Tinkiminen...

maunomatonen

Egyptiläiset ovat kauppamiehiä ja mieleeni juolahtikin, että missä kaikkialla sitä sitten tosiaan kuuluu tinkiä? Se nyt on selvää, että jokaisessa liikkeessä ja myymälässä tingitään, mutta olen ymmärtänyt, että apteekissakin pitäisi siis tinkiä?? Missä muualla egyptissä kuuluu tinkiä? Ravintolassa? Pankissa? Missä vielä?
Kiitos kun autatte maahan ensimmäistä kertaa lähtevää!!

12

1990

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopii tinkiä, ehkä ei lääkä...

Aivan kaikkialla! Paluumatkalla meillä oli ylikiloja matkalaukussa, joten kenttävirkailija pyysi kymmenestä ylikilosta 100 euroa (aivan sääntöjen mukaan). Puolituntia "rupateltiin" ja lopulta maksoimme 60 euroa.

Ehkä kutenkaan ei lääkärissä!

• :::::::::::::;;;;;;;;;;;;;

virkailijalle 5 puntaa. Se riitti eikä laukkujen ylikiloista puhuttu enää mitään.

• dsfdfsfddfsdfsdfsfds
        :::::::::::::;;;;;;;;;;;;; kirjoitti:

virkailijalle 5 puntaa. Se riitti eikä laukkujen ylikiloista puhuttu enää mitään.

Niitä ylikilojahan teillä ei todennäköisesti edes ollut. Kauppamies vaan osaa pyytää rahaa tyhjästäkin. Ensin paljon mutta tyytyy sitten vähempään. Ja miksei tyytyisi kun ei mitään syytä maksuun ollut ylipäätään.

• Helity

Kaikkialla ilmeisesti, itse olin ällistynyt, että apteekissakin pitää olla hintatietoinen, mahalääke maksoi 17 puntaa meille, ostimme sen varmuuden vuoksi, kun lähdimme Luxoriin, että on lääkkeet valmiina, jos jalla iskee. Toisen vierailun tein apteekkiin, kun tarvitsin aurinkoihottumaan sekä Zyrteciä että voidetta, ja taas hinnat oli moninkertaiset. Että kauppamiehiä ovat... kun tämän hinnoittelun tajusin, niin enpäs sitten mitään muuta ostanutkaan, kuin yhden huivin, ja siitä maksoin 1/3 pyydetystä, ja kauppiaan nopeudesta lyödä kauppa lukkoon, päättelin hänen tehneen hyvän kaupan.... 10 euroa, villaa kait on, mitä en usko, mutta tuliainen tyttärelle! Joten ei ainakaan enempää kuin 1/3 pidä maksaa, näin olen menetellyt Intiassa, max 30 % pyydetystä.

• maksettu

Usein kuulee neuvon että tarjotkaa ensin
        vaikka kolmasosa ja lähtekää siitä sitten nostamaan.

Mutta kun ne kauppiaat monesti pyytää jopa 30x hintoja
        niin pitkäksi menee ;)

• heps-kukkuu

Olen itse kova tinkaamaan ja aina noissa maissa tingannut hyvin. Onhan se loppujen lopuksi rasittavaa pitemmän päälle. Intiassa yhdessä puljussa (vedettiin sisään) tinkasin 70% maton hinnasta. Ranskalainen ystäväni naureskeli vieressä, että jotta...

Olen lähdössä Egyptiin muutaman viikon kuluttua ja olisin halunnut tietää, että minkälaiset ne hinnat ovat siellä about verrattuna suomen hintoihin, että osaa sitten tinkiä.

• Melkein joka paikassa kannattaa tinkiä. Joissakin ruokakaupoissa on sentään hinnat hyllyssä, mutta ei suinkaan kaikissa. Esimerkiksi Luxorissa harvemmassa paikassa on.

Hieman helpottaa se, että useimmissa apteekeissa tuotteissa ON hinnat merkittynä. Osassa jopa meikäläisin numeroin, mutta pääosa on "niitä koukeroita". Joissain on painettuna hinta näin: P.T. 1100 eli tarkoittaa 11 LE. Käännelkää pakettia ja etsikää hinta. Numeroiden opettelu auttaa, laittakaa vaikka numerot paperilapulle muistiin, niille voi olla muutakin tarvetta. Esim. torilla ja muualla hedelmien hinta selviää tällä pienellä vaivalla.

Olen tosin törmännyt apteekkeihin, joissa hintoja ei ole, mutta harvemmin näin. Apteekkeja on melkein joka kulmalla joten jos on tarkka tästä hinta-asiasta niin ei kuin seuraavaan apteekkiin vain.

Ja aina ei tinkiminen onnistu. Eräs kioskimyyjä yritti myydä mulle Marlboro-askia ja tikkurasiaa 30 LE hintaan eikä luovuttanut vaikka sanoin että tämä tupakkamerkki maksaa 7,50 LE (silloin, nyt kalliimpaa) ja tikut ovat 0,25 LE. Se on vain rasittavaa kun haluaisi pikaisesti ostaa jotain niin joutuu taistelemaan päivänselvästä hinnasta. Maksan mielelläni tippiä, mutta oma-aloitteisesti.

• *Aranel*

Ostimme Antinalia hotellin apteekista. Pyysi varmaan jotain 10 EGP, mutta tiedettiin että saa vitosellakin. Snaottiin myyjälle, että toisessa apteekissa myydään halvemmalla. Saatiin se sillä vitosella.
        Oppaat aika usein tietävät, kuinka paljon mistäkin kannattaa maksaa. Kysy siis heiltä/häneltä.

• kaupankäynti

kulttuuria tuo tinkiminen - siellä jopa saatetaan suuttua, jos asiakas maksaa mukisematta pyydetyn hinnan - miten moukkamaista, saattaa arabikauppias ajatella ;=)

Tinkiminen on jalo kaupankäynnin taito, josta me suomalaiset olemme melko tyystin vieraantuneet - valitettavaa kyllä sekin!

Tinkimisprosessi on pitkä näytelmä, jossa täytyy olla kärsivällinen ja siihen liittyy yleensä, että kauppias tarjoaa minttuteetä, jos kyseessä on vähänkin arvokkaampi ostos ja tästä teestä ei ole syytä kieltäytyä, sillä sekin katsotaan loukkaukseksi ja moukkamaisuudeksi. Tee on muuten ihan hyvää eli kannattaa juoda, vaikka kauppoja ei synny - siis ei ole pakko ostaa tavaraa, vaikka kauppias voikin joko mairitella, kehua ja jopa olla hyvinkin suuttuneen oloinen.

Arabimaissa ei mennä "näyteikkunaostoksille" tai vain muuten vain katselemaan tavaroita - myyjä ilmestyy kuin tyhjästä tekemään tarjoustaan ja meistä pakkomyymään tuotettaan. Tämän vuoksi kannattaa pitää aluksi etäisyyttä ja kierrellä kauppa-alueita (basaareja) ja vasta kun on johonkin tavaraan tykästynyt aloittaa kaupanhieronta. On siis oltava itsellä jonkinlainen aavistus, mitä on ostoksestaan loppupeleissä valmis maksamaan.

Ja aina maksaa liikaa - se on perussääntö, joka on vain hyväksyttävä eikä pilata lomaansa, kun joku toinen kehuu juuri ostaneensa saman tuotteen puoleen hintaan jostain muualta - kehujakin on maksanut siitä liikaa ;=)

Matkaoppaiden vinkkejä kannattaa kuunnella paikoista, joissa kannattaa ostoksia tehdä ja myös paikoista minne ei ostoksia pidä mennä tekemään. Ja jos tietää jo etukäteen, mitä haluaa ostaa kuten esim. aidon käsintehdyn maton, kannattaa oppaan kanssa asiasta ehdottomasti keskustella. Samoin kannattaa osallistua oppaiden järjestämille kaupunki/ostoskierroksille - ne ovat meille suomalaisille turvallisimpia tapoja päästä sisälle arabikulttuuriin.

Lohdutukseksi voin kertoa, että esim. jo vuosia eräässä arabimaassa asunut nainen kertoi minulle, että hän aina antaa miehensä mennä basaariostoksille, koska jos hän itse siellä käy, niin aina hän erehtyy maksamaan liikaa. Varsin lohdullista siis!

Mutta hyviä ostoksia tekemään ja muistakaa tinkiä niin maan perusteellisesti - Reinikaista lainatakseni. Ja ainahan voi lomailla ostamatta mitään - nauttia vain aurinkosta ja löhöilystä!

• Joissakin pikkupaikoissa ei ole ruokalistassa hintaa, näin on esim. Luxorin Africa-ravintolassa. Silloin kannattaa kysyä hintaa etukäteen, kun olet ruokasi jo syönyt niin hinta voikin olla melkoinen. En ole tätä kuullut ko. ravintolasta (on kyllä veloitettu enemmän kuin normihinta mutta ei mitään tähtitieteellisiä) mutta joistain paikoista olen kuullut ihan merkillisiä hintoja yksinkertaisesta ruoasta. Yleensäkin kaikesta neuvotaan kysymään hintaa etukäteen, niin välttyy turhalta taistelulta. Sääli, että näin pitää miettiä kaikenlaista etukäteen, mutta jääpähän ainakin kiva mieli ruokailusta (tai mistä sitten vain). Ns. oikeaa hintaahan ei ole, mutta ei ole kiva maksaa esim. 100 puntaa jostain munakasaamiaisestakaan. Eli joku kohtuus. Ja taas esim. jostakin 5 punnan hinnanheitosta on turha lähteä kinaamaan, sehän on suomalaiselle pieni raha.

Valuutasta ei kyllä tarvitse sopia etukäteen, Egyptissä kun ollaan niin Egyptin punnasta puhutaan. Englannin punta vaihtuu äkkiä takaisin Egyptin puntaan jos ehdottaa neuvottelua turistipoliisin kanssa asiasta.

• t-paita

Millä hinnalla olette ostaneet t-paitoja?

• houksi

pakko varoittaa myös ns. pakkomyynnistä.
      Olin hurghadassa (2007 loppuvuodesta) ja löysin suutarin mistä löytyisi isolle miehelle sopiva vyö, lupasivat tilata haluamani mittaisen tehtaalta, ja seuraavana päivänä klo 17 on vyö odottamassa. menin liikkeelle joka oli vielä tuolloin suljettu, mutta viereisen liikkeen heppu (joka itse kauppaa edellisenä päivänä teki koska suutari itse ei tainnut kieliä puhua), pyysi liikkeeseensä odottamaan. siinä odottelimme ja aikamme kuluksi kysyimme vesipiipun hintaa, ja painotimme joka kerta että emme ole sellaista ostamassa mutta haluaisimme tietää minkälaisessa hintaluokassa ne liikkuvat. No ukkohan esitteli kaikki maasta taivaaseen ja kertoi miten se koostuu monesta erihintaisesta palasta jne.. ja odottelu vain jatkui, joten kysyi haluammeko juotavaa, sanoimme että emme halua, mutta kovasti intti ja sanoi että hän tarjoaa, että tämä on vieraanvaraisuutta ja suuttuu jos emme huoli.. no sitten otimme kahvin limun, ja nehän tulikin hetken päästä.. edelleen vesipiipun kaupitteluyritys jatkui ja hintaa ei vaan tahtonut kuulua, kysyi vaan koko ajan mitä tarjoamme..
      Emme tarjonneet mitään, koska oli tiedossa se että vetävät herneen nenään jos jotain tarjoaa ja ei ostakaan, tässä vierähti melkein pari tuntia ja alkoi jo odottelu kypsyttää, ukko vaan on työntämässä vesipiippua syliin ja vaatimassa siitä maksua. Totesimme että emme ota vesipiippua ja että lähdemme hotellille, niin tämä egyptiläinen 'vieraanvaraisuus' siihen tokasi että maksatte sitten juomista (ts. kynitään turistit tavalla tai toisella). Totesin tähän että emme maksa juomista, koska emme ole mitään tilanneet ja se on omaa vieraanvaraisuutta mitä väkisin tyrkytit.. ukko meni oven eteen estäen poislähtömme, ja vaati rahaa juomista, siinä vaiheessa alkoi pinna kiristymään ja puhe kovenemaan, lopulta äijä tajusi jäävänsä alakynteen (itseäni noin puolta pienempi plus kaveri matkassa) ja laski ulos liikkeestä.
      Eli mitä tästä opimme,
      - ei ole vieraanvaraisuutta, joudut maksamaan kaikesta joko ostamalla ylihintaisen tuotteen tai sitten suoraan itse juomat
      - älä kysy hintaa mistään, mitä et halua ostaa
      - mene liikkeeseen porukalla, yksin olisi voinut olla pahemmin ongelmissa
      - varo lipeviä kauppiaita ja sitä etenkin jos ne sulkevat liikkeen oven kun astut sisään. Kyllä ne kaupat tehdään kadullakin, ei jää siitä kiinni vaikka 'uskonnon' takia mielummin liikkeessä asiakkaansa kusettavat.

Ja jos Egyptiin tekee ensimmäistä matkaa, en suosittele ainakaan Hurghadaa. Luxor tai Assuan, varmaan Kairokin parempi paikka, kun ei pyöri kaikki niin vahvasti vain turistien ympärillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe