksavat myös sinun, helvetin limanuljakkeen elämisen, vai omillasiko elelet.

• katin
        urpot jotka... kirjoitti:

niska limassa painaa ja kantavat anseitsemansa rahat kauppakeskuksiin, maksavat myös sinun, helvetin limanuljakkeen elämisen, vai omillasiko elelet.

ihanaa on olla työtön,aivot narikassa vai?Itse olen ollu työttömänä 5vuotta,liian raato norm.työhön,liian terve eläkkeelle kun en ole rapajuoppo enkä muutenkaan itse aiheuttanut tätä "eedeniä".Silti teen töitä,mitä sattuu ja mihin satun kelpaamaan,ei rikastu mutta ei tarvi olla toisten elätettävänä,prkl kyllä annetaan väärä kuva työttömyyden ihanuudesta.Onneksi asun yksin ja tarvitsee ajatella vain itseään noin yleensä.Tosin autan läheisiäni,en taloudellisesti mutta tapoja on.

• TyötönSankari

Työtön ON. Sankari. Yeeeees!

• Hehehehe
        TyötönSankari kirjoitti:

Työtön ON. Sankari. Yeeeees!

yleensä kateellisia työttömille.Tämä on ihan täyttä faktaa. Suomessa varsinkin tämä on totutun iso ilmiö ja osa suomalaista kulttuuria.

Ei kannata olla kuulevinaan.Voi tarvittaessa huudella takaisin "Älä ole noin katkera minulle kyllä se hymy sinullekkin tulee jossain vaiheessa"

• Ahon ajattelija ???-----

Alussa kuin lomalla.
      Sinne asti tyttömänä menettelee kun liiton päivärahoilla.
      Sit alkaakin ongelmat.
      Tulot tippuu.
      Liikkuminen elintaso, lasku/t alkaa vaivaamaan.
      Kituuttaminen.
      Vaikea päästä minnekkään saada aikaan.
      Huomaamatta onkin kurjuudesssa yksin mietteineen.
      Keski-ikäinen vailla huomista, muuttuneena.
      Kadehtien töissäkäyviä kun itse ei muista mitä se oli, kirosanako, sarja hallittuja pakkoliikkeitä ??.

• nälkäkuolema uhkaa

Tosi ihanaa juu, todella.... tuli verokortti, päivärahaan tullu 1.20€ korotus ja se tekee sen, että maksan veroja enemmän kuin viimevuonna...viime vuonna 17,5% nyt 18,5%.....näin siis pienituloisten elintasokorotukset ja verohelpotukset menee!!!!
      Nostakaa taas vaan liksojanne ministerit keväällä!!!!! Työtä ei saa, vaikka rukoilis.....sitäkin on jo kokeiltu......seuraavaksi voin varmaan ripustaa hampaat naulaan, kun ei tartte syödä.....

• toisinpäin

Työttömänä tuli vaan löhöttyä kotona eikä ollut innostusta lähteä tapaamaan kavereita tms. Päänsärkykin vaivasi jatkuvasti, kun tuli valvottua myöhään. Töissä ollessa (minulla on mukava työ) energiaa riittää työpäivän jälkeen vielä kotiaskareisiin, kylässä käyntiin ja ulkoiluunkin. On ihana mennä ajoissa nukkumaan ja herätä aikaisin. Viikonloput tosiaan tuntuu viikonlopuilta eikä samanlaisilta kuin arki. En haluaisi olla kotona tekemättä mitään.

• kirjoittajan...

Samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Miksi raataa jossain pölyisessä varastossa paskapalkalla? Miksi pitäisi tehdä suomen eteen mitään, kun se ei ole tehnyt mun eteen mitään.
      Ryytykää varastoduuniinne. Minäkin käännän aamulla kyljen ja jatkan unia!

• onnellinen 11111111

Pikkupomon pallilta tipahdin ja olen hedhuntterien soitoista huolimatta ollut "työtön" vuoden -06 alusta - Olen opiskellut työvoimapoliittisia juttuja sekä suorittanut pari ammattitutkintoa - Opiskeluajalla päivät kun eivät kulu, niin olen edelleen ansiosidonnaisella, jota vielä jäljellä sellaiset parisataa päivää - Takana ihania kesiä ja paljon aikaa - Olen onnekas, minulla on tähän varaa - Tienaan nyt niin hyvin, että ei kannata mihin vaan töihin mennä - Olen nauttinut elämästä, tyttärestäni sekä sisustamisesta - Kunto on parantunut niin henkisesti kuin fyysisestikin - Ja kun kysytään, että missä olet töissä, niin vastaan olevani rikas kotirouva :)

Vaan kaikilla ei tällaista mahdollisuutta tai halua/uskallusta toteuttaa tätä ole - Ympäristö painostaa pysymään pyörässä mukana ja vaikka itse tekeekin valinnan ja hengähtää hetkeksi, ovat vastassa muiden kateellisuudesta turvoksissa olevat kommentit siitä, kuinka olen kohta hylkiö, jos en hakeudu töihin ja äkkiä.

Höpö höpö - Jos ihminen on hyvä ja halua riittää töihin takaisin, niin se näkyy olemuksessa ja homma onnistuu varmasti - En minä katoa "sapattivapaani" aikana mihinkään ihmisenä ja osaajana, varsinkin, kun päivitän tietojani ja osaamistani.

• samaa mieltä

TOTTA PUHUT. SAMASSA TILANTEESSA ITSE JA AI KUINKA IHANAA ONKAAN ELÄMÄ.
      AAMULLA SOI LAULU PÄÄSSÄNI:
      VOIKO IHANEMMIN PÄIVÄ ENÄÄ ALKAA
      ONKO IHANAMPAA AAMUA KUIN TÄÄ
      ....MIKÄS TÄSSÄ

• pelastajista

Mitä enempi ihmisiä iloitsee työttömänä olemisestaan sitä vähempi maapallo saastuu.

Työtön ei tuota turhaa kamaa, eikä paljon kulutakkaan, kun rahaa on rajoitetusti käytettävissä. Työtön ei montaa kertaa vuodessa lentele Thaimaahan.

• ........................

Jos makaa ilmaisella rahalla perseensä päällä terve ihminen, niin on luuseri. Työttömän työtä on työn hakeminen koko päiväisesti. Taitaa olla päässä vikaa, jos terve ihminen ei pärjää elämässä.

• jostakin??
        ........................ kirjoitti:

Jos makaa ilmaisella rahalla perseensä päällä terve ihminen, niin on luuseri. Työttömän työtä on työn hakeminen koko päiväisesti. Taitaa olla päässä vikaa, jos terve ihminen ei pärjää elämässä.

Itse en työtä jaksa etsiä kun saa saman verran kun 7,5e tuntipalkkalla töissä olisi, nii en mene mihi tahansa paskahommaan. Hyvä loisia vain

• Sohvan pohjalle

Me ahkerat teemme duunit ja maksamme sinunkin täyshoidon.
      Onneksi meitä vielä on jotta te reppanat saatte makoilla.
      Nautiskele ole hyvä ja lueskele vaikka aikaskuluksi vero kalenteria saatat löytää minut sieltä! siitä kohtaa mistä sinusta ei kerrota todellakaan mitään.

• joooops

Miten niin ME ahkerat työssäkäyvät...
        Miksei työtön ei sinun mielestäsi voi olla ahkera?

Asuinseudullani on paljon työttömiä,ja valtaosa varmasti heistä lähtisi töihin, jos töitä olisi, niin minäkin.

Luuletko että neljän lapsen työtön äiti vain lokoilee sohvalla? Kyllä se arki on ihan toista! Ei ole ruokatunteja, saati kahvitaukoja kun kesken oman ruokailunkin joutuu menemään pyyhkimään!!!!

että tälläinen näkökanta tähän keskusteluun!

• :) :)

Kyllähän sitä lomailu välillä hyvää tekee. On myös tosi hyvä huomata, että jotkut tekee niin kuin hyvältä tuntuu. Ylisuorittamista ihaillaan Suomessa liikaa, näin teollistuneessa maassa luulis jo työnteon olevan vähemmän paineen alaista.

Toivon kuitenkin, ettet tule jäämään pitkäaikaistyöttömäksi. Siinä talouden tilanne heikkenee, työkyky laskee, syrjäytyy jne.

• Nimetön

Joo oikein hyvin olet ajateellut asian.
      Minä itse teen 8€/pvä "töitä" vaikka vieressä saa täysin normaalia palkaa.
      Ei voisi enää vähempää kiinnostaa menettää aikaansa tollasessa työssä.
      Täysi työttömien hyväksikäyttöä tälläinen työllistäminen on.
      Korvaus kun ei kata etes pakollisia matka kulujakaan.

• kasvatusmoraali

suomalaisilla on jotain juurikin sitä mitä siltä voi vaan odottaa. Töitä Töitä ja Töitä lapselle toitotetaan, että töitä pitää tehdä, tee töitä kunnolla niin sinusta tulee kunnon ihminen, kun kasvat isoksi niin tee vielä enemmän töitä niin tulet vielä paremmaksi ihmiseksi,pässit!Tätä se on ollut aina ja tulee olemaan. Sitten siinä silmät sokeana painetaan paskaduunia elämän loppuun asti. Minkä takia??rahan,tekeekö se raha onnelliseksi, eletään elämää työn vuoksi eikä toisin päin, sitten kun ollaan saavutettu se 20 työrupeama hissinvartijana niin saan etelän matkan..........|. Noh..tietysti niitä tosiseikkoja ei tule unohtaa, että rahalla täällä eletään kuitenkin eli kaikki paska pyörii sen kolikon ympärillä, joten niin kyllähän siinä tietty tämä työssäkäyvä JuuriPentti on sen kastin yläpäässä missä työtön ..tahallaan.. toisen kustannuksella elävä selkärangaton matelija sijaitsee. Elämä on,no can do. Ratkaisua ei tule koskaan suomeen, hautaudutaan vielä omiin sokeisiin arvoihin ja eettisesti kohtuullisen skitsoon työmoraaliin.

Jep näin opiskelijana en kyllä vaihtaisi tämän hetkistä elämäntilannetta työelämään,en missään nimessä. Nauttii opiskelijaelämästä niin pitkään, kun on tarvis, kyllä töitä kerkee aina tehdä. Esim. sen 30-vuotta väännät jotain shittiä niin eiköhän siinä ala jo polla kypsymään ihan tarpeeksi. Monella sitä on niin hirmu kiire töihin niin juuri sinne TÖIHIN heti sen ammatin saatuaan,nyt lähen rahaa tekemään duunarina, sitten sitä kirotaan 10 vuoden päästä että ei perkele ei tästä tule yhtään mitään,on omakotitalo ja autokin löytyy pihasta melkein jopa kaksi, toinen tosin lada, mut silti. Kakaroita on siemaantunut sen 4 kpl ja on niin vaikeeta ettäh...voi voi. Ainii ja se etelänmatkakin on tulossa..hymh. Noh..sitten siinä ajatellaan että kyllä se tästä,20 vuoden kuluttua huomataan sama ruljanssi.......wooot.

jaah..Asian ohi ja urakalla, mutta mitä sen väliä. Enköhän itsekin kouluttaudu suoraan kortistoon ja ole juuri se työtön sitten. Who knows, se on sitten sen ajan murhe se.

• -----------------+

...

Tv. Kokenut

• vapaa kulkemaan

Tässä ollu pakkolomalla kaksikuukautta ja on ollut
        ihanaa harrastuksiin on päässyt paremmin kun töitten
        aikana toivottavasti kestää tämä lama pitkään ja kyllä tässä pärjää kun liitolta tulee päivärahaa.

• aikaa on
        vapaa kulkemaan kirjoitti:

Tässä ollu pakkolomalla kaksikuukautta ja on ollut
        ihanaa harrastuksiin on päässyt paremmin kun töitten
        aikana toivottavasti kestää tämä lama pitkään ja kyllä tässä pärjää kun liitolta tulee päivärahaa.

Olen kouluja käynyt mies ja työtön. Oon pätkätöitä tehnyt kyllä.

onhan sitä työttömänä aikaa vaikka mihin. Jos vain tuttuja on ja tekemistä riittää . ite katselen elokuvia. käyn tapailemassa tuttuja. matkustelen ympäri suomea. Voi viipyä parikin päivää tutun luona jos siltä tuntuu.

Lähinnä on aikaa elämiseen. muutenkin jos on puoliso niin ehtisi vaikkapa kokata hänelle tai muuten vain muistaa häntä.

Tietysti se rahaongelma on kyllä paha. en tiiä miten jotkut voivat liitolta niin paljon saada, mutta jos saavat niin kait se on ihan hyvä.

Suomessa on joku perusraha joka jää käteen ja se on 390€/kk .. siis vuokran jälkeen. on varattu ruokaan tuo raha.
        kyllä opintotuella ennen elävänä riemastuu tuosta summasta. opintotuki kun on noin puolet tuosta.

eikä tuo työttömänä olo muutenkaan ihan tekemättömyyttä ole. täytyy haastatteluissa käydä juttelemassa sekä työhaastatteluissa jos niitä on. Parhaimmillaan itselläni oli 5 haastattelua viikossa.

miinuspuolia tuossa on kanssa.
        päivät kun tuppaavat menevään todella nopeasti, sekä on vaikeeta tuota unirytmiä pitää kasassa, kun ei oo niin väliä monelta herää. Rutiineja on hyvä olla kyllä.

Työtön ei voi uusia huonekaluja ostella harvasen päivä. eikä mitään kalliimpia hankintojakaan. Työttömällä on kyllä aikaa jolloin voi kierrellä halpispaikat läpi tai vaikkapa kirpputoreilta tehdä löytöjä.

OPISKELIJOITA SYRJITÄÄN!

Työttömiä kohdellaan hyvin . Toisin on opiskelun laidalla. jos nyt lähtisin opintotuen piiriin niin joutuisin soluasuntoon muuttaa sekä lainaa ottaa. joten kun valmistuisin olisi sitten muutama tonni lainaakin. ihan vain että pystyisi ruokaa ostamaan.

tuolta voit käydä laskemassa paljonko käteen jäisi jos opiskelisit
        http://asiakas.kela.fi/otlaskenta_app/OTLaskentaApplication?lang=fi

• sosiaalitoimi

ei kylläkään rahojaan kaipaa sen jälkeen kun ne on sinulle maksettu.

Sellainen on laki.

Se on kuitenkin totta, että jos tilillä on tonni rahaa, niin tukea ei tipu, ei vaikka olisit täysin vailla työtä ja toimeentuloa. Joten jos aiotte toimeentulotukea hakea ja tilillä on säästöjä, niin tili kahta kolmea kuukautta aikaisemmin täysin tyhjäksi, niin etteivät ne kahden kuukauden tiliotteesta pääse näkemään millaisia rikkauksia teillä on.

Toimeentulotuki on loukku ihmiselle. Se ei ole todellakaan mikään ponnahduslauta, vaan toimeentulotuella sinun PITÄÄ olla köyhä. Jos aiot säästää tilillesi rahaa ja se ylittää toimeentulotuen rajan, silloin toimeentulotukea ei makseta, oli selitykset sitten kuinka hyviä tahansa.

Eli tili tyhjäksi aina kun toimeentulotukea on maksettu ja säästäkää käteisenä.

• donfatto

Samaa mieltä. Ei oo rahahuoliakaan kun ei oo rahaa maksaa laskuja eikä vuokraa. Espoon kaupunki maksoi toimeentulotukea 25 euro koko tammikuulle. Kiitos heille. ajattelin palauttaa rahat etteivät mee konkurssiin vuokseni

• Köyhän nujertava sosiaalitoimi

Täällä pohjoisessa ulottovuudessa,meilläkun on tilaa,kiteytyy ahneus.En nyt sanoisi nyt vähän maistissa näitä pölkkypäitä pyöveleiksi,mutta kyllä ne osaa masentaa.Tehoperkeleitä tässä nujerrettavien maailmassa.Sisäänrakennetut hirviöt ohjaavat kyltyymätöntä nöyryyttämistä.Eilettäin Eino,Ihmeselviytyjä saapui huonossa kunnossa ja sanoi;-aivan sama.

• Ilman työtä olet pohjalla.

Kilpailukykyyhteiskunnassa aikaa vanhemmuuteen ei sallita.Tuota,tuota,vauhtia vähemmän,niinkuin työtön,ja muutenkin kulutuksen kärpänen.Vaistomaisesti tuntuu siltä,että pitäs lisätä parittelua.Sailas ahneudessaan saisi myös kansalaisen erektion.Pystyvä paksukainen tohisisi uudella tavalla.Raimo heltyisi ja ehkäpä irrottaisi edes ajatuksen vähäosaiselle.Ystävän hän varmaan löytää tutkimalla,näpelöimällä,ja huomaamalla pienuutensa jatkumossa.Kurjuuden tuoja,sailas saa virrata vapaasti.Hänhän on säälimätön.

• joku?:?

tuli juu 7viikkoa lomautus.saa nähä voi ollaki et jatkuu siittäki eteenpäin.otsikon aloittajan kanssa olen samaa mieltä pitkälti.se on oikein.prkl.

• tmo

eipä mua haittaa et oon duunissa ja saan siitä viel ihan kohtuu korvauksen (6300e/kk) ja jää viel verojen jälkeen lähes 5 toboo handuun. Jos eläminen tuntuu mukavalta kun saa 390e/kk ni mikäs siinä ei mua haittaa.Oon itteki ollu työtön ku oli markka aika,eikä se nyt niin kamalaa ole mut parempi näin et jää jotain näppiinki mitä törsätä ku viel tykkään matkustella.Työtömänä se oli vähän vaikeeta,mut 11.1-09 Intian lämpö kutsuu kolmex vkox !!!! et on siitä jotain hyötyy ku käy töissä.

• työksesi? Ei siinä ainakaan kirjoitus- ja ilmaisutaitoa tarvi käyttää... Olet ns. paperimiehiä. Tai työvoimatoimiston virkamies. No, pian olet ilmeisesti sinäkin työtön.

• Sällitäti

Terve, hienoa että joku osaa suhtautua noin asiaan. Olen pitkään odotellut milloin asenteet kääntyvät toiseen suuntaan ja aletaan arvostaa niitäkin jotka pystyvät ja kykenevät työttömänä elämäänsä eteenpäin raahaamaan.
      Sinä olet ollut kaiketi lähellä loppuunpalamista jo, hyvä että voit vetää hetken henkeä ja ottaa levon kannalta. Kyllä sieltä työmaailmasta sitten aikanaan löytyy jotakin jota tykkäät tehdä enemmän.
      Outo kateus ihmisillä asiaa kohtaan jonka itse saavuttavat varsin helposti. Senkuns kävelee kassan kautta ulos ja avot, voi kokeilla työttömän elämää. Yleensä nämä huutelijat ovat keski-ikäsiä, samassa duunissa 30 vuotta istuneita ihmisiä joille ei tule mieleenkään minkälaista olisi jos huomenaamulla olisi ruskea kirjekuori odottamassa työpisteessä ja sinulle kerrottaisiin ettei palveluksiasi tarvita tuotannollisista syistä enää 1.4. lukien. Mutta niitä kirjeitä tulee, tulee vielä paljon. Perusturvaa leikataan, vuokrat jatkavat kasvuaan ja ruoka kallistumistaan. Siinähän kokeilette sitä kauan kaivattua pitkää lomaa; laskut kasvavat, anotte eri virastoissa sitä ja tätä, haette hattu kourassa työtä ja saatte aina ilmoituksen että paikkaan on valittu toinen.
      Itse odotan tätä aikaa. Olen niin kyllästynyt siihen ihmisten eriarvoisuuteen että suorastaan ilkun etukäteen minkä sotkun saatte aikaiseksi elämässänne. Jospa ihmiset vielä näkisivät mitä ainoastaan oman edun tavoittelu on saanut aikaan ja kenties saisimme edes osan palautettua yhteishengestä ja välittämisestä suomalaisiin koteihin.
      Ettei se materia lopultakaan merkitse niin kovin paljon vaan toisistaan huolehtiminen, ystävällisyys ja rinnalla kulkeminen.
      Tervetuloa lama, köyhyys, työttömyys... kotiruoan valmistus, yhdessäolo, puhtaus ja nöyryys.

• ei malta odottaa

Olis se kiva! Olis työttömällä sitten enemmän kavereita ja kaupoissakin päiväsaikaan muita kuin mummoja ja venäläisiä!

• Laajempaa näkökulmaa

Ite ollut työttömänä jo yli 2 vuotta.

Hyvät puolet on, että jää aikaa itselle ja omille harrastuksille eikä stressi paina siitä kun on liian vähän aikaa elämiselle. Päivät sivistän itseäni ja kehitän itseäni omissa harrastuksissani. Seuraan maailman tapahtumia ja tiedettä. Russian today on paljon parempi uutislähde kuin mikään suomalainen shaisse uutis lähetys jossa noin 80-90 prosenttia sisällöstä on täyttä paskaa joka ei kerro maailmasta mitään. Kuinka moni teistä esim on lukenut mistä Israelin sota oikeasti johtuu ??? (Wikipedia)

Kun luen näitä kirjoituksia niin työttömyyttä vastaan olevat ovat niin ehdollistuneita tähän yhteiskuntaan, että kellään ei ole oikeasti mitään mielipidettä asioista vaan jokainen toistaa samaa paskaa mitä muutkin ilman, että ottaa asioista selvää miten yhteiskunnat ja koko maapallon sivilisaatio on edes muodostunut. Lauotaan vain, että muiden rahoilla eletään mutta ei osata kyseenalaistaa esim sitä faktaa, että suurempi osa niistä verorahoista menee yhteiskunnan pyörittämiseen kuten terveyshuolto, kirjastot, kuntien työläiset jotka kuntien asioita hoitaa jne jne mutta mikä naurettavaa on se, että vielä menee rahaa velan maksuun yksityisille pankeille kun puhutaan valtion velasta. Miksi ette kitise siitä, että nekin rahat voitaisiin laittaa vanhusten huoltoon tai johonkin hyödylliseen kun vaan syytätte työttömiä, että menee koko suomi nurin heidän takia. Ai, että on sinisilmäisiä ihmisiä.

Maahanmuutosta jos puhutaan niin jos ette vielä evoluutio teoriaa ymmärrä niin kaikki maapallon ihmiset ovat sukua keskenän ja lähtöisin afrikasta se, että teilaatte ihmisiä ihonvärin tai ulkonäön takia on naurettavaa, koska jos ei uutinen vielä ole tiedossa ei ole mitään ihmisrotuja on vain yksi ihmisrotu ja evoluutiota siinä välissä. Kulttuurit taas on toinen asia. Kulttuuri lagi on huolestuttavaa kuinka vakiintuneet instituutiot hidastavat kehitystä kuten uskonnot ja valtio itsessään ja pahimpana raha itsessään joka laittaa ihmiset kilpailemaan toistensa kanssa selviytymisestä ja kun ei ajatella itse ja oteta asioista selvää tullaan tänne laukomaan "mielipiteitä" jotka eivät kestäisi kriittistä näkökulmaa ja johon varmasti suurin osa vastaisi koska näin asiat ovat.

Huonoja puolia oikeastaan ei ole muuta kuin, että raha rajoittaa liikkumista ja frendien kanssa kapakoissa seilaamista mutta ei paljoa viina kiinnosta muutenkaan niin eipä toi nyt niin iso juttu ole. Huumeita ei tule käytettyä ja juominenkin on sen alle 10 kertaa vuodessa. Tämän hetkinen sosiaalituki on 417 € vuokran jälkeen jäätävä käteen jos on työkkärin listoilla muuten lähtee 20 tai 40 prossaa. Itse elän kyllä hyvin tuolla raha summalla kun tuo aivoton kuluttaminen ei hetken mielihyvän saamiseksi käy. Harrastus on sitä varten ja enemmän. Ja kyllä jos säästää niin sillää pääsee matkustamaan ainakin kerran vuodessa. Olen sinkku ja elän yksiössä enkä omista autoa juuri tämän takia rahasta ei ole pulaa. Jos on yksinhuoltaja on asia aivan toinen tai jos omistaisin auton. Myös jos vuokra on yli 600 euroa voi tulla mutkia matkaan. Suosittelen alle 500 euron flättiä sinkuille. Mutta joo eiköhän tää vuodatus tässä rupee olee. Sen voisin vielä mainita, että työssäkäyntiä en katso pahalla kuten en myöskään työttömyyttä. Ymmärrän kuinka työ voi ihmiselle antaa esim sosiaalisia suhteita jos ei ole kavereita. Itse näen työn mekaanisena robotti hommana suurimmalta osin koska loppu peleissä työ kuin työ on sitä saman toistamista ja jos elämässä jotain syvällisempää on, on se kehittyminen ihmisenä ja uuden kokeminen aina hautaan asti.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe