Onko kukaan kokeillut paastoamista???

Jonisetä

Miltä tuntui ja kuinka pitkään paastosit? Olitko kokonaan syömättä, vai söitkö jotain nestemäistä? Muuta kuin mehua yms, siis? Mitä hyötyä siitä oli, vai oliko?

59

8988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terocky

En vielä, mutta kiinnostaa kovasti! Kuulema jotkut voivat kokea jonkinlaisen uuden vapauttavan olotilan. Pitääkin käydä katsomassa vinkkejä netistä, jos vaikka aloittaisi pienen, päivän parin paaston näin aluksi.

• mummonimunimunmammani

se on meinaa muslimi, en kyl tajuu mitä järkee on paastota, ittensä rääkkäystä :(

• Paastoajaaaaa

Olen koittanut pari kertaa 5päivän nestepaastoa ja kyllä siitä tuli ihan erinlainen olo ja kaikki maut oli paljon parempia sen jälkeen!
        Ennen paastoa kannattaa syödä pari päivää hevyesti ja PALJON KUITUJA!
        Itse ostin paastopaketin luontaistuote kaupasta jossa oli kaikki tarvittavat välineet!
        Paasto ei ole muuten mikään laihdutus keino mutta kyllä sillä saa painoa pois ja jos malttaa jatkaa kevyttä syöntiä viellä paaston jälkeen niin silloin lähtee painoa pois!

• Mikko184

Olen kokeillut! Oli mahtava kokemus.. Ensin pidin sitä aivan feikkinä juttuna. 3 päivän paaston jälkeen olo oli kuin uudella ihmisellä.

Mieli toimi kirkkaammin ja ihoni oli kuin uusi! Ennen minulla oli huono iho, mutta paaston jälkeen ihoni alkoi tulla kiinteämmäksi ja finnit katosivat lähes kokonaan.

Sain myös uutta väria kasvoihini. Ennen olin todella kalpea, mutta pienen paaston jälkeen ilmeisesti verenikin puhdistui jotenkin, sillä en ole enää kalpea, vaan terveen värinen.

• Marjaana787

Ihan feikki homma... Oot Mikko varmaan joku nerd!

• Olinkoseeka??

Mä vähän luulen et toi perustuu mieleen toi koko homma... Totta kai sitä on parempi mieli, kun on eka monta päivää syömättä ja vetäsee sit pari pizzaa or hodee nassuun!

• Ninde17veejee

Mä kokeilin noin viikon paastoa. Siis sillai aluks niinku söin vähä, ja sillai niinku pikkuhiljaa kato vähensin sitä ruokaa... Sit olin 2 päivää iha vaa mehul, ja aloin sit taas pikkuhiljaa nostaa kato sillain sitä ruuan määrää niinku! ;D Hih.. Toimi ja oli kivaa..

• Mara vaan!
        Ninde17veejee kirjoitti:

Mä kokeilin noin viikon paastoa. Siis sillai aluks niinku söin vähä, ja sillai niinku pikkuhiljaa kato vähensin sitä ruokaa... Sit olin 2 päivää iha vaa mehul, ja aloin sit taas pikkuhiljaa nostaa kato sillain sitä ruuan määrää niinku! ;D Hih.. Toimi ja oli kivaa..

Mitä ihmeen teinilikkojen kommentteja täällä on??? Niinku!!!!! Sillai!!!! Ärsyttävää... Mee kotiis kasvaa jee.

• Rosmarinus
        Ninde17veejee kirjoitti:

Niinku sillee! Ensinnäkään nuorten ja vielä jonkin asteisessa kehitysvaiheessa olevien ei pidä paastota!!!! No, kehitystähän se hautaan kallistuminenkin on, mutta älkää te nuoret paastotko! Uskokaa puhe! Älkääkä vaan väittäkö olevanne niin kypsiä ja hyvin kehittyneitä että mukamas olisitte edellä muita ikäisiänne. Taatusti ette ole ainakaan keski-ikäisiä fyysisiesti! 17-vuotias on freesi, hyväkuntoinen, terve jne... Sitähän te olette ilman mitään "muttia"! Älkää leikkikö... enää!

• Jaanaroos

Olen tutkinut asiaa ja tullut siihen tulokseen, että paastoamisesta ei ainakaan mitään haittaa ole. Ihminen syö nykyaikana kaikenlaista saastaa ruoan seassa. Säilöntäaineita ynnä muita torjuntaaineita. On totta, kun paastoaa, niin ihon läpi alkaa päivän parin päästä puskemaan kaikkea kehoon kertynyttä karstaa. Kuona-aineita jne.. Tekee ihan hyvää paastota silloin tällöin.

• Mikko184

Oikein sanottu

• ettei vaan
        Mikko184 kirjoitti:

Oikein sanottu

eikös mikko sulla tuolla aiemmin parista päivästä iho siistiytynnä? Nykkö se pukkii karstaa, jos joku sannoo niin tehneen..heh hee, päätähän nyt.

• Landeflade

Kokeilin muttei toiminut mitenkään... Tuli vaan nälkä.

• Skimbe86

Kauan olit ilman ruokaa?

• Landeflade
        Skimbe86 kirjoitti:

Kauan olit ilman ruokaa?

Melkein 6 tuntia ;) Kjeh, Kjeh..

• Mikko184

Nyt pennut nukkumaan

• kohtuudella

Paasto ei aina välttämättä onnistu. Olen kokenut sen usean vuoden ajan vaikka olen kokenut paastoaja 20 v ajalta.
        Minullekin on käynyt, viimeksi viime vuonna syksyllä, että aloitin normaalisti valmistautumisen 10 pvää aikaisemmin. Kun tuli aika siirtyä pelkästään paastojuomiin, ei olo tuntunutkaan hyvältä, ei edes kolmantena päivänä, jolloin aina ennen tunsin ensimmäisen ihanan upean tuntemuksen. Pääkivut yms ikävät oireet vaivasivat. Juttelin tuttavieni kanssa kerran tästä asiasta ja hekin olivat huomanneet, että aina se ei onnistu ja heille on käynyt myös näin. Naisilla varsinkin paaston onnistumiseen ja hyvään oloon vaikuttaa suuresti kuukautiskierto ja hormoonit. Joskus on siis tavallaan väärä hetki aloittaa juuri silloin kun on suunnitellut sen. Ja jos näin käy, ei ole mitään syytä jatkaa paastoa vaan lopettaa se, odotella 3-4 vkoa ja sitten kokeilla uudestaan. Useimmiten onnistuu, mutta kannattaa odotella sinnikkäästi sinne kolmannen päivän aamuun asti.
        Sitä ennen voi melkein sanoa, että eka päivänä nälättää, v*****aa, väsyttää....toisena päivänä tekee kaikkea näitä, mutta lisäksi vielä vatsa mouruaa ja päätä särkee sekä palelee. Kolmantena päivänä tuntuu että on niin hyvä olla että hymyilyttää aivan! Toki kaikki olemme yksilöitä.
        Sitäpaitsi paasto ei ole vain että alkaa tuosta noin vaan. Siihen kuuluu monta osiota jos aikoo onnistua.Eka kerta on vaikein kerta!
        1.Henkinen latautuminen paastoon (1-3 vkoa)
        2.Kehon valmistautuminen alkavaan paastoon (keventäminen, nesteiden lisääminen, mahdollinen vatsan tyhjentäminen (1 vko)
        3.Paaston aloittaminen, vain terveenä!!!
        (esim. 14 vrk)
        4.Paaston oikeaoppinen lopettaminen ja palautuminen (1 vko)
        5.Jatka terveellisemmällä ruualla, (mahdollinen ruokavalion pysyvä muutos)

Lykkyä tykö uuteen yritykseen!

• kokeillut...

Joskus olin neljä päivää syömättä, join pelkkää kahvia.
      Kahvin lisäksi oli tietysti pakko juoda vettä aivan älyttömästi.
      Paastosta on kyllä enemmän haittaa kuin hyötyä, jos laihduttamismielessä ajattelee...

• Terocky

Mut, ei paastolla kannata laihduttaa.
        Paras tapa laihduttaa on se, että jättää perunat ja kaikki muutkin paljon hiilihydraatteja sisältävät ruoat vähemmälle ja lisää sen sijaan enemmän proteiinia sisältäviä ruokia, kuten liha (tofu=kasvissyöjät). Proteiinia ihminen tarvitsee, ettei lihakset surkastu.

Jos laihduttaa pelkästään siten että syö minimaalisesti,ei siinä kulu läski vaan oikeastaan lihaksisto pienenee enemmän kuin rasva.

Hiilihydraatit lihottaa enemmän kuin jokin rasva. Ei sitä rasvaakaan tietysti kilokaupalla kannata syödä. Mutta tonnikalassa (tonnikalaa vedessä) on juuri lainkaan rasvaa ja hiilareita, mutta runsaasti proteiineja. Se on paras laihdutusruoka mitä voi olla. Lihaksisto ei kulu mihinkään mutta rasva palaa eikä sitä kerry lisää. :)

• ElliTre

Siis...sulla ei ollut rahaa ruokaan, niin muka olit sitten 'paastolla'. Jos ihan oikeesti haluaa paastota, niin siinä ei ole kysymys mistään laihduttamisesta, paastolla puhdistetaan elimistöä kaikesta myrkyistä. Ja ennen paastoa kannattaa lopettaa kahvin kittaaminen ja tupakakan poltto. Ja tyhmille tiedoksi, ettei alkoholikaan sovi kuvioon.

• Eppo
        Terocky kirjoitti:

Mut, ei paastolla kannata laihduttaa.
        Paras tapa laihduttaa on se, että jättää perunat ja kaikki muutkin paljon hiilihydraatteja sisältävät ruoat vähemmälle ja lisää sen sijaan enemmän proteiinia sisältäviä ruokia, kuten liha (tofu=kasvissyöjät). Proteiinia ihminen tarvitsee, ettei lihakset surkastu.

Jos laihduttaa pelkästään siten että syö minimaalisesti,ei siinä kulu läski vaan oikeastaan lihaksisto pienenee enemmän kuin rasva.

Hiilihydraatit lihottaa enemmän kuin jokin rasva. Ei sitä rasvaakaan tietysti kilokaupalla kannata syödä. Mutta tonnikalassa (tonnikalaa vedessä) on juuri lainkaan rasvaa ja hiilareita, mutta runsaasti proteiineja. Se on paras laihdutusruoka mitä voi olla. Lihaksisto ei kulu mihinkään mutta rasva palaa eikä sitä kerry lisää. :)

Millä perusteella hiilihydraatit lihottaa enemmän kuin rasva? Rasvassahan on yli kaksi kertaa enemmän energiaa kuin hiilihydraateissa ja proteiineissa.

• Terocky
        Eppo kirjoitti:

Millä perusteella hiilihydraatit lihottaa enemmän kuin rasva? Rasvassahan on yli kaksi kertaa enemmän energiaa kuin hiilihydraateissa ja proteiineissa.

Mutta, et sä sitä rasvaa pysty syömäänkään niin paljon kuin hiilareita... (siis jos syöt normaalisti) Esim vaaleessa leivässä on suurinpiirtein muistaakseni 68% hiilareita. Makkarassa rasvaa enintään25% Me ihmiset saadaan liikaa hiilareita.. Siks amerikkalaisetkin on niin epäterveellistä kansaa, kun aina niitä rasvaperunoita syö. Eli anteeks, mun moka. Rasva kyllä lihottaa, mut me syödään sitä suhteessa vähemmän kuin hiilareita. Hiilareitakin ihminen tarvii.. Sopivasti, kuten rasvaakin.

• Terocky
        ElliTre kirjoitti:

Siis...sulla ei ollut rahaa ruokaan, niin muka olit sitten 'paastolla'. Jos ihan oikeesti haluaa paastota, niin siinä ei ole kysymys mistään laihduttamisesta, paastolla puhdistetaan elimistöä kaikesta myrkyistä. Ja ennen paastoa kannattaa lopettaa kahvin kittaaminen ja tupakakan poltto. Ja tyhmille tiedoksi, ettei alkoholikaan sovi kuvioon.

Juu, ei oo mistään laihduttamisesta kysymys tosiaankaan. Ei paino ees pysy silleen hallinnassa et on jonkin aikaa syömättä.. Lihaksisto siinä vaan turhaan kuluu, ja paino tulee heti takasi paaston jälkeen.

• Paastoa kokeillut

Ei kahvi kylläkään kuulu oikeaoppiseen paastoon. Syömättömyys laihduttamiskeinona (huono keino sinänsä) on eri asia kuin oikea paastoaminen.

• Napsu
        Terocky kirjoitti:

Mutta, et sä sitä rasvaa pysty syömäänkään niin paljon kuin hiilareita... (siis jos syöt normaalisti) Esim vaaleessa leivässä on suurinpiirtein muistaakseni 68% hiilareita. Makkarassa rasvaa enintään25% Me ihmiset saadaan liikaa hiilareita.. Siks amerikkalaisetkin on niin epäterveellistä kansaa, kun aina niitä rasvaperunoita syö. Eli anteeks, mun moka. Rasva kyllä lihottaa, mut me syödään sitä suhteessa vähemmän kuin hiilareita. Hiilareitakin ihminen tarvii.. Sopivasti, kuten rasvaakin.

Hiilihydraatit ovat varsin tärkeä osa terveellistä ruokavaliota. Tuo hiilihydraattinäännytys tunnetaan Atkinsin dieettinä. Ja hiilihydraattien vähentäminen ei laihduta siksi että hiilihydraatit eivät varsinaisesti lihota. Hiilihydraatit varastoivat (sitovat) ja kuljettavat energiaa kehossamme.

Miksi Atkinsin dieetti siis toimii? Koska kun keholta puuttuu hiilihydraatteja, se ryhtyy valmistamaan glukoosia proteiineista sen sijaan että ottaisi sen suoraan ravinnosta (glukoosi on hiilihydraatti). Tämä usein ymmärretään väärin "rasvan palamiseksi", vaikka kyse on vain tehokkaammasta ravinnon käyttämisestä (vähemmän energiaa varastoidaan kehoon). HUOMIOI SIIS: RASVAA SYÖMÄLLÄ ET LAIHDU, VAAN PROTEEINIA SYÖMÄLLÄ!

Mutta erittäin proteeinipitoinen ja vähän hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio on herättänyt keskustelua jo siitä asti kun se ensimmäisen kerran lanseerattiin "laihdutuskeinona" 30 vuotta sitten. Hiilihydraateista on paljon muutakin hyötyä kuin glukoosi: ne vaikuttavat kehon immuunipuolustukseen, veren hyytymiseen, kudoksen rakennusaineina yms. Hiilihydraattien puuttuminen ruoasta saattaa vaikuttaa joillain ihmisillä suuressa määrin ja negatiivisella tavalla.

Mistä amerikkalaiset saavat liikaa tarpeettomia hiilihydraatteja (liikaa sokeria!)? Limonadista ja makeisista! Mutta hiilihydraatit yksin EIVÄT LIHOTA, lisäksi tarvitaan rasvaa. Ja mistä amerikkalaiset saavat rasvansa? Ruoasta, joka uitetaan ja käristetään rasvassa.

Viljasta tehty ruoka, riisi, peruna yms. ilman lisättyjä aineita eivät sisällä liikaa rasvaa tai hiilihydraatteja suhteessa toisiinsa. Itse asiassa olet täysin väärässä: amerikkalaiset, britit ja suuri osa suomalaisistakin syö LIIKAA RASVAA.

Ja tiedoksesi: amerikkalaisten omat virastotkin suosittelevat, että ravinnosta 40-65% olisi hiilihydraatteja. World Health Organization suosittelee vielä suurempaa määrää: 55-75% (mutta suositukseen sisältyy vain 10% suoraan sokerista).

Rasvat, proteiini ja hiilihydraatit ovat kaikki tärkeä osa ravintoa. Liika vain on liikaa.

• ajateltu
        Eppo kirjoitti:

Ilman tai vähillä hiilihydraateilla rasva ei pysty varastoitumaan kroppaan, joten läskiä saat syödä kuinka paljon vain ja silti laihdut, jos et syö hiilihydraatteja enempää kuin noin 40 päivässä.

• Virya

Sellaisia, jotka tarvitsevat ensisijaisesti hengenravintoa, ja sitten sellaisa härkä-tyyppejä, jotka luulevat kuolevansa, jos eivät saa ruokaa tarpeeksi usein.

Olen ollut parin päivän paastolla, eläen pelkällä aamukahvilla ja vedellä. En ole siitä kärsinyt lainkaan, koska kuulun nimenomaan siihen ihmistyyppiin, joka pystyy henkisillä voimavaroilla unohtamaan fyysiset tarpeensa. Se tuntuu hyvältä, eikä miltään kärsimykseltä. Joskus koen syömisen jopa taakkana, joka estää mua toteuttamasta itseäni älyllisesti.

• Terocky

Mielenkiintoista.. Itse kuulun kyllä enemmän tohon toiseen ryhmään.

• paastonnut59

kuka vaan voi olla pari päivää paastolla ja välil on pakkokin jos esim on menos leikkaukseen mut ei se mitään oikeet paastoo oo,viiko vähintään ja samaan aikaan teet muul perheel safkat ja käyt töissä ja sielläkin teet safkaa ja .. joo kyl se pari päivää multaki sujuu vaivatta jos saan vaan olla oman itteni kans ja henkevöityä

• Virya
        paastonnut59 kirjoitti:

kuka vaan voi olla pari päivää paastolla ja välil on pakkokin jos esim on menos leikkaukseen mut ei se mitään oikeet paastoo oo,viiko vähintään ja samaan aikaan teet muul perheel safkat ja käyt töissä ja sielläkin teet safkaa ja .. joo kyl se pari päivää multaki sujuu vaivatta jos saan vaan olla oman itteni kans ja henkevöityä

Tuo on nimenomaan teidän kaltaisten ihmisten ongelma. Jos ruoka pitää saada pois mielestä, pitää se saada myös pois silmistä. Ja lisäksi pitää vielä oikein eristäytyä ja kerrankin henkevöityä, jotta se onnistuisi. Kyllä, just tuota mä tarkoitinkin.

• Ketomies
    • pastota, kun

suolenpituus matkaa ja mahalaukku?

Olen kokeillut kaalikeittoadieettiä sekä Nutrilett-diettejä. Molemmista oli toivottua hyötyä, mutteihan elämistä voi niiden varaan jättää. Syvältä loppujen lopuksi kaikenmaailman paastot, joilla kikkaillaan elimistön tasapainolla. Kestävän laihtumisen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Et ehkä sellaista tietoa haekaan vaan jotain euforisen tilan kokemusta ja pikakiksejä?

Jos kuitenkin haluat pudottaa ylipainoa, se hoituu liikunnalla (joko lisäämällä sitä tai jatkamalla jo liikuttuja aktiviteettja)ja elämänmuutoksilla.
      Mitä ovat muutokset? Niitä ovat mm. Säännölliset ruokailu-ajat, viisas syöminen, normalisoitu vuorokausirytmi ja se liikunta.
      Viisaaseen syömiseen riittää nykyisin mm. suositeltava lautasmalli. Diabetesliitto julkaisee viisaita kuvallisia malleja kalorimäärineen. Sopii joka tyypin ja tyylin käyttäjälle , siis taudittomillekin. Nälkää ei näe, lihavaksi ei tule:)

• 4 päivää

Paastosin neljä päivää luontaistuotekaupasta saatavan valmispaastomehupaketin ohjeiden mukaan. Ensin kevennettiin ruokaa, pari päivää söin vain salaattia. Neljä päivää pelkillä mehuilla ja yrttiteellä. Sitten taas kevyesti ja varovasti kiinteää ruokaa, kuten salaattia, viiliä, näkkäriä...
      Ensimmäinen paastopäivä suolentyhjennyksineen oli aika rankka, mutta sen taisteltuaan tiesi, että pystyy vetämään paaston loppuun. Tein joka päivä suolipuhdistuksen (välineet tulee paastopaketissa).
      Paaston aikana en kokenut mitään energiapiikkiä, pikemminkin käperryin sohvan nurkkaan ja rentouduin lukemalla naisten- ja terveyslehtiä, joita olin ostanut itseäni varten jo etukäteen :)
      Paastosta tuli hyvä olo vatsaan, ei turvotusta tms. Painoa putosi muutama kilo, mutta pudotus ei ollut pysyvä, enkä sitä odottanutkaan.
      Paasto on hyvä startti puhdistaa elimistö, jos aikoo tehdä elämäntapamuutoksen kohti terveellisiä elämäntapoja. Sen aikana pysähtyy ja voi paaston jälkeen aloittaa "puhtaalta pöydältä".

• Terocky

Ite lopetin tupakoinnin tos joku aika sitten, tosin vieläkin joudun syömään niksapurkkaa. Ois mukava aloittaa kuntoilu keväällä. Pidän juoksemisesta, ja sen takia halusin tupakasta eroon. Pitäisköhän kokeilla jotain luontaistuote hässäkkää.. Paljon ne maksaa?

• dedilah

Olen paastonnut monet kerrat.Juodaan vain pelkkää vettä ja ollaan nälässä.Tekee tosi hyvää jo kolmen päivän päästä. Olo kevenee ja ruoka maistuu sen jälkeen kaksinverroin paremmalta. Olen myös ollut ns. Esterin paastossa jossa ei syödä eikä juoda kolmeen vuorokauteen. Terve ihminen kestää sen mutta en suosittele. Paastosin hengellisen yhteyden syventämiseksi Jumalani kanssa,en laihduttaakseni.Vapaus tälläkin alueella ja tsemppiä !

• kymmeniä kertoja

..paastonnut vaahterapalmusiirapilla.
        On kuin sokeritonta simaa, myös väriltään. Siihen lisätään sitruunasta puristettu mehu. Ohjeet ja tuotteen saa luontaistuotekaupasta. Puoli dl veteen sekoitettua siirappia juodaan litra, lisäksi saa juoda vihreää teetä ja pitää juoda huoneenlämpöistä vettä.
        Suolentyhjennykset tehdään aamuin illoin.
        Itse paastoan 10 päivää, hyvin jaksaa koska siirapissa on energiaa ja pian elimistö tottuu ja alkaa käyttää ns. vararavintoa. Tuossa 10 päivässä ei vielä lihakset ala surkastumaan.
        Jos kuitenkin tulee nälän tunne, niin sitä siirappia voi ottaa "raakana" ruokalusikallisen, niin nälkä katoaa ja taas jaksaa.
        Iho alkaa haista pahalta, koska kuona-aineet lähtee liikkeelle. Myös ns. finnejä saattaa ilmaantua, koska suolisto puhdistuu, mutta ei niitä kannata säikähtää.

• abc00
        kymmeniä kertoja kirjoitti:

On kuin sokeritonta simaa, myös väriltään. Siihen lisätään sitruunasta puristettu mehu. Ohjeet ja tuotteen saa luontaistuotekaupasta. Puoli dl veteen sekoitettua siirappia juodaan litra, lisäksi saa juoda vihreää teetä ja pitää juoda huoneenlämpöistä vettä.
        Itse paastoan 10 päivää, hyvin jaksaa koska siirapissa on energiaa ja pian elimistö tottuu ja alkaa käyttää ns. vararavintoa. Tuossa 10 päivässä ei vielä lihakset ala surkastumaan.
        Jos kuitenkin tulee nälän tunne, niin sitä siirappia voi ottaa "raakana" ruokalusikallisen, niin nälkä katoaa ja taas jaksaa.
        Iho alkaa haista pahalta, koska kuona-aineet lähtee liikkeelle. Myös ns. finnejä saattaa ilmaantua, koska suolisto puhdistuu, mutta ei niitä kannata säikähtää.

milloin paastominen voi tehdä? keväällä? vai?

• Terocky
        kymmeniä kertoja kirjoitti:

Eikö ne oikeasti ala surkastumaan vielä 10 päivässä ne lihakset? Itse oon monesti harkinnut paastoa, mutta jättänyt sen sen takia väliin kun oon pelänny lihasten surkastumista. Vois kai sitä kokeilla..

• !!!!!!!
        abc00 kirjoitti:

milloin paastominen voi tehdä? keväällä? vai?

Jos tunnet olevasi terve, niin paastota voi milloin vaan, kunhan on itselleen sen ajankohdan katsonut sopivaksi. Aloittaminen on helppoa, mutta se oikein lopettaminen on jo vaikeampaa.
        Mutta kannattaa tutustua aiheeseen, myös kirjastosta löytyy hyviä teoksia.

• Nimetön

Olin mehupaastolla 10 päivää ja sain sillä tapettua lapamadon, jonka paskoin vessanpynttyyn. Aika pelottava kokemus, mutta varmasti terveellinen toimenpide.

• Terocky

Lapamatoja, Mmmmmmmh.... T: Homer ;D Kamalaa, mistä sen sait??? Mitä oireita sulla oli, kun tiesit sulla sen olevan? Mulla on päivittäin maha sekaisin. Oiskohan mulla sellanen vai oonkohan vaan allerginen jollekkin.

• Lujille/otti

Mutta jo seuraava aamu toi ihanuuden ja pääsin taas ryyppäämään. Ne on nuo paastot aika rankkoja riskejä terveydelle. Selvinpäin voi kuolla.

• taiten

Varohan vähän noin holtittomia pastoja. Muista valmistautua henkisesti. Piirrä ruutupaperille selviämissuunnitelma ja mahdolliset lastin noutoreitit. Hätä sattaa piillä jo kolmannella sivulla. Mutta hyvin suunniteltu on puoliksi selvitty:)

• mandi tyty-täti

Paastonnu jo 15,v, sika rautanen olo ja aloitin 10,pv, nyt 7.pv, ja upea /nuorekas iho ym, epä puhtaidet sai kyytiä,,, aika sitten:) kantsii valmistautua hengisesti ja ajoissa nautinto aineet,kahvi tupakka, raskaat ruuat ja syödä todella kevyesti, pystyn treenan samalla ym,, vaikka maratoonille jo 1.pv, mutta alota rauhassa ja lopetus vielä hankalampaa,,onnistunut napakympisti vasta viimäsenä 5.v, paino tippuu hiukan, mutta ruokailu tottumukset heleppo muuttaa ja maku aistit avautuu ym,,,terve ihminen voi paastota:)joten kantsii koklata,,,:)))))))))) tsemppiä. .t.46,v, pirtsakka boona:)

• Napsu

Niin, tosiaan, paaston aikana ihmisen keho rupeaa glukoosin sijaan kuluttamaan proteiinia ja rasvoja. Mutta puhdistuminen on kaksipuolinen juttu. Kun "rasva palaa", rasvakudokseen varastoituneet toksiinit (myrkyt ja 'epäpuhtaudet') vapautuvat verenkiertoon ja kehon täytyy hankkiutua niistä eroon.

Sanomattakin selvää, että se rasittaa munuaisia ja kehon muita puhdistuslaitoksia. Lähes samasta syystä kissat saavat lähes aina vanhoina munuaissairauden (kissojen ravinto kun koostuu rasvasta ja proteiineista). Atkinsin dieetissä on muuten (unohdin toisessa viestissäni mainita) sama ongelma.

Toisaalta paaston harjoittaminen kuuluu tiettyihin uskontoihin varsin usein toistuvana riittinä ja varovasti ja tietäin toteutettuna se ei liene ole ainakaan kovin epäterveellistä - saattaapa olla jopa terveellistä joillekin.

• -HH-

Pidän 2 kertaa vuodessa 10-12 päivän nestepaastot. ensimmäiset 3-4 päivää ovat aika ikäviä mutta sen jälkeen olo mahdottoman energinen ja sitä olotilaa aina paastossa haen. Painoa lähtee 8-10 kiloa mutta tulevat nopeasti takaisin, eli paastolla ei kannata yrittää kovasti laihduttaa, ainakaan pysyvästi.

• ---------------

Urheilen(hölkkään, pyöräilen ja käyn kuntosaleilla) paljon. On minulla muutama kilo myös läskiä. Jos alkaisin vähänkin pidemmälle paastolle, niin se olisi hei hei lihaksille. Vuosien työ menisi hukkaan.
      Pidän myöskin paljon ruoasta, joten senkään puolesta en viitisisi itseäni kiduttaa.
      Nykyinen perusruokavalioni ilman valkoisia jauhoja, valkoista riisiä ja perunaa on minulle kaikkein parasta.

• Rosmarinus

Kokemus oli valtaisan hieno! Paastoon valmistautuminen on paaston tärkeimpiä toimia. Ensimmäistä kertaa paastoavat ovat yleensä ne parhaiten onnitujat juuri hyvän ja huolellisen valmistautumisensa vuoksi. Kuka lähtee maratoonille sohvan pohjalta????
      Harmi kun nyt en vielä tässä vaiheessa osaa kertoa niitä kirjoja, jotka silloin muinoin ekaan paastooni valmistuessani pidin visusti lähelläni.

Paasto on vilua ja nälkää! Paras aika paastota on loma. Mieluimmin kesällä, koska silloin vilu on vähän pienempi.
      Ekalla kerrallani paastosin 2 viikkoa. Tosin olin silloin, muinoin, teräksen lujassa kunnossa ja kaikin puolin terve. En tupakoinut, juonut, kahviakin join vain kupillisen aamuisin. Lihaa söin harvoin jne... Lähtökohdat olivat kunnossa.
      Nyt minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, joka jo yksinään on este paastoamiselle puhumattakaan esim. sydänvaivoista jne.
      En ole lukenut tämän keskustelun muita vastauksia; joten jos toistin itsestään selviä asioita niin: Sorry! Palaan tähän keskusteluun, mikäli sikäli tämä jatkuu, myöhemmin. Sen vaan sanon kaikille jotka luulevat jotain paastosta tietävänsä, kannattaisi oman terveytensä nimissä ensin TODELLA tutustua aiheeseen. Ei saa vaarantaa terveyttään, terveydestähän tässä on kysymys, vai häh?
      Kuulumisiin: Sirkka

• paastonnut59

olin mehupaastolla joskus 80-luvulla ja koko ajan ajattelin vaan ruokaa ja oli kylmä vaik oli kesä ja se suoli huuhtelu ku siihen kuulu oli ihan kuvottavaa.ei ollu mun juttu ,eikä siit muuta hyötyy ollu ku ettei toiste tarvii kokeilla

• kokeillut

Paastosin muutamia vuosia sitten, ostin luontaistuotekaupasta vkon paastopaketin ja toimin täysin ohjeiden mukaan.
        En itse uskonut paaston vaikutuksiin ennen paastoa, mutta senpä takia juuri halusinkin kokeilla. Ja yllätyin!

Paastosta tuli todella hyvä olo, pari eka pvää oli suht vaikeita, mutta niistä kun selvisi, niin hyvin meni jatko.

Paaston jälkeen oli todella hyvä ja kevyt olo. Iho todellakin oli parempi, mieli virkeämpi, kroppa kevyempi. Painoa tippui vkon aikana 5 kiloa. Mutta laihdutusmenetelmähän se ei suinkaan ole.

Mutta se hyvä puoli siinä on, että paaston jälkeen kaikki ruoat maistuvat voimakkaammin. Elikkä suolan käyttö vähenee jne. Helpompi syödä terveellisemmin.

Kyllä suosittelen paastoa, kenestä siihen vain on. Kannattaa kokeilla.
        Ja kokeilla juuri senkin vuoksi, että voi itse kokea, että mitä vaikutuksia sillä on.

• eka kerta

just nyt tammikuun alussa olin 7 päivää mehupaastolla. Perehdy ensin kunnolla paastoamiseen ja kysy esim. luontaistuotekaupasta lisäohjeita.
      Viikkoa ennen jo kevyemmällä syömisellä, kunnon tyhjennys, ettei päätä särje ja huomaat eron. Ei ole mikään laihdutuskeino, vaikka paino putoaakin pari kiloa, mutta tulee kevyt, energinen olo.
      Ihmeellistä, mutta totta.

• melkoinen kokemus

Pisin paastoni on 14 vuorokautta.Paaston aikana käytin vain vettä tai natural vichyä, senkin jouduin viimeisillä päivillä jättämään pois.
      Päänsäryt kolmena ensimmäisenä päivänä olivat kammottavia, mutta niistä päästyäni, pää alkoi todella kirkastumaan.Nälän tunne meni pois neljännen päivän jälkeen.Paasto todellakin puhdistaa, niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Kokemus oli monipuolinen. Paasto aiheuttaa meille jokaiselle yksilötasolla erilaisia tuntemuksia.Tarkoitukseni oli paastota pidempään, mutta fyysinen työ ei enää mahdollistanut jatkaa, ehkä joskus toisen kerran. Olen paastonnut myös tämän jälkeen, mutta lyhempiä jaksoja 3-7 pv.

• 43-vuotias mies

Olin neljä päivää pelkällä vedellä. Hyvin meni, mutta sitten rupesi päätä särkemään ja heikottamaan.

• ei tarkoitus

Ole juoda vain vettä vaan mehuja ja paaston tarkoitus on puhdistaa elimistöä kuona-aineista.
        Olen paastonnut 3 kertaa ja viikon kerrallaan ja sanon että kolmas päivä on pahin: kylmää ja päätä särkee jo siksi kun ei juo kahvia, mutta neljäntenä päivänä helpottaa ja voisi olla vaikka kuinka pitkään paastolla. Olo on virkeä ja tosiaan iho puhdistuu myös. EIKÄ OLE NÄLKÄ eikä tee mieli herkkuja vaikka toiset syö, kun muistaa juoda tarpeeksi. Mutta erittäin tärkeää on myös suolen tyhjennys kun aloittaa. Ja joka päivä suolihuuhtelu niin ei kuonat jää sisälle imeytymään. tuntuu olo kyllä hyvältä. mutta siihen pitää olla valmistautunut ja vannoutunut.
        Muistutan että kolmas päivä on vaikein ja sen jälkeen helpottaa. Joten tsemppaa itsesi siihen että jaksat neljänteen päivään vaikka väsyttäisi. Olo kyllä parantuu.
        Minulle on vaikeinta se glauber suolan otto että suolisto tyhjentyy. Se on jotain niin etovaa ettei sitä voi sanoin kuvata. tsemppiä sinulle.

• Kokeilin pari kertaa paastoa muutama vuosi sitten. Ensimmäinen paastoni kesti 7 pv. Ostin luontaistuotekaupasta Fogelin 7 päivän paastopaketin ja noudatin sen ohjeita. Jotkit litkut olivat vastenmielisiä, mutta nielin kaiken, sillä en halunnut mitään puutosoireita paaston takia. Lihasten surkastumisia sun muita. En paastonnut laihduttaakseni, eikä se mielestäni olekaan paastoamisen tarkoitus. Samalla kyllä laihtuu, varsinkin jos on pitkällä paastolla. Kunnon paastoon kuuluvat myös päivittäiset suolihuuhtelut aamuin illoin.

Toinen paastoni kesti 10 päivää ja silloinkin käytin luontaistuotekaupasta ostettua paastopekettia. Niin pitkän paaston jälkeen kyllä kaikki ruokamäärä tuntui liian suurelta ja kesti pitkään, ennenkuin taas pystyi syömään normaalisti eli yli tarpeen, kuten yleensä tapahtuu.

Ensimmäinen ja toinen paastopäivä on pahin, sitten alkaa tuntua jo paremmalta, neljäntenä on jo voittanut itsensä ja haluaa voittaa vielä enemmän. Vasta 7 päivän paasto alkaa vaikuttaa esim. selluliitin sulamiseen, niin ainakin minulle sanottiin luontaistuotekaupassa.

Ennen pitkää paastoa kannattaa käväistä lääkärin luona, sillä joidenkin sairauksien yhteydessä paasto voi olla jopa hengenvaarallinen. Valitettavasti itseltäni on paasto kielletty, koska minulla on eräs autoimmuunisairaus.

Mutta kun paasto on suoritettu, olo on vastaava kuin avantouinnin jälkeen.

Kannattaa käydä avannossa ensin, jotta saa käsityksen tuntemuksista.

Terveisin
      P

• juujuu

Välillä olen tutkiskellut omalla kohdallani nälkätilaa ja jo yhden päivän syömättä melkein ei mitään on mun olo aika heikko, enkä voi edes kuvitella, että miten jotkut voi sitten olla syömättä useita päiviä tai todella vähällä ravinnolla, esim kaikki nälkäiset Afrikassa, köyhät kadulla ja paastoajat. Mullahan meinas ihan taju lähtee siinä kun oli pakko hakee kaupasta jotain ruokaa. Vaikka itsekontrolli pitäisi syómättömyydessä ihan hyvin mulla, mutta pelottaa vaan, että menee kaikenlaiset tasapainot kehossa sekasin ja joutuu johonkin shokkiin tai jotain muuta vakavaa, varsinkin kun ei tiiä mitään paastosta

• Rosmarinus

Ekalle paastolleni ryhtyessä pidin visusti vieressäni kirjan: "Iloa ja terveyttä paastosta".
      Sen ovat tehneet Marikka Brunila ja Helena Mäkelä.

Paastosta on paljonkin kirjoitettu mutta tuo kirja tuntui riittävän perinpohjaiselta ja kuitenkin hyvin ymmärrykselle sopivalta.
      Siitä vaan kirjastoon hakemaan tietoa!

Paasto ja sen kunniallinen loppuun saattaminen on aihe jonka "käyttöohje" kannattaa lukea ensin, eikä vasta sitten kun on jo myöhäistä. Huolellinen aloitus ja lopetus takaavat parhaan mahdollisen tuloksen. Onnea matkaan!

• Viuhti

Minä olen tästä ainakin tosi kiinnostunut. Muutama kysymys vain olisi.
        Mikä olisi hyvä ikä aloittaa? (Jos vaikka paasto olisi kolmepäivää. Ei mitään kovin rankkaa)
        Kolmannen päivän ilosta, jatkuuko se neljänteenkin päivään?
        Kuinka raskasta urheilua paastolla kestää olla? Jooga? Flamenco?
        Montako litraa nesteitä pitää juoda?
        Mitä nesteitä ei saa juoda?
        Saako apteekista sitä juttuja joka kiertää elimistössä keräten bakteereja? Joku light? :D
        Sitten mitä se suolen tyhjennys systeemi on, paljonko se maksaa ja miten sitä käytetään?
        Haluaisin tosipaljon tietää nää jutut.

• nytkävinäin

juu joskus viikon ollu syömättä.ei siin mitää ihmeempiä, ekan tokan päivän jälkee näläntunne ei tu enää takasin. alkaa vaa heikottaa ainaki mun kohalla usein ja paljo. ja sitte ku taas syöt pitkästä aikaa kunnolla, ni ainaki paska lentää hyvin. ite kyl paastosin vaa ku ei ollu ruokaa :(

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe